LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS  GAMTINIŲ DUJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1973 2 ir 46 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-05-31 Nr. XIVP-1737

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

1.    Projekto 2 straipsniu siūloma papildyti įstatymo 46 straipsnį 31 dalimi ir joje nustatyti, kad SGD terminalo operatorius negali SGD terminalo pajėgumų ar jų dalies paskirstyti ir (ar) naudoti suskystintoms gamtinėms dujoms tiekti iš valstybių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui, taip pat iš tiekimo įmonių, kurios kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui. Atkreipiame dėmesį, kad Nacionalinio saugumo strategijoje nurodomos valstybės, keliančios grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui, tačiau nenurodomos jokios įmonės, kurios būtų vertinamos, kaip keliančios grėsmę nacionaliniam saugumui. Todėl, vadovaujantis teisinio aiškumo principu, įstatymo projektas turėtų būti patikslintas, nurodant kokio dokumento, ar kokios institucijos sprendimo pagrindu tam tikros įmonės galėtų būti laikomos keliančiomis grėsmę nacionaliniam saugumui.

                   Kartu atkreiptinas dėmesys, kad Nacionalinio saugumo strategija, kaip valstybės strateginis dokumentas, įtvirtinantis svarbiausių saugios valstybės raidą apibrėžiančių nuostatų visumą, nubrėžia gaires teisės aktus priimančioms valstybės institucijoms, kurios nustato konkrečias strategijos įgyvendinimo priemones. Pavyzdžiui, Viešųjų pirkimų įstatymo 92 straipsnio 14 dalyje Lietuvos Respublikos Vyriausybei, atsižvelgiant į Nacionalinio saugumo strategijoje nurodytas grėsmes, pavesta patvirtinti valstybių ar teritorijų, kurių tiekėjai, jų subtiekėjai, ūkio subjektai, kurių pajėgumais remiamasi, gamintojai, techninės ar programinės įrangos priežiūrą ir palaikymą vykdantys asmenys ar juos kontroliuojantys asmenys nelaikomi patikimais, sąrašą (patvirtintas Vyriausybės 2022 m. kovo 30 d. nutarimu Nr. 280). Siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, svarstytina, ar nebūtų tikslinga papildyti Gamtinių dujų įstatymo 5 straipsnį nuostata, nustatančia Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos pareigą patvirtinti sąrašą valstybių ir tiekimo įmonių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai koreguotinos ir projektu siūlomos 46 straipsnio 31 ir 32 dalių nuostatos.

2.     Atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo 10 straipsnį, pagal kurį gamtinių dujų sistemos naudotojai teisę naudotis SGD terminalo infrastruktūra įgyvendina sutarčių su SGD terminalo operatoriumi pagrindu, ir į  Gamtinių dujų įstatymo 14 straipsnio 1 dalį, pagal kurią gamtinių dujų įmonių santykiai su vartotojais ir sistemos naudotojais grindžiami sutartimis, siūlytume projektą papildyti įstatymo įgyvendinimo nuostatomis dėl projektu siūlomų nuostatų taikymo iki įstatymo įsigaliojimo sudarytoms sutartims su perdavimo sistemos ar suskystintų gamtinių dujų terminalo naudotojais.

3.    Atkreiptinas dėmesys, kad Gamtinių dujų įstatymo 52 straipsnio 1 dalyje pateiktas išsamus sąrašas atvejų, kai gamtinių dujų įmonės, pateikdamos argumentuotus motyvus, gali atsisakyti suteikti teisę naudotis sistema. Svarstytinas projektu siūlomų įstatymo nuostatų santykis su nurodytomis galiojančio įstatymo nuostatomis.

 

 

 


 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. daina.petrauskaite@lrs.lt

D. Zebleckis, tel. (8 5) 239 6906, el. p. dainius.zebleckis@lrs.lt