LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KRIZIŲ VALDYMO IR CIVILINĖS SAUGOS ĮSTATYMO NR. VIII-971 1, 2, 7, 9, 11, 12, 13, 21, 22, 23, 52 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO VI1 SKYRIUMI IR NAUJU 1 PRIEDU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4111
2024-09-25 Nr. P-104-60
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: pirmininkas Arvydas Pocius, Virgilijus Alekna, Jonas Jarutis, Raimundas Lopata, Andrius Mazuronis, Arvydas Anušauskas, Valdas Rakutis, Saulius Skvernelis, Dovilė Šakalienė, Dainius Gaižauskas, Vytautas Mitalas.
Komiteto biuras: vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Mantas Lapinskas, Gediminas Kazėnas, vyresnioji specialistė Skaistė Blažinauskaitė, padėjėja Jovita Dalgedaite.
Kviestieji asmenys: VRM viceministras Vitalijus Dmitrijevas, VRM Viešojo saugumo politikos grupės vyresnioji patarėja Jurgita Laskevičiūtė, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos Teisės skyriaus vedėjas Egidijus Verenius, LRVK vicekancleris, Nacionaliniam krizių valdymo centro vadovas Vilmantas Vitkauskas, Vyriausybės kanceliarijos Nacionalinio krizių valdymo centro vyr. patarėjas Darius Buta, Lietuvos Respublikos žvalgybos kontrolierių įstaigos vadovas Nortautas Statkus, Respublikos Prezidento vyriausiasis patarėjas Kęstutis Budrys
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1.1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-10, XIVP-4111 |
1(1)
|
|
|
1. Derinant projekto 1 straipsniu keičiamo Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio pavadinimą su jo turiniu, siūlytina keičiamo įstatymo 1 straipsnio pavadinimą dėstyti taip: „Įstatymo paskirtis ir taikymas“.
|
Pritarti |
|
1.2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-10, XIVP-4111 |
1(1) |
(3) |
|
2. Siekiant suderinti projektu keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, o taip pat atsižvelgiant į tai, kad naujame keičiamo įstatymo 1 priede yra nurodyti atskiri finansų rinkų infrastruktūros ir skaitmeninės infrastruktūros sektoriai (o ne vienas finansų rinkų ir skaitmeninės infrastruktūros sektorius), projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje po žodžių „finansų rinkų“ įrašytinas žodis „infrastruktūros“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 491 straipsnio 4 dalies 1 punkto a ir b papunkčiams.
|
Pritarti |
|
1.3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-10, XIVP-4111 |
1(1) |
(4) |
|
3. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 4 dalyje nuostatą apie informacijos keitimosi reikalavimus siūlytina dėstyti atskiru sakiniu. Be to, siūlytina aiškiai nurodyti, kad reikalavimas dėl informacijos keitimosi būdo taikomas ir su ypatingos svarbos subjektų atsparumo užtikrinimu susijusiai įslaptintai informacijai, ir su ypatingos svarbos subjektų atsparumo užtikrinimu susijusiai neįslaptintai informacijai. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad iš siūlomos nuostatos nėra aišku, kokie subjektai (galbūt kažkurie konkretūs krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos subjektai) būtų įgalioti keistis tokia informacija su ypatingos svarbos subjektais ir tuo pačiu būtų atsakingi už atitinkamos informacijos apsaugą. Be to, manytina, kad reguliacinio pobūdžio nuostata dėl ypatingos svarbos subjektų pareigos keičiantis informacija laikytis jos apsaugos reikalavimų turėtų būti dėstoma ne keičiamo įstatymo 1 straipsnyje, reglamentuojančiame įstatymo paskirtį ir taikymą, o projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 492 straipsnyje, nustatančiame ypatingos svarbos subjektų pareigas.
|
Pritarti |
Žr. 492 straipsnio 1 d. 10 p. |
1.4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-10, XIVP-4111 |
2(2) |
(29) |
|
4. Siekiant teisės akto nuostatų nuoseklumo, projekto 2 straipsniu reikėtų keisti ir keičiamo įstatymo 2 straipsnio 29 dalį (buvusią 28 dalį), išbraukiant žodžius „Lietuvos Respublikos“, nes Lietuvos Respublikos Vyriausybė pirmą kartą paminima naujai pildomoje 2 straipsnio 172 dalyje. |
Pritarti |
|
1.5 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-10, XIVP-4111 |
2(2) |
(322) |
|
5. Derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 322 dalyje brauktinas žodis „veiksnių“, nes šio straipsnio 321 dalyje apibrėžiama sąvoka „rizika“, o ne „rizikos veiksniai“ (rizika būtent ir suprantama kaip tam tikro pobūdžio veiksniai, todėl sąvoka „rizikos veiksniai“ būtų ne tik netiksli, tačiau ir tautologinio pobūdžio).
