Aprašas: http://kontora.vlk.lt/K2K_FILES/2009-07/1033274496_1.jpg

 

VALSTYBINĖ LIGONIŲ KASA

PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS

 

 

Lietuvos Respublikos

specialiųjų tyrimų tarnybai

 

 

Nr.

 

Į

2018-01-04

Nr.

4-01-81

 

 

 

 

 

 

DĖL ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADOS NR. 4-01-81

 

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – VLK), atsakydama į 2018 m. sausio 4 d. Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos (toliau – STT) antikorupcinio vertinimo išvadoje Nr. 4-01-81 „Dėl ortopedijos techninių priemonių bazinių kainų nustatymo metodikos pakeitimo“ (toliau – Išvada) pateikiamas pastabas ir pasiūlymus, informuoja, į kuriuos STT pasiūlymus buvo atsižvelgta, į kuriuos – neatsižvelgta, ir tai pagrindžia.

1.         Dėl STT siūlymo ortopedijos techninių priemonių bazines kainas skaičiuoti Ortopedijos techninių priemonių, kurių įsigijimo išlaidos kompensuojamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis, bazinių kainų nustatymo metodikos, patvirtintos VLK direktoriaus 2016 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. 1K-251 „Dėl Ortopedijos techninių priemonių, kurių įsigijimo išlaidos kompensuojamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis, bazinių kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika), 131 punkte nustatyta tvarka.

Metodikos 13 punkte nustatyta, kad ortopedijos techninių priemonių (toliau – OTP) bazinė kaina apskaičiuojama pagal dviejų ortopedijos įmonių, kurių OTP gamybos ir pritaikymo sąnaudos yra mažiausios, OTP kainų vidurkį. Nesutinkame su STT pasiūlymu visų OTP bazines kainas skaičiuoti vadovaujantis Metodikos 131 punktu, kuris nustato išimtį: jeigu užpildytas duomenų apie sąnaudas formas pateikia 3 ar mažiau ortopedijos įmonių, atitinkamos OTP bazine kaina laikoma ortopedijos įmonės, kurioje šios priemonės gamybos ir pritaikymo sąnaudos yra mažiausios, pasiūlyta kaina. Daugumoje ortopedijos įmonių, sudariusių sutartis su VLK, didžioji apyvartinių lėšų dalis gaunama iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto. Kainą nustatant pagal vienos ortopedijos įmonės, kurioje konkrečios OTP gamybos ir pritaikymo sąnaudos yra mažiausios, pasiūlytą šios OTP kainą, kyla pavojus dėl galimo dirbtinio kainos dempingo, taip siekiant iš rinkos pašalinti kitus jos dalyvius. Tokiu būdu galėtų susidaryti situacija, kai kuri nors ortopedijos įmonė, pasiūliusi itin mažas kainas, lauktų, kol bankrutuos konkurentai, ir kitą kartą, kai būtų perskaičiuojamos OTP kainos, pasiūlytų jau gerokai didesnes kainas – ir šios kainos turėtų būti patvirtintos, nes alternatyvos, kuri padėtų jas sumažinti, tiesiog nebūtų. Taip pat kyla grėsmė, kad pacientai gali iš viso likti be OTP, nes nė viena ortopedijos įmonė nepajėgs gaminti OTP už dirbtinai labai sumažintas bazines kainas (ortopedijos įmonės, teikiančios OTP kainų pasiūlymus, nėra įpareigotos aprūpinti šiomis priemonėmis apdraustųjų privalomuoju sveikatos draudimu kurios nors ortopedijos įmonės pasiūlytomis kainomis).

2.         Dėl siūlymo VLK interneto svetainėje (http://www.vlk.lt/veikla/veiklos-sritys/ortopedijos-priemoniu-kompensavimas) skelbti informaciją, susijusią su OTP bazinės kainos nustatymu.

Galime sutikti, kad būtų skelbiama nuasmeninta ir apibendrinta informacija apie gautų pasiūlymų skaičių, siūlomų kainų vidurkį ir pan. Labai detalios informacijos pateikimas gali ne tik pažeisti komercines paslaptis, bet ir suteikti galimybę manipuliuoti skelbiamomis kainomis, kai jos bus perskaičiuojamos, nes ūkio subjektai, matydami VLK interneto svetainėje paskelbtas siūlomas kainas, galės OTP kainas siūlyti sau palankesnėms sąlygomis.

3.         Dėl formuluotės „trečiosios šalys“ turinio.

Metodikoje trečiosiomis šalimis laikomos kitos ortopedijos įmonės, iš kurių įmonė, sudariusi sutartį su VLK, įsigyja OTP sudedamąsias dalis, detales. Metodikos pakeitimo rengėjai „trečiųjų šalių“ turinio nesiejo su Europos ekonominei erdvei nepriklausančiomis valstybėmis.

4.         Dėl siūlymo skirti didesnį dėmesį ortopedijos įmonių pateikiamos informacijos tikrinimui ir analizavimui.

VLK ir OTP bazinių kainų nustatymo komisija (toliau – Komisija) atsižvelgė į šį pasiūlymą ir, vykdant klausos aparatų bazinių kainų nustatymo procedūrą (ji šiuo metu dar tebevykdoma), paprašė visų įmonių, teikiančių OTP kainų pasiūlymus, juos detalizuoti, pateikti papildomą pasiūlymus pagrindžiančią informaciją (tikslias siūlomų OTP modelių specifikacijas, gamintojo katalogus ir kt.). Prireikus gali būti paprašyta dar išsamesnės informacijos.

5.         Dėl informacijos skelbimo Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje ar VLK interneto svetainėje.

Paskelbti Metodikos pakeitimo projekto, dėl kurio buvo pateikta Išvada, nebėra galimybės, nes šis projektas jau priimtas. Tačiau ateityje rengdama naujus teisės aktų projektus VLK numato juos skelbti Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje arba VLK interneto svetainėje. Pavyzdžiui, šiuo metu VLK yra parengusi ir pateikusi Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai derinti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymo ,,Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2006 m. kovo 31 d. įsakymo Nr. V-234 „Dėl Valstybės paramos ortopedijos techninėms priemonėms įsigyti apmokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymo „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. liepos 5 d. įsakymo Nr. V-698 „Dėl ortopedijos techninių priemonių, kurių įsigijimo išlaidos kompensuojamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto, ir jų bazinių kainų sąrašų patvirtinimo“ pakeitimo“ projektus. Šie projektai yra skelbiami VLK interneto svetainėje (http://www.vlk.lt/veikla/teis%C4%97s-akt%C5%B3-projektai).

6.         Dėl antikorupcinio teisės aktų vertinimo ateityje.

Informuojame, kad 2017 m. gruodžio – 2018 m. vasario mėn. VLK antikorupciniu požiūriu įvertino 6 teisės aktus ar jų projektus bei vertinimo pažymas paskelbė VLK interneto svetainėje Korupcijos prevencijos skiltyje. Siekiant užtikrinti sklandesnį teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą, VLK rengiamas VLK antikorupcinio teisės aktų ar jų projektų vertinimo tvarkos aprašas, kuriame bus išsamiai reglamentuotas VLK teisės aktų ir jų projektų antikorupcinio vertinimo procesas, vertinimo pažymų skelbimas teisės aktų informacinėje sistemoje bei atsakomybė darbuotojams, nesilaikantiems šio tvarkos aprašo nuostatų.  

 

 

Direktorė                                                                                                                    Jūratė Sabalienė

 

 

 

 

G. Baranauskas, tel. (8 5)  236 4197, el. p. giedrius.baranauskas@vlk.lt