Projektas Nr. XIVP-3419(2)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 28 IR 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

 

2024 m.                          d. Nr.

Vilnius

 

·             Seimo nariai: Tomas Vytautas Raskevičius, Ieva Kačinskaitė-Urbonienė 2024-06-17:

Pakeisti 14 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„3. Mokinio ugdymosi poreikių pirminį vertinimą atlieka mokyklos Vaiko gerovės komisija ir esant poreikiui mokyklos vadovas skiria švietimo pagalbą. Mokinio specialiuosius ugdymosi poreikius pedagoginiu, psichologiniu, medicininiu ir socialiniu pedagoginiu aspektais vertina pedagoginė psichologinė tarnyba. Pedagoginės psichologinės tarnybos vadovas skiria švietimo pagalbą ir ugdymo pritaikymą, teikia rekomendacijas dėl ugdymo sąlygų pritaikymo. Specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimas, tinkamas ugdymo pritaikymas ir (ar) reikalingos švietimo pagalbos skyrimas, rekomendacijų dėl ugdymo sąlygų pritaikymo teikimas vykdomas švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka.“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

1. Komiteto siūloma ŠĮ 29 str. 31 d. formuluotė (tinkamas sąlygų pritaikymas ugdytis“) apima esamos infrastruktūros ir informacijos pritaikymą, veiklos pertvarkymą, ugdymo programų, mokymosi medžiagos ir mokymo strategijų pritaikymą, pagalbos teikimą, apie ką Seimo narių pasiūlyme ir rašoma. Ugdymo pritaikymo esmė ir yra, kad jis turi būti tinkamas. Netinkamas gali būti tik jo įgyvendinimas konkrečiais atvejais. O tai užtikrinti turi ir gali tik ugdymo įstaigos savininkas. Svarbu pažymėti, kad PPT (14 str.) vertina konkretų vaiką ir jo konkretų atvejį, bet kaip jo ugdymui reikalingas sąlygas galima išpildyti konkrečioje m-kloje, nuspręsti gali ir turi tik savininkas (ne PPT). Todėl komitetas ir siūlo keitimą daryti 29 str. 31 d., o ne 14 str. 3 d.

2. Seimo narių pasiūlymu siūloma į ŠĮ 14 str. 3 d. įrašyti neapibrėžtą, neaiškią sąvoką “Ugdymo sąlygos”. ŠĮ apibrėžia sąvoką “Ugdymas”. JT Konvencijoje yra terminas “tinkamas sąlygų pritaikymas”, juo ir remiamasi konstruojant ŠĮ 29 str. 31 d.

3. Pritarus Seimo narių siūlymui būtų sukurta PPT nauja funkcija – rekomendacijų teikimas dėl sąlygų mokykloms. Šiuo metu PPT rekomendacijas teikia dėl vaiko ugdymo, ne konkrečių m-klų.

4. Remiantis išdėstytu, Seimo narių siūlymas yra perteklinis ir teisiškai nepagrįstas. Į Įstatymo keitimą reikia žiūrėti sistemingai, nuosekliai, teisiškai įvertinant kiekvieno pakeitimo sąsają su kitais įstatymo straipsniais. Jeigu perspektyvoje iškils poreikis daryti pakeitimus,  kuriuos siūloma daryti Seimo narių pasiūlyme, bus galima atlikti sisteminę analizę ir tą klausimą apsvarstyti.

 

 

Balsavimo rezultatai (balsavimui pateikta formuluotė – dėl siūlymo nepritarti Seimo narių pasiūlymui): už – 8, prieš – 4, susilaikė – 0.

Seimo narių pasiūlymui nepritarta.

 

 

 

 

1 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 28 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Savivaldybė privalo turėti optimalų pradinio, pagrindinio, vidurinio ir neformaliojo vaikų ir suaugusiųjų švietimo programų teikėjų tinklą, atsižvelgiant į ugdymosi poreikių įvairovę užtikrinantį visiems asmenims lygias galimybes mokytis kartu su bendraamžiais, teisę mokytis valstybine kalba, ir pagalbą mokiniui, mokytojui ir mokyklai teikiančių įstaigų tinklą. Savivaldybė užtikrina sistemingą ir nuoseklų įtraukties principo, apibrėžto šio įstatymo 5 straipsnyje, įgyvendinimą mokyklose. Mokyklose, išskyrus mokyklas, skirtas mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, gali būti ne daugiau kaip penktadalis mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, išskyrus atvejus, kai visų mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, deklaruota gyvenamoji vieta yra tai mokyklai priskirtoje aptarnavimo teritorijoje. Vietovėse, kuriose savivaldybė neužtikrina asmenų teisės mokytis pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas valstybine kalba, gali būti steigiamos valstybinės mokyklos, kuriose ugdymo programos vykdomos valstybine kalba.“

 

2 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas

Papildyti 29 straipsnį 31 dalimi:

„3¹. Jeigu mokykla negali patenkinti visų priimto mokytis mokinio ugdymosi poreikių ir švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka įvertinama, kad dėl neproporcingos ar nepagrįstos naštos priimtam mokytis mokiniui mokykloje neįmanoma užtikrinti tinkamo sąlygų ugdytis pritaikymo, mokyklos vadovas kreipiasi su motyvuotu prašymu į savivaldybės vykdomąją instituciją (savivaldybės mokyklos – biudžetinės įstaigos ir viešosios įstaigos, kurių savininkė yra savivaldybė), savininko teises ir pareigas įgyvendinančią instituciją (dalyvių susirinkimą) (valstybinės mokyklos – biudžetinės ir viešosios įstaigos ir savivaldybės mokyklos – viešosios įstaigos, kurios dalininkė yra savivaldybė), savininką (dalyvių susirinkimą) (kitų mokyklų) dėl siūlymo mokiniui mokytis kitoje mokykloje ir (ar) tinkamo sąlygų pritaikymo. Savivaldybės vykdomoji institucija, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar savininkas (dalyvių susirinkimas) siūlo tinkamų sąlygų ugdytis pritaikymą toje pačioje mokykloje ir (ar), pritarus švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliotai institucijai, mokinio tėvams (globėjams, rūpintojams) siūlo pasirinkti mokyklą iš ne mažiau kaip dviejų arčiausiai savo gyvenamosios vietos esančių bendrojo ugdymo mokyklų, kuriose užtikrinamas tinkamas sąlygų ugdytis pritaikymas ir mokinio vežimas į mokyklą ir atgal.“

 

 

 

·             Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-19:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Nėra aišku, kodėl projekto 2 straipsniu keičiamo Švietimo įstatymo 29 straipsnio 31 dalyje siūloma įtvirtinti, mūsų nuomone, visapusį tėvų (globėjų, rūpintojų) ir vaikų interesų užtikrinimą ribojančią nuostatą, pagal kurią mokinio tėvams (globėjams, rūpintojams) siūloma pasirinkti mokyklą iš ne mažiau kaip dviejų arčiausiai savo gyvenamosios vietos esančių bendrojo ugdymo mokyklų, kuriose užtikrinamas tinkamas sąlygų ugdytis pritaikymas ir mokinio vežimas į mokyklą ir atgal. Pažymėtina, kad pats optimaliausias ir vaiko interesus labiausiai užtikrinantis ugdymas gali būti suteikiamas ir nebūtinai arčiausiai vaiko gyvenamosios vietos esančiose bendrojo ugdymo mokyklose. O kadangi būtų užtikrinamas ir vaikų vežimas į mokyklą ir atgal (neatsižvelgiant į tai, ar mokykla yra arčiausiai ar šiek tiek nutolusi nuo vaiko gyvenamosios vietos) galbūt tikslinga būtų įstatymu neapriboti tėvų (globėjų, rūpintojų) teisės rinktis ir nebūtinai iš dviejų arčiausiai jų gyvenamosios vietos esančių bendrojo ugdymo mokyklų.

Komiteto nuomonė - Iš dalies pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta TD pastabai dėl atisakymo aršiausiai esančių m-klų, kaip ribojančios nuostatos.

 

29 str. 31 d. turi būti vartojama konvencijoje vartojama sąvoka „tinkamas sąlygų pritaikymas“. Todėl šio straipsnio dalyje reikia vartoti šią sąvoką papildant, kad tinkamas sąlygų pritaikymas turi būti užtikrintas naudojantis teise ugdytis, t. y. reikia naudoti sąvoką „tinkamas sąlygų pritaikymas ugdytis“.

 

Siūloma 29 str. 31 d. formuluotė:

„31. Jeigu mokykla negali patenkinti visų priimto mokytis mokinio ugdymosi poreikių ir švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka įvertinama, kad dėl neproporcingos ar nepagrįstos naštos priimtam mokytis mokiniui mokykloje neįmanoma užtikrinti tinkamo sąlygų pritaikymo ugdytis, mokyklos vadovas kreipiasi su motyvuotu prašymu į savivaldybės vykdomąją instituciją (savivaldybės mokyklos – biudžetinės įstaigos ir viešosios įstaigos, kurių savininkė yra savivaldybė), savininko teises ir pareigas įgyvendinančią instituciją (dalyvių susirinkimą) (valstybinės mokyklos – biudžetinės ir viešosios įstaigos ir savivaldybės mokyklos – viešosios įstaigos, kurios dalininkė yra savivaldybė), savininką (dalyvių susirinkimą) (kitų mokyklų) dėl siūlymo mokiniui mokytis kitoje mokykloje ir (ar) tinkamo sąlygų pritaikymo ugdytis. Savivaldybės vykdomoji institucija, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar savininkas (dalyvių susirinkimas) siūlo tinkamą sąlygų pritaikymą ugdytis toje pačioje mokykloje ir (ar), pritarus švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliotai institucijai, mokinio tėvams (globėjams, rūpintojams) siūlo pasirinkti mokyklą iš ne mažiau kaip dviejų bendrojo ugdymo mokyklų, kuriose užtikrinamas tinkamas sąlygų pritaikymas ugdytis ir mokinio vežimas į mokyklą ir atgal.

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.      Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. rugsėjo 1 d.

2. Švietimo, mokslo ir sporto ministras iki 2024 m. rugpjūčio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-19:

2.    Projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

„3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.     Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja  2024 m. rugsėjo 1 d.

2.     Švietimo, mokslo ir sporto ministras iki 2024 m. rugpjūčio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.”

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

Respublikos Prezidentas