LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO NR. IX-574
7 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-07-03 Nr. XIVP-2953(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Finansinės apskaitos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jame nustatyti, kad apskaitos dokumente nurodant privalomą informaciją be kita ko turi būti nurodoma apvalinimo ir bendra mokėtina suma, pritaikius apvalinimą, kai taikomas Lietuvos Respublikos euro įvedimo Lietuvos Respublikoje įstatymo 281 straipsnyje nustatytas apvalinimas. Teikiamas siūlymas svarstytinas.
Pirma, atsižvelgus į tai, kad apskaitos dokumento rekvizitu būtų ūkinės operacijos arba ūkinio įvykio rezultatas pinigine ir (arba) kiekybine išraiška, t. y. bendra mokėtina suma iki apvalinimo, ir bendra mokėtina suma po apvalinimo, svarstytina, ar apvalinimo suma ir bendra mokėtina suma pritaikius apvalinimą neturėtų būti laikoma atskiru apskaitos dokumento rekvizitu, išdėstant šią nuostatą atskiru keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies punktu.
Antra, atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 4 punktą darant įrašą apskaitos registre nurodoma dvejybiniu įrašu pagal sąskaitas ir paprastuoju įrašu įrašyta suma. Svarstytina, ar projektu neturėtų būti keičiama ir ši nuostata, kadangi vėliau apvalinimo faktas ir suma gali būti aktualūs, pavyzdžiui, prekių grąžinimo atveju.
2. Atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, jis pildytinas nuostatomis dėl taikymo, kuriose būtų aptarta, nuo kokio ataskaitinio laikotarpio ūkio subjekto pritaikytos apvalinimo sumos turi būti nurodomos ūkio subjekto apskaitos dokumentuose ir įtraukiamos į apskaitos registrus.
3. Atsižvelgus į tai, kad dėl kartu su projektu susijusiame Euro įvedimo Lietuvos Respublikoje įstatymo Nr. XII-828 papildymo septintuoju1 skirsniu įstatymo projekte (reg. Nr. XIVP-2952) nustatytos atsiskaitymų grynaisiais pinigais eurais apvalinimo pareigos ūkio subjektų finansinėje apskaitoje galimai susidarytų neatitikčių, svarstytina, ar projektas neturėtų būti papildytas nuostatomis, sureglamentuojančiomis šią situaciją.
4. Atsižvelgus į tai, kad Finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 8 d. nutarimu Nr. 1088 „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.3 papunktyje nustatyta, kad Finansų ministerija formuoja valstybės politiką viešojo ir privataus sektorių atskaitomybės ir finansinių ataskaitų audito srityje, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą, o 8.3.1 papunktyje nustatyta, jog Finansų ministerija rengia ir teikia Vyriausybei viešojo ir privataus sektorių finansinę apskaitą ir atskaitomybę reglamentuojančių įstatymų ir Vyriausybės nutarimų projektus, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.
5. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.
5.1. Projekto 2 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“. Atsižvelgus į antrą pastabą, projekto 2 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: „Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas“.
5.2. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje turėtų būti nurodyta konkreti data, iki kurios Vyriausybė priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]