LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS

 


 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBINĖS DARBO INSPEKCIJOS ĮSTATYMO NR. IX-1768

1, 6, 8, 9 STRAIPSNIŲ, KETVIRTOJO1 SKIRSNIO IR PRIEDO PAKEITIMO BEI 131 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2016-05-17 Nr. XIIP-3264(2)

Vilnius

 

            Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

            1. Teikiamu įstatymo projektu yra įgyvendinama 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/67/ES dėl Direktyvos 96/71/EB dėl darbuotojų komandiravimo paslaugų teikimo sistemoje vykdymo užtikrinimo ir kuria iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 1024/2012 dėl administracinio bendradarbiavimo per Vidaus rinkos informacinę sistemą (IMI reglamentas) (toliau – Direktyva 2014/67ES), todėl pagal Seimo statuto 135 straipsnio 4 dalies 2 punktą kartu su teikiamu projektu turėtų būti pateikta minėtosios direktyvos ir teikiamo projekto nuostatų atitikties lentelė.

2. Atsižvelgiant į tai, kad Direktyvos 2014/67/ES 2 straipsnyje „kompetentinga institucija“ yra apibrėžiama kaip „institucija ar įstaiga <...>, kurias valstybės narės paskiria vykdyti Direktyvoje 96/71/ EB ir šioje direktyvoje nustatytas funkcijas“, siūlytina įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių ,,Europos Sąjungos“ įrašyti žodžius ,,valstybių narių“. Be to, atsižvelgiant į tai, kad valstybių narių paskirtos finansinės administracinės priemonės yra siejamos su atitinkamas direktyvas įgyvendinančiais tų valstybių narių teisės aktais, siūlytina keičiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių ,,susijusių su Lietuvos Respublikos darbo kodekso 104 straipsnio 2 dalyje nustatytomis darbo teisės normomis“ įrašyti žodžius ,,susijusių su Lietuvos Respublikos darbo kodekso 104 straipsnio 2 dalyje nustatytų analogiškų garantijų pažeidimu“.

            3. Atsižvelgiant į teisės aktų rengimo rekomendacijas reikėtų tikslinti:

            1) projekto 2 straipsnio 5, 6, 7 dalis, 3 straipsnio 2 dalį, 4 straipsnio 1 dalį ir jose išbraukti žodžius ,,ir jį išdėstyti taip“;

            2) projekto 2 straipsnio dalių numeraciją – nurodytos dvi 9 dalys;

            3) projekto 4 straipsnio 2 dalyje - atitinkami pakeisti ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 11 – 13 punktų numeraciją.

            4. Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 27 punkto formuluotę siūlytina patikslinti atsižvelgiant į kartu teikiamo Lietuvos Respublikos darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo projektu Nr. XIIP-3234(2) tvirtinamo Darbo kodekso (toliau – Darbo kodeksas) 164 straipsnio 3 dalies nuostatas dviem aspektais. Pirma, Darbo kodekso 164 straipsnio 3 dalyje nurodytos darbuotojų atstovavimą darbdavio lygmeniu įgyvendinančių asmenų (ne darbuotojų atstovų) garantijos. Antra, reikėtų patikslinti darbdavio prašymo esmę, t. y. darbo sutarčių nutraukimo pagrindus, kuriems esant turi būti gautas ir nagrinėjamas darbdavio prašymas, o taip pat tikslinti formuluotę „jų darbo sąlygų pakeitimo“, nes pagal Darbo kodekso 164 straipsnio 3 dalį sutikimas turi būti gautas dėl būtinųjų darbo sutarties sąlygų pabloginimo.

            5. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo  9 straipsnio 1 dalis nustato Valstybinės darbo inspekcijos inspektorių teises, siūlytina projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 9 punkte vietoj žodžio ,,įpareigoja“ įrašyti žodį ,,įpareigoti“. Be to, atsižvelgiant į tai, kad projekto 6 straipsniu siūloma pripažinti netekusiu galios keičiamo įstatymo 131 straipsnį, reikėtų keisti arba pripažinti netekusia galios keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalį, kurioje yra nuoroda į naikinamą keičiamo įstatymo 131 straipsnį.

            6. Projekto 5 straipsniu keičiamą ketvirtąjį1 skirsnį reikėtų dėstyti kabutėse.

            7. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 121 straipsnio pavadinimas neatitinka šio straipsnio turinio, todėl siūlytina jį tikslinti, siekiant suderinti jį su siūlomomis šiame straipsnyje nustatyti teisės normomis.

            8. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 121 straipsnio 1 dalyje „prašančioji institucija“ yra apibrėžiama kaip „kitos Europos Sąjungos valstybės narės kompetentinga institucija“, o projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 121 straipsnio 2 dalyje siekiama reglamentuoti su „prašančiąja institucija“ susijusius teisinius santykius: nustatomos prašančiosios institucijos pareigos ir prašymo dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo pateikimo sąlygos ir aplinkybės. Pažymėtina, kad toks teisinis reguliavimas projekte yra siejamas ir grindžiamas kitų valstybių narių galiojančiais įstatymais. Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos įstatymais negalima reglamentuoti visuomeninių santykių, susiklostančių kitose valstybėse, nes tai nėra Lietuvos Respublikos jurisdikcijos dalykas. Direktyvos 2014/67/ES 15 straipsnio nuostatos, kurias siekiama įgyvendinti aptariamąja projekto nuostata, galėtų būti įgyvendintos, suformuluojant atitinkamas Valstybinės darbo inspekcijos, kaip Lietuvos Respublikos prašančiosios institucijos, teises ir pareigas.

Ši pastaba taikytina ir projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 124 straipsnio 1 dalies antrajam sakiniui („Prašančioji institucija apie šį nusižengimą nedelsdama praneša Valstybinei darbo inspekcijai“).

9. Siūlytina projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 30 punkte, 5 straipsniu keičiamo įstatymo ketvirtajame skirsnyje suvienodinti sąvokos ,,prašymo dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo ir pranešimo apie sprendimą dėl tokios sankcijos ir (ar) baudos skyrimo“ vartojimą.

10. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 122 straipsnio 2 dalies b) punkte ir 123 straipsnio 2 dalies 2 punkte vietoj sąvokų ,,administracinė sankcija“, ,,finansinė sankcija“ reikėtų rašyti visame projekte vartojamą sąvoką ,,finansinė administracinė sankcija“.

11. Projekto 5 straipsnio keičiamo įstatymo 122 straipsnio 3 dalyje bei 4 dalyje įtvirtinama pareiga Valstybinei darbo inspekcijai ,,kuo greičiau“, ,,kuo skubiau“ atlikti tam tikrus veiksmus.  Manytina, kad nors tokios formuluotės ir vartojamos įgyvendinamoje Direktyvoje 2014/67/ES, tačiau nacionalinės teisės atžvilgiu tai nebūtų konkretu, todėl siūlytina jas tikslinti nurodant konkretų terminą.

12. Projekto 5 straipsnio keičiamo įstatymo 124 straipsnio (turi būti 123 straipsnis) 1 dalyje nustatyta teisė Valstybinei darbo inspekcijai atsisakyti vykdyti prašančiosios institucijos prašymą dėl finansinės administracinės sankcijos išieškojimo, jeigu prašyme nėra pateikta šio įstatymo 122 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodyta informacija. Pažymėtina, kad  keičiamo įstatymo 122 straipsnio 2 dalyje numatyta nuostata dėl informacijos pateikimo (,,gali būti nurodoma“) yra dispozityvi. Tokia teisinė situacija, kai vienoje nuostatoje įtvirtinama imperatyvi norma, o vadovaujantis kita nuostata ji gali būti paneigta, vertintina kaip teisiškai ydinga, todėl taisykles reikėtų tikslinti ir derinti tarpusavyje.

13. Tikslintinas projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 124 straipsnio (123 straipsnio) pavadinimas atsižvelgiant į šio straipsnio turinį (nurodomi ne tik atsisakymo vykdyti prašymą, bet ir pranešimo apie sprendimą dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos skyrimo atsisakymo vykdyti pagrindai).

14. Keičiamo įstatymo 122 straipsnyje 1 ir 2 dalių punktai numeruotini ne raidėmis, o arabiškais skaitmenimis, po šio straipsnio nurodytas 124 straipsnis pernumeruotinas į 123 straipsnį.

15. Svarstytina, ar projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 125 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta nuostata, kad „šiame skirsnyje nurodytos išieškotų finansinių administracinių sankcijų ir (ar) baudų sumos atitenka Valstybinei darbo inspekcijai“ neturėtų būti tikslintina atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 28 straipsnio 3 dalyje įtvirtintą teisinį reguliavimą, kad baudos už administracinius teisės pažeidimus įskaitomos į tą biudžetą, iš kurio išlaikoma institucija ar įstaiga, kurios įgaliotas pareigūnas surašė administracinio teisės pažeidimo protokolą arba skyrė baudą, išskyrus kituose įstatymuose nustatytus atvejus.

16. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 125 straipsnio 3 dalyje brauktini kaip pertekliniai žodžiai ,,įstatymo ketvirtojo1“.

17. Projektas redaguotinas lietuvių kalbos požiūriu.

 

 

Departamento direktorius                                                                                       Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel. (8 5) 239 6498, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]