LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Energetikos IR DARNIOS PLĖTROS komisija

 

PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. IX-884 2, 4, 6, 8, 19, 191, 22, 241 IR 36 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 242 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3732

 

2024-05-22  Nr. 117-P-4

Vilnius

 

1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos nariai prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Kasparas Adomaitis, Zigmantas Balčytis, Kęstutis Masiulis, Laima Nagienė, Jonas Pinskus, Audrius Petrošius, Paulius Saudargas, Mindaugas Skritulskas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos patarėja aptarnaujanti Seimo komisijas,  Rūta Bėčiūtė. Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Privatinės teisės skyriaus vedėja Akvilė Dulevičiūtė-Akimovienė ir Viešosios teisės skyriaus patarėja Liucija Schulte-Ebbert.

Kviestieji asmenys prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Inga Žilienė, Energetikos viceministrė; Karolis Švaikauskas, Energetikos ministerija, Energetikos konkurencingumo grupės vadovas; Edvinas Varkala, Energetikos ministerija, Energetikos konkurencingumo grupės patarėjas; Ignas Kazakevičius, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau - VERT), Dujų ir elektros departamento Didmeninės rinkos skyriaus vedėjas, laikinai vykdantis departamento direktoriaus funkcijas; Justina Malakauskaitė, VERT, Atsinaujinančios energetikos ir elektros mažmeninės rinkos skyriaus patarėja; Anastasija Skunčikaitė, VERT, Elektros skyriaus vedėja; Eglė Paipolienė, VERT, Dujų skyriaus vedėja; Ramunė Laukevičienė, VERT, Leidimų skyriaus vedėja; Vilma Adamavičiūtė, VERT, Teisės departamento direktorė; Elmyra Vaišnorė, VERT, Teisėkūros ir teisinės analizės skyriaus patarėja; Birutė Iveta Jagminienė, VERT, Koordinavimo ir analizės skyriaus patarėja; Mindaugas Guščius, Specialiųjų tyrimų tarnyba, Korupcijos prevencijos valdybos Antikorupcinio vertinimo skyriaus viršininkas; Renaldas Radvila, AB "Energijos skirstymo operatorius (toliau - ESO), vadovas; Audrius Buivydas, ESO, Verslo klientų aptarnavimo departamento vadovas; Diana Timofejeva, ESO, Tinklų projektų valdymo departamento vadovė; Gintarė Vizbaraitė, ESO, Skirstymo teisės vyresnioji teisininkė; Idalija Taujenė, ESO, Duomenų centro vystymo skyriaus ekspertė; Justinas Pipiras, ESO, l. e. p. Investicijų valdymo departamento vadovas; Nina Suchodimcovienė, ESO, Investicijų planavimo ir analizės komandos vadovė; Povilas Kazlauskas, AB "Ignitis grupė", vyr. teisininkas; Agnė Gutauskienė, AB "KN energies", Strateginių projektų vadovė; Mindaugas Navikas, AB "KN energies", Komercijos direktorius; Tomas Tumėnas, AB "KN energies", Finansų direktorius.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14

1

5

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 251 dalyje apibrėžiant sąvoką „privalomasis nurodymas“ vietoj žodžių „šios tarybos“ įrašytini žodžiai „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos“.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 251 dalį ir ją išdėstyti taip:

„251. Privalomasis nurodymas – Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatyta tvarka parengtas šios Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos administracijos valstybės tarnautojo įpareigojimas asmeniui per nustatytą terminą įgyvendinti energetikos veiklą, energetikos objektų, energetikos įrenginių ar vartotojų energetikos įrenginių eksploatavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus arba imtis priemonių, kad energetikos veiklą, energetikos objektų, energetikos įrenginių ar vartotojų energetikos įrenginių eksploatavimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų arba žalos dėl jų būtų išvengta arba kad žala būtų sumažinta, arba likviduoti tų pažeidimų sukeltas pasekmes.“

2.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14

6

 

 

Pagal projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 191 straipsnio 3 dalies 4 punktą „energetikos įmonė, atsižvelgdama į pokyčius suskystintų naftos dujų rinkoje, kai skirtumas tarp suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos, įtrauktos į Tarybos patvirtintą centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, ir prognozuojamos einamųjų metų suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos yra 20 procentų ar didesnis, Tarybos nustatyta tvarka teikia Tarybai pasiūlymą perskaičiuoti centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą kartu su centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos projektu ir kainos pagrindimu. Taryba per 15 darbo dienų nuo pasiūlymo įregistravimo Taryboje dienos patvirtina  centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą.” Atsižvelgiant į tai, kad energetikos įmonės pateiktas siūlymas gali turėti trūkumų, kuriems pašalinti, kaip matyti iš kitų projekto nuostatų, nustatomas 5 darbo dienų terminas, aptariama projekto nuostata pildytina, nustatant ir tai, kad jeigu pasiūlymo trūkumai pašalinami per 5 darbo dienas, 15 darbo dienų terminas, per kurį Taryba patvirtina centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, skaičiuojamas nuo trūkumų pašalinimo dienos.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsniu keičiamo 191 straipsnį ir jo 3 dalies 4 punktą  išdėstyti taip:

4) energetikos įmonė, atsižvelgdama į pokyčius suskystintų naftos dujų rinkoje, kai skirtumas tarp suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos, įtrauktos į Tarybos patvirtintą centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, ir prognozuojamos einamųjų metų suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos yra 20 procentų ar didesnis, Tarybos nustatyta tvarka teikia Tarybai pasiūlymą perskaičiuoti centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą kartu su centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos projektu ir kainos pagrindimu. Taryba per 15 darbo dienų nuo pasiūlymo įregistravimo Taryboje dienos, patvirtina centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą. Jeigu energetikos įmonės pateiktame pasiūlyme perskaičiuoti centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą nustatomi trūkumai, šiems trūkumams pašalinti Taryba nustato 5 darbo dienų terminą. Energetikos įmonei per nustatytą terminą pašalinus nustatytus trūkumus, 15 darbo dienų terminas, per kurį Taryba patvirtina centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, skaičiuojamas nuo trūkumų pašalinimo dienos. Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kaina gali būti perskaičiuojama kartą per kalendorinių metų ketvirtį. Jeigu skirtumas tarp suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos, įtrauktos į Tarybos patvirtintą centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, ir prognozuojamos einamųjų metų suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos yra 20 procentų ar didesnis ir energetikos įmonė Tarybai nepateikia centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos apskaičiavimo pasiūlymo arba šiame pasiūlyme nustatyti trūkumai, kurių energetikos įmonė per 5 darbo dienas nepašalina, Taryba ne vėliau kaip per 15 darbo dienų vienašališkai perskaičiuoja ir patvirtina centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą. Šiame punkte nustatyta tvarka Tarybos patvirtinta centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kaina taikoma nuo kito mėnesio, einančio po to mėnesio, kurį buvo priimtas Tarybos sprendimas dėl centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos patvirtinimo, pirmos dienos, jeigu Tarybos sprendime nenumatyta vėlesnė įsigaliojimo data.

3.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14

8

 

 

Pagal projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 7 punktą Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai, užtikrindami jiems pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymą atliekant patikrinimus, turi teisę „pagal šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytas sąlygas ir procedūras, neatlygintinai gauti jiems reikalingą informaciją“. Nėra aišku, kokios sąlygos turimos mintyje. Ši pastaba svarbi tuo požiūriu, kad tik žinant, kokios sąlygos turimos minty, galima įvertinti, ar jos neturi būti nustatytos įstatyme, nes pagal Konstitucinio Teismo suformuluotą doktriną su asmenų teisėmis susijęs teisinis reguliavimas turi būti nustatytas įstatyme.

Pritarti

Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 7 punktą išbraukti.

 

Pakeisti Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) pagal šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka bei kitų teisės aktų nustatytas sąlygas ir procedūras neatlygintinai gauti visą patikrinimui atlikti būtiną ir reikalingą informaciją, duomenis, dokumentus (neatsižvelgiant į tai, kokioje laikmenoje jie saugomi), jų kopijas ir išrašus;“

 

4.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14

8

 

 

Pagal projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 3 dalį „Asmenys, nurodyti šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose (patikrinimui atlikti pasitelkti specialistai, ekspertai, audito įmonės ir kiti juridiniai ir fiziniai asmenys, kurių paslaugomis naudojasi Taryba, atlikdama patikrinimą – paaiškinimas mūsų), turi teises, nustatytas šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 7 punktuose, 2 dalies 1, 7, 9 ir 10 punktuose.“ Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 10 punktą Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai, užtikrindami jiems pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymą atliekant patikrinimus, turi teisę „laikinai <...> paimti dokumentus ir (ar) daiktus, kurie būtini ar turi įrodomosios reikšmės tiriant pažeidimą, ir pateikti asmeniui, susijusiam su tikrinamos energetikos įmonės veikla, asmeniui, dėl kurio energetikos objekto ir (ar) įrenginio atliekamas patikrinimas, vartotojui, dėl kurio poreikiams tenkinti skirto energetikos įrenginio atliekamas patikrinimas, motyvuotą sprendimą dėl dokumentų ir (arba) daiktų poėmio bei paimtų dokumentų ir (arba) daiktų apyrašą“. Pažymėtina, kad teisę priimti motyvuotus sprendimus (tame tarpe ir dėl dokumentų ir (arba) daiktų poėmio) tiek pagal galiojantį Energetikos įstatymą, tiek pagal teikiamą projektą turi tik Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai. Atsižvelgiant į tai, analogiškos teisės nustatymas specialistams, ekspertams ir pan. nėra galimas. Be to, nėra pakankamai aišku ir tai, kaip būtų įgyvendinamos specialistų, ekspertų, audito įmonių, kitų juridinių ir fizinių asmenų teisės, nustatytos  projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 1 dalies 2 punkte (teisė reikalauti, kad asmenys, susiję su tikrinamos energetikos įmonės veikla, atvyktų į Tarybos patalpas duoti paaiškinimų) ir projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 9 punkte (teisė reikalauti, kad asmenys, susiję su tikrinamos energetikos įmonės veikla, asmenys, dėl kurių energetikos objektų ir (ar) įrenginių atliekamas patikrinimas, vartotojai, dėl kurių poreikiams tenkinti skirtų energetikos įrenginių atliekamas patikrinimas, atvyktų duoti paaiškinimus į Tarybos administracijos valstybės tarnautojo tarnybines patalpas), t. y. nėra aišku, į kokias (kieno) patalpas – Tarybos, Tarybos administracijos valstybės tarnautojo (ir kurio) ar specialisto, eksperto, audito įmonės ir pan. – turėtų atvykti minėti asmenys duoti paaiškinimus.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto

8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Asmenys, nurodyti šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose, turi teises, nustatytas šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 7 punktuose, 2 dalies 1  punkte.“ ir 7 9 ir 10 punktuose.

 

5.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14

8

 

 

Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 6 dalies 2 punkte siūloma nustatyti teisė „apskųsti galimai neteisėtus Tarybos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų patikrinimui pasitelktų asmenų veiksmus ir privalomuosius nurodymus“. Pažymėtina, jog pagal projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 251 dalį privalomuosius nurodymus gali duoti tik Tarybos administracijos valstybės tarnautojas. Atsižvelgus į tai, projekte keičiamo įstatymo 241 straipsnio 6 dalies 2 punktas tikslintinas jį performuluojant taip, kad būtų nustatyta teisė apskųsti galimai neteisėtus Tarybos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų veiksmus ir privalomuosius nurodymus ir patikrinimui pasitelktų asmenų veiksmus.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 6 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) apskųsti galimai neteisėtus Tarybos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų veiksmus ir privalomuosius nurodymus ir patikrinimui pasitelktų asmenų veiksmus patikrinimui pasitelktų asmenų veiksmus ir privalomuosius nurodymus;“

6.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14

9

 

 

Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 242 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „Taryba nustato privalomojo nurodymo turinį ir formą, privalomojo nurodymo davimo, vykdymo tvarką, privalomojo nurodymo įvykdymo terminą ir kitas su privalomuoju nurodymu susijusias sąlygas“. Projekto nuostata dėl Tarybos teisės nustatyti privalomojo nurodymo turinį svarstytina tuo aspektu, kad nėra aišku, ką konkrečiai tai reiškia, kadangi keičiamo įstatymo atskiruose straipsniuose iš dalies yra apibrėžtas privalomojo nurodymo turinys. Keičiamo įstatymo 242 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose nustatant atvejus, kada gali būti duodamas privalomasis nurodymas, kartu aprašomas ir tokių nurodymų turinys – „duodamas privalomasis nurodymas sustabdyti energetikos veiklą, energetikos objekto, energetikos įrenginio ar vartotojo energetikos įrenginio ar jo dalies eksploatavimą“, „duodamas privalomasis nurodymas pašalinti teisės aktų pažeidimus“. Projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 251 dalyje apibrėžiant privalomojo nurodymo sąvokos turinį taip pat iš esmės nurodomas privalomojo nurodymo turinys, kuris apima įpareigojimą „įgyvendinti energetikos veiklą, energetikos objektų, energetikos įrenginių ar vartotojų energetikos įrenginių eksploatavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus“, „imtis priemonių, kad energetikos veiklą, energetikos objektų, energetikos įrenginių ar vartotojų energetikos įrenginių eksploatavimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų ar žalos dėl jų būtų išvengta ar žalos būtų sumažinta“, „likviduoti tų pažeidimų sukeltas pasekmes“. Taigi projekto nuostatos tobulintinos šalinant šį neaiškumą.

Be to, atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 251 dalyje ir 242 straipsnio 2 dalyje galimai privalomojo nurodymo turinys nesutampa, svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo keičiamo įstatymo 242 straipsnio 2 dalis neturėtų būti papildyta.

Pritarti iš dalies

1. Pakeisti Įstatymo projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 242 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

“3. Taryba nustato privalomojo nurodymo turinį ir formą, privalomojo nurodymo davimo, vykdymo tvarką, privalomojo nurodymo įvykdymo terminą ir kitas su privalomuoju nurodymu susijusias sąlygas.

 

2. Dėl likusios pastabos dalies paaiškiname, kad EĮ projekto 242 str. 2 d. numato tik atvejus, kuomet yra duodamas privalomasis nurodymas, kai tuo tarpu privalomojo nurodymo apibrėžime (2 str. 251 d.) nurodoma kas yra privalomieji nurodymai ir koks yra jų pobūdis (įpareigojimas įgyvendinti teisės aktų reikalavimus).  Manome, kad prie 242 str. 2 d. perkelti privalomojo nurodymo apibrėžimo nereikia.

 

7.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14

9

 

 

Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 242 straipsnio 7 dalies antrajame sakinyje po žodžio „jeigu“ įrašytinas žodis „atitinkamai“.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto

9 straipsniu keičiamo įstatymo 242 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „7. Jeigu asmenys nesutinka su šio straipsnio 6 dalyje nurodytu Tarybos sprendimu arba Taryba neišnagrinėja skundo per Viešojo administravimo įstatyme nustatytą terminą, asmenys turi teisę paduoti skundą Regionų administraciniam teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka. Skundo padavimas Tarybai ar Regionų administraciniam teismui privalomojo nurodymo vykdymo nesustabdo, jeigu atitinkamai Taryba arba Regionų administracinis teismas nenusprendžia kitaip.“

8.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14

11

4

 

Projekto 11 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Tarybos pradėti energetikos įmonių reguliuojamosios veiklos patikrinimai užbaigiami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusiomis Energetikos įstatymo nuostatomis“. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamame įstatyme nėra reglamentuojama patikrinimo pradžia, todėl svarstytina, ar teikiamas siūlymas nesukels šios nuostatos taikymo problemų,  pavyzdžiui, koks teisinis reguliavimas turėtų būti taikomas tuo atveju, jeigu būtų pateiktas tik skundas dėl energetikos įmonės veiklos.

Nepritarti

Argumentai:

Paaiškintina, kad patikrinimų pradžios momentas numatytas VAĮ 33 str. 7 ir 12 d.  - ūkio subjekto veiklos planiniai veiklos patikrinimai atliekami po to, kai patikrinimas užregistruojamas Priežiūrą atliekančių institucijų informacinėje sistemoje, o neplaniniai patikrinimai atliekami, kai ūkio subjektų veiklos priežiūrą atliekantis subjektas priima motyvuotą sprendimą atlikti šį patikrinimą. Atitinkamai atsižvelgiant į VAĮ nuostatas, skundo dėl energetikos įmokos pateikimas, nėra patikrinimo pradžios momentas, nesant reguliuotojo sprendimo pradėti patikrinimą, patikrinimas nėra laikomas pradėtu, todėl problemų dėl šios nuostatos taikymo nekils.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta

 

6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-3732 ir siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui įstatymo projektą tobulinti atsižvelgiant į pastabas, kurioms Komisija pritarė.

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komisijos paskirti pranešėjai: Justinas Urbanavičius.

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                                    (Parašas)                                                                      Justinas Urbanavičius

 

 

(Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos patarėja aptarnaujanti Seimo komisijas, Rūta Bėčiūtė)