LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS
ĮSTATYMO NR. I-2223 1, 12, 15, 122 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO
121, 122, 123, 124, 125
STRAIPSNIAIS
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2869
2023-11-15
Nr. 107-P-42
Vilnius
1. Komiteto posėdyje
dalyvavo: komiteto
pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas
Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas
Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę
Bilotaitę);
komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Rasa Liucija
Matusevičiūtė, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja
Vida Katinaitė;
kviestieji asmenys: Seimo narys Kęstutis Vilkauskas, Aplinkos ministerijos viceministras Kęstutis
Šetkus, Gamtos apsaugos politikos grupės vadovas Algirdas Klimavičius, patarėja
Sigutė Ališauskienė, Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos patarėja Rūta
Baškytė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-06-14
|
2
|
|
|
Nėra aišku, kodėl iš projekto 2 straipsniu keičiamo Aplinkos apsaugos
įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 12 straipsnio pavadinimo siūloma
išbraukti žodžius „ir gamtinis karkasas“ ir šį straipsnį pavadinti „Saugomos
teritorijos“, nes keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje būtent ir
nurodoma, kokias teritorijas į bendrą kraštotvarkos ekologinio kompensavimo
zonų sistemą jungia gamtinis karkasas, o kiek tai susiję su saugomomis
teritorijomis, keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje tik pateikiamas sąrašas
teisės aktų, reglamentuojančių saugomų teritorijų apsaugą ir gamtos išteklių
naudojimą jose.
|
Pritarti
|
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-06-14
|
3
|
|
|
Projekto 3 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 121
straipsnio 2 straipsnio nuostatoje iki dvitaškio nurodoma, kad „Gamtinio
karkaso sistemą sudaro šios struktūrinės dalys (jos gali būti europinio,
nacionalinio, regioninio ar vietinio lygmens):“ Pažymėtina, kad
skliaustuose išdėstyta projekto nuostata yra norminio pobūdžio, o norminio
pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos, formuluojant jas kaip
aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose paaiškinimus,
sąlygas ir pan. Atsižvelgiant į tai, aptariama projekto nuostata taisytina, atsisakant
skliaustų. Ši pastaba taikytina ir projekto 7 straipsniu dėstomo keičiamo
įstatymo 125 straipsnio 5 ir 6 daliai.
|
Pritarti
|
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-06-14
|
6
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio
10 dalies 2 punktą yra tik viena savivaldybės vykdomoji institucija -
savivaldybės meras, projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 124
straipsnio 1 dalis tikslintina, vietoj žodžių „savivaldybės vykdomosios
institucijos“ įrašytini žodžiai „savivaldybės vykdomoji institucija“ arba
„savivaldybės meras“.
|
Pritarti
|
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-06-14
|
7
|
|
|
Projekto 7 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 125
straipsnio 4 ir 5 dalyse atitinkamai siūloma nustatyti subjektus, kurie
turėtų teisę tvirtinti žalinimo planus, bei asmenis, kurie turėtų teisę
rengti tokius planus, tačiau projekte nėra nurodyta, kieno lėšomis minėti
planai būtų rengiami. Svarstytina, ar projekto nereikėtų papildyti
nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.
|
Pritarti
|
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-06-14
|
7
|
|
|
Projekto 7 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 125
straipsnio 6 dalyje, siekiant aiškumo, reikėtų nurodyti, kokie konkrečiai
srities ar sričių, kurios atitinka rengiamo žalinimo plano specifiką,
kvalifikacijos reikalavimai būtų keliami asmenims, siekiantiems rengti tokius
planus. Be to, iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas turėtų teisę
vertinti, ar asmuo, siekiantis rengti žalinimo planus, tokius kvalifikacinius
reikalavimus atitinka. Svarstytina, ar projekte toks subjektas neturėtų būti
nurodytas.
|
Pritarti
|
|
6.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-06-14
|
8
|
|
|
Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 8
dalies nuostata „sprendime nustatytos sąlygos” nėra pakankamai aiški, nes
neaišku, kurio subjekto priimtas sprendimas turimas omenyje ir kokios sąlygos
jame būtų nustatytos. Siekiant aiškumo, projekte reikėtų nurodyti sprendimą
priimantį subjektą, taip pat nurodyti, kokiems veiksmams (veiklai) atlikti
(vykdyti) sąlygos yra nustatomos
|
Nepritarti
|
Siūlome
atsisakyti AAĮ projekto 8 straipsnio.
Seime yra
svarstomas Aplinkos apsaugos įstatymo pakeitimo projektas Nr. XIVP-3019(2) kuriam AAK pritarė, todėl siūlytume šį
straipsnį iš projekto išimti.
|
7.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-06-14
|
9
|
|
|
Projekto 9 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 122 straipsnio 7
dalyje siūloma nustatyti administracinę atsakomybę juridiniams asmenims už „privačių
saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo režimo“ pažeidimą. Projektas
diskutuotinas.
Pirma. Kartu su
projektu teikiamo Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301
pakeitimo įstatymo projekto reg. XIVP-2868
(toliau – įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-2868) analizė suponuoja, kad
veiklą privačioje saugomoje vietovėje reglamentuos privačios žemės savininko
ir Valstybinės
saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos (toliau – VSTT)
sudaryta apsaugos sutartis dėl privačios saugomos vietovės. Vyriausybės
nustatyta tvarka sudarytoje apsaugos sutartyje dėl privačios saugomos
vietovės su žemės savininkais bus individualiai susitariama „<...>
dėl gamtos vertybių, įskaitant negyvosios gamtos vertybes, ar kraštovaizdžio
apsaugos ir naudojimo priemonių nustatymo ir tvarkymo priemonių įgyvendinimo
jų valdomoje žemėje <....>“, taip pat sudarytoje sutartyje bus
sutarta dėl privačios saugomos vietovės žymėjimo. Ši sutartis bus
registruojama Nekilnojamojo turto registre (įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-2868 23 straipsnis).
Iš
teikiamo projekto nėra aišku, kaip šiuo atveju bus nustatinėjama, jog
juridinis asmuo savo veiksmais pažeidė privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo
reikalavimus, jeigu
tikslios sutarties sąlygos bus žinomos privačios žemės savininkams ir VSTT, o
kiti asmenys nebus tinkamai informuoti dėl privačios saugomos vietovės
sudarytoje apsaugos sutartyje įtvirtintus privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo reikalavimus, kurių privaloma
laikytis privačioje saugomoje vietovėje ir kurių pažeidimas juridiniams
asmenims užtraukia administracinę atsakomybę.
Antra.
Sisteminė kartu teikiamo įstatymo
projekto reg. Nr. XIVP-2868 5 ir 32 straipsnių nuostatų analizė suponuoja, kad pagal
kompetenciją aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai, teritorijų
planavimo valstybinės priežiūros institucijų pareigūnai, statybos valstybinės
priežiūros pareigūnai, nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos pareigūnai
vykdys veiklos, reglamentuojamos pagal atitinkamus veiklos saugomose
teritorijose reglamentavimo dokumentus, kontrolę, o apsaugos sutarčių,
nurodytų kartu teikiamo
įstatymo projekto reg. Nr.
XIVP-2868 5 straipsnio 1 dalies 4 punkte ir 2 dalyje, priežiūrą atliks jas sudariusios saugomų teritorijų
direkcijos arba VSTT. Taigi, yra numatoma tik veiklos saugomose teritorijose
kontrolė. Privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo režimas nėra
reglamentuotas, todėl nėra aišku, kokie konkretūs juridinių asmenų veiksmai
būtų traktuojami kaip privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo režimo
pažeidimas, už ką juridinis asmuo galėtų būti traukiamas atsakomybėn pagal
keičiamo įstatymo 122 straipsnio 7 dalį. Šis neaiškumas galimai sukeltų problemų
ir juridinio asmens veiksmus kvalifikuojant pagal keičiamo įstatymo 122 straipsnio 8 dalį, numatančio atsakomybę už 122 straipsnio 7
dalyje numatytą pažeidimą, kai padaroma žala aplinkai. Nėra aišku kaip,
nesant tikslaus teisinio reglamentavimo, tokia žala būtų nustatoma ir
apskaičiuojama.
Atsižvelgiant į
tai, kas aukščiau išdėstyta bei siekiant išvengti galimo keičiamo įstatymo
122 straipsnio 7 dalies nuostatų, priėmus įstatymą, taikymo problemų,
projekte reg. Nr. XIVP-2868 turėtų būti nustatytas privačių saugomų
vietovių apsaugos ir naudojimo režimas, taip pat įtvirtinti visuomenės
informavimo apie tokio režimo nustatymą būdai.
|
Pritarti
|
|
8.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-06-14
|
1
|
4
|
|
Projekto 1
straipsnio 4 dalis, atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo
rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu
Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) (toliau –
Rekomendacijos) 156 punkte nustatytą taisyklę dėstytina taip: „4. Buvusį 1
straipsnio 34 punktą laikyti 37 punktu.“
|
Pritarti
|
|
9.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-06-14
|
1
|
5
|
|
Projekto 1 straipsnio 5 dalis, atsižvelgiant į Rekomendacijų 157
punkte nustatytą taisyklę, dėstytina taip:
„5. Pakeisti 1 straipsnio 37 punktą ir jį išdėstyti
taip:
„37) kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos
suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos civilinės saugos
įstatyme, Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos
teritorijų planavimo įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme,
Lietuvos Respublikos želdynų įstatyme.“
|
Pritarti
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
pasiūlymai: negauta
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Kaimo reikalų komitetas
2023-09-27
|
|
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad Kaimo reikalų komitetas priėmė
sprendimą siūlyti grąžinti Saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 pakeitimo
įstatymo projektą Nr. XIVP-2868 iniciatoriams patobulinti, siūlyti grąžinti
ir lydimąjį Aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 1, 12, 15, 122 straipsnių
pakeitimo ir Įstatymo papildymo 121, 122, 123,
124, 125 straipsniais įstatymo projektą Nr.
XIVP-2869 iniciatoriams tobulinti.
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritarė patobulintam pagal gautas pastabas bei pasiūlymus Lietuvos
Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr.
I-301 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2868(2).
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr.
I-2223 1, 12, 15, 122 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 121,
122, 123, 124, 125 straipsniais įstatymo
projektui Nr.
XIVP-2869 ir komiteto išvadoms ir pasiūlymams.
7.2. Pasiūlymai: nėra
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto
paskirti pranešėjai: A.Gedvilienė
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr.
I-2223 1, 12, 15, 122 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 121,
122, 123, 124, 125 straipsniais
įstatymo projektas Nr. XIVP-2869(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė
Gedvilienė
Biuro patarėjas A.
Želvys, el. p. [email protected]