PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

2025–2027 METŲ BIUDŽETO PATVIRTINIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

Nr. XIVP-4221

 

2024-11-11

Vilnius

 

 

Eil. Nr.

 

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

 

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos 2025-2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) 3 priede „Lietuvos Respublikos 2025-2027 metų valstybės biudžeto asignavimai“ Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai (toliau – STT) numatytas finansavimas yra nepakankamas.

Darbo užmokesčio ir socialinio draudimo fondas:

Šiai dienai STT nefinansuojamos 11 pareigybių (iš 2018 m. birželio 27 d. Lietuvos Respublikos Seimo valdybos sprendimu Nr. SV-S-801 patvirtintų 320 pareigybių), kurios yra būtinos baudžiamajam persekiojimui už korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas, t. y. kriminalinei žvalgybai ir ikiteisminiams tyrimas atlikti. Dirbančių tyrėjų skaičius yra gerokai per mažas, o jiems tenkantis krūvis sudėtinguose ir dažnu atveju didelės apimtiems tyrimuose – itin didelis.

Vadovaujantis STT įstatymo nuostatomis, Tarnybos pareigūnams yra mokamas priedas už tarnybos stažą, kuris sudaro 1 proc. pareiginės algos už kiekvienus tarnybos Lietuvos valstybei metus. Įgyvendinant teisės aktų nuostatas, Tarnybai 2026–2027 metams reikalingos papildomos lėšos dėl didėjančio pareigūnų tarnybos stažo.       

Vadovaujantis STT įstatymo 31 straipsnio 4 dalies 1 punktu – pareigūno tarnybinės veiklos rezultatai ir kvalifikacija, atestacijos metu gali būti įvertinti pareigūnui suteikiant aukštesnę tarnybos pakopą. Galimybė suteikti aukštesnę pakopą skatina ir motyvuoja pareigūnus efektyvinti ir gerinti savo veiklą, aukštos kvalifikacijos pareigūnus tęsti tarnybą STT. Atsižvelgiant į tikėtiną aukštesnės pakopos suteikimą, Tarnybai 2026–2027 metams reikalingos papildomos lėšos.  

Informacinės technologijos

STT itin svarbu laiku atnaujinti ir užtikrinti saugiai veikiančią Tarnybos informacinių sistemų infrastruktūrą. STT siekia atitikti keliamus reikalavimus informacijos saugumui (kibernetiniam saugumui), informacinių sistemų veikimo patikimumui, taip pat veiklos tęstinumui. Atsižvelgiant į turimas ir naudojamas kompiuterines darbo vietas taip pat būtina įsigyti/atnaujinti dalį stacionarių ir nešiojamų kompiuterių.                              

Skirtas papildomas finansavimas tikslingai būtų nukreiptas į:   

·         Tarnybos tvarkomų itin jautrių korupcijos tyrimų duomenų saugumo užtikrinimą;    

·         Tarnybos atliekamų korupcijos tyrimų ir kitos antikorupcinės veiklos vykdymo efektyvumą;    

·         Tarnybos veiklos atitiktį valstybės politikos nuostatoms dėl inovacijų diegimo.                                                                                                              

Baudžiamasis persekiojimas už korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas

Baudžiamasis persekiojimas už korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas – viena pagrindinių STT vykdomų funkcijų, kurios efektyvumas priklauso nuo žmogiškųjų ir šiai krypčiai skiriamų finansinių išteklių. Kriminalinės žvalgybos veiklai reikalingos darbo priemonės, t. y.  specialioji techninė įranga, kainuoja brangiai. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad specialioji techninė įranga, kaip ir bet kuri kita elektronika (kompiuterinė technika, telefonai, video/foto kameros), kasmet technologiškai nusidėvi. Be to, dėl savo specifiškumo, specialiajai techninei įrangai sugedus, ne visada įmanoma ar ekonomiškai tikslinga ją taisyti, todėl atsižvelgiant į tai, Tarnybai reikalingos papildomos lėšos, leisiančios aprūpinti STT pareigūnus, vykdančius baudžiamąjį persekiojimą už korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas, specialiąja technine įranga, kuri leistų efektyviai rinkti tyrimams reikšmingą informaciją, dokumentuoti įrodymus, padėtų racionaliau naudoti žmogiškuosius pajėgumus ir Tarnybos išteklius. Turint tokią įrangą Tarnyba būtų pajėgi inicijuoti ir atlikti didesnį kiekį kriminalinės žvalgybos ir ikiteisminių tyrimų, dėl ko galimai būtų atskleista ir/arba užkardyta daugiau korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų.

Remontai ir su tuo susijusios išlaidos

Pastatų ir patalpų remontų poreikis Tarnyboje išlieka kiekvienais metais. STT atsakingai planuoja ir siekia įgyvendinti, kad Tarnybos valdomų pastatų ir patalpų remontai būtų atliekami tose vietose, kuriose jie yra labiausiai reikalingi. Deja, bet dėl nepakankamo finansavimo ir remontams jau ne vienerius metus neskiriamų papildomų asignavimų, Tarnyba nėra pajėgi atlikti visų būtinų remontų. Skyrus papildomų lėšų, būtų atliekamas šildymo punktų ir sistemų modernizavimas, pastato stogo dangos ir lietaus nubėgimo sistemos remontas ir vidaus patalpų einamasis remontas.

Šios aplinkybės lemia papildomo finansavimo būtinybę 2025–2027 metų planavimo periodui.

 

Pasiūlymas:

Padidinti Įstatymo projekte STT numatytus 2025-2027 m. valstybės biudžeto asignavimus, atitinkamai 2025 metams papildomai skirti 708 tūkst. EUR, 2026 metais – 1 587 tūkst. EUR ir 2027 metais – 2 740 tūkst. EUR.

 

       Lėšų šaltinis:

       Valstybės biudžeto lėšos.

 

 

 

Teikia:

Seimo narys                                                                                        Saulius Skvernelis