LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS Įstatymo NR. XI-1307 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-04-06 Nr. XIVP-2614

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Atkreiptinas dėmesys, kad karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo projektas savo turiniu taip pat yra krašto apsaugos srities projektas, todėl siūlytina tikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 1 dalyje siūlomą ypatingos valstybinės svarbos projekto apibrėžimą, vietoje jungtuko „arba“ įrašant žodžius „taip pat“ (<...>, taip pat karinės infrastruktūros, reikalingos...>“).

2.    Vadovaujantis teisinio aiškumo principu, siūlytina tikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje siūlomą ypatingos valstybinės svarbos projekto apibrėžimą, atsisakant žodžių junginio „kurios sąrašą pagal Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymą tvirtina Vyriausybė“, nes ši nuostata yra įtvirtinta Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatyme, todėl yra perteklinė ir apsunkina ypatingos valstybinės svarbos projekto apibrėžimo formuluotę.

3.    Vadovaujantis projekto aiškinamuoju raštu, „Vadovaujantis Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punktu, karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, nurodytos Vyriausybės patvirtintame sąraše, pritaikymas ir (ar) sukūrimas laikomas ypatingos valstybinės svarbos projektu. Kitaip tariant, karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, nurodytos Vyriausybės patvirtintame sąraše, pritaikymas ir (ar) sukūrimas būtų laikomas ypatingos valstybinės svarbos projektu nuo pat sąrašo patvirtinimo“ (pabraukta mūsų). Pastebėtina, jog projekto nuostatose neatsispindi tai, kad karinės infrastruktūros pritaikymas ir (ar) sukūrimas būtų laikomas ypatingos valstybinės svarbos projektu nuo pat sąrašo patvirtinimo. Atsižvelgiant į tai, siūlytina atitinkamai tikslinti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punktą, po žodžių „yra laikomi ypatingos valstybinės svarbos projektais“ įrašant žodžius „nuo karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, sąrašo patvirtinimo“.

4.    Atsižvelgiant į tai, kad ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais privalomos galios administracinius sprendimus priima ministras, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 dalies antrajame sakinyje vietoj žodžių „Krašto apsaugos ministerija“ reikėtų įrašyti žodžius „krašto apsaugos ministras“.

5.    Svarstytina, ar kalbiniu požiūriu nereikėtų tikslinti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies ketvirtajame sakinyje vartojamos formuluotės „Nagrinėjant šį prašymą ir priimant Vyriausybės nutarimą dėl jo patvirtinimo“ (pabraukta - mūsų), nes iš šios formuluotės nėra pakankamai aišku, kokį dokumentą Vyriausybė tvirtina: prašymą ar, vis dėlto, karinės infrastruktūros projektą.

6.    Svarstytina, ar logiška projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalį papildyti nuostata, kad projektą įgyvendinanti institucija ne vėliau kaip per 10 darbo dienų išsiunčia pranešimą Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui apie Vyriausybės nutarimo įsigaliojimą, nes projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad minėta institucija apie įsigaliojusį Vyriausybės nutarimą nedelsdama, tačiau ne vėliau kaip kitą darbo dieną praneša Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui. Manytina, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje reikėtų atsisakyti žodžių „Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui“ kaip perteklinių, nes kitu atveju nėra aišku, per kokį įstatyme nustatytą terminą turėtų būti pateikti pranešimai Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui.

7.    Tikslintina projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6 dalies nuoroda „šio straipsnio 3 dalyje“, nes pranešimas apie Vyriausybės nutarimo įsigaliojimą yra reglamentuojamas keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje.

8.  Iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 ir 2 dalyse, reglamentuojant paimtų visuomenės poreikiams žemės sklypų ir statinių nuosavybės įregistravimą Nekilnojamojo turto registre valstybės vardu ar registruojant patikėjimo teisę į juos, yra vartojami jungtukai „ir (ar)“. Atkreiptinas dėmesys, kad žemės sklypai ir statiniai nėra alternatyvūs objektai, todėl valstybės nuosavybės teisė turėtų būti registruojama tiek į paimtą visuomenės poreikiams žemės sklypą, tiek ir į statinius, jei tokių yra, o ne arba į sklypą, arba į statinius. Atsižvelgiant į išdėstytą, projekto nuostatas siūlytina tikslinti.

9. Atsižvelgiant į tai, kad projektu nustatomas naujas teisinis reguliavimas, kuriuo projektą įgyvendinančiai institucijai suteikiamos teisės registruoti Nekilnojamojo turto registre nuosavybės ir kitas daiktines teises, bei atsižvelgiant į Nekilnojamojo turto registro nuostatų 25 punktą, reikėtų įvertinti, ar projekto 9 straipsnis neturėtų būti pildomas nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo įgyvendinimą.

10. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298:

10.1. atkreiptinas dėmesys, kad terminų apibrėžtyse trumpiniai nevartojami ir neįvedami (rekomendacijų 35 punktas). Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje siūlytina atsisakyti joje vartojamų abiejų trumpinių;

10.2. straipsnį dėstant nauja redakcija kartu turi būti dėstomas ir straipsnio pavadinimas (rekomendacijų 175.1. punktas). Atsižvelgiant į tai, projekto 3 ir 6 straipsniai tikslinti.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                                                       Daina Petrauskaitė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]