PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 2, 16, 161, 17, 18,  22, 28, 29 IR 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO

 projektO Nr. XIIP-4096(2)

 

 

2017-05-23

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

8

 

 

Argumentai:

Teisėkūroje pripažįstami tikslingumo, proporcingumo ir efektyvumo principai. Tai reiškia, kad teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai užsibrėžtų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis.

Teigtina, jog visiškas alkoholio reklamos draudimas yra pernelyg griežta, Įstatymo projekto tikslui neproporcinga priemonė. Manytina, jog alkoholio vartojimo mažinimo tikslas gali būti pasiektas įvedant papildomus alkoholio reklamos ribojimus, tačiau jos nedraudžiant visiškai.

Todėl siūloma griežtinti reikalavimus alkoholio reklamai. Pirmiausia, siūloma drausti visų formų alkoholio reklamą, kurioje dalyvauja bet kokio amžiaus fiziniai asmenys, išskyrus asmens balsą. Šis draudimas grindžiamas tuo, kad žmonių dalyvavimas alkoholio reklamoje dažnai siejamas su tam tikra amžiaus grupe, grožiu, stiliumi, gyvenimo būdu, pramogomis. Asmenų eliminavimas iš alkoholio reklamos leistų atriboti alkoholio tapatinimą su minėtais faktais ir sudarytų sąlygas reklamuoti patį produktą, koncentruojant dėmesį į produkto savybes, jo specifiką, o ne į jo sukeliamą poveikį ar emociją.

Tačiau prekiniai ženklai ant aprangos (gamintojo darbo drabužiai, viešojo maitinimo aptarnaujančio personalo apranga) neturėtų būti laikomi žmogaus atvaizdu naudojimu alkoholio reklamoje.

Antra, Įstatymo projektu siūloma alkoholio reklamą drausti ne tik laikraščių ir jų savarankiškų priedų, žurnalų bei knygų išorinėse viršelių pusėse, bet ir pačiuose laikraščiuose, jų savarankiškuose prieduose, žurnaluose ir knygose. Šis draudimas paaiškintinas tuo, kad laikraščius ir ypač žurnalus skaito ar varto tiek vaikai, tiek jaunimas, todėl draudimas reklamuoti alkoholį tik ant laikraščio ar žurnalo viršelio nepasiekia tikrojo tikslo – riboti alkoholio reklamos sklaidą ir sutapatinimą su laikraščiuose ar žurnaluose vaizduojamų žmonių gyvenimu, stiliumi ar mada.

Trečia, siekiant visapusiškai informuoti visuomenę apie alkoholio vartojimo žalą sveikatai Įstatymo projektu siūloma reikalavimą nurodyti įspėjamąjį tekstą apie žalingą alkoholio poveikį sveikatai numatyti visų rūšių alkoholio reklamai neapsiribojant alaus, alaus mišinių su nealkoholiniais gėrimais bei natūralios fermentacijos vyno ir sidro išorine reklama. Šis pasiūlymas iš esmės įgyvendina Lietuvos sveikatos 2014-2025 metų programos nuostatą informuoti visuomenę apie alkoholio vartojimo žalą sveikatai, plėtojant informavimą ir švietimą sveikos gyvensenos ir sveikatos klausimais.

Manytina, kad Įstatymo projektu siūlomi subalansuoti ir proporcingi reikalavimai reklamai užtikrins, kad reklama būtų legali, išsami, informatyvi, padori, sąžininga ir teisinga, taip pat nukreipta į reklamuojamo produkto savybes, o ne į su produktu siejamą gyvenimo būdą, stilių ar emociją.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo Įstatymo 29 straipsnį išdėstyti taip:

,,29 straipsnis. Alkoholio reklamos draudimas ribojimas

1. Lietuvos Respublikoje draudžiama visų formų alkoholio reklama draudžiama:

1) skirta vaikams ir paaugliams iki 18 metų;

2) kurioje dalyvauja asmenys iki 18 metų;

3) kurioje dalyvauja sportininkai, gydytojai, politikai, meno ir mokslo įžymybės, kiti garsūs visuomenės veikėjai, naudojamas jų asmuo, vardas, atvaizdas ir pan.;

