Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektu (toliau –
Projektas) siūlomi keisti kriterijai, pagal kuriuos būtų sudaromos įstaigos
yra neišdiskutuoti bei šališki, tai sustiprina Projekte siūlomas modelis, kad
tinklui priskiriamos įstaigos nebus vertinamos pagal jokius kriterijus, o
tinklui nepriskiriamas įstaigos bus vertinamos ir pagal tai bus sudaromos
arba nesudaromos sutartys su teritorinėmis ligonių kasomis, siūlome aiškiai
reglamentuoti sutarčių sudarymo kriterijus.
Šiuo metu siūlomi
kriterijai ir sąlygos neatitinka suprantamumo, aiškumo principų, suformuoti
netiksliai bei galimai paliekant vietos galimam piktnaudžiavimui bei
korupcijoms apraiškoms. Pavyzdžiui, yra nesuprantama, kaip gali būti
aiškinamas ir taikomas kriterijus, kad asmens sveikatos priežiūros įstaiga
nėra padariusi mokestinių ir kitų su sveikatos priežiūros paslaugų teikimu
susijusių pažeidimų. Neaišku, apie kokius pažeidimus yra kalbama, kas tuos
pažeidimus nustato, kaip jie yra vertinami, ar yra galimybė nevertini
mažareikšmio pažeidimo ir taip toliau.
Todėl turi būti
įvedami aiškesni objektyvūs rodikliai, kurių vertes ir nustatymo tvarką
tvirtintų Vyriausybė, išlaikant šiuo metu projektu siūlomus kriterijus pagal
savo esmę. EBPO, vykdydama Sveikatos priežiūros kokybės indikatorių projektą
(HCQI Project), pateikė sveikatos priežiūros veiklos kokybės vertinimo
rodiklius. Projekto išvadose teigiama, kad svarbiausi kokybės rodikliai yra
saugumas ir orientacija į pacientą. Todėl šie kriterijai galėtų būti įvesti,
patikslinant Įstatymo projekto pasiūlymus, orientuojant į įstaigos veiklos
kokybės ir efektyvumo rodiklius, užtikrinant lygiavertiškumo ir nepaneigiant
sąžiningos konkurencijos principus.
Siekiant sukurti
stabilią ir tvarią sistemą, siūloma įtvirtinti principą, kad sutartys tarp
teritorinių ligonių kasų ir tinklui nepriskiriamų asmens sveikatos priežiūros
teikėjų būtų sudaromos 3 metų laikotarpiui, taip išvengiant kasmetinio
įstaigų teikiamų paslaugų krepšelio pasikeitimo, panikos pacientų tarpe bei
pateisinant teisėtus lūkesčius, apie sistemos tvarumą paslaugų teikėjų
kontekste.
Pasiūlymas: 1 straipsnis. 26
straipsnio pakeitimas
„26 straipsnis. Teritorinių
ligonių kasų sutartys su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis, vaistinėmis
bei optikomis.
1. Apdraustųjų asmens sveikatos
priežiūros išlaidos apmokamos vadovaujantis teritorinės ligonių kasos ir
asmens sveikatos priežiūros įstaigos sutartimis.
2. Teritorinės ligonių kasos sudaro sutartis dėl
stacionarinių aktyviojo gydymo paslaugų teikimo ir apmokėjimo Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis su asmens sveikatos priežiūros
įstaigomis, kurios pagal Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 11 straipsnio
1 dalį priskiriamos LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių bei viešųjų
įstaigų tinklui (toliau – tinklui priskiriamos įstaigos) ir turi licenciją
sveikatos priežiūros veiklai, joms pateikus atitinkamą prašymą. Sutartys su
kitomis tinklui nepriskiriamomis asmens sveikatos priežiūros įstaigomis dėl
stacionarinių aktyviojo gydymo paslaugų teikimo ir apmokėjimo Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis, turinčiomis licenciją sveikatos priežiūros
veiklai ir pateikusiomis atitinkamą prašymą, sudaromos tik tuo atveju, jeigu
tinklui priskiriamos įstaigos neužtikrina šių paslaugų teikimo pagal
Sveikatos sistemos įstatymo 12 straipsnyje nustatytą jų teikimo mastą, ir tik
dėl tos šių paslaugų dalies, kurios trūksta nustatytam jų teikimo mastui
užtikrinti, ir jeigu jos atitinka visus šio straipsnio 4 dalyje nustatytus
bendruosius reikalavimus bei šio straipsnio 5 ir 6 dalyse nustatytas sąlygas.
3. Sutartys dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų,
išskyrus nurodytas šio straipsnio 2 ir 7 dalyse, su asmens sveikatos
priežiūros įstaigomis (neatsižvelgiant į įstaigos nuosavybės ar teisinę
formą), turinčiomis licenciją sveikatos priežiūros veiklai ir pateikusiomis
atitinkamą prašymą, sudaromos, jeigu jos atitinka visus šio straipsnio 4
dalyje nustatytus bendruosius reikalavimus bei šio straipsnio 5 ir 6 dalyse nustatytas sąlygas. Sutartys su
tinklui nepriskiriamoms įstaigomis sudaromos 3 metų laikotarpiui.
4. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų bendrieji
reikalavimai:
1) asmens sveikatos
priežiūros įstaiga užtikrina Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto
lėšomis kompensuojamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą pacientams
bazinėmis kainomis, laikantis tokių paslaugų teikimui įstatymuose
nustatytų reikalavimų;
2) asmens sveikatos
priežiūros įstaiga yra sumokėjusi visus mokesčius valstybei, nėra padariusi
mokestinių ir kitų su sveikatos priežiūros paslaugų teikimu susijusių
pažeidimų, kurie Vyriausybės nustatyta tvarka buvo pripažinti
sistemingais;
3) asmens sveikatos
priežiūros įstaigos finansinių įsipareigojimų bendrojo (einamojo) likvidumo
koeficiento reikšmė ne mažesnė kaip 1.
5. Teritorinė ligonių
kasa, neviršydama Sveikatos sistemos įstatyme nustatyto atitinkamų paslaugų
teikimo masto, sutartis dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų sudaro su
šio straipsnio 4 dalyje nurodytas sąlygas atitinkančiomis asmens sveikatos
priežiūros įstaigomis, įvertinusi jas Vyriausybės nustatyta tvarka pagal
šiuos kriterijus:
1) atitinkamų asmens
sveikatos priežiūros paslaugų, dėl kurių prašoma sudaryti sutartį, teikimo
patirtis;
2) atitinkamas asmens
sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių gydytojų etatų skaičius;
3) suteiktų atitinkamų
asmens sveikatos priežiūros paslaugų skaičius per metus;
4) 2) atitinkamos planinės
asmens sveikatos priežiūros paslaugos laukimo trukmė, atsižvelgiant į
Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 153 straipsnio 2
dalyje nurodytus terminus;
5) įstaiga yra
įsipareigojusi teikti atitinkamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas visa
apimtimi;
6) 3) įstaigoje teikiamų asmens
sveikatos priežiūros paslaugų kompleksiškumas pacientų pasitenkinimo
įstaigoje teikiamomis sveikatos priežiūros paslaugomis rodiklis;
6. Teritorinė ligonių kasa sutartį dėl asmens sveikatos
priežiūros paslaugų sudaro su pagal šio straipsnio 5 dalyje nurodytus
kriterijus geriausiai įvertintomis asmens sveikatos priežiūros įstaigomis.
Šio straipsnio 5 dalyje nurodytų kriterijų siektinas reikšmes ir
vertinimo pagal šiuos kriterijus tvarką nustato Vyriausybė.
7. Sutartys dėl pirminės ambulatorinės asmens sveikatos
priežiūros, slaugos ir palaikomojo gydymo paslaugų teikimo ir apmokėjimo
sudaromos su licenciją sveikatos priežiūros veiklai turinčiomis ir
pageidaujančiomis tokias sutartis sudaryti asmens sveikatos priežiūros
įstaigomis Sveikatos sistemos įstatymo 12 straipsnyje nustatytam paslaugų
teikimo mastui užtikrinti.
8. Vaistinėse išduoti kompensuojamieji vaistai ir
medicinos pagalbos priemonės bei optikose išduotos kompensuojamosios
medicinos pagalbos priemonės apmokamos pagal teritorinės ligonių kasos ir
vaistinių bei optikų sutartis. Teritorinės ligonių kasos sudaro sutartis su
pageidaujančiomis jas sudaryti vaistinėmis, turinčiomis licenciją farmacinei
veiklai, ir su pageidaujančiomis sutartis sudaryti optikomis, gavusiomis
notifikavimo pažymą apie teikiamų į Lietuvos rinką medicinos prietaisų
įregistravimą (tai yra turinčiomis leidimą gaminti ir prekiauti akinių
lęšiais).
9. Sutartys tarp teritorinių ligonių kasų ir asmens
sveikatos priežiūros įstaigų, tarp teritorinių ligonių kasų ir vaistinių ar
optikų sudaromos vadovaujantis Civiliniu kodeksu, šiuo ir kitais įstatymais
bei sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.
10. Šiame straipsnyje nurodytų sutarčių tipines
formas, kuriose nurodytos esminės sutarties sąlygos: sutarties šalių teisės
ir pareigos, teisės aktuose nustatyti asmens sveikatos priežiūros paslaugų
teikimo reikalavimai ar reikalavimai dėl išlaidų už vaistinėse išduodamus
kompensuojamuosius vaistus ir medicinos pagalbos priemones, kainodaros
taisyklės, atsiskaitymų tvarka, sutarties šalių atsakomybė, ginčų sprendimo
tvarka, sutarties nutraukimo tvarka, sutarties galiojimas, papildymas ar
sustabdymas, tvirtina Valstybinės ligonių kasos direktorius. Visi
apdraustieji turi teisę susipažinti su šiomis sutartimis.“
|