LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOTERŲ IR VYRŲ LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-947 1, 2, 9 STRAIPSNIŲ,
ĮSTATYMO PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 61, 111 IR 20 STRAIPSNIAIS
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3915
2024-06-26 Nr. 103-P-29
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Algirdas Sysas, Gintarė Skaistė, Jonas Varkalys; komiteto biuras: vedėja Ieva Kuodienė, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Indrė Žukauskaitė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Justina Jakštienė – viceministrė, Jolanta Sakalauskienė – Lygių galimybių, moterų ir vyrų lygybės grupės vadovė; Audronė Daukšaitė-Timpė – Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Teisės grupės vadovė, Ingrida Muckutė – Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktorė, Jaunius Petrauskas – Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Įmonių teisės skyriaus vedėjas, Dalia Puidokienė – Lietuvos moterų lobistinės organizacijos pirmininkė, Akvilė Razumienė – Lietuvos verslo konfederacijos patarėja-teisininkė, Agneta Skardžiuvienė – asociacijos ,,Lyderė“ vadovė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projektu 1 straipsniu keičiamo Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 1 dalyje siūlytina vietoj žodžių „kaip ši sąvoka apibrėžta“ įrašyti žodžius „kaip ji apibrėžta“, atsižvelgiant į tai, kad Įmonių atskaitomybės įstatymo 3 straipsnyje, kuriame apibrėžtos pagrindinės šio įstatymo sąvokos, pati sąvoka ,,didelė įmonė“ nėra apibrėžiama, o jos apibrėžtis pateikta šio įstatymo 4 straipsnyje. |
Pritarti. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
2 |
2 |
|
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 8 punkte siūloma nustatyti, kad „kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos <...> vartojamos Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme ir Įmonių atskaitomybės įstatyme“. Projekto nuostata, kad keičiamame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos vartojamos kituose įstatymuose, nėra pakankamai aiški. Todėl siūlytume vietoj formuluotės „kaip jos apibrėžtos arba vartojamos“ įrašyti formuluotę „kaip jos apibrėžiamos“. Kartu atkreipiame dėmesį, kad šiuo metu Seime svarstomas Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymo projektas Nr. XIVP-3675(2), kuriuo siūloma Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymą Nr. IX-575 su visais pakeitimais ir papildymais pripažinti netekusiu galios (įsigaliojimas numatomas 2024 m. liepos 1 d.).Todėl pripažinus Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymą Nr. IX-575 netekusiu galios ir priėmus Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymą, nuoroda į Įmonių atskaitomybės įstatymą reikės patikslinti. |
Pritarti. |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
3 (61) |
(1) |
|
3. Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies antrasis sakinys tikslintinas taip, kad būtų aišku, kokių teisinio reguliavimo tikslų juo siekiama. Be to, nėra aiškus jo santykis su keičiamo įstatymo 61straipsnio 1 dalies pirmojo sakinio nuostatomis, kurios yra iš esmės analogiškos antrojo sakinio nuostatoms. Svarstytina, ar projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies antrojo sakinio nereikėtų atsisakyti arba jį patikslinti, kad būtų aiškūs teisinio reguliavimo tikslai. |
Pritarti. |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
3 |
|
|
4. Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1-4 dalyse siūloma nustatyti reikalavimus didelių įmonių valdymo ir priežiūros organų sudėčiai, įgyvendinant moterų ir vyrų lygias galimybes, taip pat siūloma nustatyti reikalavimus didelių įmonių valdymo ir priežiūros organų atrankai. Atkreiptinas dėmesys, kad įmonių valdymo ir priežiūros organų sudarymas yra reglamentuojama atskiras juridinių asmenų teisines formas reglamentuojančiuose įstatymuose, kaip antai, Akcinių bendrovių įstatyme, Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme ir kt.. Atkreiptinas dėmesys, kad Akcinių bendrovių įstatyme, priešingai nei teikiamo projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio nuostatose, nėra nustatyta, kad formuojant bendrovės valdymo ir priežiūros organus, turi būti vykdoma bendrovės valdybos ar stebėtojų tarybos narių atranka. Atsižvelgiant į tai, nėra aiškus projekto nuostatų santykis su Akcinių bendrovių įstatymo nuostatomis, reglamentuojančiomis bendrovių valdymo bei priežiūros organų sudarymą. Manytina, kad projektu siūlomas teisinis reguliavimas nėra pakankamas. Kartu su teikiamu projektu turėtų būti teikiamas atitinkamas Akcinių bendrovių įstatymo atskirų straipsnių, kuriuose reglamentuojamas bendrovių valdymo organų sudarymas, pakeitimo įstatymo projektas, numatant tokių organų sudarymo ypatumus bendrovėse, kurios priskiriamos didelių įmonių kategorijai. |
