LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO

NR. IX-751 PAPILDYMO 1253 STRAIPSNIU IR 1253 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-08-19 Nr. XIVP-1835(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Pridėtinės vertės mokesčio įstatymą (toliau – keičiamas įstatymas) 1253 straipsniu ir jo 1 dalyje nustatyti, kad iš valstybės biudžeto kompensuojamas už šio įstatymo 19 straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodytas prekes apskaičiuotas PVM – 9 procentinių punktų tarifo dydžio. Pažymėtina, jog projekto nuostatų atžvilgiu taikytini 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos (toliau – Direktyva) reikalavimai. Direktyvos 98 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad minimalus lengvatinis PVM tarifas negali būti mažesnis negu 5 procentai ir jis gali būti taikomas tik Direktyvos III priede išvardytų prekių tiekimui ir paslaugų teikimui (Direktyvos III priedo 22 punkte numatytas ir centralizuotas šilumos tiekimas). Direktyvos 105a straipsnyje nustatytos sąlygos, kurioms esant galima taikyti lengvatinį PVM tarifą, mažesnį negu 5 procentai, arba neapmokestinimą PVM su teise atskaityti anksčiau sumokėtą PVM, tačiau tai leidžiama tik tokiomis pačiomis sąlygomis, kokios 2021 m. sausio 1 d. buvo taikomos kitose valstybėse narėse. Atsižvelgus į Direktyvoje nustatytą teisinį reguliavimą ir į tai, kad siūlomų nuostatų atitikčiai Direktyvos reikalavimams įvertinti būtina papildoma informacija dėl kitų valstybių narių taikytų lengvatinių PVM tarifų, bei į tai, kad pagal Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>, dėl siūlomų projekto nuostatų gautina Vyriausybės išvada.

2. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamą įstatymą 1253 straipsniu ir jo 2 dalyje nustatyti, kad iš valstybės biudžeto kompensuojama už Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje nurodytas prekes apskaičiuota PVM dalis, viršijanti 9 procentus. Energetikos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje nustatyta, kad energija laikoma elektros energija, šilumos energija ir (ar) vėsumos energija ir kad šio įstatymo tikslais energijai priskiriamos gamtinės dujos ir centralizuotai tiekiamos suskystintos naftos dujos, o pagal to paties straipsnio 32 dalį, suskystintomis naftos dujomis laikomas sočiųjų ir nesočiųjų angliavandenilių mišinys, išgautas perdirbant naftos produktus, kuris normaliomis sąlygomis yra dujinės būsenos. Atsižvelgus į Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje nustatytą gamtinių dujų apibrėžtį, suskystintos naftos dujos nėra priskiriamos gamtinėms dujoms. Pažymėtina, jog projekto nuostatų atžvilgiu taikytini Direktyvos reikalavimai ir pagal Direktyvos 98 straipsnio 1 dalį lengvatiniai PVM tarifai gali būti taikomi tik Direktyvos III priede išvardytų prekių tiekimui ir paslaugų teikimui. Direktyvos III priedo 22 punkte įtrauktas tik gamtinių dujų (iki 2030 m. sausio 1 d.) tiekimas, todėl projekto nuostata tiek, kiek ja siūloma kompensuoti 9 procentus viršijančią PVM dalį centralizuotai tiekiamoms suskystintoms naftos dujoms neatitinka Direktyvos reikalavimų. Atsižvelgus į tai, kad aptariama nuostata neatitinka Direktyvos reikalavimų, kompensacinio mechanizmo valstybės biudžeto lėšomis nustatymas daliai PVM už centralizuotai tiekiamas suskystintas naftos dujas galimai laikytinas Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnio 1 dalyje apibrėžiama valstybės pagalba, kuri galėtų būti suderinama tik laikantis minėtos sutarties 108 straipsnyje nustatytų reikalavimų. Be to, projektu siūlomoje nuostatoje žodis „kompensuojamas“ keistinas žodžiu „kompensuojama“.

3. Atkreiptinas dėmesys, jog projekto 3 straipsnio 1 dalimi siūloma nustatyti, kad keičiamo įstatymo papildymas 1253 straipsniu įsigaliotų 2023 m. sausio 1 d., tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią „Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys <...> mokesčio lengvatą <...> turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos“. Atsižvelgus į tai, koreguotina įstatymo nuostatų įsigaliojimo data.

 

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,

laikinai atliekanti departamento direktoriaus funkcijas                                                Daina Petrauskaitė

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]