LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Žmogaus teisių komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APSAUGOS NUO SMURTO ARTIMOJE APLINKOJE ĮSTATYMO NR. XI-1425 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1056 (3)

 

2022-01-17 

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius, Dainius Kepenis, Vytautas Bakas, Tomas Bičiūnas, Eugenijus Gentvilas, Andrius Navickas, Arūnas Valinskas, komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė, patarėjai Inga Ališauskienė, Eglė Lukšienė, Rūta Ragaliauskienė; kviestieji asmenys: Seimo narė Vilija Aleknaitė-Abramikienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:-

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

 

 

 

 

Argumentai:

Žmogaus teisių komitetas siūlo Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo pakeitimo projekte (toliau – įstatymo projektas) specifiškai išskirti, jog smurtas artimoje aplinkoje apima ir smurtą lyties pagrindu, o taip pat papildyti įstatymo projektą „smurto lyties pagrindu“ sąvoka, kuri apibrėžiama kaip: „dėl asmens lyties veikimu ar neveikimu asmeniui daromas tyčinis fizinis, psichinis, seksualinis, ekonominis ar kitas poveikis, dėl kurio asmuo patiria fizinę, turtinę ir (ar) neturtinę žalą, kurį neproporcingai dažnai patiria moterys ir yra galia bei kontrole grindžiama moterų diskriminacijos forma.“ (2 str. 8d.). Toks teisinis reguliavimas ydingas dėl šių priežasčių:

 

1. Siūlomas teisinis reguliavimas yra perteklinis. Įstatyme jau yra bendrinė smurto artimoje aplinkoje sąvoka, kuri apima visas galimas smurto artimoje aplinkoje rūšis ir formas, įskaitant ir smurtą lyties pagrindu.

2. Nėra aišku, kodėl yra siekiama išskirti būtent smurtą lyties, o ne pvz. rasės, tautybės, ar kurio nors kito socialinio požymio pagrindu.

3. Smurto lyties pagrindu sąvoka, taip kaip ji apibrėžta, yra akivaizdžiai politizuota, grįsta neomarksistine lyčių kovos teorija, pagal kurią vyrų smurtas prieš moterį yra istoriškai susiklostęs reiškinys, nulemtas aukštesnės vyrų padėties ir dominavimo visuomenėje. Įstatymas yra teisinis, o ne politinis dokumentas, todėl jame vengtina įtvirtinti ideologines sąvokas.

4. Sąvoka „smurtas lyties pagrindu“ suponuoja, jog aukos lytis yra pagrindinis smurto artimoje aplinkoje motyvas. Metodologine prasme tokia prielaida yra klaidinga. Nors dauguma nukentėjusių asmenų artimoje aplinkoje yra moterys, iš smurto prieš moterį atvejų skaičiaus negalima tiesiogiai išvesti fakto apie smurto prieš moterį priežasties.

5. Smurto reiškinio ir jo priežasčių negalima redukuoti į vieną socialinę teoriją, o ja paremto matymo ir mąstymo užtvirtinti įstatyme. 2006 m. atliktoje JTO Generalinio sekretoriaus giluminėje visų formų smurto prieš moterį studijoje pripažįstama, kad nėra vienos smurto prieš moterį priežasties: „Įvairūs empiriniai ir teoriniai tyrimai sudarė prielaidas atsirasti įvairiems smurto prieš moterį priežasčių aiškinimams. Nors jie ir skiriasi priklausomai nuo to, kokią reikšmę jie suteikia asmeniniams ar socialiniams faktoriams, skatinantiems smurtą prieš moteris, visi daro išvadą, kad jokia pavienė priežastis negali būti pakankama, aiškinant smurto prieš moterį reiškinį. Šis smurtas atsiranda dėl specifinių faktorių individualiame, grupiniame, nacionaliniame ir globaliame lygmenyje konvergencijos.“  (https://www.un.org/womenwatch/daw/vaw/SGstudyvaw.htm)

6. Lietuvoje pagrindiniai socialiniai faktoriai, lemiantys smurtą artimoje aplinkoje yra žemas išsilavinimas, nedarbas ir alkoholio ar narkotikų vartojimas. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2020 m. iš užregistruotų 5815 įtariamų (kaltinamų) smurtautojų beveik pusė (44,5 proc.) asmenų nusikaltimo padarymo metu niekur nedirbo ir nesimokė ir net 55,2 proc. buvo apsvaigę nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų. Daugiau kaip pusė įtariamų (kaltinamų) asmenų (58 proc.) turėjo vidurinį ar profesinį išsilavinimą, daugiau kaip penktadalis (22,1 proc.) – pagrindinį, 11,7 proc. – aukštąjį ar aukštesnįjį išsilavinimą ir 8,2 proc. – pradinį ar neturėjo jokio išsilavinimo.

