LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 127 IR 346 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-5170
2021-04-28 Nr. 102-P-12
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Navickas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, Komiteto biuro patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Žemės ūkio ministerijos Gyvulininkystės ir veislininkystės skyriaus patarėjas Saulius Kunickis, Nacionalinės maisto ir veterinarijos tarnybos Teisės skyriaus vyriausiasis specialistas Arūnas Jarašius.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-09-15 |
1(N) (127) |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu siūloma keisti Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 127 straipsnio nuostatas, numatant administracinę atsakomybę už neteisėtą gyvūnų veisimą. Atkreiptinas dėmesys, kad ANK 127 straipsnyje konkrečios komercinės, ūkinės, finansinės ar profesinės veiklos, kuriomis verstis reikalinga licencija (leidimas), nevardijamos, o pagal Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo nuostatas gyvūnų veisimas traktuojamas kaip verslinė veikla (2 straipsnio 14 dalyje nurodoma, kad “Gyvūnų augintinių veisėjas – asmuo, turintis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatyta tvarka išduotą leidimą veisti gyvūnus augintinius verslo tikslais“, to paties straipsnio 28 dalyje nustatyta, kad „Verslinis gyvūnų augintinių veisimas – teisės aktų nustatyta tvarka vykdomas gyvūnų augintinių dauginimas verslo tikslais“, 10 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad „Asmenys, užsiimantys versliniu gyvūnų augintinių veisimu, privalo užtikrinti teisės aktuose nustatytų reikalavimų laikymąsi ir teisės aktuose nustatytais atvejais turėti veterinarinį patvirtinimą“). Vadinasi, verslinis gyvūnų augintinių veisimas patektų į ANK 127 straipnyje įvardijamos komercinės veiklos, kuria verstis reikalinga licencija (leidimas) apibrėžtį, kas pripažįstama ir projekto aiškinamajame rašte, nurodant, kad “<…> 127 straipsnis, numatantis neteisėtą vertimąsi komercine, ūkine, finansine, ar profesine veikla“, nors teoriškai ir apima neteisėtą gyvūnų veisimą, tačiau praktikoje juo nesivadovaujama <...>“. Atkreiptinas dėmesys, kad netinkamas įstatymo taikymas ar jo netaikymas nespręstini inicijuojant kokybiškai naujo teisinio reguliavimo nesukuriančių teisės aktų projektų teisėkūros procesą, todėl projekto 1 straipsniu teikiamos nuostatos vertintinos kaip perteklinės, neatitinkančios Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtinto teisėkūros principo – tikslingumo, pagal kurį tikslingumo teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis.
|
Pritarti |
Atsisakytina projekto 1 straipsnio.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-09-15 |
|
|
|
2. Atsižvelgiant į projekto 1 straipsnio nuostatoms teikiamą pastabą bei projekto 2 straipsnio turinį, projekto 3 straipsnio 2 dalis vertintina kaip perteklinė, nes projekto 2 straipsniu teikiami pakeitimai nepasižymi blanketiškumu (t. y. norint juos realizuoti nereikėtų vadovautis jokiais kitais teisės aktais).
|
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-09-15 |
|
|
|
3. Seime yra įregistruotas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 346 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIIP-5147), kuriuo taip pat siūloma keisti ANK 346 straipsnį. Atsižvelgiant į tai, atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas.
|
Pritarti |
Projektai apsvarstyti ir sujungti bei teikiamas Seimui vienas jungtinis patobulintas projektas Nr. XIIIP-5147(2). |
4. |
Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas 2020-09-22 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP5170 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų neturime.
|
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
|||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Teisės institutas |
|
|
|
Pasisakė tik dėl projektų XIIIP-5148 ir XIIIP-5171 |
Atsižvelgti |
|
|
2. |
Nacionalinė teismų administracija 2020-10-13 |
1(N) (127) |
|
|
Administracinių nusižengimų kodekso (toliau - ANK) 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte siūloma keisti ANK 127 straipsnį, jame numatant administracinę atsakomybę už neteisėtą gyvūnų veisimą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo 2 straipsnio 28 punktą verslinis gyvūnų augintinių veisimas - teisės aktų nustatyta tvarka vykdomas gyvūnų augintinių dauginimas verslo tikslais. Pagal to paties įstatymo 2 straipsnio 14 punktą, gyvūnų augintinių veisėjas - asmuo, turintis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatyta tvarka išduotą leidimą veisti gyvūnus augintinius verslo tikslais. Todėl gyvūnų veisimas yra laikomas komercine veikla. Vadinasi, už neteisėtą gyvūnų veisimą ir iki šiol buvo galima asmenis traukti administracinėn atsakomybėn pagal ANK 127 straipsnį (Neteisėtas vertimasis komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla). Administracijos nuomone, ANK 127 straipsnio papildymas, įtraukiant gyvūnų veisimą, galėtų būti vertinamas kaip perteklinis. |
Pritarti |
|
|
3. |
VšĮ „Gyvūnų gerovės iniciatyvos“ |
|
|
|
1.1. Atsisakyti papildomų siūlymų dėl baudų/sankcijų/poveikio priemonių griežtinimo asmenims už gyvūnų gerovės/neteisėto dauginimo ir kitą neteisėtą veiklą pažeidimus atsižvelgiant į tai, kad LR Seimas pritarė eilei ANK ir BK projektų pateikimui, kuriais siekiama griežtinti asmenų, vykdžiusių neteisėtą veiklą, atsakomybę.
|
Atsižvelgti |
|
|
4. |
Kirikal šeima iš Suomijos |
|
|
|
Gyvūnų išnaudojimas ir neteisėtas šunų veisimas ir prekyba Lietuvoje Esame susirūpinę, sužinoję, kokia rimta ir plačiai paplitusi yra nelegalių šunų veisyklų problema Lietuvoje. Esame susirūpinę žiniomis, kad šimtai šunų Lietuvos veisyklose gyvena siaubingomis sąlygomis. Esame susirūpinę tuo, kad savanoriai gyvūnų gynėjai turi imtis veiksmų Lietuvos valdžios institucijų, metų metus nesugebėjusių sustabdyti nelegalaus šunų veisimo ir prekybos šunų veisyklose, vardu. Esame susirūpinę tuo, kad jau daug metų Lietuva garsėja kaip nelegalių šunų eksportuotoja Europoje, o Lietuvos valdžios institucijos negali įsikišti. Esame susirūpinę tuo, kad Lietuvos gyvūnų apsaugos įstatymų nepakanka, norint sustabdyti gyvūnų išnaudojimą ir priversti gyvūnų išnaudotojus pajusti savo veiksmų pasekmes. Esame susirūpinę, susižinoję, kad Europos Sąjungoje gali vykti tokio didelio masto organizuotas nusikalstamas gyvūnų išnaudojimas. Raginame Lietuvos vyriausybę imtis veiksmų ir stabdyti nelegalių šunų veisyklų vykdomą šunų veisimą ir prekybą. Raginame Lietuvos vyriausybę nedelsiant imtis veiksmų siekiant patobulinti gyvūnų apsaugos įstatymus, bendradarbiauti su nevyriausybinėmis gyvūnų apsaugos organizacijomis ir užtikrinti, kad valdžios pareigūnai dirbtų efektyviau konfiskuojant prastomis sąlygomis laikomus šunis. |
Atsižvelgti |
|
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė |
1 (346) |
1 (1) |
|
|
4. Pritarti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-5170 (toliau – Projektas Nr. 3) 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 346 straipsnio 1 dalies pakeitimui, atsisakant įspėjimo, kaip administracinės nuobaudos formos, tačiau kitoms siūlomoms nuostatoms nepritarti dėl šių priežasčių: Projektu Nr. 3 siūloma papildyti ANK 127 straipsnį „neteisėtu gyvūnų veisimu“, taip pat siūloma papildyti šio straipsnio 4 dalį, už šio straipsnio 1, 2, 3 dalyse numatytus administracinius nusižengimus skiriant ir priemonių bei veisimui naudojamų gyvūnų, jų jauniklių konfiskavimą. Argumentuojant šį pakeitimą teigiama, kad ANK nenumato galimybės konfiskuoti veisimui naudojamų gyvūnų ir jų jauniklių, taip pat, kad ANK 127 straipsnis, numatantis neteisėtą vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla, nors teoriškai ir apima neteisėtą gyvūnų veisimą, tačiau praktikoje juo nesivadovaujama. ANK 127 straipsnyje įtvirtinta administracinė atsakomybė ne tik už vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla neturint licencijos (leidimo) veiklai, kuriai reikalinga licencija (leidimas), bet ir už vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla kitokiu neteisėtu būdu. Šiame ANK straipsnyje nėra įvardijamos konkrečios komercinės, ūkinės, finansinės ar profesinės veiklos. Kadangi Apsaugos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje apibrėžiama gyvūnų augintinių veisėjo sąvoka, pagal kurią gyvūnų augintinių veisėju laikomas asmuo, turintis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatyta tvarka išduotą leidimą veisti gyvūnus augintinius verslo tikslais – gyvūnų augintinių veisimas yra komercinė veikla. Apsaugos įstatymo 10 straipsnio, reguliuojančio gyvūnų veisimą, 2 dalyje įtvirtinta, kad gyvūnų augintinių veisimui teisės aktuose nustatytais atvejais reikalingas veterinarinis patvirtinimas, todėl neteisėtas (neturint veterinarinio patvirtinimo) vertimasis gyvūnų augintinių veisimu užtraukia administracinę atsakomybę pagal ANK 127 straipsnį. Be to, vadovaujantis ANK 127 straipsnio 4 dalimi, privalomas pagamintos produkcijos, įrankių, žaliavos ir iš šios veiklos gautų pajamų konfiskavimas, t. y. tais atvejais, kai gyvūnai veisiami neteisėtai, išveistus gyvūnų jauniklius ir suaugusius gyvūnus augintinius privaloma konfiskuoti. Siūlymas keisti ANK 127 straipsnį, papildant veiklas įsivaizduojama nauja veikla „neteisėtas gyvūnų veisimas“ ir siūlymas už numatytus administracinius nusižengimus skirti veisimo priemonių bei veisimui naudojamų gyvūnų, jų jauniklių konfiskavimą, yra perteklinis ir nepagrįstas. Taip pat, vadovaujantis ANK 589 straipsniu, administracinių nusižengimų teiseną dėl ANK 127 straipsnio 1 ir 2 dalyse numatytų administracinių nusižengimų pradeda, administracinių nusižengimų tyrimą atlieka ir administracinių nusižengimų protokolus, be kita ko, surašo ir Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos pareigūnai (ANK 589 straipsnio 30 punktas). Pastebėtina, kad galiojantis teisinis reguliavimas užtikrina galimybes šiems pareigūnams pradėti administracinių nusižengimų teiseną dėl neteisėto vertimosi gyvūnų augintinių veisimu. Taigi, ne siūlomas ANK keitimas, kuris yra perteklinis ir nesukuria pridėtinės teisinės vertės, o tinkamas ANK normų taikymas užtikrins atsakomybės už neteisėtą gyvūnų augintinių veisimą neišvengiamumą. |
Pritarti |
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Kaimo reikalų komitetas 2020-12-09 |
|
|
|
* |
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-5170; 6.2. siūlyti pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Vyriausybės pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė.
|
Pritarti iš dalies |
Komitetas projektu teikiamas nuostatas sujungė su kitu ANK pakeitimo projektu XIIIP-5147 ir teikia patobulintą jungtinį variantą. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam jungtiniam įstatymo projektui Nr. XIIIP-5147(2) ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – nėra, susilaikė – nėra.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė, Irena Haase.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas jungtinis įstatymo projektas Nr. XIIIP-5147(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė