LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 589 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-2781

 

2023-06-21  Nr. 102-P-30

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininkės pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai:
Arvydą Anušauską pavaduojanti Liuda Pociūnienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Aplinkos viceministrė Monika Juodvalkė, Aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovė Algė Staniūnaitė-Tonkich, Aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės patarėjos Erika Giedraitienė, Jurgita Gricė, Aplinkos ministerijos Erdvinių duomenų politikos grupės vadovė Aušra Kalantaitė, Aplinkos ministerijos Erdvinių duomenų politikos grupės patarėja Jurgita Milieškaitė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus patarėja Eglė Drėgvaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-22

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Pažymėtina, kad 2022 m. liepos 19 d. Seime buvo priimtas Administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1398 (toliau - įstatymas Nr. XIV-1398), kuriuo keičiamas Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 589 straipsnio 45 punktas (įsigaliojimas numatytas atitinkamai 2024 m. sausio 1 d.), ir ANK 589 straipsnio 67 punktas (įsigaliojimas numatytas 2024 m. sausio 1 d.); 2023 m. balandžio 27 d. Seime priimtas Administracinių nusižengimų kodekso 108, 115, 122, 125, 137, 187, 205, 589 straipsnių pakeitimo ir kodekso papildymo 1131, 1871, 4741 straipsniais įstatymas Nr. XIV-1926 (toliau – įstatymas Nr. XIV-1926), kuriuo keičiamas ir ANK 589 straipsnio 45 punktas (įsigaliojimas numatytas 2023 m. birželio 1 d.), ir ANK 589 straipsnio 67 punktas (įsigaliojimas numatytas 2024 m. sausio 1 d.). Atkreiptinas dėmesys, kad įstatyme Nr. XIV-1398, įstatyme Nr. XIV-1926 ANK 589 straipsnio 67 punkto ir įstatymo projekte siūlomi ANK 589 straipsnio 67 punkto pakeitimai nedera, nors teisinio reguliavimo įsigaliojimo data sutampa. Atsižvelgiant į tai, įsigaliosiantys teisiniai reguliavimai ir įstatymo projekte siūlomi pakeitimai turėtų būti tarpusavyje derinami, antraip vienas iš nustatytų teisinių reguliavimų gali būti paneigtas kitu teisiniu reguliavimu arba sukurtos teisinio reguliavimo spragos. 

 

Pritarti

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą, Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamas ANK 589 straipsnio 67 punktas pildytinas nuoroda į 1131 straipsnį.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-22

1

 

 

2. Redakciniu aspektu tikslintina projekto 1 straipsnio 2 dalis, išvardijant visas ANK 333 straipsnio dalis (ne per brūkšnelį) už kurių pažeidimus Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos pareigūnai bus įgalioti pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus.

 

Pritarti

 

3.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2023-06-12

 

 

 

Įvertinę derinti pateikto Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2781 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms su komiteto pasiūlymais.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

2023-06-21

1

 

 

N

Argumentai:

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas pateikė pastabą Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP- 2769 – “Pagal projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, Vyriausybės įgaliotai institucijai teikiant prašymą išduoti sutikimą įsigyti žemės ūkio paskirties žemės, asmenys patvirtina ir garantuoja, kad aktualūs duomenys tikrinamuose valstybės registruose apie juridinių asmenų turimus žemės ūkio paskirties žemės plotus ir (ar) juridinio asmens akcininkų turimas akcijas (pajininkų – pajus, kitas teises) juridiniuose asmenyse, kurie valdo žemės ūkio paskirties žemę, teisės aktų nustatyta tvarka yra pateikti valstybės registrų tvarkytojams. Iš projekto nuostatos nėra aišku, ar asmenys pačiame prašyme nurodo, kad jie patvirtina ir garantuoja, kad atitinkami aktualūs duomenys yra pateikti tikrinamiems valstybės registrams, ar pats prašymo pateikimas yra laikomas tokiu patvirtinimu ir garantavimu. Svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų atitinkamai patikslinti, pašalinant šį neaiškumą. Be to, nėra pakankamai aišku, ar tokie patvirtinimą ir garantiją suteikę asmenys, nustačius, kad tikrinamiems registrams jie vis tik nepateikė reikalingus patikrinti duomenis, būtų traukiami atsakomybėn. Jeigu ne, tai kyla pagrįsta abejonė, kokiu tikslu yra siūloma nustatyti tokį teisinį reguliavimą, jeigu jo nesilaikymas nesukurtų jokių teisinių pasekmių. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar keičiamame įstatyme, taip pat Administracinių nusižengimų kodekse neturėtų būti nustatyta atitinkama atsakomybė“.

Atsižvelgiant į šią pastabą yra patobulintas projektas Nr. XIVP- 2769(2), kuriame įstatymo 3 straipsnio 3 dalis papildyta nuostatomis: “Asmenims, nepateikusiems Nacionalinės žemės tarnybos administracijos padaliniui nustatytos informacijos ar pateikusiesiems neteisingą ar neišsamią informaciją, teisės aktų nustatyta tvarka taikoma administracinė atsakomybė.“ Todėl atitinkamai turėtų būti keičiamas ir lydimasis Administracinių nusižengimų kodekso pakeitimo projektas
Nr. XIVP-2781.

Pasiūlymas:

Papildyti projektą nauju 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. Kodekso papildymas 3331 straipsniu

Papildyti kodeksą 3331 straipsniu:

„3331 straipsnis. Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatyme nustatytos informacijos nepateikimas, neteisingos ar neišsamios informacijos pateikimas, siekiant įsigyti žemės ūkio paskirties žemės sklypą

Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatyme nustatytos informacijos nepateikimas, neteisingos ar neišsamios informacijos pateikimas, siekiant įsigyti žemės ūkio paskirties žemės sklypą

užtraukia baudą nuo vieno šimto penkiasdešimt iki trijų šimtų eurų.

 

 

Pritarti

 

2.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

2023-06-21

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į pasiūlymą dėl kodekso papildymo 3331 straipsniu pildytinas ir ANK 589 straipsnis, jo 45 punktas, nustatant, kad Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos apsaugos ministerijos nagrinės 3331 straipsnyje nustatytą administracinį nusižengimą, o taip pat koreguotinas įstatymo pavadinimas, įtraukiant 3331 straipsnį.

Pagal nuo 2024-01-01 įsigaliosiančią Administracinių nusižengimų kodekso redakciją Nacionalinei žemės tarnybai prie Aplinkos ministerijos nelieka pareigos atlikti administracinių nusižengimų tyrimą bei surašyti administracinių nusižengimų protokolus dėl ANK 113, 1131 ir 334 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų.

Tačiau atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Geodezijos ir kartografijos įstatymo 15 str. 2 d. valstybiniai ir savivaldybės geodeziniai punktai yra saugomi valstybės, t. y. valstybinius geodezinius punktus priskirta saugoti (jų būklę vertinti) Nacionalinei žemės tarnybai, o savivaldybės geodezinius punktus – savivaldybių administracijoms. Pagal šio straipsnio 3 d. geodezinių ženklų standartu pavesta nustatyti Nacionalinės žemės tarnybos direktoriui. Geodezijos ir kartografijos įstatymo 13 str. 4 d. įtvirtinta geodezininko pareiga teikti Nacionalinei žemės tarnybai ir savivaldybės administracijos direktoriui informaciją apie geodezinių ženklų būklę. Geodezinių ženklų standartus nustato Nacionalinės žemės tarnybos direktorius (pagal  Geodezijos ir kartografijos įstatymo 15 str. 3 d.).

Be kita ko, Geodezijos ir kartografijos įstatymu Nacionalinei žemės tarnybai pavesta vykdyti geodezininkų veiklos priežiūrą, išduoti geodezininko kvalifikacijos pažymėjimus, sustabdyti jų galiojimą. Geodezijos ir kartografijos įstatymo 11 str. 2 d. 7 p. nustatyta pareiga savivaldybėms (atliekančioms geodezininko vykdomų geodezijos ir kartografijos darbų savivaldybės teritorijoje priežiūrą) apie pastebėtus pažeidimus raštu informuoja Nacionalinę žemės tarnybą. Taip pat Nekilnojamojo turto kadastro įstatymu Nacionalinei žemės tarnybai pavesta vykdyti matininkų veiklos priežiūrą, išduoti matininko kvalifikacijos pažymėjimus, sustabdyti jų galiojimą. Šių paminėtų funkcijų vykdymas išlieka Nacionalinei žemės tarnybai ir nuo 2024-01-01.

Apibendrinant tai, kas išdėstyta, teikiamų siūlymu tikslas – užtikrinti, kad nuo 2024-01-01 Nacionalinei žemės tarnybai liktu pareiga (teisė) atlikti administracinių nusižengimų tyrimą bei surašyti administracinių nusižengimų protokolus dėl ANK 113, 1131 ir 334 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų. Atsižvelgiant į tai, kad Geodezijos ir kartografijos įstatymu Nacionalinei žemės tarnybai (o ne Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos) pavesta saugoti valstybinius geodezinius punktus, vertinti jų būklę, siūlytina administracinių nusižengimų tyrimą atlikti bei administracinių nusižengimų protokolus surašyti dėl ANK 113 str. numatyto administracinio nusižengimo (geodezinio punkto sunaikinimas arba sugadinimas) pavesti tik Nacionalinei žemės tarnybai.

 

Pasiūlymas:

1. ANK 589 straipsnio 45 punktą išdėstyti taip:

„45) Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos – dėl šio kodekso 113, 1131,  333, 3331, 334, 364, 505, 507 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“

2. ANK 589 straipsnio 76 punktą išdėstyti taip:

67) Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos – dėl šio kodekso 110, 112, 113, 1131, 257, 258, 261 straipsniuose, 276 straipsnio 3, 4 dalyse, 333 straipsnio 1, 2, 3, 4, 5, 6 dalyse, 334, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 3561, 3562, 357, 3571, 358, 361, 362, 363, 364, 3641, 505, 507 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“.

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Irena Haase

 

 

Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė