Projektas
ŽMOGAUS AUDINIŲ, LĄSTELIŲ, ORGANŲ DONORYSTĖS IR TRANSPLANTACIJOS ĮSTATYMO NR. I-1626 4, 5 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
· Seimo narys T. V. Raskevičius, 2023-04-19:
Pakeisti Įstatymo projekto pavadinimą ir išdėstyti jį taip:
„ŽMOGAUS AUDINIŲ, LĄSTELIŲ, ORGANŲ DONORYSTĖS IR TRANSPLANTACIJOS ĮSTATYMO NR. I-1626 4, 5, 6 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTAS“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
2022 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Donoru gali būti kiekvienas veiksnus asmuo, kuris nėra sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka pareiškęs nesutikimo, kad jo audiniai, ląstelės, organai būtų atiduoti transplantacijai. Regeneruojančių audinių ir ląstelių donorais gali būti nepilnamečiai asmenys šio įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.“
·
Seimo
narė J. Sejonienė,
2023-10-09:
Pakeisti Projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Donoru gali būti kiekvienas veiksnus asmuo, kuris nėra sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka pareiškęs nesutikimo, kad jo audiniai, ląstelės, organai būtų atiduoti transplantacijai ir jo artimieji sutinka su mirusio asmens audinių, organų donoryste, išskyrus šio įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje numatytą atvejį. Regeneruojančių audinių ir ląstelių donorais gali būti nepilnamečiai asmenys šio įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
·
Seimo
narė J. Sejonienė,
2023-10-09:
Pakeisti Projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Donoru gali būti kiekvienas veiksnus asmuo, kuris nėra sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka pareiškęs nesutikimo, kad jo audiniai, ląstelės, organai būtų atiduoti transplantacijai ir jo artimieji sutinka su mirusio asmens audinių, organų donoryste. Regeneruojančių audinių ir ląstelių donorais gali būti nepilnamečiai asmenys šio įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
2. Pakeisti 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Prieš pareikšdamas nesutikimą, asmuo sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka turi būti informuotas apie galimybę bet kada pakeisti savo sprendimą dėl nesutikimo atiduoti savo audinius, ląsteles, organus transplantacijai.“
·
Seimo
narys A. Valinskas,
2022-11-25:
Pakeisti Projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti
4 straipsnio 1, 2, 3 dalisį ir
jasą išdėstyti taip:
1. Donoru gali būti kiekvienas veiksnus asmuo, kuris nėra sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka pareiškęs nesutikimo, kad jo audiniai, ląstelės, organai būtų atiduoti transplantacijai. Regeneruojančių audinių ir ląstelių donorais gali būti nepilnamečiai asmenys šio įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.“
2. Kiekvienas veiksnus asmuo sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka turi teisę pareikšti sutikimą ar nesutikimą, kad jo audiniai, organai po mirties būtų atiduoti transplantacijai.
2. Pakeisti 4
straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
3. Prieš pareikšdamas sutikimą ar nesutikimą, asmuo sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka turi būti informuotas apie galimybę bet kada pakeisti savo sprendimą dėl sutikimo ar nesutikimo atiduoti savo audinius, ląsteles, organus transplantacijai.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
·
Seimo
narė J. Sejonienė,
2023-10-09:
Papildyti Projekto 1 straipsnį 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„3. Papildyti 4 straipsnį nauja 31 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„31. Kiekvienas asmuo sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka turi teisę pateikti deklaraciją apie pageidavimą tapti organų donoru. Deklaracijos pateikimas nepaneigia šio straipsnio 1 dalyje įtvirtintų mirusio asmens audinių, organų donorystės sąlygų.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
2 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 5 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Mirusio asmens, kuris būdamas gyvas neišreiškė savo valios šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka, audinius, organus galima paimti ir atiduoti transplantacijai, jeigu jo artimieji sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka sutinka su mirusio asmens audinių, organų donoryste. Be mirusiojo artimųjų sutikimo mirusio asmens audinius, organus paimti ir panaudoti transplantacijai draudžiama, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje numatytą atvejį.“
· Seimo narys A. Valinskas, 2022-11-25:
Pakeisti Projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Mirusio asmens, kuris būdamas gyvas pareiškė sutikimą,
kad jo audiniai, organai būtų atiduoti transplantacijai, neišreiškė
savo valios šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka, audinius, organus galima paimti ir atiduoti
transplantacijai informavus mirusiojo artimuosius apie jo išreikštą
ir nekeistiną valią tapti donoru. Apie sprendimą paimti ir atiduoti mirusio
asmens audinius, organus transplantacijai jo artimieji informuojami sveikatos
apsaugos ministro nustatyta tvarka. Mirusio asmens, kuris būdamas gyvas
neišreiškė savo nesutikimo, kad jo audiniai, organai būtų atiduoti
transplantacijai, audinius, organus galima paimti ir atiduoti
transplantacijai, jeigu jo artimieji sveikatos apsaugos ministro
nustatyta tvarka sutinka su mirusio asmens audinių, organų donoryste. Be
mirusiojo artimųjų sutikimo mirusio asmens audinius, organus paimti ir
panaudoti transplantacijai draudžiama, išskyrus šio straipsnio 4
dalyje numatytą atvejį ir (arba) esant mirusio asmens sutikimui, duotam
šiame įstatyme nurodytomis aplinkybėmis.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
· Seimo nariai: P. Saudargas, V. Aleknaitė-Abramikienė, J. Urbanavičius, L. Kasčiūnas, A. Ažubalis, V. Rakutis, 2022-12-21:
Pakeisti 5 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Mirusio asmens,
kuris būdamas gyvas neišreiškė savo valios šio įstatymo 4 straipsnio 2
dalyje nustatyta tvarka, audinius, organus galima paimti ir atiduoti
transplantacijai, jeigu jo artimieji sveikatos apsaugos ministro nustatyta
tvarka sutinka su mirusio asmens audinių, organų donoryste. Be mirusiojo
artimųjų sutikimo mirusio asmens audinius, organus paimti ir panaudoti
transplantacijai draudžiama, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje numatytą
atvejį.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
· Seimo narys A. Valinskas, 2022-11-25:
Papildyti Projekto 2 straipsnį nauja 2 dalimi, ir išdėstyti ją taip:
„2. Pakeisti 5 straipsnio 3 dalį, ir išdėstyti ją taip:
3. Šio straipsnio 2 dalyje numatytu atveju, kuomet nėra aiškiai išreikštos mirusio asmens valios, mirusiojo artimųjų atsiklausiama tokia pirmumo tvarka: sutuoktinio, pilnamečių vaikų (įvaikių), tėvų (įtėvių), brolių (seserų). Gavus vieno iš šių asmenų sutikimą nustatyta pirmumo tvarka, kitų mirusiojo artimųjų sutikimo neklausiama. Gavus vieno iš šių asmenų nesutikimą nustatyta pirmumo tvarka, mirusio asmens audinius, organus paimti ir atiduoti transplantacijai draudžiama.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
· Seimo narys T. V. Raskevičius, 2023-04-19:
Pakeisti 5 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Šio straipsnio 2 dalyje numatytu atveju mirusiojo artimųjų atsiklausiama tokia pirmumo tvarka: sutuoktinio, partnerio, pilnamečių vaikų (įvaikių), tėvų (įtėvių), brolių (seserų). Gavus vieno iš šių asmenų sutikimą nustatyta pirmumo tvarka, kitų mirusiojo artimųjų sutikimo neklausiama. Gavus vieno iš šių asmenų nesutikimą nustatyta pirmumo tvarka, mirusio asmens audinius, organus paimti ir atiduoti transplantacijai draudžiama.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
2. Pakeisti 5 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Jeigu miręs asmuo būdamas gyvas šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatyta, tvarka nepareiškė savo valios dėl audinių, organų donorystės ir neturi šio straipsnio 3 dalyje nurodytų artimųjų, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka sprendimą atiduoti mirusiojo audinius, organus transplantacijai priima asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojų konsiliumas praėjus 6 valandoms po šio asmens mirties fakto nustatymo. Gydytojų konsiliumą sudaro šios asmens sveikatos priežiūros įstaigos medicinos etikos komisijos atstovas, mirusį asmenį gydęs gydytojas, skyriaus, kuriame buvo gydomas asmuo, vedėjas ar kitas administracijos atstovas.“
· Seimo nariai: P. Saudargas, V. Aleknaitė-Abramikienė, J. Urbanavičius, L. Kasčiūnas, A. Ažubalis, V. Rakutis, 2022-12-21:
Išbraukti 5 straipsnio 4 dalį:
„4. Jeigu miręs asmuo
būdamas gyvas šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatyta, tvarka nepareiškė
savo valios dėl audinių, organų donorystės ir neturi šio straipsnio 3 dalyje
nurodytų artimųjų, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka sprendimą
atiduoti mirusiojo audinius, organus transplantacijai priima asmens sveikatos
priežiūros įstaigos gydytojų konsiliumas praėjus 6 valandoms po šio asmens
mirties fakto nustatymo. Gydytojų konsiliumą sudaro šios asmens sveikatos
priežiūros įstaigos medicinos etikos komisijos atstovas, mirusį asmenį gydęs
gydytojas, skyriaus, kuriame buvo gydomas asmuo, vedėjas ar kitas
administracijos atstovas.“
3. Buvusias 5 straipsnio 5–9 dalis laikyti atitinkamai 4–8 dalimis.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
· Seimo narė J. Sejonienė, 2023-10-09:
Papildyti Projekto 2 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„3. Pripažinti 5 straipsnio 5 dalį netekusia galios:
„5. Priimant
sprendimą mirusio asmens audinius, organus paimti ir atiduoti transplantacijai,
kai yra tenkinamos šio straipsnio 4 dalyje išvardytos sąlygos, neturi teisės
dalyvauti asmenys, dėl kurios nors priežasties suinteresuoti to asmens audinių,
organų transplantacija.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
· Seimo narys T. V. Raskevičius, 2023-04-19:
Pakeisti 6 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) neregeneruojantys audiniai, organai transplantuojami tik donoro sutuoktiniui, partneriui ar giminystės ryšiu su donoru susijusiam recipientui arba porinės donorystės tvarka.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
· Seimo narys T. V. Raskevičius, 2023-04-19:
Pakeisti 6 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) tarpusavyje nesuderinama pora yra sutuoktiniai, partneriai arba juos sieja artimos giminystės ryšys;“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
3 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 7 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) asmenys, pareiškę nesutikimą, kad jų audiniai, organai po jų mirties būtų atiduoti transplantacijai;“.
·
Seimo
narys A. Valinskas,
2022-11-25:
Pakeisti Projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1) asmenys, pareiškę sutikimą ar nesutikimą, kad jų audiniai, organai po jų mirties būtų atiduoti transplantacijai;“.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
·
Seimo
narė J. Sejonienė,
2023-10-09:
Pakeisti Projekto 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
2. Registro objektai yra šie:
1) asmenys, pareiškę nesutikimą, kad jų audiniai, organai po jų mirties būtų atiduoti transplantacijai;
2) asmenys, pateikę deklaraciją apie pageidavimą tapti organų donoru;
23) gyvi donorai;
34) mirę donorai;
45) recipientai;
56) su žmogaus audiniais, ląstelėmis
(įskaitant žmogaus lytines ląsteles), organais atliekami veiksmai.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
·
Seimo
narė J. Sejonienė,
2023-10-09:
Pakeisti Projekto 4 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
Šis įstatymas įsigalioja 2023 m. liepos 1 d.
·
Seimo
narė J. Sejonienė,
2023-10-09:
Pakeisti Projekto 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Šis įstatymas įsigalioja 2023
m. liepos 1 d. 2026 m. sausio 1 d.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
·
Seimo
narė J. Sejonienė,
2023-10-09:
Papildyti Projekto 4 straipsnį nauja 2 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir sveikatos apsaugos ministras iki 2025 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
·
Seimo
narė J. Sejonienė,
2023-10-09:
Papildyti Projekto 4 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pareikštas ir Žmogaus audinių, ląstelių ir organų donorų bei recipientų registre registruotas asmens sutikimas, kad jo audiniai, organai po mirties būtų paimti ir atiduoti transplantuoti prilyginamas šio įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje nurodytai deklaracijai apie pageidavimą tapti organų donoru.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
·
Lietuvos
Respublikos Vyriausybė,
2023-02-15:
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. lapkričio 30 d. sprendimą Nr. SV-S-747 „Dėl įstatymų projektų išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos žmogaus audinių, ląstelių, organų donorystės ir transplantacijos įstatymo Nr. 1-1626 4, 5 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1867 (toliau – projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Lietuvos Respublikos žmogaus audinių, ląstelių, organų donorystės ir transplantacijos įstatymo (toliau – įstatymas) 4 straipsnio 1 dalis reglamentuoja ir gyvo, ir mirusio žmogaus audinių, ląstelių ir organų donorystę. Tai reiškia, kad projekto 1 straipsniu siūlomi įstatymo 4 straipsnio pakeitimai, t. y. projektu siekiamas įtvirtinti numanomo sutikimo modelis, būtų taikomi ne tik mirusio, bet ir gyvo žmogaus audinių, ląstelių ir organų donorystei, tačiau tai neatitiktų projektu siekiamo tikslo, nurodyto projekto aiškinamajame rašte. Be to, tai neatitiktų Lietuvos Respublikos Konstitucijos 21 straipsnio, numatančio, kad žmogaus asmuo neliečiamas ir Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.25 straipsnio 2 dalies, kuri nustato, kad atlikti intervenciją į žmogaus kūną, pašalinti jo kūno dalis ar organus galima tik rašytiniu asmens sutikimu, kuris nereikalingas tik būtino reikalingumo atvejais, siekiant išgelbėti asmens gyvybę, kai jai gresia realus pavojus, o pats asmuo negali išreikšti savo valios.
Civilinio kodekso 2.25 straipsnio 3 dalis numato, kad asmuo raštu gali nustatyti savo kūno panaudojimo būdą po mirties, laidojimo tvarką ir būdą, tačiau to paties straipsnio 4 dalis numato, kad žmogaus audinių ir organų donorystės ir transplantacijos tvarką nustato atskiras įstatymas.
Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2000 m. gegužės 8 d. nutarime, priimtame byloje Nr. 12/99-27/99-29/99-1/2000-2/2000, konstatuota, kad „žmogaus teisė į asmens neliečiamybę yra įtvirtinta Konstitucijos 21 straipsnio 1 dalyje. Asmens neliečiamumo, kaip teisės saugomos vertybės, turinį sudaro fizinis bei psichinis neliečiamumas. Tai reiškia, kad įstatymai turi užtikrinti, jog žmogus bus saugomas nuo bet kokio nepagrįsto išorinio valstybės, savivaldybių institucijų, jų pareigūnų ir tarnautojų, taip pat kitų asmenų poveikio jo gyvybei, sveikatai, fizinio aktyvumo laisvei ir bet kokio kėsinimosi į jo psichinę ir dvasinę būseną, jo intelektinę ir kūrybinę raišką“. Kaip matyti, teisė į asmens neliečiamybę siejama su asmens gyvybe, sveikata ir fizinio aktyvumo laisve, todėl teisės į asmens neliečiamumą apimtis ir turinys asmeniui mirus netapatintini su jos apimtimi ir turiniu asmeniui esant gyvam. Projektu siūlomu numanomo sutikimo modeliu mirusio žmogaus audinių ir organų donorystės atveju siekiama visuotinai svarbaus tikslo – pagerinti asmenų, kurie laukia audinių ar organų transplantacijos, sveikatą arba išgelbėti jų gyvybę, tad tokiu atveju projektu siūlomas modelis, kai asmuo turi teisę pareikšti nesutikimą dėl audinių ir organų donorystės po jo mirties, o tokio nesutikimo nepareiškimas indikuoja jo sutikimą, kurį turėtų patvirtinti mirusio asmens artimieji (priimti formalų sprendimą), užtikrina mirusio asmens teisės į asmens neliečiamumą ir kitų asmenų teisės turėti kuo geresnę sveikatą ir jų teisės į gyvybę pusiausvyrą, todėl nepažeidžia Konstitucijoje įtvirtintos teisės į asmens neliečiamumą ir neprieštarauja Civilinio kodekso 2.25 straipsnio nuostatoms.
Numanomo sutikimo modelio aktualumą pagrindžia Europos šalių patirtis. Lietuvoje galiojant informuoto sutikimo modeliui efektyvių donorų skaičius 1 mln. gyventojų (toliau – ED/M) 2021 m. siekė 18,6 ED/M, 2022 m. – 16,4 ED/M. Šalyse, kuriose įtvirtintas numanomo sutikimo modelis, šie skaičiai yra aukštesni, pvz., Ispanijoje 2021 m. – 40,80 ED/M, 2022 m. – 46,3 ED/M, Kroatijoje 2021 m. – 29,5 ED/M (2022 m. duomenys dar nėra vieši). Šalyse, kuriose kaip ir Lietuvoje galioja informuoto sutikimo modelis, situacija yra panaši į Lietuvos, pvz., Danijoje 2021 m. buvo 18,10 ED/M, 2022 m. – 13,58 ED/M, Vokietijoje 2021 m. – 11,10 ED/M (2022 m. duomenys dar nėra vieši). Pažymėtina, kad padidinus efektyvių donorų skaičių, galima būtų sumažinti donuoto organo laukiančių asmenų eiles, išsaugant žmonių gyvybes. Lietuvoje, nesulaukę donuoto organo, 2021 m. mirė 35 žmonės, 2022 m. – 31 žmogus.
2. Atsižvelgiant į šio nutarimo 1 punktą bei tai, kad gyvo ir mirusio žmogaus audinių, organų ir ląstelių donorystės sąlygas (įskaitant sutikimo ar nesutikimo pareiškimą) nustato įstatymo 5 ir 6 straipsniai, ir siekiant teisinio aiškumo bei įstatymo nuostatų sistemiškumo, siūlytina:
2.1. projekto 1 straipsniu pripažinti netekusiu galios įstatymo 4 straipsnį;
2.2. projekto 2 straipsniu keisti įstatymo 5 straipsnį:
2.2.1. įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad mirusio asmens, kuris būdamas gyvas neišreiškė savo valios įstatymo 4 straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatyta tvarka, audinius, organus galima paimti ir atiduoti transplantacijai, jeigu jo artimieji sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka sutinka su mirusio asmens audinių, organų donoryste, taip pat kad be mirusiojo artimųjų sutikimo mirusio asmens audinius, organus paimti ir panaudoti transplantacijai draudžiama, išskyrus įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje numatytą atvejį. Nors įstatyme nenumatyta klausti artimųjų sutikimo paimti ir panaudoti mirusio asmens audinius, organus transplantacijai, jei mirusysis, būdamas gyvas, dėl to buvo išreiškęs savo valią, t. y. nenumatyta, kad mirusiojo artimųjų sutikimo turėtų būti klausiama, nei kai asmuo būdamas gyvas buvo davęs sutikimą po mirties paimti ir atiduoti jo audinius, organus transplantacijai, nei kai asmuo būdamas gyvas buvo išreiškęs dėl to nesutikimą, tačiau praktikoje net jei asmuo būdamas gyvas išreiškė sutikimą įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka, remiantis įstatymo 5 straipsnio 2 dalies antruoju sakiniu, vis tiek prašoma mirusiojo artimųjų sutikimo mirusio asmens audinius, organus paimti ir panaudoti transplantacijai, ir tik tuo atveju, jei asmuo būdamas gyvas buvo davęs nesutikimą, toks nesutikimas traktuojamas kaip absoliuti donorystės kontraindikacija. Siekiant projekto tikslo ir atsižvelgiant į šio nutarimo 2.1 papunkčiu teikiamą siūlymą, įstatymo 5 straipsnio 2 dalis tikslintina taip:
„2. Kiekvienas veiksnus asmuo sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka turi teisę pareikšti nesutikimą, kad jo audiniai, organai po mirties būtų atiduoti transplantacijai. Prieš išreikšdamas nesutikimą asmuo sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka turi būti supažindintas su donorystės sąlygomis, tvarka ir informuotas apie galimybę bet kada atšaukti savo nesutikimą atiduoti savo audinius ir (ar) organus po mirties. Mirusio asmens, kuris būdamas gyvas neišreiškė savo valios šioje dalyje nustatyta tvarka, audinius, organus galima paimti ir atiduoti transplantacijai, jeigu jo artimieji sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka sutinka su mirusio asmens audinių, organų donoryste.“;
2.2.2. įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje tikslinti nuorodą ją išdėstant taip: „4. Jeigu miręs asmuo būdamas gyvas šio straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka nepareiškė nesutikimo dėl audinių, organų donorystės <...>“;
2.3. projektą papildyti įstatymo 6 straipsnio keitimu, kuriuo būtų siūloma įstatymo 6 straipsnį papildyti įstatymo 4 straipsnio 3–5 dalių nuostatomis.
3. Priėmus projektą, reikės pakeisti Žmogaus audinių, ląstelių ir organų donorų bei recipientų registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. rugpjūčio 23 d. nutarimu Nr. 961 „Dėl Žmogaus audinių, ląstelių ir organų donorų bei recipientų registro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“, 12.1 papunktį atsisakant nuostatos, kad Žmogaus audinių, ląstelių ir organų donorų bei recipientų registro objektas yra asmenys, pasirašę nustatytos formos sutikimą, kad jų audiniai, organai po jų mirties būtų paimti ir atiduoti transplantacijai. Atsižvelgiant į tai, projektas papildytinas straipsniu dėl projekto įsigaliojimo ir įgyvendinimo, kuriame būtų numatytas įstatymo įsigaliojimo atidėjimas ir pavedimas parengti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti pagal pateiktas pastabas ir pasiūlymus.
· Seimo Žmogaus teisių komitetas, 2023-05-02:
Pritarti Lietuvos Respublikos žmogaus audinių, ląstelių, organų donorystės ir transplantacijos įstatymo Nr. I-1626 4, 5 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui XIVP-1867 ir komiteto išvadoms.
1) siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Žmogaus teisių komiteto išvadas ir pasiūlymus, pasiūlymų pagrindu pasirenkant Vyriausybės pasiūlytą Įstatymo projekto išdėstymo modelį ir į jį inkorporuojant Seimo narių ir institucijų pasiūlymus, kuriems pritarė Žmogaus teisių komitetas;
2) siūlyti pagrindiniam komitetui atsižvelgti į tai, kad Įstatymo tikslui pasiekti reikalinga plati visuomenės informavimo kampanija bei būtini parengiamieji darbai - Įstatymo įsigaliojimo datą siūloma nustatyti 2025 m. sausio 1 d.
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto argumentai:
Siūloma grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia
Seimo nariai
1. Jurgita Sejonienė
2. Audrius Petrošius
4. Arūnas Valinskas
5. Tomas Vytautas Raskevičius
6. Arminas Lydeka
7. Matas Maldeikis
8. Vytautas Mitalas
9. Justas Džiugelis
10. Andrius Kupčinskas
11. Andrius Navickas
12. Andrius Mazuronis
13. Kęstutis Masiulis
14. Sergejus Jovaiša
15. Raimundas Lopata
16. Kristijonas Bartoševičius
17. Linas Slušnys
18. Morgana Danielė
19. Marius Matijošaitis
20. Artūras Žukauskas
21. Liuda Pociūnienė
22. Andrius Vyšniauskas
23. Bronislavas Matelis
24. Romualdas Vaitkus
25. Algirdas Sysas
26. Kasparas Adomaitis
27. Silva Lengvinienė
28. Irena Haase
29. Edita Rudelienė
30. Eugenijus Gentvilas
31. Virgilijus Alekna
32. Ieva Pakarklytė
33. Aistė Gedvilienė
34. Julius Sabatauskas
35. Domas Griškevičius
36. Lukas Savickas
37. Jonas Gudauskas
38. Antanas Čepononis
39. Tomas Tomilinas
40. Ieva Kačinskaitė-Urbonienė
41. Rasa Budbergytė
42. Zigmantas Balčytis
43. Antanas Vinkus
44. Orinta Leiputė
45. Algirdas Butkevičius
46. Vytautas Gapšys
47. Viktoras Fiodorovas