LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399

143, 144, 145, 154, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 1714, 172, 174, 178, 1806, 1862, 2021 straipsnių

ir dvidešimt ketvirtojo skirsnio pavadinimo pakeitimo“

PROJEKTO XIVP-2435

 

2022-04-19 Nr. 102-P-15

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydą Anušauską pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Andrių Vyšniauską pavaduojantis Linas Slušnys.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-01

4

(4)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.          Pagal projekto 3 straipsnyje dėstomo Seimo statuto 145 straipsnio 4 dalį pagrindinis komitetas privalo kreiptis dėl numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados, jeigu tokią iniciatyvą savo parašais arba dėl to balsuodami Seimo posėdyje paremia ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių. Iniciatyva prašyti numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados turi būti pateikta pagrindiniam komitetui, kol šis nėra priėmęs vieno iš Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 1, 2, 5 ir 6 punktuose numatytų sprendimų. Pagal siūlomą teisinį reguliavimą ne mažesnė kaip 1/5 Seimo narių grupė iniciatyvą kreiptis dėl numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados galėtų pareikšti dviejose teisėkūros proceso Seime stadijose – projekto pateikimo Seimo posėdyje stadijoje ir projekto svarstymo Seimo komitetuose stadijoje, o galimybė iniciatyvą paremti balsuojant Seimo posėdyje būtų įmanoma tik projekto pateikimo Seimo posėdyje metu. Be to, pagal aptariamą projekto 3 straipsnyje dėstomo Seimo statuto 145 straipsnio 4 dalį numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados iniciatoriai privalo suformuluoti klausimus, atitinkančius Seimo statuto 145 straipsnio 2 ir 6 dalyse nustatytus kriterijus, kas reiškia, kad iniciatyvos pareiškimui iniciatoriai turėtų tinkamai pasiruošti ir turėti tam pakankamai laiko. Pažymėtina, kad pagal Seimo statuto 90 straipsnio 1 dalį Seimo Pirmininkas kartu su Seimo Pirmininko pavaduotojais sudaro detalų savaitės posėdžių darbotvarkės projektą ir pateikia jį svarstyti Seniūnų sueigai, pasiūlymus teikia Seimo valdybos nariai, Seniūnų sueigos nariai, komitetai, kiti Seimo nariai ir Vyriausybė. Dėl tokios Seimo posėdžių darbotvarkių sudarymo procedūros šios darbotvarkės, įtraukiant į jas naujus, darbotvarkių projektuose nenumatytus klausimus, neretai papildomos posėdžio dieną, darbotvarkės projektą svarstant Seniūnų sueigos posėdyje. Atsižvelgus į tai bei į aukščiau minėtą teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados iniciatorių pareigą suformuluoti klausimus, atitinkančius Seimo statute nustatytus kriterijus, galima daryti prielaidą, kad kai kuriais atvejais Seimo narių teisė paremti iniciatyvą kreiptis dėl numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados balsuojant Seimo posėdyje de facto būtų negalima (prašymo dėl išvados iniciatoriams tiesiog nebus objektyvių galimybių tinkamai suformuluoti klausimus, atitinkančius Seimo statuto 145 straipsnio 2 ir 6 dalyse nustatytus kriterijus). Todėl svarstytina, ar projektu teikiamas teisinis reguliavimas neturėtų būti koreguojamas, nustatant papildomas priemones, užtikrinančias realią Seimo narių galimybę paremti iniciatyvą kreiptis dėl numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados balsuojant Seimo posėdyje (pavyzdžiui, nustatant galimybę suformuluoti klausimus vėliau, per tam tikrą laiką nuo Seimo posėdžio, kurio metu pritarta iniciatyvai kreiptis dėl atitinkamos išvados) arba apskritai atsisakant galimybės paremti iniciatyvą balsuojant kaip kai kuriais atvejais neįgyvendinamos.

Nepritarti

Galimybė prašyti numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados (toliau – Išvada), kai tokią iniciatyvą dėl to balsuodami Seimo posėdyje paremia ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių, nėra neįgyvendinama, todėl jos visai atsisakyti netikslinga. Ši Seimo narių teisė, kaip ir nurodyta Teisės departamento (toliau – TD) išvadoje, gali būti realizuota projekto pateikimo Seimo posėdyje metu.

Pažymėtina, kad net ir tuo atveju, jeigu dėl TD pastaboje nurodytų aplinkybių prašyti Išvados, tokią iniciatyvą paremiant balsavimu Seimo posėdyje, nebūtų galimybės, Išvados visada būtų galima prašyti kitu būdu – tokį prašymą paremiant Seimo narių parašais.

Projekto 4 str. siūlomoje Seimo statuto 145 straipsnio 4 dalyje taip pat nurodoma, kad galutinį sprendimą dėl teikiamų klausimų ir jų formuluočių priima pagrindinis komitetas. Tokios nuostatos poreikis kilo, nes ne kartą prašant Išvados kilo klausimų, ar pagrindinis komitetas pateiktus klausimus (jei jie būdavo pateikiami) gali redaguoti, ar komitetas gali pateikti papildomų klausimų ir pan. Bet kuriuo atveju (nepriklausomai nuo Išvados prašymo iniciatyvos subjekto) komitetui priimant sprendimą prašyti Išvados, šis klausimas diskutuojamas ir svarstomas komiteto posėdyje pagal iš anksto paskelbtą komiteto posėdžio darbotvarkę. Nei galiojančiu Seimo statutu nei Projektu siūlomu reguliavimu nenumatomi apribojimai tokio klausimo svarstyme pasisakyti ir savo siūlymus, pastebėjimus ar pakeitimus teikti visiems Seimo nariams.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-01

4

(5)

 

2.         Pagal projekto 3 straipsnyje dėstomo Seimo statuto 145 straipsnio 5 dalį ne mažesnė kaip 1/5 Seimo narių grupė pareikšti iniciatyvą pateikti numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvadą dėl to paties projekto galėtų tik vieną kartą ir tik tuo atveju, jeigu dėl projekto tokios išvados dar nėra paprašęs pagrindinis komitetas. Vadinasi, pagal siūlomą teisinį reguliavimą tuo atveju, jei numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados jau būtų paprašęs pagrindinis komitetas, Seimo narių grupė netektų galimybės inicijuoti išvados pateikimą, net jei suformuotų kitokio turinio klausimus, nei suformulavo pagrindinis komitetas. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Seimo statuto 145 straipsnio 2 ir 6 dalis kreipimasis į atitinkamus subjektus pateikti numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvadą galimas, jei projekte numatoma reguliuoti iki tol nereguliuotus visuomeninius santykius arba yra iš esmės keičiamas teisinis reguliavimas ir projekto iniciatoriai dėl reikalingų specialių ir (ar) mokslinių žinių trūkumo aiškinamajame rašte nepateikė numatomo teisinio reguliavimo poveikio to teisinio reguliavimo sričiai, asmenims ar jų grupėms, kuriems bus taikomas numatomas teisinis reguliavimas, išsamaus vertinimo; gali būti formuluojami ne bet kokie klausimai, o klausimai dėl projekto poveikio ekonomikai, konkurencijai, valstybės finansams, socialinei aplinkai ir lygioms galimybėms, viešajam administravimui, teisinei sistemai, žmogaus teisėms, kriminogeninei situacijai, korupcijos mastui, aplinkai ir klimato kaitai, administracinei naštai, regionų plėtrai, reglamentuojamoms profesijoms ir kitoms teisinių santykių sritims; negali būti formuluojami klausimai, į kuriuos atsakyta Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalyje nurodytame aiškinamajame rašte ar šio statuto 136 straipsnio 2 ir 3 dalyse, 138 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse nurodytose išvadose. Apibendrinant tai, kas išdėstyta, akivaizdu, kad siekis gauti numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvadą sietinas su visapusišku numatomo teisinio reguliavimo poveikio įvertinimu ir prireikus atitinkamu projekto tobulinimu,  todėl neaišku, kodėl teikiamu teisiniu reguliavimu siūloma nesudaryti galimybės šių tikslų siekti ne mažesnei kaip 1/5 Seimo narių grupei, kai išvados jau yra kreipęsis pagrindinis komitetas, nors ši grupė ir keltų pagrindinio komiteto neiškeltus klausimus išvadą teiksiantiems subjektams.

Nepritarti

Teikiamos pastabos kontekste pažymėtina, kad išvados institutas detaliai reglamentuojamas Teisėkūros pagrindų įstatyme, kurio 15 str. „Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas“ įtvirtintas reikalavimas atlikti numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimą dar rengiant teisės akto, kuriuo numatoma reglamentuoti iki tol nereglamentuotus santykius, taip pat kuriuo iš esmės keičiamas teisinis reguliavimas, projektą. Šio vertinimo išsamumas turi būti proporcingas galimoms numatomo teisinio reguliavimo pasekmėms. Sprendimą dėl numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo priima teisės akto projekto rengėjas. Atliekant numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimą, nustatomas galimas teigiamas ir neigiamas poveikis to teisinio reguliavimo sričiai, asmenims ar jų grupėms, kuriems bus taikomas numatomas teisinis reguliavimas. Atsižvelgiant į teisės akte numatomo naujo teisinio reguliavimo pobūdį, mastą, turi būti įvertinamas poveikis ekonomikai, konkurencijai, valstybės finansams, socialinei aplinkai, viešajam administravimui, teisinei sistemai, kriminogeninei situacijai, korupcijos mastui, aplinkai, administracinei naštai, regionų plėtrai, reglamentuojamoms profesijoms ir kitoms sritims.

