LIETUVOS RESPUBLIKOS

MUITINĖS ĮSTATYMO NR. IX-2183 39 IR 107 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys.

            Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo Nr. IX-2183 39 ir 107 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos euro įvedimo Lietuvos Respublikoje įstatymą (toliau – Euro įvedimo įstatymas), pasirengti euro įvedimui Lietuvos Respublikoje Europos Sąjungos Tarybai panaikinus išlygą dėl Lietuvos Respublikos pagal Sutarties dėl Europos  Sąjungos veikimo 140 straipsnio 1 dalies pirmajame sakinyje ir 2 dalies pirmojoje pastraipoje nustatytą procedūrą. Su nurodytais tikslais nesusijusios Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo nuostatos Įstatymo projektu nėra keičiamos.

   

                      2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai.

                      Įstatymo projekto tikslas yra įgyvendinti Euro įvedimo įstatymo nuostatas.           Uždavinys – nustatyti Lietuvos Respublikos muitinės įstatyme užsienio valiuta išreikštų prekių muitinės vertės elementų perskaičiavimui taikomus principus, susietus su euro įvedimu Lietuvos Respublikoje, ir litais išreikštas vertes perskaičiuoti į eurais išreikštas vertes, kurios būtų taikomos Lietuvos Respublikoje įvedus eurą.

                     

                      3. Projekte aptartų klausimų teisinis reglamentavimas šiuo metu.

            Vadovaujantis Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo 39 straipsniu, prekių muitinės vertės elementai, išreikšti ne eurais ir ne Lietuvos Respublikos nacionaline valiuta, perskaičiuojami taikant oficialiai paskelbtą lito arba euro ir užsienio valiutos santykį (kursą). Šio straipsnio nuostatos susijusios su 1992 m. spalio 12 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2913/92, nustatančio Bendrijos muitinės kodeksą (OL 2004 m. specialusis leidimas, 2 skyrius, 4 tomas, p. 307) (toliau – Bendrijos muitinės kodeksas), 35 straipsnio nuostatų įgyvendinimu. Pagal Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo 107 straipsnio 1 dalį reikšmingu pažeidimu laikoma nusikalstama veika arba administracinis teisės pažeidimas, už kurį paskirta didesnė kaip 5 000 litų administracinė bauda.

 

                      4. Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad jeigu prekių muitinės vertės elementai išreikšti ne eurais, o užsienio valiuta, kuri nėra euro, šie elementai perskaičiuojami pagal Europos centrinio banko paskelbtą orientacinį euro ir užsienio valiutos santykį, o tais atvejais, kai orientacinio užsienio valiutos ir euro santykio Europos centrinis bankas neskelbia, – pagal Lietuvos banko nustatomą ir skelbiamą orientacinį euro ir užsienio valiutos santykį. Pagal nustatytą euro ir lito perskaičiavimo kursą keičiant Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo 107 straipsnio 1 dalyje nurodytą 5 000 litų sumą į eurus, gaunama 1 448 eurai. Vadovaujantis Euro įvedimo įstatymo 7 straipsnyje nustatytomis apvalinimo taisyklėmis apvalinant gautą sumą šimto eurų tikslumu, Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad taikant Lietuvos Respublikos muitinės įstatymą ir kitus muitų teisės aktus, reikšmingu pažeidimu laikoma nusikalstama veika arba administracinis teisės pažeidimas, už kurį paskirta didesnė kaip 1 500 eurų administracinė bauda. Siūloma suma patogesnė naudoti ir apvalinama asmenų naudai. Riba, nuo kurios pažeidimas bus laikomas reikšmingu didėja 52 eurais.

                     

                      5. Galimi neigiami projekto padariniai ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių padarinių būtų išvengta.

                      Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

                      6. Projekto įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.

                      Priimtas Įstatymo projektas kriminogeninei situacijai įtakos neturės.

 

                      7. Projekto įgyvendinimo poveikis verslo sąlygoms ir plėtrai.

                      Įstatymo projekto įgyvendinimas neturės jokio poveikio verslo sąlygoms ir plėtrai.

 

8. Projekto inkorporavimas į teisinę sistemą, galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti, panaikinti ar priimti, priėmus teikiamą projektą.

                      Priėmus Įstatymo projektą, reikės keisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. spalio 27 d. nutarimą Nr. 1332 „Dėl 1992 m. spalio 12 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2913/92, nustatančio Bendrijos muitinės kodeksą, ir 1993 m. liepos 2 d. Komisijos reglamento (EEB) Nr. 2454/93, išdėstančio Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2913/92, nustatančio Bendrijos muitinės kodeksą, įgyvendinimo nuostatas, taikymo Lietuvos Respublikoje taisyklių patvirtinimo“.

 

9. Ar projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos įstatymo, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nėra naujų sąvokų ir jas įvardijančių terminų, todėl Įstatymo projekto nereikia įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Ar projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.

 

11. Projektui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų metmenys ir rengėjai.

                      Priėmus Įstatymo projektą, reikės priimti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. spalio 27 d. nutarimo Nr. 1332 „Dėl 1992 m. spalio 12 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2913/92, nustatančio Bendrijos muitinės kodeksą, ir 1993 m. liepos 2 d. Komisijos reglamento (EEB) Nr. 2454/93, išdėstančio Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2913/92, nustatančio Bendrijos muitinės kodeksą, įgyvendinimo nuostatas, taikymo Lietuvos Respublikoje taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (rengėjas – Finansų ministerija).

 

12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti projekto įgyvendinimas.

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.

 

13. Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Įstatymo projekto rengimo metu gautos Teisingumo ministerijos, Lietuvos banko, Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos išvados. Į šių institucijų specialistų pastabas atsižvelgta.

 

14. Projekto autorius arba autorių grupė, iniciatoriai: institucija, asmenys arba piliečių įgalioti atstovai.

Įstatymo projektą rengė Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Įstaigų veiklos priežiūros skyriaus vedėjo pavaduotoja Lina Frejutė, tel. 239 0295, el. paštas L.Frejute@finmin.lt. Pirminius pasiūlymus dėl Įstatymo projekto pateikė Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Muitų politikos skyriaus viršininkas Juozas Šarūnas Avižienis, tel. 261 8473, el. paštas juozas.avizienis@cust.lt

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia, kad projektas būtų įtrauktas į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc.

 „Muitinė“, „euras“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.