|
Pritarti |
|
1.6 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-10, XIVP-4111 |
4(9) |
1(1) |
(14) |
6. Nėra aišku, kaip ir kokia forma Nacionalinis krizių valdymo centras galėtų dalyvauti ypatingos svarbos subjektų atsparumo klausimų grupės, kuri veikia kaip Europos Komisijos ekspertų grupė, veikloje, kaip nurodoma projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 14 punkte (be to, kad šis centras pagal projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 18 punktą deleguotų savo atstovą (-us) į šią grupę). Nurodomas šios grupės statusas implikuoja, kad grupė veiktų būtent kaip kolegiali iš fizinių asmenų – ekspertų sudaryta institucija, todėl Nacionalinio krizių valdymo centro vaidmuo šios kolegialios ekspertų grupės veikloje lieka neaiškus.
|
Pritarti |
NKVC nurodytos grupės veikloje dalyvautų kaip tarptautinio bendradarbiavimo krizių valdymo srityje koordinatorius, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 14 punkte NKVC nustatytą atitinkamą funkciją. Tam ir numatoma, kad NKVC deleguos savo atstovą į grupę. Atsižvelgiant į tai, patikslinti projekto 4 str. atitinkamą dalį. |
1.7 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-10, XIVP-4111 |
5(11) |
1(3), 3(5) |
(11), (13), (3) |
7. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies 11-13 punktuose ir 5 dalies 3 punkte siūlytina braukti perteklinius ir šiek tiek klaidinančius žodžius „ministerijai vadovaujančio“, nes pagal Vyriausybės įstatymą ministrai be portfelio (t. y. ministrai, nevadovaujantys kuriai nors ministerijai) Lietuvos Respublikoje nėra numatyti.
|
Pritarti |
|
1.8 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-10, XIVP-4111 |
5(11), 11(493), 15 |
(5),
(1),
4 |
(3) |
8. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 5 dalies 3 punkto formuluotė tikslintina redakciniu požiūriu, nes nuostatos „tvirtina asmenų, dirbančių <...> ypatingos svarbos subjekte ir (arba) su atsparumui užtikrinti ypatingos svarbos infrastruktūra“ turinys yra neaiškus (nėra aišku, kaip asmuo gali dirbti su infrastruktūra, t. y. su teritorija, statiniais ar konstrukcijomis). Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 493 straipsnio 1 daliai bei projekto 15 straipsnio 4 daliai.
|
Pritarti |
|
1.9
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-10, XIVP-4111 |
11(491) |
(1) |
(2) |
9. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 491 straipsnio 1 dalies 2 punkte reikėtų atskleisti formuluotės „juridinis asmuo, kita organizacija ar jų padalinys veikia Lietuvos Respublikos teritorijoje“ turinį, nes tai, kad šis subjektas teikia paslaugas Lietuvos Respublikoje jau implikuoja šios dalies 1 punktas (tačiau siekiant teisinio aiškumo 1 punktą siūlome atitinkamai patikslinti po žodžių „būtinųjų paslaugų“ įrašant žodžius „Lietuvos Respublikoje“), o tai, kad šio subjekto valdoma ypatingos svarbos infrastruktūra taip pat yra Lietuvos Respublikos teritorijoje, nurodyta tolesnėje 2 punkto nuostatoje. Galbūt turima omenyje, kad juridinis asmuo, jo ar kitos organizacijos padalinys yra registruotas Lietuvos Respublikoje. jeigu vis dėlto formuluotė „veikia Lietuvos Respublikoje“ turi kažkokią kitą reikšmę, tai reikėtų aiškiai nurodyti.
|
Pritarti |
|
1.10 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-10, XIVP-4111 |
11(491) |
(4) |
|
10. Svarstytina, ar projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 491 straipsnio 4 dalies nuostatoje iki dvitaškio vietoj formuluotės „Vyriausybei priėmus sprendimą dėl ypatingos svarbos subjektų sąrašo“ neturėtų būti įrašyta tikslesnė ir kitas šios dalies nuostatas atliepianti formuluotė „Vyriausybei priėmus sprendimą dėl ypatingos svarbos subjekto įtraukimo į ypatingos svarbos subjektų sąrašą ar išbraukimo iš jo“.
|
Pritarti |
|
1.11 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-10, XIVP-4111 |
15 |
1 |
|
11. Nors projekto 15 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigaliotų 2024 m. spalio 18 d., kitose 15 straipsnio nuostatose nustatomas net ilgesnis nei metai terminas, per kurį turėtų būti patvirtinti įstatymo įgyvendinimui būtini poįstatyminiai teisės aktai. Toks reguliavimas lemtų teisiškai ydingą situaciją, kada galiojančio įstatymo nuostatos dėl ypatingos svarbos subjektų nustatymo, jų atsparumo užtikrinimo bei atsparumo užtikrinimo priemonių laikymosi praktiškai negalės būti taikomos. Atsižvelgiant į tai, reiktų arba nukelti atitinkamų keičiamo įstatymo nuostatų įsigaliojimą, arba pavesti Vyriausybei bei ministrams įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus patvirtinti iki įstatymo įsigaliojimo.
|
Nepritarti |
Toks įstatymo įsigaliojimo terminas buvo suderintas su LRV Teisės grupe, o projekte siūlomų įstatymo įsigaliojimo terminų pagrindimas pateiktas projekto AR 16 p., t.y. datos derinamos prie ES CER direktyvos nuostatų. |
2.1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-17, XIVP-3926 |
1(2) |
2 |
|
1. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu keičiamo Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo 2 straipsnis turi tik 35 dalis, todėl projekto 1 straipsnio 2 dalimi turėtų būti pernumeruojamos buvusios 2 straipsnio 33-35 dalys, o ne 33-36 dalys. |
Pritarti |
|
2.2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-17, XIVP-3926 |
1(2) |
3 |
|
2. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma keičiamame įstatyme vartoti tokias sąvokas, kaip „informacinės sistemos“, „informacinių technologijų platformos“ ir „informacinių technologijų priemonės“, projekto 1 straipsnį reikėtų papildyti 3 dalimi, kuria būtų keičiama įstatymo 2 straipsnio 36 dalis (buvusi 35), nustatant, kad kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos ir Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme. |
Pritarti |
|
2.3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-17, XIVP-3926 |
2(7) |
1 |
27 |
3. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 27 punkte minimas konkretaus teisės akto pavadinimas, žodis „strateginės“ rašytinas iš didžiosios raidės. |
Pritarti |
|
2.4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-17, XIVP-3926 |
3(9) |
2(1) |
|
4. Projekto 3 straipsnio 2 dalimi turi būti pernumeruojami ne buvę 9 straipsnio 1 dalies 6–18 punktai, o buvę 9 straipsnio 1 dalies 5–18 punktai (nes šio straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalis pildoma nauju 5, o ne 6 punktu). |
Pritarti |
|
2.5 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-17, XIVP-3926 |
4(18) |
(2) |
(2) |
5. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies 2 punkte vietoj žodžių „Vyriausybės įgaliotos institucijos jos nuostatų“ įrašytini žodžiai „jos nuostatų“, nes projektu siūloma formuluotė suponuoja, kad duomenys tvarkomi ne informacinės sistemos nuostatų, o Vyriausybės įgaliotos institucijos nuostatų nustatyta tvarka. Be to, tuo pačiu ir atsisakytina perteklinės nuostatos dėl informacinės sistemos nuostatus tvirtinančio subjekto, nes Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 1 punkte yra įtvirtinta imperatyvi nuostata, kad informacinės sistemos nuostatus rengia ir priima informacinės sistemos valdytojas. |
Pritarti |
|
2.6 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-17, XIVP-3926 |
4(18) |
(3) |
|
6. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalies formuluotė „Kai su šio įstatymo 3 straipsnio 1 punkte nurodytų krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos uždavinių įgyvendinimu susiję asmens duomenys yra tvarkomi nacionalinio saugumo tikslais“ tikslintina, nes ji implikuoja, kad su šio įstatymo 3 straipsnio 1 punkte nurodytų krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos uždavinių įgyvendinimu susiję duomenys gali būti tvarkomi ir nacionalinio saugumo tikslais (nors šio straipsnio 2 dalies 1 punkte vienareikšmiškai nustatyta, kad visi tokie duomenys tvarkomi būtent nacionalinio saugumo tikslais). Siekiant teisinio aiškumo, galbūt tikslinga vietoj aukščiau minėtos formuluotės įrašyti žodžius „Tvarkant su šio įstatymo 3 straipsnio 1 punkte nurodytų krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos uždavinių įgyvendinimu susijusius asmens duomenis“. |
Pritarti |
|
2.7 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-17, XIVP-3926 |
4(18) |
(3) |
|
7. Svarstytina, ar siekiant teisės akto nuostatų nuoseklumo ir suderinamumo su kitais įstatymais, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalyje neturėtų būti numatyta, kad gali būti visiškai ar iš dalies apribota ne tik Lietuvos Respublikos asmens duomenų, tvarkomų nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas, bausmių vykdymo arba nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, teisinės apsaugos įstatymo 12 straipsnyje nustatyta duomenų subjektų teisė susipažinti su asmens duomenimis, tačiau ir minėto įstatymo 14 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse įtvirtintos duomenų subjektų teisės reikalauti ištaisyti, ištrinti asmens duomenis arba apriboti jų tvarkymą. |
Pritarti |
|
2.8 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-17, XIVP-3926 |
6 |
2 |
|
8. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus turėtų priimti ne tik Vyriausybė, tačiau ir Nacionalinis krizių valdymo centras (dėl strateginės komunikacijos koordinavimo bei informacijos teikimo derinimo) bei Vyriausybės įgaliota institucija (dėl valstybės informacinės sistemos nuostatų tvirtinimo), atitinkamai pildytina projekto 6 straipsnio 2 dalis. |
Pritarti |
|
2.9 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-17, XIVP-3926 |
|
|
|
9. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytą Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos kompetenciją formuoti valstybės politiką krizių valdymo ir civilinės saugos srityje, dėl projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą. |
Nepritarti |
Projektas yra suderintas su VRM, kuri kuruoja civilinę saugą. Posėdžio metu, VRM atstovai pastabų neturėjo. |
2.10 |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2024-07-02, XIVP-3926 |
|
|
|
Vadovaudamiesi 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2016/680 dėl fizinių asmenų apsaugos kompetentingoms institucijoms tvarkant asmens duomenis nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas arba bausmių vykdymo tikslais ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo, ir kuriuo panaikinamas Tarybos pamatinis sprendimas 2008/977/TVR 28 str. 2 d. ir Lietuvos Respublikos asmens duomenų, tvarkomų nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas, bausmių vykdymo arba nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, teisinės apsaugos įstatymo 27 str. 5 d. ir 40 str. 1 d. 5 p., siūlome Įstatymo projektą pateikti Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai, kad ji pateiktų savo išvadas. |
Atsižvelgti |
Projektas yra suderintas su Valstybine duomenų apsaugos inspekcija. Posėdžio metu, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos atstovai pastabų neturėjo. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-4111(2), kuris sujungtas su projektu Nr. XIVP-3926(2) ir siūlyti Seimui toliau svarstyti įstatymo projektą Nr. XIVP-4111(2).
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-25 |
15 |
1, 2 |
|
|
Argumentai: Įvertinus tai, kad pagal patvirtintą Seimo plenarinių posėdžių grafiką, yra nerealu, kad Įstatymas įsigaliotų spalio 18 d., siūloma įsigaliojimo datą vėlinti.
Pasiūlymas: Pakeisti 15 straipsnio 1 ir 2 dalis ir jas išdėstyti taip:
„15 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis įstatymas,
išskyrus šio straipsnio 2–5 dalis, įsigalioja 2024 m. 2. Lietuvos Respublikos
Vyriausybė ir Nacionalinis krizių valdymo centras iki 2024 m. |
Pritarti |
|
2 |
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-25 |
|
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad teikiamas svarstyti sujungtas projektas su kitu projektu.
Pasiūlymas: Pakeisti pakeisti teikiamo svarstyti projekto pavadinimą ir išdėstyti jį taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS KRIZIŲ VALDYMO IR CIVILINĖS SAUGOS ĮSTATYMO NR. VIII-971 1, 2, 7, 9, 11, 12, 13, 18, 21, 22, 23, 36, 52 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO VI1 SKYRIUMI IR NAUJU 1 PRIEDU ĮSTATYMAS“.
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Arvydas Pocius
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-4111(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Arvydas Pocius
NSGK biuro patarėjas Gediminas Kazėnas