Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo
teikėjas, data
|
Siūloma
keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo
turinys
|
Komiteto
nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys
nuomonę
|
str.
|
str.
d.
|
p.
|
1.
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
2017-12-19
|
15
|
2
|
|
N
|
Vadovaudamiesi Korupcijos prevencijos įstatymo 8
straipsnio 2 dalimi ir atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos Seimo
valdybos 2017 m. gruodžio 4 d. prašymą, atlikome Lietuvos Respublikos psichologų
praktinės veiklos įstatymo projekto Nr. XIIIP-685(2) (toliau – Projektas) antikorupcinį
vertinimą.
Pažymime, kad Specialiųjų tyrimų tarnyba antikorupciniu požiūriu
įvertino ankstesnį Projekto variantą ir pateikė antikorupcinio pobūdžio
pastabas, į kurias atsižvelgta rengiant naujos redakcijos Projektą. Kita
vertus, atsižvelgdami į tai, kad Projekte atsirado naujų nuostatų, kurios
nebuvo antikorupciniu požiūriu vertintos anksčiau, siekdami aiškesnio
teisinio reguliavimo ir iki minimumo sumažinti korupcijos rizikos veiksnius,
teikiame Projektui šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Projekto 15 straipsnyje reglamentuojama Lietuvos psichologų
sąjungos (toliau – Sąjunga) vienasmenio vadovo – Sąjungos prezidento –
paskyrimo tvarka, jo funkcijos, teisės ir pareigos, tačiau nėra nustatyti
reikalavimai šias pareigas einančio asmens reputacijai, išsilavinimui ar
darbo patirčiai, nėra ribojimų kadencijų skaičiui.
Pažymėtina, kad pagal Projekto nuostatas be kitų funkcijų Sąjunga ir
jos struktūriniai vienetai atliks valstybės deleguotas psichologų praktinės veiklos licencijavimo
funkcijas, todėl mūsų nuomone, Sąjungos vadovo pareigas turi eiti tik nepriekaištingos reputacijos asmuo,
atitinkantis aukščiausius skaidrumo reikalavimus. Taip pat manome, kad
vadovaujančias pareigas einančių
asmenų kadencijų skaičiaus ribojimas yra viena iš atsparumo korupcijai
priemonių, mažinančių korupcijos pasireiškimo tikimybę, užkertančių
kelią asmeninių ilgalaikių ryšių, kurie trukdo priimti objektyvius
sprendimus, susiformavimui, užtikrinančių skaidresnę institucijų veiklą ir
didinančių visuomenės pasitikėjimą jomis.
Siekdami išvengti korupcijos rizikos veiksnių,
siūlome Projekte nustatyti Sąjungos prezidento kadencijų trukmę bei skaičių
ir įtvirtinti, kad Sąjungos prezidentas turi atitikti nepriekaištingos
reputacijos reikalavimus, kurie numatyti Projekto 18 straipsnio 7 dalyje.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Papildyti 15 straipsnį nauja 2 dalimi ir ją
išdėstyti taip:
„2. Sąjungos prezidentas turi atitikti šio
Įstatymo 18 straipsnio 7 dalyje numatytus nepriekaištingos reputacijos
reikalavimus. Sąjungos prezidentas išrenkamas 3 metų kadencijai. Sąjungos
prezidentu asmuo gali būti ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.
2 3. Sąjungos prezidentas:
1) organizuoja
Sąjungos veiklą;
2) šaukia ir
organizuoja visuotinius susirinkimus;
3) šaukia
Sąjungos valdybos posėdžius ir jiems pirmininkauja;
4) priima ir
atleidžia iš darbo Sąjungos darbuotojus;
5) atstovauja
Sąjungai palaikant santykius su kitais asmenimis ir sudaro su jais sutartis;
6) įstatymų
nustatyta tvarka teikia duomenis Juridinių asmenų registrui ir pranešimus
Sąjungos nariams apie esminius įvykius, užtikrina informacijos apie Sąjungos
veiklą viešumą ir prieinamumą.
3 4. Sąjungos prezidentas turi:
1) teisę gauti
iš Sąjungos narių informaciją, susijusią su Sąjungos veikla;
2) teisę
dalyvauti rengiant teisės aktų, reglamentuojančių psichologų profesinę
veiklą, projektus;
3) kitas
Sąjungos įstatuose nurodytas teises ir funkcijas.
4 5. Už darbą Sąjungos prezidentui mokama
Sąjungos nustatyta tvarka.
|
2.
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
2017-12-19
|
16
|
2
|
|
|
Pateiktos pastabos ir pasiūlymai taip pat
taikytini Projekto 16 straipsnyje nurodytiems Sąjungos valdybos nariams.
|
Pritarti iš dalies
|
Argumentai:
Sąjungos Valdyba yra Sąjungos
valdymo organas ir bus renkama visuotiniame susirinkime. Sąjungos valdybos
sudėtis, jos narių rinkimo ir atšaukimo tvarka bus nustatyta Sąjungos
įstatuose, nes tai išimtinai licencijuojančios institucijos vidaus
administravimo dalykas, todėl toks detalus įstatyminis šių klausimų
reguliavimas yra nereikalingas ir neproporcingas.
Atsižvelgiant į pateiktą pastabą,
projekto nuostatos patikslintos, nustatant, kad Sąjungos valdybos nariai renkami 3 metų kadencijai.
Pasiūlymas:
Pakeisti 16 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Sąjungos valdybą renka
visuotinis susirinkimas. Sąjungos valdybos nariai renkami 3
metų kadencijai. Sąjungos valdybos sudėtis,
valdybos narių rinkimo ir atšaukimo tvarka nustatoma Sąjungos
įstatuose.“
|
3.
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
2017-12-19
|
17
|
|
|
|
2. Projekto 17 straipsnyje reglamentuojama
Sąjungos Etikos komiteto (toliau – Etikos komitetas) veikla, tačiau šiame
straipsnyje pasigendama nuostatų, nustatančių Etikos komiteto narių skaičių,
paskyrimo ir atšaukimo tvarką, jų atitiktį teisės aktų reikalavimams. Taip
pat nėra aišku, kieno patvirtintais nuostatais Etikos komitetas vykdys savo
veiklą.
Atsižvelgdami į išdėstytas pastabas ir siekdami
skaidresnio Etikos komiteto veiklos teisinio reguliavimo, siūlome tobulinti
Projekto 17 straipsnį.
|
Pritarti iš dalies
|
Argumentai:
Sąjungos Etikos komiteto veikla, atliekamos
funkcijos yra išimtinai licencijuojančios institucijos vidaus administravimo
dalykas, todėl pernelyg detalus įstatyminis visų pateiktų siūlymų reguliavimas
yra nereikalingas ir neproporcingas. Siekiant skaidresnio Etikos komiteto veiklos
teisinio reguliavimo, įstatymo projekto nuostatos patikslintos nustatant
Etikos komiteto narių skaičių, kadenciją.
Pasiūlymas:
1. Etikos komitetas yra Sąjungos organas, kuris vadovaudamasis šiuo įstatymu, Sąjungos įstatais,
Psichologų profesinės etikos kodeksu, nagrinėja skundus dėl galimų
psichologo praktinės veiklos etikos pažeidimų.
2. Etikos komitetą sudaro 7 nariai. Etikos komiteto nariais gali būti
asmenys, turintys ne mažesnę kaip penkerių metų
praktinio ir (arba) pedagoginio darbo stažą psichologų profesinės veiklos
srityje. Etikos komiteto narių kadencijos trukmė
– 5 metai.
3. Etikos komiteto posėdžiai ir priimami
sprendimai yra teisėti, kai posėdyje dalyvauja daugiau kaip pusė visų šio komiteto narių. Etikos komiteto sprendimai priimami paprasta posėdyje dalyvaujančių Etikos komiteto narių balsų dauguma.
42.
Etikos komitetas išvadas dėl psichologo praktinės veiklos etikos pažeidimų
pateikia Licencijavimo komisijai.
53. Etikos komiteto išvados dėl Psichologų
profesinės etikos kodekso pažeidimo gali būti psichologo praktinės veiklos
licencijos galiojimo sustabdymo arba panaikinimo pagrindas.
64. Už darbą Etikos komiteto nariams mokama
Sąjungos nustatyta tvarka.
|
4.
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
2017-12-19
|
18
|
3
|
1
|
|
3. Projekto 18 straipsnio 3 dalyje nustatyta
vieno iš Sąjungos organų – Psichologų licencijavimo komisijos (toliau –
Licencijavimo komisija) sudarymo tvarka, pagal kurią ši komisija sudaroma iš
devynių narių: šešis narius deleguoja atitinkamos ministerijos, du narius
deleguoja skirtingi universitetai, vieną narį deleguoja Sąjungos valdyba.
Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Projekto 18 straipsnio 3 dalies 2 punktą, to
paties universiteto atstovai negali būti Licencijavimo komisijos nariais dvi
kadencijas iš eilės, išskyrus atvejus, kai kitaip negalima sudaryti
Licencijavimo komisijos, tačiau šis ribojimas nėra nustatytas ministerijų ar
Sąjungos valdybos deleguotiems nariams.
Mūsų nuomone, Licencijavimo komisijos narių
kadencijų skaičiaus ribojimas ir narių kaitumas užtikrina skaidresnę
komisijos veiklą, todėl antikorupciniu požiūriu vertintinas teigiamai. Kita
vertus svarstytina, ar nustatytas ribojimas vien tik universitetų atstovams
atitinka proporcingumo ir lygiateisiškumo principus. Atsižvelgdami į tai, siūlome nustatyti kadencijų ribojimą visiems Licencijavimo komisijos
nariams.
|
Pritarti
|
Argumentai:
Pagal Projekto nuostatas Licencijavimo komisiją
sudarytų du psichologai, atstovaujantys skirtingiems universitetams,
įgyvendinantiems antrosios pakopos psichologijos studijų programas, o šiuo
metu psichologus Lietuvoje rengia 6 universitetai, siekiant užtikrinti šių
universitetų atstovavimo kaitumą, buvo nutarta ribojimą nustatyti tik universitetų
atstovams.
Tačiau siūlytina atsižvelgti į Specialiųjų tyrimų
tarnybos siūlymą nustatyti kadencijų ribojimą visiems Licencijavimo komisijos
nariams.
Pasiūlymas:
„1) šešių įstaigose prie ministerijų
dirbančių psichologų – po vieną deleguoja Krašto apsaugos ministerija, Socialinės
apsaugos ir darbo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Švietimo ir
mokslo ministerija, Teisingumo ministerija, Vidaus reikalų ministerija;.
Tie patys psichologai negali būti Licencijavimo komisijos nariais dvi
kadencijas iš eilės, išskyrus atvejus, kai kitaip negalima sudaryti
Licencijavimo komisijos;“
|
5.
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
2017-12-19
|
18
|
7
|
5
|
|
4. Projekto 18 straipsnio 7 dalies 3 ir 5
punktuose įtvirtinta, kad psichologas negali
būti laikomas nepriekaištingos reputacijos ir skiriamas Licencijavimo
komisijos nariu, jeigu: (3) jam už Psichologų profesinės etikos kodekso
pažeidimus Licencijavimo komisijos sprendimu panaikintas psichologo praktinės
veiklos licencijos galiojimas ir nuo šio sprendimo priėmimo nepraėjo penkeri
metai; (5) Etikos komiteto pripažintas pažeidusiu Psichologų profesinės
etikos kodeksą.
Analizuojant šiuos du punktus, kyla neaiškumų, ar
jie yra suderinti tarpusavyje. Pažymėtina, kad Projekto 17 straipsnyje
nustatytas baigtinis Etikos komiteto funkcijų sąrašas – nagrinėti skundus dėl
galimų psichologų praktinės veiklos etikos pažeidimų ir dėl šių pažeidimų
teikti Licencijavimo komisijai išvadas. Etikos komitetui padarius išvadą, kad
psichologas pažeidė Psichologų profesinės etikos kodekso nuostatas ir šios
išvados pagrindu Licencijavimo komisijai priėmus sprendimą panaikinti
psichologo praktinės veiklos licencijos galiojimą, psichologas nuo šio
sprendimo priėmimo dienos penkerius metus negali būti Licencijavimo komisijos
nariu. Tuo tarpu kitais atvejais, kai Etikos komitetas padaro išvadą, kad
psichologas pažeidė Psichologų profesinės etikos kodekso nuostatas, bet
psichologui nėra panaikinamas praktinės veiklos licencijos galiojimas (kas
savaime suponuoja, kad pažeidimai yra švelnesnio pobūdžio) psichologas
neribotą laiką negali būti Licencijavimo komisijos nariu. Atsižvelgiant į
tai, svarstytina, ar ribojimas būti Licencijavimo komisijos nariu
proporcingas padarytiems pažeidimams.
Siekdami aiškesnio teisinio reguliavimo, siūlome
tarpusavyje suderinti Projekto 18
straipsnio 7 dalies 3 ir 5 punktus.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
„5)
Etikos komiteto pripažintas pažeidusiu Psichologų profesinės etikos kodeksą ir
nuo šio sprendimo priėmimo dienos nepraėjo trys metai.“
|
6.
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
2017-12-19
|
18
|
7
|
3
|
N
|
5. Projekto 18 straipsnio 7
dalies 2 punkte įtvirtinta, kad psichologas negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos ir
skiriamas Licencijavimo komisijos nariu, jeigu jis įstatymų nustatyta tvarka
pripažintas kaltu dėl kito, negu nurodyta šios dalies 1 punkte, tyčinio
nusikaltimo, – kol teistumas neišnykęs arba nepanaikintas. Pažymėtina, kad
siūlomas teisinis reguliavimas neapims asmenų, kurie nuteisti už korupcinio
pobūdžio baudžiamuosius nusižengimus, kuriuos galimai padaryti yra realesnė
tikimybė nei padaryti nusikaltimą vykdant Licencijavimo komisijos nario
funkcijas.
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, ir siekdami
užtikrinti, kad Licencijavimo komisijos nario pareigas eitų net ir smulkesnei
korupcijai atsparesni asmenys, siūlome papildyti Projekto 18 straipsnio 7 dalies 2 punktą ir nustatyti nepriekaištingos reputacijos
reikalavimus įtraukiant nuteisimą už korupcinio pobūdžio baudžiamuosius
nusižengimus.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
„3) jis įstatymų nustatyta tvarka pripažintas kaltu dėl
korupcinio pobūdžio baudžiamojo nusižengimo padarymo ir nuo apkaltinamojo
nuosprendžio įsiteisėjimo dienos nepraėjo penkeri metai;
34) jam už
Psichologų profesinės etikos kodekso pažeidimus Licencijavimo komisijos
sprendimu panaikintas psichologo praktinės veiklos licencijos galiojimas ir
nuo šio sprendimo priėmimo nepraėjo penkeri metai;
45) jis piktnaudžiauja alkoholiu,
psichotropinėmis, narkotinėmis ar kitomis psichiką veikiančiomis medžiagomis;
56) Etikos
komiteto pripažintas pažeidusiu Psichologų profesinės etikos kodeksą.“
|
7.
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
2017-12-19
|
21
|
5
|
|
|
6. Projekto VI skyriuje nustatyta užsienio
piliečių teisė laikinai ir kartais teikti psichologines paslaugas ir verstis
psichologo praktine veikla įsisteigus Lietuvos Respublikoje. Šio skyriaus
21 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta, kad psichologo praktinės veiklos laikinumą
(vienkartiškumą) pagal laikinumo (vienkartiškumo) vertinimo kriterijus
vertina Licencijavimo komisija, tačiau Projekte šie kriterijai neapibrėžti,
neatskleistas jų turinys, nėra nustatyta, kas šiuos kriterijus turėtų
patvirtinti, o taip pat nėra pilnai aišku, ar asmeniui neatitikus laikinumo
(vienkartiškumo) vertinimo kriterijų, jis negalėtų teikti psichologinių
paslaugų.
