LIETUVOS RESPUBLIKOS
BUHALTERINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO Nr. IX-574 5 STRAIPSNIo PAKEITIMO
ĮSTATYMo PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą
Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos siekį nuo 2015 m. sausio 1 d. įsivesti eurą, į Lietuvos Respublikos euro įvedimo Lietuvos Respublikoje įstatymą ir į Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo (toliau – Lietuvos banko įstatymas) 31 straipsnį, įsigaliosiantį nuo euro įvedimo dienos, pagal kurį Lietuvos bankas skelbs Lietuvos Respublikoje Europos centrinio banko paskelbtus orientacinius euro ir užsienio valiutų santykius, keičiama Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo (toliau – Buhalterinės apskaitos įstatymas) 5 straipsnio nuostata.
2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau – įstatymo projektas) tikslas – įgyvendinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. 604 „Dėl Nacionalinio euro įvedimo plano bei Lietuvos visuomenės informavimo apie euro įvedimą ir komunikacijos strategijos patvirtinimo“ patvirtintą Nacionalinio euro įvedimo planą ir nustatyti, kad, Lietuvos Respublikoje įvedus eurą, ūkiniai įvykiai ir ūkinės operacijos, kurių buvimas ir atlikimas ar rezultatų įforminimas susijęs su užsienio valiuta, apskaitoje perskaičiuojami į eurus pagal Lietuvos banko skelbiamą orientacinį euro ir užsienio valiutos santykį, jei kiti teisės aktai nenustato kitaip. Lietuvos banko paskelbti orientaciniai euro ir užsienio valiutų santykiai apskaitoje būtų taikomi nuo kitos darbo dienos po jų paskelbimo.
3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai
Šiuo metu pagal Buhalterinės apskaitos įstatymo 5 straipsnį ūkiniai įvykiai ir ūkinės operacijos, kurių buvimas ir atlikimas ar rezultatų įforminimas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka susijęs su užsienio valiuta, apskaitoje perskaičiuojami į litus pagal Lietuvos banko nustatytą lito ir užsienio valiutos santykį, galiojantį ūkinio įvykio arba ūkinės operacijos atlikimo dieną, arba pagal vadovaujantis kitais teisės aktais nustatytą lito ir užsienio valiutos santykį. Taip pat Lietuvos Respublikos užsienio valiutos Lietuvos Respublikoje įstatyme, kuris bus pripažintas netekusiu galios nuo euro įvedimo Lietuvos Respublikoje dienos, yra nustatyta, kad visos įmonės, įstaigos, organizacijos, bankai ir kredito unijos privalo tvarkyti apskaitą pagal oficialų lito kursą ir Lietuvos banko skelbiamą lito ir užsienio valiutos santykį. Šiuo metu Lietuvos banko nustatyti lito ir užsienio valiutų santykiai įsigalioja kitą darbo dieną po jų nustatymo dienos ir galioja tol, kol neįsigalioja nauji.
4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Pagal Lietuvos banko įstatymo 31 straipsnį, įsigaliosiantį nuo euro įvedimo dienos, Lietuvos bankas skelbs Lietuvos Respublikoje Europos centrinio banko paskelbtus orientacinius euro ir užsienio valiutų santykius. Lietuvos bankas taip pat galės nustatyti ir skelbti Lietuvos Respublikoje kitus, nei skelbia Europos centrinis bankas, užsienio valiutų santykius. Europos centrinio banko užsienio valiutų santykiai fiksuojami ir skelbiami be jokių nuorodų, kada jie galioja. Todėl siūloma pakeisti Buhalterinės apskaitos įstatymo 5 straipsnį vietoj Lietuvos Respublikos piniginio vieneto lito nurodant eurą ir papildant nauja nuostata, kad „Lietuvos banko paskelbti orientaciniai euro ir užsienio valiutų santykiai apskaitoje taikomi nuo kitos darbo dienos po jų paskelbimo“. Įstatymas įsigaliotų dieną, nuo kurios Europos Sąjungos Taryba panaikina išlygą Lietuvos Respublikai pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 140 straipsnio 2 dalį.
5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
8. Projekto inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą
Galioja Buhalterinės apskaitos įstatymas. Panaikinti galiojančių teisės aktų nereikės.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms, yra suderintas su Europos Sąjungos teisės aktais.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymo lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys
Įstatymui įgyvendinti nereikia įstatymo lydimųjų aktų.
12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas
Įstatymui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymo projekto rengimo metu vertinimų, rekomendacijų ir išvadų nebuvo gauta.
14. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai
Įstatymo projektą parengė Finansų ministerijos specialistai. Įstatymo projekto rengimą koordinavo Finansų ministerijos Apskaitos metodologijos departamentas (Apskaitos metodologijos departamento direktorė Ingrida Muckutė, tel. (8 5) 239 0164), atsakingas asmuo – Apskaitos ir audito skyriaus (vedėja Asta Nareckaitė, tel. (8 5) 239 0018) vyr. specialistė Ramutė Bužavienė, tel. (8 5) 239 0167.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: „apskaita“, „euras“, „euro ir užsienio valiutų santykiai“.