LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKLIAVŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1725 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3422
2024-05-29 Nr. 109-P-19
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19 |
1 |
1 |
12, 13 |
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Rinkliavų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 11 straipsnio 1 dalies 12 punkte siūloma įtvirtinti, kad savivaldybės taryba turi teisę savivaldybės teritorijoje nustatyti vietines rinkliavas tik už „leidimo įplaukti vidaus vandenų transporto priemonėmis į valstybės saugomas teritorijas, savivaldybių įsteigtus saugomus draustinius, jų paskelbtų kraštovaizdžio objektų teritorijas ir nustatytas vietinės reikšmės apsaugines zonas išdavimą;“ Svarstytina, ar šiame punkte neturėtų būti numatytos išimtys, kada vietinės rinkliavos negalėtų būti nustatytos (kaip antai yra nustatyta keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 5 punkte), jeigu tokių išimčių būtų. Analogiška pastaba taikytina ir įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 13 punktui. |
Pritarti
|
Žr. išvados 5 dalies 1 ir 2 punktus.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19 |
1 |
2 |
13 |
2. Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 13 punkte siūloma įtvirtinti, kad savivaldybės taryba turi teisę savivaldybės teritorijoje nustatyti vietines rinkliavas už „naudojimąsi savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti (statyti)“. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamame Vidaus vandenų transporto kodekso papildymo 291 straipsniu įstatymo projekte (Reg. Nr. XIVP-3421) yra vartojama formuluotė „vidaus vandenų transporto priemonių švartavimui ar statymui (kai iškeliama ant kranto)“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šias formuluotes vienodinti. |
Pritarti |
Minėtuose įstatymų projektuose formuluotes suvienodinti ir siūlome jas įrašyti taip: „savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti ar stovėti (kai vidaus vandenų transporto priemonė iškeliama ant kranto)“.
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19 |
2 |
|
|
3. Projekto nuostatos įsigaliotų 2024 m. liepos 1 d. Atsižvelgus į įstatymų priėmimo procedūras, siūloma data prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje įtvirtintam principui, pagal kurį Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip 6 mėnesiai nuo jų paskelbimo dienos. Atsižvelgus į tai, koreguotina įstatymo įsigaliojimo data. |
Pritarti |
Atsižvelgus į Vyriausybės išvados 4 punkte pateiktus argumentus (įrašytus šios išvados 5 dalyje), siūloma vietoje įstatymo projekte nustatytos įsigaliojimo datos – 2024 m. liepos 1 d. įrašyti 2024 m. lapkričio 1 d. Pasiūlymas: Patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas Šis įstatymas
įsigalioja 2024 m.
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19 |
|
|
|
4. Atkreiptinas dėmesys, jog Seime buvo priimtas 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas. Atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatą, kad trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija, manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.
|
Pritarti |
Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. kovo 20 d. sprendimas Nr. SV-S-1329 „Dėl įstatymų projektų išvadų“.
Vyriausybė 2024 m. gegužės 8 d. priėmė nutarimą Nr. 334 „Dėl Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso Nr. I-1534 papildymo 291 straipsniu įstatymo projekto XIVP-3421 ir Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto XIVP-3422“. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19 |
|
|
|
5. Projekto 2 straipsnyje numatyta, kad įstatymas įsigalios 2024 m. liepos 1 d. Pažymėtina, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytas Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas, kuriuo sąvoka „neįgalusis“ pakeista į sąvoką „asmuo su negalia“, sąvoka „neįgalumas“ keičiama sąvoka ,,negalia“, sąvoka ,,darbingumo lygis“ keičiama sąvoka ,,dalyvumo lygis“. Atsižvelgus į tai bei vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), siūlytina įstatymo projektu kartu atitinkamai pakeisti ir keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 punktą bei 11 straipsnio 1 dalies 6 punktą. |
Atsižvelgti |
Pažymime, kad į Teisės departamento pasiūlymą, patikslinti nebeaktualias nuorodas ir pakeisti keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 punktą bei 11 straipsnio 1 dalies 6 punktą, buvo atsižvelgta rengiant Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą nr. XIVP-2877.
