Projekto
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
UŽIMTUMO ĮSTATYMO NR. XII-2470 13, 16, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 35, 37, 38, 39, 391, 40, 41, 42, 44, 45, 47, 48, 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2017 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 13 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) Lietuvos
darbo birža Užimtumo tarnyba prie Lietuvos Respublikos socialinės
apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Lietuvos darbo birža Užimtumo
tarnyba), teritorinės darbo biržos, kitos valstybės institucijos ir
įstaigos;“.
2. Pakeisti 13 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Užimtumo rėmimo politiką formuojančios, jos įgyvendinimą organizuojančios, koordinuojančios ir kontroliuojančios valstybės institucijos, nurodytos šio straipsnio 1 dalyje, užimtumo rėmimo politiką formuoja konsultuodamosi su socialiniais partneriais. Užimtumo tarnyba užimtumo rėmimo politiką įgyvendina bendradarbiaudama su Taryba prie Užimtumo tarnybos.“
2 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 16 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„16 straipsnis. Lietuvos
darbo biržos Užimtumo tarnybos teritorinių darbų biržų, kitų
valstybės institucijų ir įstaigų kompetencija
1. Užimtumo rėmimo
politiką įgyvendina Užimtumo tarnyba. Lietuvos darbo birža ir
teritorinės darbo biržos.
2. Užimtumo rėmimo
politiką įgyvendinančios biudžetinės įstaigos yra juridiniai asmenys, turintys
sąskaitų banke, antspaudus ir savo simboliką. Užimtumo tarnyba yra
biudžetinė įstaiga, veikianti prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos,
turinti savo sąskaitas banke, antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo
pavadinimu.
3. Lietuvos darbo
birža Užimtumo tarnyba:
1) organizuoja
teritorinių darbo biržų veiklą ir kontroliuoja, kaip jos teikia šiame
įstatyme nustatytas darbo rinkos paslaugas ir įgyvendina šiame įstatyme
nustatytas aktyvios darbo rinkos politikos priemones ir užimtumo didinimo
programas;
2) nustato darbo ieškančių asmenų dalyvavimo aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse atrankos kriterijus ir tvarką bei darbdavių, pageidaujančių įgyvendinti aktyvios darbo rinkos politikos priemones, atrankos kriterijus ir tvarką;
3) vykdo šalies ir atskirų jos teritorijų darbo rinkos ir įsitvirtinimo joje stebėseną;
4) kartu su savivaldybių institucijomis, socialiniais partneriais svarsto ir teikia pasiūlymus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl priemonių užimtumo problemoms spręsti;
5) suteikia socialinės įmonės statusą ir teikia valstybės pagalbą socialinėms įmonėms Lietuvos Respublikos socialinių įmonių įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka;
6) organizuoja užimtumo ir socialinių garantijų valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės atleidžiamiems darbuotojams įgyvendinimą Lietuvos Respublikos valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės darbuotojų papildomų užimtumo ir socialinių garantijų įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka;
7) organizuoja ir koordinuoja profesinės reabilitacijos paslaugų teikimą Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka;
8) išduoda leidimus dirbti Lietuvos Respublikoje ir priima sprendimus Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka;
9) atlieka kitas teisės aktų jai nustatytas funkcijas.
4.
Teritorinė darbo birža:
1)
teikia šiame įstatyme nustatytas darbo rinkos paslaugas ir įgyvendina šiame
įstatyme nustatytas aktyvios darbo rinkos politikos priemones ir užimtumo
didinimo programas;
2)
vykdo jai priskirtos teritorijos darbo rinkos ir įsitvirtinimo joje stebėseną;
3) 9) registruoja jai priskirtose teritorijose veikiančių
įmonių grupės darbuotojų atleidimo atvejus;
4) 10) rengia ir, suderinusi su Lietuvos darbo birža,
tvirtina planuojamų įgyvendinti einamaisiais biudžetiniais metais aktyvios
darbo rinkos politikos priemonių įgyvendinimo programas ir viešai jas skelbia;
5) 11) atlieka kitas teisės aktų jai nustatytas funkcijas.
4. Taryba prie Užimtumo tarnybos, dvišalio bendradarbiavimo pagrindu tarp valstybės institucijų ir darbdavių sudaryta kolegiali institucija, svarsto Užimtumo tarnybos veiklos organizavimo, atskaitomybės visuomenei ir užimtumo didinimo klausimus ir šiais klausimais teikia išvadas bei pasiūlymus Užimtumo tarnybai ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai. Tarybos prie Užimtumo tarnybos sudarymo tvarką nustato bei veiklos nuostatus tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras.
5. Kitos valstybės institucijos prisideda prie šiame įstatyme nustatyto užimtumo rėmimo sistemos tikslo ir uždavinių bei užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo, vadovaudamosi šiuo įstatymu ir kitais su užimtumu susijusiais teisės aktais.“
3 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 22 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„22 straipsnis. Bedarbiai ir kiti darbo ieškantys asmenys
1. Bedarbis yra asmuo, kuris atitinka visas šias sąlygas:
1) nedirba pagal darbo sutartį ar nėra darbo santykiams prilygintų teisinių santykių subjektas;
2) nėra savarankiškai dirbantis asmuo, išskyrus asmenį, vykdantį šio įstatymo 5 straipsnio 3 punkte nurodytą veiklą pagal paslaugų kvitus teikiant žemės ūkio ir miškininkystės paslaugas, asmenį, kuris yra užimtas šio įstatymo 7 straipsnio 3–7 punktuose nurodytomis veiklomis, asmenį, kuris yra individualios įmonės, mažosios bendrijos, tikrosios ūkinės bendrijos ar komanditinės ūkinės bendrijos, kuri laikinai nevykdo veiklos ir apie tai yra informavusi mokesčių administratorių centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka, savininkas arba mažosios bendrijos narys ar tikrosios ūkinės bendrijos, ar komanditinės ūkinės bendrijos tikrasis narys arba Juridinių asmenų registre suteiktą likviduojamos ar bankrutuojančios individualios įmonės, mažosios bendrijos, tikrosios ūkinės bendrijos ar komanditinės ūkinės bendrijos statusą turinčios individualios įmonės savininkas ar mažosios bendrijos narys, ar tikrosios ūkinės bendrijos ar komanditinės ūkinės bendrijos tikrasis narys, ir asmenį, įregistravusį ūkinius gyvūnus, kuris neturi ūkininko statuso ar nėra ūkininko partneris arba nėra įregistravęs žemės ūkio valdos ar nėra žemės ūkio valdos partneris;
3) yra asmuo nuo 16 metų iki teisės
aktais Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatyto
senatvės pensijos amžiaus;
4) yra asmuo, pagal Lietuvos Respublikos darbo kodeksą galintis būti darbuotoju, išskyrus asmenį, Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo nustatyta tvarka pripažintą nedarbingu;
5) nestudijuoja aukštojoje mokykloje pagal nuolatinės formos studijų programas, nesimoko pagal bendrojo ugdymo arba pagal formaliojo profesinio mokymo programas, išskyrus asmenis, kurie mokosi pagal suaugusiųjų pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas, ar asmenis, kurie mokosi pagal formaliojo profesinio mokymo programas savo lėšomis;
6) tiek savarankiškai, tiek
naudodamasis teritorinės darbo biržos Užimtumo tarnybos teikiamomis
darbo rinkos paslaugomis ieško darbo Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos
įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
2. Asmuo, kuris užsiima neatlygintinio užimtumo veikla, tačiau atitinka šio straipsnio 1 dalyje nustatytas sąlygas, turi teisę įgyti bedarbio statusą.