7.  Sąvokos smurto  lyties pagrindu turinys nėra aiškus ir tuo aspektu, jog Lietuvos įstatymai neapibrėžia  lyties sąvokos. Siūloma „smurto lyties pagrindu“ sąvoka yra neutrali lyčiai, taigi, ji sukuria prielaidas smurtu dėl lyties įvardinti ir tuos atvejus, kai asmuo  save priskiria kitai biologinei lyčiai ar įsivaizduojamai lytinei tapatybei. Praktikoje tai gali pasireikšti tuo, kad tėvų nesutikimas su jų paauglės mergaitės įsivaizdavimu jog ji yra berniukas, remiantis šia norma gali būti lengvai pripažintas kaip smurtas dėl lyties, ir toks asmuo gali būti ginamas nuo artimųjų „smurto dėl lyties“ tiek pasitelkiant valstybės institucijas.

 

Pažymėtina, kad šios sąvokos nebuvo pirminiame įstatymo projekte, kurį pateikė LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Pasiūlymas nebuvo svarstytas ir jam nebuvo pritarta papildomuose Socialinių reikalų ir darbo bei Teisės ir teisė komitetuose.

 

Remiantis tuo, kas išdėstyta, siūloma specifinio išskyrimo, jog smurtas artimoje aplinkoje apima ir smurtą lyties pagrindu bei „smurto lyties pagrindu“ sąvokos atsisakyti.

 

 

Nepritarti

 

 

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Remiantis Informatikos ir ryšių departamento prie Vidaus reikalų ministerijos duomenimis, tarp asmenų, nukentėjusių nuo nusikalstamų veikų, susijusių su smurtu artimoje aplinkoje, moterys 2016 m. sudarė 80 proc., 2017 m. – 77 proc., 2018 m. – 78 proc., 2019 – 77 proc. 2020 m. – 77 proc. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvoje 8 iš 10 nuo smurto artimoje aplinkoje nukentėjusių asmenų yra moterys, galima vienareikšmiškai teigti, jog didžioji dalis smurto artimoje aplinkoje yra smurtas lyties pagrindu, t. y. smurtas, kurį neproporcingai dažnai patiria moterys.

Smurtas artimoje aplinkoje įgauna sunkių, t. y. ne tik fizinei ir psichinei sveikatai, bet ir gyvybei pavojingų formų, kai yra taikomi prievartinės galios ir kontrolės mechanizmai. Šie mechanizmai dažnai yra susiję ir su smurto pavojų patiriančio ar nuo smurto nukentėjusio asmens lytimi (pavyzdžiui, pasitelkiant lyčių stereotipus manipuliuojama teisėsaugos sistema, siekiant sumenkinti smurto žalą). Siekiant veiksmingai spręsti smurto artimoje aplinkoje problemą būtina įvertinti, kad smurtas artimoje aplinkoje dažnai yra sąlygojamas su lytimi susijusių lūkesčių ir elgesio normų mūsų visuomenėje. Tik taikant tikslingas ir konkrečių grupių situaciją atliepiančias priemones, galima įveikti smurto artimoje aplinkoje priežastis, užuot nuolat kovojus su pasekmėmis. Būtent dėl to yra tikslinga smurto lyties pagrindu sąvoką įtvirtinti įstatyminiame lygmenyje ir numatyti konkrečias priemones, atliepiančias smurto lyties pagrindu specifiškumą.

Siūloma smurto lyties pagrindu sąvoka nėra perteklinė. Nors pasiūlymų autoriai teisingai įvardija, kad smurtas artimoje aplinkoje gali būti nukreiptas tiek prieš moteris, tiek prieš vyrus ir vaikus, tik įvardijus egzistuojančią statistinę disproporciją tarp lyčių bus galima parinkti taiklesnes ir efektyvesnes priemones smurto artimoje aplinkoje nepageidaujama reiškiniui spręsti ir užkardyti. Būtent tokių – tikslinių – priemonių stoka kol kas neleidžia sumažinti epideminio smurto artimoje aplinkoje masto, kai fiksuojama beveik 60 tūkst. pranešimų apie smurto artimoje aplinkoje atvejus per metus ir šis skaičius turi tendenciją augti.