 

Taip pat atkreiptinas dėmesys ir į aukščiau nurodytą argumentą, kad pagrindiniam komitetui priimant sprendimą prašyti Išvados (nepriklausomai nuo Išvados prašymo iniciatyvos subjekto), šis klausimas diskutuojamas ir svarstomas komiteto posėdyje pagal iš anksto paskelbtą komiteto posėdžio darbotvarkę. Nei galiojančiu Seimo statutu nei projektu siūlomu reguliavimu nenumatomi apribojimai tokio klausimo svarstyme pasisakyti ir savo siūlymus, pastebėjimus ar pakeitimus teikti visiems Seimo nariams.

Apsisprendžiant dėl pastabos, pažymėtina, kad Išvada yra viena iš teisėkūros kokybės užtikrinimo priemonių, tačiau ji neturi tapti galimybe nepagrįstai vilkinti teisėkūros procesus.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-01

4

(5)

 

3.         Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į tai, kad projekto 3 straipsniu keičiamo Seimo statuto 145 straipsnio 5 dalyje reglamentuojami būtent su Seimo narių pareikšta iniciatyva prašyti numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados susiję procedūriniai klausimai, šioje dalyje vietoj žodžių „numatytas prašymas“ įrašytini žodžiai „numatyta Seimo narių iniciatyva prašyti“.

Pritarti

Projektas patobulintas.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-01

8

 

 

5.         Projekto 7 straipsnyje dėstomo Seimo statuto 159 straipsnio 4 dalyje vietoj formuluotės „įstatymo priėmimo metu svarstomas ir priimamas įstatymas ar nutarimas dėl įstatymo įgyvendinimo“ siūloma įrašyti formuluotę „įstatymo priėmimo metu svarstomas ir (ar) priimamas įstatymas ar nutarimas dėl įstatymo įgyvendinimo“. Taigi pagal teikiamą siūlymą galėtų susidaryti situacija, kai įstatymo priėmimo metu būtų svarstomas, tačiau nepriimamas įstatymas ar nutarimas dėl įstatymo įgyvendinimo. Svarstytina, ar projektu siūlomas pakeitimas visais atvejais leis užtikrinti sklandų teisėkūros procesą ir priimtų įstatymų įgyvendinimą.

Atsižvelgti

Pirma, aptariamoje nuostatoje formuluotė „<...> įstatymo priėmimo metu svarstomas ir priimamas <...>“ suponuoja, kad tai, kad šios teisėkūros proceso stadijos (svarstymas ir priėmimas) vyksta viename Seimo posėdyje (pagrindinio projekto priėmimo metu). Tačiau projektų svarstymas ir priėmimas viename Seimo posėdyje įmanomas tik išimtiniais Seimo statute nustatytais atvejais.

Antra, neginčytina, kad idealiuoju atveju tiek pagrindinis teisės aktas, tiek lydimieji turėtų būti priimami vienu metu. Tačiau praktikoje yra buvę, kad lydimieji projektai Seimo posėdyje pateikiami vėliau (pavyzdžiui, kai jų poreikis identifikuojamas tik svarstymo pagrindiniame komitete metu), t.y., svarstant pagrindinį projektą Seimo posėdyje. Tokiais atvejais ne visuomet pavyksta suderinti pagrindinio ir lydimųjų projektų teisėkūros proceso stadijas ir Seimo posėdyje priimant pagrindinį teisės aktą, lydimieji būna dar tik svarstomi Seimo posėdyje, o priimami vėliau.

Tačiau sistemiškai vertinant keičiamą nuostatą, Projektas patobulintas, Seimo statuto 159 straipsnio 4 dalyje atsisakant žodžių „svarstomas ir (ar)“:

„4. Jeigu reikia, įstatymo priėmimo metu svarstomas ir (ar) priimamas įstatymas ar nutarimas dėl įstatymo įgyvendinimo, taip pat įstatymai dėl kitų įstatymų ar jų straipsnių, susijusių su priimamu įstatymu, pakeitimo, papildymo ar panaikinimo pripažinimo netekusiais galios.“

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-01

1

10

 

 

 

 

4.         Pagal dabar galiojančią Seimo statuto 161 straipsnio redakciją, jeigu projektas bet kurioje svarstymo stadijoje atmetamas, jis gali būti siūlomas vėl ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo projekto atmetimo dienos. Pagal Seimo statuto 143 straipsnio, reglamentuojančio Seimo sprendimus dėl pateikto projekto, 1 dalies 3 punktą Seimas gali priimti sprendimą atmesti projektą po pateikimo Seimo posėdyje; pagal šio straipsnio 3 dalį sprendimas atmesti projektą gali būti priimamas ne mažesne kaip 1/4 visų Seimo narių balsų dauguma. Tuo tarpu projekto 9 straipsniu Seimo statuto 161 straipsnyje siūloma nustatyti, kad jeigu įstatymo projektas svarstymo Seimo posėdyje ar priėmimo stadijoje atmetamas, jis gali būti siūlomas vėl ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo projekto atmetimo dienos, t. y. projekte pateiktoje Seimo statuto 161 straipsnio formuluotėje nebenumatomos projekto atmetimo jo pateikimo Seimo posėdyje stadijoje pasekmės. Tokia nuostata yra neišbaigta ir nedera su Seimo statuto 143 straipsnio 1 dalies 3 punkto ir 3 dalies normomis, kuriose projekto atmetimas pateikimo Seimo posėdyje metu vis dėlto numatytas. Atsižvelgus į tai, reikėtų arba pildyti Seimo statuto 143 straipsnį, jame atskleidžiant projekto atmetimo pateikimo Seimo posėdyje metu pasekmes, arba tikslinti keičiamą Seimo statuto 161 straipsnio nuostatą, būtent joje numatant minėtas projekto atmetimo pateikimo Seimo posėdyje metu pasekmes. Antruoju atveju  projekto 9 straipsniu keičiamas Seimo statuto 161 straipsnis galėtų būti dėstomas taip: „Jeigu įstatymo projektas pateikimo Seimo posėdyje, svarstymo Seimo posėdyje ar priėmimo stadijoje atmetamas, jis gali būti siūlomas vėl ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo projekto atmetimo dienos“.

Atsižvelgti

Pirma, Projektu siūlomos nuostatos neįtakojo pastaboje nurodyto neaiškumo, nes pagal dabar galiojančią Seimo statuto 144 str. 1 d. nuostatą – projekto svarstymo procedūrą sudaro svarstymas pagrindiniame komitete, svarstymas Seime ir priėmimas, bet neapima projekto pateikimo. Tai, kad Projektu siūloma atskirti projekto priėmimo stadiją nuo projekto svarstymo, niekaip neįtakoja projekto pateikimo savarankiškos stadijos sampratos. Pažymėtina, kad projekto svarstymo procedūra pradedama tik po projekto pateikimo priėmus sprendimą pradėti projekto svarstymo procedūrą (Seimo statuto 143 str. 1 d. 1 p.).

Antra, pastaboje siūlomas patikslinimas nėra tikslingas, nes pateikimo metu atmestų projektų tolesnio pateikimo apribojimai numatomi Seimo statuto 139 str. („ Aplinkybės, dėl kurių įstatymo projektas neteikiamas svarstyti Seime“) 2 d., kurioje nurodoma, kad „Jeigu pateiktąjį ar kitą analogiško turinio įstatymo projektą per pastaruosius 6 mėnesius Seimas buvo atmetęs, toks projektas taip pat neteikiamas pakartotinai svarstyti.“.

Komiteto organizuotų klausymų dėl svarstomo projekto metu atkreiptas dėmesys į tai, kad sistemiškai vertinant Seimo statuto nuostatas (t.y. 161 straipsnį „Atmesto projekto pateikimas“ ir 139 straipsnio 2 dalį), tikslinga Projektą tobulinti Seimo statuto 161 straipsnį pripažįstant netekusiu galios, o 139 straipsnio 2 dalį išdėstant taip:

„2. Jeigu pateiktąjį ar kitą analogiško turinio įstatymo projektą per pastaruosius 6 mėnesius Seimas buvo atmetęs pateikimo, svarstymo Seimo posėdyje ar priėmimo stadijoje, toks projektas taip pat neteikiamas pakartotinai svarstyti.“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-01

19

 

 

6.         Projektas pildytinas nuostatomis, numatančiomis jo įsigaliojimo datą, nes projekto 6 straipsnyje dėstoma Seimo statuto 158 straipsnio 8 dalimi siūloma nustatyti iš esmės naują teisinį reguliavimą, todėl aiškios įsigaliojimo datos nebuvimas tam tikrais atvejais galėtų komplikuoti priėmimo procedūrą.

Pritarti

Projektas patobulintas.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-01

19

 

 

7.         Projektas pildytinas nuostatomis, numatančiomis, kad iki jo įsigaliojimo pradėtos numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados gavimo procedūros baigiamos pagal tas pačias taisykles, pagal kurias jos buvo pradėtos. Priešingu atveju gali kilti neaiškumų, kaip įsigaliojus projekto nuostatoms tęsiamas (ir ar apskritai tęsiamas, atsižvelgus į projektu siūlomą teisinį reguliavimą) iki projekto nuostatų įsigaliojimo pradėtas procesas.

Pritarti

Projektas patobulintas.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam projektui XIVP-2435(2) ir Komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – 0, susilaikė – 3.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Julius Sabatauskas, Andrius Vyšniauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Irena Haase

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė