LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

                                                                                                                                                                                                                       

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS ĮSTATYMO NR. IX-1675

8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NR. XIIP-2672)

 

2015 m. rugsėjo 30 d. Nr. 103-P-29

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. J. Dagys – komiteto pirmininko pavaduotojas, posėdžio pirmininkas, A. Dumbrava, J. Kvetkovskij, R.Popovienė, R. Sargūnas, J. Varkala, komiteto biuras: komiteto biuro vedėja – E. Bulotaitė,  komiteto biuro patarėjos – D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, komiteto biuro padėjėja – D. Šimienė; kviestieji asmenys: R. Guobaitė-Kirslienė LR prezidentės patarėja, K. Tumienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Piniginės paramos skyriaus vyr. specialistė, A. Vareikytė – Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja socialiniais klausimais.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-12-31

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo projektu siekiama panaikinti nustatytą išimtį, pagal kurią asmenims, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis (asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems III grupės invalidais) nebūtų taikomas reikalavimas privalomai registruotis darbo biržoje, norint pasinaudoti teise į piniginę socialinę paramą. Tuo tarpu įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatytą išimtį panaikinti ne tik asmenims, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis (asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems III grupės invalidais), bet ir našlių ir našlaičių bei pareigūnų ir karių valstybinių pensijų gavėjams, nes žodis „išskyrus“ apima visas po jo nurodytas išmokas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 3 punkte formuluotė „asmenys <...> gaunantys bet kokios rūšies pensiją“, apima ir našlių, našlaičių bei pareigūnų ir karių valstybinių pensijų gavėjus, todėl įstatymo projektas tobulintinas, pašalinant nurodytus neatitikimus. 

Nesvarstyti, nes komitetas nusprendė atmesti įstatymo projektą.

 

 

2.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-12-31

 

 

 

2. Minėta, kad įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, jog įstatymo projektu siekiama nustatyti, kad asmenims, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis (asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems III grupės invalidais), norint pasinaudoti teise į piniginę socialinę paramą, nebūtų taikomas reikalavimas privalomai registruotis darbo biržoje. Pažymėtina, kad toks teisinio reguliavimo aiškinimas nėra tikslus, nes socialinės paramos teikimui pats registravimosi darbo biržoje faktas svarbus tiek, kiek to išdavoje sudaromos galimybės įsiregistravusiam asmeniui įsidarbinti ar taikyti jam darbo rinkos politikos priemones.

Todėl svarstytina, ar siūlymas panaikinti nustatytą išimtį ir asmenims, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis (asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems III grupės invalidais) netaikyti reikalavimo privalomai registruotis darbo biržoje, norint pasinaudoti teise į piniginę socialinę paramą (pagal įstatymo projekto formuluotę taip pat našlių ir našlaičių bei pareigūnų ir karių valstybinių pensijų gavėjams), neprieštarautų piniginės socialinės paramos teikimo principams, nustatytiems keičiamo įstatymo 3 straipsnyje, konkrečiai – socialinio teisingumo ir veiksmingumo, pagal kurį piniginė socialinė parama teikiama siekiant sudaryti sąlygas gauti paramą tada, kada jos labiausiai reikia, didinti motyvaciją integruotis į darbo rinką ir išvengti skurdo spąstų bei siekiui racionaliai naudoti turimus išteklius.

Pritarti.

 

 

3.

Europos teisės departamentas prie LR Teisingumo ministerijos, 2015-01-19

 

 

 

Dėl <...> įstatymo projekto atitikties Europos Sąjungos teisei:

Išnagrinėję LR Seimo pateiktą derinti įstatymo projektą Nr. XIIP-2672 pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

                          

Nesvarstyti, nes komitetas nusprendė atmesti įstatymo projektą.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

LR Vyriausybė, 2015-08-07

 

 

 

 

2015-08-05 nutarimas Nr. 784:

<...> Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675  8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-2672 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projektu siekiama panaikinti keičiamo Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatytą išimtį asmenims, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis, tai yra jiems netaikyti reikalavimo privalomai registruotis darbo biržoje, norint pasinaudoti teise į piniginę socialinę paramą. Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas neatitinka keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje įtvirtintos šio įstatymo paskirties – teikti piniginę socialinę paramą tada, kai suaugę asmenys yra išnaudoję visas kitų pajamų gavimo galimybes, ir 3 straipsnyje įtvirtinto socialinio teisingumo ir veiksmingumo principo, kad piniginė socialinė parama teikiama siekiant sudaryti sąlygas gauti paramą tada, kada jos labiausiai reikia, didinti motyvaciją integruotis į darbo rinką ir išvengti skurdo spąstų ir racionaliai naudojant turimus išteklius. Pagal Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatyme nustatytą darbingo asmens sąvoką asmenys, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis, laikytini darbingais asmenimis ir jiems taikomos aktyvios darbo rinkos politikos priemonės, kurių tikslas – padėti neįgalumą turintiems asmenims įsitvirtinti darbo rinkoje. Pritarus siūlomam teisiniam reguliavimui, sumažėtų šių asmenų motyvacija integruotis į darbo rinką, būtų didinama jų priklausomybė nuo piniginės socialinės paramos sistemos, didėtų jų socialinė atskirtis, nebūtų skatinama jų socialinė integracija.

2. Pagal Įstatymo projekte pateiktą keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 3 punkto formuluotę teisę į piniginę socialinę paramą šio punkto pagrindu įgytų ne tik asmenys, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis, bet ir našlių, našlaičių ir už tarnybą skiriamų pareigūnų ir karių valstybinių pensijų gavėjai, nors pagal galiojančias teisines nuostatas jie tokios teisės neturi ir nėra jokių priežasčių, pagrindžiančių tikslingumą šiuo požiūriu keisti esamą teisinį reguliavimą dėl teisės į piniginę socialinę paramą nustatymo sąlygų pastarajai asmenų grupei.

Pritarti.

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

LR Seimo Biudžeto ir finansų komitetas, 2015-09-17

 

 

 

 

Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

Pasiūlyti pagrindiniam komitetui įstatymo projektą Nr. XIIP-2672 atmesti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. rugpjūčio  5 d. nutarime Nr. 784 ,,Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675  8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-2672išdėstytus argumentus bei Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas (pritarta bendru sutarimu).

Pritarti.

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Atsižvelgus į LR Vyriausybės išvadą, LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą ir LR Seimo Biudžeto ir finansų komiteto sprendimą; taip pat į tai, kad asmenys, kuriems nustatytas 45-55 procentų darbingumo lygis, pakankamai gerai integruojasi darbo rinkoje (dirba 47 procentai tokį darbingumo lygį turinčių asmenų, o įdarbinama 42 procentai užsiregistravusiųjų darbo biržoje), ir į tai, kad nebetaikant šiems asmenims reikalavimo registruotis darbo biržoje, jie prarastų teisę dalyvauti aktyviose darbo rinkos politikos priemonėse, įstatymo projektą atmesti.

8. Balsavimo rezultatai: už – 3, susilaikė – 3 (lėmė komiteto pirmininko pavaduotojo balsas).

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Liutauras Kazlavickas, Algimantas Dumbrava.

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                                                                    Rimantas Jonas Dagys