LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKonomikos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO 1, 7, 8, 81, 82, 83, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 23, 24, 26, 30, 32, 38, 41 STRAIPSNIŲ, TREČIOJO SKIRSNIO PAVADINIMO IR PRIEDO PAKEITIMO, KODEKSO PAPILDYMO 84, 85, 86, 91, 101, 391 IR 392 STRAIPSNIAIS IR 39 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-1593(2) |
2022-06-22 Nr. 108-P-30
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius, komiteto pirmininko pavaduotojas G.Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V.Fiodorovas, D.Labanavičius, A.Kupčinskas, L.Mogenienė, A.Nekrošius, I.Pakarklytė, J.Pinskus, P.Saudargas, L.Savickas. M.Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė. Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnysis patarėjas Aleksandras Stupenko, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyriausiasis patarėjas Tomas Pilukas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
3 |
|
|
1. Projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 8 straipsnio 3 dalies 1 punkte yra nurodyta, kad „socialinės paslaugos suprantamos taip, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, o kelionės paslaugų paketo sutartis – kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos turizmo įstatyme”, atkreiptinas dėmesys, kad minėtuose įstatymuose nėra pateikiamas „kelionių paslaugų paketo sutarties“ apibrėžimas. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 8 straipsnio 3 dalies 1 punktas tikslintinas. |
Pritarti. |
Projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 8 straipsnio 3 dalies 1 punktą išdėstyti taip: „3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyta licencija ar leidimas nereikalingi: 1) įmonėms, teikiančioms keleivių vežimo kelių transportu paslaugas
ne komerciniais tikslais arba kurioms keleivių vežimas kelių transportu nėra
pagrindinė veikla; laikoma, kad įmonės vykdoma keleivių vežimo veikla nėra
pagrindinė, kai įmonė taip pat teikia kitas socialines paslaugas arba įmonė
yra kelionių organizatorė, teikianti keleivių vežimo paslaugą pagal |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
4 |
|
|
2. Siekiant nuoseklumo bei projekte vartojamų sąvokų suvienodinimo, projekto 4 straipsniu keičiamo kodekso 81 straipsnio 9 dalies pirmojoje pastraipoje vietoj žodžio ,,atvejų“ įrašytinas žodis ,,pagrindų“. |
Pritarti. |
Projekto 4 straipsniu keičiamo kodekso 81 straipsnio
9 dalis dėstoma taip: „9. Licencijos galiojimas
panaikinamas bet kuriuo iš toliau
nurodytų |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
4 |
|
|
3. Pagal projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 81 straipsnio 12 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, sustabdžius licencijos galiojimą, laikoma, kad sustabdytas ir licencijos kopijos galiojimas. Atkreipiame dėmesį, kad pagal projekto 3 straipsniu dėstomas 8 straipsnio 5 dalies nuostatas viena galiojanti licencijos kopija naudojama vienai konkrečiai kelių transporto priemonei. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, ar, sustabdžius licencijos galiojimą, sustabdomas visų licencijos kopijų, naudojamų skirtingoms transporto priemonėms, ar tik vienos licencijos kopijos, naudojamos konkrečiai transporto priemonei, galiojimas. Svarstytina, ar projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 81 straipsnio 12 dalies nuostatų nereikėtų patikslinti, pašalinant šį neaiškumą. Be to, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 81 straipsnio 12 dalyje pateikta nuoroda į keičiamo įstatymo 81 straipsnio 10 dalies 1 punktą tikslintina, nes projekto 4 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 81 straipsnio 10 dalis punktų neturi. |
Pritarti. |
Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 81 straipsnio 12 dalį dėstyti taip: „12. Sustabdžius licencijos galiojimą, laikoma, kad yra
sustabdytas ir visų licencijos |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
7 |
|
|
4. Svarstytina, ar siekiant aiškumo, projekto 7 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 84 straipsnio 2 dalyje nereikėtų nurodyti subjekto, kuris atlieka vežėjo vadovo ir transporto vadybininko reputacijos vertinimą. |
Pritarti. |
Siekiant aiškumo ir įvertinant tai, kad nepriekaištingą reputaciją turi turėti vežėjas, vežėjo vadovas ir transporto vadybininkas, siūloma Projekto 7 straipsniu keičiamo kodekso 84 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Vežėjo, vežėjo vadovo ir transporto vadybininko reputacijos vertinimą atlieka Transporto saugos administracija. Vežėjo, vežėjo vadovo ir transporto vadybininko reputacijos vertinimas atliekamas vežėjo veiklos patikrinimo metu arba gavus pagrįstą prašymą ar skundą dėl vežėjo vairuotojų galimai daromų ar padarytų pažeidimų, nurodytų Reglamento (ES) Nr. 2016/403 I priede. Reputacijos vertinimas apima 12 mėnesių laikotarpį nuo vežėjo veiklos patikrinimo pradžios arba skundo ar prašymo gavimo dienos. Jeigu reputacijos vertinimo metu nustatoma atitikties nepriekaištingos reputacijos reikalavimams pažeidimų, kitas reputacijos vertinimas atliekamas ne anksčiau kaip po 12 mėnesių, bet ne vėliau kaip po 24 mėnesių nuo reputacijos vertinimo pabaigos, kuri sutampa su vežėjo veiklos patikrinimo arba prašymo ar skundo nagrinėjimo pabaiga. Atlikus reputacijos vertinimo patikrinimą ir nenustačius pažeidimų, galinčių nulemti neatitiktį nepriekaištingos reputacijos reikalavimams, vertinimas nebetęsiamas.“ |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
8 |
|
|
5. Svarstytina, ar siekiant aiškumo, projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 85 straipsnio 4 dalyje po žodžio ,,panaikintas“ nereikėtų įrašyti žodį ,,galiojimas“. Pažymėtina, kad projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 85 straipsnio 5 dalyje taip pat vartojama sąvoka ,,vairuotojo liudijimo galiojimo panaikinimas“, bet ne ,,vairuotojo liudijimo panaikinimas“. |
Pritarti. |
Projekto 8 straipsniu keičiamo kodekso 85 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip „4. Jeigu Lietuvos vežėjų informacinėje sistemoje, Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registre, Administracinių nusižengimų registre ir Europos kelių transporto įmonių registre yra informacijos apie pažeidimus, susijusius su vairuotojo liudijimu, t. y. vairuotojo liudijimas neišduotas, suklastotas, panaikintas galiojimas ar nebegalioja, vežėjui vairuotojo liudijimas neišduodamas 12 mėnesių nuo paskutinio pažeidimo padarymo dienos.“ |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
8 |
|
|
6. Svarstytina, ar siekiant aiškumo, projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 85 straipsnio 6 dalyje nereikėtų nustatyti, kuris subjektas turėtų pareigą vairuotojo liudijimą grąžinti Transporto saugos administracijai. |
Pritarti. |
Projekto 8 straipsniu keičiamo kodekso 85 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip: „6. Vairuotojo liudijimas, kurio galiojimas panaikintas, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo vežėjo informavimo apie vairuotojo liudijimo galiojimo panaikinimą dienos arba vežėjui nutraukus darbo santykius su vairuotoju, kaip tai nurodyta šio straipsnio 5 dalyje, turi būti grąžintas Transporto saugos administracijai. Vairuotojo liudijimą grąžina vežėjas, kuriam jis buvo išduotas.“ Taip pat, siekiant aiškumo dėl subjekto, kuris naikins vairuotojo liudijimo galiojimą, siūloma Projekto 8 straipsniu keičiamo kodekso 85 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Vairuotojo
liudijimus, vadovaudamasi |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
9 |
|
|
7. Projekto 9 straipsniu keičiamo kodekso 86 straipsnio 14 dalies 3 punkte vartojama sąvoka ,,mechaniko kortelė“ ir ,,ūkio subjekto kortelė“. Siekiant aiškumo, svarstytina, ar projekte nereikėtų nurodyti teisės aktą (aktus), kurie reglamentuoja tokių kortelių išdavimą, nurodyti jas išduodantį subjektą bei išdavimo tvarką. |
Pritarti. |
2014 m. vasario 4 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 165/2014 dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EEB) Nr. 3821/85 dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų ir iš dalies keičiamas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 561/2006 dėl tam tikrų su kelių transportu susijusių socialinių teisės aktų suderinimo, nustato pareigos ir reikalavimus, susijusius su tachografų, naudojamų kelių transporto priemonėse, konstrukcija, instaliavimu, naudojimu, bandymu ir kontrole, taip pat kortelių išdavimo ir naudojimo reikalavimus. Atsižvelgiant į tai, kad Projektu siūloma nustatyti įgaliojimą Transporto saugos administracijai suteikinėti ūkio subjektams teisę vykdyti tachografų techninę priežiūrą, siūloma Projekto 9 straipsniu keičiamo kodekso 86 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Tachografų bandymus, montavimą, aktyvavimą, kalibravimą, patikras ir remontą (toliau – tachografų techninė priežiūra) gali vykdyti tik ūkio subjektai, kuriems suteikta teisė vykdyti tachografų techninės priežiūros veiklą. Transporto saugos administracija šiame straipsnyje nustatyta tvarka suteikia teisę vykdyti tachografų techninės priežiūros veiklą, sustabdo teisę vykdyti tachografų techninės priežiūros veiklą, panaikina šios teisės sustabdymą arba panaikina teisę vykdyti tachografų techninės priežiūros veiklą, taip pat vadovaudamasi 2014 m. vasario 4 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 165/2014 dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EEB) Nr. 3821/85 dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų ir iš dalies keičiamas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 561/2006 dėl tam tikrų su kelių transportu susijusių socialinių teisės aktų suderinimo, išduoda tachografų techninės priežiūros veiklai vykdyti identifikavimo korteles.“
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
10 |
|
|
8. Atsižvelgiant į tai, kad teisės aktų nuostatos turi būti aiškios, visiems suprantamos, o taikant jas neturi būti neaiškumų bei į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298, 4 punktą, kad teisės aktų projektai turi atitikti struktūros, turinio, teisės terminijos bei kitus teisės technikos reikalavimus ir bendrinės lietuvių kalbos normas, projekto 10 straipsniu keičiamo kodekso 9 straipsnio 3 dalies 1 punkte vartojamas „45 pėdų“ matas turėtų būti keičiamas ar paaiškintas atitinkamu lietuvišku matu. |
Nepritarti. |
Pastaba tokia pati, kokiai komitetas nepritarė įstatymo projekto svarstyme komitete metu (2022- 06-08). 1992 m. gruodžio 7 d. Tarybos direktyvos 92/106/EEB dėl tam tikrų kombinuoto krovinių vežimo tarp valstybių narių tipų bendrųjų taisyklių nustatymo 1 straipsnyje nustatyta, kad ši direktyva taikoma kombinuoto transporto operacijoms. Kombinuoto transporto operacijos, be kita ko, apima ir prekių vežimą 20 ar daugiau pėdų konteineriuose. 1996 m. liepos 25 d. Tarybos direktyvos 96/53/EB, nustatančios tam tikrų Bendrijoje nacionaliniam ir tarptautiniam vežimui naudojamų kelių transporto priemonių didžiausius leistinus matmenis ir tarptautiniam vežimui naudojamų kelių transporto priemonių didžiausią leistiną masę, 2 straipsnyje, be kita ko, nustatoma, kad vykdant įvairiarūšio vežimo operaciją gali būti vežamas vienas arba keli konteineriai ar nuimamieji kėbulai, kurių bendras maksimalus ilgis ne didesnis kaip 45 pėdos. Taigi, Europos Sąjungos teisės aktuose konteinerių, kurie naudojami kombinuotame transporte ar įvairiarūšio vežimo operacijose, ilgio matas nustatomas pėdomis. |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
32 |
|
|