Pasiūlymų iniciatoriai teisingai įvardija, kad siūloma smurto lyties pagrindu sąvoka yra neutrali lyčiai. Tačiau tokia formuluotė pasirinkta ne siekiant po smurto lyties pagrindu sąvoka tariamai „paslėpti“ seksualinės orientacijos ar lytinės tapatybės kategorijas, o pripažinti, jog nuo smurto lyties pagrindu gali nukentėti ir vyrai, jei prieš juos yra smurtaujama dėl įprastai su vyriška lytimi asocijuojamų visuomenės lūkesčių ar stereotipų (pavyzdžiui, kad vyras turi būti fiziškai ir emociškai stiprus, „nepalaužiamas“). Todėl pasiūlymų rengėjų teiginys, jog smurto lyties pagrindu sąvoka yra „akivaizdžiai politizuota, grįsta neomarksistine lyčių kovos teorija“ nėra nei tikslus, nei pagrįstas.

Atkreiptinas dėmesys, kad pasiūlymų iniciatoriai pasiūlymais Nr. 1.13-1.16 siekia pašalinti reikalavimą viešiesiems juridiniams asmenims, siekiantiems akredituotis teikti specializuotą kompleksinę pagalbą nuo smurto artimoje aplinkoje nukentėjusiems asmenims, turėti patirties smurto lyties pagrindu prevencijos srityje. Neatsižvelgdami į aplinkybę, kad absoliuti dauguma smurto artimoje aplinkoje pavojų ar smurtą artimoje aplinkoje patiriančių asmenų yra moterys, pasiūlymų iniciatoriai teikia pasiūlymą, kuris siekia mažinti specializuotos kompleksinės pagalbos paslaugų specifiškumą, pritaikomumą ir efektyvumą.

Pasiūlymą įstatymą papildyti smurto lyties pagrindu sąvoka taip pat pateikė ir Seimo Savižudybių ir smurto prevencijos komisija bei įstatymo parengimo ir svarstymo procesuose aktyviai dalyvavusios nevyriausybinės organizacijos, būtent –  Lietuvos žmogaus teisių centras, Lygių galimybių plėtros centras, Vilniaus moterų namai, taip pat dar įstatymo rengimo procese teikė Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba.

1.1

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

1

2

 

 

Pasiūlymas:

1 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šis įstatymas apibrėžia smurtą artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, nuo kurio neproporcingai dažnai nukenčia moterys, nustato smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančių asmenų ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusių asmenų teises, smurto artimoje aplinkoje prevencijos priemonių įgyvendinimą, specializuotos kompleksinės pagalbos smurto artimoje aplinkoje atvejais teikimą, apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje priemonių smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiam ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiam asmeniui įgyvendinimą, smurto artimoje aplinkoje pavojų keliančio asmens teises ir asmenų, kuriems skirtas apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje orderis, teises ir pareigas.“

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.2

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

2

8

 

 

Pasiūlymas:

2 straipsnio pakeitimas

Išbraukti 2 straipsnio 8 dalį:

 

8. Smurtas lyties pagrindu –  dėl asmens lyties veikimu ar neveikimu asmeniui daromas tyčinis fizinis, psichinis, seksualinis, ekonominis ar kitas poveikis, dėl kurio asmuo patiria fizinę, turtinę ir (ar) neturtinę žalą, kurį neproporcingai dažnai patiria moterys ir yra galia bei kontrole grindžiama moterų diskriminacijos forma.

 

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.3

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

3

 

5

 

Pasiūlymas:

3 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 3 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„5) paslaugų pritaikomumo – įgyvendinant smurto artimoje aplinkoje prevenciją, planuojant apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje ir specializuotos kompleksinės pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą patyrusiems asmenims priemones, organizuojant asmenų, dirbančių su smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiais asmenimis ar smurtą patyrusiais asmenimis, taip pat mokytojų, pareigūnų mokymus, atsižvelgiama į skirtingus moterų, vyrų ir vaikų individualius poreikius, užtikrinamos lygios galimybės gauti pagalbą; planuojant ir teikiant pagalbą, atsižvelgiama į moterų diskriminacinę padėtį pagal patiriamo smurto artimoje aplinkoje mastą ir smurto lyties pagrindu pobūdį“

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.4

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

4

1

5

 

Pasiūlymas:

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„5) inicijuoja ir finansuoja visuomenės švietimo ir informavimo kampanijas, skatinančias netoleruoti smurto artimoje aplinkoje, atpažinti prievartinės kontrolės ir smurto lyties pagrindu požymius ir kreiptis pagalbos dėl patiriamo smurto artimoje aplinkoje ar smurto artimoje aplinkoje pavojaus”

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.5

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

4

1

6

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„6) inicijuoja ir finansuoja viešosios nuomonės tyrimus ir mokslinius tyrimus smurto artimoje aplinkojeįskaitant smurtą lyties pagrindu, temomis;”

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.6

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

4

1

7

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

7) konkurso būdu finansuoja tikslinius nevyriausybinių organizacijų projektus, skirtus smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, prevencijai ir smurtiniam elgesiui keisti;“

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

 

1.7

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

4

2

1

 

Pasiūlymas:

 

4 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 4 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir ją išdėstyti taip:

 

„2. Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija:

1) užtikrina privalomą temų apie moterų ir vyrų teisių lygybę, darbo ir šeimos įsipareigojimų derinimą, atsakomybių šeimoje pasidalinimą, smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, prevenciją, pagarbą kiekvieno asmens orumui, tarpusavio pagalbą, socialinius-emocinius gebėjimus, nesmurtinius konfliktų sprendimo būdus, teisę į asmens neliečiamybę, integravimą į ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas, atsižvelgiant į mokinių gebėjimus ir amžių;“

Pritarti iš dalies

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Išbraukti žodžius „įskaitant smurtą lyties pagrindu“ (pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai).

 

Pritarti:  papildyti žodžiais „teisių lygybę, darbo ir šeimos įsipareigojimų derinimą, atsakomybių šeimoje pasidalinimą“.

Pasiūlymas:

Pakeisti 4 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

 „1) užtikrina privalomą temų apie moterų ir vyrų teisių lygybę, darbo ir šeimos įsipareigojimų derinimą, atsakomybių šeimoje pasidalinimą, smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, prevenciją, pagarbą kiekvieno asmens orumui, tarpusavio pagalbą, socialinius-emocinius gebėjimus, nesmurtinius konfliktų sprendimo būdus, teisę į asmens neliečiamybę, integravimą į ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas, atsižvelgiant į mokinių gebėjimus ir amžių;“

 

1.8

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

4

6

 

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„6. Lietuvos probacijos tarnyba organizuoja baudžiamojo poveikio priemonės – asmenų dalyvavimo smurtinį elgesį artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, keičiančiose programose – vykdymą teisės aktų nustatyta tvarka.“

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.9

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

4

8

1

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 8 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„1) organizuoja policijos pareigūnų mokymus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, antrinės ir pakartotinės viktimizacijos prevencijos, jos atpažinimo ir pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą patyrusiems asmenims teikimo temomis;“

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.10

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

4

9

 

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„9. Nacionalinė teismų administracija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teismų įstatymo ir Teisėjų mokymo organizavimo taisyklių nuostatomis, gali organizuoti teisėjų mokymus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurto lyties pagrindu, prevencijos, atpažinimo ir pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą patyrusiems asmenims teikimo temomis.“

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.11

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

4

10

 

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„10. Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra organizuoja mokymus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus prokurorams smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, prevencijos, atpažinimo ir pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą patyrusiems asmenims teikimo temomis.“

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje išdėstyti argumentai.

1.12

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

4

11

 

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

11. Lietuvos statistikos departamentas koordinuoja statistinių duomenų gavimą iš institucijų ir įstaigų, atsakingų už statistinės informacijos apie smurtą artimoje aplinkoje parengimą, Lietuvos statistikos departamento generalinio direktoriaus nustatyta tvarka ir terminais ir Oficialiosios statistikos portale skelbia statistinę informaciją apie smurtą artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu.

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.13

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

16

1

4

 

16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„4) turi ne mažesnę negu 2 metų veiklos teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiems asmenims arba  veiklos žmogaus teisių, įskaitant smurto lyties pagrindu prevenciją, srityje patirtį;“

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.14

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

16

1

5

 

16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

5) jo darbuotojai, kurie dirbs tiesiogiai su smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiais asmenimis ar smurtą patyrusiais asmenimis, turi aukštąjį socialinių mokslų ar teisės studijų krypties išsilavinimą arba ne mažesnę negu 2 metų darbo, teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenimis ar smurtą artimoje aplinkoje ar smurtą lyties pagrindu  patyrusiems asmenims, patirtį;“

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.15

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

2

2

4

Pagr.į.p.

Pasiūlymas:

 

VII skyriaus „BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS“ 2 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 2 straipsnio 2 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„4) turi ne mažesnę negu 2 metų veiklos teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiems asmenims patirtį arba veiklos dirbant žmogaus teisių srityje, įskaitant smurto lyties pagrindu prevenciją, patirtį;“

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

1.16

Seimo nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė,

Audronius Ažubalis

2022-01-13

 

2

2

5

 

Pasiūlymas:

2 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 2 straipsnio 2 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

„5) jo darbuotojai, kurie dirbs tiesiogiai su smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiais asmenimis ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiais asmenimis, turi aukštąjį socialinių mokslų ar teisės studijų krypties išsilavinimą arba ne mažesnę negu 2 metų darbo teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenimis ar smurtą artimoje aplinkoje ar smurtą lyties pagrindu patyrusiems asmenims patirtį;“

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 3).

Pirmoje lentelės dalyje  išdėstyti argumentai.

2.1

Seimo narys Petras Gražulis

2022-01-14

 

2

2

 

 

Argumentai:

 

Įstatymo projekte Artima aplinka inter alia apibrėžiama, kaip aplinka, kurią sudaro asmenys, siejami partnerystės ryšiais. Konstitucijos 38 str. Nenumato šeimos (artimos aplinkos) sudarymo partnerystės pagrindu. Konstitucijos 38 str. 4 dalis vienareikšmiškai nustato, kad valstybė registruoja tik vyro ir moters santuoką. Partnerystės įstatymas nėra priimtas. Nepakeitus Konstitucijos ir nepriėmus partnerystės įstatymo nėra būtino teisinio pagrindo šiame įstatyme įtvirtinti artimą aplinką, kaip siejamą partnerystės ryšiais. Be kita ko projekte yra nuostata « taip pat asmenys, kartu gyvenantys ir tvarkantys bendrą ūkį », kuri pilnai tenkina kartu gyvenančius vienos ar skirtingų lyčių asmenis.

 

Pasiūlymas:

 

    Pakeisti Projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „Artima aplinka – aplinka, kurią sudaro asmenys, siejami arba praeityje sieti santuokiniais, partnerystės, svainystės ar kitais artimais ryšiais, taip pat asmenys, kartu gyvenantys ir tvarkantys bendrą ūkį.“

 

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 6 – už, prieš – nėra, susilaikė – 1).

Argumentai tokie pat, kaip dėl komitete jau svarstytų pasiūlymų iš Lietuvos žmogaus teisių asociacijos nario teisės prof. Sauliaus Arlausko ir Lietuvos žmogaus teisių koordinavimo centro atstovo Vytauto Budniko.

 Siekiant efektyvios smurto artimoje aplinkoje pavojų ir smurtą artimoje aplinkoje patiriančių asmenų apsaugos, Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatyme artimą aplinką būtina apibrėžti kaip kuo įmanoma platesnį artimųjų ryšių spektrą, kuriam būtų taikoma įstatyme įtvirtintų priemonių apsauga. Todėl į įstatyme pateiktą artimos aplinkos apibrėžimą būtina įtraukti tiek partnerystės (kuri gali būti tiek de facto, tiek registruota), tiek kitus artimus ryšius.

Partnersytės teisinis institutas Lietuvos Respublikos Konstitucijai neprieštarauja ir tą Konstitucinis Teismas yra konstatavęs nutarime Nr. KT3-N1/2019: „[...] kitaip nei konstitucinė santuokos samprata, konstitucinė šeimos samprata, be kita ko, yra neutrali lyties požiūriu. Pagal Konstitucijos 38 straipsnio 1, 2 dalis, aiškinamas kartu su Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintu asmenų lygybės principu ir diskriminacijos draudimu, yra saugomos ir ginamos visos šeimos, atitinkančios konstitucinę šeimos sampratą, pagrįstą nuolatinio ar ilgalaikio pobūdžio šeimos narių santykių turiniu, t. y. grindžiamą šeimos narių tarpusavio atsakomybe, supratimu, emociniu prieraišumu, pagalba ir panašiais ryšiais bei savanorišku apsisprendimu prisiimti tam tikras teises ir pareigas.

Kita vertus, tai nereiškia, kad pagal Konstituciją, inter alia jos 38 straipsnio 2 dalį, pagal kurią valstybė taip pat saugo ir globoja motinystę, tėvystę ir vaikystę, atsižvelgiant į objektyvius ir konstituciškai pagrįstus kriterijus negali būti nustatytas diferencijuotas valstybės globos ir paramos šeimai teisinis reguliavimas.“

2.2

Seimo narys Petras Gražulis

2022-01-14

 

2

4

 

 

Smurtas artimoje aplinkoje  inter alia apibrėžiamas, kaip artimoje aplinkoje veikimu ar neveikimu asmeniui daromas tyčinis psichinis poveikis, dėl kurio asmuo patiria fizinę, turtinę ir (ar) neturtinę žalą. « Neturtinės žalos » sąvoka yra pernelyg abstrakti. Ji nebūtinai dera su « fizinio ar turtinio » poveikio sąvoka, sukeliančia « neturtinę » žalą. Neturtinę žalą paprastai sukelia psichinis poveikis. Tačiau ne kiekvienas psichinis poveikis artimoje aplinkoje daromas subjektų vienas kitam, pav. sutuoktinio priekaištai kitam sutuoktiniui, laikytini psichiniu smurtavimu, sukeliančiu neturtinę žalą. Sutuoktiniai gali priekaištauti vienas kitam dėl neatliekamų ar blogai atliekamų šeimos narių vaidmenų ir toks psichinis poveikis tikrai nelaikytinas psichiniu smurtavimu. Tai ypač aktualu vaikų atžvilgiu. Tėvai savo pamokymais sąmoningai daro vaikams nuolatinį psichinį poveikį, kuriam vaikai neretai prieštarauja. Taigi šiuo atveju atskirti tyčinį psichinį smurtavimą nuo sąmoningo auklėjimo yra ypač keblu. Juolab, kad Konstitucija suteikia teisę tėvams auklėti savo vaikus pagal savo įsitikinimus. Taigi tikslinga apskritai atsisakyti abstrakčios « neturtinės žalos » sąvokos. Taip pat būtina išskirti neleistiną, nepateisinamą tyčinį psichinį smurtavimą, kuris gali pasireikšti asmens psichinės sveikatos ar normalios raidos sutrikdymu, kuris be kita ko gali nutikti ir darant fizinį ar turtinį poveikį.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Projekto 2 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Smurtas artimoje aplinkoje – artimoje aplinkoje veikimu ar neveikimu asmeniui daromas tyčinis fizinis, psichinis, seksualinis, ekonominis ar kitas poveikis, dėl kurio asmuo patiria fizinę ar turtinę ir (ar) neturtinę žalą ir (ar) sutrikdoma jo psichinė sveikata ar normali raida.

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 6 – už, prieš – nėra, susilaikė – 1).

Smurto artimoje aplinkoje sąvoka yra įtvirtinta šiuo metu galiojančioje Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo redakcijoje ir per įstatymo galiojimo dešimtmetį nesukėlė jokių teisės aiškinimo ar taikymo problemų. Todėl papildomas sąvokos aiškinimas, keitimas ir tikslinimas laikytinas pertekliniu. 

2.3

Seimo narys

Petras Gražulis

2022-01-14

 

2

8

 

 

Sąvokos smurtas lyties pagrindu apibrėžimas turi aiškų ideologinį pobūdį, o taip pat netenkina formlių loginių reikalavimų sąvokų apibrėžimui. Smurtas, pagal šios sąvokos turinį, tai neleistini veiksmai, kuriuos dėl pačių įvairiausių motyvų atlieka individas ar individų grupė kito individo ar individų grupės atžvilgiu. Atskirai apibrėžiant smurtą lyties pagrindu, siekiama pažymėti, kad smurtavimas pagal prigimtinius bruožus yra būdingas vyrams, kaip subjektų klasei moterų atžvilgiu (apibrėžiame pažymima, kad smurtą neproporcingai dažniau patiria moterys). Tokiu būdu vyrai, kaip lytis, stigmatizuojami, o moterys, viktimizuojamos. Kitais žodžiais moterų klasė yra aukos, o vyrų klasė išnaudotojai, smurtautojai. Sekant tokia logika reikėtų apibrėžti smurtą ir pav. pagal kitus klasinius požymius : pav. rasės atžvilgiu baltųjų smurtą juodaodžių atžvilgiu arba pav. amžiaus atžvilgiu vyresniųjų smurtą jaunesniųjų atžvilgiu. Formalios logikos požiūriu taikomas apibrėžimas gimine ir rūšiniu skirtumu. Apibrėžime nurodoma, kokias pasekmių rūšis sukelia neleistino poveikio rūšys. Tuo tarpu prierašas kurį neproporcingai dažnai patiria moterys ir yra galia bei kontrole grindžiama moterų diskriminacijos forma, formalios logikos požiūriu yra visiškai nesusijęs su apibrėžinėjama sąvoka.“

 

Pasiūlymas:

2 str. 8 dalį apskritai išbraukti.

 „Smurtas lyties pagrindu –  dėl asmens lyties veikimu ar neveikimu asmeniui daromas tyčinis fizinis, psichinis, seksualinis, ekonominis ar kitas poveikis, dėl kurio asmuo patiria fizinę, turtinę ir (ar) neturtinę žalą, kurį neproporcingai dažnai patiria moterys ir yra galia bei kontrole grindžiama moterų diskriminacijos forma.“

 

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 6 – už, prieš – nėra, susilaikė – 1).

Pirmoje lentelės grafoje (dėl Seimo narių  Vilijos Aleknaitės-Abramikienės ir Audroniaus Ažubalio pasiūlymų) išdėstyti argumentai.

2.4

Seimo narys

Petras Gražulis

2022-01-14

 

3

 

4

 

Apibrėžiant « lygiateisiškumo » principą, kuris apibrėžia asmenų artimoje aplinkoje teisių lygybę, numatoma ir lygybė « lytinės orientacijos » pagrindu. « Lytinės orientacijos » sąvoka nei šiame nei kituose įstatymuose (pav. Lygių galimybių įstatyme) nėra apibrėžta. Šnekamojoje kalboje « lytinė orientacija » suprantama kaip « seksualinė orientacija, t. y. reiškia asmens laisvą valią pasirinkti tos pačios ar kitos lyties seksualinį partnerį. Lingvistiškai « lytinė orientacija » reiškia ir asmens laisvą valią pasirinkti savo lytį.

Konstitucijos 38 straipsnio 2 ir 3 dalys aiškiai skiria gamtos nustatytas biologines lytis. Lyties keitimo teisės Konstitucija nenumato, kaip ir nenumato vienos lyties asmenų santuokos ar partnerystės. Taigi neatlikus pataisų Konstitucijoje « lytinės orientacijos » sąvokos šiame įstatyme tikslinga atsisakyti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 3 straipsnio 4) punktą ir jį išdėstyti taip:

4) lygiateisiškumo – smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantys asmenys ar smurtą patyrę asmenys, nepaisant jų lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos ar kitų ypatybių, turi lygias teises į apsaugą nuo smurto artimoje aplinkoje ir specializuotą kompleksinę pagalbą, dalyvauti smurto artimoje aplinkoje prevencijos veiklose;“

 

Nepritarti

„Nepritarti“ (balsavo: 6 – už, prieš – nėra, susilaikė – 1).

Argumentai tokie pat, kaip dėl komitete jau svarstytų pasiūlymų iš Lietuvos žmogaus teisių asociacijos nario teisės prof. Sauliaus Arlausko ir Lietuvos žmogaus teisių koordinavimo centro atstovo Vytauto Budniko.

Lytinės orientacijos sąvoka yra įtvirtinta  apibrėžiant diskriminacijos pagrindus Lietuvos Respublikos Lygių galimybių įstatyme (2 str. 2 d.). Pasiūlymo autoriai taip pat klaidingai taiko, aiškina ir interpretuoja „lytinės orientacijos“ ir „lytinės tapatybės“ sąvokas. 

 

4. Balsavimo rezultatai: prie pasiūlymų.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Tomas Vytautas Raskevičius

 

 

 

Patarėja Eglė Lukšienė