LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

POLITINIŲ KAMPANIJŲ FINANSAVIMO IR FINANSAVIMO KONTROLĖS

ĮSTATYMO NR. IX-2428 2, 3, 4, 5, 8, 13, 14 ir 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO 

 

2018-12-20 Nr. XIIIP-3101

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams bei teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Diskutuotina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalies sąvokoje nurodytas juridinis faktas dėl referendumo politinės kampanijos pabaigos „pripažinus Seimo nutarimą paskelbti referendumą negaliojančiu“ yra tinkamas minėtos kampanijos pabaigos apibrėžimui. Jei turimas omenyje paties Seimo nutarimas dėl nutarimo dėl referendumo paskelbimo, tai tokiu atveju Seimo nutarimas būtų ne „paskelbiamas negaliojančiu“, o „pripažįstamas netekusiu galios“. Be to, Referendumo įstatymas numato Seimo pareigą nutarimu paskelbti referendumą, jei referendumo iniciatyva atitinka nustatytus reikalavimus, ir atitinkamai nenumato galimybės ir sąlygų tokį Seimo nutarimą atšaukti (kaip rašoma vertinamojoje nuostatoje „paskelbti negaliojančiu“). Pažymėtina, kad iki referendumo dienos įsigaliojus Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo nutarimui, kuriuo Seimo nutarimas paskelbti referendumą būtų pripažintas prieštaraujančiu Konstitucijai ar įstatymui, toks Seimo nutarimas negalėtų būti taikomas ir referendumas negalėtų būti vykdomas.

2.   Derinant vertinamą projektą su 2018 m. gruodžio 20 d. Seimo plenariniame posėdyje[1] numatomo priimti Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo Nr. IX-929 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-2559(2) teikiamo Referendumo įstatymo (toliau – Referendumo įstatymo projektas) nuostatomis, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 13 dalyje turėtų būti nurodytas politinės kampanijos laikotarpio pabaigos juridinis faktas – jei Seimas priima nutarimą neskelbti referendumo.

3.   Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje siūlomos įtvirtinti sąvokos „Referendumo šalininkai“ apibrėžtyje nuostata „palaikantys referendumo idėją“ yra keistina atsižvelgiant galiojančio Referendumo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatą „palaikantys referendumo paskelbimo iniciatyvą ir referendumu siūlomą priimti sprendimą“, kurios nesiūloma pakeisti nei Referendumo įstatymo projekto 19 straipsnio 2 dalyje, nei kartu su kartu su vertinamuoju projektu keičiamo Referendumo įstatymo Nr. IX-929 papildymo 10(1) straipsniu ir 18, 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (Nr. XIIIP-3102) 3 straipsnyje.

4.   Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje siūlomą įtvirtinti referendumo šalininkų sąvoką referendumo šalininkais būtų laikomi įstatymų nustatyta tvarka Vyriausiosios rinkimų komisijos įregistruotos „Lietuvos Respublikos įregistruotos nevyriausybinės organizacijos, taip pat politinės partijos“ (turėtų būti - Lietuvos Respublikoje), palaikančios referendumo idėją. Pažymėtina, kad kartu su vertinamuoju projektu teikiamo Referendumo įstatymo Nr. IX-929 papildymo 101 straipsniu ir 18, 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3102 1 straipsniu pildomo įstatymo 101 straipsnio 1 dalyje, taip pat kitose projekto nuostatose nesama teisinio mechanizmo, kuris leistų Vyriausiajai rinkimų komisijai priimti sprendimus registruoti referendumo šalininkais Lietuvos Respublikoje įregistruotą nevyriausybinę organizaciją ar politinę partiją. Vertinamasis projektas apima tik šių subjektų registravimo savarankiškais politinės kampanijos dalyviais tvarką (pabr. mūsų).

5.                  Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje siūlomą įtvirtinti referendumo šalininkų sąvoką referendumo šalininkais, be kita ko, būtų laikomos ir „Lietuvos Respublikoje įregistruotos nevyriausybinės organizacijos“. Pažymime, kad Lietuvos Respublikoje įregistruotoms nevyriausybinėms organizacijoms suteikus teisę būti referendumo šalininkėmis, būtina užtikrinti ir jų lygias teises su politinėmis partijomis būti referendumo oponentėmis ir pakeisti galiojančio įstatymo 2 straipsnio 18 dalyje įtvirtintą sąvoką „Referendumo oponentai“ (pabr. mūsų).

6.   Projekto 4 straipsniu dėstoma keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalis stokoja nuostatų, numatančių prašymų registruoti savarankiškais politinių kampanijų dalyvių termino pabaigą referendumo atveju. Šio termino pabaiga pagal galiojantį įstatymą ir pagal projekto nuostata būtų apibrėžiama tik pareiškinių dokumentų pateikimo terminais. Atkreipiame dėmesį, kad referendumo atveju pareiškiniai dokumentai nėra teikiami, o projekte siūloma nustatyti tik minėtų prašymų padavimo minimalų terminą, bet ne šio terminio pabaigą.

7.   Galiojančio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje yra nustatyta referendumo iniciatorių teisė savo politinei kampanijai finansuoti suteikti auką, neviršijančią 20 VMDU dydžių. Svarstytina, ar sudarant vienodas sąlygas tokia teisė neturėtų būti suteikta ir referendumo šalininkams, ir oponentams.

8.   Projekto lyginamojo varianto 1 straipsnyje dėstomi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalies pakeitimai neatitinka galiojančios keičiamo įstatymo redakcijos.

9.   Projekto 1 straipsnio 3 dalimi pildant keičiamo įstatymo 2 straipsnį turėtų būti nurodoma, kad jis pildomas nauja 19 dalimi, o keičiamo įstatymo 2 straipsnio buvusios 19-21 dalys turėtų būti atitinkamai pernumeruotos.

 

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                                     Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O. Buišienė, tel. (8 5) 239 6160, el. p. [email protected]

P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]



[1] http://www3.lrs.lt/pls/inter/dokpaieska.showdoc_l?p_id=1354657