Projektas

 

Lietuvos Respublikos

VISUOMENĖS INFORMAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1418 2 ir 39 STRAIPSNIų pakeitimo

įstatymas

 

2024 m.                    Nr.

Vilnius

 

 


 

 

 

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 2 straipsnį nauja 38 dalimi:

„38. Pranešimas žiniasklaidai asmens, įmonės ar organizacijos parengtas informacinis pranešimas, kuris viešosios informacijos rengėjo ir (ar) skleidėjo nuožiūra gali būti skleidžiamas visuomenės informavimo priemonėse.“

·             Seimo narys Stasys Tumėnas 2024-09-23:

Pakeisti 2 straipsnio 38 dalį ir ją išdėstyti taip:

„38. Pranešimas žiniasklaidai visuomenei – asmens, įmonės ar organizacijos fizinio ar juridinio asmens arba kitos organizacijos parengtas informacinis pranešimas, kuris viešosios informacijos rengėjo ir (ar) skleidėjo nuožiūra gali būti publikuojamas skleidžiamas visuomenės informavimo priemonėse.“

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas:

„38. Pranešimas žiniasklaidai – asmens, įmonės ar organizacijos parengtas informacinis pranešimas, kuris viešosios informacijos rengėjo ir (ar) skleidėjo nuožiūra gali būti skleidžiamas visuomenės informavimo priemonėse.“ (žr. komiteto argumentus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 pastabą).

 

Komitetas taip pat pažymi, kad Terminas „Pranešimas žiniasklaidai“ jau yra aprobuotas Valstybinės lietuvių kalbos komisijos (VLKK) ir įkeltas į Terminų banko informacinę sistemą. Manytina, kad poreikio koreguoti terminą, kuris jau yra plačiai paplitęs ir oficialiai patvirtintas kalbos specialistų, nėra.

 

2. Buvusias 2 straipsnio 38–87 dalis laikyti atitinkamai 39–89 dalimis.

3. Pakeisti 2 straipsnio 56 dalį ir ją išdėstyti taip:

„56. Rėmimas – pagalba, kurią asmuo, nedalyvaujantis transliuojant radijo programą ir (ar) teikiant audiovizualinės žiniasklaidos paslaugas, ir (ar) kuriant audiovizualinius, garso ar informacinės visuomenės informavimo priemonės turinius, teikia audiovizualinės žiniasklaidos paslaugoms ir (ar) programoms, radijo programoms, informacinės visuomenės informavimo priemonėms, dalijimosi vaizdo medžiaga platformų paslaugoms ir (ar) programoms ar naudotojų sukurtiems vaizdo įrašams finansuoti, siekdamas skleisti informaciją apie savo pavadinimą, prekių ženklą, įvaizdį, veiklą, prekes ar paslaugas.“

 

2 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 39 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

39 straipsnis. Reklamai, komerciniams audiovizualiniams pranešimams ir pranešimams žiniasklaidai keliami reikalavimai“.

 

·             Seimo narys Stasys Tumėnas 2024-09-23:

Pakeisti 39 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Reklama, komerciniai audiovizualiniai pranešimai, pranešimai visuomenei turi būti padorūs, teisingi ir aiškiai atpažįstami. Paslėpta reklama, paslėpti komerciniai audiovizualiniai pranešimai draudžiami.“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Terminas „Pranešimas žiniasklaidai“ jau yra aprobuotas Valstybinės lietuvių kalbos komisijos (VLKK) ir įkeltas į Terminų banko informacinę sistemą. Manytina, kad poreikio koreguoti terminą, kuris jau yra plačiai paplitęs ir oficialiai patvirtintas, nėra.

 

2. Papildyti 39 straipsnį 12 dalimi:

12. Visuomenės informavimo priemonėje skleidžiant visą ar tik dalį parengto pranešimo žiniasklaidai turi būti laikomasi šių reikalavimų:

1) jeigu pranešimas žiniasklaidai skleidžiamas neatlygintinai, jis žymimas žodžiais „Pranešimas žiniasklaidai“;

2) jeigu pranešimas žiniasklaidai skleidžiamas atlygintinai, jis žymimas žodžiais „Reklama“ arba „Rėmimas“ (pasirinktinai);

3) visais atvejais nurodomas pranešimo žiniasklaidai rengėjas.

 

·             Seimo narys Stasys Tumėnas 2024-09-23:

Pakeisti 39 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

„12. Visuomenės informavimo priemonėje visa apimtimi ar iš dalies publikuojant skleidžiant pranešimą žiniasklaidai visuomenei, turi būti laikomasi šių reikalavimų:

1) jei pranešimas žiniasklaidai visuomenei publikuojamas skleidžiamas neatlygintinai, jis žymimas žodžiais „Pranešimas žiniasklaidai visuomenei“;

2) jei pranešimas žiniasklaidai visuomenepublikuojamas skleidžiamas atlygintina, jis žymimas žodžiais „Reklama“ arba „Rėmimas“ (pasirinktinai);

3) visais atvejais nurodomas pranešimo žiniasklaidai visuomenei rengėjas.“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

                                            Argumentai tokie patys kaip prie pasiūlymo Nr. 2.

·             Seimo narys Stasys Tumėnas 2024-09-23:

Pakeisti 39 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„39 straipsnis. Reklamai, ir komerciniams audiovizualiniams pranešimams ir pranešimams visuomenei keliami reikalavimai.“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Argumentai tokie patys kaip prie pasiūlymo Nr. 2.

·             Seimo narys Stasys Tumėnas 2024-09-23:

Pakeisti 39 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Visuomenės informavimo priemonėse draudžiami reklama,  ir komerciniai audiovizualiniai pranešimai, ir pranešimai visuomenei, kuriuose:

1) naudojamos pasąmonę veikiančios technologijos;

2) skleidžiama klaidinanti reklama;

3) žeminamas žmogaus orumas;

4) diskriminuojama ar skatinama diskriminuoti dėl amžiaus, lyties, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, negalios, tikėjimo, įsitikinimų, pažiūrų ar religijos;

5) skatinamas sveikatai ar saugai pavojingas elgesys, taip pat aplinkos apsaugai ypač žalingas elgesys;

6) reklamuojami tabako gaminiai, elektroninės cigaretės ir (ar) jų pildyklės, rūkomieji žoliniai gaminiai, kaip tai nustatyta Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatyme;

7) reklamuojami alkoholio produktai, kaip tai nustatyta Alkoholio kontrolės įstatyme;

8) reklamuojami tik su receptu įsigyjami vaistiniai preparatai, kaip tai nustatyta Farmacijos įstatyme, ar gydytojų skiriamo gydymo paslaugos, išskyrus specialius leidinius ar specialias visuomenės informavimo priemones;

9) daromas neigiamas poveikis nepilnamečių psichikos sveikatai, fiziniam, protiniam ar doroviniam vystymuisi, kaip tai nustatyta Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatyme;

10) reklamuojami azartiniai lošimai, kaip tai nustatyta Azartinių lošimų įstatyme;

11) reklamuojamos loterijos, kaip tai nustatyta Loterijų įstatyme;

12) pažeidžiami kiti bendrieji reikalavimai reklamai, nustatyti Reklamos įstatyme.“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Argumentai tokie patys kaip prie pasiūlymo Nr. 2.

 

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

Respublikos Prezidentas

 

 

Teikia

Kultūros komiteto pirmininkas                                   Vytautas Juozapaitis