PASIŪLYMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533

3,9,13,14,15,16 ir 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-1924(3)

 

 

2018-10-02

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

4

 

 

Argumentai:  Siekiant užtikrinti savivaldybės tarybos komiteto bei komisijos sudarymo savalaikiškumą tikslinga nustatyti, kad tą pačią kandidatūrą į komitetus ar komisijas galima siūlyti du kartus. Jeigu taryba nepatvirtina pasiūlyto kandidato du kartus, siūlomas kitas kandidatas.

Šis pasiūlymas leistų užkirsti kelią tarybos narių piktnaudžiavimui vilkinant komiteto bei komisijų sudarymą.

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija dėl Etikos komisijos pateikė rekomendacijas, kad siekiant užtikrinti tinkamą savivaldybės darbą iki tol kol bus pasiūlyti visi komisijos nariai, kuriems pritars Taryba, komisiją galėtų teisėtai dirbti ir be šių narių.

Atsižvelgiant į šias rekomendacijas būtina papildyti įstatymo 14 straipsnį ir 15 straipsnį nuostata, kad laikoma, kad Kontrolės komitetas ar Etikos ar Antikorupcijos komisijos gali veikti jeigu yra išrinkta daugiau kaip pusė jų narių ir yra paskirti jų pirmininkai. Komitetai ir komisijos savo įgaliojimų netenka jeigu juose liko mažiau kaip pusė jų narių. Tokiu atveju, komitetai sudaromi iš naujo, šiame straipsnyje nustatyta tvarka.

 Šis pakeitimas leistų užtikrinti stabilų komiteto bei komisijų darbą atsistatydinus vienam ar keliems jų nariams.

Taip pat tikslinga sukonkretinti nuostatą, kad Kontrolės komiteto, Etikos ir Antikorupcijos komisijų pirmininkai renkami iš jau į komitetą bei komisijas išrinktų jų narių. Minėta nuostata būtų išdėstoma aiškiau atsižvelgiant į LVAT išaiškinimą:

<<,,Vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnio 3 dalimi, yra pagrindas spręsti, jog pagal šioje dalyje įtvirtintą reglamentavimą Kontrolės komiteto pirmininkas taip pat skiriamas jau suformavus Kontrolės komitetą. Tai išplaukia iš sistemiško Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnyje įtvirtintų nuostatų dėl savivaldybės tarybos komitetų vertinimo – pirma, Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje aptariama komitetų sudarymo tvarka, antra, 3 dalyje aptariamas pirmininkų ir pavaduotojų skyrimas.>>“  (Administracinė byla Nr. eA-53-415/2018 Lietuvos Vyriausiasis Administracinis Teismas 2018 m. vasario 28 d.)

Taip pat tikslinga būtų įstatymo atitinkamą straipsnį papildyti nuostata, kad jeigu Kontrolės komitete ar Etikos ar Antikorupcijos komisijoje yra daugiau kaip viena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė, kandidatus į Kontrolės komiteto pirmininko pareigas gali pasiūlyti visos opozicijai atstovaujančios savivaldybės tarybos narių frakcijos ar savivaldybės tarybos narių grupės bendru rašytiniu sutarimu arba kiekviena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė gali siūlyti savo kandidatus atskirai.

Šis papildymas užtikrintų visų taryboje esančių opozicinių frakcijų ar grupių teises vienodomis sąlygomis, užkertant kelią kelioms opozicinėms frakcijoms ar grupėms susitarus ignoruoti kitas opozicines frakcijas ar grupes, siūlyti savo kandidatus į Kontrolės komiteto ir Etikos bei Antikorupcijos komisijų pirmininkus.

                      Lietuvos Respublikos teismai yra išaiškinę, kad savivaldybės tarybos nariai turi jiems suteiktą laisvą mandatą ir, kad jokie teisės aktai negali varžyti šios teisės.

Lietuvos Vyriausiasis Administracinis Teismas yra pasisakęs dėl:

,,<<Laisvo mandato principo. Šis principas, be kita ko, implikuoja, jog savivaldybės tarybos nariui prieš jo valią niekas negali primesti vienokio ar kitokio elgesio modelio, o savivaldybės tarybos nariai yra laisvi apsispręsdami dėl balsavimo ir negali būti veikiami trečiųjų šalių įtakos.“

,,Komiteto ir komisijų sudarymo kompetencija naudotis ir ją įgyvendinti savivaldybės taryba turi in corpore (tiek savivaldybės tarybos dauguma, tiek jos mažuma), pirmiau jau nusakytu politinio proceso keliu. „

 

Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

1.      Pakeisti 14 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,2. Komitetai sudaromi ne mažiau kaip iš 3 tarybos narių savivaldybės tarybos sprendimu. Kiekvienoje savivaldybėje privaloma sudaryti Kontrolės komitetą. Į Kontrolės komitetą įeina vienodas visų savivaldybės tarybos narių frakcijų ir savivaldybės tarybos narių grupės, jeigu ją sudaro ne mažiau kaip 3 savivaldybės tarybos nariai, deleguotų atstovų skaičius. Sudarant kitus komitetus, laikomasi proporcinio daugumos ir mažumos atstovavimo principo. Tą pačią kandidatūrą į komitetus galima siūlyti ne daugiau kaip du kartus. Jeigu taryba nepatvirtina pasiūlyto kandidato du kartus, siūlomas kitas kandidatas. Komitetų ir jų narių skaičių, komitetų įgaliojimus, išskyrus Kontrolės komitetą, nustato savivaldybės taryba. Kontrolės komiteto įgaliojimus savivaldybės taryba nustato atsižvelgdama į šio straipsnio 4 dalį. Kontrolės komiteto nariu gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, asmuo, kuris įstatymų nustatyta tvarka nebuvo pripažintas pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Kontrolės komiteto narys ar pirmininkas mero siūlymu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu pripažįstamas pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą ir jeigu už sprendimą jį atleisti balsuoja visų posėdyje dalyvaujančių savivaldybės tarybos narių dauguma. Komitetų darbo tvarka nustatoma reglamente. Laikoma, kad Kontrolės komitetas gali veikti jeigu yra išrinkta daugiau kaip pusė jo narių ir yra paskirtas jo pirmininkas. Komitetai savo įgaliojimų netenka jeigu juose liko mažiau kaip pusė narių. Tokiu atveju, komitetai sudaromi iš naujo, šiame straipsnyje nustatyta tvarka.“

 

 

2.

 

4

 

1

 

Argumentai: išdėstyti 1 punkte

 

2.      Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

Pakeisti 14 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

      „3. Komitetų, išskyrus Kontrolės komitetą, pirmininkus ir jų pavaduotojus iš komiteto narių mero siūlymu skiria komitetai. Kontrolės komiteto pirmininką savivaldybės tarybos mažumos (opozicijos) siūlymu,  Kontrolės komiteto pirmininko pavaduotoją mero siūlymu skiria savivaldybės taryba reglamento nustatyta tvarka iš komiteto narių. Jeigu Kontrolės komitete yra daugiau kaip viena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė, kandidatus į Kontrolės komiteto pirmininko pareigas gali pasiūlyti visos opozicijai atstovaujančios savivaldybės tarybos narių frakcijos ar savivaldybės tarybos narių grupės bendru rašytiniu sutarimu arba kiekviena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė gali siūlyti savo kandidatus atskirai. Jeigu savivaldybės tarybos mažuma (opozicija), per įstatymo nurodytą terminą sudaryti Kontrolės komitetą, nepasiūlo Kontrolės komiteto pirmininko kandidatūros arba jeigu nėra paskelbta savivaldybės tarybos mažuma (opozicija), Kontrolės komiteto pirmininką ir pirmininko pavaduotoją skiria savivaldybės taryba mero siūlymu.“

3.

5

1

 

      Argumentai: išdėstyti 1 punkte

 

         Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

5 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas

1.      Pakeisti 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Savivaldybės taryba savo įgaliojimų laikui sudaro Etikos komisiją ir Antikorupcijos komisiją. Savivaldybės taryba šių komisijų pirmininkus mero teikimu skiria iš tarybos narių išrinktų į Etikos komisiją ir Antikorupcijos komisiją. Jeigu yra paskelbta savivaldybės tarybos mažuma (opozicija), Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkų kandidatūras meras teikia savivaldybės tarybos mažumos (opozicijos) siūlymu, reglamento nustatyta tvarka. Jeigu savivaldybės taryboje yra daugiau kaip viena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė, kandidatus į Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininko pareigas gali pasiūlyti visos opozicijai atstovaujančios savivaldybės tarybos narių frakcijos ar savivaldybės tarybos narių grupės bendru rašytiniu sutarimu arba kiekviena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė gali siūlyti savo kandidatus atskirai. Jeigu savivaldybės tarybos mažuma (opozicija)  per įstatymo nurodytą terminą sudaryti Etikos komisiją ir Antikorupcijos komisiją nepasiūlo Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkų kandidatūrų, Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkus savivaldybės taryba skiria mero teikimu. Tą pačią kandidatūrą į komisijų narius galima siūlyti ne daugiau kaip du kartus. Jeigu taryba nepatvirtina pasiūlyto kandidato du kartus, siūlomas kitas kandidatas. Laikoma, kad Etikos komisija ir Antikorupcijos komisija gali veikti jeigu yra išrinkta daugiau kaip pusė jų narių ir yra paskirtas jų pirmininkas. Komisijos savo įgaliojimų netenka jeigu jose liko mažiau kaip pusė narių. Tokiu atveju, komisijos sudaromos iš naujo, šiame straipsnyje nustatyta tvarka.

  Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos nariais gali būti skiriami tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, asmenys, kurie įstatymų nustatyta tvarka nebuvo pripažinti pažeidusiais Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Etikos komisijos ir  Antikorupcijos komisijos nariai ir pirmininkai mero siūlymu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu pripažįstami pažeidusiais Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą ir jeigu už sprendimą juos atleisti balsuoja visų posėdyje dalyvaujančių savivaldybės tarybos narių dauguma. Komisijų atsakingųjų sekretorių pareigas atlieka savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti valstybės tarnautojai, šios funkcijos įrašomos į jų pareigybės aprašymą.“

 

 

4.

8

1

 

Argumentai: Visi siūlomi pakeitimai galėtų įsigalioti 2019 metais naujai išrinktoms  savivaldybių taryboms susirinkus į pirmąjį posėdį, nes keisti komitetų ir komisijų sudarymo tvarką baigiantis kadencijai netikslinga.

 

         Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 8 straipsnį jį išdėstyti taip:

„3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

           1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį įsigalioja 2019 metais naujai išrinktoms  savivaldybių taryboms susirinkus į pirmąjį posėdį.

2. Savivaldybių tarybos iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 


 

 

 

Teikia

Seimo narys                                                     (Parašas)                                  Zenonas Streikus