9. Pagal projekto 32 straipsnio 3 dalį projekto 11 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 91 straipsnio 6 dalis įsigaliotų 2024 m. rugpjūčio 21 d. Tuo tarpu pagal projekto 32 straipsnio 1 dalies nuostatas projekto 11 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 91 straipsnio 6 dalis įsigaliotų 2022 m. liepos 1 d. Siekiant išvengti dviejų tos pačios įstatymo nuostatos įsigaliojimo datų nustatymo, projekto 32 straipsnio 1 dalyje turėtų būti padaryta išlyga ne dėl projekto 32 straipsnio 3 dalies įsigaliojimo, bet dėl projekto 11 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 91 straipsnio 6 dalies įsigaliojimo. |
Pritarti. |
Projekto 32 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Šis
įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalies, šio įstatymo 11 straipsniu
keičiamo Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 91 straipsnio 6 dalies
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
32 |
|
|
10. Projekto 32 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad iki įstatymo įsigaliojimo išduotos atitinkamos licencijos ,,galioja iki jų galiojimo termino pabaigos arba jų galiojimas nepasibaigus galiojimo terminui bus panaikintas iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios redakcijos Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekse nustatyta tvarka”. Vertinamoji projekto nuostata tikslintina ir siūlytina išdėstyti taip: ,,galioja iki jų galiojimo termino pabaigos, jeigu jų galiojimas nepasibaigus galiojimo terminui nebus panaikintas teisės aktų nustatyta tvarka“. |
Pritarti. |
Projekto 32 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: „5. Lietuvos Respublikoje išduotos licencijos vežti keleivius
autobusais vidaus maršrutais, kuriomis suteikiama teisė vežti keleivius
Lietuvos Respublikos teritorijoje, Lietuvos Respublikoje išduotos licencijos
vežti keleivius autobusais vietinio susisiekimo maršrutais, kuriomis
suteikiama teisė vežti keleivius autobusais vietinio susisiekimo maršrutais,
kai maršruto pradžia arba pabaiga yra licenciją išdavusios savivaldybės
teritorijoje, ir Lietuvos Respublikoje išduotos licencijos vežti krovinius
vidaus maršrutais, kuriomis suteikiama teisė vežti krovinius Lietuvos
Respublikos teritorijoje krovininėmis kelių transporto priemonėmis, kurių
didžiausioji leidžiamoji masė, įskaitant priekabą (puspriekabę), didesnė kaip
3,5 tonos, išduotos iki šio įstatymo įsigaliojimo, |
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
32 |
|
|
11. Atsižvelgiant į Seimo statute nustatytų įstatymų leidybos procedūrų trukmę, taip pat į tai, kad Seimo priimtas įstatymas pagal Konstituciją turi būti promulguojamas, svarstytina, ar projekto 32 straipsnio 1 dalyje nustatyta įstatymo įsigaliojimo data – „2022 m. liepos 1 d.“ yra reali. Jeigu būtų pritarta šiai pastabai ir nustatyta vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data, projekto 32 straipsnio 2 dalyje atitinkamai reikėtų patikslinti datą, iki kurios turėtų būti priimti įstatymą įgyvendinantys teisės aktai. |
Pritarti. |
Yra registruotas Seimo nario A.Kupčinsko pasiūlymas, kuriuo siūloma įstatymo įsigaliojimo datą nustatyti 2022-08-01. |
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo narys A.Kupčinskas, 2022-06-16 |
32 |
2 |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į prailgusias svarstymo Seime procedūras, siūloma nustatyti vėlesnę įstatymų įsigaliojimo datą. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 32 straipsnio 1 ir 2 dalis ir jas išdėstyti taip: „32 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas 1. Šis
įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis ir šio įstatymo 14 straipsnį,
įsigalioja 2022 m. 2. Lietuvos
Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija iki
2022 m. |
Pritarti. |
|
4. Balsavimo rezultatai už visą išvadą: bendru sutarimu.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris