LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

 

IŠVADA

DĖL GALIMŲ SEIMO STATUTO PAŽEIDIMŲ SVARSTANT DARBO KODEKSO PATVIRTINIMO, ĮSIGALIOJIMO IR ĮGYVENDINIMO ĮSTATYMO NR. XII-2603 2 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTĄ NR. XIIIP-69  IR LYDINČIUOSIUS ĮSTATYMŲ PROJEKTUS

 

2016-12-14  Nr. 101-I-42

Vilnius

 

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Justas Džiugelis, Algimantas Dumbrava, Greta Kildišienė, Bronislovas Matelis, Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, gavusi Seimo nario Andriaus Kubiliaus prašymą ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 10 punkto nuostata, svarstė klausimą, ar 2016 m. gruodžio 1 d. svarstant Darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo Nr. XII-2603 2 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-69  ir lydinčiuosius  projektus, Seimas pagrįstai atsisakė prašyti Vyriausybės išvados ir ar nepažeidė Seimo statuto 145 straipsnio.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo 2016 m. gruodžio 1 d. rytiniame posėdyje buvo svarstyti Darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo Nr. XII-2603 2 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-69  ir lydintieji įstatymų projektai. Jiems po pateikimo pritarta (už – 68, prieš – 8, susilaikė 16).  

Seimo narys Andrius Kubilius 2016 m. gruodžio 7 d. pateikė prašymą Etikos ir procedūrų komisijai „Dėl Seimo statuto pažeidimo svarstant su „Socialiniu modeliu susijusių įstatymų pataisas“, kuriame nurodė, kad „Visų šių įstatymų priėmimo atveju būtų nukeliamas ir iš esmės koreguojamas Seime priimtas „Socialinis modelis“, o ypač Darbo kodeksas. Tai gali turėtų didelių pasekmių šalies biudžetui, nes nukeliant „Socialinio modelio“ įgyvendinimą arba atsisakant visos eilės jo esminių nuostatų Europos Komisija „Socialinio modelio“ nebegalėtų traktuoti kaip struktūrinės reformos ir neleistų didinti biudžeto deficito taip, kaip tai numatyta dabartiniame biudžete. Tokiu atveju biudžete susidarytų 250 mln. Eurų papildomas deficitas, kurį Europos Komisija reikalautų sumažinti. <...>. Svarstant minėtas įstatymų pataisas Seimas atsisakė prašyti Vyriausybės išvados ir tokiu būdu pažeidė Seimo statuto 145 straipsnį. Prašau skubiai išnagrinėti šį klausimą, pripažinti Seimo statuto pažeidimą ir įpareigoti Seimą padarytą pažeidimą ištaisyti minėtoms pataisoms paprašant Vyriausybės išvados“.

Etikos ir procedūrų komisija konstatavo:

Seimo statuto 145 straipsnio 1 dalyje nustatyta: „Jeigu įstatymui įgyvendinti reikės lėšų, susijusių su valstybės biudžeto koregavimu, toliau svarstant įstatymo projektą turi būti pateikti projekto iniciatorių pasiūlymai bei Biudžeto ir finansų komiteto ir Vyriausybės išvados dėl galimų šių lėšų šaltinių, taip pat turi būti pateiktas ir svarstomas valstybės biudžeto įstatymo pakeitimo įstatymo projektas. Vyriausybės išvados turi būti pateikiamos ir dėl mokesčių įstatymų, kuriuose nustatomi nauji mokesčiai, nauji mokesčio tarifai, mokesčio lengvatos, sankcijos už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiama apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarka ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principai, projektų“.

Šiuo metu nėra objektyvių duomenų, kad įgyvendinant Darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo Nr. XII-2603 2 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-69  ir lydinčiuosius  įstatymų projektus prireiks papildomų valstybės biudžeto lėšų. To nenurodė ir įstatymų projektų iniciatoriai projektų aiškinamajame rašte (Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalies 12 punktas). Pažymėtina, kad aptariamu atveju pati struktūrinė reforma išlieka, atidedama tik socialinio modelio pagrindą sudarančių įstatymo projektų įsigaliojimo data. Be to, šios datos nukėlimas atitinkamai turėtų būti įvertinamas tikslinant valstybės biudžetą.

Etikos ir procedūrų komisija, vadovaudamasi Seimo statuto 77 straipsnio 3 dalimi, 78 straipsniu, 145 straipsnio 1 dalies nuostatomis nusprendė:

Seimas 2016 m. gruodžio 1 d. rytiniame posėdyje balsuodamas už pritarimą Darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo Nr. XII-2603 2 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-69  ir lydintiesiems jį projektams bei neprašydamas jiems Vyriausybės išvados  nepažeidė Seimo statuto nuostatų.

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                          Rita Tamašunienė