
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO PASKIRTIES ŽEMĖS ĮSIGIJIMO ĮSTATYMO NR. IX-1314 4 IR 5 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2019-07-03 Nr. XIIIP-3592
Vilnius
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Po įstatymo projekto pavadinimo eilutės centre turi būti rašoma įstatymo priėmimo data.
2. Projekto 1 straipsniu keičiant keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6 dalies 1 punktą siūloma nustatyti, kad lėšos, gautos už parduotus valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus paskirstomos: 20 procentų - į Nacionalinės žemės tarnybos sąskaitą žemės konsolidacijai, žemės valdų struktūrų gerinimo ir apleistų žemės plotų mažinimo priemonėms įgyvendinti, įskaitant privačios žemės įsigijimą valstybės nuosavybėn pasinaudojant įstatyme nustatyta pirmumo teise, o likusi dalis – į valstybės biudžetą. Šios projekto nuostatos diskutuotinos šiais aspektais:
Pirma, nėra aišku, kodėl lėšos, gautos už parduotus valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus būtų pervedamos į konkrečios biudžetinės valstybinės įstaigos, finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, sąskaitą, o ne į valstybės biudžetą ir po to perskirstomos įstatyme numatytoms priemonėms įgyvendinti. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojantį teisinį reguliavimą lėšos, gautos už parduotus kitos žemės naudojimo paskirties valstybinius žemės sklypus, yra pervedamos į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą. Be to, pagal kartu su teikiamu projektu susijusio Žemės įstatymo Nr. I-446 7, 13, 32, 34, 35, 49, 50, 51 ir 52 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-3591) (toliau - projektas Nr. XIIIP-3591) 3 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 32 straipsnio 3 dalies 16 punktą Nacionalinė žemės tarnyba įgyvendina valstybės biudžeto ir Europos Sąjungos lėšomis finansuojamas priemones, gerinančias žemės valdų struktūras ir mažinančias apleistos žemės plotus (beje, analogiška formuluotė vartojama ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2, 4, 6 dalių nuostatose).
Antra, iš teikiamo projekto ir projekto Nr. XIIIP-3591 nuostatų nėra pakankamai aišku, kaip būtų finansuojamas - iš valstybės biudžeto, iš Nacionalinės žemės tarnybos sąskaitos ar abiejų - priemonių, gerinančių žemės valdų struktūras ir mažinančių apleistos žemės plotus, įgyvendinimas.
Jei būtų atsižvelgta į šią pastabą ir projekto nuostatos būtų tikslinamos, kartu reikėtų įvertinti (ar nereikėtų ir jų tikslinti) ir projekto 3 straipsnio 3 dalies nuostatų.
3. Projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies nuostatos, kad „per šį terminą Nacionalinė žemės tarnyba įvertina, ar parduodamas privačios žemės ūkio paskirties žemės sklypas reikalingas žemės konsolidacijai <...> ir priima sprendimą dėl žemės sklypo įsigijimo pirmumo teise“ nėra aiškios tuo aspektu, kad nei keičiamo įstatymo, nei projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies nuostatose nėra nustatyta, kad pirmumo teisę įsigyti privačios žemės ūkio paskirties žemę, reikalingą žemės konsolidacijai, turi valstybė. Atsižvelgiant į tai, ir siekiant aiškumo, projekto nuostatos derintinos tarpusavyje.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir dėl projekto 2 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnio 6 dalies nuostatų toje apimtyje, kurioje nurodyta „jis nėra reikalingas žemės konsolidacijai“.
4. Projekto 3 straipsnio pavadinime po žodžio „įsigaliojimas‘ brauktinas žodis „ir“, o po žodžio „įgyvendinimas“ įrašytini žodžiai „ir taikymas“.
5. Reikėtų suvienodinti projekto ir jo lyginamojo varianto 3 straipsnio 2 dalyje nurodytas skirtingas įstatymo įgyvendinimo datas.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]
S. Zamara, tel. (8 5) 239 6895, el. p. [email protected]