LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-730 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-06-19 Nr. XIVP-3906(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 2 dalyje reikėtų atsisakyti nuorodų į Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymą, Lietuvos Respublikos profesionaliojo scenos meno įstatymą, Lietuvos Respublikos sporto įstatymą, nes šiuose įstatymuose apibrėžtos sąvokos keičiamame įstatyme nevartojamos.

2.         Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 9 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti valstybinės našlaičių pensijos perskaičiavimo taisyklę tais atvejais, kai po šios pensijos paskyrimo kreipiasi kitas (-i) našlaitis (-iai) ir dėl to mažėja pirmojo arba antrojo laipsnio valstybinės pensijos dalis, tenkanti vienam našlaičiui, kartu turėtų būti nustatyta valstybinės našlaičių pensijos perskaičiavimo taisyklė ir tuomet, kai po šios pensijos paskyrimo kreipiasi našlys dėl valstybinės našlių pensijos skyrimo.

3.         Keičiamo įstatymo 23 straipsnio 6 dalies formuluotę „gavus duomenų apie aplinkybes, sudarančias pagrindą nuspręsti, kad tam tikros valstybinės pensijos gavėjas yra praradęs teisę į valstybinę pensiją“, reikėtų tikslinti atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 23 straipsnio 4 dalies formuluotę „duomenų apie aplinkybes, kuriomis remiantis galima nuspręsti, kad valstybinės pensijos gavėjas nebeatitinka šiame įstatyme nustatytų sąlygų mokėti tam tikrą valstybinę pensiją“.

4.         Įstatymo projekto 3 straipsnio 11 dalyje vietoj datos „2011 m. sausio 1 d.“ reikėtų įrašyti datą „2010 m. gruodžio 31 d.“

5.         Atsižvelgiant į Seimo statute nustatytų įstatymų leidybos procedūrų trukmę, taip pat į tai, kad Seimo priimtas įstatymas pagal Konstituciją turi būti promulguojamas, projekto 2 straipsnio 1 dalyje turėtų būti numatyta vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data nei 2024 m. liepos 1 d. Pažymėtina, kad pagal Konstitucijos 70 straipsnio 1 dalį Seimo priimti įstatymai įsigalioja po to, kai juos pasirašo ir oficialiai paskelbia Lietuvos Respublikos Prezidentas, jeigu pačiais įstatymais nenustatoma vėlesnė įsigaliojimo diena. Konstitucijos 71 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Respublikos Prezidentas Seimo priimtą įstatymą ne vėliau kaip per dešimt dienų po įteikimo arba pasirašo ir oficialiai paskelbia, arba motyvuotai grąžina Seimui pakartotinai svarstyti. Taigi nustatant nurodytą įstatymo įsigaliojimo datą būtų nepaisoma Konstitucijoje nustatyto termino, per kurį Respublikos Prezidentas turi įvykdyti savo įgaliojimus pasirašyti ir oficialiai paskelbti Seimo priimtą įstatymą arba motyvuotai grąžinti jį Seimui pakartotinai svarstyti.

 

 

 

            

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (0 5)  209 6159, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (0 5)  209 6842, el. p. [email protected]