LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 127 IR 346 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-5170

 

2021-04-28  Nr. 102-P-12

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai:  Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Navickas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, Komiteto biuro patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Žemės ūkio ministerijos Gyvulininkystės ir veislininkystės skyriaus patarėjas Saulius Kunickis, Nacionalinės maisto ir veterinarijos tarnybos Teisės skyriaus vyriausiasis specialistas Arūnas Jarašius.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-09-15

1(N)

(127)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu siūloma keisti Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 127 straipsnio nuostatas, numatant administracinę atsakomybę už neteisėtą gyvūnų veisimą. Atkreiptinas dėmesys, kad ANK 127 straipsnyje konkrečios komercinės, ūkinės, finansinės ar profesinės veiklos, kuriomis verstis reikalinga licencija (leidimas), nevardijamos, o pagal Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo nuostatas gyvūnų veisimas traktuojamas kaip  verslinė veikla (2 straipsnio 14 dalyje nurodoma, kad “Gyvūnų augintinių veisėjas – asmuo, turintis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatyta tvarka išduotą leidimą veisti gyvūnus augintinius verslo tikslais“, to paties straipsnio 28 dalyje nustatyta, kad „Verslinis gyvūnų augintinių veisimas – teisės aktų nustatyta tvarka vykdomas gyvūnų augintinių dauginimas verslo tikslais“, 10 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad „Asmenys, užsiimantys versliniu gyvūnų augintinių veisimu, privalo užtikrinti teisės aktuose nustatytų reikalavimų laikymąsi ir teisės aktuose nustatytais atvejais turėti veterinarinį patvirtinimą“). Vadinasi, verslinis gyvūnų augintinių veisimas patektų į ANK 127 straipnyje įvardijamos komercinės veiklos, kuria verstis reikalinga licencija (leidimas) apibrėžtį, kas pripažįstama ir projekto aiškinamajame rašte, nurodant, kad “<…> 127 straipsnis, numatantis neteisėtą vertimąsi komercine, ūkine, finansine, ar profesine veikla“, nors teoriškai ir apima neteisėtą gyvūnų veisimą, tačiau praktikoje juo nesivadovaujama <...>“. Atkreiptinas dėmesys, kad netinkamas įstatymo taikymas ar jo netaikymas nespręstini inicijuojant kokybiškai naujo teisinio reguliavimo nesukuriančių teisės aktų projektų teisėkūros procesą, todėl projekto 1 straipsniu teikiamos nuostatos vertintinos kaip perteklinės, neatitinkančios Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtinto teisėkūros principo – tikslingumo, pagal kurį tikslingumo teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis.

 

 

Pritarti

Atsisakytina projekto 1 straipsnio.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-09-15

 

 

 

2. Atsižvelgiant į projekto 1 straipsnio nuostatoms teikiamą pastabą bei projekto 2 straipsnio turinį, projekto 3 straipsnio 2 dalis vertintina kaip perteklinė, nes projekto  2 straipsniu teikiami pakeitimai nepasižymi blanketiškumu (t. y. norint juos realizuoti nereikėtų vadovautis jokiais kitais teisės aktais).

 

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-09-15

 

 

 

3. Seime yra įregistruotas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 346 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIIP-5147), kuriuo taip pat siūloma keisti ANK 346 straipsnį. Atsižvelgiant į tai, atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas.

 

Pritarti

Projektai apsvarstyti ir sujungti bei teikiamas Seimui vienas jungtinis patobulintas projektas Nr. XIIIP-5147(2).

4.

Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas

2020-09-22

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP­5170 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų neturime.

 

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisės institutas

 

 

 

Pasisakė tik dėl projektų XIIIP-5148 ir XIIIP-5171

Atsižvelgti

 

2.

Nacionalinė teismų administracija

2020-10-13

1(N)

(127)

 

 

Administracinių nusižengimų kodekso (toliau - ANK) 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte siūloma keisti ANK 127 straipsnį, jame numatant administracinę atsakomybę už neteisėtą gyvūnų veisimą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo 2 straipsnio 28 punktą verslinis gyvūnų augintinių veisimas - teisės aktų nustatyta tvarka vykdomas gyvūnų augintinių dauginimas verslo tikslais. Pagal to paties įstatymo 2 straipsnio 14 punktą, gyvūnų augintinių veisėjas - asmuo, turintis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatyta tvarka išduotą leidimą veisti gyvūnus augintinius verslo tikslais. Todėl gyvūnų veisimas yra laikomas komercine veikla. Vadinasi, už neteisėtą gyvūnų veisimą ir iki šiol buvo galima asmenis traukti administracinėn atsakomybėn pagal ANK 127 straipsnį (Neteisėtas vertimasis komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla). Administracijos nuomone, ANK 127 straipsnio papildymas, įtraukiant gyvūnų veisimą, galėtų būti vertinamas kaip perteklinis.

 

Pritarti

 

3.

VšĮ „Gyvūnų gerovės iniciatyvos“

 

 

 

1.1.   Atsisakyti papildomų siūlymų dėl baudų/sankcijų/poveikio priemonių griežtinimo asmenims už gyvūnų gerovės/neteisėto dauginimo ir kitą neteisėtą veiklą pažeidimus atsižvelgiant į tai, kad LR Seimas pritarė eilei ANK ir BK projektų pateikimui, kuriais siekiama griežtinti asmenų, vykdžiusių neteisėtą veiklą, atsakomybę.

 

 

Atsižvelgti

 

4.

Kirikal šeima iš Suomijos

 

 

 

Gyvūnų išnaudojimas ir neteisėtas šunų veisimas ir prekyba Lietuvoje

Esame susirūpinę, sužinoję, kokia rimta ir plačiai paplitusi yra nelegalių šunų veisyklų problema Lietuvoje.

Esame susirūpinę žiniomis, kad šimtai šunų Lietuvos veisyklose gyvena siaubingomis sąlygomis.

Esame susirūpinę tuo, kad savanoriai gyvūnų gynėjai turi imtis veiksmų Lietuvos valdžios institucijų, metų metus nesugebėjusių sustabdyti nelegalaus šunų veisimo ir prekybos šunų veisyklose, vardu.

Esame susirūpinę tuo, kad jau daug metų Lietuva garsėja kaip nelegalių šunų eksportuotoja Europoje, o Lietuvos valdžios institucijos negali įsikišti.

Esame susirūpinę tuo, kad Lietuvos gyvūnų apsaugos įstatymų nepakanka, norint sustabdyti gyvūnų išnaudojimą ir priversti gyvūnų išnaudotojus pajusti savo veiksmų pasekmes.

 Esame susirūpinę, susižinoję, kad Europos Sąjungoje gali vykti tokio didelio masto organizuotas nusikalstamas gyvūnų išnaudojimas.

Raginame Lietuvos vyriausybę imtis veiksmų ir stabdyti nelegalių šunų veisyklų vykdomą šunų veisimą ir prekybą.

Raginame Lietuvos vyriausybę nedelsiant imtis veiksmų siekiant patobulinti gyvūnų apsaugos įstatymus, bendradarbiauti su nevyriausybinėmis gyvūnų apsaugos organizacijomis ir užtikrinti, kad valdžios pareigūnai dirbtų efektyviau konfiskuojant prastomis sąlygomis laikomus šunis.

Atsižvelgti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas

2020-10-12

1(N)

(127)

 

 

Dėl Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-5170 (toliau – Projektas) teikiame šias bendro pobūdžio pastabas:

1. Projektu siūlomi ANK 127 straipsnio 1 ir 5 dalių pakeitimai neatitinka juridinės technikos reikalavimų, nes šiose straipsnio dalyse nustatyti administracinio nusižengimo požymiai vertimasis komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla apima Projektu siūlomą išskirti gyvūnų veisimą.   

 

 

Pritarti

 

Atsisakytina projekto 1 straipsnio.

2.

Lietuvos Aukščiausiasis teismas

2020-10-12

 

 

 

2. Nepritartina Projektu siūlomam ANK 346 straipsnio 1 dalies sankcijos pakeitimui (atsisakant įspėjimo nuobaudos), nes šiame ANK straipsnyje nurodytų teisės aktų pažeidimai gali būti įvairaus pavojingumo laipsnio. Būtent alternatyvi sankcija tokiais atvejais užtikrina tinkamą nuobaudos individualizavimą administracinį nusižengimą padariusiam asmeniui.

 

Nepritarti

ANK 608 str. 5 d. numato “5. Jeigu už padarytą administracinį nusižengimą šio kodekso specialiosios dalies straipsnyje numatytas įspėjimas ir nėra šio kodekso 610 straipsnio 2 dalyje nurodytų sąlygų, baigus administracinio nusižengimo tyrimą asmeniui skiriamas įspėjimas ir tyrimą atlikęs pareigūnas dėl to administracinio nusižengimo surašo nutarimą. Administracinio nusižengimo protokolas šiuo atveju nesurašomas.“ ANK 346 str. 1 d.  numatyta veika yra priskiriama prie mažai pavojingų veikų pagal  12 str., todėl 22 str. 2 d. 1 p. nurodytą administracinės nuobaudos paskirtį galima įgyvendinti netraukiant asmens administracinėn atsakomybėn, o nepradedant  administracinio nusižengimo teisenos, pareikšti asmeniui žodinę pastabą.  Taip pat ANK 33 str. nustatyta, kad Kodekso 610 straipsnyje nustatytais pagrindais surašant administracinį nurodymą asmeniui siūloma sumokėti pusę minimalios baudos, nustatytos šio kodekso specialiosios dalies straipsnyje. Už nurodytą veiką galima bus skirti nurodymą.

3.

Generalinė prokuratūra

 

 

 

Nepasisakė dėl šio projekto.

Atsižvelgti

 

4.

Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2020-10-13

1(N)

(127)

 

 

            Atkreiptinas dėmesys, kad, vadovaujantis Lietuvos Respublikos gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo nuostatomis, gyvūnų veisimas patenka į ANK 127 straipsnio reguliavimo sritį, t. y. minėtas straipsnis apima visus administracinius nusižengimus, susijusius su neteisėta komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla, tarp jų ir gyvūnų veisimą (paminėtina, jog ir projekto XIIIP-5170 aiškinamajame rašte nurodoma, kad nors ANK 127 straipsnis apima neteisėtą gyvūnų veisimą, tačiau praktikoje juo nesivadovaujama). Atsižvelgdami į tai manome, kad projekto XIIIP-5170        1 straipsnio pakeitimai, kuriais siūloma keisti ANK 127 straipsnio 1, 3, 4 ir 5 dalis, yra pertekliniai ir netikslingi.

 

 

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

1

(346)

1

(1)

 

 

4. Pritarti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-5170 (toliau – Projektas Nr. 3) 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 346 straipsnio 1 dalies pakeitimui, atsisakant įspėjimo, kaip administracinės nuobaudos formos, tačiau kitoms siūlomoms nuostatoms nepritarti dėl šių priežasčių:

Projektu Nr. 3 siūloma papildyti ANK 127 straipsnį „neteisėtu gyvūnų veisimu“, taip pat siūloma papildyti šio straipsnio 4 dalį, už šio straipsnio 1, 2, 3 dalyse numatytus administracinius nusižengimus skiriant ir priemonių bei veisimui naudojamų gyvūnų, jų jauniklių konfiskavimą. Argumentuojant šį pakeitimą teigiama, kad ANK nenumato galimybės konfiskuoti veisimui naudojamų gyvūnų ir jų jauniklių, taip pat, kad ANK 127 straipsnis, numatantis neteisėtą vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla, nors teoriškai ir apima neteisėtą gyvūnų veisimą, tačiau praktikoje juo nesivadovaujama. ANK 127 straipsnyje įtvirtinta administracinė atsakomybė ne tik už vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla neturint licencijos (leidimo) veiklai, kuriai reikalinga licencija (leidimas), bet ir už vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla kitokiu neteisėtu būdu. Šiame ANK straipsnyje nėra įvardijamos konkrečios komercinės, ūkinės, finansinės ar profesinės veiklos. Kadangi Apsaugos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje apibrėžiama gyvūnų augintinių veisėjo sąvoka, pagal kurią gyvūnų augintinių veisėju laikomas asmuo, turintis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatyta tvarka išduotą leidimą veisti gyvūnus augintinius verslo tikslais – gyvūnų augintinių veisimas yra komercinė veikla. Apsaugos įstatymo 10 straipsnio, reguliuojančio gyvūnų veisimą, 2 dalyje įtvirtinta, kad gyvūnų augintinių veisimui teisės aktuose nustatytais atvejais reikalingas veterinarinis patvirtinimas, todėl neteisėtas (neturint veterinarinio patvirtinimo) vertimasis gyvūnų augintinių veisimu užtraukia administracinę atsakomybę pagal ANK 127 straipsnį. Be to, vadovaujantis ANK 127 straipsnio 4 dalimi, privalomas pagamintos produkcijos, įrankių, žaliavos ir iš šios veiklos gautų pajamų konfiskavimas, t. y. tais atvejais, kai gyvūnai veisiami neteisėtai, išveistus gyvūnų jauniklius ir suaugusius gyvūnus augintinius privaloma konfiskuoti. Siūlymas keisti ANK 127 straipsnį, papildant veiklas įsivaizduojama nauja veikla „neteisėtas gyvūnų veisimas“ ir siūlymas už numatytus administracinius nusižengimus skirti veisimo priemonių bei veisimui naudojamų gyvūnų, jų jauniklių konfiskavimą, yra perteklinis ir nepagrįstas. Taip pat, vadovaujantis ANK 589 straipsniu, administracinių nusižengimų teiseną dėl ANK 127 straipsnio 1 ir 2 dalyse numatytų administracinių nusižengimų pradeda, administracinių nusižengimų tyrimą atlieka ir administracinių nusižengimų protokolus, be kita ko, surašo ir Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos pareigūnai (ANK 589 straipsnio 30 punktas). Pastebėtina, kad galiojantis teisinis reguliavimas užtikrina galimybes šiems pareigūnams pradėti administracinių nusižengimų teiseną dėl neteisėto vertimosi gyvūnų augintinių veisimu. Taigi, ne siūlomas ANK keitimas, kuris yra perteklinis ir nesukuria pridėtinės teisinės vertės, o tinkamas ANK normų taikymas užtikrins atsakomybės už neteisėtą gyvūnų augintinių veisimą neišvengiamumą.

 

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Kaimo reikalų komitetas

2020-12-09

 

 

 

*

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-5170;

6.2. siūlyti pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Vyriausybės pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė.  

 

Pritarti iš dalies

Komitetas projektu teikiamas nuostatas sujungė su kitu ANK pakeitimo projektu XIIIP-5147 ir teikia patobulintą jungtinį variantą.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam jungtiniam įstatymo projektui Nr. XIIIP-5147(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė, Irena Haase.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas jungtinis įstatymo projektas Nr. XIIIP-5147(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                  Stasys Šedbaras

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė