Argumentai:
Teisėkūroje pripažįstami tikslingumo, proporcingumo ir efektyvumo
principai. Tai reiškia, kad teisės akto projektas turi būti rengiamas ir
teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai užsibrėžtų tikslų negalima
pasiekti kitomis priemonėmis.
Teigtina, jog visiškas alkoholio reklamos draudimas yra pernelyg
griežta, Įstatymo projekto tikslui neproporcinga priemonė. Manytina, jog
alkoholio vartojimo mažinimo tikslas gali būti pasiektas įvedant papildomus
alkoholio reklamos ribojimus, tačiau jos nedraudžiant visiškai.
Todėl siūloma griežtinti reikalavimus alkoholio reklamai. Pirmiausia,
siūloma drausti visų formų alkoholio reklamą, kurioje dalyvauja bet kokio
amžiaus fiziniai asmenys, išskyrus asmens balsą. Šis draudimas grindžiamas tuo,
kad žmonių dalyvavimas alkoholio reklamoje dažnai siejamas su tam tikra
amžiaus grupe, grožiu, stiliumi, gyvenimo būdu, pramogomis. Asmenų
eliminavimas iš alkoholio reklamos leistų atriboti alkoholio tapatinimą su
minėtais faktais ir sudarytų sąlygas reklamuoti patį produktą, koncentruojant
dėmesį į produkto savybes, jo specifiką, o ne į jo sukeliamą poveikį ar
emociją.
Tačiau prekiniai ženklai ant aprangos (gamintojo darbo drabužiai,
viešojo maitinimo aptarnaujančio personalo apranga) neturėtų būti laikomi
žmogaus atvaizdu naudojimu alkoholio reklamoje.
Antra, Įstatymo projektu siūloma alkoholio reklamą drausti ne tik
laikraščių ir jų savarankiškų priedų, žurnalų bei knygų išorinėse viršelių
pusėse, bet ir pačiuose laikraščiuose, jų savarankiškuose prieduose,
žurnaluose ir knygose. Šis draudimas paaiškintinas tuo, kad laikraščius ir
ypač žurnalus skaito ar varto tiek vaikai, tiek jaunimas, todėl draudimas
reklamuoti alkoholį tik ant laikraščio ar žurnalo viršelio nepasiekia tikrojo
tikslo – riboti alkoholio reklamos sklaidą ir sutapatinimą su laikraščiuose
ar žurnaluose vaizduojamų žmonių gyvenimu, stiliumi ar mada.
Trečia, siekiant visapusiškai informuoti visuomenę apie alkoholio
vartojimo žalą sveikatai Įstatymo projektu siūloma reikalavimą nurodyti
įspėjamąjį tekstą apie žalingą alkoholio poveikį sveikatai numatyti visų
rūšių alkoholio reklamai neapsiribojant alaus, alaus mišinių su
nealkoholiniais gėrimais bei natūralios fermentacijos vyno ir sidro išorine
reklama. Šis pasiūlymas iš esmės įgyvendina Lietuvos sveikatos 2014-2025 metų
programos nuostatą informuoti visuomenę apie alkoholio vartojimo žalą
sveikatai, plėtojant informavimą ir švietimą sveikos gyvensenos ir sveikatos
klausimais.
Manytina, kad Įstatymo projektu siūlomi subalansuoti ir proporcingi
reikalavimai reklamai užtikrins, kad reklama būtų legali, išsami,
informatyvi, padori, sąžininga ir teisinga, taip pat nukreipta į reklamuojamo
produkto savybes, o ne į su produktu siejamą gyvenimo būdą, stilių ar
emociją.
Pasiūlymas:
Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo Įstatymo 29 straipsnį išdėstyti
taip:
,,29
straipsnis. Alkoholio reklamos draudimas ribojimas
1.