3. Asmuo, kuris atitinka šio
straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytus kriterijus, bedarbio statusą įgyja nuo jo įsiregistravimo
teritorinėje darbo biržoje Užimtumo tarnyboje Lietuvos
Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka momento.
4. Darbo ieškantis asmuo, kuris
neatitinka šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytų kriterijų arba kuriam bedarbio
statusas buvo panaikintas dėl šio įstatymo 24 straipsnio 4 dalies 5–9 punktuose
nurodytų aplinkybių, teritorinėje darbo biržoje Užimtumo tarnyboje
Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka
gali būti registruotas vienu iš šių statusų:
1) užimto asmens;
2) pensinio amžiaus asmens;
3) nedarbingo asmens;
4) besimokančio asmens;
5) asmens, praradusio bedarbio statusą.
5. Asmenų, kurių bedarbio
statusas panaikintas dėl šio įstatymo 24 straipsnio 4 dalies 1–4 punktuose nurodytų
aplinkybių, registracija teritorinėje darbo biržoje Užimtumo
tarnyboje tęsiama asmens prašymu.
6. Asmenims Asmenų,
kuriems kurių bedarbio statusas panaikintas dėl šio
įstatymo 24 straipsnio 4 dalies 5–9 punktuose nurodytų aplinkybių, registracija
teritorinėje darbo biržoje Užimtumo tarnyboje gali būti tęsiama
asmens prašymu ir jiems gali būti priskiriamas šio straipsnio 4 dalies 5 punkte
nurodytas statusas, o bedarbio statusas pakartotinai jiems gali būti
suteikiamas ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo bedarbio statuso panaikinimo
dienos.
7. Asmenų, nurodytų šio
straipsnio 4 dalyje, ilgiau kaip 3 mėnesius nesinaudojančių darbo rinkos paslaugomis,
registracija teritorinėje darbo biržoje Užimtumo tarnyboje nutraukiama
ir jie pakartotinai teritorinėje darbo biržoje Užimtumo tarnyboje gali
registruotis ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo registracijos nutraukimo
dienos.“
4 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Teritorinė darbo birža
Užimtumo
tarnyba,
atsižvelgdama į šio įstatymo 29 straipsnyje nustatyto įsidarbinimo galimybių
vertinimo rezultatus, įregistruotą darbo ieškantį asmenį priskiria didelių,
vidutinių ar ribotų įsidarbinimo galimybių grupei.“
5 straipsnis. 24 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 24 straipsnio 4 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:
„6) bedarbis be svarbių
priežasčių neatvyksta į teritorinę darbo biržą Užimtumo tarnybą
nustatytu
laiku priimti pasiūlymo dirbti arba sudaryti individualaus užimtumo veiklos
plano, arba dalyvauti individualiame užimtumo veiklos plane numatytose aktyvios
darbo rinkos politikos priemonėse, užimtumo didinimo programose ar naudotis
šiame plane numatytomis darbo rinkos paslaugomis;“.
2. Pakeisti 24 straipsnio 4 dalies 9 punktą ir jį išdėstyti taip:
„9) teritorinė darbo birža
Užimtumo tarnyba pakartotinai per 12 mėnesių laikotarpį iš nelegalaus
darbo, nedeklaruoto darbo ir nedeklaruotos savarankiškos veiklos kontrolę ir
prevenciją vykdančių ar kitų institucijų gauna informacijos apie bedarbio
nelegaliai gautas ar gaunamas pajamas ir (ar) nelegalų darbą, neteisėtą veiklą,
susijusią su pajamų gavimu;“.
3. Pakeisti 24 straipsnio 4 dalies 11 punktą ir jį išdėstyti taip:
„11) įsiteisėja teismo
sprendimas, nutartis arba teismo nuosprendis, kuriuo bedarbiui paskiriama
bausmė, administracinė nuobauda arba jam pritaikomos poveikio, procesinės
prievartos ar priverčiamosios medicinos priemonės, dėl kurių pobūdžio jis
negali dirbti ir (ar) teritorinėje darbo biržoje Užimtumo tarnyboje tęsti
darbo paieškos;“.
4. Pakeisti 24 straipsnio 4 dalies 13 punktą ir jį išdėstyti taip:
„13) gaunamas bedarbio prašymas
nutraukti jo registraciją teritorinėje darbo biržoje Užimtumo
tarnyboje;“.
5. Pakeisti 24 straipsnio 5 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) teritorinės darbo biržos
Užimtumo tarnybos struktūrinio padalinio aptarnaujamoje teritorijoje
paskelbta epidemija;“.
6 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 25 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) ilgalaikiai bedarbiai iki 25
metų, kurių nedarbo trukmė ilgesnė kaip 6 mėnesiai, ir ilgalaikiai bedarbiai
nuo 25 metų, kurių nedarbo trukmė ilgesnė kaip 12 mėnesių, skaičiuojant nuo
įsiregistravimo teritorinėje darbo biržoje Užimtumo tarnyboje dienos;“.
7 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 26 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„26 straipsnis. Laisvų darbo vietų ir darbo ieškančių asmenų registravimo paslaugos
1. Ieškantys darbuotojų
darbdaviai informuoja teritorines darbo biržas Užimtumo tarnybą
apie laisvas darbo vietas, darbo funkcijas ir darbo pobūdį, darbo apmokėjimo ir
kitas sąlygas bei pretendentams įsidarbinti keliamus kvalifikacinius
reikalavimus. Teritorinės darbo biržos Užimtumo tarnyba registruoja
laisvas darbo vietas ir jas skelbia viešai.
2. Teritorinės darbo biržos
Užimtumo tarnyba Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos
institucijos nustatyta tvarka registruoja darbo ieškančius asmenis, priskiria
juos atitinkamai darbo ieškančių asmenų grupei.“
8 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 27 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) darbdaviams yra teikiama
informacija apie užimtumo rėmimo priemones bei jų įgyvendinimo sąlygas ir
tvarką, teritorinėse darbo biržose Užimtumo tarnyboje registruotų
asmenų kvalifikaciją ir kompetencijas, sąlygas, kuriomis bedarbiai gali įgyti
darbdaviams reikiamą kvalifikaciją ir kompetencijas, taip pat darbo rinkoje
papildomai remiamų asmenų rėmimą įdarbinant ar kuriant jiems darbo vietas.“
9 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 28 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Teritorinės darbo biržos
Užimtumo tarnyba, teikdamos teikdama psichologinio
konsultavimo paslaugas, teisės aktų nustatyta tvarka gali pasitelkti
trečiuosius asmenis.“
10 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 29 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„29 straipsnis. Įsidarbinimo galimybių vertinimo paslaugos
1. Teritorinė darbo birža Užimtumo
tarnyba, įregistravusi darbo ieškantį asmenį, atlieka jo įsidarbinimo
galimybių vertinimą, kurio tikslas – nustatyti ir parinkti darbo ieškantiems
asmenims tas darbo rinkos paslaugas ir (ar) aktyvios darbo rinkos politikos
priemones, kurios yra tinkamos tam darbo ieškančiam asmeniui atsižvelgiant į jo
turimą kvalifikaciją ir (ar) kompetenciją, darbo patirtį, nedarbo laikotarpį,
sveikatos būklę ir kitas aplinkybes, darančias įtaką darbo ieškančio asmens
įsidarbinimo galimybėms.
2. Teritorinė darbo birža Užimtumo
tarnyba, atsižvelgdama į darbo ieškančio asmens įsidarbinimo galimybių
vertinimo rezultatus, priskiria darbo ieškantį asmenį vienai iš šio įstatymo 23
straipsnyje nurodytų darbo ieškančių asmenų grupių ir šio įstatymo 31
straipsnyje nustatyta tvarka sudaro individualų užimtumo veiklos planą.“
11 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) teritorinė darbo birža
Užimtumo tarnyba Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos
institucijos nustatyta tvarka nėra gavusi oficialios informacijos apie su
asmens sveikata ar su kitomis aplinkybėmis susijusius apribojimus dirbti
siūlomą darbą;“.
2. Pakeisti 30 straipsnio 4 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) teritorinės darbo biržos
Užimtumo tarnyba;“.
3. Pakeisti 30 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Šio straipsnio 4 dalies 2, 3
ir 4 punktuose nurodyti asmenys turi teikti Lietuvos darbo biržai Užimtumo
tarnybai jos nustatyta tvarka ir terminais informaciją apie savo statusą ir
veiklą, fiziniams asmenims suteiktas tarpininkavimo įdarbinant paslaugas.“
12 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„31 straipsnis. Individualios užimtumo veiklos planavimo paslaugos
1. Bedarbiams, įsiregistravusiems
teritorinėse darbo biržose Užimtumo tarnyboje, sudaromi
individualūs užimtumo veiklos planai. Šiuose planuose nurodomi bedarbio ir teritorinės
darbo biržos Užimtumo tarnybos įsipareigojimai dėl darbo rinkos
paslaugų bedarbiui teikimo, aktyvios darbo rinkos politikos priemonių ir
užimtumo didinimo programų įgyvendinimo bei bedarbio atsiskaitymo už
savarankišką darbo paiešką ir šio įstatymo 5 straipsnio 3 punkte nurodytos
veiklos vykdymą tvarka.
2. Teritorinė darbo birža Užimtumo
tarnyba, prieš siūlydama bedarbiams dalyvauti aktyvios darbo rinkos
politikos priemonėse ar užimtumo didinimo programose, jiems gali siūlyti
psichologinio konsultavimo paslaugas ar kreiptis dėl socialinių paslaugų
poreikio nustatymo.
3. Asmenims, teritorinėje
darbo biržoje Užimtumo tarnyboje registruotiems šio įstatymo 22
straipsnio 4 dalyje nurodytais statusais, jų prašymu gali būti sudaromas
šio straipsnio 1 dalyje nurodytas individualus užimtumo veiklos planas.“
13 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 32 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„32 straipsnis. Darbo ieškančių asmenų ir laisvų darbo vietų apskaita, padėties darbo rinkoje vertinimas ir jos pokyčių prognozavimas
1. Lietuvos darbo birža Užimtumo
tarnyba, atlikdama šalies ir atskirų jos teritorijų darbo rinkos
stebėseną, o teritorinės darbo biržos – joms priskirtų teritorijų darbo
rinkos stebėseną, teisės aktų nustatyta tvarka vykdo darbo ieškančių
asmenų ir laisvų darbo vietų apskaitą, rengia padėties darbo rinkoje vertinimo
ataskaitas bei darbo rinkos prognozes ir jas skelbia viešai.
2. Padėties darbo rinkoje vertinimas ir jos pokyčių prognozavimas atliekami atsižvelgiant į:
1) statistinius duomenis apie teritorinėje
darbo biržoje Užimtumo tarnyboje registruotus ir į apskaitą
įtrauktus darbo ieškančius asmenis, laisvas darbo vietas ir jų kitimo
tendencijas;
2) darbdavių apklausų darbo jėgos poreikiui nustatyti rezultatus;
3) šalies ūkio būklę ir vystymosi prognozes;
4) darbo rinkos paslaugų teikimo ir aktyvios darbo rinkos politikos priemonių įgyvendinimo efektyvumo vertinimo rezultatus;
5) kvalifikacijų ir kvalifikuotų specialistų poreikio prognozę;
6) Lietuvos statistikos departamento renkamus darbo rinkos statistinius duomenis;
7) mokslinių tyrimų rezultatus.“
14 straipsnis. 35 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 35 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Teritorinė darbo birža
Užimtumo tarnyba, siųsdama asmenis dalyvauti konkrečiose aktyvios darbo
rinkos politikos priemonėse, jas turi parinkti ir asmenis siųsti į tai
tikslinei grupei, kuriai pagal šį įstatymą yra priskirtas asmuo, taikomas
aktyvios darbo rinkos politikos priemones, laikydamasi aktyvios darbo rinkos
politikos priemonių atitinkamai darbo ieškančių asmenų grupei skyrimo
prioritetų, nustatytų Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos
institucijos.“
2. Pakeisti 35 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3) neturi neįvykdytų sutartinių
ar šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose nurodytų įsipareigojimų teritorinei
darbo biržai Užimtumo tarnybai;“.
15 straipsnis. 37 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 37 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Bedarbių profesinis mokymas
pagal formaliojo profesinio mokymo programas organizuojamas trišalėje arba
dvišalėje sutartyje numatytomis sąlygomis. Trišalė sutartis sudaroma tarp teritorinės
darbo biržos Užimtumo tarnybos, darbdavio, kuris įdarbins bedarbį,
ir bedarbio, kuris įsidarbins į laisvą darbo vietą. Kai bedarbiai siunčiami
mokytis pagal Lietuvos darbo biržos Užimtumo tarnybos atliktomis
darbo rinkos prognozėmis nustatytų paklausių profesijų formaliojo profesinio
mokymo programas arba kai bedarbiai nori pradėti dirbti teritorinės darbo
biržos Užimtumo tarnybos pasiūlytose ar jų pačių surastose darbo
vietose ar dirbti savarankiškai, sudaroma dvišalė sutartis tarp teritorinės
darbo biržos Užimtumo tarnybos ir bedarbio.“
2. Pakeisti 37 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Bedarbių profesinis mokymas
pagal neformaliojo suaugusiųjų švietimo programas organizuojamas trišalėje arba
dvišalėje sutartyje numatytomis sąlygomis. Trišalė sutartis sudaroma tarp teritorinės
darbo biržos Užimtumo tarnybos, darbdavio, kuris įdarbins bedarbį,
ir bedarbio, kuris įsidarbins į laisvą darbo vietą. Kai įgyti ar tobulinti
bendrųjų ar profesinių kompetencijų siunčiami bedarbiai, kurie priskiriami
didelių ar vidutinių įsidarbinimo galimybių grupei, arba bedarbiai siunčiami
pagal Lietuvos darbo biržos Užimtumo tarnybos nustatytų paklausių
kompetencijų neformaliojo suaugusiųjų švietimo programas, sudaroma dvišalė
sutartis tarp teritorinės darbo biržos Užimtumo tarnybos ir
bedarbio.“
3. Pakeisti 37 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Bedarbių profesinis mokymas
vykdomas profesinio mokymo teikėjo, kurį pasirenka pats bedarbis, o kai
sudaryta trišalė sutartis, – suderinus su darbdaviu. Teritorinė darbo birža
Užimtumo tarnyba, remdamasi šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytomis
sutartimis, išduoda bedarbiui dokumentą, kuriuo įsipareigoja sumokėti bedarbio
pasirinktam profesinio mokymo teikėjui nurodytą pinigų sumą už suteiktą
profesinį mokymą. Tarp pasirinkto profesinio mokymo teikėjo ir bedarbio
sudaroma profesinio mokymo sutartis, pagal kurią profesinio mokymo teikėjas kas
mėnesį teritorinei darbo biržai Užimtumo tarnybai teikia
informaciją apie bedarbio mokymo programos lankomumą.“
4. Pakeisti 37 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
„12. Teritorinei darbo biržai privalo atlyginti:
1) bedarbis, be
svarbių priežasčių nevykdantis šio straipsnio 1 ir 2 dalyje dalyse
nurodytų sutarčių įsipareigojimų, išskyrus įsipareigojimą nenutraukti darbo
sutarties ne trumpiau negu 6 mėnesių laikotarpį arba vykdyti savarankišką
veiklą ne mažiau kaip 15 dienų per mėnesį, ne trumpiau negu 6 mėnesius, ir
darbdavys, be svarbių priežasčių nevykdantis šio straipsnio 1 ir 2 dalyje
dalyse nurodytos trišalės sutarties įsipareigojimų, išskyrus įsipareigojimą
be svarbių priežasčių nenutraukti darbo sutarties 6 mėnesius, – visas jos
patirtas šio straipsnio 14 dalyje nurodytas išlaidas;
2) bedarbis, be svarbių
priežasčių nevykdantis šio straipsnio 1 ir 2 dalyje
dalyse nurodytų sutarčių įsipareigojimo įsipareigojimų nenutraukti
darbo sutarties ne trumpiau negu 6 mėnesių laikotarpį arba vykdyti savarankišką
veiklą ne mažiau kaip 15 dienų per mėnesį, ne trumpiau negu 6 mėnesius, ir
darbdavys, be svarbių priežasčių nevykdantis šio straipsnio 1 ir 2 dalyje dalyse nurodytos
trišalės sutarties įsipareigojimo be svarbių priežasčių nenutraukti darbo
sutarties 6 mėnesius, – išlaidas, kurių atlyginimo dydis mažinamas proporcingai
išdirbtam laikotarpiui.“
5. Pakeisti 37 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
„12. Teritorinei darbo biržai Užimtumo tarnybai privalo
atlyginti:
1)
bedarbis, be svarbių priežasčių nevykdantis šio straipsnio 1 ir 2 dalyje
dalyse nurodytų sutarčių įsipareigojimų, išskyrus įsipareigojimą
nenutraukti darbo sutarties ne trumpiau negu 6 mėnesių laikotarpį arba vykdyti
savarankišką veiklą ne mažiau kaip 15 dienų per mėnesį, ne trumpiau negu
6 mėnesius, ir darbdavys, be svarbių priežasčių nevykdantis šio straipsnio
1 ir 2 dalyje dalyse nurodytos trišalės sutarties
įsipareigojimų, išskyrus įsipareigojimą be svarbių priežasčių nenutraukti darbo
sutarties 6 mėnesius, – visas jos patirtas šio straipsnio 14 dalyje nurodytas
išlaidas;
2) bedarbis, be
svarbių priežasčių nevykdantis šio straipsnio 1 ir
2 dalyje dalyse nurodytų sutarčių įsipareigojimo
įsipareigojimų nenutraukti darbo sutarties ne trumpiau negu 6 mėnesių
laikotarpį arba vykdyti savarankišką veiklą ne mažiau kaip 15 dienų per mėnesį,
ne trumpiau negu 6 mėnesius, ir darbdavys, be svarbių priežasčių nevykdantis
šio straipsnio 1 ir 2 dalyje dalyse
nurodytos trišalės sutarties įsipareigojimo be svarbių priežasčių nenutraukti
darbo sutarties 6 mėnesius, – išlaidas, kurių atlyginimo dydis mažinamas
proporcingai išdirbtam laikotarpiui.“
6. Pakeisti 37 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:
„13. Teritorinei darbo biržai jos
patirtų šio straipsnio 14 dalyje nurodytų išlaidų neturi grąžinti be svarbių
priežasčių nevykdantys šio straipsnio 1 ir 2 dalyje dalyse
nurodytų sutarčių įsipareigojimų bedarbiai, kurie šio įstatymo nustatyta tvarka
pirmą kartą įgyja įgijo kompetenciją ir (ar) kvalifikaciją, arba
bedarbiai, kurie buvo siunčiami mokytis pagal neformaliojo suaugusiųjų švietimo
programas dvišalės sutarties pagrindu.“
7. Pakeisti 37 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:
„13. Teritorinei darbo biržai
Užimtumo tarnybai jos patirtų šio straipsnio 14 dalyje nurodytų išlaidų
neturi grąžinti be svarbių priežasčių nevykdantys šio straipsnio 1 ir 2 dalyje
dalyse nurodytų sutarčių įsipareigojimų bedarbiai, kurie šio įstatymo
nustatyta tvarka pirmą kartą įgyja įgijo kompetenciją ir (ar)
kvalifikaciją, arba bedarbiai, kurie buvo siunčiami mokytis pagal neformaliojo
suaugusiųjų švietimo programas dvišalės sutarties pagrindu.“
8. Pakeisti 37 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:
„14. Atlyginamos šios
su profesiniu mokymu susijusios teritorinės darbo biržos Užimtumo
tarnybos patirtos išlaidos:
1) profesinio mokymo paslaugų;
2) mokymo stipendijos mokėjimo;
3) kelionės į profesinio mokymo vietą ir atgal;
4) apgyvendinimo;
5) privalomojo sveikatos tikrinimo ir skiepijimo nuo užkrečiamųjų ligų.“
9. Pakeisti 37 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:
„15. Šio straipsnio 14 dalyje
nurodytos išlaidos, kurių šio straipsnio 1 ir 2 dalyje dalyse
nurodytas sutartis sudariusios šalys sutartyse nustatytais terminais neatlygino
teritorinei darbo biržai, išieškomos įstatymų Lietuvos Respublikos
civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.“
10. Pakeisti 37 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:
„15. Šio straipsnio 14 dalyje
nurodytos išlaidos, kurių šio straipsnio 1 ir 2 dalyje dalyse
nurodytas sutartis sudariusios šalys sutartyse nustatytais terminais neatlygino
teritorinei darbo biržai Užimtumo tarnybai, išieškomos įstatymų
Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.“
11. Pakeisti 37 straipsnio 16 dalį ir ją išdėstyti taip:
„16. Svarbiomis priežastimis,
kurioms esant bedarbis neprivalo atlyginti teritorinei darbo biržai Užimtumo
tarnybai visų jos patirtų šio straipsnio 14 dalyje nurodytų išlaidų ir kai
netaikomos šio įstatymo 22 straipsnio 6 dalies nuostatos, laikoma:
1) bedarbio liga, sužalojimas, nėštumas likus 70 kalendorinių dienų iki gimdymo, gimdymas ir 56 kalendorinės dienos po gimdymo (komplikuoto gimdymo atveju arba gimus dviem ir daugiau vaikų – 70 kalendorinių dienų po gimdymo), mirtis, Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatyme nustatytų pareigų atlikimas;
2) darbo sutarties nutraukimas darbuotojo iniciatyva dėl svarbių priežasčių, darbdavio iniciatyva be darbuotojo kaltės, nesant darbo sutarties šalių valios, darbdavio bankroto atveju ir kai darbdavys pripažįsta, kad išbandymo rezultatai nepatenkinami;
3) darbo sutarties nutraukimas šios dalies 2 punkte nenurodytais pagrindais arba individualios veiklos nutraukimas, kai bedarbis per 15 darbo dienų nuo darbo sutarties arba individualios veiklos nutraukimo dienos pradeda dirbti pagal darbo sutartį arba vykdyti individualią veiklą pagal įgytą ar patobulintą kvalifikaciją. Bendra darbo pagal darbo sutartį ir (ar) individualios veiklos trukmė turi būti ne trumpesnė kaip 6 mėnesiai;
