Seimo minėjimo stenogramą galima rasti

Seimo posėdžių stenogramų rinkinyje Nr. 22, 2024

Stenogramų leidiniai Seimo minėjimų stenogramos

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

MINĖJIMO, SKIRTO GEDULO IR VILTIES BEI
OKUPACIJOS IR GENOCIDO DIENOMS ATMINTI,

STENOGRAMA

 

2023 m. birželio 14 d.

 

 


 

G. ARBAČIAUSKAS. Ger­bia­mie­ji! Jo Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tas Gi­ta­nas Nau­sė­da. Lie­tu­vos vals­ty­bės him­nas.

 

„Tau­tiš­ką gies­mę“ gie­da cho­ras „Lie­pai­tės“.

 

Bran­gūs trem­ti­niai, po­li­ti­niai ka­li­niai, Eks­ce­len­ci­jos vals­ty­bės va­do­vai, už­sie­nio vals­ty­bių am­ba­sa­do­riai, gar­būs sve­čiai, bran­gūs Lie­tu­vos žmo­nės! „Tau­tiš­ka gies­me“ Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­me Ko­vo 11-osios Ak­to sa­lė­je pra­dė­jo­me Ge­du­lo ir vil­ties bei Oku­pa­ci­jos ir ge­no­ci­do die­nų mi­nė­ji­mą.

Kal­bės Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo Pir­mi­nin­kė Vik­to­ri­ja Čmi­ly­tė-Niel­sen.

 

Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo Pir­mi­nin­kės Vik­to­ri­jos Čmi­ly­tės-Niel­sen kal­ba

 

V. ČMILYTĖ-NIELSEN. Ger­bia­mi po­li­ti­niai ka­li­niai, trem­ti­niai ir jų šei­mų na­riai, Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te Gi­ta­nai Nau­sė­da, Pre­zi­den­te Val­dai Adam­kau, Pir­ma­sis at­kur­to­sios vals­ty­bės va­do­ve Vy­tau­tai Land­sber­gi, Eks­ce­len­ci­jos am­ba­sa­do­riai, Sei­mo na­riai, mie­li Lie­tu­vos žmo­nės!

Kas­met mi­nė­da­mi Ge­du­lo ir vil­ties die­ną, kai 1941 m. bir­že­lio 14 d. pra­si­dė­jo pir­ma­sis ma­si­nis trė­mi­mas, bei Oku­pa­ci­jos ir ge­no­ci­do die­ną, kai 1940 m. bir­že­lio 15 d. So­vie­tų Są­jun­ga oku­pa­vo Lie­tu­vą, pa­ger­bia­me so­vie­ti­nės ag­re­si­jos au­kas, pri­si­me­na­me vi­sus tuos, ku­rie di­d­vy­riš­kai ko­vo­jo su to­ta­li­ta­ri­ne ag­re­si­ja.

Is­to­ri­ja nė­ra tik dū­mas, ne­blaš­ko­mas vė­jo. Ji ne­iš­nyks­ta be jo­kio pėd­sa­ko, o vei­kia mu­my­se ir per mus. Pra­ei­tį įsi­są­mo­nin­da­mi su­tei­kia­me jai kryp­tį, ko­ky­bę, są­sa­ją su da­bar­ti­mi ir at­ei­ti­mi.

1941 m. bir­že­lio 14 d., o prieš tai 1940 m. bir­že­lio 15 d. yra ne vien skau­dūs Lie­tu­vos is­to­ri­jos pus­la­piai. Tai ir Eu­ro­pos is­to­ri­ja. Tai kru­vi­ni pa­vyz­džiai ne­iš­pro­vo­kuo­tos so­vie­ti­nės ag­re­si­jos, ku­ri bu­vo vyk­do­ma pa­gal su­si­ta­ri­mą su na­cis­ti­niu re­ži­mu. Pas­ta­ra­sis yra su­lau­kęs griež­to, ryž­tin­go pa­smer­ki­mo Eu­ro­po­je ir vi­sa­me pa­sau­ly­je. De­ja, so­vie­ti­niai, ypač sta­li­ni­nio lai­ko­tar­pio, nu­si­kal­ti­mai dar nė­ra taip pat ryž­tin­gai įver­tin­ti. Jų pa­smer­ki­mas ben­dro­je Eu­ro­pos są­mo­nė­je dar nė­ra sa­vai­me su­pran­ta­mas.

Ne­iš­pro­vo­kuo­ta ka­ri­nė ag­re­si­ja prieš Uk­rai­ną žy­mia da­li­mi yra re­ci­dy­vas so­vie­ti­nės to­ta­li­ta­ri­nės sis­te­mos, ku­ri da­bar Ru­si­jo­je spar­čiai re­a­bi­li­tuo­ja­ma ir pri­tai­ko­ma prie šian­die­nos re­a­li­jų. Mū­sų is­to­ri­nė pa­tir­tis sa­ko: su ši­ta nu­žmo­gin­ta sis­te­ma ne­įma­no­ma su­si­tar­ti. Ne­įma­no­ma jos at­žvil­giu lik­ti neut­ra­liam. Jos vei­ki­mo bū­das – prie­var­ta. Ji pri­pa­žįs­ta tik jė­gą. La­vi­ruo­jan­tys, ieš­kan­tys kom­pro­mi­sų, kal­ban­tys apie kaž­ko­kius tai­kos su­si­ta­ri­mus tu­ri su­pras­ti, kad tai lei­džia tai sis­te­mai per­si­tvar­ky­ti, at­gau­ti jė­gas, pa­si­ruoš­ti ki­tam ag­re­si­jos eta­pui.

Kiek­vie­nas ka­ras anks­čiau ar vė­liau bai­gia­si tai­ka, ta­čiau tai­ka pri­va­lo bū­ti tei­sin­ga. Šian­dien tei­sin­gos tai­kos pa­grin­das yra Uk­rai­nos per­ga­lė, ku­ri, ti­kiu, duos pra­džią tos ne­žmo­niš­kos sis­te­mos pa­bai­gai.

Ti­kiu, at­eis lai­kas, kai pri­skir­ti sa­ve so­vie­ti­niam to­ta­li­ta­ri­niam pa­vel­dui bus to­ly­gu va­din­tis na­ciz­mo ša­li­nin­kais. Taip per Ry­tų ir Va­ka­rų is­to­ri­nės at­min­ties są­sa­ją Eu­ro­pos są­mo­nė­je bū­tų at­sta­ty­tas tei­sin­gu­mas – ir eu­ro­pi­niu, ir tarp­tau­ti­niu ly­giu. Nu­si­kal­tė­liai tu­ri gau­ti tei­sin­gą at­pil­dą, jų nu­si­kal­ti­mai – bū­ti pa­smerk­ti. Did­vy­riš­ku­mas pri­va­lo bū­ti įver­tin­tas. Au­kos tu­ri bū­ti pri­si­min­tos. Tai nor­ma­laus, ci­vi­li­zuo­to gy­ve­ni­mo pa­grin­dai, ku­rie bu­vo ne­gai­les­tin­gai nai­ki­na­mi, bet ne­su­nai­kin­ti.

Pra­šy­čiau ty­los mi­nu­te pa­gerb­ti vi­sų so­vie­ti­nės ag­re­si­jos au­kų, vi­sų, did­vy­riš­kai pa­si­prie­ši­nu­sių ag­re­si­jai, ir Uk­rai­nos ka­rių ir ci­vi­lių at­mi­ni­mą.

 

Ty­los mi­nu­tė

 

Dė­ko­ju. Dė­ko­ju už dė­me­sį.

G. ARBAČIAUSKAS. Tie­sos sa­ky­mas, kai Lie­tu­vos že­mė krūp­čio­jo ir rau­do­jo nuo vie­nas ki­tą kei­tu­sių rau­do­no­jo ir ru­do­jo te­ro­rų, is­to­ri­nės at­min­ties iš­sau­go­ji­mas yra mū­sų ran­ko­se, mū­sų at­sa­ko­my­bė, mū­sų są­ži­nė. Kvie­čia­me Tarp­tau­ti­nės Eu­ro­pos at­min­ties ir są­ži­nės plat­for­mos at­sto­vę, is­to­ri­kę, hu­ma­ni­ta­ri­nių moks­lų dak­ta­rę Mo­ni­ką Ro­gers.

 

Tarp­tau­ti­nės Eu­ro­pos at­min­ties ir są­ži­nės plat­for­mos at­sto­vės, is­to­ri­kės, humanitari­nių moks­lų dak­ta­rės Mo­ni­kos Ro­gers kal­ba

 

M. ROGERS. Ger­bia­mie­ji! Šios die­nos mi­nė­ji­mo da­ta sie­ja­ma su kon­kre­čiais tra­giš­kais is­to­ri­niais įvy­kiais, nu­ti­ku­siais 1941-ųjų va­sa­rą. Bet mus ji ver­čia su­si­mąs­ty­ti ir apie daug pla­tes­nį kon­teks­tą – vi­sų dik­ta­tū­rų au­kų at­mi­ni­mo ir tei­sin­gu­mo joms po­rei­kį. Itin skau­du, kad nei trė­mi­mai, nei ki­ti nu­si­kal­ti­mai žmo­niš­ku­mui vis dar nė­ra tik is­to­ri­jos ob­jek­tas. Mū­sų vi­sų užuo­jau­ta šian­dien – ken­čian­čios ir nar­siai ko­vo­jan­čios Uk­rai­nos žmo­nėms. Ir mū­sų tė­vų, se­ne­lių bei pro­se­ne­lių pa­ty­ri­mai, ir švie­žiai krau­juo­jan­čios Uk­rai­nos žaiz­dos mus mo­ko žvelg­ti ne iš bu­de­lio ar abe­jin­go­jo, bet iš au­kos per­spek­ty­vos.

Šios pa­tir­tys ko­re­liuo­ja su moks­li­nė­se tei­sės ir kri­mi­no­lo­gi­jos dis­cip­li­no­se jau ke­le­tą de­šimt­me­čių vyks­tan­čiais pro­ce­sais. Čia nu­si­kal­ti­mo au­ka įgau­na vis dau­giau svo­rio ir pri­pa­ži­ni­mo. Ima­me ge­riau su­pras­ti, kad drau­ge su įta­ria­mo­jo ne­kal­tu­mo pre­zump­ci­ja bū­ti­na už­tik­rin­ti ir au­kos tei­ses. O kas, jei au­kų tei­sės bu­vo ig­no­ruo­ja­mos de­šimt­me­čiais? Ne vien tik ig­no­ruo­ja­mos. Ko­mu­nis­ti­nės san­tvar­kos kū­rė­jų ir įgy­ven­din­to­jų au­kos, taip pat ir mū­sų lie­tu­vių trem­ti­niai ir po­li­ti­niai ka­li­niai, net ir grį­žę iš si­bi­rų ir gu­la­gų, bu­vo to­liau trau­muo­ja­mi so­vie­ti­nė­je vi­suo­me­nė­je. Nau­jau­si is­to­ri­niai ty­ri­mai ro­do, kaip ne­pa­gar­biai so­vie­ti­nis re­ži­mas Lie­tu­vo­je el­gė­si ir su Ho­lo­kaus­to au­kų at­mi­ni­mu, žy­dų tau­tos pa­vel­du. Nors kai ku­rie di­džio­sios tra­ge­di­jos ele­men­tai so­viet­me­čiu bu­vo pa­si­telk­ti pro­pa­gan­di­niams tiks­lams – Vil­niaus Di­džio­sios si­na­go­gos li­ki­mas iliust­ruo­ja tik­ruo­sius so­vie­ti­nių oku­pan­tų nu­si­sta­ty­mus.

Ir čia, de­ja, nie­ko nuo­sta­baus. Lie­tu­vai at­si­dū­rus „kru­vi­no­sio­se že­mė­se“ tarp Hit­le­rio ir Sta­li­no, ma­si­nis nai­ki­ni­mas tų, ku­rie pa­te­ko į dirb­ti­nai su­konst­ruo­tas „prie­šų“ ka­te­go­ri­jas, ta­po skau­džia, ne­įsi­vaiz­duo­ja­ma re­a­ly­be. Net ir at­min­tį apie juos ir jas siek­ta nu­trin­ti nuo že­mės pa­vir­šiaus. Taip pat siek­ta nu­trin­ti vi­są rep­re­si­jų at­mi­ni­mą. Daug is­to­ri­nių fak­tų šian­dien net nė­ra at­si­me­na­ma: nei ką ken­tė­jo lie­tu­viai, uk­rai­nie­čiai, ki­tos tau­tos, nei, tar­ki­me, ir fak­to, kad 1941 me­tais bu­vo ir žy­dų trem­ti­nių, ku­rie ken­tė­jo nuo so­vie­ti­nių rep­re­si­jų taip pat, kaip ir nuo na­cis­ti­nių.

La­bai liūd­na, kad bu­vo Lie­tu­vos gy­ven­to­jų, oku­pa­ci­jų me­tais nu­spren­du­sių iš tie­sų at­si­ža­dė­ti sa­vo žmo­giš­ku­mo ir ko­la­bo­ruo­ti su tam­sa. Ne vel­tui drau­ge su Są­jū­džiu ir Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės vil­ti­mi in­ten­sy­vė­jo ir to­ta­li­ta­riz­mo, na­cis­ti­nio ir ko­mu­nis­ti­nio re­ži­mų nu­si­kal­ti­mų au­kų sie­kiai at­kur­ti pra­ras­tą, pa­žeis­tą, su­tryp­tą tei­sin­gu­mą.

Nors pa­stan­gų tik­rai bū­ta – mums ne vi­suo­met sklan­džiai se­kė­si teis­ti rep­re­si­jų vyk­dy­to­jus ir pla­nuo­to­jus, na­cis­ti­nių ir ko­mu­nis­ti­nių nu­si­kal­ti­mų įgy­ven­din­to­jus: jei vie­to­je pa­vyk­da­vo – bū­da­vo pra­lai­mė­ji­mų tarp­tau­ti­niuo­se teis­muo­se. Ta­čiau rei­kė­tų pa­mi­nė­ti ir sėk­mės is­to­ri­jas, pa­vyz­džiui, by­lą Drė­lin­gas prieš Lie­tu­vą, kai Eu­ro­pos Žmo­gaus Tei­sių Teis­mas pri­pa­ži­no, kad rep­re­si­jos prieš Lie­tu­vos gin­kluo­to­sios re­zis­ten­ci­jos at­sto­vus, an­ti­so­vie­ti­nės re­zis­ten­ci­jos at­sto­vus iš tie­sų yra kva­li­fi­kuo­ti­nos kaip ge­no­ci­das.

Eu­ro­pos kon­teks­te, pla­tes­nia­me kon­teks­te sėk­mės is­to­ri­jo­mis ga­li­ma lai­ky­ti, pa­vyz­džiui, 2009 me­tų Eu­ro­pos Par­la­men­to re­zo­liu­ci­ją „Dėl Eu­ro­pos są­ži­nės ir to­ta­li­ta­riz­mo“. Taip pat Eu­ro­pos Par­la­men­to va­do­vy­bė nu­spren­dė kas­met bir­že­lio vi­du­ry­je mi­nė­ti Eu­ro­pos at­min­ties die­ną. Jos me­tu pa­ger­bia­mos so­vie­tų re­ži­mo au­kos, skai­to­mos iš­trem­tų­jų pa­var­dės. Vis tik rei­kia pri­pa­žin­ti, kad de­mo­kra­tinė Eu­ro­pa la­bai vė­luo­ja įgy­ven­din­ti tei­sin­gu­mą au­koms. Ne vi­si bu­de­liai dėl gar­baus am­žiaus su­lau­kė tei­sin­gu­mo.

Kai ku­rio­se Eu­ro­pos ša­ly­se ko­mu­niz­mo, na­ciz­mo au­kų at­minimas įsim­bo­li­na­mas me­mo­ria­lais, įvai­riais pa­ger­bi­mo ren­gi­niais, ki­to­mis for­mo­mis. Ta­čiau kar­tais Lie­tu­vo­je, ir dar daž­niau – Eu­ro­po­je, pa­si­tai­ko at­ve­jų, kai au­kų at­min­tis, tei­sė į tei­sin­gu­mą yra nei­gia­mos. Va­ka­rų Eu­ro­po­je ini­cia­ty­vos įver­tin­ti so­vie­tų nu­si­kal­ti­mus ne­re­tai vis dar lai­ko­mos kon­tro­ver­siš­ko­mis. Net pla­čiai ži­no­ma, kad ne vi­sur trė­mi­mai yra lai­ko­mi fak­tu, ne vi­si mu­zie­jai juos vaiz­duo­ja. O štai, pa­vyz­džiui, Ber­ly­ne, Trep­to­vo par­ke, te­bes­to­vi so­vie­tų ka­riams de­di­kuo­tas di­džiu­lis me­mo­ria­las su Sta­li­no ci­ta­to­mis.

Svar­bu ak­cen­tuo­ti, kad au­kas skau­di­na jas kan­ki­nu­sių re­ži­mų sim­bo­lių bu­vi­mas vie­šo­jo­je erd­vė­je ir bū­tent dėl to Lie­tu­vo­je pri­im­tas ko­mu­niz­mo ir na­ciz­mo sim­bo­lių drau­di­mas. Kai kas, aš pa­me­nu, tik­rai dis­ku­ta­vo, lai­kė jį gal­būt per­tek­li­niu, ne­rei­ka­lin­gu, pa­žei­džian­čiu in­for­ma­ci­nę lais­vę, ta­čiau iš au­kų per­spek­ty­vos jis reiš­kė bent jau da­li­nį tei­sin­gu­mo įgy­ven­di­ni­mą. Juk, pa­vyz­džiui, net ir nu­as­me­nin­ta so­vie­tų ka­rei­vio sta­tu­la prie­var­tau­tai mo­te­riai, jos duk­rai ar anū­kei grei­čiau­siai sim­bo­li­zuos mo­te­rų kan­kin­to­ją ar jų pa­čių kan­kin­to­ją.

To­ta­li­ta­riz­mo au­koms vis dar ne­aiš­ku, ko­dėl daž­nai ky­la pa­si­prie­ši­ni­mas sie­kiant įam­žin­ti jų ken­tė­ji­mus, pa­vyz­džiui, ko­dėl taip sun­kiai ski­na­si ke­lią ini­cia­ty­va Briu­se­ly­je pa­sta­ty­ti pa­min­klą vi­sų to­ta­li­ta­riz­mų au­koms?.. Tai­gi, ne vi­suo­met tei­sin­gu­mo at­kū­ri­mo dar­bas vyks­ta sklan­džiai. 2013–2014 me­tais bu­vo at­lik­tas la­bai pla­tus eu­ro­pi­nis ty­ri­mas Eu­ro­pos Są­jun­go­je ir jo me­tu nu­sta­ty­ta, kad dau­ge­ly­je ša­lių ko­mu­niz­mo au­kos vis dar jau­čia, kad jų tei­sės ne­bu­vo už­tik­rin­tos, įgy­ven­din­tos.

Ką tei­sin­gu­mo ne­bu­vi­mas reiš­kia au­koms? Ty­ri­mai ro­do, kad, vi­sų pir­ma, tai yra ža­lin­ga jų ge­ro­vei. Vi­sų pir­ma, psi­cho­lo­gi­nei ge­ro­vei, – kad ne­gy­do­ma trau­ma dėl šio tei­sin­gu­mo ne­bu­vi­mo. Ko­lek­ty­vi­nė trau­mi­nė pa­tir­tis per­duo­da­ma ir at­ei­ties kar­toms, o trau­ma iš tik­rų­jų le­mia to­kį ne­pa­si­ti­kė­ji­mą ir da­bar­ties re­a­ly­be, da­bar­ties sta­tus quo – tei­sė­je, po­li­ti­ko­je, ge­o­po­li­ti­ko­je ir ki­to­se sri­ty­se.

Ži­no­ma, drau­ge su trau­ma įgy­ja­mas ir at­spa­ru­mas. O jū­sų, šią die­ną mi­nin­tie­ji trem­ti­niai ir po­li­ti­niai ka­li­niai, ne­pa­lū­ži­mas tuo­met si­bi­ruo­se ir gu­la­guo­se mus įkve­pia mū­sų tė­vy­nei, mū­sų vals­ty­bei ky­lan­čių nau­jų grės­mių aki­vaiz­do­je… iš tik­rų­jų esa­te įkvė­pi­mas ir pa­vyz­dys mums taip pat ne­pa­si­duo­ti ir sem­tis tos vil­ties, tos gy­vy­bės.

Kar­tais sa­vo dar­be man ten­ka gir­dė­ti ar­gu­men­tą, kad štai pra­ėjo jau daug me­tų ir ar yra pras­mė rei­ka­lau­ti to tei­sin­gu­mo, juk dau­ge­lio au­kų bu­de­lių jau ne­bė­ra – jie irgi ana­pus. Ta­čiau vis tik, ma­no nuo­mo­ne, tei­sin­gu­mo klau­si­mas ne­tu­ri, jo­kiu bū­du ne­tu­rė­tų tu­rė­ti se­na­ties. Dė­ko­ju už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

G. ARBAČIAUSKAS. As­me­ni­nis pri­si­lie­ti­mas prie pul­suo­jan­čios gy­vo­sios is­to­ri­jos su­skam­ba ir Za­ra­sų „Ąžuo­lo“ gim­na­zi­jos jau­nų­jų dai­ni­nin­kių, 2023 me­tų kon­kur­so „Lie­tu­vos ko­vų už lais­vę ir ne­tek­čių is­to­ri­ja“ lau­re­a­čių Emi­li­jos Vait­ku­tės ir Emi­li­jos Ve­ne­dik­to­vai­tės dai­no­je „Aš ta­vęs lauk­siu“. Žo­džiai – ne­ži­no­mo par­ti­za­no. Mu­zi­ka – Emi­li­jos Vait­ku­tės.

 

2023 me­tų kon­kur­so „Lie­tu­vos ko­vų už lais­vę ir ne­tek­čių is­to­ri­ja“ lau­re­a­tės Emi­li­ja Vaitku­tė ir Emi­li­ja Ve­ne­dik­to­vai­tė at­lie­ka dai­ną „Aš ta­vęs lauk­siu“.

Mie­lie­ji trem­ti­niai, po­li­ti­niai ka­li­niai! Ne vie­nas pa­ty­rė­te sun­kią trem­ties, la­ge­rio da­lią. Jū­sų kas­met vis ma­žiau, o juk jū­sų iš­gy­ven­tos aki­mir­kos – mū­sų Tė­vy­nės is­to­ri­ja, tad kaip svar­bu lai­ku pra­kal­bin­ti, kaip svar­bu lai­ku pa­pa­sa­ko­ti! Kvie­čia­me žur­na­lis­tę, Lie­tu­vos na­cio­na­li­nio ra­di­jo ir te­le­vi­zi­jos lai­dų ve­dė­ją, po­li­ti­nės ka­li­nės, trem­ti­nės Onos But­ri­mai­tės-Lau­ri­nie­nės anū­kę Ži­vi­lę Kro­pai­tę.

 

Po­li­ti­nės ka­li­nės ir trem­ti­nės Onos But­ri­mai­tės-Lau­ri­nie­nės anū­kės, Lie­tu­vos naciona­li­nio ra­di­jo ir te­le­vi­zi­jos lai­dų ve­dė­jos Ži­vi­lės Kro­pai­tės kal­ba

 

Ž. KROPAITĖ. Ger­bia­mie­ji, kai maž­daug prieš 15 me­tų pra­dė­jau dirb­ti ži­niask­lai­do­je ir at­ei­da­vo sa­vait­ga­lis, kai tu­rė­da­vo­me vie­ną va­di­na­mąjį bu­din­tį ko­res­pon­den­tą, kar­tais vyk­da­vo to­kios dis­ku­si­jos, kur jį siųs­ti: ar į vie­nos iš par­ti­jų ta­ry­bos po­sė­dį, ar į ko­kį nors pir­ti­nin­kų su­va­žia­vi­mą, ar pa­ra­le­liai vy­ku­sį Ario­ga­los trem­ti­nių su­si­ti­ki­mą, bū­da­vo bal­sų, vie­nas ki­tas sa­kė: ką ten nau­jo jie pa­sa­kys – vis­ką gi jau pa­pa­sa­ko­jo.

Man, tu­rin­čiai par­ti­za­nų ry­ši­nin­kę, po­li­ti­nę ka­li­nę, trem­ti­nę, la­bai švie­sią, do­rą, be­veik šven­tą mo­čiu­tę, tai bu­vo la­bai skau­du, at­ro­dė – pa­lau­ki­te, tai­gi tuoj tie trem­ti­niai iš­mirs, pa­lau­ki­te, ką jūs ta­da da­ry­si­te, kur jūs ta­da sių­si­te sa­vo ko­res­pon­den­tą?!

Kai prieš dau­giau nei me­tus pa­ra­šiau kny­gą, ku­rio­je mo­čiu­tės klau­siau apie ka­rus ir są­ži­nę, ją per­skai­tę daž­nai man sa­ky­da­vo: ma­tai, aš tai ne­spė­jau pa­kal­bin­ti sa­vo se­ne­lių. Aš ne­su nie­kuo ge­res­nė, man pa­si­se­kė, aš su­si­ta­riau su mo­čiu­te, kad ji ne­nu­mir­tų, kol kny­ga iš­eis, man pa­si­se­kė – ji il­ga­am­žė. Da­bar jai 94 me­tai, ji vie­na gy­ve­na Ig­na­li­nos ra­jo­ne, Ka­niu­kų kai­me. Jos sil­pnes­nės ko­jos, bet ji la­bai la­bai švie­saus pro­to ir švie­sios šir­dies. Aš ne­su nie­kuo ge­res­nė, bet gal jums ga­liu bū­ti kuo nors nau­din­ga, nes ga­liu pri­min­ti, kaip yra svar­bu fik­suo­ti, kaip yra svar­bu kal­bė­ti, nes jau la­bai daug gir­dė­jau is­to­ri­jų, kai apie ka­rą is­to­ri­jas šei­mo­je vi­si pri­si­me­na, bet stai­ga žmo­gaus ne­bė­ra ir pa­aiš­kė­ja, kad nie­kas nie­ko ne­pri­si­me­na.

Kai ra­šiau kny­gą, ne iš kar­to su­pra­tau, kad tu­riu vis­ką da­ry­ti mo­čiu­tės tem­pu. Bū­da­vo su ja pa­si­kal­bu, ji sa­ko: žinai, Živile, tu tai ažrašei ir nu­ve­jai gy­vynt sava gy­ve­ni­mų, ė man gi vys­kas iš nau­ja raikia iš­gy­vynt. Kai mo­čiu­tė ka­lė­jo Za­ra­sų tar­dy­mo izo­lia­to­riu­je, at­ėjęs tar­dy­to­jas jai pa­ro­dė nuo­trau­ką su ke­tu­rių iš­nie­kin­tų vy­rų kū­nais mies­te­lio aikš­tė­je. Jis pirš­tais po vie­ną ati­den­gi­nė­jo tų žu­vu­sių par­ti­za­nų vei­dus ir mo­čiu­tės klau­sė: ši­tą pa­žįs­ti? Ne, ne­pa­žįs­tu. Ši­tą pa­žįs­ti? Ne, ne­pa­žįs­tu. O ši­tas ket­vir­tas bu­vo ma­no mo­čiu­tės jau­niau­sias bro­liu­kas – par­ti­za­nas, žu­vęs še­šio­li­kos. Jau­niau­sias žu­vęs par­ti­za­nas, pas­ku­ti­nis jos bro­lis par­ti­za­nas. Ji la­bai ver­kė ir sa­kė, kad tai bu­vo vie­na bai­siau­sių aki­mir­kų jos gy­ve­ni­me, bet šian­dien su ma­ni­mi apie tai kal­bė­da­ma ji de­da ki­tus ak­cen­tus. Ji pa­sa­ko­jo: ži­nai, tas tar­dy­to­jas vaikš­čio­jo po ka­me­rą ir ma­nęs klau­sė, kam rai­kė­ja ši­tam jau­nam ber­nio­kui ei­t į par­ti­za­nus? Ži­nai, Ži­vi­le, maž anas tar­dy­tajas bent kiek tu­rė­ja są­ži­nęs? Aš la­bai grei­tai su­pra­tau, kad tai ben­dras po­li­ti­nių ka­li­nių ir trem­ti­nių bruo­žas: daug la­biau ne­gu pa­gie­žą sa­vo bai­siau­siems kan­kin­to­jams jie jau­čia mei­lę Lie­tu­vai.

Ta­da ir ga­vo mo­čiu­tė sa­vo baus­mę – pen­ke­rius me­tus la­ge­rio Ir­kut­ske, Tei­še­te ir de­šimt me­tų trem­ties Kras­no­jars­ke. Ir kai šian­dien mo­čiu­tė iš­girs­ta ko­kią pa­kly­du­sią dū­še­lę sa­kant: ką tu mums, Lie­tu­va, da­vei, ji la­bai su­si­ner­vi­na ir iš kar­to ži­no, ką at­kirs­ti: ė kū jūs da­vet Lie­tu­vai?! Man at­ro­do, kad ji jau da­vė la­bai daug – vi­sų pir­ma sa­vo jau­nys­tės ir pra­ras­tos pa­auglys­tės są­skai­ta pa­tir­tą žiau­rios XX am­žiaus Vi­du­rio Lie­tu­vos is­to­ri­jos liu­di­ji­mą, šian­dien mums lei­džian­tį la­bai ge­rai su­pras­ti uk­rai­nie­čius.

Mo­čiu­tė, be­je, iki šiol pri­si­me­na uk­rai­nie­tiš­kas dai­nas, ku­rias iš­mo­ko iš drau­ge su ja la­ge­ry­je prieš dau­giau nei 70 me­tų ka­lė­ju­sių uk­rai­nie­čių. Ma­ne vi­sa­da tas ste­bi­na, ji taip pat suteikia op­ti­miz­mo, ne­pa­ke­lia­mo, di­džiu­lio op­ti­miz­mo, ir duoda to­kį ne­by­lų pri­mi­ni­mą mums vi­siems, kaip tu­ri­me bran­gin­ti ir ver­tin­ti vi­sus trem­ti­nius, vi­sus jus, po­li­ti­nius ka­li­nius, žmo­nes, ku­rie vie­naip ar ki­taip da­ly­va­vo gin­kluo­ta­me ar ne­gin­kluo­ta­me pa­si­prie­ši­ni­me, vien jau to­dėl, kad, man at­ro­do, jų vi­sų mei­lė Lie­tu­vai gal net di­des­nė ne­gu mū­sų vi­sų li­ku­sių kar­tu su­dė­jus. Nes nie­kas nie­kas taip ne­my­li ši­tos ša­lies ir ne­no­ri jai ge­ro.

Kai Ru­si­ja pra­dė­jo sa­vo bru­ta­lų ka­rą prieš Uk­rai­ną, ma­no mo­čiu­tė, 94-erių bo­bu­ly­tė iš kai­mo, su­skam­bi­no vi­sai gi­mi­nei ir da­vė ly­giai tuos pa­ta­ri­mus, ku­riuos po ke­lių die­nų pra­dė­jo­me gir­dė­ti iš ka­riuo­me­nės ir iš psi­cho­lo­gų: ne­pa­ni­kuo­kit, dirb­kit sa­va dar­bų, my­lė­kit Lie­tu­vų ir rem­kit Uk­rai­nų. To­kie bu­vo jos pa­ta­ri­mai. Kai mo­čiu­tė iš­gir­do, kad yra kvie­čia­ma į Sei­mą, aš jai pra­dė­jau pa­sa­ko­ti, ką daug­maž rei­kė­tų pa­sa­ky­ti. Ne­pa­sa­kak man, vai­ke­la, ži­nau aš, kas rai­kia sa­kyt. Aš jai ir ne­aiš­kin­siu, aš jau la­bai ge­rai ži­nau, kad mo­čiu­tėms rei­kia ne aiš­kin­ti – jų rei­kia klau­sy­ti. Mo­čiu­tės yra is­to­ri­ja, mo­čiu­tės yra są­ži­nė, mo­čiu­tės yra mei­lė. Klau­sy­ki­me, fik­suo­ki­me, ką jos tu­ri pa­sa­ky­ti apie bai­sius so­vie­tų žiau­ru­mus, apie trem­tį. Siųs­ki­me ko­res­pon­den­tus ten, kur dar li­kę gy­vų is­to­ri­jos liu­dy­to­jų. My­lė­ki­me Lie­tu­vą. Rem­ki­me Uk­rai­ną. O tiems, kas ne­spė­jo už­fik­suo­ti sa­vo mo­čiu­čių ir se­ne­lių pa­sa­ko­ji­mų, te­gul šian­dien ke­lias mi­nu­tes ma­no mo­čiu­tė pa­bū­na mū­sų vi­sų mo­čiu­te. Ačiū. (Plo­ji­mai)

 

Po­li­ti­nės ka­li­nės, trem­ti­nės Onos But­ri­mai­tės-Lau­ri­nie­nės kal­ba (vaiz­do įra­šas)

 

O. BUTRIMAITĖ-LAURINIENĖ. Bran­gūs tau­tie­čiai, Eks­ce­len­ci­jos, gar­būs sve­čiai! Šian­dien mi­ni­me la­bai skau­džia da­tą – Ge­du­lo ir vil­ties. Tai pir­mo­ji trem­tis, pra­si­de­da ge­no­ci­do vyk­dy­mas Lie­tu­vo­je, bai­siau­sia trem­tis iš vi­sų trem­čių, nes trė­mė į tas at­šiau­rias vie­tas, kur jo­kių gy­ve­ni­mo są­ly­gų ne­bu­vo, prie van­de­ny­nų. Prie­šai sa­kė: mes ne gy­ven­ti jus at­ve­žė­me, bet kad jūs čia nu­dvės­tu­te. Bet žmo­nės tu­rė­jo vil­tį, ti­kė­jo, kad iš­ken­tės ir grįš į Lie­tu­vą, Lie­tu­va bus lais­va. La­bai bran­gus ir sal­dus tas žo­dis „lais­vė“. Už ją taip bran­giai, di­de­lę kai­ną su­mo­kė­jo ma­no kar­ta.

Kai ant­ro­ji oku­pa­ci­ja slin­ko, nė vie­nas jau­nuo­lis nė ne­gal­vo­jo ei­ti į fron­tą (ta mo­bi­li­za­ci­ja), bet bū­rė­si į miš­kus ir nu­ta­rė, kad rei­kia prie­šin­tis, gin­tis, ka­riau­ti. Taip ir bu­vo. Kiek bu­vo daug pra­lie­ta krau­jo, pa­si­au­ko­ta. Jie sa­kė, kad be au­kų Tė­vy­nė lais­va ne­bus, mes pa­si­au­ko­si­me, lai gy­vens ki­ti po mū­sų. Kiek bu­vo mo­ti­nų juo­do skaus­mo, kai jos ma­tė sa­vo be­si­kan­ki­nan­čius, žūs­tan­čius sū­nus. Kai Kris­tus ken­tė­jo, jo mo­ti­na bu­vo ša­lia, ėjo ir iš skaus­mo lau­žė ran­kas, rau­do­jo, ver­kė. Prie­šai, bu­de­liai nė ne­drau­dė. At­virkš­čiai gi bu­vo su Lie­tu­vos mo­ti­no­mis, par­ti­za­nų mo­ti­no­mis, jų sū­nūs bu­vo iš­nie­kin­ti bai­siau­sio­mis po­zo­mis, ap­spjau­dy­ti, ap­šnerkš­ti. Į vei­dą mo­ti­nų pa­klau­sė, ar čia ta­vo sū­nus, ar pri­pa­žįs­ti? Ką mo­ti­na tu­rė­jo sa­ky­ti ma­ty­da­ma sa­vo sū­nų? Nors sa­ky­da­vo, kad ne­pa­žįs­ta, bet kiek pa­ė­ju­si iš­pro­tė­da­vo, nu­alp­da­vo.