4) siejanti alkoholio vartojimą su fizinės būklės pagerėjimu;

5) siejanti alkoholio vartojimą su vairavimu;

6) siejanti alkoholio vartojimą su psichinės veiklos pagerėjimu, asmeninių problemų sprendimu;

7) siejanti alkoholio vartojimą su stimuliuojančiomis, raminančiomis ir kitomis gydomosiomis savybėmis;

8) siejanti alkoholio vartojimą su socialine sėkme, padidintu seksualiniu aktyvumu;

9) palankiai vaizduojanti nesaikingą alkoholinių gėrimų vartojimą ar neigiamai atsiliepianti apie abstinenciją ir saikingumą;

10) pateikianti didesnę tūrinę etilo alkoholio koncentraciją kaip alkoholinių gėrimų privalumą;

11) pateikianti neteisingą ir (ar) klaidinančią informaciją apie alkoholinius gėrimus.

12) kurioje naudojamas žmogaus atvaizdas. Tokia reklama nelaikomas alkoholinių gėrimų gamintojų ar alkoholiniais gėrimais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir registruoti prekių ženklai ant žmogaus darbo aprangos.

2. Alkoholio reklama draudžiama:

1) Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančių leidėjų leidžiamuose laikraščiuose ir jų savarankiškuose prieduose, žurnaluose bei knygose, visų laikraščių ir jų savarankiškų priedų, žurnalų bei knygų išorinėse viršelių pusėse;“

2) vaikams ir paaugliams skirtuose laikraščiuose, žurnaluose, knygose, televizijos ir radijo programose;

3) Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančių transliuotojų ir retransliuotojų transliuojamose programose nuo 6 valandos iki 23 valandos (išskyrus tiesiogiai ir ištisai transliuojamus ar retransliuojamus tarptautinius meno, kultūros ar sporto renginius);

4) koncertų, cirko, diskotekų, jaunimo sporto ir laisvalaikio renginių, kitų masinių renginių, teatro spektaklių, kino ir videofilmų demonstravimo vietose, išskyrus šių renginių vietose esančias prekybos vietas. Masiniuose renginiuose (išskyrus vaikams ir paaugliams iki 18 metų skirtus renginius) gali būti pateikiamas renginį remiančios ir alkoholinius gėrimus, kuriais leidžiama prekiauti masiniuose renginiuose, gaminančios arba jais prekiaujančios įmonės, Europos juridinio asmens ar jo filialo pavadinimas ir (ar) prekės ženklas, pagal turinį ir formą neprieštaraujantys teisės aktų reikalavimams;

5) švietimo, mokslo ir ugdymo įstaigose;

6) visose sveikatos priežiūros įstaigose;

7) visuomeninio transporto priemonių viduje ir išorėje;

8) degalinėse ir jų teritorijose, išskyrus jose esančias alkoholinių gėrimų prekybos vietas;

9) ant atvirlaiškių, vokų ir pašto ženklų.

3. Loterijose, žaidimuose, konkursuose draudžiama teikti alkoholinius gėrimus kaip prizus arba kartu su jais.

4. Lietuvos Respublikoje draudžiama išorinė alkoholio reklama, išskyrus alaus, alaus mišinių su nealkoholiniais gėrimais bei natūralios fermentacijos vyno ir sidro išorinę reklamą.

5. Alkoholinių gėrimų reklamoje (išskyrus tuos atvejus, kai reklamoje pateikiami tik alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir (ar) jų prekių ženklai) turi būti įspėjamasis tekstas apie žalingą alkoholio poveikį sveikatai. Šio teksto formą, turinį ir jo vietą reklamoje nustato Sveikatos apsaugos ministerija.

 

Įstatymo projekto 2, 3, 4, 5 dalis atitinkamai laikyti  6, 7, 8, 9 dalimis.

 

 

Teikia

Seimo nariai:                                                                                                             Andrius Palionis

                   

                                                                                                                            Rimantė Šalaševičiūtė

                   

                                                                                                                                   Artūras Skardžius