4) darbo sutarties nutraukimas,
kai trišalėje sutartyje įtvirtintų įsipareigojimų vykdymas perleidžiamas
trečiajam asmeniui, jeigu yra bedarbio, darbo biržos Užimtumo
tarnybos, darbdavio ir trečiojo asmens rašytinis susitarimas.“
12. Pakeisti 37 straipsnio 17 dalį ir ją išdėstyti taip:
„17. Svarbiomis priežastimis,
kurioms esant darbdavys neprivalo atlyginti teritorinei darbo biržai Užimtumo
tarnybai visų jos patirtų šio straipsnio 14 dalyje nurodytų išlaidų,
laikoma:
1) darbo sutarties nutraukimas, kai darbdavys pripažįsta, kad išbandymo rezultatai nepatenkinami, arba darbuotojas nutraukia darbo sutartį per išbandymo laikotarpį, darbuotojo iniciatyva dėl svarbių priežasčių arba be svarbių priežasčių, darbdavio iniciatyva dėl darbuotojo kaltės, nesant darbo sutarties šalių valios;
2) darbo sutarties nutraukimas šios dalies 1 punkte nenurodytais pagrindais, kai bedarbis per 15 darbo dienų nuo darbo sutarties nutraukimo dienos pradeda dirbti pagal darbo sutartį arba vykdyti individualią veiklą pagal įgytą ar patobulintą kvalifikaciją, o bendra darbo pagal darbo sutartį ir (ar) individualios veiklos trukmė yra ne trumpesnė kaip 6 mėnesiai;
3) darbo sutarties nutraukimas,
kai trišalėje sutartyje įtvirtintų įsipareigojimų vykdymas perleidžiamas
trečiajam asmeniui, jeigu yra bedarbio, teritorinės darbo biržos Užimtumo
tarnybos, darbdavio ir trečiojo asmens rašytinis susitarimas.“
16 straipsnis. 38 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 38 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Darbdaviams, vykdantiems
profesinį mokymą pagal pameistrystės formą ir nurodytiems šio straipsnio 1
dalyje, kurie pagal pameistrystės darbo sutartį įdarbino teritorinės darbo
biržos Užimtumo
tarnybos siųstus
asmenis, jų rašytiniu prašymu kompensuojama 40 procentų darbo užmokesčio,
nurodyto įdarbinto pagal pameistrystės darbo sutartį asmens darbo sutartyje,
dalies, neviršijančios 1 Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos
minimaliosios mėnesinės algos dydžio, ir nuo šios darbo užmokesčio dalies
apskaičiuotų draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokų dalis.
Jeigu įdarbinto pagal pameistrystės darbo sutartį asmens darbo sutartis
sudaryta ne visam darbo laikui arba jis dirbo ne visą mėnesio darbo laiką,
kompensuojamas darbo užmokesčio dydis skaičiuojamas už faktiškai dirbtą laiką
pagal apskaičiuotą ar darbo sutartyje nustatytą valandinį atlygį, neviršijantį
1 Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinto minimaliojo valandinio atlygio
dydžio.“
17 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 39 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Stažuotės trukmė, tikslas ir
kitos stažuotės sąlygos nustatomos trišalėje stažuotės sutartyje, sudaromoje
tarp teritorinės darbo biržos Užimtumo tarnybos, stažuotę
organizuojančios įmonės, įstaigos, organizacijos ar kitos organizacinės
struktūros (toliau – stažuotę organizuojanti įmonė) ir asmens, pasiųsto į
stažuotę, tačiau ne ilgiau kaip iki 6 mėnesių. Stažuotės laikotarpiu į stažuotę
pasiųstam asmeniui turi būti užtikrintas stažavimasis ne mažiau kaip 20
valandų, bet ne daugiau kaip 40 valandų per savaitę.“
2. Pakeisti 39 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Stažuotę organizuojanti įmonė
privalo teritorinei darbo biržai Užimtumo tarnybai išduoti pažymą
apie stažuotės trukmę ir stažuotės rezultatų įvertinimą. Tokią pačią pažymą
stažuotę baigusiam asmeniui stažuotę organizuojanti įmonė ar įstaiga privalo
išduoti tik esant rašytiniam šio asmens prašymui.“
18 straipsnis. 391 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 391 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Neformaliojo švietimo ir
savišvietos būdu įgytų kompetencijų pripažinimas organizuojamas dvišalėje
sutartyje, sudaromoje tarp teritorinės darbo biržos Užimtumo tarnybos
ir bedarbio, kurio neformaliojo švietimo ir savišvietos būdu įgytos
kompetencijos bus pripažįstamos, numatytomis sąlygomis.“
2. Pakeisti 391 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Teritorinė darbo birža
Užimtumo tarnyba, vadovaudamasi šio straipsnio 1 dalyje nurodyta
sutartimi, bedarbiui išduoda dokumentą, kuriuo įsipareigoja sumokėti juridiniam
asmeniui, turinčiam teisę pripažinti neformaliojo švietimo ir savišvietos būdu
įgytas kompetencijas (toliau – kompetencijų pripažinimą organizuojantis asmuo),
nurodytą pinigų sumą už neformaliojo švietimo ir savišvietos būdu įgytų
kompetencijų pripažinimą.“
19 straipsnis. 40 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 40 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Paramos judumui dydis sudaro 33 procentus Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos dydžio, jeigu asmens darbo užmokestis neviršija vieno Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos dydžio, arba 25 procentus Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos dydžio, jeigu asmens darbo užmokestis viršija vieną Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos dydį, bet neviršija Lietuvos statistikos departamento paskelbto paskutinio ketvirčio šalies ūkio (neįtraukiant individualiųjų įmonių darbo užmokesčio duomenų) darbuotojų vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio dydžio. Jeigu asmens darbo užmokestis viršija Lietuvos statistikos departamento paskelbtą paskutinio ketvirčio šalies ūkio (neįtraukiant individualiųjų įmonių darbo užmokesčio duomenų) darbuotojų vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio dydį, parama judumui tokiam asmeniui neskiriama.“
2. Pakeisti 40 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„40 straipsnis. Parama judumui
1. Paramos judumui tikslas –
kompensuoti kelionės išlaidas į darbo, stažuotės atlikimo vietą ar į teritorinės
darbo biržos Užimtumo tarnybos organizuojamus konsultavimo grupėms
užsiėmimus ir atgal:
1) bedarbiui įsidarbinus pagal darbo sutartį ar darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindu;
2) bedarbiui dalyvaujant remiamojo įdarbinimo priemonėse arba stažuotėje;
3) bedarbiui dalyvaujant jo individualiame užimtumo veiklos plane numatytuose konsultavimo grupėms užsiėmimuose;
4) darbdaviui, įdarbinusiam teritorinės
darbo biržos Užimtumo tarnybos siunčiamą bedarbį ir patiriančiam
bedarbio, esant jo sutikimui, vežimo į darbo vietą ir atgal išlaidas.
2. Kelionės išlaidos
kompensuojamos, kai asmuo dėl paramos judumui į teritorinę darbo biržą Užimtumo
tarnybą kreipiasi per 3 darbo dienas nuo įsidarbinimo arba dalyvavimo
remiamojo įdarbinimo priemonėse ar stažuotėje pradžios ar po dalyvavimo
konsultavimo grupėms užsiėmimuose ir kai nustatoma, kad asmens gyvenamoji vieta
yra ne toje pačioje gyvenamojoje vietovėje, kurioje yra darbo, stažuotės
atlikimo ar konsultavimo grupėms užsiėmimų vieta, ne ilgiau kaip 3 mėnesius nuo
įsidarbinimo arba dalyvavimo remiamojo įdarbinimo priemonėse ar stažuotėje
pradžios ir ne daugiau kaip 5 kartus vienos registracijos teritorinėje darbo
biržoje laikotarpiu, dalyvavus bedarbio individualiame užimtumo veiklos plane
numatytuose konsultavimo grupėms užsiėmimuose. Kelionės išlaidos darbdaviui
kompensuojamos, kai jis dėl paramos judumui į teritorinę darbo biržą Užimtumo
tarnybą kreipiasi per 3 darbo dienas nuo bedarbio įdarbinimo dienos ir kai
nustatoma, kad įdarbinto bedarbio gyvenamoji vieta yra ne toje pačioje
gyvenamojoje vietovėje, kurioje yra darbo vieta.
3. Paramos judumui dydis sudaro 33 procentus Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos dydžio, jeigu asmens darbo užmokestis neviršija vieno Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos dydžio, arba 25 procentus Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos dydžio, jeigu asmens darbo užmokestis viršija vieną Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos dydį, bet neviršija Lietuvos statistikos departamento paskelbto paskutinio ketvirčio šalies ūkio (neįtraukiant individualiųjų įmonių darbo užmokesčio duomenų) darbuotojų vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio dydžio. Jeigu asmens darbo užmokestis viršija Lietuvos statistikos departamento paskelbtą paskutinio ketvirčio šalies ūkio (neįtraukiant individualiųjų įmonių darbo užmokesčio duomenų) darbuotojų vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio dydį, parama judumui tokiam asmeniui neskiriama.
4. Kelionės išlaidų kompensacijų
bedarbiui, dalyvaujančiam jo individualiame užimtumo veiklos plane numatytuose
konsultavimo grupėms užsiėmimuose, stažuotėje, ir darbdaviui, patiriančiam
bedarbio vežimo į darbo vietą ir atgal išlaidas, dydžiai nustatomi Lietuvos
Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka,
atsižvelgiant į atstumą tarp gyvenamosios vietos, teritorinės darbo biržos
Užimtumo tarnybos, darbo ar stažuotės atlikimo vietos ir transporto
priemonės rūšį.“
20 straipsnis. 41 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 41 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Įgyvendinant remiamojo
įdarbinimo priemones, darbdaviams, įdarbinusiems teritorinės darbo biržos
Užimtumo tarnybos siųstus asmenis, mokama subsidija darbo užmokesčiui,
nurodytam įdarbinto asmens darbo sutartyje, ir nuo šio darbo užmokesčio
apskaičiuotoms draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokoms iš
dalies kompensuoti (toliau – subsidija darbo užmokesčiui). Jeigu įdarbinto
asmens darbo sutartis sudaryta ne visam darbo laikui arba jis dirbo ne visą
mėnesio darbo laiką, subsidijos darbo užmokesčiui dydis skaičiuojamas už
faktiškai dirbtą laiką pagal apskaičiuotą ar darbo sutartyje nustatytą
valandinį atlygį. Subsidijos darbo užmokesčiui dydis negali viršyti 2 Lietuvos
Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos dydžių.
Subsidijos darbo užmokesčiui dydis, kai įdarbinami šio įstatymo 25 straipsnyje
nurodyti asmenys, apskaičiuojamas procentais nuo įdarbinto asmens darbo užmokesčio
ir nuo šio darbo užmokesčio apskaičiuotų draudėjo privalomojo valstybinio
socialinio draudimo įmokų lėšų:
1) 75 procentai apskaičiuotų lėšų, kai įdarbinami asmenys, nurodyti šio įstatymo 25 straipsnio 1 ir 10 punktuose;
2) 60 procentų apskaičiuotų lėšų, kai įdarbinami asmenys, nurodyti šio įstatymo 25 straipsnio 2 punkte;
3) 50 procentų apskaičiuotų lėšų, kai įdarbinami asmenys, nurodyti šio įstatymo 25 straipsnio 3–9 punktuose.“
2. Pakeisti 41 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Darbdaviai, kurie, baigus
įgyvendinti remiamojo įdarbinimo priemones ir mokėti subsidiją darbo
užmokesčiui arba kuriems subsidijos mokėjimas buvo nutrauktas šio straipsnio 5
dalies 2 ir 4 punktuose nurodytais atvejais per 6 mėnesius atleido iš darbo bent
vieną iš teritorinės darbo biržos Užimtumo tarnybos siųstų
asmenų, išskyrus asmenis, atleistus pagal Lietuvos Respublikos darbo kodeksą
darbo sutarties šalims susitarus dėl išbandymo, darbuotojo iniciatyva be
svarbių priežasčių ar dėl svarbių priežasčių, darbdavio iniciatyva dėl
darbuotojo kaltės bei nesant darbo sutarties šalių valios, taip pat darbo
sutarties pasibaigimo atvejus, kai subsidijos darbo užmokesčiui mokėjimas buvo
nutrauktas šio straipsnio 5 dalies 5 punkte nurodytu pagrindu, ar dėl
darbuotojo mirties, pakartotinai dalyvauti remiamojo įdarbinimo priemonėse gali
ne anksčiau kaip po 12 mėnesių baigus mokėti subsidiją darbo užmokesčiui
įgyvendinant ankstesnę priemonę.“
21 straipsnis. 42 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 42 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Įdarbinimas subsidijuojant,
kurio tikslas yra įdarbinti teritorinės darbo biržos Užimtumo
tarnybos siųstą asmenį negrąžintinai kompensuojant darbdaviui dalį šio
asmens darbo užmokesčio išlaidų, organizuojamas siekiant:
1) šio įstatymo 25 straipsnio 3–10 punktuose nurodytiems bedarbiams padėti įsitvirtinti darbo rinkoje arba įsidarbinti;
2) šio įstatymo 25 straipsnio 1
punkte nurodytiems asmenims, kurie registruoti teritorinėje darbo biržoje
Užimtumo tarnyboje kaip nedarbingi, ir šio įstatymo 25 straipsnio 2
punkte nurodytiems bedarbiams sudaryti specialias sąlygas išlikti darbo
rinkoje.“
22 straipsnis. 44 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 44 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„44 straipsnis. Parama darbo vietoms steigti
1. Darbo vietoms steigti yra teikiama ši parama:
1) darbo vietų steigimo (pritaikymo) subsidijavimas;
2) vietinių užimtumo iniciatyvų projektų įgyvendinimas;
3) savarankiško užimtumo rėmimas.
2. Šio straipsnio 1 dalyje
nurodyta parama teikiama Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos
institucijos nustatyta tvarka teritorinės darbo biržos Užimtumo
tarnybos atrinktiems darbdaviams (toliau – subsidijos gavėjai) šio įstatymo
45, 46 ir 47 straipsniuose nurodytais atvejais ir nustatyta tvarka, mokant
subsidiją su steigiamos darbo vietos darbo funkcijų vykdymu susijusioms darbo
priemonėms ar techninės pagalbos priemonėms neįgaliesiems įsigyti, montuoti,
pritaikyti ir nuosavybės teise valdomoms patalpoms, reikalingoms darbo vietai
įrengti, remontuoti ar pritaikyti, kai planuojamos išlaidos patalpoms
remontuoti ar pritaikyti neviršija 50 procentų visos subsidijos steigiamoms
darbo vietoms dydžio.
