LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSINIŲ PRIEMONIŲ RINKŲ ĮSTATYMO NR. X-1024 15, 102, 107 STRAIPSNIŲ, PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 291 IR 1051 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-987

 

2021-12-01  Nr. 109-P-59

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Juozas Varžgalys, Valius Ąžuolas, Vytautas Mitalas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-10-29 išvada Nr. XIVP-987

2

 

 

  Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 2 straipsniu Finansinių priemonių rinkų įstatymas (toliau – keičiamas įstatymas) pildomas 291 straipsniu jame reglamentuojant subordinuotųjų tinkamų įsipareigojimų pardavimą neprofesionaliems klientams. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, kokia tvarka turėtų būti taikoma neprofesionaliajam klientui, kurio finansinių priemonių portfelis pirkimo metu viršija 500 000 eurų. Pagal 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/65/ES dėl finansinių priemonių rinkų, kuria iš dalies keičiamos Direktyva 2002/92/EB ir Direktyva 2011/61/ES II priedą vien tai, kad kliento finansinių priemonių portfelis, kurį nustatant jam priskiriami grynųjų pinigų depozitai ir finansinės priemonės, yra didesnis nei 500 000  EUR, nėra pagrindu laikyti tokį klientą profesionaliu.

Pritarti

Atsižvelgiant į pasiūlymą, ir tai, kad projekto 2 straipsniu keičiamą įstatymą papildančiame 291 straipsnyje įgyvendinami Direktyvos ES 2019/879 44a straipsnio 5 ir 6 dalis, pagal kurias nereikia taikyti portfelio reikalavimo, projekto 2 straipsnis tikslintinas atsisakant finansinių priemonių portfelio dydžio reikalavimo. Taip pat, atlikus papildomą Direktyvos ES 2019/879 44a straipsnio, kuris įgyvendinamas minėtu 291 straipsniu, 6 dalies analizę, nustatyta, kad 6 dalyje įtvirtintas reikalavimas (kuris įgyvendinamas įstatymo projekto 291 straipsnio 1 dalyje) taikyti pradinę minimalią ne mažesnę kaip 10 000 eurų dydžio investicijų ribą gali būti taikomas tik tuo atveju, kai Direktyvos 1 straipsnio 1 dalyje nurodytų subjektų, kurie įsisteigę valstybėje narėje ir kuriems taikomas 45e straipsnyje nurodytas reikalavimas, turto vertė neviršija 50 mlrd. EUR.

 

Atsižvelgiant į tai, projekto 2 straipsnis išdėstomas taip:

 

„2 straipsnis. Įstatymo papildymas 291 straipsniu

Papildyti Įstatymą 291 straipsniu:

291 straipsnis. Subordinuotųjų tinkamų įsipareigojimų pardavimas neprofesionaliesiems klientams

1. Pardavėjas ‒ finansų maklerio įmonė, kredito įstaiga, valdymo įmonė, kuri turi valdymo įmonės licenciją pagal Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymą ir (arba) Alternatyviųjų kolektyvinio investavimo subjektų valdytojų įstatymą ir kurioje numatyta šios valdymo įmonės teisė teikti investicines paslaugas, taip pat kitose valstybėse narėse įsteigtos valdymo įmonės, turinčios valdymo įmonės licenciją pagal tų valstybių teisės aktus, perkeliančius 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/65/EB dėl įstatymų ir kitų teisės aktų, susijusių su kolektyvinio investavimo į perleidžiamus vertybinius popierius subjektais (KIPVPS), derinimo su visais pakeitimais, arba pagal 2011 m. birželio 8 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2011/61/ES dėl alternatyvaus investavimo fondų valdytojų, kuria iš dalies keičiami direktyvos 2003/41/EB ir 2009/65/EB bei reglamentai (EB) Nr. 1060/2009 ir (ES) Nr. 1095/2010 (su visais pakeitimais), kurioje (valdymo įmonės licencijoje) numatyta teisė teikti investicines paslaugas (toliau kartu šiame straipsnyje – pardavėjas), turi teisę parduoti neprofesionaliajam klientui Lietuvos Respublikoje įsteigtų Finansinio tvarumo įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje nurodytų įstaigų išleistus tinkamus įsipareigojimus, tenkinančius visas Reglamento (ES) Nr. 575/2013 72a straipsnyje, išskyrus 72a straipsnio 1 dalies b punktą, ir šio reglamento 72b straipsnio 3–5 dalyse nurodytas sąlygas, jeigu pardavėjas užtikrina, kad pirkimo metu neprofesionaliojo kliento pradinė minimali suma, investuojama į vieną ar kelias šioje dalyje nurodytas įsipareigojimų priemones, ne mažesnė kaip 10 000 eurų.

2. Pardavėjas turi teisę parduoti kitose valstybėse narėse įsteigtų Finansinio tvarumo įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje nurodytų įstaigų išleistus šio straipsnio 1 dalyje nurodytus įsipareigojimus neprofesionaliajam klientui, jeigu tokių įsipareigojimų minimali nominalioji vertė ne mažesnė kaip 50 000 eurų.“

 

Taip pat atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, projektas pildomas nauju 3 straipsniu, nustatant kitą 291 straipsnio 1 straipsnio redakciją, kuri įsigaliotų, kai Lietuvos Respublikoje įsteigtų subjektų (bankų ir centrinių kredito unijų) turtas viršytų 50 mlrd. Eur. sumą.

 

Atsižvelgiant į tai, projektas papildomas nauju 3 straipsniu ir išdėstomas taip:

3 straipsnis. Įstatymo papildymas 291 straipsniu

Papildyti Įstatymą 291 straipsniu:

291 straipsnis. Subordinuotųjų tinkamų įsipareigojimų pardavimas neprofesionaliesiems klientams

Pardavėjas ‒ finansų maklerio įmonė, kredito įstaiga, valdymo įmonė, kuri turi valdymo įmonės licenciją pagal Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymą ir (arba) Alternatyviųjų kolektyvinio investavimo subjektų valdytojų įstatymą ir kurioje numatyta šios valdymo įmonės teisė teikti investicines paslaugas, taip pat kitose valstybėse narėse įsteigtos valdymo įmonės, turinčios valdymo įmonės licenciją pagal tų valstybių teisės aktus, perkeliančius 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/65/EB dėl įstatymų ir kitų teisės aktų, susijusių su kolektyvinio investavimo į perleidžiamus vertybinius popierius subjektais (KIPVPS), derinimo su visais pakeitimais, arba pagal 2011 m. birželio 8 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2011/61/ES dėl alternatyvaus investavimo fondų valdytojų, kuria iš dalies keičiami direktyvos 2003/41/EB ir 2009/65/EB bei reglamentai (EB) Nr. 1060/2009 ir (ES) Nr. 1095/2010 (su visais pakeitimais), kurioje (valdymo įmonės licencijoje) numatyta teisė teikti investicines paslauga (toliau kartu šiame straipsnyje – pardavėjas), turi teisę parduoti neprofesionaliajam klientui Finansinio tvarumo įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje nurodytų įstaigų išleistus tinkamus įsipareigojimus, tenkinančius visas Reglamento (ES) Nr. 575/2013 72a straipsnyje, išskyrus 72a straipsnio 1 dalies b punktą, ir šio reglamento 72b straipsnio 3–5 dalyse nurodytas sąlygas, jeigu tokių įsipareigojimų minimali nominalioji vertė ne mažesnė kaip 50 000 eurų.“

 

Atitinkamai pildytinas 8 straipsnis, kuriuo nustatomos keičiamo įstatymo įsigaliojimo nuostatos, bei atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 8 straipsnio 1 dalyje yra nustatyta įsigaliojimo data 2021 m. gruodžio 1 d., siūloma projekto 8 straipsnį išdėstyti taip:

„8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šio įstatymo 1, 2, 4, 5, 6 ir 7 straipsniai įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 3 straipsnis įsigalioja, kai Lietuvos Respublikoje įsteigtų bankų ir centrinių kredito unijų, kurioms taikomas Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo įstatymo 26 straipsnyje nurodytas reikalavimas, bendra turto vertė viršija 50 milijardų eurų.

3. Lietuvos bankas, remdamasis praėjusių kalendorinių metų gruodžio 31 dienos duomenimis, privalo iki einamųjų metų balandžio 1 dienos nustatyti, ar šio straipsnio 2 dalyje nurodyta bendra turto vertė neviršija 50 milijardų eurų.

4. Kai bendra turto vertė viršija 50 milijardų eurų, Lietuvos bankas privalo apie šią nustatytą aplinkybę per 5 darbo dienas informuoti Teisės aktų registro tvarkytoją. Įvykdžius šioje dalyje nustatytus reikalavimus, pasibaigia Lietuvos bankui šiame straipsnyje nustatytos pareigos.

5. Šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 291 straipsnio nuostatos taikomos 291 straipsnio 1 dalyje nurodytiems įsipareigojimams, kurie buvo išleisti po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.“

 

Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektas papildomas nauju 3 straipsniu atitinkamai keičiasi projekto numeracija.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-10-29 išvada Nr. XIVP-987

2

1

 

2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 291 straipsnio 1 dalyje vietoje žodžio „perleidžiamų“ įrašytinas žodis „perleidžiamus“.

Pritarti

Pritarta, žr. prie komiteto išvados dėl Teisės departamento pasiūlymo Nr. 1.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-10-29 išvada Nr. XIVP-987

4

 

 

3. Projekto 4 straipsniu keičiamas įstatymas pildomas 1051 straipsnis susideda tik iš vienos dalies, todėl ji nenumeruotina.

Pritarti

Atsižvelgiant į pateiktą pasiūlymą, projekto 5 straipsnį išdėstyti taip:

5 straipsnis. Įstatymo papildymas 1051 straipsniu

Papildyti Įstatymą 1051 straipsniu

„1051 straipsnis. Finansų maklerio įmonės, kuriai taikomas šio įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje nurodytas pradinio kapitalo reikalavimas, pripažinimo nemokia sąlygos

Finansų maklerio įmonė, kuriai taikomas šio įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje nurodytas pradinio kapitalo reikalavimas, gali būti pripažinta nemokia, jeigu yra bent viena iš šių sąlygų:

1) finansų maklerio įmonė dėl to, kad patyrė arba, tikėtina, patirs nuostolių, kuriems padengti reikės visų jos nuosavų lėšų arba didelės jų dalies, arba dėl kitų su jos finansine būkle susijusių priežasčių pažeidžia arba, remiantis objektyviais tokį vertinimą pagrindžiančiais veiksniais, artimiausiu metu pažeis licencijai išduoti taikomus reikalavimus taip, kad priežiūros institucija turėtų pagrindą atšaukti licenciją;

2) finansų maklerio įmonės turtas yra arba, remiantis objektyviais veiksniais, nustatoma, kad artimiausiu metu bus mažesnis už jos įsipareigojimus;

3) finansų maklerio įmonė negali arba, remiantis objektyviais tokį vertinimą pagrindžiančiais veiksniais, nustatoma, kad artimiausiu metu negalės suėjus terminui apmokėti savo skolų arba įvykdyti kitų įsipareigojimų.“

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: M.Maldeikis, A.Butkevičius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Mykolas Majauskas

 

 

Biuro patarėja G.Genelienė