PASIŪLYMAS

DĖL Asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo NR. XIII-3222 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2695(2)

  

2024-05-02

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

   1

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo pakeitimo projekto 1 straipsniu keičiamo Asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo (toliau – Įstatymas) 11 straipsnio 1 dalyje įtvirtinti asmens sveikatos priežiūros specialisto teisės atsisakyti teikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir  nutraukti šių  paslaugų teikimą pagrindai. Pažymėtina, kad nors yra sveikintinas asmens sveikatos priežiūros specialistų profesinės etikos principų apsaugos stiprinimas įstatymuose, jis pagal savo apimtį ir teisinės gynybos efektyvumą negali nukonkuruoti Konstitucijoje tiesiogiai saugomų vertybių įstatyminės apsaugos. Tai reiškia, kad Konstitucijoje tiesiogiai neįvardinta profesinės etikos principų apsauga negali išstumti ar pakeisti konstitucinės sąžinės laisvės apsaugos garantijų teisėkūroje. Atsižvelgiant į tai, kad Konstitucijos 26 str. įtvirtintas nevaržomos sąžinės laisvės principas, o taip pat į tai, kad tarp asmens sveikatos priežiūros specialistų sąžinės ir profesinės etikos principų egzistuoja glaudus ryšys, kuris ir sudaro prielaidas realiam etikos principų taikymui profesinėje praktikoje, įstatymo pakeitimo projektą siūloma papildyti nuostata, kad atsisakymas teikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas ar šių paslaugų teikimo nutraukimas galimas esant prieštaravimui asmens sveikatos priežiūros specialisto sąžinei ir profesinės etikos principams.

             Taip pat, įvertinus, kad toliau aptariama problema atsirado nekritiškai pasinaudojus LR Vyriausybės išvadoje pateiktu projekto tobulinimo pasiūlymu, siekiant teisinio aiškumo, pažymėtina, kad Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatyme (taip pat siūlomuose jo pakeitimuose) nėra tiesiogiai reglamentuoti atvejai, kuomet šias paslaugas teikiantis asmuo negali atsisakyti teikti  arba negali nutraukti minėtų paslaugų teikimo net esant realiam pavojui paciento ar asmens sveikatos priežiūros specialisto sveikatai ar gyvybei, todėl atitinkamos įstatymo pakeitimo projekto dalies, kurioje įvardijami numanomi kiti negu projekte tiesiogiai išvardinti draudimo atsisakyti arba nutraukti asmens sveikatos priežiūros paslaugų  teikimą atvejai ir dėl to referuojama į Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymą, yra siūloma atsisakyti. O jeigu įstatymo projekto rengėjų tikslas buvo nurodyti, kad yra išimčių iš Įstatyme įtvirtinto bendro draudimo atsisakyti teikti būtinąją medicinos pagalbą, tuomet siūlytina koreguoti dabartinę formuluotę projekte, kad būtų pašalintos galimos kitokios interpretacijos galimybės. Pavyzdžiui, kaip nurodyta šiame pasiūlyme.

Taip pat, siekiant išvengti pasikartojimo, pakartotinį įvardijimą sakinyje ,,<...> šių paslaugų teikimas <...>“ siūloma keisti į ,,<...> teikimas <...>“.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo 11 straipsnio 1 dalį ją išdėstyti taip:

3) atsisakyti teikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas arba nutraukti šių paslaugų teikimą, jeigu tai  teikimas prieštarauja asmens sveikatos priežiūros specialisto sąžinei ir profesinės etikos principams arba gali sukelti realų pavojų paciento, asmens sveikatos priežiūros specialisto sveikatai ar gyvybei, išskyrus atvejus, kai teikiama būtinoji medicinos pagalba. Išimtinius atvejus, kuomet leidžiama atsisakyti pradėti teikti arba nutraukti būtinąją medicinos pagalbą, nustato Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 Teikia Seimo narė                                                                                        Asta Kubilienė