Aš ma­čiau sa­vo mo­ti­nos skaus­mus, nes ji ne­te­ko tri­jų sū­nų. Vy­riau­sias sū­nus, žu­vęs mū­šio lau­ke, bu­vo pa­lik­tas, ne­iš­vež­tas gat­vėn, nes jis la­bai gy­nė­si, la­bai nar­siai ka­ria­vo ir pas­ku­ti­niu mo­men­tu svie­dė gra­na­tą pul­kan ka­rei­vių. Daug su­žei­dė, daug nu­ko­vė. Jie su­si­rin­ko sa­vus, o ši­tuos pa­li­ko. Bu­vo nu­kau­tas ir ma­no bro­lis. Už­kas­ti la­bai ma­žai, kad žvė­rys ne­su­dras­ky­tų, už­dė­ta ske­pe­tai­tė ant vei­do. Kai par­ti­za­nai da­vė mo­ti­nai ži­nią, ar pa­ti pa­lai­do­si, ar mums rei­kia pa­lai­do­ti, ji­nai sa­kė: sa­vo sū­ne­lį aš pa­si­lai­do­siu. Ir nu­va­žia­vo ton mū­šio vie­ton. Su­tik­tas ry­ši­nin­kas pa­ro­dė, sa­ko, ne­ži­nau, ku­ris kau­bu­rė­lis, kur Vai­di­la, kur Sko­liū­nas. Ma­no bro­lis bu­vo Vai­di­la. Ji­nai sa­ko: aš jau­čiu, kad čia, šia­me kau­bu­rė­ly­je, ma­no sū­nus. At­ka­sė, ran­ko­mis at­ka­sė ir pa­ma­tė su­spar­dy­tą, su­dau­žy­tą, kul­kų su­var­py­tą. Ji­nai pri­šo­ku­si ap­si­ka­bi­no ir su­ri­ko: ma­no sū­ne­li! Sa­ko, ne­ži­nau, kaip jis prie ma­nęs pri­li­po, aš jį įsi­kė­liau ve­ži­man, tik ko­jas pa­tvar­kė. Tuo­met per pa­vo­jin­giau­sias vie­tas ve­žė. Nors, sa­kau, duo­bė bu­vo ne­gi­li ir ve­ži­mas ne­aukš­tas, bet vis tiek jau­nas vy­ras, stip­rus, rei­kė­jo įkel­ti. Ji­nai kar­to­jo prieš mir­tį: kaip aš taip ga­lė­jau įkel­ti sū­nų? Per to­kias pa­vo­jin­gas vie­tas, kad ne­su­tik­tų stri­bų, kad ne­su­tik­tų ka­riuo­me­nės, at­ve­žė ir pa­lai­do­jo. Čia il­ga is­to­ri­ja. Čia ste­buk­las įvy­ko.

Ant­ras bro­lis žu­vo jau čia, Tro­vi­niš­kiuo­se, ir už­kas­tas be ne­ži­nios. O da­bar tre­čias jos sū­nus, kai žu­va, bu­vo 16-me­tis. Ir da­bar Si­bi­re. Si­bi­re ji bu­va, kai ant­ras jos žu­va. Ir da­bar, ka­da sū­nus žu­va ir pra­ne­šė, tai ji sa­ka: aš iš­si­verkt ne­tu­rė­jau kur, no­rė­jo­si iš­si­rau­do­ti, bet ne­tu­rė­jau kur. Kai ei­da­vo iš dar­bo, pa­leis­da­vo mo­te­ris pir­myn, nes ten vi­so­kių tau­tų, vi­so­kių žmo­nių bu­va, nie­kas ta­vęs ne­už­jaus, tai sa­ka: šauk­da­vau tai­go­je bal­sais, at­si­liep­da­vo tai­ga, man at­ro­dė, kad tai­go­je su jais pa­si­kal­bė­jau. Sa­ka: ėjau ne­ma­ty­da­ma ke­lio už aša­rų. Sa­ka: ne­ma­žas upe­lis bū­tų ma­no skaus­ma aša­rų, kiek aš jų iš­ver­kiau.

Ka­da jau pa­ki­la Są­jū­dis, su­si­bū­rė vi­sa tau­ta, vi­si rei­ka­la­va lais­vės ir rai­kė­ja iš­si­rink­ti va­das, ta­da va­du bu­vo iš­rink­tas ger­bia­mas po­nas Land­sber­gis, ku­ris la­bai su­ma­niai, la­bai ryž­tin­gai, drą­siai pa­skel­bė Ne­pri­klau­so­my­bę, ap­vai­ni­kuo­da­mas vi­sas ko­vas, vi­sos ko­vos au­kas su­dė­tas, bet dar nė­ra lais­vės Ak­to. Ir jis pa­sa­kė: šian­dien skel­biu tau­tos var­du lais­vą, ne­pri­klau­so­mą Lie­tu­vą, čia ir da­bar. Bu­vo siū­la­ma, kad gal dar ne­sku­bėt, žings­nis po žings­nio. Ži­no­ma, jei­gu žings­nis pir­myn, trys at­gal, kas būt bu­vį? Ir teip at­ga­vom lais­vį. La­bai nuo­šir­džiai dė­koju ir len­kiu gal­vą prieš po­ną Land­sber­gį, dė­ko­da­ma sa­vo var­du, sa­vo bro­lių, ir tu­riu mo­ra­linę tei­sę vi­sų par­ti­za­nų var­du pa­dė­ko­ti, nes jų bu­vo vie­nas tiks­las – lais­vė ir ne­pri­klau­so­ma Lie­tu­va.

Ačiū jums vi­siems. Sig­na­ta­rams, ku­rie pa­si­ra­šė Ak­tą. Ačiū vi­siems sei­mū­nams, ku­rie nuo­šir­džiai dir­bo už Lie­tu­vą. Jau­ni­me, jūs ne­sku­bė­ki­te su­si­krau­ti la­ga­mi­nė­lių ir iš­vyk­ti iš Lie­tu­vos. Iš­vyk­ti mo­ky­tis, už­dirb­ti pi­ni­gų – taip, bet pa­si­lik­ti ir sa­ky­ti, kad Lie­tu­vo­je blo­ga, gal ge­riau ki­tur gy­ven­ti, tai ne­ga­li­ma ši­teip. Dėl to ne­pa­li­ki­te mo­ti­nas, ar ji bied­na, ar ji su­žeis­ta, Lie­tu­va yra mums ne­pa­kar­to­ja­ma. Ir aš ti­kiu, kad jau­ni­mas ir­gi su­si­burs, jei­gu, ne­duok Die­ve, pri­reiks ka­riaut ir gin­tis. Jau­ni­mas ne­ži­no­ja, ko­kia kan­čia, ko­kia kai­na bu­va, ko­kias ko­vas par­ti­za­nų. Tai da­bar žiū­rė­kit į Uk­rai­ną, kaip jie gi­na­si, kaip jie ken­čia. Rai­kia pa­dė­ti Uk­rai­nai ir ti­kė­ki­me, kad Uk­rai­na bus lais­va. Kiek ne­ži­nios, kiek čia au­kų rai­kės su­dė­ti.

Tė­vy­ne Lie­tu­va, tu mū­sų mo­ti­na, tu šven­ta, būk per am­žius lais­va. My­lė­ki­me ją, sau­go­ki­me ir ap­gin­ki­me šį ma­žy­tį že­mės lo­pi­nė­lį, ku­ris va­di­na­si Lie­tu­va. Ačiū. (Plo­ji­mai)

G. ARBAČIAUSKAS. Svei­ka­tos ir stip­ry­bės Onai But­ri­mai­tei-Lau­ri­nie­nei.

Dau­giau kaip de­šimt­me­tį dun­dė­jo va­go­nai į trem­tį, į ne­ži­no­my­bę. Oku­pan­tų ci­niz­mui ir žiau­ru­mui ne­bu­vo ri­bų – net ren­gia­mas ma­si­nių trė­mi­mų ope­ra­ci­jas va­di­no po­etiš­kais pa­va­di­ni­mais: 1948 me­tų – „Pa­va­sa­ris“, jo liūd­ną 75-erių me­tų su­kak­tį pa­mi­nė­jo­me ge­gu­žę, 1949-ųjų – „Ban­gų mū­ša“, 1951-ųjų – „Ru­duo“.

Ką iš tik­rų­jų reiš­kia oku­pa­ci­jos, trem­tys ir ko­va už lais­vę? At­sa­ko­my­bė ten­ka vi­siems – gy­vą­ją is­to­ri­ją per­duo­dan­tiems jau­na­jai kar­tai. Tai jung­tys tarp pra­ei­ties ir da­bar­ties. Kal­bės mo­ky­to­jas, „Mi­si­ja Si­bi­ras“ ir „Ren­kuo­si mo­ky­ti“ alum­nas Vai­do­tas Ste­po­na­vi­čius.

 

Mo­ky­to­jo, „Mi­si­ja Si­bi­ras“ ir „Ren­kuo­si mo­ky­ti“ alum­no Vai­do­to Ste­po­na­vi­čiaus kal­ba

 

V. STEPONAVIČIUS. ­sų bran­gūs trem­tį pa­ty­rę tė­vy­nai­niai, ka­lė­ju­sie­ji dėl ko­vos už lais­vę, vals­ty­bės va­do­vai, ger­bia­mi sve­čiai ir vi­si, ku­rie mi­ni­te šią die­ną kar­tu.

Ge­du­lo ir vil­ties die­na mus vie­ni­ja, mo­ko ir bran­di­na, to­dėl tu­ri iš­lik­ti mū­sų au­gan­čios pi­lie­ti­nės vi­suo­me­nės ta­pa­tu­mo stu­bu­ru. Pa­žvel­ki­me į tai mo­ky­to­jo ir mo­ki­nio aki­mis, kel­da­mi klau­si­mą, ką dar ga­li­me pa­da­ry­ti kaip Lie­tu­va.

Mo­ky­to­jas. Grį­žęs gy­ven­ti į tė­vy­nę, de­giau no­ru pa­da­ry­ti ką nors ge­ra „var­dan tos“. Pir­ma­sis žings­nis bu­vo „Mi­si­ja Si­bi­ras“. Iš­vy­kau į Igar­ką, am­ži­no­jo įša­lo že­mę, be­ne di­džiau­sią lie­tu­vių trem­ties ir kan­čios vie­tą bu­vu­sio­je So­vie­tų Są­jun­go­je. Už 5 tūkst. ki­lo­met­rų ra­dau lie­tu­vy­bės pėd­sa­kų – lie­tu­viš­kų me­di­nių kry­žių, puoš­tų sau­lu­tė­mis, dar su iš­li­ku­siais įra­šais ar be jų, nai­ki­na­mų pel­kių van­dens, kai kur – vi­sai ne­be­at­pa­žįs­ta­mų. Vie­ti­niai lie­tu­viš­ko­mis pa­var­dė­mis da­li­jo­si sa­vo vai­kys­tės pri­si­mi­ni­mais, kaip tuo­met no­rė­ta į Lie­tu­vą grįž­ti, kaip lie­tu­vy­bė bran­gin­ta ir švęs­ta. Į Igar­ką mus ruo­šė ir iš­ly­dė­jo trem­tį ir įka­li­ni­mą pa­ty­rę žmo­nės. Jie ir pa­si­ti­ko su aša­ra, at­ver­da­mi nuo­šir­džiau­sią sa­vo esy­bę, dė­ko­da­mi už mei­lę mus vie­ni­jan­čioms šak­nims.

Bu­vau įsi­pa­rei­go­jęs fik­suo­ti tai, ką pa­ma­ty­siu, iš­gir­siu – žo­džiu įbal­sin­ti tai, ko­kia bu­vo kiek­vie­na eks­pe­di­ci­jos die­na. Ke­le­tas iš­trau­kų iš eks­pe­di­ci­jos die­no­raš­čio: „Pa­mir­šau apie bet ko­kią orien­ta­ci­ją lai­ke. Ne­klaus­ki­te ma­nęs, nei ke­lin­ta šian­dien die­na, nei ku­rie me­tai. Po­rei­kiai su­si­trau­kė iki dar gy­ve­ni­me ne­pa­tir­tų ri­bų. […] Pus­ry­čiai pa­ruoš­ti, ka­pi­nės ša­lia, van­dens yra, vi­si dir­ba­me su dai­na. Kas­kart ap­lin­kos vaiz­das vis la­biau pa­na­šė­ja iš ša­bakš­ty­nų į ka­pi­nes, at­si­ve­ria pel­ky­nai ir juo­se tū­nan­tys kry­žiai. Kir­vius pa­lie­ka­me ir pa­mirš­ta­me kur. Nuo­var­gis, at­ro­dė, pra­de­da im­ti vir­šų, ir kas prieš tai at­ro­dė šie­nas, da­bar ta­po ąžuo­lu. […] Duo­bės iš­kas­tos, kry­žiai ant pe­čių, kar­tu juos ne­ša­me. Bet vie­no kry­žiaus ne­iš­lai­kė­me ir Lu­kas įkri­to į duo­bę, aš ant jo, o kry­žius – ant ma­nęs. Kai to­kie da­ly­kai ne­si­bai­gia tra­ge­di­ja, jie tam­pa ko­me­di­ja. […] Pa­sta­tę pas­ku­ti­nius kry­žius su­gie­do­jo­me „Tau­tiš­ką gies­mę“. Ma­žiau­siai tris kar­tus, bet, ne­abe­jo­ju, vi­si bū­tų mie­lai tai pa­da­rę ir dar ke­le­tą. Vin­cas Ku­dir­ka var­gu ar bū­tų pa­gal­vo­jęs, kaip gi­liai jo žo­džiai po šimt­me­čio įstrigs vi­sų šir­dy­se Šiau­rės Si­bi­re. Li­pant iš trau­ki­nio ir ma­tant trem­ti­nius iš Igar­kos bu­vo sun­ku tvar­dy­ti emo­ci­jas. Nu­tir­pau. Jų skan­duo­ja­mas „ačiū“ bu­vo ma­lo­nes­nis už vis­ką. Pa­da­rė­me ge­rą dar­bą. Tęs­ki­me to­liau.“

Pas­ta­rų­jų pa­tir­čių ve­da­mi ne­ma­žai mū­sų taip pat ra­do at­sa­ky­mus, ką da­ry­ti grį­žus na­mo. Ke­li ta­po­me mo­ky­to­jais. Ne iš pa­šau­ki­mo, bet iš idė­jos ir įkvėp­ti jū­sų – tų, ku­rie šir­di­mi ir dar­bais puo­se­lė­jo Lie­tu­vą. Taip pat iš šiek tiek al­truiz­mo, ta­čiau la­biau iš lai­ki­nu­mo jaus­mo, no­ro to­liau mo­ky­tis ir no­ro įpras­min­ti sa­ve – da­lin­tis tuo, kuo de­gė­me ir kol de­ga­me. Bū­tent ta­da Ge­du­lo ir vil­ties die­na įga­vo iš tik­rų­jų vi­sai ki­tą pras­mę – ta­po dau­giau nei tik rau­do­nu įra­šu ka­len­do­riu­je.

Mo­ki­nys. Per­pa­sa­ko­jant sa­vo pa­tir­tis Lie­tu­vos mo­kyk­lo­se, mo­ki­niai ne­lie­ka abe­jin­gi. Jau­čiu, kad jie iš­gy­ve­na tai kar­tu ir no­riai vi­sa tai pri­ima. Tai įro­do jų su­telk­tas dė­me­sys ir tai, kad mo­ky­to­jams ne­rei­kia pri­žiū­rė­ti, ar vi­si klau­so­si.

Su mo­ki­niais ban­dė­me įsi­vaiz­duo­ti: esi jau­nas, am­bi­cin­gas, lais­vai mąs­tan­tis žmo­gus. Dėl šių prie­žas­čių vie­ną die­ną ta­ve ir ta­vo šei­mą įstu­mia į gy­vu­li­nį va­go­ną ir iš­ve­ža. Jau­nys­tės me­tus, užuot sie­kęs sa­vo tiks­lų, pra­lei­di siau­bin­go­mis są­ly­go­mis dirb­da­mas lent­pjūvėje, šach­to­je, ties­da­mas ge­le­žin­ke­lį, ar­ba dar blo­giau – esi įka­lin­tas la­ge­ry­je. Taip bė­ga lai­kas. Ma­tai ar­ba su­ži­nai apie ar­ti­mų­jų mir­tis, ta­vo vai­kai ne­at­lai­ko ne­pa­ke­lia­mų gy­ve­ni­mo są­ly­gų. Ga­liau­siai lie­ki vie­nas sau – su sa­vo pri­si­mi­ni­mais ir nuos­kau­da, kad gal­būt vis­kas ga­lė­jo bū­ti ki­taip. Ir štai po daug daug me­tų iš­vys­ti gru­pę žmo­nių su ta­vo jau ne­pri­klau­so­mos tė­vy­nės atri­bu­tika, ku­ri sa­ko, kad Lie­tu­va ta­vęs ne­pa­mir­šo ir at­vy­ko ta­vęs ap­lan­ky­ti, pa­kal­bin­ti, pa­gerb­ti ta­vęs ir ta­vo ar­ti­mų­jų bei li­ki­mo bro­lių ir se­sių. Įtei­kia tau Pre­zi­den­tės laiš­ką. Kaž­kas ne­su­vo­kia­mo.

Mo­ki­nių smal­su­mas pa­si­reiš­kia už­duo­dant klau­si­mus ir sto­vint ei­lė­je, kad tar­tų pa­dė­kos žo­dį ar­ba pa­si­da­ly­tų sa­vo šei­mos is­to­ri­ja – tuo, ką trem­ty­je ir įka­li­ni­mo vie­to­se iš­gy­ve­no jų se­ne­liai ir pro­se­ne­liai. Vai­kų klau­si­mai ir pa­sa­ko­ji­mai reiš­kia, kad tu­ri­me, kuo pa­si­džiaug­ti. Dė­ka jū­sų, dė­ka tė­vų, dė­ka mo­ky­to­jų, dėl to­kių kny­gų kaip „Si­bi­ro hai­ku“, dėl pro­jek­to „Mi­si­ja Si­bi­ras“ (jo Mas­ko­vi­ja nu­spren­dė ne­be­įsi­leis­ti – iš­si­gan­do reikš­mės žmo­gaus sa­vi­mo­nei) ir dėl gau­sy­bės ki­tų mo­ki­niai iš­ties ži­no, su­pran­ta, ana­li­zuo­ja, ver­ti­na ir sa­vaip ku­ria šios die­nos es­mės tą­są šian­dien ir da­rys tai ry­toj.

Man pa­si­se­kė, kad tu­rė­jau tiek daug są­ly­čio su tie­sio­gi­nę trem­ties ir ka­li­ni­mo pa­tir­tį tu­rė­ju­siais tau­tie­čiais. Vis dėl­to la­bai no­rė­tų­si, kad kuo dau­giau da­li­ji­mo­si apie trem­tį pa­tir­čių iš­gy­ven­tų ir jau­no­ji kar­ta. To­kia ga­li­my­bė ne­si­tęs am­ži­nai. Jau­niems žmo­nėms ne­ga­na va­do­vė­lio – jau­niems žmo­nėms bū­ti­na pa­tir­ti. Per pa­sa­ko­ji­mus, dai­nas, kny­gas, nuo­trau­kas, iš­gy­ve­ni­mus su vil­ti­mi ir op­ti­miz­mu, taip tvir­ti­nant mū­sų pa­ma­ti­nes ver­ty­bes ir pi­lie­ti­nę vi­suo­me­nę. Lin­kiu ben­dro­jo ug­dy­mo įstai­goms dar ar­ti­miau pa­lai­ky­ti ry­šį su ju­mis. Jūs esa­te gy­va is­to­ri­ja ir įkvė­pi­mas jau­na­jai kar­tai.

Mo­ky­to­jas ir mo­ki­nys gy­ve­na vals­ty­bė­je: jo­je mo­ko ir mo­ko­si, pa­ti­ria pra­ei­tį, kas­die­ny­bę ir ju­da at­ei­ties link. Nors ir kaip ide­a­lis­tiš­kai žiū­rė­tu­me į sa­vo pra­ei­tį ir at­ei­tį, jau­nų žmo­nių dė­me­sį vi­sų pir­ma pri­kaus­to eg­za­mi­no tu­ri­nys. No­rint iš­mok­ti mąs­ty­ti ypač su­dė­tin­gais ta­pa­tu­mo klau­si­mais, rei­kia mo­ky­tis ra­šy­ti, o ne tik įra­ši­nė­ti pra­leis­tus žo­džius ar vie­nu sa­ki­niu at­sa­ky­ti į klau­si­mus, ug­dy­ti ge­bė­ji­mą ver­tin­ti ir ap­gin­ti sa­vo ir Lie­tu­vos ta­pa­tu­mo klau­si­mus.

Kad tai ne­bū­tų tik skam­bios fra­zės, iliust­ruo­siu pa­vyz­džiu. Mo­ki­nys per is­to­ri­jos eg­za­mi­ną gau­na sam­pro­ta­vi­mo ra­ši­niui skir­tą už­duo­tį, ku­ri skam­ba taip: įver­tin­ki­te trė­mi­mų ir po­li­ti­nio ka­li­ni­mo reikš­mę to­les­nei Lie­tu­vos vi­suo­me­nės ir vals­ty­bės rai­dai. Mo­ki­nys į ją at­sa­ko ne įra­šy­da­mas pra­leis­tus žo­džius, ta­čiau iš es­mės yra ruo­šia­mas at­sa­ky­ti per as­me­ni­nio ir ko­lek­ty­vi­nio ta­pa­tu­mo priz­mę, per žmo­giš­ką­sias ne­tek­tis, net per so­cia­li­nį-eko­no­mi­nį as­pek­tą. Eg­za­mi­ne mo­ki­nys tu­ri mo­kė­ti ap­gin­ti sa­vo po­zi­ci­ją kon­struo­da­mas ar­gu­men­tus, įver­tin­da­mas net ir ne­pa­to­gius mū­sų is­to­ri­jos epi­zo­dus, o ne ieš­ko­da­mas vie­no vie­nin­te­lio tei­sin­go at­sa­ky­mo. Šis ug­dy­mo ke­lias ves­tų į dar stip­res­nį stu­bu­rą tu­rin­čią pi­lie­ti­nę vi­suo­me­nę ir pa­ruoš­tų ją bū­si­miems iš­ban­dy­mams. Ačiū. (Plo­ji­mai)

G. ARBAČIAUSKAS. Skrie­jan­ti, sun­kiai pa­sie­kia­ma ži­nu­tė ar laiš­kas iš trem­ties ar la­ge­rio į Lie­tu­vą, į Tė­vy­nę. Tai vil­ties spin­du­liai, mei­lė Tė­vy­nei ir ar­ti­ma­jam.

 

Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės or­kest­ro flei­ti­nin­kė Eg­lė Ju­ciū­tė at­lie­ka jaut­rią me­lo­di­ją flei­ta.

 

„Mū­sų ger­bia­mie­ji! <…> Se­niai ga­vo­me nuo Jū­sų laiš­kų. Jau ant­ras mė­nuo, kai mes jo­kios ži­nios ne­tu­ri­me. Kaip se­kė­si ru­giap­jū­tė? Ar jau ben­drai ku­lia­te? O kaip su duo­nu­te? Ar dar ba­go­ti? Mes ru­giap­jū­tės ne­ma­tė­me jau du me­tai ir ru­gi­nės duo­nos ra­ga­vo­me tik iš siun­ti­nio. Mū­sų duo­nu­tė avi­ži­nė ir mai­šy­mo kar­ti, bet kai 300 gra­mų duo­da die­nos nor­mą, tai iš kar­čios pa­virs­ta sal­di. <…> Da­bar pas mus ru­duo, šal­ta ir ly­ja kas­dien. Ga­li­me su­pū­ti, dra­bu­žiai tai jau tik­rai pri­pu­vo nuo šla­pu­mo. Koks oras pas Jus? <…> Bi­tu­tės ar gy­vos iš­li­ko? Kaip svei­ka­tos? Gal pa­ge­rė­jo. Mes vi­si pra­šo­me Aukš­čiau­sią, kad grą­žin­tų svei­ka­tą ser­gan­tiems ir su­teik­tų ma­lo­nę pa­si­ma­ty­ti gy­viems. <…>“ (Laiš­kas ra­šy­tas 1948 me­tų trem­ti­nės Onos Do­mei­kie­nės gi­mi­nai­čiui Pra­nui Sut­kai­čiui į Lie­tu­vą. Mur­tu­kas, Ma­nos ra­jo­nas, Kras­no­jars­ko kraš­tas, 1949 m. rug­pjū­čio 23 d. Iš­siųs­tas sa­va­dar­bia­me vo­ke.)

„Mie­las Juo­zuk! <…> Daug lin­kė­ji­mo iš Si­bi­ro miš­kų gi­lu­mos, mes dar vi­si gy­vi <…>. Mūs gy­ve­ni­mą jums, Juo­zuk, leng­vai ei­tu įsi­vaiz­duot, jei pa­im­tu­mėt tru­pu­tį mais­to ir ap­rė­do ir iš­ei­tu­mėt į vi­du­rį miš­kų ir pel­kių, ir ap­si­gy­ven­tu­mėt, pa­si­so­din­tu­mėt miš­ke apie kel­mus bul­vių ir pra­dė­tu­mėt gy­ve­ni­mą, tai mes taip pra­de­dam ap­gy­ven­din­ti Si­bi­ro miš­kus <…>.“ (Laiš­kas ra­šy­tas 1948 me­tų trem­ti­nio Pra­no Bak­še­vi­čiaus gi­mi­nai­čiui Juo­zui Sut­kai­čiui į Lie­tu­vą. No­vo­a­lek­se­jev­ka, Ma­nos ra­jo­nas, Kras­no­jars­ko kraš­tas, 1948 m. rug­pjū­čio 29 d.)

 „Mie­lo­ji Bi­ru­tė­le! Mie­lie­ji ma­no Ma­ma ir Pa­pa! Bran­gie­ji ma­no na­miš­kiai! Ne­py­kit ant ma­nęs, kad aš ši­to­kią iš­kil­min­gą die­ną, mir­ties nu­ga­lė­ji­mo šven­tės die­ną, die­ną, ka­da vi­sas ti­kin­ty­sis pa­sau­lis džiū­gau­ja, spaus­da­mi vie­ni ki­tiems ran­kas su links­mo­mis šyp­se­no­mis vei­duo­se, svei­ki­na ir lin­ki džiaugs­mo ir lai­mės – aš į Jus, ma­no mie­lie­ji, pra­by­lu to­kios gū­džios dai­ne­lės žo­džiais. <…> Ir sa­vo mal­do­se pri­si­me­nu vi­sus sa­vo na­miš­kius, gi­mi­nes, ar­ti­muo­sius ir drau­gus, pa­lik­tus lais­vė­je gy­vus <…> ir mi­ru­sius ne­su­lau­kus šių Ve­ly­kų ry­to, – ir drau­gus, su­tik­tus ir pa­mil­tus čia, šiuo­se var­gin­guo­se kla­jū­nų ke­liuo­se, ku­rie yra čia kar­tu su ma­nim ar­ba jau iš­ėję lais­vėn, o dar dau­giau, ku­rių gy­vy­bę iš­plė­šė ba­das, siel­var­tas ir džio­va, o kū­nus pri­ėmė sve­ti­ma Ka­zach­sta­no že­mė. <…> Mū­sų sek­ci­jo­je ei­na pa­si­ruo­ši­mas, ne­ša­me sta­lus, suo­lus. Kas tu­ri bal­tą pa­klo­dę, tie­sia ją ant sta­lo, ki­ti ne­ša val­gius. Ga­lų ga­le vis­kas pa­ruoš­ta. Su­si­ren­ka­me 35 žmo­nės: lie­tu­viai, lat­viai ka­ta­li­kai ir len­kai. Už­ima­me vie­tas glau­džiai bro­liš­kai su­si­spau­dę pe­tys prie pe­ties, vi­si vie­no ti­kė­ji­mo, vi­si pri­spaus­ti vie­nos da­lios, vi­si trokš­tan­tys vie­nos lai­mės – lais­vės. <…> pra­de­dam val­gy­ti šven­tiš­ką­jį tra­di­ci­nį „mar­gu­tį“ ir ki­tas gė­ry­bes, pa­švęs­tas prieš val­gant Tė­vo Pet­ro. Mar­gu­čio, at­siųs­to iš Lat­vi­jos ar Lie­tu­vos, iš­ėjo vi­siems po ket­vir­ta­da­lį, ir tą ma­žy­tį kąs­ne­lį kiek­vie­nas taip kruopš­čiai, su su­si­kau­pi­mu ėmė ir val­gė, lyg ko­kią di­džiau­sią re­te­ny­bę, pri­si­min­da­mi, ka­da kam te­ko pas­ku­ti­nį sy­kį jo val­gy­ti. Kam prieš še­šis me­tus, kam prieš 3–4. <…> “ (Laiš­kas ra­šy­tas po­li­ti­nio ka­li­nio Va­lio Gir­džiuno se­se­riai Bi­ru­tei ir tė­vams. Du­bov­ka, Ka­ra­gan­dos sri­tis, Ka­za­chi­jos SSR, 1955 m. ba­lan­džio 10 d.)

„Bran­gi Ma­ma, dar šiais me­tais ne­ga­liu Mo­ti­nos Die­no­je at­neš­ti Tau gy­vų gė­lių puokš­tę, ne­ga­liu Ta­ve ap­ka­bin­ti ir iš­reikš­ti tą di­džią mei­lę ir dė­kin­gu­mą, ku­rio ku­pi­na ma­no šir­dis. Juk Tu, Bran­gio­ji Ma­ma, man gy­vy­bę da­vei, Tu ma­ne kū­di­kė­lį su­pai ir lin­ga­vai, Tu, Mie­la Ma­ma, ma­no vai­kys­tę kaip An­ge­las Sar­gas nuo vi­so­kio pik­to ap­sau­go­jai. Tu, Bran­gi Ma­ma, ma­ne kry­žiaus žen­klu lai­min­da­ma į gy­ve­ni­mą iš­lei­dai. <…> Mo­ti­nos Die­nos šven­to­je Au­ko­je aš mal­dau­siu, kad Vieš­pats lai­min­tų ir guos­tų Ta­ve; aš mel­siuo­si, kad dan­gaus Mo­ti­nė­lei už­ta­riant, pa­sau­lio Vieš­pats sa­vo Tė­viš­ka Ran­ka grą­žin­tų ma­ne pas Ta­ve, ir kad aš ga­lė­čiau bent tru­pu­tė­lį at­ly­gin­ti už ne­iš­se­mia­mai pa­si­au­ko­jan­čią Ta­vo mei­lę mums Ta­vo vai­kams. <…> Ta­ve my­lin­tis ir nuo­lat už Ta­ve mel­džian­ty­sis Ta­vo Sū­nus.“ (Laiš­kas ra­šy­tas po­li­ti­nio ka­li­nio ku­ni­go Vin­cen­to Vė­la­vi­čiaus iš la­ge­rio į Lie­tu­vą mo­ti­nai Pra­kse­dai Vė­la­vi­čie­nei. Ja­vas, Mor­do­vi­jos ASSR, 1956 m. ba­lan­džio 27 d.) (Plo­ji­mai)

Jaut­rią flei­tos gar­sais su­skam­bu­sią me­lo­di­ją at­li­ko Eg­lė Ju­ciū­tė, Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės or­kest­ro flei­ti­nin­kė.

Ne­už­mirš­ki­me… Pri­si­min­ki­me ir te­gul me­ne – spek­tak­liuo­se, fil­muo­se, dai­no­se, nuo­t­rau­ko­se – bū­na gy­va at­min­tis. Kvie­čia­me fo­to­gra­fą do­ku­men­ti­nin­ką Ta­dą Ka­za­ke­vi­čių.

 

Ek­ra­ne ro­do­mos fo­to­gra­fo Ta­do Ka­za­ke­vi­čiaus nuo­trau­kos.

 

Fo­to­gra­fo do­ku­men­ti­nin­ko Ta­do Ka­za­ke­vi­čiaus kal­ba

 

T. KAZAKEVIČIUS. Ger­bia­mi mi­nė­ji­mo da­ly­viai ir sve­čiai, šian­dien pa­sau­li­nių įvy­kių sū­ku­ry­je, kai is­to­ri­ja per­ra­šo pa­ti sa­ve, kaip nie­ka­da esu tik­ras – bū­ti­na kal­bė­ti apie pra­ei­tį. Bū­ti­na kal­bė­ti apie pra­ei­tį ne tik to­dėl, kad ji bū­tų ne­už­mirš­ta mū­sų tau­tos są­mo­nė­je, ta­čiau ir to­dėl, kad ne­įti­kė­ti­nu bū­du is­to­ri­ja pra­de­da kar­to­tis – tai, kas vy­ko ta­da, dau­giau nei prieš 80 me­tų, vyks­ta ir šian­dien, vi­sai ša­lia – mū­sų kai­my­nys­tė­je. Kaip tai įma­no­ma?

Vyks­tan­tis ka­ras ir jo me­tu vyk­do­mas Uk­rai­nos vai­kų nu­tau­ti­ni­mas ma­ne šiur­pi­na kas­dien. Ar­gi XXI am­žiaus auš­ro­je gy­ve­na­me pa­sau­ly­je, ku­ria­me vis dar taip da­ro­ma? No­ri­si ti­kė­ti, kad žmo­ni­ja pa­žen­gė pir­myn, ta­čiau, di­džiu­liam nu­si­vy­li­mui, ma­to­me tai, ką ma­to­me.

Per lai­ko­tar­pį, ka­da au­gau kaip fo­to­gra­fas do­ku­men­ti­nin­kas, žmo­nių is­to­ri­jos, jų gy­ve­ni­mo pa­sa­ko­ji­mai man ta­po svar­bes­ne ma­no fo­to­gra­fi­jos da­li­mi, su­pra­tau, kad ne­re­tai kad­ras ne­pa­sa­ko vis­ko, bū­ti­nas kon­teks­tas, jun­gia­mo­ji aši­nė li­ni­ja. Ma­no kur­ti dau­gia­me­čiai fo­to­gra­fi­niai cik­lai „Tai, ko ne­be­bus“, „Tarp dvie­jų kran­tų“, „Odė pas­ku­ti­niam dir­ban­čiam žmo­gui“ ma­ne ne tik iš­mo­kė, bet ir vis dar mo­ko iš­klau­sy­ti, iš­girs­ti kiek­vie­no žmo­gaus uni­ka­lią is­to­ri­ją ir sa­vo įran­kiais įpras­min­ti šios is­to­ri­jos įra­šą. Ta­čiau ma­ny­je vi­sa­da kir­bė­jo no­ras pri­si­lies­ti prie mū­sų ir mū­sų kai­my­ni­nių tau­tų is­to­ri­jos skau­du­lio – Si­bi­ro trem­ties. Kaip tai pa­da­ry­ti? Te­ma pla­ti kaip van­de­ny­nas, o ir pa­sa­ko­ta juk ne kar­tą. Pra­dė­ti gal­vo­ti šia te­ma gąs­di­no ir klau­si­mas, ar įma­no­ma apie Si­bi­ro trem­tį kal­bė­ti ne tik su gi­liu liū­de­siu? Kaip su­val­dy­ti šią emo­ci­ją? Kaip ją nors kiek pa­vers­ti švie­ses­ne? O at­sa­ky­mas glū­dė­jo kas­die­ny­bė­je ir, ro­dos, to­kio­je na­tū­ra­lio­je ap­lin­ko­je, kad sun­ku bu­vo su­si­lai­ky­ti ir į tai ne­pa­si­ner­ti. Ti­kiu, kad už­da­vi­niai ir spren­di­mai mums at­ei­na na­tū­ra­liai, bū­ti­na tik pa­gau­ti ir įžvelg­ti ją sa­vo kas­die­ny­bė­je.

Fo­to­gra­fi­nio cik­lo „Per­nykš­tis snie­gas“ idė­ja man ki­lo, ma­tyt, ke­lias­de­šimt ke­lin­tą kar­tą skai­tant duk­rai Ade­lei mū­sų kar­tu my­li­mą kny­gą „Si­bi­ro hai­ku“. Bu­vo sun­ku pa­ti­kė­ti, kaip įtai­giai kny­gos au­to­rė Jur­ga Vi­lė pa­sa­ko­jo apie trem­tį, kaip šią te­mą pri­ar­ti­no prie žmo­gaus, o ypač prie vai­ko ap­lin­kos, kaip įsi­min­ti­nai ji su­konst­ra­vo šį kū­ri­nį.

Ta­čiau ma­no at­min­ty­je vis skam­ba ei­lu­tė „naš­lai­čių trau­ki­nys“, ji ne­da­vė man ra­my­bės ir vis at­si­kar­to­jo ma­no pa­są­mo­nė­je. Su­pra­tau, kad ji ma­ne šau­kia ir kvie­čia pa­si­do­mė­ti pla­čiau. Ne­tru­kus su­ti­kau kny­gos au­to­rę ir su­ži­no­jęs, kad kny­gos pa­grin­di­nis he­ro­jus, Jur­gos tė­tis Al­giu­kas, dar tarp mū­sų, su­pra­tau – pri­va­lau su­ras­ti bent da­lį šių naš­lai­čių, grį­žu­sių iš šio pra­ga­ro. Gal jie pa­pa­sa­kos tai, kas man pa­dės prie šios te­mos pri­si­lies­ti kiek ki­taip.

Trum­pai apie pa­tį „naš­lai­čių trau­ki­nio“ pre­ce­den­tą. 1946 me­tais ini­ci­juo­tos še­šios ofi­cia­lios naš­lai­čių par­ga­be­ni­mo ar­ti­mie­siems į Lie­tu­vą eks­pe­di­ci­jos. Jų me­tu į tė­vy­nę bu­vo grą­žin­ta dau­giau nei 250 naš­lai­čių, ku­rių tė­vai mi­rė trem­ty­je ar­ba dėl nu­sil­pi­mo fi­ziš­kai ne­be­su­ge­bė­jo pa­si­rū­pin­ti at­ža­lo­mis. Vis­kas pra­si­dė­jo nuo žy­mios vi­suo­me­ni­nin­kės Ma­ri­jos Ne­meik­šai­tės as­me­ni­nės ini­cia­ty­vos, kiek vė­liau įsi­trau­kė ir ki­ti vi­suo­me­ni­nin­kai ir naš­lai­čių ar­ti­mie­ji, stai­ga ne­be­bu­vo ga­li­ma ig­no­ruo­ti bū­ti­ny­bės iš trem­ties grą­žin­ti vie­ni­šus vai­kus.

Eks­pe­di­to­riai Mar­ce­li­nas Ig­na­ta­vi­čius, Pet­ras Mons­ta­vi­čius, Jo­nas Bu­lo­ta, Ka­ro­lis Ge­ru­lai­tis, Juo­zas Za­ka­raus­kas, An­ta­ni­na Kuz­ne­co­va, Vla­das Kai­ka­ris, Ona Ja­ku­bė­nai­tė – tik ke­le­tas var­dų šio­je is­to­ri­jo­je. Eks­pe­di­ci­jo­se bu­vo ap­lan­ky­ti Ko­mi­jos, Ja­ku­ti­jos, Al­ta­jaus, Toms­ko ir Ura­lo re­gio­nai. Bu­vo ir ki­tų, as­me­niš­kai ini­ci­juo­tų ne­le­ga­lių eks­pe­di­ci­jų. Nors jų me­tu bu­vo iš­gel­bė­ta kiek ma­žiau vai­kų, jos ne ma­žiau svar­bios is­to­ri­jo­je.

Džiau­giuo­si, kad ma­no jau mie­lu bi­čiu­liu ta­pęs Jur­gos Vi­lės tė­tis Al­gi­man­tas Sta­kė­nas pa­dė­jo pra­dė­ti vy­nio­ti šį siū­lo ga­lą. Vė­liau su­si­ti­ki­mas su jau am­ži­ną­jį atil­sį Rim­vy­du Ra­cė­nu – man tar­si rak­tą į šios is­to­ri­jos he­ro­jus su­tei­ku­sios kny­gos „Į mie­lą ša­lį Lie­tu­vą“ au­to­riu­mi. Jis ne tik pa­dė­jo man ras­ti da­lį he­ro­jų, ta­čiau ir pa­suf­le­ra­vo man cik­lo „Per­nykš­tis snie­gas“ pa­va­di­ni­mą. Iš­vy­dęs ma­ne, 35 me­tų vy­riš­kį, be­si­do­min­tį šiais naš­lai­čiais, kaip­mat man pa­sa­kė: „Jau­nuo­li, ar tik ne per­nykš­čio snie­go ieš­kai?“ Kaip vė­liau su­pra­tau – jo ir ieš­ko­jau. Ieš­ko­jau is­to­ri­jų vai­kų, ku­rių vai­kys­tė – at­si­mi­ni­mas ir skaus­mas, ku­rį no­ri­ma pa­mirš­ti, ku­ris ver­čiau kaip ir per­nykš­tis snie­gas ne­eg­zis­tuo­tų.

Pra­dė­jęs kur­ti cik­lą pa­ju­tau – ke­lių va­lan­dų po­kal­biai su šiais žmo­nė­mis ne­tu­rė­tų ver­tės, to­kiu bū­du už­ka­bin­čiau vos pa­vir­šių to, ką no­rė­čiau iš­girs­ti, su­vok­ti. Per šį lai­ką vos pa­siek­tu­me jaut­ru­mą, pri­de­ra­mą šiai te­mai. Bū­ti­na ieš­ko­ti for­mos, ku­ri mums pa­dė­tų kal­bė­ti ne tik apie at­si­mi­ni­mus ir is­to­ri­ją, ta­čiau su­kur­tų si­tu­a­ci­ją kar­tu pa­si­ner­ti į juos. To pa­siek­ti su he­ro­jais kar­tu vy­ko­me į jiems bran­gias, ta­čiau taip pat ir la­bai skaus­min­gas vie­tas – ne­re­tai tai bu­vo gim­ti­nės ar vie­tos, ku­rio­se jie ir bu­vo už­klup­ti 1941 me­tų bir­že­lio įvy­kių. Ten kū­rė­me por­tre­tus, ben­dra­vo­me, kar­tu liū­dė­jo­me dėl jų pra­ei­ties ir džiau­gė­mės dėl jų da­bar­ties. Šios vie­tos – vis dar skau­dų liū­de­sį ke­lian­tys na­mai, tie­sa, už­gy­ven­ti jau ki­to­mis gy­ve­ni­mo is­to­ri­jo­mis, o kar­tais – tai tik lau­kas su šla­man­čiu se­nu ąžuo­lu, me­nan­čiu jų kū­di­kys­tę.

Ne­pa­li­kau nuo­ša­ly­je ir ar­chy­vi­nės me­džia­gos. Gre­ta savo he­ro­jų švie­sios da­bar­ties por­tre­tų įter­piau ir skau­džių tų die­nų re­a­li­jų. No­rė­jo­si pa­ro­dy­ti ir ne­grį­žu­sių­jų kas­die­ny­bę, o ne­re­tai ir skau­džiau­sią įvy­kį – vai­kų lai­do­tu­ves Si­bi­ro pla­tu­mo­se. Tai bu­vo tar­si at­sva­ra ir ne­už­mir­ši­mas tų, ku­rių is­to­ri­jų ne­be­iš­klau­sy­si­me.

Su di­džiau­sia ši­lu­ma at­si­me­nu vi­sus ma­no per šiuos ke­lerius me­tus su­tik­tus he­ro­jus: am­ži­nąjį atil­sį Te­re­sę Lai­mu­tę Bliū­džiū­tę, Al­gi­man­tą Sta­kė­ną, Dai­no­rą Ta­mo­šiū­nai­tę, Gied­ru­tį Lau­cių, Gra­ži­ną Lin­ke­vi­čiū­tę, Jo­ną Bi­jei­ką, Al­man­tą Lau­ža­dį, Li­gi­ją Va­na­gai­tę, Al­gi­man­tą Ja­ku­čio­nį, Mar­ga­ri­tą Smi­lin­gy­tę. Jie man jau ne­be var­dai ir nu­me­riai ma­ty­tuo­se eks­pe­di­ci­jų są­ra­šuo­se, o gy­vos, stip­riai šir­dį pa­lie­tu­sios is­to­ri­jos, iš­girs­tì šių naš­lai­čių ke­lio­nės į Tė­vy­nę ir gy­ve­ni­mo trem­ty­je at­si­mi­ni­mai. Pri­si­lie­čiau ir prie jiems bran­gių daik­tų, ku­riuos kaip di­džiau­sią ver­ty­bę jie glau­dė il­go­je ke­lio­nė­je Tė­vy­nėn, prie bran­giau­sių li­ku­čių to, kas pri­min­da­vo ir pri­me­na jų jau iš­ėju­sius ar­ti­muo­sius.

Su vi­so­mis šio­mis is­to­ri­jo­mis ga­li­te su­si­pa­žin­ti ir jūs, ap­si­lan­kę in­ter­ne­to sve­tai­nė­je www.per­nykš­tis-snie­gas.lt. Ten ne tik kiek­vie­no iš he­ro­jų fo­to­gra­fi­jos, jų at­si­mi­ni­mai, ta­čiau ir at­mo­sfe­riniai au­dioįra­šai iš jiems bran­gių vie­tų, ar­chy­vi­nė me­džia­ga, ki­ti ma­no no­rė­ti ak­cen­tuo­ti fo­to­gra­fi­niai ar­te­fak­tai. Čia esan­tiems mo­ky­to­jams nuo­šir­džiai siū­lau šią prie­mo­nę nau­do­ti vai­kams, pa­vei­kiai pa­sa­ko­jant Si­bi­ro trem­ties te­mą – ma­čiau ypa­tin­gą jau­no­sios kar­tos su­si­do­mė­ji­mą šiai eks­po­zi­ci­jai skir­to­je au­to­ri­nė­je pa­ro­do­je Pros­pekto ga­le­ri­jo­je.

Nors, re­gis, pa­sa­ko­jau apie pra­ei­tį, no­ri­si vi­siems pa­lin­kė­ti su­pras­ti, kad gy­ve­na­me lai­kais, kai šios is­to­ri­jos yra ra­šo­mos nau­jų naš­lai­čių kas­die­ny­bė­je su ta pa­čia men­ka ga­li­my­be su­lauk­ti švie­saus jų gy­ve­ni­mų sau­lė­te­kio.

At­si­svei­kin­da­mas no­riu pa­lin­kė­ti, ypač jau­na­jai kar­tai, ne­už­mirš­ti is­to­ri­jos, nes už­mirš­ta is­to­ri­ja yra lin­ku­si kar­to­tis. Ne­leis­ki­me tam nu­tik­ti. O pa­sau­liui pa­lin­kė­siu ra­my­bės.

Ačiū jums už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

G. ARBAČIAUSKAS. Sau­go­ti Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bę – kaip pra­šy­mas, kaip mo­ra­li­nė prie­sai­ka ly­di ne vie­ną par­ti­za­no, trem­ti­nio, la­ge­rio šei­mos jau­no­sios kar­tos na­rį. Kvie­čia­me kal­bė­ti Lie­tu­vos Lais­vės Ko­vos Są­jū­džio da­ly­vio Sta­nis­lo­vo Vit­kaus duk­rą, Lie­tu­vos lais­vės ar­mi­jos ka­rio Al­fre­do Dau­gi­nio anū­kę, mi­nist­rę, Sei­mo na­rę Mo­ni­ką Na­vic­kie­nę.

 

Lie­tu­vos Lais­vės Ko­vos Są­jū­džio da­ly­vio Sta­nis­lo­vo Vit­kaus duk­ters, Lie­tu­vos laisvės ar­mi­jos ka­rio Al­fre­do Dau­gi­nio anū­kės, socialinės apsaugos ir darbo mi­nist­rės, Sei­mo na­rės Mo­ni­kos Na­vic­kie­nės kal­ba

 

M. NAVICKIENĖ. Ger­bia­mi po­li­ti­niai ka­li­niai ir trem­ti­niai, jų šei­mų na­riai, Eks­ce­len­ci­jos vals­ty­bės va­do­vai, ger­bia­mi sig­na­ta­rai, am­ba­sa­do­riai, Vy­riau­sy­bės ir Sei­mo ko­le­gos, vi­si gar­bin­gie­ji sve­čiai, mie­li Lie­tu­vos žmo­nės, šian­dien, mi­nė­da­mi Ge­du­lo ir vil­ties bei Oku­pa­ci­jos ir ge­no­ci­do die­nas, pri­si­me­na­me ypač tam­sų mū­sų is­to­ri­jos eta­pą, am­žiams su­lau­žiu­sį ne­su­skai­čiuo­ja­mos dau­gy­bės žmo­nių li­ki­mus.

Ly­giai prieš 82-ejus me­tus, 1941 m. bir­že­lio 14 d., so­vie­ti­niai oku­pan­tai pra­dė­jo ne­re­gė­to mas­to tai­kių Lie­tu­vos gy­ven­to­jų trė­mi­mus. Tūks­tan­čiai vy­rų, mo­te­rų ir vai­kų bu­vo jė­ga iš­plėš­ti iš sa­vo šei­mų, sa­vo na­mų ir sa­vo ša­lies. Vie­nin­te­lis jų nu­si­kal­ti­mas bu­vo troš­ki­mas gy­ven­ti ir mąs­ty­ti lais­vai.

Per­pil­dy­tais mir­ties va­go­nais oku­pan­tai sie­kė iš­vež­ti pa­čią ne­pri­klau­so­mos Lie­tu­vos sa­vas­tį. Kar­tu su iš­trem­tų­jų gy­vy­bė­mis at­šiau­rio­se Ry­tų pla­ty­bė­se tu­rė­jo už­ges­ti ir mū­sų vals­ty­bin­gu­mo lieps­na…

Taip jau nu­ti­ko, kad tarp iš­trem­tų­jų bu­vo ir du žmo­nės, ku­rių as­me­ni­nės is­to­ri­jos ne­at­sie­ja­mai su­si­py­nu­sios su ma­ną­ja. Vie­nas jų – at­kak­lus že­mai­tis, Lie­tu­vos lais­vės ar­mi­jos ka­rys, Šat­ri­jos rink­ti­nė­je par­ti­za­na­vęs Al­fre­das Dau­gi­nis, ma­no bo­čius. Ant­ra­sis – jau­nas li­te­ra­tas ir Kęs­tu­čio apy­gar­dos bū­rio ry­ši­nin­kas Sta­nis­lo­vas Vit­kus, ma­no tė­tis.

Su­si­pa­ži­nę spau­džiant ne­gai­les­tin­gam Si­bi­ro šiau­rės spei­gui, kar­tu ken­tė­ję al­kį ir ali­nan­tį ka­tor­gos dar­bą, abu vy­rai rė­mė­si vie­nas į ki­tą. Rė­mė­si ir ne­pra­ra­do vil­ties su­grįž­ti na­mo. O kai ga­liau­siai grį­žo, Sta­nis­lo­vas ve­dė Al­fre­do duk­rą Al­mą. Šio­je trem­ties pa­žen­klin­to­je šei­mo­je gi­mė ir už­au­go dvi duk­ros: ma­no se­suo Do­vi­lė ir aš.

Mums jie pa­li­ko ne tik Lais­vės ko­vų ir trem­ties kan­čių is­to­ri­jas, bet ir ne­pa­lau­žia­mos vil­ties bei va­lios pa­mo­kas. Tė­tis iš šio pa­sau­lio iš­ėjo 2013-ai­siais, o ma­no bo­čius – 2015-ai­siais, to­dėl dar spė­jo ne tik pa­ma­ty­ti, kaip ant lie­tu­viš­kų pi­ni­gų at­si­ra­do Že­mai­tė, Jo­nas Jab­lons­kis ar Mai­ro­nis, bet ir, ne­nu­mal­do­mai jo nuo­sta­bai, vis­ko pil­no­se kraut­uvė­se jau bu­vo ga­li­ma at­si­skai­ty­ti eu­rais.

Šian­dien ke­ti­nau jums pa­skai­ty­ti sa­vo ma­mos tė­čiui, jau grį­žu­siam į Lie­tu­vą, iš mo­kyk­los Anykš­čiuo­se, kur bu­vo iš­siųs­ta mo­ky­tis, ra­šy­tą laiš­ką. Laiš­ke ji pa­sa­ko­jo apie tai, kaip ne­ken­tė šiau­da­dū­šės ko­mu­nis­tės mo­ky­to­jos, ir apie tai, kaip ją, pa­aug­lę, eg­ze­ku­ci­ją pri­me­nan­čios aki­sta­tos me­tu mo­kyk­los di­rek­to­rius pri­ver­tė sto­ti į kom­jau­ni­mą. Iš duk­ros gau­tus laiš­kus bo­čius kaup­da­vo kaip bran­giau­sią tur­tą. O kad jų ne­ras­tų re­ži­mo pa­ka­li­kai, kai ku­riuos laiš­kus slėp­da­vo už­ly­dy­to­se me­džiok­li­nio šau­tu­vo šo­vi­nių gil­zė­se.

Gai­la, bet laiš­kas, apie ku­rį gal­vo­jau nuo ta­da, kai su­ži­no­jau, kad tu­rė­siu gar­bę pa­si­sa­ky­ti šia ypa­tin­ga pro­ga, yra pa­mes­tas. Ta­čiau ne­pa­mes­tas jį ra­šiu­sių ir sau­go­ju­sių žmo­nių at­mi­ni­mas. At­mi­ni­mas, man nuo­lat pri­me­nan­tis ne tik ma­no bo­čiaus, tė­čio ir ma­mos, bet ir vi­sų už Lie­tu­vos lais­vę ko­vo­ju­sių ir ken­tė­ju­sių žmo­nių stip­ry­bę, jų vil­ties ir ti­kė­ji­mo ga­lią. At­mi­ni­mas, ma­ne kas­dien įpa­rei­go­jan­tis dar­bais įpras­min­ti anks­tes­nių kar­tų au­ką sa­vo Tė­vy­nei.

Skau­du, ta­čiau tam­siau­sią mū­sų is­to­ri­jos pus­la­pį mums šian­dien pri­me­na ne tik ši at­min­ti­na die­na, bet ir Uk­rai­nos da­bar­tis. Ru­si­jos ag­re­si­ja ir vėl nio­ko­ja tai­kių žmo­nių gy­ve­ni­mus ir li­ki­mus. Pa­sau­ly­je nuo 1941-ųjų, ro­dos, pa­si­kei­tė vis­kas, tik ne ag­re­so­rių no­ras lais­vus žmo­nes jė­ga su­pan­čio­ti ti­ro­ni­jos gran­di­nė­mis. To­dėl šian­dien, pe­tys į pe­tį sto­vė­da­mi su ko­vo­jan­čia Uk­rai­na, da­li­ja­mės ir jų liū­de­siu, pyk­čiu, ir ryž­tu. Kar­tu su bro­liais uk­rai­nie­čiais da­li­na­mės ne tik is­to­ri­nio ne­tei­sin­gu­mo kar­tė­liu, bet ir ben­dru ti­kė­ji­mu, kad ko­va už lais­vę pa­si­baigs tei­sių­jų per­ga­le.

Ti­kė­ti­na, kad per at­ei­nan­čius 82-ejus me­tus bus pa­mes­ti šim­tai, o gal net tūks­tan­čiai gil­zė­se lai­ko­mų pri­si­mi­ni­mų. Iš­mirs ir šiau­da­dū­šės ko­mu­nis­tės mo­ky­to­jos, ir mo­kyk­lų di­rek­to­riai. Ne­be­bus ir di­džio­sios da­lies mū­sų. Bet aš ži­nau, kad pa­da­ry­siu vis­ką, jog sa­vo duk­roms per­duo­čiau mū­sų šei­mo­je bran­gin­tus lais­vės ir tie­sos ide­a­lus, o jos juos per­duotų sa­vo vai­kams.

Šian­dien kiek­vie­nas pa­si­ža­dė­ki­me, kad ne­už­mir­ši­me tų, ku­riems tu­ri­me bū­ti dė­kin­gi, kad esa­me lais­vi at­vers­ti ir pa­ra­šy­ti nau­ją ne­nu­ga­lė­tos Lie­tu­vos is­to­ri­jos pus­la­pį. Tik taip tei­sin­gu­mo, lais­vės ir tie­sos idė­jos iš­liks am­ži­nos. Ačiū. (Plo­ji­mai)

G. ARBAČIAUSKAS. Vil­tis ir mei­lė Tė­vy­nei ne­už­gęs­ta. Ti­kė­ji­mas su­stip­ri­na ir pa­de­da kur­ti Lie­tu­vos at­ei­tį. Šian­dien tri­bū­no­se jau­ni­mas, nuo­sta­bio­sios „Lie­pai­tės“, lyg ošian­tis jau­nas miš­kas, lyg so­das, su­žy­dęs bal­tais obe­lų žie­dais, ta­ria ačiū vi­siems – trem­ti­niams ir ko­vo­ju­siems už Tė­vy­nės lais­vę, vi­siems gy­viems ir mi­ru­siems ar žu­vu­siems nuo oku­pan­tų do­va­no­ja sa­vo mei­lę gim­ti­nei, sa­vo ši­lu­mą, nuo­šir­du­mą ir dai­ną „Gra­žiau­sias so­das“. (Plo­ji­mai)

 

Cho­ras „Lie­pai­tės“ at­lie­ka dai­ną „Gra­žiau­sias so­das“.

 

Dė­ko­ja­me Vil­niaus cho­ri­nio dai­na­vi­mo mo­kyk­los „Lie­pai­tės“ mer­gi­nų cho­rui, va­do­vei Jo­li­tai Vait­ke­vi­čie­nei, kon­cert­meis­te­rei Eg­lei Kas­tec­kai­tei, vi­siems, ku­rie liu­di­jo ir ku­rie su­tei­kė vil­tį, vi­siems mi­nė­ji­mo da­ly­viams. Svei­ka­tos, stip­ry­bės, ger­bia­mie­ji, nuo oku­pa­ci­jų ne­ken­tė­ju­sie­ji ko­vo­to­jai už Tė­vy­nės lais­vę! Pa­dė­ka jums iš mū­sų vi­sų šir­džių. (Plo­ji­mai)

Kvie­čia­me da­ly­vau­ti ki­tuo­se ren­gi­niuo­se, skir­tuo­se Ge­du­lo ir vil­ties bei Oku­pa­ci­jos ir ge­no­ci­do die­noms at­min­ti. Ačiū.