Teisės aktuose nesant aiškių vertinimo kriterijų, sprendimą
priimančiam subjektui suteikiama per plati diskrecija spręsti, ar psichologo
praktinė veikla atitinka laikinumo (vienkartiškumo) reikalavimus, – tai
laikytina korupcijos rizikos veiksniu.
|
Pritarti iš dalies
|
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių
kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies nuostatomis, paslaugų
teikimą laikinai ir kartais kiekvienu konkrečiu atveju kompetentingos
institucijos įvertina pagal paslaugų teikimo trukmę, dažnumą, reguliarumą ir
tęstinumą. Analogiška nuostata yra įtvirtinta direktyvos 2005/36/EB dėl
profesinių kvalifikacijų pripažinimo 5 str. 2 dalies antroje
pastraipoje.
Todėl atskirų kriterijų įstatyme įtvirtinti ir neįmanoma ir
netikslinga. Tačiau atsižvelgiant į pastabą Projektas tobulintinas.
Pasiūlymas:
„5. Psichologo praktinės veiklos laikinumą
(vienkartiškumą) pagal laikinumo (vienkartiškumo) vertinimo kriterijus
vertina Licencijavimo komisija, vadovaudamasi Sąjungos valdybos
patvirtinu laikinų paslaugų teikimo trukmės, dažnumo, reguliarumo tvarkos
aprašu.“
|
8.
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
2017-12-19
|
8
|
1
|
3
|
|
7. Toliau pateikiame pastabas nesusijusias su
korupcijos rizika:
7.1. Projekto 8 straipsnio 1 dalies 3 punkte
nustatyta, kad licencijos galiojimas sustabdomas, kai per Licencijavimo
komisijos nustatytą terminą nepašalinami deklaracijos (pranešimo) trūkumai ir
(arba) Licencijavimo komisijai nepranešama apie šių trūkumų pašalinimą šio
straipsnio 6 dalyje nurodytu atveju. Atkreiptinas dėmesys, kad minėto
straipsnio 6 dalyje reglamentuojama licencijos galiojimo atnaujinimo, kai ji
sustabdoma licencijos turėtojo prašymu, tvarka, o ne atvejai, kuomet
licencija sustabdoma dėl nepašalintų trūkumų.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
3) kai per Licencijavimo
komisijos nustatytą terminą nepašalinami deklaracijos (pranešimo)
trūkumai ir (arba) Licencijavimo komisijai nepranešama apie šių trūkumų
pašalinimą šio 7 straipsnio 6 dalyje nurodytu atveju;
|
9.
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
2017-12-19
|
18
|
4
|
|
|
7.2. Projekto 18 straipsnio 4 dalyje nustatyta,
kad Licencijavimo komisijos sprendimai priimami visų komisijos narių balsų
dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemiamas yra Licencijavimo
komisijos pirmininko balsas. Atsižvelgiant į šias nuostatas ir tai, kad
Licencijavimo komisija sudaroma iš devynių narių, darytina išvada, jog
Licencijavimo komisijos sprendimas laikomas priimtu, jeigu už jį balsavo ne
mažiau kaip penki komisijos nariai, nepriklausomai nuo posėdyje dalyvavusių
narių skaičiaus. Dėl šios priežasties, atvejai, kuomet balsai pasiskirstytų
po lygiai ir lemiamas būtų komisijos pirmininko balsas, yra neįmanomi, todėl
svarstytina, ar reikalinga tai reglamentuojanti nuostata. Kita vertus, jeigu
Projekto rengėjai turėjo omenyje, kad Licencijavimo komisijos sprendimai
priimami visų komisijos posėdyje dalyvaujančių narių balsų dauguma, tuomet
manome, jog yra būtina nustatyti minimalų posėdžiuose dalyvaujančių komisijos
narių skaičių (kvorumą).
|
Pritarti iš dalies
|
“4.Licencijavimo komisijos posėdžiai ir priimami
sprendimai yra teisėti,
kai posėdyje dalyvauja daugiau kaip pusė visų
komisijos narių. Licencijavimo komisijos
sprendimai priimami paprasta posėdyje dalyvaujančių visų komisijos narių balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai,
lemiamas yra Licencijavimo komisijos
pirmininko balsas. Licencijavimo komisija sprendimus priima
Sąjungos vardu.“
|