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19 |
|
|
|
6. Įstatymo projektas tikslintinas atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus – vietoj įstatymo projekto pavadinime esančios formuluotės „ISTATYMO PROJEKTAS“ naujoje eilutėje rašytinas žodis „ĮSTATYMAS“, įstatymo projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalių pakeitimo esmėse reikėtų atsisakyti perteklinių žodžių „nauju“ bei perteklinių formuluočių „ir jį išdėstyti taip“. |
Pritarti |
Patikslinti įstatymo projekto pavadinime esančią formuluotę ir ją išdėstyti taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS rinkliavų įstatymO NR. VIII-1725 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS“.
|
7. |
Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerija, 2023-12-28 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3422 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto / Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-05-08 |
1 |
1 |
12 |
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. kovo 20 d. sprendimo Nr. SV-S-1329 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.6 ir 1.7 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso Nr. I-1534 papildymo 291 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-3421 (toliau – Kodekso projektas) ir Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP3422 (toliau – Įstatymo projektas) (toliau kartu – Įstatymų projektai) tikslui – sukurti galimybę savivaldybėms rinkti vietines rinkliavas už vidaus vandenų transporto priemonių naudojimąsi savivaldybių viešąja infrastruktūra, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymų projektus tobulinti, atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Kodekso projekto 1 straipsnyje siūloma papildyti Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodeksą 291 straipsniu ir nustatyti, kad „už leidimus įplaukti į teisės aktais apibrėžtas teritorijas ir (ar) naudojimąsi teisės aktais nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonių švartavimui ar statymui (kai iškeliama ant kranto) gali būti nustatyta vietinė rinkliava“, o Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo 11 straipsnio 1 dalį siūloma papildyti 12 punktu ir įtvirtinti, kad savivaldybės taryba turi teisę savivaldybės teritorijoje nustatyti vietines rinkliavas už „leidimo įplaukti vidaus vandenų transporto priemonėmis į valstybės saugomas teritorijas, savivaldybių įsteigtus saugomus draustinius, jų paskelbtų kraštovaizdžio objektų teritorijas ir nustatytas vietinės reikšmės apsaugines zonas išdavimą“. Vietinės rinkliavos už leidimus įplaukti į Kodekso projekte ir Įstatymo projekte nurodytas teritorijas nustatymo būtinumas nėra pakankamai pagrįstas ir neatitinka Kodekso projekto ir Įstatymo projekto tikslo (rinkti vietines rinkliavas už vidaus vandenų transporto priemonių naudojimąsi savivaldybių viešąja infrastruktūra), jo nustatymo poveikis laivybai nėra įvertintas. Sudaromos teisinės prielaidos apmokestinti ne tik vidaus vandenų transporto priemones, kurios naudojasi savivaldybių viešąja infrastruktūra, bet ir atitinkamų savivaldybių teritorijose vidaus vandenų keliais plaukiančias vidaus vandenų transporto priemones. Siūloma sudaryti galimybę kiekvienai savivaldybės tarybai apsispręsti, kokią apmokestinimo tvarką tos savivaldybės teritorijoje taikyti, ir plėsti vietinių rinkliavų taikymo apimtį, siekiant surinkti papildomų savivaldybių biudžeto lėšų. Pažymėtina, kad į valstybės saugomas teritorijas, savivaldybių įsteigtus saugomus draustinius, jų paskelbtų kraštovaizdžio objektų teritorijas ir nustatytas vietinės reikšmės apsaugines zonas patenka 76 proc. valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelių ir 33 proc. vietinės reikšmės vidaus vandenų kelių bei kiti laivybai tinkantys vandens telkiniai, kurie nepriskirti vidaus vandenų keliams. Dažnu atveju susidarytų situacija, kai nuolat kelių savivaldybių teritorijoje plaukiojančios vidaus vandenų transporto priemonės valdytojui reikėtų kreiptis netgi ne į vieną savivaldybę, o atvykus į naują tvarką pasirinkusios savivaldybės teritoriją reikėtų mokėti papildomą vietinę rinkliavą. Siūlomo reguliavimo įgyvendinimas galėtų lemti neproporcingai dideles vidaus vandenų transporto priemonių valdytojų patiriamas išlaidas ir administracinę naštą, nes kiekvienoje aplankytoje savivaldybėje reikėtų gauti leidimą. Taip būtų sudaroma galimybė nepagrįstai riboti komercinę ir pramoginę laivybą. Siūlomo reguliavimo nuostatos būtų sunkiai įgyvendinamos praktikoje. Dėl šių priežasčių siūlytina tikslinti Įstatymų projektus ir atsisakyti Rinkliavų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies nuostatų, o Kodekso projekte išbraukti žodžius „leidimus įplaukti į teisės aktais apibrėžtas teritorijas ir (ar)“. |
Pritarti |
Atsisakyti Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Rinkliavų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 12 punkto ir atitinkamai Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalies 13 punktą laikyti 12 punktu.
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-05-08 |
1 |
2 |
13 |
|
2. Vidaus vandenų transporto kodekso 13 straipsnio 21 dalyje įtvirtinta vidaus vandenų uostų ir komercinių prieplaukų valdytojų pareiga užtikrinti visų vežėjų vienodas teises įplaukti į vidaus vandenų uostus ir komercines prieplaukas, naudotis vidaus vandenų uostų ir komercinių prieplaukų krantinėmis ir kitais įrenginiais kroviniams pakrauti ir iškrauti, keleiviams įlaipinti ir išlaipinti, visomis logistinėmis vidaus vandenų transporto paslaugomis, mokant su tuo susijusius mokesčius ir rinkliavas. Įvertinus Rinkliavų įstatymo 11 straipsnio 2 dalies nuostatą, kad „iš vietinės rinkliavos mokėtojo negali būti reikalaujama atlyginti už objektą, už kurį pagal šį įstatymą nustatyta vietinė rinkliava, kitaip negu sumokant vietinę rinkliavą“, ir siekiant nepažeisti valstybės ir privačių vidaus vandenų uostų ir prieplaukų savininkų (valdytojų) teisių ir teisėtų interesų, susijusių su teise imti mokesčius ar rinkliavas už naudojimąsi jų uostais ar prieplaukomis, siūlytina patikslinti vietinės rinkliavos objektą – nurodyti, kad vietinė rinkliava negali būti imama už vidaus vandenų transporto priemonių švartavimą (stovėjimą) vidaus vandenų uostuose ir (ar) prieplaukose, kurie yra valstybės ar privatūs. |
Pritarti. |
Pasiūlymas: Patikslinti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „1. straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas
„12) naudojimąsi savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti ar stovėti (kai vidaus vandenų transporto priemonė iškeliama ant kranto), išskyrus vidaus vandenų transporto priemonių švartavimą (stovėjimą) vidaus vandenų uostuose ir (ar) prieplaukose, kurie yra valstybės ar privatūs.“
|
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-05-08 |
1 |
2 |
13 |
|
3. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Rinkliavų įstatymo 11 straipsnio 1 dalį siūloma papildyti 13 punktu – įtvirtinti, kad savivaldybės taryba turi teisę savivaldybės teritorijoje nustatyti vietines rinkliavas už „naudojimąsi savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti (statyti)“, o kartu teikiamame Kodekso projekte yra vartojama formuluotė „vidaus vandenų transporto priemonių švartavimui ar statymui (kai iškeliama ant kranto)“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šias formuluotes suvienodinti – įrašyti „savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti ar stovėti (kai iškeliama ant kranto)“. |
Pritarti |
Minėtuose įstatymų projektuose formuluotes suvienodinti ir siūlome jas įrašyti taip: „savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti ar stovėti (kai vidaus vandenų transporto priemonė iškeliama ant kranto)“.
|
4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-05-08 |
2 |
|
|
|
4. Siūloma Įstatymų projektų įsigaliojimo data prieštarautų Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje įtvirtintam principui, pagal kurį teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Atsižvelgus į tai, koreguotina Įstatymų projektų įsigaliojimo data. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas Šis įstatymas įsigalioja 2024 m.
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas. Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto, atsižvelgiant į Seimo Teisės departamento bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas, patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-3422 ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Antanas Čepononis, Andrius Palionis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3422(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Audronė Čekanavičienė