LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 16, 31, 39, 69, 73, 75 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 571 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-05-14 Nr. XIVP-3731

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

            1. Pagal projekto 4 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 571 straipsnio 1 dalį energijos duomenys, kuriais yra mainomasi centralizuotoje energijos duomenų platformoje, yra nustatomi centralizuotos energijos duomenų platformos valdytojo nustatytoje centralizuotos energijos duomenų platformos naudojimosi tvarkoje. Pagal projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 571 straipsnio 3 dalį: centralizuotos energijos duomenų platformos valdytojas yra skirstomųjų tinklų operatorius, aptarnaujantis daugiau kaip 100 000 vartotojų (mūsų vertinimu, tai yra AB ESO) arba jo šioje dalyje nurodytiems tikslams įgyvendinti įsteigta įmonė; centralizuotos energijos duomenų platformos valdytojas rengia ir su Taryba derina naudojimosi centralizuota energijos duomenų platforma tvarką, kurioje nustatoma naudojimosi centralizuotos energijos duomenų platformos tvarka ir sąlygos, prieigos prie energijos duomenų reikalavimai, energijos duomenų mainų reikalavimai ir pan. Pažymėtina, kad centralizuotos energijos duomenų platformos naudojimosi tvarkos nustatymas vertintinas kaip administracinis reglamentavimas, apibrėžtas Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje – „viešojo administravimo subjektų veikla rengiant įstatymų ir kitų norminių teisės aktų projektus ir priimant norminius administracinius aktus“. Pagal Viešojo administravimo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 4 punktą valstybės valdomoms įmonėms viešojo administravimo įgaliojimai administracinio reglamentavimo srityje gali būti suteikiami tik tais atvejais, kai jos yra registrų (kadastrų), įskaitant valstybės registrus ir žinybinius registrus, valstybės ir kitų informacinių sistemų valdytojomis ir (ar) tvarkytojomis. Privačioms įmonėms viešojo administravimo įgaliojimai iš viso negali būti suteikiami. Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, manytume, kad centralizuotos energijos duomenų platformos naudojimosi tvarkos nustatymas turėtų būti pavestas valstybės institucijai, pavyzdžiui, Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai.

            2. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti, kad „Visuomeninė elektros energijos kaina taip pat gali būti perskaičiuojama kartą per kalendorinių metų ketvirtį pasikeitus kitoms visuomeninės elektros energijos kainos dedamosioms.“ Pažymėtina, kad nei iš šios, nei iš kitų projekto nuostatų nėra aišku, kokia tvarka, pasikeitus kitoms visuomeninės elektros energijos kainos dedamosioms, visuomeninė elektros energijos kaina būtų perskaičiuojama, ar ši tvarka būtų vienoda ar skirtinga, priklausomai nuo to, kuri visuomeninės elektros kainos dedamoji pakistų,  kas inicijuotų visuomeninės elektros kainos perskaičiavimą ir pan. Aptariama projekto nuostata tikslintina, pašalinant minėtus neaiškumus.

             3. Pagal projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 9 dalį „<...> asmuo, kuris pageidauja rekonstruoti ar perkelti skirstomuosius tinklus, apmoka 100 procentų skirstomųjų tinklų rekonstravimo ar perkėlimo sąnaudų, išskyrus šio straipsnio 10, 11 ir 12 dalyse nurodytus atvejus.“ Pažymėtina, kad projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 10 dalyje nurodomas ne tik atvejis, kai asmuo apmoka skirstomųjų tinklų operatoriui 50 procentų visų operatoriaus išlaidų, patirtų rekonstruojant ar perkeliant atitinkamus objektus, bet ir nustatoma išimtis iš šios taisyklės, pateikiant nuorodą į keičiamo įstatymo 75 straipsnio 12 dalį, kurioje, be kita ko, yra nustatomi tiek atvejai, kai asmuo, pageidaujantis  rekonstruoti ar perkelti skirstomuosius tinklus, padengia visas su tuo susijusias išlaidas (projekto 7 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 12 dalies 1 ir 2 punktai), tiek ir atvejis, kai skirstomųjų tinklų rekonstravimo ar perkėlimo sąnaudas padengia pats skirstomųjų tinklų operatorius (projekto 7 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 12 dalies 3 punktas). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 9 dalis tikslintina.

            4. Projekto 8 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos įrengtiems skirstomiesiems tinklams taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusios Elektros energetikos įstatymo 75 straipsnio nuostatos“. Svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas yra proporcingas, nes pagal jį, pavyzdžiui, projekto 7 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 12 dalies 2 ir 3 punktai galėtų būti pradėti taikyti tik naujai įrengtų skirstomųjų tinklų  rekonstravimui ar perkėlimui.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel. (0 5) 209 6055, el. p. [email protected]