Lietuvos Respublikoje draudžiama visų formų alkoholio reklama draudžiama:
1) skirta vaikams ir paaugliams iki 18 metų;
2) kurioje dalyvauja asmenys iki 18 metų;
3) kurioje dalyvauja sportininkai, gydytojai, politikai, meno ir
mokslo įžymybės, kiti garsūs visuomenės veikėjai, naudojamas jų asmuo,
vardas, atvaizdas ir pan.;
4) siejanti alkoholio vartojimą su fizinės būklės pagerėjimu;
5) siejanti alkoholio vartojimą su vairavimu;
6) siejanti alkoholio vartojimą su psichinės veiklos pagerėjimu,
asmeninių problemų sprendimu;
7) siejanti alkoholio vartojimą su stimuliuojančiomis, raminančiomis
ir kitomis gydomosiomis savybėmis;
8) siejanti alkoholio vartojimą su socialine sėkme, padidintu
seksualiniu aktyvumu;
9) palankiai vaizduojanti nesaikingą alkoholinių gėrimų vartojimą ar
neigiamai atsiliepianti apie abstinenciją ir saikingumą;
10) pateikianti didesnę tūrinę etilo alkoholio koncentraciją kaip
alkoholinių gėrimų privalumą;
11) pateikianti neteisingą ir (ar) klaidinančią informaciją apie
alkoholinius gėrimus.
12) kurioje naudojamas žmogaus atvaizdas. Tokia reklama nelaikomas alkoholinių gėrimų gamintojų ar alkoholiniais
gėrimais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir registruoti prekių ženklai ant
žmogaus darbo aprangos.“
2. Alkoholio reklama draudžiama:
1) Lietuvos
Respublikos jurisdikcijai priklausančių leidėjų leidžiamuose laikraščiuose ir
jų savarankiškuose prieduose, žurnaluose bei knygose, visų laikraščių ir jų
savarankiškų priedų, žurnalų bei knygų išorinėse viršelių pusėse;“
2) vaikams ir paaugliams skirtuose laikraščiuose, žurnaluose,
knygose, televizijos ir radijo programose;
3) Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančių transliuotojų ir
retransliuotojų transliuojamose programose nuo 6 valandos iki 23 valandos
(išskyrus tiesiogiai ir ištisai transliuojamus ar retransliuojamus
tarptautinius meno, kultūros ar sporto renginius);
4) koncertų, cirko, diskotekų, jaunimo sporto ir laisvalaikio
renginių, kitų masinių renginių, teatro spektaklių, kino ir videofilmų
demonstravimo vietose, išskyrus šių renginių vietose esančias prekybos
vietas. Masiniuose renginiuose (išskyrus vaikams ir paaugliams iki
18 metų skirtus renginius) gali būti pateikiamas renginį remiančios ir
alkoholinius gėrimus, kuriais leidžiama prekiauti masiniuose renginiuose, gaminančios
arba jais prekiaujančios įmonės, Europos juridinio asmens ar jo filialo
pavadinimas ir (ar) prekės ženklas, pagal turinį ir formą neprieštaraujantys
teisės aktų reikalavimams;
5) švietimo, mokslo ir ugdymo įstaigose;
6) visose sveikatos priežiūros įstaigose;
7) visuomeninio transporto priemonių viduje ir išorėje;
8) degalinėse ir jų teritorijose, išskyrus jose esančias alkoholinių
gėrimų prekybos vietas;
9) ant atvirlaiškių, vokų ir pašto ženklų.
3. Loterijose, žaidimuose, konkursuose draudžiama teikti alkoholinius
gėrimus kaip prizus arba kartu su jais.
4. Lietuvos
Respublikoje draudžiama išorinė alkoholio reklama, išskyrus alaus, alaus
mišinių su nealkoholiniais gėrimais bei natūralios fermentacijos vyno ir
sidro išorinę reklamą.
5. Alkoholinių gėrimų reklamoje
(išskyrus tuos atvejus, kai reklamoje pateikiami tik alkoholinius gėrimus
gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir (ar) jų prekių
ženklai) turi būti įspėjamasis tekstas apie žalingą alkoholio poveikį
sveikatai. Šio teksto formą, turinį ir jo vietą reklamoje nustato Sveikatos
apsaugos ministerija.“
Įstatymo projekto 2, 3, 4, 5
dalis atitinkamai laikyti 6, 7, 8, 9 dalimis.
|