PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

 ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“ NR. IX-2206 2, 3, 5, 26, 32, 40, 50, 67, 71, 76, 77, 79, 113, 125, 126, 1301, 136, 138, 139, 140 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, 69 STRAIPSNIO IR IX1 SKYRIAUS PRIPAŽINIMO NETEKUSIAISU GALIOS IR ĮSTATYMO PAPILDYMO X2 SKYRIUMI įstatymo PROJEKTO

Nr. XIVP-1018(3)

 

2021-12-21

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

14023

 

 

Argumentai:

        Siūloma Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Nr. IX-2206 2, 3, 5, 26, 32, 40, 50, 67, 71, 76, 77, 79, 113, 125, 126, 1301, 136, 138, 139, 140 straipsnių pakeitimo, 69 straipsnio ir IX1 skyriaus pripažinimo netekusiais galios ir Įstatymo papildymo X2 skyriumi įstatymo projekto Nr. XIVP-1018(3) (toliau – UTPĮ projektas) 14023 straipsnio nuostatas patikslinti ir nustatyti, kad humanitarinę pagalbą užsieniečiams Lietuvos Respublikos teritorijoje gali teikti tos Lietuvos Respublikos nevyriausybinės organizacijos, kurios yra pasirašiusios humanitarinės pagalbos teikimo sutartį su Lietuvos Respublikos Vyriausybe ar jos įgaliota institucija, taip pat ir tarptautinės organizacijos. Šiose sutartyse būtų nustatyta humanitarinės pagalbos teikimo apimtis ir sąlygos. Norima, kad nevyriausybinės organizacijos ir tarptautinės organizacijos įsitrauktų į humanitarinių paketų formavimą, papildomų daiktų (rūbų, batų ir kt.) įsigijimą, humanitarinės pagalbos poreikio nustatymą.

Siekiant užtikrinti, kad tik turinčios patirties nevyriausybinės organizacijos galėtų teikti humanitarinę pagalbą užsieniečiams, o taip pat reikia įvertinti ar yra humanitarinės pagalbos teikimo poreikis, siūloma nustatyti kriterijus, į kuriuos atsižvelgiant būtų sudaromos sutartys dėl humanitarinės pagalbos teikimo: nevyriausybinės organizacijos veiklos patirtis ir humanitarinės pagalbos teikimo poreikis.

Lietuvos Respublikos Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos, Raudonojo Kryžiaus ir Raudonojo Pusmėnulio ir Raudonojo Kristalo emblemos ir pavadinimo įstatymo 7 straipsnyje nustatyta, kad pagrindinis Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos tikslas – apsaugoti žmones nuo kančių ir jas palengvinti, būti valstybės pagalbininke humanitarinės veiklos srityje. Šiam tikslui įgyvendinti draugija gali vykdyti bendras su valstybės institucijomis programas. Šiuo metu sutartis su Vyriausybe turi Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugija, Caritas, Maltos ordino pagalbos tarnyba. Šių nevyriausybinių organizacijų atstovai ir savanoriai jau dabar dalyvauja humanitarinės pagalbos teikime: humanitarinių paketų formavime, reikiamų daiktų pirkime, skirstyme, taip ;pat teikia humanitarinę pagalbą laikino apgyvendinimo vietose apgyvendintiems užsieniečiams. Taigi, bendradarbiavimas su nevyriausybinėmis organizacijomis jau vyksta ir jos dalyvauja humanitarinės pagalbos teikime.

        Atsižvelgiant į tai, kad humanitarinės pagalbos suruošimas ir perdavimas Valstybės sienos apsaugos tarnybai turi būti organizuojamas apimant visas nevyriausybines organizacijas ir tarptautines organizacijas, kurios teikia humanitarinę pagalbą, siūloma, kad humanitarinės pagalbos teikimą koordinuotų Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Taip būtų užtikrintas sklandus humanitarinės pagalbos teikimas ir reikiamų poreikių užtikrinimas.

        Asmenų buvimą, veiklą bei elgesio taisykles teritorijoje, kurioje galioja pasienio teisinis režimas, reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymas. Atkreiptinas dėmesys, kad, kai yra įvesta karo padėtis, nepaprastoji padėtis, taip pat paskelbta ekstremalioji situacija dėl masinio užsieniečių antplūdžio, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų, tarptautinių organizacijų, kitų organizacijų bei institucijų atstovų buvimą bei veiklą teritorijose, kuriose galioja pasienio teisinis režimas, bei užsieniečių apgyvendinimo vietose reglamentuoja teisės aktai, reguliuojantys įvestą karo padėtį, nepaprastąją padėtį ar paskelbtą ekstremaliąją situaciją dėl masinio užsieniečių antplūdžio, kurie priimami atsižvelgus į kiekvienos konkrečios ekstremaliosios situacijos ar nepaprastosios padėties sąlygas, pobūdį bei mastą. Todėl UTPĮ projekte siūloma atsisakyti nuostatų, numatančių galimybes Lietuvos Respublikos nevyriausybinėms organizacijoms ir tarptautinėms organizacijoms teikti humanitarinę pagalbą Lietuvos Respublikos teritorijoje, kurioje galioja pasienio teisinis režimas, teritorijose, kuriose įvesta nepaprastoji ar karo padėtis, taip pat atsisakyti šiame UTPĮ projekte numatomos galimybės susitikti su prieglobsčio prašytojais ir užsieniečiais, esančiais sulaikymo vietose, pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose ar laikinose užsieniečių apgyvendinimo vietose, nes tai jau yra reglamentuota.

          Laikinojo užsieniečių apgyvendinimo Valstybės sienos apsaugos tarnyboje prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos sąlygų ir tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2007 m. spalio 4 d. įsakymu Nr. 1V-340, IX skyriuje reglamentuotas apsilankymų užsieniečių registracijos centre, pasimatymų organizavimas (ši tvarka taikoma visiems trims užsieniečių registracijos centrams – Pabradės, Medininkų, Kybartų), Užsieniečių apgyvendinimo vietų administravimo, vidaus tvarkos ir procedūrinių veiksmų atlikimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro valstybės lygio ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo sprendimu, 14 – 17 punktuose nustatyta apsilankymo apgyvendinimo vietose tvarka, o Lietuvos Respublikos Seimo nutarime „Dėl nepaprastosios padėties įvedimo“ 3 straipsnio 4 punkte nustatyta, kad į pasienio ruožo teritoriją galima patekti su Valstybės sienos apsaugos tarnybos leidimu, o šio leidimo gavimui Valstybės sienos apaugos tarnybos vadas yra patvirtinęs atskirą tvarką. Taigi, galimybė patekti į laikino apgyvendinimo vietas ar pasienio ruožo teritoriją jau yra reglamentuota.  

      Todėl siekiant nedubliuoti kitais teisės aktais nustatyto reglamentavimo aspektų dėl humanitarinės pagalbos teikimo Lietuvos Respublikos teritorijoje ir tokios pagalbos organizavimo, siūloma pakeisti UTPĮ projekto 14023 straipsnį ir nustatyti Įstatyme, kas gali teikti humanitarinę pagalbą užsieniečiams bei kas koordinuoja tokios pagalbos teikimą.  

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 14023 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

14023 straipsnis. Humanitarinės pagalbos teikimas

„1. Kai yra įvesta karo padėtis, nepaprastoji padėtis, taip pat paskelbta ekstremalioji situacija dėl masinio užsieniečių antplūdžio, Lietuvos nevyriausybinėms organizacijoms, veikiančioms žmogaus teisių srityje, bei tarptautinėms organizacijoms Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka, bendradarbiaujant su Lietuvos Respublikos valstybės institucijomis ir įstaigomis, sudaromos galimybės Lietuvos Respublikos teritorijoje, kurioje galioja pasienio teisinis režimas, teritorijose, kuriose įvesta nepaprastoji ar karo padėtis, teikti užsieniečiams skubią ir ilgalaikę humanitarinę pagalbą.

2. Lietuvos nevyriausybinėms organizacijoms, veikiančioms žmogaus teisių srityje, bei tarptautinėms organizacijoms 1 punkte nurodytais atvejais sudaromos galimybės susitikti su prieglobsčio prašytojais ir užsieniečiais, esančiais sulaikymo vietose, pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose ar laikinose užsieniečių apgyvendinimo vietose, siekiant įsitikinti vaikų ir kitų pažeidžiamų migrantų grupių saugumo užtikrinimu ir poreikių įvertinimui bei teikti jiems humanitarinę pagalbą.“

 

14023 straipsnis. Humanitarinės pagalbos teikimas

1. Kai įvesta karo padėtis, nepaprastoji padėtis, taip pat paskelbta ekstremalioji situacija dėl masinio užsieniečių antplūdžio, humanitarinę pagalbą užsieniečiams Lietuvos Respublikos teritorijoje teikia Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, taip pat nevyriausybinės organizacijos, pagal su Vyriausybe arba jos įgaliota institucija sudarytą sutartį ar susitarimą dėl humanitarinės pagalbos teikimo, ir tarptautinės organizacijos. Sudarant sutartis ar susitarimus su nevyriausybinėmis organizacijomis dėl humanitarinės pagalbos teikimo, įvertinama nevyriausybinės organizacijos patirtis teikiant humanitarinę pagalbą užsieniečiams ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytas humanitarinės pagalbos teikimo poreikis.

2. Nevyriausybinių organizacijų ir tarptautinių organizacijų humanitarinės pagalbos užsieniečiams Lietuvos Respublikos teritorijoje teikimą, koordinuoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

 

Teikia

Seimo nariai:

Arminas Lydeka

Audronius Ažubalis

Laurynas Kasčiūnas

Rita Tamašunienė

Paulius Saudargas

Andrius Mazuronis

Jonas Pinskus

Jonas Jarutis

Agnė Bilotaitė