Nepritarti. |
Atkreiptinas dėmesys, kad ir kitų ES valstybių narių juridinių asmenų teisines formas reglamentuojančiuose teisės aktuose nenustatomos valdymo ir priežiūros organų atrankos procedūros, tik numatomas už tokių organų rinkimą atsakingas organas. Vadovaujantis Akcinių bendrovių įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 3 punktu, visuotinis akcininkų susirinkimas turi išimtinę teisę rinkti stebėtojų tarybos narius, jei stebėtojų taryba nesudaroma, – valdybos narius, o jei nesudaroma ir valdyba, – bendrovės vadovą. Pažymėtina kad Akcinių bendrovių įstatymas nenustato stebėtojų tarybos narių, o taip pat valdybos narių ar bendrovės vadovo atrankos procedūrų, tačiau Įstatyme aiškiai nurodoma, kad šie bendrovės organai renkami. Atkreiptinas dėmesys, kad nepaisant neįtvirtintos atrankos procedūros, Akcinių bendrovių įstatyme nustatyta, pvz. kas negali būti renkamas stebėtojų tarybos ar valdybos nariu (31 str. 6 d., 33 str. 6 d.). Tai reiškia, kad nepaisant atskirų nuostatų dėl atrankos procedūrų nebuvimo, vienasmenį organą ar kolegialaus organo narius renkantis organas turi imtis veiksmų, kad vienasmeniu ar kolegialaus organo nariu būtų išrenkamas asmuo, turintis teisę eiti tokias pareigas. Įstatymo projektu siūloma nustatyti reikalavimus, kuriais siekiama užtikrinti moterų ir vyrų lygių galimybių įgyvendinimą šiuose organuose, todėl už šių asmenų rinkimą atsakingas organas, be Akcinių bendrovių įstatyme nustatytų reikalavimų, be kita ko, turėtų įvertinti asmenis ir šiuo aspektu. Atsižvelgiant į tai, manome, kad papildomas reguliavimas dėl atrankos procedūrų Akcinių bendrovių įstatyme nereikalingas. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
5 (111) |
|
(1) |
5. Projekto 5 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 111 straipsnio 1 punkte nuostata „ir nesivadovauja nustatytais“ keistina nuostata „arba nesivadovauja nustatytais“, nes vienu metu nenustatyti reikalavimų ir kriterijų asmenims, pretenduojantiems užimti didelės įmonės vadovo, valdybos narių, stebėtojų tarybos narių pozicijas, ir nesivadovauti nustatytais kriterijais nėra įmanoma. |
Pritarti. |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
6 (20) |
(1) |
|
6. Atsižvelgiant į tai, kad pagal teisės technikos taisyklių reikalavimus, skaičiai paprastai rašomi skaitmenimis, išskyrus vienetą, kuris dažniausiai rašomas žodžiais, projekto 6 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžio „dvejus“ įrašytinas skaičius „2“. |
Pritarti. |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
8 |
4 |
|
7. Projekto 8 straipsnio 4 dalyje data „iki 2024 m. gruodžio 1 d.“ keistina data „iki 2024 m. lapkričio 30 d.“, nes, atsižvelgiant į projekto 8 straipsnio 1 dalies nuostatas, 2024 m. gruodžio 1 d. įsigaliotų projekto keičiamo įstatymo 3 straipsnyje dėstomas keičiamo įstatymo 61 straipsnis, kuriame nustatomi nauji reikalavimai didelių įmonių valdymo ir priežiūros organų formavimo procedūroms. Taigi, 2024 m. gruodžio 1 d. pradedamoms atrankos procedūroms jau turėtų būti taikomi nauji reikalavimai. |
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1 Sprendimas: pritarti įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir šį Komiteto pasiūlymą.
6.2 Komiteto pasiūlymas: pagal įstatymų projektuose Nr. XIVP-3915 ir XIVP-3916 nustatytą teisinį reguliavimą, jų nuostatos būtų taikomos skirtingam subjektų ratui (projekto Nr. XIVP-3915 nuostatos - toms didelėms įmonėms, kuriose, be kita ko, sudaromos valdybos ir (ar) stebėtojų tarybos, o projekto Nr. XIVP-3916 - toms didelėms įmonėms, kuriose sudaromos valdybos ir stebėtojų tarybos), manytina, kad subjektų ratas turėtų būti suvienodintas.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Rasa Petrauskienė, Gintautas Kindurys.
Komiteto pirmininkė Paulė Kuzmickienė
Komiteto biuro patarėja D. Jonėnienė