AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo nr. I-657 papildymo 6(1) straipsniu
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Šiuo metu Lietuvoje atskiru teisiniu aktu nėra reglamentuota skolų administravimo ir išieškojimo veiklą vykdančių įmonių (toliau - skolų išieškojimo įmonės) veikla, nors skolų išieškojimo įmonės turi didžiulį poveikį vartotojams. Dažnai jos veikia nesąžiningai ir (ar) klaidinančiai vartotojų atžvilgiu, jiems pateikdamos niekuo nepagrįstas skolos administravimo išlaidas, kurios gali viršyti ir pačią skolą, o vartotojai, jausdami spaudimą, sumoka ne tik skolą, bet ir nurodytas administravimo išlaidas. Tuo tarpu pardavėjai ir paslaugų teikėjai, taupydami žmogiškuosius išteklius ir patys neįdėję jokių pastangų išsiieškoti skolą iš vartotojo, bei nesilaikydami jokių terminų, perduoda jos administravimą skolų išieškojimo įmonei, dažnai net neinformuodami jo apie tai. Taigi, vartotojas sužino apie skolos perdavimą trečiajam asmeniui, tik gavęs iš jo grasinančio pobūdžio laišką.
Asmens duomenų apsaugos problema šiuo atveju taip pat yra ypatingai svarbi, nes asmens duomenų teikimas tretiesiems asmenis vis dar kelia nemažai praktinių problemų, kurios neigiamai atsiliepia asmenų privatumui.
Įstatymo projektu siekiama įpareigoti pardavėjus ir paslaugų tiekėjus pirmiausia patiems dėti pastangas išsiieškoti skolas iš vartotojų, ir nustatyti, kad tik nepavykus, t. y., neatgavus skolos apmokėjimo po dviejų kreipimųsi, ir kai nuo pirmo kreipimosi yra praėję ne mažiau kaip 60 dienų, o nuo antrojo kreipimosi – ne mažiau kaip 30 dienų, jie galėtų perduoti skolos administravimą trečiajam asmeniui.
Projektu taip pat siūloma nustatyti, kad vartotojas būtų tinkamai informuotas apie jo skolos administravimo perleidimą trečiajam asmeniui, nurodant informaciją apie trečiąjį asmenį, kuriam bus perleistas vartotojo skolos administravimas, vartotojo asmens duomenis, kurie bus perduoti trečiajam asmeniui bei kitą informaciją, susijusią su skolos administravimu.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
.Įstatymo projekto iniciatorius ir rengėjas - Seimo narys Mindaugas Skritulskas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu niekas nereglamentuoja, kada ir kaip pardavėjas ir paslaugos teikėjas gali perduoti vartotojo skolos administravimą trečiajam asmeniui.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Siūloma nustatyti, kad pardavėjas ar paslaugų teikėjas gali perleisti vartotojo skolos administravimą trečiajam asmeniui tik po to, kai pats yra kreipęsis į vartotoją dėl skolos sumokėjimo bent du kartus, ir nuo pirmo kreipimosi yra praėję ne mažiau kaip 60 dienų, o nuo antrojo kreipimosi – ne mažiau kaip 30 dienų.
Projektu taip pat siūloma nustatyti, kad vartotojas būtų tinkamai informuotas apie jo skolos administravimo perleidimą trečiajam asmeniui, nurodant informaciją apie trečiąjį asmenį, kuriam bus perleistas vartotojo skolos administravimas, vartotojo asmens duomenis, kurie bus perduoti trečiajam asmeniui bei kitą informaciją, susijusią su skolos administravimu.
Tikimasi, kad įstatymo priėmimas užtikrins aukštesnę varototojų teisių apsaugą, bus aiškiau ir skaidriau reglamentuotas vartotojo skolos administravimo perleidimas trečiajam asmeniui. Vartotojai bus tinkamai informuoti apie susidariusią skolą ir galės tinkamai įgyvendinti savo prievoles ją apmokėdami. Bus užtikrinta aukštesnė vartotojų asmens duomenų apsauga, užtikrinta, jog tik tų vartotojų, kurie nevykdo savo įsipareigojimų, asmens duomenys bus perduoti tretiesiems asmenims, apie tokį asmens duomenų perdavimą vartotojai bus tinkamai informuoti, kaip tai nustato asmens duomenų apsaugą reglamentuojantys teisės aktai.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų įstatymo projekto priėmimo pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Neigiamos įtakos priimtas įstatymas korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Verslo sąlygoms ir jo plėtrai įstatymo įgyvendinimas neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:
Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus teikiamą projektą kitų galiojančių teisės aktų keisti ar panaikinti nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Taip.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Taip.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Nereikia.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Papildomų valstybės ar savivaldybių biudžetų lėšų įstatymo įgyvendinimas nepareikalaus.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Nėra.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
"skolos administravimo perleidimas".
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia
Pareigos Parašas Mindaugas Skritulskas