PASIŪLYMAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533
3,9,13,14,15,16 ir 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-1924(3)
2018-10-02
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
4 |
|
|
Argumentai: Siekiant užtikrinti savivaldybės tarybos komiteto bei komisijos sudarymo savalaikiškumą tikslinga nustatyti, kad tą pačią kandidatūrą į komitetus ar komisijas galima siūlyti du kartus. Jeigu taryba nepatvirtina pasiūlyto kandidato du kartus, siūlomas kitas kandidatas. Šis pasiūlymas leistų užkirsti kelią tarybos narių piktnaudžiavimui vilkinant komiteto bei komisijų sudarymą. Vyriausioji tarnybinės etikos komisija dėl Etikos komisijos pateikė rekomendacijas, kad siekiant užtikrinti tinkamą savivaldybės darbą iki tol kol bus pasiūlyti visi komisijos nariai, kuriems pritars Taryba, komisiją galėtų teisėtai dirbti ir be šių narių. Atsižvelgiant į šias rekomendacijas būtina papildyti įstatymo 14 straipsnį ir 15 straipsnį nuostata, kad laikoma, kad Kontrolės komitetas ar Etikos ar Antikorupcijos komisijos gali veikti jeigu yra išrinkta daugiau kaip pusė jų narių ir yra paskirti jų pirmininkai. Komitetai ir komisijos savo įgaliojimų netenka jeigu juose liko mažiau kaip pusė jų narių. Tokiu atveju, komitetai sudaromi iš naujo, šiame straipsnyje nustatyta tvarka. Šis pakeitimas leistų užtikrinti stabilų komiteto bei komisijų darbą atsistatydinus vienam ar keliems jų nariams. Taip pat tikslinga sukonkretinti nuostatą, kad Kontrolės komiteto, Etikos ir Antikorupcijos komisijų pirmininkai renkami iš jau į komitetą bei komisijas išrinktų jų narių. Minėta nuostata būtų išdėstoma aiškiau atsižvelgiant į LVAT išaiškinimą: <<,,Vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnio 3 dalimi, yra pagrindas spręsti, jog pagal šioje dalyje įtvirtintą reglamentavimą Kontrolės komiteto pirmininkas taip pat skiriamas jau suformavus Kontrolės komitetą. Tai išplaukia iš sistemiško Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnyje įtvirtintų nuostatų dėl savivaldybės tarybos komitetų vertinimo – pirma, Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje aptariama komitetų sudarymo tvarka, antra, 3 dalyje aptariamas pirmininkų ir pavaduotojų skyrimas.>>“ (Administracinė byla Nr. eA-53-415/2018 Lietuvos Vyriausiasis Administracinis Teismas 2018 m. vasario 28 d.) Taip pat tikslinga būtų įstatymo atitinkamą straipsnį papildyti nuostata, kad jeigu Kontrolės komitete ar Etikos ar Antikorupcijos komisijoje yra daugiau kaip viena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė, kandidatus į Kontrolės komiteto pirmininko pareigas gali pasiūlyti visos opozicijai atstovaujančios savivaldybės tarybos narių frakcijos ar savivaldybės tarybos narių grupės bendru rašytiniu sutarimu arba kiekviena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė gali siūlyti savo kandidatus atskirai. Šis papildymas užtikrintų visų taryboje esančių opozicinių frakcijų ar grupių teises vienodomis sąlygomis, užkertant kelią kelioms opozicinėms frakcijoms ar grupėms susitarus ignoruoti kitas opozicines frakcijas ar grupes, siūlyti savo kandidatus į Kontrolės komiteto ir Etikos bei Antikorupcijos komisijų pirmininkus. Lietuvos Respublikos teismai yra išaiškinę, kad savivaldybės tarybos nariai turi jiems suteiktą laisvą mandatą ir, kad jokie teisės aktai negali varžyti šios teisės. Lietuvos Vyriausiasis Administracinis Teismas yra pasisakęs dėl: ,,<<Laisvo mandato principo. Šis principas, be kita ko, implikuoja, jog savivaldybės tarybos nariui prieš jo valią niekas negali primesti vienokio ar kitokio elgesio modelio, o savivaldybės tarybos nariai yra laisvi apsispręsdami dėl balsavimo ir negali būti veikiami trečiųjų šalių įtakos.“ ,,Komiteto ir komisijų sudarymo kompetencija naudotis ir ją įgyvendinti savivaldybės taryba turi in corpore (tiek savivaldybės tarybos dauguma, tiek jos mažuma), pirmiau jau nusakytu politinio proceso keliu. „
Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip: 4 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 14 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: ,,2. Komitetai sudaromi ne mažiau kaip iš 3 tarybos narių savivaldybės tarybos sprendimu. Kiekvienoje savivaldybėje privaloma sudaryti Kontrolės komitetą. Į Kontrolės komitetą įeina vienodas visų savivaldybės tarybos narių frakcijų ir savivaldybės tarybos narių grupės, jeigu ją sudaro ne mažiau kaip 3 savivaldybės tarybos nariai, deleguotų atstovų skaičius. Sudarant kitus komitetus, laikomasi proporcinio daugumos ir mažumos atstovavimo principo. Tą pačią kandidatūrą į komitetus galima siūlyti ne daugiau kaip du kartus. Jeigu taryba nepatvirtina pasiūlyto kandidato du kartus, siūlomas kitas kandidatas. Komitetų ir jų narių skaičių, komitetų įgaliojimus, išskyrus Kontrolės komitetą, nustato savivaldybės taryba. Kontrolės komiteto įgaliojimus savivaldybės taryba nustato atsižvelgdama į šio straipsnio 4 dalį. Kontrolės komiteto nariu gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, asmuo, kuris įstatymų nustatyta tvarka nebuvo pripažintas pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Kontrolės komiteto narys ar pirmininkas mero siūlymu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu pripažįstamas pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą ir jeigu už sprendimą jį atleisti balsuoja visų posėdyje dalyvaujančių savivaldybės tarybos narių dauguma. Komitetų darbo tvarka nustatoma reglamente. Laikoma, kad Kontrolės komitetas gali veikti jeigu yra išrinkta daugiau kaip pusė jo narių ir yra paskirtas jo pirmininkas. Komitetai savo įgaliojimų netenka jeigu juose liko mažiau kaip pusė jų narių. Tokiu atveju, komitetai sudaromi iš naujo, šiame straipsnyje nustatyta tvarka.“
|
2. |
4 |
1 |
|
Argumentai: išdėstyti 1 punkte
2. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
Pakeisti 14 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Komitetų, išskyrus Kontrolės komitetą, pirmininkus ir jų
pavaduotojus iš komiteto narių mero siūlymu skiria komitetai.
Kontrolės komiteto pirmininką savivaldybės tarybos |
3. |
5 |
1 |
|
Argumentai: išdėstyti 1 punkte
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: 5 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Savivaldybės taryba savo
įgaliojimų laikui sudaro Etikos komisiją ir Antikorupcijos komisiją.
Savivaldybės taryba šių komisijų pirmininkus mero teikimu skiria iš tarybos
narių išrinktų į Etikos komisiją ir
Antikorupcijos komisiją. Jeigu yra paskelbta savivaldybės tarybos Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos nariais gali būti skiriami tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, asmenys, kurie įstatymų nustatyta tvarka nebuvo pripažinti pažeidusiais Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos nariai ir pirmininkai mero siūlymu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu pripažįstami pažeidusiais Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą ir jeigu už sprendimą juos atleisti balsuoja visų posėdyje dalyvaujančių savivaldybės tarybos narių dauguma. Komisijų atsakingųjų sekretorių pareigas atlieka savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti valstybės tarnautojai, šios funkcijos įrašomos į jų pareigybės aprašymą.“
|
4. |
8 |
1 |
|
Argumentai: Visi siūlomi pakeitimai galėtų įsigalioti 2019 metais naujai išrinktoms savivaldybių taryboms susirinkus į pirmąjį posėdį, nes keisti komitetų ir komisijų sudarymo tvarką baigiantis kadencijai netikslinga.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 8 straipsnį jį išdėstyti taip: „3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį įsigalioja 2019 metais naujai išrinktoms savivaldybių taryboms susirinkus į pirmąjį posėdį. 2. Savivaldybių tarybos iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|