3. Paramos darbo vietoms steigti dydis vienai darbo vietai negali viršyti 40 Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos dydžių sumos. Šis dydis taikomas tais atvejais, kai numatoma įsteigti darbo vietas ir įdarbinti šio įstatymo 45, 46 ir 47 straipsniuose nurodytus asmenis, nustatant jiems Lietuvos Respublikos darbo kodekse numatytą savaitės darbo laiko trukmę. Numatant įsteigti darbo vietas ir įdarbinti šio įstatymo 45, 46 ir 47 straipsniuose nurodytus asmenis nustatant jiems ne visą darbo dieną arba ne visą darbo savaitę, kaip tai nurodyta Lietuvos Respublikos darbo kodekse, išskyrus šio įstatymo 25 straipsnio 1, 2 ir 3 punktuose nurodytų asmenų, kurie dėl sveikatos būklės gali dirbti ne visą darbo dieną ar ne visą darbo savaitę, įdarbinimo atvejus, paramos dydis mažinamas proporcingai, atsižvelgiant į numatomą dirbti darbo laiką (valandas).
4. Panaikinę įsteigtą
(pritaikytą) darbo vietą, subsidijos gavėjai, išskyrus sau darbo vietas
įsteigusių subsidijos gavėjų mirties atvejus, turi teritorinei darbo biržai
Užimtumo tarnybai grąžinti:
1) visą subsidiją, kai darbo vieta panaikinama per 12 mėnesių laikotarpį nuo jos įsteigimo (pritaikymo) dienos;
2) 80 procentų subsidijos, kai darbo vieta panaikinama 13–24 mėnesį nuo jos įsteigimo (pritaikymo) dienos;
3) 50 procentų subsidijos, kai darbo vieta panaikinama 25–36 mėnesį nuo jos įsteigimo (pritaikymo) dienos.
5. Šio straipsnio 4 dalyje nurodytu darbo vietos panaikinimu laikomi atvejai, kai, nepraėjus 36 mėnesių laikotarpiui nuo darbo vietos įsteigimo dienos, atsiranda bent viena iš šių sąlygų:
1) darbo sutartis su įdarbintu
asmeniu nutraukiama ir per 30 darbo dienų nuo darbo sutarties nutraukimo dienos
į šią atsilaisvinusią darbo vietą nepriimamas nustatytus ar patikslintus
kvalifikacinius reikalavimus atitinkantis teritorinės darbo biržos Užimtumo
tarnybos siunčiamas asmuo;
2) įdarbinto asmens darbo vietoje prastova ne dėl darbuotojo kaltės tęsiasi ilgiau kaip 30 kalendorinių dienų iš eilės arba įdarbintas asmuo neatvyksta į darbą ilgiau kaip 120 dienų iš eilės administracijos leidimu, taip pat jeigu jam darbo sutartyje nustatytomis sąlygomis ir terminais daugiau kaip du mėnesius iš eilės nemokamas visas jam priklausantis darbo užmokestis;
3) įdarbinto asmens darbo
sutartyje keičiama darbo vieta ar funkcijos be teritorinės darbo biržos Užimtumo
tarnybos sutikimo (šiuo atveju darbo vieta laikoma panaikinta nuo darbo
vietos ar funkcijų pakeitimo dienos);
4) neįgalusis ar bedarbis iki 29 metų, pradėjęs savo verslą sau įsteigtoje darbo vietoje, ilgiau kaip 120 dienų iš eilės arba daugiau kaip 140 dienų per pastaruosius 12 mėnesių nevykdo veiklos;
5) įsiteisėja teismo nutartis iškelti bankroto bylą subsidijos gavėjui arba kreditorių susirinkimas priima nutarimą bankroto procedūras vykdyti ne teismo tvarka ir dėl šios priežasties atleidžiami už subsidijos lėšas įsteigtose darbo vietose dirbę asmenys, o jeigu už subsidijos lėšas įsteigtos darbo vietos nebuvo užpildytos, darbo vieta laikoma panaikinta nuo teismo nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos arba kreditorių susirinkimui priėmus nutarimą bankroto procedūras vykdyti ne teismo tvarka;
6) kai priimamas sprendimas subsidijos gavėją likviduoti, darbo vieta laikoma panaikinta nuo likviduojamos įmonės statuso Juridinių asmenų registre įregistravimo dienos;
7) subsidijos gavėjas per 20
darbo dienų be pateisinamos priežasties neatsako į teritorinės darbo biržos
Užimtumo tarnybos raštu pateiktą kreipimąsi dėl informacijos, susijusios
su darbo vietų steigimu, išlaikymu ar kontrole, pateikimo.
6. Subsidijos gavėjas privalo
grąžinti teritorinei darbo biržai Užimtumo tarnybai visą jam
pervestą subsidiją, jeigu jis:
1) subsidiją panaudojo ne pagal paskirtį. Jeigu nustatoma, kad ne pagal paskirtį panaudota tik subsidijos dalis, privalo būti grąžinama ne pagal paskirtį panaudota subsidijos dalis;
2) neįsteigė (nepritaikė) darbo vietos iki vienos iš paramos darbo vietoms steigti priemonių įgyvendinimo ir finansavimo sutartyje nurodyto laikotarpio;
3) raštu praneša teritorinei
darbo biržai Užimtumo tarnybai apie atsisakymą vykdyti sutartinius
įsipareigojimus arba jų nevykdo, jeigu prieš tai nors kartą jam buvo išsiųstas teritorinės
darbo biržos Užimtumo tarnybos įspėjimas apie sutartinių
įsipareigojimų nevykdymą, išskyrus darbo vietos panaikinimo atvejį;
4) nevykdo šio straipsnio 7 ir 8 dalyse nustatytų reikalavimų;
5) nesudaro sąlygų teritorinei
darbo biržai Užimtumo tarnybai atlikti darbo vietos steigimo arba
šioje darbo vietoje vykdomos veiklos 36 mėnesius nuo jos įsteigimo (pritaikymo)
patikros vietoje ar, teritorinei darbo biržai Užimtumo tarnybai pareikalavus,
neteikia su sutarties vykdymu susijusios informacijos;
6) pateikė žinomai klaidingą informaciją apie tikslus ir išlaidas, kurioms buvo prašoma konkreti subsidija;
7) nuslėpė aplinkybes, svarbias priimant sprendimą skirti konkrečią subsidiją.
7. Subsidijos gavėjas privalo:
1) apmokėti ne mažiau kaip 35
procentus, išskyrus atvejus, kai įdarbinami neįgalieji (už kiekvieną neįgalų
darbuotoją, kuriam nustatytas sunkus neįgalumo lygis ar neviršijantis 25
procentų darbingumo lygis (iki 2005 m. liepos 1 d. – I grupės invalidą), – 20
procentų; už neįgalų darbuotoją, kuriam nustatytas vidutinis neįgalumo lygis ar
30–40 procentų darbingumo lygis (iki 2005 m. liepos 1 d. – II grupės invalidą),
– 30 procentų), darbo vietų steigimo (pritaikymo) išlaidų ir įsteigtą
(pritaikytą) darbo vietą išlaikyti ne mažiau kaip 36 mėnesius nuo teritorinių
darbo biržų Užimtumo tarnybos siųstų asmenų įdarbinimo. Darbdavys
savo sprendimu gali nustatyti didesnę, negu nurodyta šioje dalyje, nuosavų lėšų
dalį, skiriamą darbo vietų steigimo (pritaikymo) išlaidoms apmokėti;
2) iki vienos iš paramos darbo
vietoms steigti priemonių įgyvendinimo sutarčių pasirašymo dienos teritorinei
darbo biržai Užimtumo tarnybai pateikti šios sutarties galiojimo
užtikrinimą ne mažiau kaip 50 procentų numatytos skirti subsidijos sumos
sutarties galiojimo laikotarpiu;
3) valstybės ir nuosavoms lėšoms atsidaryti specialią sąskaitą Lietuvos Respublikoje ar kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje veikiančioje kredito, mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigoje, iš kurios atsiskaitymai vykdomi atliekant mokėjimo pavedimus;
4) darbo vietą įsteigti
(pritaikyti) ir visiškai atsiskaityti su teritorine darbo birža Užimtumo
tarnyba už suteiktą subsidiją ne vėliau kaip per 10 mėnesių nuo vienos iš
paramos darbo vietoms steigti priemonių įgyvendinimo sutarties pasirašymo
dienos, išskyrus vietinių užimtumo iniciatyvų projektų įgyvendinimo atvejį;
5) savo lėšomis apdrausti
ilgalaikį materialųjį turtą, kuriam įsigyti steigiant darbo vietą ar ją
pritaikant buvo naudota subsidija, maksimaliu turto atkuriamosios vertės
draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų, nuo kurių draudžia subsidijos gavėjo
pasirinkta draudimo bendrovė, ne mažiau kaip 36 mėnesius nuo darbo vietos
įsteigimo dienos, naudos gavėju nurodydamas teritorinę darbo biržą
Užimtumo tarnybą, ir pateikti teritorinei darbo biržai jai
draudimą įrodančius dokumentus.
8. Subsidijos gavėjas per 36
mėnesių laikotarpį nuo darbo vietos įsteigimo (pritaikymo) dienos be teritorinės
darbo biržos Užimtumo tarnybos sutikimo neturi teisės:
1) parduoti, įkeisti, išnuomoti, dovanoti ar kitaip perleisti arba kitaip suvaržyti teises į už subsidiją darbo vietai steigti įgytą turtą;
2) išvežti už Lietuvos Respublikos teritorijos ribų ilgalaikį materialųjį turtą, kurį įsigijo steigdamas (pritaikydamas) darbo vietas;
3) keisti įdarbinto asmens darbo vietą ar darbo funkcijas, nustatyti ne visą darbo laiką arba ne visą darbo savaitę, kaip tai nurodyta Lietuvos Respublikos darbo kodekse, jeigu to nebuvo numatęs paraiškoje subsidijai darbo vietai (vietoms) steigti gauti, išskyrus šio įstatymo 25 straipsnio 1, 2 ir 3 punktuose nurodytų asmenų, kurie dėl sveikatos būklės gali dirbti ne visą darbo dieną ar ne visą darbo savaitę, įdarbinimo atvejus.
9. Darbo vietai steigti (pritaikyti) ir asmeniui įdarbinti vienu metu gali būti taikomas tik vienas iš šio straipsnio 1 dalyje nurodytų paramos būdų. Darbdavys negali į už subsidijos darbo vietoms steigti lėšas įsteigtą (pritaikytą) darbo vietą įdarbinti asmens pagal remiamojo įdarbinimo priemones.
10. Teritorinei darbo biržai
Užimtumo tarnybai nustačius, kad darbdavys pažeidė šio straipsnio 6, 7
ir 8 dalies nuostatas, toks darbdavys kreiptis dėl paramos gavimo iš naujo gali
ne anksčiau kaip nuo subsidijos grąžinimo dienos.
11. Sprendimus dėl subsidijų
grąžinimo priima teritorinė darbo birža Užimtumo tarnyba. Jos
sprendimai gali būti skundžiami teismui.“
23 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 45 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„45 straipsnis. Darbo vietų steigimo subsidijavimas
Darbo vietų steigimo (pritaikymo) subsidijavimas organizuojamas:
1) šio įstatymo 25 straipsnio 1
punkte nurodytų asmenų, kurie registruoti teritorinėje darbo biržoje Užimtumo
tarnyboje kaip nedarbingi, ir šio įstatymo 25 straipsnio 2 ir 3 punktuose
nurodytų bedarbių neterminuotam įdarbinimui remti steigiant naujas
(atsižvelgiant į neįgaliųjų negalią pritaikant esamas) darbo vietas;
2) kai buvęs bedarbis, pradėjęs
savo verslą ne vėliau kaip per 30 mėnesių nuo paskutinės registracijos teritorinėje
darbo biržoje Užimtumo tarnyboje nutraukimo dienos, pirmą kartą
darbo vietą steigia teritorinės darbo biržos Užimtumo tarnybos siųstam
bedarbiui įdarbinti.“
24 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 47 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) šio įstatymo 25 straipsnio 1
punkte nurodyti asmenys, kurie registruoti teritorinėje darbo biržoje Užimtumo
tarnyboje kaip nedarbingi, ir šio įstatymo 25 straipsnio 2 ir 8 punktuose
nurodyti bedarbiai;“.
2. Pakeisti 47 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Teritorinės darbo biržos
Užimtumo tarnyba darbo ieškantiems asmenims, siekiantiems savarankiško
užimtumo, organizuoja verslo pradmenų mokymą.“
25 straipsnis. 48 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 48 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3) grįžę iš laisvės atėmimo
vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie
kreipiasi į teritorinę darbo biržą Užimtumo tarnybą ne vėliau
kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;“.
2. Pakeisti 48 straipsnio 2 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) priklausomi nuo narkotinių,
psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės
socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į teritorinę
darbo biržą Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo
psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;“.
3. Pakeisti 48 straipsnio 2 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:
„6) prekybos žmonėmis aukos,
baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas,
jeigu jos kreipiasi į teritorinę darbo biržą Užimtumo tarnybą ne
vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės
reabilitacijos programos baigimo;“.
4. Pakeisti 48 straipsnio 2 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:
„7) grįžę į Lietuvą nuolat
gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis,
vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į teritorinę darbo biržą
Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą
nuolat gyventi dienos;“.
26 straipsnis. 49 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 49 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Lietuvos darbo birža Užimtumo
tarnyba įgyvendina Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nustatytus
metinius veiklos tikslus ir uždavinius, organizuodama teritorinių darbo
biržų veiklą, nustato teritorinių darbo biržų metinius
veiklos tikslus ir uždavinius, skiria lėšų nustatytiems tikslams pasiekti ir
uždaviniams įgyvendinti, kontroliuoja, kaip naudojamos šios lėšos.“
2. Pakeisti 49 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Teritorinės darbo biržos
Užimtumo tarnyba įgyvendina aktyvios darbo rinkos politikos priemones,
sudarydama su juridiniais ir fiziniais asmenimis šių priemonių įgyvendinimo
sutartis, kurių standartines sąlygas tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė
arba jos įgaliota institucija. Kaip darbdaviai laikosi darbo sutarčių, sudarytų
su teritorinės darbo biržos Užimtumo tarnybos siųstais asmenimis,
ir šių sutarčių atitikties įsipareigojimams, nustatytiems teritorinės darbo
biržos Užimtumo tarnybos ir darbdavių sudarytose sutartyse dėl
aktyvios darbo rinkos politikos priemonių įgyvendinimo, kontroliuoja Lietuvos
Respublikos valstybinė darbo inspekcija prie Socialinės apsaugos ir darbo
ministerijos (toliau – Valstybinė darbo inspekcija).“
27 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, šio įstatymo 15 straipsnio 4, 6 ir 9 dalis ir 19 straipsnio 1 dalį, įsigalioja 2018 m. spalio 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministras ir Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorius iki 2018 m. rugsėjo 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Kituose teisės aktuose ir Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, teritorinių darbo biržų sudarytose sutartyse vartojamas sąvokas „Lietuvos darbo birža prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos“ ir „teritorinė darbo birža“ atstoja sąvoka „Užimtumo tarnyba prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos“.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas