AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL  LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO  30, 32, 38,  64, 69, 78, 79, 80,       81, 85, 88, 89, 93, 97, 99, 100, 102, 110, 114, 134, 138, 163, 181, 185, 193  STRAIPSNIŲ

   PAKEITIMO KONSTITUCINIO   ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

 Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto (TTK) inicijuotoje diskusijoje dalyvavę Seimo nariai, teismų, Vyriausiosios rinkimų komisijos (toliau-VRK) atstovai įvertino prabėgusį savivaldybių tarybų ir merų  rinkiminį sezoną, aptarė rinkiminės kampanijos metu kilusias problemas, diskutavo dėl galimų teisės aktų pokyčių tame tarpe ir dėl  Rinkimų kodekso tobulinimo.  Šio įstatymo tikslas – patobulinti Rinkimų kodekso nuostatas, padėsiančias užtikrinti sklandžią  VRK veiklą, organizuojant būsimus rinkimus (2024 metais bus rengiami treji visuotiniai rinkimai) bei  išvengti klaidų, pasitaikiusių organizuojant 2023m. savivaldybių tarybų ir merų rinkimus.

 2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos Seimo nariai (pasiūlymus teikė ir VRK).

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

  Rengiant 2023 metų savivaldybių tarybų ir merų rinkimus, susidurta su eile problemų:  per trumpais pareiškinių dokumentų pateikimo terminais, nepakankamais terminais pareiškinių dokumentų trūkumams pašalinti, kilusių ginčų dėl balsų perskaičiavimu daugiamandatėse apygardose sprendimų, VRK sprendimų apskundimo ir skundų teismuose išnagrinėjimo terminais ir kt.

Pagal dabar galiojančias  Rinkimo kodekso 78 straipsnio  nuostatas  pareiškinių dokumentų teikimas prasideda 83 dienos ir baigiasi 65 dienos. Šių rinkimų praktika parodė, kad pareiškinių dokumentų pateikime neatskirtas trūkumų šalinimo terminas, kuris dabar sutampa su paskutine pareiškinių dokumentų pateikimo diena ( nes buvo nemažai subjektų  teikusių dokumentus paskutinę – 65 dieną).

 Rinkimų kodekso 100 straipsnio nuostatos numato tik kompromituojančios informacijos ir atsakomosios nuomonės skelbimo tvarką, bet neįvardina, kas yra melaginga informacija.

Pagal šiuo  metu pagal galiojančias 163 straipsnio nuostatas numatytos gan ribotos balsų perskaičiavimo galimybės.

           Taip pat reikalinga reglamentuoti Rinkimų kodekso XIX skyriaus 1 skirsnyje VRK priimtų sprendimų skundimo teismui terminus (Rinkimų ginčai dėl rinkimų organizavimo ir vykdymo),nes Rinkimų kodekso 189 str. 4 d. tokie terminai yra nustatyti tik dėl Rinkimų kodekso XIX skyriaus 2 skirsnio ginčų (Rinkimų ginčai dėl balsų skaičiavimo rezultatų ar rinkimų rezultatų).Taip pat pastebėti  ir kiti techniniai netikslumai, kuriuos reikėtų ištaisyti.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 Tobulinamos Rinkimų kodekso 78-80 straipsnių nuostatos, numatančios, kad pareiškinių dokumentų pateikimas   būtų nustatomas prasidėjus politinės kampanijos laikotarpiui ir baigiamas 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos. Taip pat siūloma  numatyti, kad jeigu pateikti ne visi šiame kodekse nurodyti pareiškiniai dokumentai ar juose yra trūkumų, Vyriausioji rinkimų komisija apie tai turi nedelsdama pranešti atstovui rinkimams ir nustatyti ne vėlesnį kaip 55 dienos iki rinkimų dienos terminą trūkumams pašalinti. Siūloma papildomai nustatyti, kad pasibaigus trūkumų šalinimo terminui, pareiškiniai dokumentai netaisomi ir nekeičiami ir  kad teikiant pareiškinius dokumentus elektroniniu būdu, Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka  būtų užtikrinama, kad informacinė sistema nedelsiant informuotų apie formalius pareiškinių dokumentų trūkumus.

Siūloma tikslinti  Rinkimų kodekso 100 straipsnio nuostatos, įvardinant, kokia informacija  yra melaginga informacija  ir kaip sprendžiami ginčai dėl  atsakomosios nuomonės paskelbimo.

Siūloma patobulinti ir praplėsti  Rinkimų kodekso 163 straipsnio nuostatas dėl balsų perskaičiavimo, taip pat papildomai numatant, kad Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka iki patvirtinant rinkimų rezultatus apygardų, savivaldybių komisijos perskaičiuoja atsitiktine tvarka atrinktų 10 procentų visų rinkimuose dalyvavusių apylinkių biuletenius.

Siūloma tikslinti 183 straipsnio nuostatas, kad Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai dėl šio kodekso 185 straipsnio 2 dalyje nurodytų sprendimų bei dėl politinės kampanijos dalyvių statuso praradimo, parašų rinkimo procedūrų per 3 dienas nuo sprendimo įsigaliojimo dienos arba nuo tos dienos, kai sprendimas turėjo būti priimtas, gali būti skundžiami Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Šis teismas šiuos skundus  turėtų išnagrinėti per 3 dienas.

 Aptarus kilusias rinkimų organizavimo problemas, taikant Rinkimų kodekso nuostatas taip pat siūloma tikslinti ir kitų straipsnių nuostatas, kartu  ištaisant pastebėtus techninius netikslumus ir trūkumus.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu) , galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Priimtas įstatymas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams;

Projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Kitų teisės aktų pakeisti nereikės.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

VRK turėtų pasitvirtinti  įgyvendinamąsias tvarkas.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų neprireiks.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: „Vyriausioji rinkimų komisija“, „įslaptinta informacija“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

 

Teikia

 

Seimo nariai: