LIETUVOS RESPUBLIKOS energetikos MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 38, 01104 Vilnius,

Tel. (8 5) 203 4407, faks. (8 5) 203 4692, el. p. [email protected], www.enmin.lrv.lt

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 302308327

Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai

 

 

2022-             

Nr. (21.3-25 Mr)3-

 

Į 2022-05-26

Nr. R2-(RPS)-3125

 

DĖL RINKŲ TYRIMO TAISYKLIŲ VIEŠOSIOS KONSULTACIJOS

 

Lietuvos Respublikos energetikos ministerija (toliau – Ministerija), gavusi Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) pateiktą derinti Tarybos nutarimo „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2012 m. birželio 8 d. nutarimo Nr. O3-135 „Dėl Rinkų tyrimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (toliau – Projektas), pagal kompetenciją teikia šias pastabas ir pasiūlymus dėl Projekto:

1. Manytina, kad Projektu dėstomų Rinkų tyrimo taisyklių (toliau – Taisyklės) 1 punkte netiksliai nurodomi Taisyklių tikslai. Ministerijos nuomone, laikantis teisėkūros reikalavimų, Taisyklių 1 punktas tikslintinas nurodant, kad Taisyklių tikslas yra detalizuoti rinkų tyrimo procedūras ir pan. Taisyklių priėmimas savaime nereiškia, kad rinkose nebus asmenų, turinčių didelę įtaką. Atsižvelgiant į tai, siūlytina tikslinti Taisyklių 1 punkte nurodytus Taisyklių tikslus.

2. Taisyklių 4 punkte pateikiama nuoroda į negaliojančius (pripažintus netekusiais galios) Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos paaiškinimus dėl dominuojančios padėties nustatymo. Atsižvelgiantį tai, tikslintinas Taisyklių 4 punktas, pateikiant nuorodą į galiojančius Paaiškinimus dėl dominuojančios padėties nustatymo, patvirtintus Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos 2020 m. balandžio 7 d. nutarimu Nr. 1S-44 (2020) „Dėl Paaiškinimų dėl dominuojančios padėties nustatymo patvirtinimo“ (https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/da14cf0078d711eab005936df725feed/asr).

3. Iš Taisyklių nuostatų nėra aišku, ar asmenys yra (bus) informuojami (ir kokiu būdu) apie rinkos tyrimo pradžią (Taisyklių 8 punktas). Siekiant teisinio tikrumo ir aiškumo, svarstytina, ar tai neturėtų būti detaliau aptarta Taisyklėse.

4. Remiantis konkurencijos teisėje pripažintais principais (yra apibrėžiama ir tiriama būtent atitinkama rinka) ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 65 straipsnio 7 dalyje bei Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 11 straipsnio 8 dalyje įtvirtintus principus, siūlytina Taisyklių 10.1 papunktį išdėstyti taip: „10.1. atitinkamos rinkos apibrėžimas (produktų ar paslaugų (rinkos segmentai segmentų) ir geografinės) teritorijos apibrėžimas);“.

5. Atitinkamai Taisyklių 10.2 papunktį siūlytina išdėstyti taip: „10.2. konkurencijos atitinkamoje rinkoje veiksmingumo tyrimas;“.

6. Kadangi asmenys, turintys didelę įtaką rinkoje, gali būti nustatomi ne bet kuriuo atveju, o tik tuo atveju, jei konkurencija atitinkamoje rinkoje nėra veiksminga, siūlytina Taisyklių 10.3 papunktį išdėstyti taip: „10.3. jei konkurencija atitinkamoje rinkoje nėra veiksminga, asmenų, turinčių didelę įtaką rinkoje, nustatymas;“.

7. Atitinkamai tikslintinas Taisyklių III skyriaus pavadinimas, jį vadinant „Atitinkamos rinkos apibrėžimas“. Taip pat, jei reikalinga, žodis „atitinkama“ turėtų būti pridėtas ir kituose Taisyklių punktuose.

8. Nėra aiškios Taisyklių 14 punkto nuostatos dėl informacijos rinkimo iš fizinių asmenų ir nustatomų tokios informacijos rinkimo ribojimų. Jeigu rinkos dalyvis būtų juridinio asmens statuso neturintis fizinis asmuo, nėra aišku, ar Taryba (ne)turėtų teisę gauti iš jo reikalingą informaciją, ar būtų taikomos juridinių asmenų informacijos gavimui nustatytos taisyklės. Atsižvelgiant į tai, Taisyklių 14 punkte siūlytina detalizuoti informacijos rinkimo iš fizinių asmenų nuostatas, kad būtų aiškūs ir suprantami informacijos gavimo iš tokių asmenų pagrindai.

9. Taisyklių 15 punkte dėstoma nuostata „jei rinkos tyrimas nebaigiamas per Elektros energetikos įstatymo 65 straipsnio 6 dalyje ir Gamtinių dujų įstatymo 11 straipsnio 7 dalyje nustatytus terminus, atitinkama rinka gali būti tiriama iš naujo Taisyklėse nustatyta tvarka“ kelia didelių abejonių dėl jos atitikties Lietuvos Respublikos įstatymams. Elektros energetikos įstatymo 65 straipsnio 6 dalyje ir Gamtinių dujų įstatymo 11 straipsnio 7 dalyje įtvirtinta, kad rinkos tyrimas baigiamas Tarybos sprendimu dėl rinkos tyrimo rezultatų, o Tarybos sprendime išdėstomi visų atliktų rinkos tyrimo etapų rezultatai. Taigi, įstatymai numato baigtinius rinkos tyrimo atlikimo terminus ir procedūras (rinkos tyrimo rezultatus) ir nenumato, kad rinkos tyrimas iš esmės galėtų pasibaigti be jokių Tarybos išvadų. Taip Tarybai galėtų būti suteikta iš esmės neribota diskrecija nepriimti jokių sprendimų dėl rinkos tyrimo rezultatų. Jei tokias Tarybos teises numato ES teisės aktai (dokumentai), Taisyklės turėtų būti papildytos nuoroda į tokius ES teisės aktus (dokumentus). Priešingu atveju siūlytina tikslinti Taisyklių 15 punktą, atsisakant tokios siūlomos nuostatos.

10. Manytina, kad dėl teisinio aiškumo Taisyklių III skyriuje būtų reikalinga plačiau paaiškinti, kaip bus apibrėžiama atitinkama rinka, ypač tais atvejais, kai tiriamos Taisyklių 20 punkte nurodytos rinkos ar segmentai (nenurodyti 19 punkte). Kaip pavyzdžiu galima pasinaudoti atnaujintų Elektroninių ryšių rinkos tyrimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. 1V-297 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – RRT Elektroninių ryšių rinkos tyrimo taisyklės), 20-22 punktų nuostatomis (https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.B2E6CFA08F3E/asr). Jei Taisyklių III skyriuje nenorima tokių atskirų detalizuojančių nuostatų, svarstytina Taisyklių III skyriuje pateikti nuorodas į šio rašto 2 punkte minimuose Konkurencijos tarybos paaiškinimuose vartojamas sąvokas (prekės rinka, geografinė teritorija (geografinė rinka), atitinka rinka ir pan.).

11. Taisyklių III skyriuje (ypač Taisyklių 19-21 punktuose) siūlytina peržiūrėti formuluočių „rinka“ ir „rinkos segmentas“ vartojimą. Ministerijos supratimu, rinkos segmentai įprastai turėtų būti suprantami, kaip smulkesnės plačiai apibrėžtos rinkos dalys.

12. Taisyklių 19 punkte nustatomas pradinis rinkų ir jų segmentų sąrašas. Projekto lydimuosiuose dokumentuos nurodyta, kad iš tokio sąrašo išimamos rinkos, kuriose yra natūrali monopolija. Projekto lydimuosiuose dokumentuose reikėtų plačiau paaiškinti, kodėl iš Taisyklių 19 punkto išimamos tokios rinkos – ar tokiais atvejais bus laikoma, kad esamas teisės aktų reguliavimas jau yra pakankamas ir užkertantis galimybę tam tikriems asmenims nepagrįstai naudotis savo užimama padėtimi ar pan.

13. Taisyklių 27 punkte ketinama įtvirtinti nuostatą, numatančią, kad susiję asmenys apibrėžiami vadovaujantis 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo 2 straipsnio 13 punktu. Atkreiptinas dėmesys, kad Reglamento 1227/2011 2 straipsnio 13 punkte pateikiama nuoroda į negaliojančią (panaikintą) Direktyvą 83/349/EEB. Atsižvelgiant į tai, susijusių asmenų sąvoką siūlytina įtvirtinti Taisyklių punkte. Tinkamu pavyzdžiu tokiai formuluotei galėtų būti RRT Elektroninių ryšių rinkos tyrimo taisyklių 18 punkto nuostatos.

 

 

 

Energetikos viceministrė                                                                                             Inga Žilienė

 

 

 

 

 

K. Šukvietis, +370 60246543, el. p. [email protected]