Seimo minėjimo stenogramą galima rasti |
Seimo posėdžių stenogramų rinkinyje Nr. 22, 2024 |
Stenogramų leidiniai › Seimo minėjimų stenogramos |
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
MINĖJIMO,
SKIRTO GEDULO IR VILTIES BEI
OKUPACIJOS IR GENOCIDO DIENOMS ATMINTI,
STENOGRAMA
2023 m. birželio 14 d.
G. ARBAČIAUSKAS. Gerbiamieji! Jo Ekscelencija Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda. Lietuvos valstybės himnas.
„Tautišką giesmę“ gieda choras „Liepaitės“.
Brangūs tremtiniai, politiniai kaliniai, Ekscelencijos valstybės vadovai, užsienio valstybių ambasadoriai, garbūs svečiai, brangūs Lietuvos žmonės! „Tautiška giesme“ Lietuvos Respublikos Seime Kovo 11-osios Akto salėje pradėjome Gedulo ir vilties bei Okupacijos ir genocido dienų minėjimą.
Kalbės Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen.
Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkės Viktorijos Čmilytės-Nielsen kalba
V. ČMILYTĖ-NIELSEN. Gerbiami politiniai kaliniai, tremtiniai ir jų šeimų nariai, Jūsų Ekscelencija Lietuvos Respublikos Prezidente Gitanai Nausėda, Prezidente Valdai Adamkau, Pirmasis atkurtosios valstybės vadove Vytautai Landsbergi, Ekscelencijos ambasadoriai, Seimo nariai, mieli Lietuvos žmonės!
Kasmet minėdami Gedulo ir vilties dieną, kai 1941 m. birželio 14 d. prasidėjo pirmasis masinis trėmimas, bei Okupacijos ir genocido dieną, kai 1940 m. birželio 15 d. Sovietų Sąjunga okupavo Lietuvą, pagerbiame sovietinės agresijos aukas, prisimename visus tuos, kurie didvyriškai kovojo su totalitarine agresija.
Istorija nėra tik dūmas, neblaškomas vėjo. Ji neišnyksta be jokio pėdsako, o veikia mumyse ir per mus. Praeitį įsisąmonindami suteikiame jai kryptį, kokybę, sąsają su dabartimi ir ateitimi.
1941 m. birželio 14 d., o prieš tai 1940 m. birželio 15 d. yra ne vien skaudūs Lietuvos istorijos puslapiai. Tai ir Europos istorija. Tai kruvini pavyzdžiai neišprovokuotos sovietinės agresijos, kuri buvo vykdoma pagal susitarimą su nacistiniu režimu. Pastarasis yra sulaukęs griežto, ryžtingo pasmerkimo Europoje ir visame pasaulyje. Deja, sovietiniai, ypač stalininio laikotarpio, nusikaltimai dar nėra taip pat ryžtingai įvertinti. Jų pasmerkimas bendroje Europos sąmonėje dar nėra savaime suprantamas.
Neišprovokuota karinė agresija prieš Ukrainą žymia dalimi yra recidyvas sovietinės totalitarinės sistemos, kuri dabar Rusijoje sparčiai reabilituojama ir pritaikoma prie šiandienos realijų. Mūsų istorinė patirtis sako: su šita nužmoginta sistema neįmanoma susitarti. Neįmanoma jos atžvilgiu likti neutraliam. Jos veikimo būdas – prievarta. Ji pripažįsta tik jėgą. Laviruojantys, ieškantys kompromisų, kalbantys apie kažkokius taikos susitarimus turi suprasti, kad tai leidžia tai sistemai persitvarkyti, atgauti jėgas, pasiruošti kitam agresijos etapui.
Kiekvienas karas anksčiau ar vėliau baigiasi taika, tačiau taika privalo būti teisinga. Šiandien teisingos taikos pagrindas yra Ukrainos pergalė, kuri, tikiu, duos pradžią tos nežmoniškos sistemos pabaigai.
Tikiu, ateis laikas, kai priskirti save sovietiniam totalitariniam paveldui bus tolygu vadintis nacizmo šalininkais. Taip per Rytų ir Vakarų istorinės atminties sąsają Europos sąmonėje būtų atstatytas teisingumas – ir europiniu, ir tarptautiniu lygiu. Nusikaltėliai turi gauti teisingą atpildą, jų nusikaltimai – būti pasmerkti. Didvyriškumas privalo būti įvertintas. Aukos turi būti prisimintos. Tai normalaus, civilizuoto gyvenimo pagrindai, kurie buvo negailestingai naikinami, bet nesunaikinti.
Prašyčiau tylos minute pagerbti visų sovietinės agresijos aukų, visų, didvyriškai pasipriešinusių agresijai, ir Ukrainos karių ir civilių atminimą.
Tylos minutė
Dėkoju. Dėkoju už dėmesį.
G. ARBAČIAUSKAS. Tiesos sakymas, kai Lietuvos žemė krūpčiojo ir raudojo nuo vienas kitą keitusių raudonojo ir rudojo terorų, istorinės atminties išsaugojimas yra mūsų rankose, mūsų atsakomybė, mūsų sąžinė. Kviečiame Tarptautinės Europos atminties ir sąžinės platformos atstovę, istorikę, humanitarinių mokslų daktarę Moniką Rogers.
Tarptautinės Europos atminties ir sąžinės platformos atstovės, istorikės, humanitarinių mokslų daktarės Monikos Rogers kalba
M. ROGERS. Gerbiamieji! Šios dienos minėjimo data siejama su konkrečiais tragiškais istoriniais įvykiais, nutikusiais 1941-ųjų vasarą. Bet mus ji verčia susimąstyti ir apie daug platesnį kontekstą – visų diktatūrų aukų atminimo ir teisingumo joms poreikį. Itin skaudu, kad nei trėmimai, nei kiti nusikaltimai žmoniškumui vis dar nėra tik istorijos objektas. Mūsų visų užuojauta šiandien – kenčiančios ir narsiai kovojančios Ukrainos žmonėms. Ir mūsų tėvų, senelių bei prosenelių patyrimai, ir šviežiai kraujuojančios Ukrainos žaizdos mus moko žvelgti ne iš budelio ar abejingojo, bet iš aukos perspektyvos.
Šios patirtys koreliuoja su mokslinėse teisės ir kriminologijos disciplinose jau keletą dešimtmečių vykstančiais procesais. Čia nusikaltimo auka įgauna vis daugiau svorio ir pripažinimo. Imame geriau suprasti, kad drauge su įtariamojo nekaltumo prezumpcija būtina užtikrinti ir aukos teises. O kas, jei aukų teisės buvo ignoruojamos dešimtmečiais? Ne vien tik ignoruojamos. Komunistinės santvarkos kūrėjų ir įgyvendintojų aukos, taip pat ir mūsų lietuvių tremtiniai ir politiniai kaliniai, net ir grįžę iš sibirų ir gulagų, buvo toliau traumuojami sovietinėje visuomenėje. Naujausi istoriniai tyrimai rodo, kaip nepagarbiai sovietinis režimas Lietuvoje elgėsi ir su Holokausto aukų atminimu, žydų tautos paveldu. Nors kai kurie didžiosios tragedijos elementai sovietmečiu buvo pasitelkti propagandiniams tikslams – Vilniaus Didžiosios sinagogos likimas iliustruoja tikruosius sovietinių okupantų nusistatymus.
Ir čia, deja, nieko nuostabaus. Lietuvai atsidūrus „kruvinosiose žemėse“ tarp Hitlerio ir Stalino, masinis naikinimas tų, kurie pateko į dirbtinai sukonstruotas „priešų“ kategorijas, tapo skaudžia, neįsivaizduojama realybe. Net ir atmintį apie juos ir jas siekta nutrinti nuo žemės paviršiaus. Taip pat siekta nutrinti visą represijų atminimą. Daug istorinių faktų šiandien net nėra atsimenama: nei ką kentėjo lietuviai, ukrainiečiai, kitos tautos, nei, tarkime, ir fakto, kad 1941 metais buvo ir žydų tremtinių, kurie kentėjo nuo sovietinių represijų taip pat, kaip ir nuo nacistinių.
Labai liūdna, kad buvo Lietuvos gyventojų, okupacijų metais nusprendusių iš tiesų atsižadėti savo žmogiškumo ir kolaboruoti su tamsa. Ne veltui drauge su Sąjūdžiu ir Lietuvos Nepriklausomybės viltimi intensyvėjo ir totalitarizmo, nacistinio ir komunistinio režimų nusikaltimų aukų siekiai atkurti prarastą, pažeistą, sutryptą teisingumą.
Nors pastangų tikrai būta – mums ne visuomet sklandžiai sekėsi teisti represijų vykdytojus ir planuotojus, nacistinių ir komunistinių nusikaltimų įgyvendintojus: jei vietoje pavykdavo – būdavo pralaimėjimų tarptautiniuose teismuose. Tačiau reikėtų paminėti ir sėkmės istorijas, pavyzdžiui, bylą Drėlingas prieš Lietuvą, kai Europos Žmogaus Teisių Teismas pripažino, kad represijos prieš Lietuvos ginkluotosios rezistencijos atstovus, antisovietinės rezistencijos atstovus iš tiesų yra kvalifikuotinos kaip genocidas.
Europos kontekste, platesniame kontekste sėkmės istorijomis galima laikyti, pavyzdžiui, 2009 metų Europos Parlamento rezoliuciją „Dėl Europos sąžinės ir totalitarizmo“. Taip pat Europos Parlamento vadovybė nusprendė kasmet birželio viduryje minėti Europos atminties dieną. Jos metu pagerbiamos sovietų režimo aukos, skaitomos ištremtųjų pavardės. Vis tik reikia pripažinti, kad demokratinė Europa labai vėluoja įgyvendinti teisingumą aukoms. Ne visi budeliai dėl garbaus amžiaus sulaukė teisingumo.
Kai kuriose Europos šalyse komunizmo, nacizmo aukų atminimas įsimbolinamas memorialais, įvairiais pagerbimo renginiais, kitomis formomis. Tačiau kartais Lietuvoje, ir dar dažniau – Europoje, pasitaiko atvejų, kai aukų atmintis, teisė į teisingumą yra neigiamos. Vakarų Europoje iniciatyvos įvertinti sovietų nusikaltimus neretai vis dar laikomos kontroversiškomis. Net plačiai žinoma, kad ne visur trėmimai yra laikomi faktu, ne visi muziejai juos vaizduoja. O štai, pavyzdžiui, Berlyne, Treptovo parke, tebestovi sovietų kariams dedikuotas didžiulis memorialas su Stalino citatomis.
Svarbu akcentuoti, kad aukas skaudina jas kankinusių režimų simbolių buvimas viešojoje erdvėje ir būtent dėl to Lietuvoje priimtas komunizmo ir nacizmo simbolių draudimas. Kai kas, aš pamenu, tikrai diskutavo, laikė jį galbūt pertekliniu, nereikalingu, pažeidžiančiu informacinę laisvę, tačiau iš aukų perspektyvos jis reiškė bent jau dalinį teisingumo įgyvendinimą. Juk, pavyzdžiui, net ir nuasmeninta sovietų kareivio statula prievartautai moteriai, jos dukrai ar anūkei greičiausiai simbolizuos moterų kankintoją ar jų pačių kankintoją.
Totalitarizmo aukoms vis dar neaišku, kodėl dažnai kyla pasipriešinimas siekiant įamžinti jų kentėjimus, pavyzdžiui, kodėl taip sunkiai skinasi kelią iniciatyva Briuselyje pastatyti paminklą visų totalitarizmų aukoms?.. Taigi, ne visuomet teisingumo atkūrimo darbas vyksta sklandžiai. 2013–2014 metais buvo atliktas labai platus europinis tyrimas Europos Sąjungoje ir jo metu nustatyta, kad daugelyje šalių komunizmo aukos vis dar jaučia, kad jų teisės nebuvo užtikrintos, įgyvendintos.
Ką teisingumo nebuvimas reiškia aukoms? Tyrimai rodo, kad, visų pirma, tai yra žalinga jų gerovei. Visų pirma, psichologinei gerovei, – kad negydoma trauma dėl šio teisingumo nebuvimo. Kolektyvinė trauminė patirtis perduodama ir ateities kartoms, o trauma iš tikrųjų lemia tokį nepasitikėjimą ir dabarties realybe, dabarties status quo – teisėje, politikoje, geopolitikoje ir kitose srityse.
Žinoma, drauge su trauma įgyjamas ir atsparumas. O jūsų, šią dieną minintieji tremtiniai ir politiniai kaliniai, nepalūžimas tuomet sibiruose ir gulaguose mus įkvepia mūsų tėvynei, mūsų valstybei kylančių naujų grėsmių akivaizdoje… iš tikrųjų esate įkvėpimas ir pavyzdys mums taip pat nepasiduoti ir semtis tos vilties, tos gyvybės.
Kartais savo darbe man tenka girdėti argumentą, kad štai praėjo jau daug metų ir ar yra prasmė reikalauti to teisingumo, juk daugelio aukų budelių jau nebėra – jie irgi anapus. Tačiau vis tik, mano nuomone, teisingumo klausimas neturi, jokiu būdu neturėtų turėti senaties. Dėkoju už dėmesį. (Plojimai)
G. ARBAČIAUSKAS. Asmeninis prisilietimas prie pulsuojančios gyvosios istorijos suskamba ir Zarasų „Ąžuolo“ gimnazijos jaunųjų dainininkių, 2023 metų konkurso „Lietuvos kovų už laisvę ir netekčių istorija“ laureačių Emilijos Vaitkutės ir Emilijos Venediktovaitės dainoje „Aš tavęs lauksiu“. Žodžiai – nežinomo partizano. Muzika – Emilijos Vaitkutės.
2023 metų konkurso „Lietuvos kovų už laisvę ir netekčių istorija“ laureatės Emilija Vaitkutė ir Emilija Venediktovaitė atlieka dainą „Aš tavęs lauksiu“.
Mielieji tremtiniai, politiniai kaliniai! Ne vienas patyrėte sunkią tremties, lagerio dalią. Jūsų kasmet vis mažiau, o juk jūsų išgyventos akimirkos – mūsų Tėvynės istorija, tad kaip svarbu laiku prakalbinti, kaip svarbu laiku papasakoti! Kviečiame žurnalistę, Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos laidų vedėją, politinės kalinės, tremtinės Onos Butrimaitės-Laurinienės anūkę Živilę Kropaitę.
Politinės kalinės ir tremtinės Onos Butrimaitės-Laurinienės anūkės, Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos laidų vedėjos Živilės Kropaitės kalba
Ž. KROPAITĖ. Gerbiamieji, kai maždaug prieš 15 metų pradėjau dirbti žiniasklaidoje ir ateidavo savaitgalis, kai turėdavome vieną vadinamąjį budintį korespondentą, kartais vykdavo tokios diskusijos, kur jį siųsti: ar į vienos iš partijų tarybos posėdį, ar į kokį nors pirtininkų suvažiavimą, ar paraleliai vykusį Ariogalos tremtinių susitikimą, būdavo balsų, vienas kitas sakė: ką ten naujo jie pasakys – viską gi jau papasakojo.
Man, turinčiai partizanų ryšininkę, politinę kalinę, tremtinę, labai šviesią, dorą, beveik šventą močiutę, tai buvo labai skaudu, atrodė – palaukite, taigi tuoj tie tremtiniai išmirs, palaukite, ką jūs tada darysite, kur jūs tada siųsite savo korespondentą?!
Kai prieš daugiau nei metus parašiau knygą, kurioje močiutės klausiau apie karus ir sąžinę, ją perskaitę dažnai man sakydavo: matai, aš tai nespėjau pakalbinti savo senelių. Aš nesu niekuo geresnė, man pasisekė, aš susitariau su močiute, kad ji nenumirtų, kol knyga išeis, man pasisekė – ji ilgaamžė. Dabar jai 94 metai, ji viena gyvena Ignalinos rajone, Kaniukų kaime. Jos silpnesnės kojos, bet ji labai labai šviesaus proto ir šviesios širdies. Aš nesu niekuo geresnė, bet gal jums galiu būti kuo nors naudinga, nes galiu priminti, kaip yra svarbu fiksuoti, kaip yra svarbu kalbėti, nes jau labai daug girdėjau istorijų, kai apie karą istorijas šeimoje visi prisimena, bet staiga žmogaus nebėra ir paaiškėja, kad niekas nieko neprisimena.
Kai rašiau knygą, ne iš karto supratau, kad turiu viską daryti močiutės tempu. Būdavo su ja pasikalbu, ji sako: žinai, Živile, tu tai ažrašei ir nuvejai gyvynt sava gyvenimų, ė man gi vyskas iš nauja raikia išgyvynt. Kai močiutė kalėjo Zarasų tardymo izoliatoriuje, atėjęs tardytojas jai parodė nuotrauką su keturių išniekintų vyrų kūnais miestelio aikštėje. Jis pirštais po vieną atidenginėjo tų žuvusių partizanų veidus ir močiutės klausė: šitą pažįsti? Ne, nepažįstu. Šitą pažįsti? Ne, nepažįstu. O šitas ketvirtas buvo mano močiutės jauniausias broliukas – partizanas, žuvęs šešiolikos. Jauniausias žuvęs partizanas, paskutinis jos brolis partizanas. Ji labai verkė ir sakė, kad tai buvo viena baisiausių akimirkų jos gyvenime, bet šiandien su manimi apie tai kalbėdama ji deda kitus akcentus. Ji pasakojo: žinai, tas tardytojas vaikščiojo po kamerą ir manęs klausė, kam raikėja šitam jaunam berniokui eit į partizanus? Žinai, Živile, maž anas tardytajas bent kiek turėja sąžinęs? Aš labai greitai supratau, kad tai bendras politinių kalinių ir tremtinių bruožas: daug labiau negu pagiežą savo baisiausiems kankintojams jie jaučia meilę Lietuvai.
Tada ir gavo močiutė savo bausmę – penkerius metus lagerio Irkutske, Teišete ir dešimt metų tremties Krasnojarske. Ir kai šiandien močiutė išgirsta kokią paklydusią dūšelę sakant: ką tu mums, Lietuva, davei, ji labai susinervina ir iš karto žino, ką atkirsti: ė kū jūs davet Lietuvai?! Man atrodo, kad ji jau davė labai daug – visų pirma savo jaunystės ir prarastos paauglystės sąskaita patirtą žiaurios XX amžiaus Vidurio Lietuvos istorijos liudijimą, šiandien mums leidžiantį labai gerai suprasti ukrainiečius.
Močiutė, beje, iki šiol prisimena ukrainietiškas dainas, kurias išmoko iš drauge su ja lageryje prieš daugiau nei 70 metų kalėjusių ukrainiečių. Mane visada tas stebina, ji taip pat suteikia optimizmo, nepakeliamo, didžiulio optimizmo, ir duoda tokį nebylų priminimą mums visiems, kaip turime branginti ir vertinti visus tremtinius, visus jus, politinius kalinius, žmones, kurie vienaip ar kitaip dalyvavo ginkluotame ar neginkluotame pasipriešinime, vien jau todėl, kad, man atrodo, jų visų meilė Lietuvai gal net didesnė negu mūsų visų likusių kartu sudėjus. Nes niekas niekas taip nemyli šitos šalies ir nenori jai gero.
Kai Rusija pradėjo savo brutalų karą prieš Ukrainą, mano močiutė, 94-erių bobulytė iš kaimo, suskambino visai giminei ir davė lygiai tuos patarimus, kuriuos po kelių dienų pradėjome girdėti iš kariuomenės ir iš psichologų: nepanikuokit, dirbkit sava darbų, mylėkit Lietuvų ir remkit Ukrainų. Tokie buvo jos patarimai. Kai močiutė išgirdo, kad yra kviečiama į Seimą, aš jai pradėjau pasakoti, ką daugmaž reikėtų pasakyti. Nepasakak man, vaikela, žinau aš, kas raikia sakyt. Aš jai ir neaiškinsiu, aš jau labai gerai žinau, kad močiutėms reikia ne aiškinti – jų reikia klausyti. Močiutės yra istorija, močiutės yra sąžinė, močiutės yra meilė. Klausykime, fiksuokime, ką jos turi pasakyti apie baisius sovietų žiaurumus, apie tremtį. Siųskime korespondentus ten, kur dar likę gyvų istorijos liudytojų. Mylėkime Lietuvą. Remkime Ukrainą. O tiems, kas nespėjo užfiksuoti savo močiučių ir senelių pasakojimų, tegul šiandien kelias minutes mano močiutė pabūna mūsų visų močiute. Ačiū. (Plojimai)
Politinės kalinės, tremtinės Onos Butrimaitės-Laurinienės kalba (vaizdo įrašas)
O. BUTRIMAITĖ-LAURINIENĖ. Brangūs tautiečiai, Ekscelencijos, garbūs svečiai! Šiandien minime labai skaudžia datą – Gedulo ir vilties. Tai pirmoji tremtis, prasideda genocido vykdymas Lietuvoje, baisiausia tremtis iš visų tremčių, nes trėmė į tas atšiaurias vietas, kur jokių gyvenimo sąlygų nebuvo, prie vandenynų. Priešai sakė: mes ne gyventi jus atvežėme, bet kad jūs čia nudvėstute. Bet žmonės turėjo viltį, tikėjo, kad iškentės ir grįš į Lietuvą, Lietuva bus laisva. Labai brangus ir saldus tas žodis „laisvė“. Už ją taip brangiai, didelę kainą sumokėjo mano karta.
Kai antroji okupacija slinko, nė vienas jaunuolis nė negalvojo eiti į frontą (ta mobilizacija), bet būrėsi į miškus ir nutarė, kad reikia priešintis, gintis, kariauti. Taip ir buvo. Kiek buvo daug pralieta kraujo, pasiaukota. Jie sakė, kad be aukų Tėvynė laisva nebus, mes pasiaukosime, lai gyvens kiti po mūsų. Kiek buvo motinų juodo skausmo, kai jos matė savo besikankinančius, žūstančius sūnus. Kai Kristus kentėjo, jo motina buvo šalia, ėjo ir iš skausmo laužė rankas, raudojo, verkė. Priešai, budeliai nė nedraudė. Atvirkščiai gi buvo su Lietuvos motinomis, partizanų motinomis, jų sūnūs buvo išniekinti baisiausiomis pozomis, apspjaudyti, apšnerkšti. Į veidą motinų paklausė, ar čia tavo sūnus, ar pripažįsti? Ką motina turėjo sakyti matydama savo sūnų? Nors sakydavo, kad nepažįsta, bet kiek paėjusi išprotėdavo, nualpdavo.
Aš mačiau savo motinos skausmus, nes ji neteko trijų sūnų. Vyriausias sūnus, žuvęs mūšio lauke, buvo paliktas, neišvežtas gatvėn, nes jis labai gynėsi, labai narsiai kariavo ir paskutiniu momentu sviedė granatą pulkan kareivių. Daug sužeidė, daug nukovė. Jie susirinko savus, o šituos paliko. Buvo nukautas ir mano brolis. Užkasti labai mažai, kad žvėrys nesudraskytų, uždėta skepetaitė ant veido. Kai partizanai davė motinai žinią, ar pati palaidosi, ar mums reikia palaidoti, jinai sakė: savo sūnelį aš pasilaidosiu. Ir nuvažiavo ton mūšio vieton. Sutiktas ryšininkas parodė, sako, nežinau, kuris kauburėlis, kur Vaidila, kur Skoliūnas. Mano brolis buvo Vaidila. Jinai sako: aš jaučiu, kad čia, šiame kauburėlyje, mano sūnus. Atkasė, rankomis atkasė ir pamatė suspardytą, sudaužytą, kulkų suvarpytą. Jinai prišokusi apsikabino ir suriko: mano sūneli! Sako, nežinau, kaip jis prie manęs prilipo, aš jį įsikėliau vežiman, tik kojas patvarkė. Tuomet per pavojingiausias vietas vežė. Nors, sakau, duobė buvo negili ir vežimas neaukštas, bet vis tiek jaunas vyras, stiprus, reikėjo įkelti. Jinai kartojo prieš mirtį: kaip aš taip galėjau įkelti sūnų? Per tokias pavojingas vietas, kad nesutiktų stribų, kad nesutiktų kariuomenės, atvežė ir palaidojo. Čia ilga istorija. Čia stebuklas įvyko.
Antras brolis žuvo jau čia, Troviniškiuose, ir užkastas be nežinios. O dabar trečias jos sūnus, kai žuva, buvo 16-metis. Ir dabar Sibire. Sibire ji buva, kai antras jos žuva. Ir dabar, kada sūnus žuva ir pranešė, tai ji saka: aš išsiverkt neturėjau kur, norėjosi išsiraudoti, bet neturėjau kur. Kai eidavo iš darbo, paleisdavo moteris pirmyn, nes ten visokių tautų, visokių žmonių buva, niekas tavęs neužjaus, tai saka: šaukdavau taigoje balsais, atsiliepdavo taiga, man atrodė, kad taigoje su jais pasikalbėjau. Saka: ėjau nematydama kelio už ašarų. Saka: nemažas upelis būtų mano skausma ašarų, kiek aš jų išverkiau.
Kada jau pakila Sąjūdis, susibūrė visa tauta, visi reikalava laisvės ir raikėja išsirinkti vadas, tada vadu buvo išrinktas gerbiamas ponas Landsbergis, kuris labai sumaniai, labai ryžtingai, drąsiai paskelbė Nepriklausomybę, apvainikuodamas visas kovas, visos kovos aukas sudėtas, bet dar nėra laisvės Akto. Ir jis pasakė: šiandien skelbiu tautos vardu laisvą, nepriklausomą Lietuvą, čia ir dabar. Buvo siūlama, kad gal dar neskubėt, žingsnis po žingsnio. Žinoma, jeigu žingsnis pirmyn, trys atgal, kas būt buvį? Ir teip atgavom laisvį. Labai nuoširdžiai dėkoju ir lenkiu galvą prieš poną Landsbergį, dėkodama savo vardu, savo brolių, ir turiu moralinę teisę visų partizanų vardu padėkoti, nes jų buvo vienas tikslas – laisvė ir nepriklausoma Lietuva.
Ačiū jums visiems. Signatarams, kurie pasirašė Aktą. Ačiū visiems seimūnams, kurie nuoširdžiai dirbo už Lietuvą. Jaunime, jūs neskubėkite susikrauti lagaminėlių ir išvykti iš Lietuvos. Išvykti mokytis, uždirbti pinigų – taip, bet pasilikti ir sakyti, kad Lietuvoje bloga, gal geriau kitur gyventi, tai negalima šiteip. Dėl to nepalikite motinas, ar ji biedna, ar ji sužeista, Lietuva yra mums nepakartojama. Ir aš tikiu, kad jaunimas irgi susiburs, jeigu, neduok Dieve, prireiks kariaut ir gintis. Jaunimas nežinoja, kokia kančia, kokia kaina buva, kokias kovas partizanų. Tai dabar žiūrėkit į Ukrainą, kaip jie ginasi, kaip jie kenčia. Raikia padėti Ukrainai ir tikėkime, kad Ukraina bus laisva. Kiek nežinios, kiek čia aukų raikės sudėti.
Tėvyne Lietuva, tu mūsų motina, tu šventa, būk per amžius laisva. Mylėkime ją, saugokime ir apginkime šį mažytį žemės lopinėlį, kuris vadinasi Lietuva. Ačiū. (Plojimai)
G. ARBAČIAUSKAS. Sveikatos ir stiprybės Onai Butrimaitei-Laurinienei.
Daugiau kaip dešimtmetį dundėjo vagonai į tremtį, į nežinomybę. Okupantų cinizmui ir žiaurumui nebuvo ribų – net rengiamas masinių trėmimų operacijas vadino poetiškais pavadinimais: 1948 metų – „Pavasaris“, jo liūdną 75-erių metų sukaktį paminėjome gegužę, 1949-ųjų – „Bangų mūša“, 1951-ųjų – „Ruduo“.
Ką iš tikrųjų reiškia okupacijos, tremtys ir kova už laisvę? Atsakomybė tenka visiems – gyvąją istoriją perduodantiems jaunajai kartai. Tai jungtys tarp praeities ir dabarties. Kalbės mokytojas, „Misija Sibiras“ ir „Renkuosi mokyti“ alumnas Vaidotas Steponavičius.
Mokytojo, „Misija Sibiras“ ir „Renkuosi mokyti“ alumno Vaidoto Steponavičiaus kalba
V. STEPONAVIČIUS. Mūsų brangūs tremtį patyrę tėvynainiai, kalėjusieji dėl kovos už laisvę, valstybės vadovai, gerbiami svečiai ir visi, kurie minite šią dieną kartu.
Gedulo ir vilties diena mus vienija, moko ir brandina, todėl turi išlikti mūsų augančios pilietinės visuomenės tapatumo stuburu. Pažvelkime į tai mokytojo ir mokinio akimis, keldami klausimą, ką dar galime padaryti kaip Lietuva.
Mokytojas. Grįžęs gyventi į tėvynę, degiau noru padaryti ką nors gera „vardan tos“. Pirmasis žingsnis buvo „Misija Sibiras“. Išvykau į Igarką, amžinojo įšalo žemę, bene didžiausią lietuvių tremties ir kančios vietą buvusioje Sovietų Sąjungoje. Už 5 tūkst. kilometrų radau lietuvybės pėdsakų – lietuviškų medinių kryžių, puoštų saulutėmis, dar su išlikusiais įrašais ar be jų, naikinamų pelkių vandens, kai kur – visai nebeatpažįstamų. Vietiniai lietuviškomis pavardėmis dalijosi savo vaikystės prisiminimais, kaip tuomet norėta į Lietuvą grįžti, kaip lietuvybė branginta ir švęsta. Į Igarką mus ruošė ir išlydėjo tremtį ir įkalinimą patyrę žmonės. Jie ir pasitiko su ašara, atverdami nuoširdžiausią savo esybę, dėkodami už meilę mus vienijančioms šaknims.
Buvau įsipareigojęs fiksuoti tai, ką pamatysiu, išgirsiu – žodžiu įbalsinti tai, kokia buvo kiekviena ekspedicijos diena. Keletas ištraukų iš ekspedicijos dienoraščio: „Pamiršau apie bet kokią orientaciją laike. Neklauskite manęs, nei kelinta šiandien diena, nei kurie metai. Poreikiai susitraukė iki dar gyvenime nepatirtų ribų. […] Pusryčiai paruošti, kapinės šalia, vandens yra, visi dirbame su daina. Kaskart aplinkos vaizdas vis labiau panašėja iš šabakštynų į kapines, atsiveria pelkynai ir juose tūnantys kryžiai. Kirvius paliekame ir pamirštame kur. Nuovargis, atrodė, pradeda imti viršų, ir kas prieš tai atrodė šienas, dabar tapo ąžuolu. […] Duobės iškastos, kryžiai ant pečių, kartu juos nešame. Bet vieno kryžiaus neišlaikėme ir Lukas įkrito į duobę, aš ant jo, o kryžius – ant manęs. Kai tokie dalykai nesibaigia tragedija, jie tampa komedija. […] Pastatę paskutinius kryžius sugiedojome „Tautišką giesmę“. Mažiausiai tris kartus, bet, neabejoju, visi būtų mielai tai padarę ir dar keletą. Vincas Kudirka vargu ar būtų pagalvojęs, kaip giliai jo žodžiai po šimtmečio įstrigs visų širdyse Šiaurės Sibire. Lipant iš traukinio ir matant tremtinius iš Igarkos buvo sunku tvardyti emocijas. Nutirpau. Jų skanduojamas „ačiū“ buvo malonesnis už viską. Padarėme gerą darbą. Tęskime toliau.“
Pastarųjų patirčių vedami nemažai mūsų taip pat rado atsakymus, ką daryti grįžus namo. Keli tapome mokytojais. Ne iš pašaukimo, bet iš idėjos ir įkvėpti jūsų – tų, kurie širdimi ir darbais puoselėjo Lietuvą. Taip pat iš šiek tiek altruizmo, tačiau labiau iš laikinumo jausmo, noro toliau mokytis ir noro įprasminti save – dalintis tuo, kuo degėme ir kol degame. Būtent tada Gedulo ir vilties diena įgavo iš tikrųjų visai kitą prasmę – tapo daugiau nei tik raudonu įrašu kalendoriuje.
Mokinys. Perpasakojant savo patirtis Lietuvos mokyklose, mokiniai nelieka abejingi. Jaučiu, kad jie išgyvena tai kartu ir noriai visa tai priima. Tai įrodo jų sutelktas dėmesys ir tai, kad mokytojams nereikia prižiūrėti, ar visi klausosi.
Su mokiniais bandėme įsivaizduoti: esi jaunas, ambicingas, laisvai mąstantis žmogus. Dėl šių priežasčių vieną dieną tave ir tavo šeimą įstumia į gyvulinį vagoną ir išveža. Jaunystės metus, užuot siekęs savo tikslų, praleidi siaubingomis sąlygomis dirbdamas lentpjūvėje, šachtoje, tiesdamas geležinkelį, arba dar blogiau – esi įkalintas lageryje. Taip bėga laikas. Matai arba sužinai apie artimųjų mirtis, tavo vaikai neatlaiko nepakeliamų gyvenimo sąlygų. Galiausiai lieki vienas sau – su savo prisiminimais ir nuoskauda, kad galbūt viskas galėjo būti kitaip. Ir štai po daug daug metų išvysti grupę žmonių su tavo jau nepriklausomos tėvynės atributika, kuri sako, kad Lietuva tavęs nepamiršo ir atvyko tavęs aplankyti, pakalbinti, pagerbti tavęs ir tavo artimųjų bei likimo brolių ir sesių. Įteikia tau Prezidentės laišką. Kažkas nesuvokiamo.
Mokinių smalsumas pasireiškia užduodant klausimus ir stovint eilėje, kad tartų padėkos žodį arba pasidalytų savo šeimos istorija – tuo, ką tremtyje ir įkalinimo vietose išgyveno jų seneliai ir proseneliai. Vaikų klausimai ir pasakojimai reiškia, kad turime, kuo pasidžiaugti. Dėka jūsų, dėka tėvų, dėka mokytojų, dėl tokių knygų kaip „Sibiro haiku“, dėl projekto „Misija Sibiras“ (jo Maskovija nusprendė nebeįsileisti – išsigando reikšmės žmogaus savimonei) ir dėl gausybės kitų mokiniai išties žino, supranta, analizuoja, vertina ir savaip kuria šios dienos esmės tąsą šiandien ir darys tai rytoj.
Man pasisekė, kad turėjau tiek daug sąlyčio su tiesioginę tremties ir kalinimo patirtį turėjusiais tautiečiais. Vis dėlto labai norėtųsi, kad kuo daugiau dalijimosi apie tremtį patirčių išgyventų ir jaunoji karta. Tokia galimybė nesitęs amžinai. Jauniems žmonėms negana vadovėlio – jauniems žmonėms būtina patirti. Per pasakojimus, dainas, knygas, nuotraukas, išgyvenimus su viltimi ir optimizmu, taip tvirtinant mūsų pamatines vertybes ir pilietinę visuomenę. Linkiu bendrojo ugdymo įstaigoms dar artimiau palaikyti ryšį su jumis. Jūs esate gyva istorija ir įkvėpimas jaunajai kartai.
Mokytojas ir mokinys gyvena valstybėje: joje moko ir mokosi, patiria praeitį, kasdienybę ir juda ateities link. Nors ir kaip idealistiškai žiūrėtume į savo praeitį ir ateitį, jaunų žmonių dėmesį visų pirma prikausto egzamino turinys. Norint išmokti mąstyti ypač sudėtingais tapatumo klausimais, reikia mokytis rašyti, o ne tik įrašinėti praleistus žodžius ar vienu sakiniu atsakyti į klausimus, ugdyti gebėjimą vertinti ir apginti savo ir Lietuvos tapatumo klausimus.
Kad tai nebūtų tik skambios frazės, iliustruosiu pavyzdžiu. Mokinys per istorijos egzaminą gauna samprotavimo rašiniui skirtą užduotį, kuri skamba taip: įvertinkite trėmimų ir politinio kalinimo reikšmę tolesnei Lietuvos visuomenės ir valstybės raidai. Mokinys į ją atsako ne įrašydamas praleistus žodžius, tačiau iš esmės yra ruošiamas atsakyti per asmeninio ir kolektyvinio tapatumo prizmę, per žmogiškąsias netektis, net per socialinį-ekonominį aspektą. Egzamine mokinys turi mokėti apginti savo poziciją konstruodamas argumentus, įvertindamas net ir nepatogius mūsų istorijos epizodus, o ne ieškodamas vieno vienintelio teisingo atsakymo. Šis ugdymo kelias vestų į dar stipresnį stuburą turinčią pilietinę visuomenę ir paruoštų ją būsimiems išbandymams. Ačiū. (Plojimai)
G. ARBAČIAUSKAS. Skriejanti, sunkiai pasiekiama žinutė ar laiškas iš tremties ar lagerio į Lietuvą, į Tėvynę. Tai vilties spinduliai, meilė Tėvynei ir artimajam.
Lietuvos kariuomenės orkestro fleitininkė Eglė Juciūtė atlieka jautrią melodiją fleita.
„Mūsų gerbiamieji! <…> Seniai gavome nuo Jūsų laiškų. Jau antras mėnuo, kai mes jokios žinios neturime. Kaip sekėsi rugiapjūtė? Ar jau bendrai kuliate? O kaip su duonute? Ar dar bagoti? Mes rugiapjūtės nematėme jau du metai ir ruginės duonos ragavome tik iš siuntinio. Mūsų duonutė avižinė ir maišymo karti, bet kai 300 gramų duoda dienos normą, tai iš karčios pavirsta saldi. <…> Dabar pas mus ruduo, šalta ir lyja kasdien. Galime supūti, drabužiai tai jau tikrai pripuvo nuo šlapumo. Koks oras pas Jus? <…> Bitutės ar gyvos išliko? Kaip sveikatos? Gal pagerėjo. Mes visi prašome Aukščiausią, kad grąžintų sveikatą sergantiems ir suteiktų malonę pasimatyti gyviems. <…>“ (Laiškas rašytas 1948 metų tremtinės Onos Domeikienės giminaičiui Pranui Sutkaičiui į Lietuvą. Murtukas, Manos rajonas, Krasnojarsko kraštas, 1949 m. rugpjūčio 23 d. Išsiųstas savadarbiame voke.)
„Mielas Juozuk! <…> Daug linkėjimo iš Sibiro miškų gilumos, mes dar visi gyvi <…>. Mūs gyvenimą jums, Juozuk, lengvai eitu įsivaizduot, jei paimtumėt truputį maisto ir aprėdo ir išeitumėt į vidurį miškų ir pelkių, ir apsigyventumėt, pasisodintumėt miške apie kelmus bulvių ir pradėtumėt gyvenimą, tai mes taip pradedam apgyvendinti Sibiro miškus <…>.“ (Laiškas rašytas 1948 metų tremtinio Prano Bakševičiaus giminaičiui Juozui Sutkaičiui į Lietuvą. Novoaleksejevka, Manos rajonas, Krasnojarsko kraštas, 1948 m. rugpjūčio 29 d.)
„Mieloji Birutėle! Mielieji mano Mama ir Papa! Brangieji mano namiškiai! Nepykit ant manęs, kad aš šitokią iškilmingą dieną, mirties nugalėjimo šventės dieną, dieną, kada visas tikintysis pasaulis džiūgauja, spausdami vieni kitiems rankas su linksmomis šypsenomis veiduose, sveikina ir linki džiaugsmo ir laimės – aš į Jus, mano mielieji, prabylu tokios gūdžios dainelės žodžiais. <…> Ir savo maldose prisimenu visus savo namiškius, gimines, artimuosius ir draugus, paliktus laisvėje gyvus <…> ir mirusius nesulaukus šių Velykų ryto, – ir draugus, sutiktus ir pamiltus čia, šiuose varginguose klajūnų keliuose, kurie yra čia kartu su manim arba jau išėję laisvėn, o dar daugiau, kurių gyvybę išplėšė badas, sielvartas ir džiova, o kūnus priėmė svetima Kazachstano žemė. <…> Mūsų sekcijoje eina pasiruošimas, nešame stalus, suolus. Kas turi baltą paklodę, tiesia ją ant stalo, kiti neša valgius. Galų gale viskas paruošta. Susirenkame 35 žmonės: lietuviai, latviai katalikai ir lenkai. Užimame vietas glaudžiai broliškai susispaudę petys prie peties, visi vieno tikėjimo, visi prispausti vienos dalios, visi trokštantys vienos laimės – laisvės. <…> pradedam valgyti šventiškąjį tradicinį „margutį“ ir kitas gėrybes, pašvęstas prieš valgant Tėvo Petro. Margučio, atsiųsto iš Latvijos ar Lietuvos, išėjo visiems po ketvirtadalį, ir tą mažytį kąsnelį kiekvienas taip kruopščiai, su susikaupimu ėmė ir valgė, lyg kokią didžiausią retenybę, prisimindami, kada kam teko paskutinį sykį jo valgyti. Kam prieš šešis metus, kam prieš 3–4. <…> “ (Laiškas rašytas politinio kalinio Valio Girdžiuno seseriai Birutei ir tėvams. Dubovka, Karagandos sritis, Kazachijos SSR, 1955 m. balandžio 10 d.)
„Brangi Mama, dar šiais metais negaliu Motinos Dienoje atnešti Tau gyvų gėlių puokštę, negaliu Tave apkabinti ir išreikšti tą didžią meilę ir dėkingumą, kurio kupina mano širdis. Juk Tu, Brangioji Mama, man gyvybę davei, Tu mane kūdikėlį supai ir lingavai, Tu, Miela Mama, mano vaikystę kaip Angelas Sargas nuo visokio pikto apsaugojai. Tu, Brangi Mama, mane kryžiaus ženklu laimindama į gyvenimą išleidai. <…> Motinos Dienos šventoje Aukoje aš maldausiu, kad Viešpats laimintų ir guostų Tave; aš melsiuosi, kad dangaus Motinėlei užtariant, pasaulio Viešpats savo Tėviška Ranka grąžintų mane pas Tave, ir kad aš galėčiau bent truputėlį atlyginti už neišsemiamai pasiaukojančią Tavo meilę mums Tavo vaikams. <…> Tave mylintis ir nuolat už Tave meldžiantysis Tavo Sūnus.“ (Laiškas rašytas politinio kalinio kunigo Vincento Vėlavičiaus iš lagerio į Lietuvą motinai Praksedai Vėlavičienei. Javas, Mordovijos ASSR, 1956 m. balandžio 27 d.) (Plojimai)
Jautrią fleitos garsais suskambusią melodiją atliko Eglė Juciūtė, Lietuvos kariuomenės orkestro fleitininkė.
Neužmirškime… Prisiminkime ir tegul mene – spektakliuose, filmuose, dainose, nuotraukose – būna gyva atmintis. Kviečiame fotografą dokumentininką Tadą Kazakevičių.
Ekrane rodomos fotografo Tado Kazakevičiaus nuotraukos.
Fotografo dokumentininko Tado Kazakevičiaus kalba
T. KAZAKEVIČIUS. Gerbiami minėjimo dalyviai ir svečiai, šiandien pasaulinių įvykių sūkuryje, kai istorija perrašo pati save, kaip niekada esu tikras – būtina kalbėti apie praeitį. Būtina kalbėti apie praeitį ne tik todėl, kad ji būtų neužmiršta mūsų tautos sąmonėje, tačiau ir todėl, kad neįtikėtinu būdu istorija pradeda kartotis – tai, kas vyko tada, daugiau nei prieš 80 metų, vyksta ir šiandien, visai šalia – mūsų kaimynystėje. Kaip tai įmanoma?
Vykstantis karas ir jo metu vykdomas Ukrainos vaikų nutautinimas mane šiurpina kasdien. Argi XXI amžiaus aušroje gyvename pasaulyje, kuriame vis dar taip daroma? Norisi tikėti, kad žmonija pažengė pirmyn, tačiau, didžiuliam nusivylimui, matome tai, ką matome.
Per laikotarpį, kada augau kaip fotografas dokumentininkas, žmonių istorijos, jų gyvenimo pasakojimai man tapo svarbesne mano fotografijos dalimi, supratau, kad neretai kadras nepasako visko, būtinas kontekstas, jungiamoji ašinė linija. Mano kurti daugiamečiai fotografiniai ciklai „Tai, ko nebebus“, „Tarp dviejų krantų“, „Odė paskutiniam dirbančiam žmogui“ mane ne tik išmokė, bet ir vis dar moko išklausyti, išgirsti kiekvieno žmogaus unikalią istoriją ir savo įrankiais įprasminti šios istorijos įrašą. Tačiau manyje visada kirbėjo noras prisiliesti prie mūsų ir mūsų kaimyninių tautų istorijos skaudulio – Sibiro tremties. Kaip tai padaryti? Tema plati kaip vandenynas, o ir pasakota juk ne kartą. Pradėti galvoti šia tema gąsdino ir klausimas, ar įmanoma apie Sibiro tremtį kalbėti ne tik su giliu liūdesiu? Kaip suvaldyti šią emociją? Kaip ją nors kiek paversti šviesesne? O atsakymas glūdėjo kasdienybėje ir, rodos, tokioje natūralioje aplinkoje, kad sunku buvo susilaikyti ir į tai nepasinerti. Tikiu, kad uždaviniai ir sprendimai mums ateina natūraliai, būtina tik pagauti ir įžvelgti ją savo kasdienybėje.
Fotografinio ciklo „Pernykštis sniegas“ idėja man kilo, matyt, keliasdešimt kelintą kartą skaitant dukrai Adelei mūsų kartu mylimą knygą „Sibiro haiku“. Buvo sunku patikėti, kaip įtaigiai knygos autorė Jurga Vilė pasakojo apie tremtį, kaip šią temą priartino prie žmogaus, o ypač prie vaiko aplinkos, kaip įsimintinai ji sukonstravo šį kūrinį.
Tačiau mano atmintyje vis skamba eilutė „našlaičių traukinys“, ji nedavė man ramybės ir vis atsikartojo mano pasąmonėje. Supratau, kad ji mane šaukia ir kviečia pasidomėti plačiau. Netrukus sutikau knygos autorę ir sužinojęs, kad knygos pagrindinis herojus, Jurgos tėtis Algiukas, dar tarp mūsų, supratau – privalau surasti bent dalį šių našlaičių, grįžusių iš šio pragaro. Gal jie papasakos tai, kas man padės prie šios temos prisiliesti kiek kitaip.
Trumpai apie patį „našlaičių traukinio“ precedentą. 1946 metais inicijuotos šešios oficialios našlaičių pargabenimo artimiesiems į Lietuvą ekspedicijos. Jų metu į tėvynę buvo grąžinta daugiau nei 250 našlaičių, kurių tėvai mirė tremtyje arba dėl nusilpimo fiziškai nebesugebėjo pasirūpinti atžalomis. Viskas prasidėjo nuo žymios visuomenininkės Marijos Nemeikšaitės asmeninės iniciatyvos, kiek vėliau įsitraukė ir kiti visuomenininkai ir našlaičių artimieji, staiga nebebuvo galima ignoruoti būtinybės iš tremties grąžinti vienišus vaikus.
Ekspeditoriai Marcelinas Ignatavičius, Petras Monstavičius, Jonas Bulota, Karolis Gerulaitis, Juozas Zakarauskas, Antanina Kuznecova, Vladas Kaikaris, Ona Jakubėnaitė – tik keletas vardų šioje istorijoje. Ekspedicijose buvo aplankyti Komijos, Jakutijos, Altajaus, Tomsko ir Uralo regionai. Buvo ir kitų, asmeniškai inicijuotų nelegalių ekspedicijų. Nors jų metu buvo išgelbėta kiek mažiau vaikų, jos ne mažiau svarbios istorijoje.
Džiaugiuosi, kad mano jau mielu bičiuliu tapęs Jurgos Vilės tėtis Algimantas Stakėnas padėjo pradėti vynioti šį siūlo galą. Vėliau susitikimas su jau amžinąjį atilsį Rimvydu Racėnu – man tarsi raktą į šios istorijos herojus suteikusios knygos „Į mielą šalį Lietuvą“ autoriumi. Jis ne tik padėjo man rasti dalį herojų, tačiau ir pasufleravo man ciklo „Pernykštis sniegas“ pavadinimą. Išvydęs mane, 35 metų vyriškį, besidomintį šiais našlaičiais, kaipmat man pasakė: „Jaunuoli, ar tik ne pernykščio sniego ieškai?“ Kaip vėliau supratau – jo ir ieškojau. Ieškojau istorijų vaikų, kurių vaikystė – atsiminimas ir skausmas, kurį norima pamiršti, kuris verčiau kaip ir pernykštis sniegas neegzistuotų.
Pradėjęs kurti ciklą pajutau – kelių valandų pokalbiai su šiais žmonėmis neturėtų vertės, tokiu būdu užkabinčiau vos paviršių to, ką norėčiau išgirsti, suvokti. Per šį laiką vos pasiektume jautrumą, prideramą šiai temai. Būtina ieškoti formos, kuri mums padėtų kalbėti ne tik apie atsiminimus ir istoriją, tačiau sukurtų situaciją kartu pasinerti į juos. To pasiekti su herojais kartu vykome į jiems brangias, tačiau taip pat ir labai skausmingas vietas – neretai tai buvo gimtinės ar vietos, kuriose jie ir buvo užklupti 1941 metų birželio įvykių. Ten kūrėme portretus, bendravome, kartu liūdėjome dėl jų praeities ir džiaugėmės dėl jų dabarties. Šios vietos – vis dar skaudų liūdesį keliantys namai, tiesa, užgyventi jau kitomis gyvenimo istorijomis, o kartais – tai tik laukas su šlamančiu senu ąžuolu, menančiu jų kūdikystę.
Nepalikau nuošalyje ir archyvinės medžiagos. Greta savo herojų šviesios dabarties portretų įterpiau ir skaudžių tų dienų realijų. Norėjosi parodyti ir negrįžusiųjų kasdienybę, o neretai ir skaudžiausią įvykį – vaikų laidotuves Sibiro platumose. Tai buvo tarsi atsvara ir neužmiršimas tų, kurių istorijų nebeišklausysime.
Su didžiausia šiluma atsimenu visus mano per šiuos kelerius metus sutiktus herojus: amžinąjį atilsį Teresę Laimutę Bliūdžiūtę, Algimantą Stakėną, Dainorą Tamošiūnaitę, Giedrutį Laucių, Gražiną Linkevičiūtę, Joną Bijeiką, Almantą Laužadį, Ligiją Vanagaitę, Algimantą Jakučionį, Margaritą Smilingytę. Jie man jau nebe vardai ir numeriai matytuose ekspedicijų sąrašuose, o gyvos, stipriai širdį palietusios istorijos, išgirstì šių našlaičių kelionės į Tėvynę ir gyvenimo tremtyje atsiminimai. Prisiliečiau ir prie jiems brangių daiktų, kuriuos kaip didžiausią vertybę jie glaudė ilgoje kelionėje Tėvynėn, prie brangiausių likučių to, kas primindavo ir primena jų jau išėjusius artimuosius.
Su visomis šiomis istorijomis galite susipažinti ir jūs, apsilankę interneto svetainėje www.pernykštis-sniegas.lt. Ten ne tik kiekvieno iš herojų fotografijos, jų atsiminimai, tačiau ir atmosferiniai audioįrašai iš jiems brangių vietų, archyvinė medžiaga, kiti mano norėti akcentuoti fotografiniai artefaktai. Čia esantiems mokytojams nuoširdžiai siūlau šią priemonę naudoti vaikams, paveikiai pasakojant Sibiro tremties temą – mačiau ypatingą jaunosios kartos susidomėjimą šiai ekspozicijai skirtoje autorinėje parodoje Prospekto galerijoje.
Nors, regis, pasakojau apie praeitį, norisi visiems palinkėti suprasti, kad gyvename laikais, kai šios istorijos yra rašomos naujų našlaičių kasdienybėje su ta pačia menka galimybe sulaukti šviesaus jų gyvenimų saulėtekio.
Atsisveikindamas noriu palinkėti, ypač jaunajai kartai, neužmiršti istorijos, nes užmiršta istorija yra linkusi kartotis. Neleiskime tam nutikti. O pasauliui palinkėsiu ramybės.
Ačiū jums už dėmesį. (Plojimai)
G. ARBAČIAUSKAS. Saugoti Lietuvos Nepriklausomybę – kaip prašymas, kaip moralinė priesaika lydi ne vieną partizano, tremtinio, lagerio šeimos jaunosios kartos narį. Kviečiame kalbėti Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio dalyvio Stanislovo Vitkaus dukrą, Lietuvos laisvės armijos kario Alfredo Dauginio anūkę, ministrę, Seimo narę Moniką Navickienę.
Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio dalyvio Stanislovo Vitkaus dukters, Lietuvos laisvės armijos kario Alfredo Dauginio anūkės, socialinės apsaugos ir darbo ministrės, Seimo narės Monikos Navickienės kalba
M. NAVICKIENĖ. Gerbiami politiniai kaliniai ir tremtiniai, jų šeimų nariai, Ekscelencijos valstybės vadovai, gerbiami signatarai, ambasadoriai, Vyriausybės ir Seimo kolegos, visi garbingieji svečiai, mieli Lietuvos žmonės, šiandien, minėdami Gedulo ir vilties bei Okupacijos ir genocido dienas, prisimename ypač tamsų mūsų istorijos etapą, amžiams sulaužiusį nesuskaičiuojamos daugybės žmonių likimus.
Lygiai prieš 82-ejus metus, 1941 m. birželio 14 d., sovietiniai okupantai pradėjo neregėto masto taikių Lietuvos gyventojų trėmimus. Tūkstančiai vyrų, moterų ir vaikų buvo jėga išplėšti iš savo šeimų, savo namų ir savo šalies. Vienintelis jų nusikaltimas buvo troškimas gyventi ir mąstyti laisvai.
Perpildytais mirties vagonais okupantai siekė išvežti pačią nepriklausomos Lietuvos savastį. Kartu su ištremtųjų gyvybėmis atšiauriose Rytų platybėse turėjo užgesti ir mūsų valstybingumo liepsna…
Taip jau nutiko, kad tarp ištremtųjų buvo ir du žmonės, kurių asmeninės istorijos neatsiejamai susipynusios su manąja. Vienas jų – atkaklus žemaitis, Lietuvos laisvės armijos karys, Šatrijos rinktinėje partizanavęs Alfredas Dauginis, mano bočius. Antrasis – jaunas literatas ir Kęstučio apygardos būrio ryšininkas Stanislovas Vitkus, mano tėtis.
Susipažinę spaudžiant negailestingam Sibiro šiaurės speigui, kartu kentėję alkį ir alinantį katorgos darbą, abu vyrai rėmėsi vienas į kitą. Rėmėsi ir neprarado vilties sugrįžti namo. O kai galiausiai grįžo, Stanislovas vedė Alfredo dukrą Almą. Šioje tremties paženklintoje šeimoje gimė ir užaugo dvi dukros: mano sesuo Dovilė ir aš.
Mums jie paliko ne tik Laisvės kovų ir tremties kančių istorijas, bet ir nepalaužiamos vilties bei valios pamokas. Tėtis iš šio pasaulio išėjo 2013-aisiais, o mano bočius – 2015-aisiais, todėl dar spėjo ne tik pamatyti, kaip ant lietuviškų pinigų atsirado Žemaitė, Jonas Jablonskis ar Maironis, bet ir, nenumaldomai jo nuostabai, visko pilnose krautuvėse jau buvo galima atsiskaityti eurais.
Šiandien ketinau jums paskaityti savo mamos tėčiui, jau grįžusiam į Lietuvą, iš mokyklos Anykščiuose, kur buvo išsiųsta mokytis, rašytą laišką. Laiške ji pasakojo apie tai, kaip nekentė šiaudadūšės komunistės mokytojos, ir apie tai, kaip ją, paauglę, egzekuciją primenančios akistatos metu mokyklos direktorius privertė stoti į komjaunimą. Iš dukros gautus laiškus bočius kaupdavo kaip brangiausią turtą. O kad jų nerastų režimo pakalikai, kai kuriuos laiškus slėpdavo užlydytose medžioklinio šautuvo šovinių gilzėse.
Gaila, bet laiškas, apie kurį galvojau nuo tada, kai sužinojau, kad turėsiu garbę pasisakyti šia ypatinga proga, yra pamestas. Tačiau nepamestas jį rašiusių ir saugojusių žmonių atminimas. Atminimas, man nuolat primenantis ne tik mano bočiaus, tėčio ir mamos, bet ir visų už Lietuvos laisvę kovojusių ir kentėjusių žmonių stiprybę, jų vilties ir tikėjimo galią. Atminimas, mane kasdien įpareigojantis darbais įprasminti ankstesnių kartų auką savo Tėvynei.
Skaudu, tačiau tamsiausią mūsų istorijos puslapį mums šiandien primena ne tik ši atmintina diena, bet ir Ukrainos dabartis. Rusijos agresija ir vėl niokoja taikių žmonių gyvenimus ir likimus. Pasaulyje nuo 1941-ųjų, rodos, pasikeitė viskas, tik ne agresorių noras laisvus žmones jėga supančioti tironijos grandinėmis. Todėl šiandien, petys į petį stovėdami su kovojančia Ukraina, dalijamės ir jų liūdesiu, pykčiu, ir ryžtu. Kartu su broliais ukrainiečiais dalinamės ne tik istorinio neteisingumo kartėliu, bet ir bendru tikėjimu, kad kova už laisvę pasibaigs teisiųjų pergale.
Tikėtina, kad per ateinančius 82-ejus metus bus pamesti šimtai, o gal net tūkstančiai gilzėse laikomų prisiminimų. Išmirs ir šiaudadūšės komunistės mokytojos, ir mokyklų direktoriai. Nebebus ir didžiosios dalies mūsų. Bet aš žinau, kad padarysiu viską, jog savo dukroms perduočiau mūsų šeimoje brangintus laisvės ir tiesos idealus, o jos juos perduotų savo vaikams.
Šiandien kiekvienas pasižadėkime, kad neužmiršime tų, kuriems turime būti dėkingi, kad esame laisvi atversti ir parašyti naują nenugalėtos Lietuvos istorijos puslapį. Tik taip teisingumo, laisvės ir tiesos idėjos išliks amžinos. Ačiū. (Plojimai)
G. ARBAČIAUSKAS. Viltis ir meilė Tėvynei neužgęsta. Tikėjimas sustiprina ir padeda kurti Lietuvos ateitį. Šiandien tribūnose jaunimas, nuostabiosios „Liepaitės“, lyg ošiantis jaunas miškas, lyg sodas, sužydęs baltais obelų žiedais, taria ačiū visiems – tremtiniams ir kovojusiems už Tėvynės laisvę, visiems gyviems ir mirusiems ar žuvusiems nuo okupantų dovanoja savo meilę gimtinei, savo šilumą, nuoširdumą ir dainą „Gražiausias sodas“. (Plojimai)
Choras „Liepaitės“ atlieka dainą „Gražiausias sodas“.
Dėkojame Vilniaus chorinio dainavimo mokyklos „Liepaitės“ merginų chorui, vadovei Jolitai Vaitkevičienei, koncertmeisterei Eglei Kasteckaitei, visiems, kurie liudijo ir kurie suteikė viltį, visiems minėjimo dalyviams. Sveikatos, stiprybės, gerbiamieji, nuo okupacijų nekentėjusieji kovotojai už Tėvynės laisvę! Padėka jums iš mūsų visų širdžių. (Plojimai)
Kviečiame dalyvauti kituose renginiuose, skirtuose Gedulo ir vilties bei Okupacijos ir genocido dienoms atminti. Ačiū.