LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO 172 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO 
PROJEKTO NR.   XIVP
-2566

 

2023-09-13  Nr. 102-P-40

Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydas Anušauskas, Aušrinė Armonaitė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Dalia Latvelienė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Dalia Asanavičiūtė Seimo narė, Paulė Kuzmickienė Seimo narė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja Viktorija Staugaitytė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko pavaduotojas Andrius Puksas, Vyriausiosios komisijos narys Martynas Čerkauskas, Olga Kilkinova Vyriausiosios komisijos narė, Jolanta Petrušauskienė Vyriausiosios komisijos narė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Mokymų ir komunikacijos laikinai vykdanti skyriaus vedėjo funkcijas Diana Daubarė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Teisės ir tyrimų skyriaus vedėjas Rokas Stabingis, Vyriausios rinkimų komisijos Rinkimų organizavimo skyriaus vedėja Reda Daniškevičiūtė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Kompiuterinių technologijos skyriaus vedėjas Darius Gaižauskas, Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės patarėjas Tomas Naruševičius,  Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės patarėja Sandra Vasiulytė-Maliaukė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Reda Nikrėvičė, Vidaus reikalų ministerijos Strateginių sprendimų paramos grupės vyresnysis patarėjas Adomas Puidokas, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos grupės patarėja Justina Ronkaitienė, Vidaus reikalų ministerijos Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė, Valstybės saugumo departamento atstovė Kristina Vaičiūnė.

Grinkevičiūtė Agnė Seimo nario V. Semeškos patarėja, Rasa Kiūdytė Seimo nario A. Stončaičio patarėja, Seimo narės I. Haase patarėja Erika Puišytė, Seimo narės A. Armonaitės patarėjas Lukas Stravinskas, Seimo nario A. Anušausko patarėja Meda Taleikytė, Seimo nario A. Vyšniausko patarėja Rugilė Valatkienė.

 2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):  

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-27

 

 

*

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Rinkimų kodeksas yra patvirtintas Rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstituciniu įstatymu, taigi šio kodekso teisinė forma yra konstitucinis įstatymas, kuris pagal Konstitucijos 69 straipsnio 3 dalį keičiamas ne mažesne kaip 3/5 visų Seimo narių balsų dauguma priimamu konstituciniu įstatymu. Atsižvelgiant į tai, projekto pavadinimas taisytinas – prieš žodį „įstatymas“ įrašytinas žodis „konstitucinis“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-27

1

(172)

 

5

 

8

2.    Projektu siūloma Rinkimų kodekso 172 straipsnio 6 dalį papildyti 14 punktu, kuriame būtų nustatyta, kad savivaldybės tarybos nario pareigos taip pat nesuderinamos su tos savivaldybės, kurios tarybos narys asmuo yra, „regionų plėtros tarybos administracijos, kurios savininkė ar viena iš dalininkų yra savivaldybė, vadovo pareigomis“. Ši projekto nuostata svarstytina ir tikslintina keliais aspektais.

2.1.   Pagal Regioninės plėtros įstatymą regiono plėtros tarybą gali kartu steigti ne mažiau kaip 3/4 savivaldybių, kurių teritorijos pagal Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymą priklauso vienos apskrities teritorijai (17 straipsnio 1 dalis); šios savivaldybės yra regiono plėtros tarybos steigėjos (17 straipsnio 4 dalis); nuo regiono plėtros tarybos įregistravimo Juridinių asmenų registre šios tarybos steigėjai tampa jos dalyviais (19 straipsnio 1 dalis); į regiono plėtros tarybą gali būti priimami ir nauji dalyviai (18 straipsnio 1 dalies 9 punktas). Taigi savivaldybės, kurių teritorijos priklauso vienos apskrities teritorijai, steigia regiono (ne regionų) plėtros tarybą, o ne tokios tarybos administraciją; regiono plėtros tarybą įsteigusios savivaldybės yra šios tarybos steigėjos ir dalyvės (į regiono plėtros tarybą vėliau priimtos savivaldybės – šios tarybos dalyvės), bet ne savininkės ir dalininkės. Pažymėtina ir tai, kad Regioninės plėtros įstatyme nurodytas pareigų pavadinimas yra „regiono plėtros tarybos administracijos direktorius“ (o ne vadovas).

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, projektu siūlomą Rinkimų kodekso 172 straipsnio 6 dalies 14 punkto nuostatą reikėtų formuluoti taip: „regiono plėtros tarybos, kurios viena iš dalyvių yra savivaldybė, direktoriaus pareigomis“.

Pritarti

Komitetas siūlo keisti 172 straipsnio 5 dalį, papildant ją 8 punktu : „regiono plėtros tarybos, kurios viena iš dalyvių yra  ši savivaldybė, administracijos direktoriaus pareigomis“.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-27

1

(172)

 

5

 

8

2.2.   Kita vertus, kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad Rinkimų kodekso 172 straipsnio 6 dalies 14 punkte siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas ne visai dera su šios dalies nuostata iki dvitaškio, nes regiono plėtros taryba nėra „tos savivaldybės, kurios tarybos narys asmuo yra“ (kaip minėta, regiono plėtros tarybą steigia ne mažiau kaip 3/4 savivaldybių, kurių teritorijos priklauso vienos apskrities teritorijai). Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas neturėtų būti nustatytas kitoje Rinkimų kodekso 172 straipsnio dalyje, pavyzdžiui, šio straipsnio 5 dalyje, atitinkamai pakoregavus tos dalies nuostatą iki dvitaškio (patikslinus formuluotę „valstybės lygmens pareigomis“ arba išbraukus žodžius „valstybės lygmens“).

Pritarti

Komitetas siūlo keisti 172 straipsnio 5 dalį, papildant ją 8 punktu  „regiono plėtros tarybos, kurios viena iš dalyvių yra  ši savivaldybė, administracijos direktoriaus pareigomis“.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-27

1

(172)

 

5

 

8

2.3.   Jeigu projektu siūlomas teisinis reguliavimas būtų nustatytas 172 straipsnio 6 dalies 14 punkte, manytina, kad kartu reikėtų pakeisti ir šio straipsnio 7 dalį, kurioje nustatyta, kad mero pareigos nesuderinamos su šio straipsnio 6 dalies 2–13 punktuose nurodytomis pareigomis, ir šioje nuostatoje vietoj skaičiaus „13“ įrašyti skaičių „14“. 

Atsižvelgti

Komitetas siūlo keisti 172 straipsnio 5 dalį, todėl ši pastaba nebeaktuali.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-27

 

 

*

3.    Atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija), 175.2 papunktį, projekto 1 straipsnio pavadinime išbrauktini žodžiai „Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso“.

Pritarti

 

6.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2023-04-04

2

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso 172 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2566 (toliau – Projektas), pažymime, kad Projektui pastabų ir pasiūlymų dėl atitikties Europos Sąjungos teisei neturime, tačiau papildomai atkreipiame dėmesį ir teikiame šias pastabas:

Projektu siūloma Rinkimų kodekso 172 straipsnio 6 dalį papildyti 14 punktu, kuriame būtų nustatyta, kad savivaldybės tarybos nario pareigos nesuderinamos su tos savivaldybės, kurios tarybos narys asmuo yra, „regionų plėtros tarybos administracijos, kurios savininkė ar viena iš dalininkų yra savivaldybė, vadovo pareigomis“. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Projekte nėra numatytos baigiamosios nuostatos ir aiškiai nenustatyta, ar naujas teisinis reguliavimas (naujas reikalavimas) turės būti taikomas jau einančių savivaldybės tarybos nario pareigas asmenų atžvilgiu, t. y. ar nauja nuostata dėl nesuderinamų pareigų sukels prievolę jų atsisakyti jau pradėjusiems darbą savivaldybės tarybos nariams ir ar atsiras pagrindas Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu pripažinti tokias pareigas einančio ir jų neatsisakiusio savivaldybės tarybos nario įgaliojimus nutrūkusiais (pagal Rinkimų kodekso 176 straipsnio 1 dalį ir 4 dalies 7 punktą). Naujo reikalavimo taikymo jau einančių savivaldybės tarybos nario pareigas asmenų atžvilgiu atveju reikėtų nustatyti ir laiką (ar teisės akto įsigaliojimo terminą), per kurį būtų galima tokių pareigų atsisakyti. Konstitucinis Teismas 2005 m. sausio 19 d. ir 2011 m. lapkričio 17 d. nutarimuose yra konstatavęs, kad įstatymu nustatant, kokios pareigos yra nesuderinamos su savivaldybės tarybos nario pareigomis, būtina įstatymu įtvirtinti ir tokią pareigų suderinamumo kontrolės tvarką, kad iškilus neaiškumams, ar tam tikras asmuo pagal Konstituciją gali eiti tam tikras pareigas ir kartu būti savivaldybės tarybos nariu, ar ne, kiekvienu atveju būtų galima veiksmingai spręsti, ar atitinkamos pareigos pagal Konstituciją nėra nesuderinamos su savivaldybės tarybos nario pareigomis. Atsižvelgiant į tai, siekiant teisinio tikrumo ir teisinio aiškumo bei vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymo Nr. 1R-298, 49 punktu, siūlytina nustatyti atitinkamas baigiamąsias nuostatas. 

Pritarti

Projektas patobulintas, nustatant baigiamąsias nuostatas.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Vyriausioji rinkimų komisija

2023-05-26

1

(172)

 

5

 

8

 

Dėl Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso 172 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2566

 Įstatymo projektui, kuriuo Rinkimų kodekso 172 straipsnio 6 dalis papildoma 14 p., numatant savivaldybės tarybos nario pareigų nesuderinamumą su „regionų plėtros tarybos administracijos, kurios savininkė ar viena iš dalininkų yra savivaldybė, vadovo pareigomis“ iš esmės pritariame, tačiau siūlytume numatyti šios normos įgyvendinimo tvarką (terminus) šiuo metu einantiems minėtas pareigas savivaldybės tarybos nariams, numatant per kiek laiko nuo įstatymo įsigaliojimo jie turi apsispręsti dėl einamų pareigų ar tarybos nario mandato atsisakymo.  

Pritarti

 

2.

Vyriausioji rinkimų komisija

2023-05-26

1

(172)

 

5

 

8

 

 Rinkimų  kodekso 172 straipsnio 6 dalį papildžius 14 punktu, kartu siūloma pakeisti ir Rinkimų kodekso 172 straipsnio 7 dalį, numatant, kad „mero pareigos nesuderinamos su šio straipsnio 6 dalies 2–14 punktuose“.

Atsižvelgti

Pastaba tampa neaktuali, nes keičiama 172 straipsnio 5 dalis.

3.

Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos 2023-05-22

 

 

 

*

 

Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos įvertino pateiktus derinti Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymų projektus Nr. XIVP-2557, XIVP-2696, XIVP-2707, XIVP-2708, XIVP-2439, XIVP-2566, XIVP-2556, XIVP-2619 (toliau – Projektai).

Pastabų ir pasiūlymų dėl Projektų neturime.

Atsižvelgti

 

4.

Teisingumo ministerija

2023-05-30

2

(172)

 

5

 

8

 

 Dėl Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso 172 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2566 papildomai atkreipiame dėmesį į tai, kad Projekte nėra numatytos baigiamosios nuostatos ir aiškiai nenustatyta, ar, Rinkimų kodekso 172 straipsnio 6 dalį papildžius siūlomu 14 punktu, naujas teisinis reguliavimas (naujas reikalavimas) turės būti taikomas jau einančių savivaldybės tarybos nario pareigas asmenų atžvilgiu, t. y. ar nauja nuostata dėl nesuderinamų pareigų sukels prievolę jų atsisakyti jau pradėjusiems darbą savivaldybės tarybos nariams ir ar atsiras pagrindas Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu pripažinti tokias pareigas einančio ir jų neatsisakiusio savivaldybės tarybos nario įgaliojimus nutrūkusiais (pagal Rinkimų kodekso 176 straipsnio 1 dalį ir 4 dalies 7 punktą). Naujo reikalavimo taikymo jau einančių savivaldybės tarybos nario pareigas asmenų atžvilgiu atveju reikėtų nustatyti ir laiką (ar teisės akto įsigaliojimo terminą), per kurį būtų galima tokių pareigų atsisakyti. Konstitucinis Teismas 2005 m. sausio 19 d. ir 2011 m. lapkričio 17 d. nutarimuose yra konstatavęs, kad įstatymu nustatant, kokios pareigos yra nesuderinamos su savivaldybės tarybos nario pareigomis, būtina įstatymu įtvirtinti ir tokią pareigų suderinamumo kontrolės tvarką, kad iškilus neaiškumams, ar tam tikras asmuo pagal Konstituciją gali eiti tam tikras pareigas ir kartu būti savivaldybės tarybos nariu, ar ne, kiekvienu atveju būtų galima veiksmingai spręsti, ar atitinkamos pareigos pagal Konstituciją nėra nesuderinamos su savivaldybės tarybos nario pareigomis. Atsižvelgiant į tai, siekiant teisinio tikrumo ir teisinio aiškumo bei vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymo Nr. 1R-298, 49 punktu, siūlytina nustatyti atitinkamas baigiamąsias nuostatas.

Atsižvelgti

 

5.

Vidaus reikalų ministerija

2023-05-31

1

(172)

 

5

 

8

 

Dėl Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso 172 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2566.

Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatyme yra apibrėžta ir vartojama sąvoka ,,regiono plėtros taryba“ (2 straipsnio 5 dalis). Pagal Regioninės plėtros įstatymą, regiono plėtros tarybą gali kartu steigti ne mažiau kaip 3/4 savivaldybių, kurių teritorijos pagal Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymą priklauso vienos apskrities teritorijai (17 straipsnio 1 dalis); visi regiono plėtros tarybos steigėjai nuo regiono plėtros tarybos įregistravimo Juridinių asmenų registre tampa regiono plėtros tarybos dalyviais (19 straipsnio 1 dalis);  regiono plėtros tarybos administracijos vadovo pareigybė įstatyme turi konkretų pavadinimą – regiono plėtros tarybos administracijos direktorius (26 straipsnio 1 dalis).

Atsižvelgdami į tai siūlome tikslinti projektą, suderinant jį su Regioninės plėtros įstatymo nuostatomis, t. y. 1 straipsniu naujai nustatomą Rinkimų kodekso 172 straipsnio 6 dalies 14 punktą išdėstyti taip: „14) regionųo plėtros tarybos administracijos, kurios savininkė ar viena iš dalininkų dalyvių yra savivaldybė, vadovo direktoriaus pareigomis.“

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo keisti 172 str. 5 dalį, papildant ją 8 punktu, kurio  formuluotė: „regiono plėtros tarybos, kurios viena iš dalyvių yra  ši savivaldybė, administracijos direktoriaus pareigomis“.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

            7.1. Sprendimas: Pritarti komitete patobulintam konstitucinio įstatymo projektui XIVP-2566(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už –9 , prieš –0 , susilaikė –0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai:  Irena Haase, Agnė Širinskienė, Andrius Vyšniauskas, Vilius Semeška, Julius Sabatauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas konstitucinio  įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                (Parašas)                                                                        Irena Haase

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė