LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŠVIETIMO IR MOKSLO KOMITETO
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PSICHOLOGŲ PRAKTINĖS VEIKLOS
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-762
2023-05-31 Nr. 106-P-22
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja I. Kačinskaitė – Urbonienė, Komiteto nariai D. Asanavičiūtė, E. Jovaiša, S. Lengvinienė, A. Norkienė, L. Nagienė, B. Pietkiewicz, E. Pupinis, E. Rudelienė, V. Targamadze.
Kiti asmenys: Komiteto biuro vedėja L. Vingrytė, patarėjos J. Paukštė, R. Steponėnienė, D. Žegunė, padėjėja G. Petrauskaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Advokatas dr. P. Vinkleris 2021-09-29 |
|
|
|
Išanalizavus Psichologų praktinės veiklos įstatymo nuostatas, pritariu Lietuvos Respublikos teisės departamento išvadoms, bei papildomai yra nustatyta kitų trūkumų ir siūloma ištaisyti šiuos neatitikimus laikantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo aiškumo ir sistemiškumo principų : 1. Minimas įstatymas, kaip administracinis norminis teisės aktas taikomas visiems psichologams (išlygų projekte nenumatyta). Tačiau pastabėtina, kad Įstatymo 2 str. 5 d. normos dalis ,, psichologinį įvertinimą ir testavimą, psichologinę ekspertizę, psichologinį konsultavimą, psichologinės intervencijos taikymą, psichologo šviečiamąją ir prevencinę veiklą“ yra per siauras reglamentavimas neatitinka / neapima Medicinos psichologo normos apimties: ,, 3.6. Psichologinis įvertinimas – vadovaujantis įvairių šaltinių ir įvairiais psichologinio įvertinimo metodais gauta informacija“ – tai platesnė formuluotė nei Įstatymo 2 str. 5 d. ,,testavimas“. Jei paliksite kaip dabar yra įstatymo 2 str. 5 d. - turės būti siaurinamos medicinos psichologo normos, kas neatitinka netik praktikos, net ir psichologijos teismo ekspertizių (nes ten pasitelkiami ne tik testai, bet ir pokalbis, kitos projekcinės technikos). Be to Įstatymo 2 str. 5 d. numato ,,psichologinės intervencijos taikymą“, o medicinos psichologo normos 3.4. punktas - Psichologinė intervencija numato - ,,ir psichoterapijos technikos“ taikymą. Siaurinant Įstatymo lygiu poveikio priemones, reikštu, kad psichologinių poveikio priemonių sumažinimą, nuvertės psichologinės pagalbos galimybės. Todėl kyla neaiškumas ir klausimas ar minimas Įstatymas netaikomas medicinos psichologams. yra įstatymo 2 str. 5 d. neįrašius ,, vadovaujantis įvairių šaltinių ir įvairiais psichologinio įvertinimo metodais gauta informacija“ bus paveiktos medicinos bei teismo psichologų darbo įrankiai, parastas tikslumas. Prašome peržiūrėti įstatymo 2 str. 5 d.. 2. Pagal LR korupcijos prevencijos įstatymą bei LR teisėkūros pagrindų įstatymą kertus su psichologų praktinės veiklos įstatymo projektu turi būti paskelbta ir antikorupcinio vertinimo pažyma. Prašome laikytis įstatymų. 3. Siūlome papildyti psichologų praktinės veiklos įstatymo 8 straipsnį norma, kuriuo būtų reikalaujama ,,klientui ar pacientui pranešti psichologinę arba psichoterapinę diagnozę (jei psichologas yra psichoterapeutu). Tai svarbu netik kliento asmens tobulėjimui, bet ir teismo psichologijoje atliekant psichologinį, o vėliau ir teisinį vertinimą. 4. Kadangi Lietuvos psichologų profesinės etikos kodeksas apima visą spektrą specializacijų prašome, kad minimą kodeksą tvirtintų ne tik Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministras, bet ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministras, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras, bet ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministras.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
2. |
Lietuvos psichologų sąjunga 2021-10-20
|
|
|
|
Lietuvos psichologų sąjunga (LPS), būdama didžiausia Lietuvos psichologus vienijanti asociacija bei didžiausios Europos psichologų asociacijų federacijos (EFPA) narė, pritaria šiame įstatymo projekte (3 DG parengtas ir teikiamas galutinis variantas) numatytam psichologų veiklos teisiniam reglamentavimui. Kartu su psichologus rengiančiais Lietuvos universitetais LPS pritaria įstatyminėms iniciatyvoms, kurios įtvirtina EFPA suformuluotus minimalius kvalifikacinius reikalavimus, tokius kaip bakalauro ir magistro studijas apimantis psichologo išsilavinimas, profesinė priežiūra praktinės veiklos pradžioje, psichologo profesinės etikos kodekso laikymasis ir nuolatinis kvalifikacijos kėlimas. Nepaisant to, kad įstatyme yra įtvirtinta tik dalis minimalių kvalifikacinių reikalavimų ir tai padaryta nepilna apimtimi, LPS požiūriu įstatymo projektas yra sveikintinas kaip kompromisinis skirtingus interesus deklaruojančių psichologų organizacijų sunkaus bendro darbo rezultatas. Įstatymo projekte yra įtvirtinti išsilavinimo, kvalifikacijos tobulinimo bei profesinės psichologo etikos laikymosi reikalavimai, be kurių psichologo praktinė veikla neturėtų būti vykdoma. Tai, kad skirtingos psichologų organizacijos dalyvavo rengiant šį įstatymo projektą ir pasiekė kompromisą, leidžia tikėtis sklandžios šio Įstatymo priėmimo eigos. Tuo pačiu teikiame dar keletą pasiūlymų Įstatymo projektui: 1. Koreguoti Įstatymo projekto 6 str. apibrėžtas nuostatas dėl registracijos nutraukimo. Siūlome: neleisti psichologui nutraukti registracijos, kai ji yra sustabdyta etikos komiteto sprendimu. Ši korekcija užkirstų kelią galimam piktnaudžiavimui, kad profesinę etiką pažeidęs psichologas negalėtų nutraukti registracijos ir vėl iš naujo pateikti prašymo registracijai. 2. Pritartume Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės departamento išvados dėl LR psichologų praktinės veiklos įstatymo projekto 2021-09-13 Nr. XIVP-762 punktui Nr.33., jog už pirmą šiurkštų profesinės etikos pažeidimą būtų stabdoma psichologo registracija. 3. Siūlome papildyti įstatymo projekto 9 str. 3 punktą ,,Į Etikos komitetą deleguojamas tik nepriekaištingos reputacijos registruotas psichologų registre ir ne trumpiau kaip 3 metus psichologo praktine veikla užsiimantis ar ne mažesnę kaip 3 metų narystės psichologų paslaugų gavėjų organizacijoje patirtį turintis asmuo. Kriterijai, kuriais remiantis asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, taikomi tokie patys, kokie yra nustatyti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme valstybės tarnautojams. Asmuo Etikos komiteto nariu gali būti skiriamas ne ilgiau kaip dvi kadencijas iš eilės”.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba 2023-03-05 |
|
|
|
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatomis ir atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komiteto 2022 m. vasario 18 d. raštą Nr. S-2022-639, atlikome Lietuvos Respublikos psichologų praktinės veiklos įstatymo projekto (registracijos TAIS Nr. XIVP-762) (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą. Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, teikiame žemiau išdėstytas pastabas ir pasiūlymus. 1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai: 1.1. Projekto 6 straipsnio 5 dalyje išvardinti atvejai, kada panaikinama psichologo registracija Psichologų registre, be kurios psichologas negali vykdyti praktinės veiklos. Remiantis Projekto 6 straipsnio 6 dalimi, Psichologų registro tvarkytojas sprendimą dėl psichologo registracijos panaikinimo priima ne vėliau kaip per 30 dienų nuo registracijos panaikinimo pagrindo atsiradimo dienos. Siūlomas reglamentavimas svarstytinas šiais aspektais: 1.1.1. Formaliai vertinant siūlomą reglamentavimą, darytina išvada, kad Psichologų registro tvarkytojui, kurį skiria Lietuvos Respublikos Vyriausybė, suteikiama teisė priimti sprendimą panaikinti arba ne psichologo registraciją Psichologų registre. Tačiau siūlomi registracijos panaikinimo pagrindai suponuoja, kad Psichologų registro tvarkytojo funkcijos turėtų apsiriboti tik formalių faktų (pavyzdžiui, psichologo prašymo ar mirties) fiksavimu. 1.1.2. Siūlomu reglamentavimu faktiškai būtų sudarytos sąlygos psichologui, kurio atžvilgiu įsigalėjo teismo sprendimas, draudžiantis užsiimti psichologo praktine veikla (Projekto 6 straipsnio 5 dalies 2 dalis), dar 30 dienų nuo teismo sprendimo įsigaliojimo vykdyti psichologo praktinę veiklą. Pažymėtina, kad tai nepriimtina ne tik teisingumo įgyvendinimo kontekste, bet ir antikorupciniu pažiūriu, kadangi atsirastų neapibrėžta Psichologų registro tvarkytojo diskrecija vienų psichologų registraciją Psichologų registre naikinti nedelsiant gavus atitinkamą teismo sprendimą, o kitų po 30 dienų. Atsižvelgdami į tai kas išdėstyta ir siekdami psichologų veiklos efektyvesnės priežiūros ir kontrolės, bei procedūrų skaidrumo, siūlome: - Atsisakyti nuostatos, kad Psichologų registro tvarkytojas priima sprendimą dėl psichologo registracijos panaikinimo, o šią funkciją perduoti Projekte numatomam Lietuvos psichologų etikos komitetui (toliau – Etikos komitetas). - Svarstyti, ar nebūtų tikslinga nustatyti daugiau atvejų, kada Etikos komitetas galėtų priimti sprendimą, panaikinti psichologo registraciją Psichologų registre, pavyzdžiui, kai psichologas šiurkščiai pažeidė psichologo etiką. - Nustatyti, kad Psichologų registro tvarkytojas tik registruoja psichologo registracijos Psichologų registre panaikinimo faktą, nustatant maksimaliai trumpus šios procedūros terminus.
2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai: 2.1. Projekto 5 straipsnio 7 dalyje nustatyta: „7. Duomenys Psichologų registre yra atnaujinami ne rečiau kaip kas 5 metus. Psichologas, kreipdamasis dėl duomenų Psichologų registre atnaujinimo, turi pateikti:“. Šis reglamentavimas svarstytinas šiais aspektais: 2.1.1. Iš siūlomos formuluotės nėra aišku, ar duomenys Psichologų registre atsinaujinami automatiškai, ar tuomet, kai naujus duomenis pateikia psichologas. 2.1.2. Diskutuotina, ar neturėtų būti nustatyta psichologo pareiga duomenis Psichologų registrui pateikti nedelsiant, jiems pasikeitus. 2.1.3. Projekto 8 straipsnio 5 punkte nustatyta psichologo pareiga, nuolat tobulinti kvalifikaciją, o Projekto 5 straipsnio 7 dalies 1 punkte nustatyta, kad psichologas Psichologų registrui turi pateikti „dokumentus, patvirtinančius kvalifikacijos tobulinimą (ne mažiau 40 val. per 5 metus) ir (ar) papildomos kvalifikacijos įgijimą“. Manytina, kad tokia Projekto 5 straipsnio 7 dalies 1 punkto formuluotė mažina teisinio reglamentavimo aiškumą, kadangi nėra aišku, kaip konkrečiai turėtų būti įgyvendinamas reikalavimas nuolatos tobulinti profesinę kvalifikaciją, pavyzdžiui, ar pakaktų vieną kartą per 5 metus išklausyti 40 valandų trukmės kursą, o gal kvalifikacija turėtų būti tobulinama kasmet po 8 valandas. Siekdami teisinio reglamentavimo aiškumo ir galimybių, nevienodai interpretuoti teisės normas, mažinimo, siūlome tobulinti Projekto 5 straipsnio 7 dalį atsižvelgiant į nurodytas pastabas. 2.2. Remiantis Projekto 6 straipsnio 7 dalies nuostatomis, asmuo, kurio registracijos galiojimas buvo panaikintas jo prašymu, turi teisę registruotis Psichologų registre iš naujo. Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomas teisinis reglamentavimas iš esmės nenustato saugikių situacijoms, kai psichologas, iki registracijos Psichologų registre sustabdymo ar panaikinimo pagrindų atsiradimo (iki įsiteisės teismo sprendimas ar nuosprendis: (i) dėl psichologo laikino nušalinimo nuo pareigų, (ii) dėl laikino teisės užsiimti psichologo praktine veikla sustabdymo, (iii) kuriuo asmuo pripažįstamas kaltu padaręs sunkų ar labai sunkų nusikaltimą, (iv) dėl draudimo Psichologų registre registruotam psichologui užsiimti psichologo praktine veikla), paprašo panaikinti jo registraciją ir po šių priežasčių atsiradimo (sprendimo ar nuosprendžio įsigaliojimo) vėl prašo registruoti jį registre. O nauja registracija įmanoma, nes: 2.2.1. nors įsiteisėję minėti sprendimai ar nuosprendžiai yra pagrindas panaikinti psichologo registraciją Psichologų registre, tačiau formaliai tie patys sprendimai ir nuosprendžiai nėra pagrindas netenkinti formalius reikalavimus atitinkančio asmens prašymo registruoti jį Psichologų registre; 2.2.2. siūlomas teisinis reglamentavimas nenumato mechanizmo, kaip Psichologų registro tvarkytojas, kuris pagal siūlomą reglamentavimą asmenis registruoja Psichologų registre ir išduoda tai patvirtinančius pažymėjimus, turėtų/galėtų sužinoti apie registracijos Psichologų registre sustabdymo ar panaikinimo pagrindų egzistavimą. Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome tobulinti teisinį reglamentavimą ir nustatyti nesąžiningo elgesio užkardymo priemones. 2.3. Projekto 9 straipsnio 2 dalyje nustatyta: „2. Etikos komitetas sudaromas 2 metams ir veikia pagal Švietimo, mokslo ir sporto ministro tvirtinamus nuostatus. Etikos komitetą, tvirtinamą Švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymu, sudaro 11 narių, iš jų trys nariai yra psichologijos magistro studijas vykdančių universitetų atstovai; trys nariai – Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos, Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos atstovai; keturi nariai – psichologų visuomeninių organizacijų ir profesinių sąjungų atstovai; vienas narys – psichologų paslaugų gavėjų interesus atstovaujančių organizacijų atstovas. 10 iš 11 Etikos komiteto narių turi būti psichologai. Etikos komiteto pirmininką renka Etikos komitetas.“ Iš siūlomo teisinio reglamentavimo nėra aišku, kas ir kaip atrenka konkrečius, atstovus į Etikos komitetą teikiančius (-ias), universitetus, psichologų visuomenines organizacijas, profesines sąjungas ir psichologų paslaugų gavėjų interesus atstovaujančias organizacijas, jeigu jų yra ne vienas (-a) ir daugiau nei šiai interesų grupei skiriama atstovų kvota. Todėl siūlome tikslinti Etikos komiteto formavimo reglamentavimą. 2.4. Vadovaujantis Projekto 9 straipsnio 9 dalies 2 punkto nuostatomis, sankcijos, taikytinos psichologams už Lietuvos psichologų etikos kodekso pažeidimus, turėtų būti nustatytos pačiame kodekse. Siekdami teisinio reglamentavimo stabilumo ir galimybių keičiant teisinį reglamentavimą taikyti jį konkretiems atvejams apsunkinimo, siūlome sankcijas už psichologų etikos pažeidimus nustatyti Lietuvos Respublikos psichologų praktinės veiklos įstatyme.
3. Kitos pastabos ir pasiūlymai: 3.1. Vadovaujantis Projekto 6 straipsnio 1 dalies 3 punktu, psichologo registracijos Psichologų registre galiojimas turėtų būti sustabdomas, „paaiškėjus, kad psichologas įsigaliojusiu teismo nuosprendžiu arba nutartimi yra pripažintas kaltu dėl sunkaus ar labai sunkaus nusikaltimo padarymo, – kol jo teistumas neišnykęs arba nepanaikintas“. Pažymėtina, kad jokie reputacijos reikalavimai psichologui šiame Projekte nenustatomi, todėl svarstytina, ar tokio registracijos Psichologų registre galiojimo sustabdymo pagrindo nustatymas yra pagrįstas. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad minėtas registracijos Psichologų registre galiojimo sustabdymo pagrindas nusikaltimo padarymą nesieja su psichologo profesine veikla, t. y. bet koks sunkus ar labai sunkus nusikaltimas, pavyzdžiui, muitinės apgaulė ar mokesčių nesumokėjimas, būtų pagrindas stabdyti registraciją Psichologų registre. 3.2. Projekto 11 straipsnyje nustatoma valstybių narių piliečių teisė laikinai ir kartais teikti psichologo paslaugas Lietuvos Respublikoje. Atkreipiame dėmesį, kad projekte neapibrėžiama, ką reiškia psichologo paslaugas teikti laikinai, ir ką reiškia psichologo paslaugas teikti kartais.
Atlikus antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad kai kurios Projekto nuostatos yra mažinančios psichologų kvalifikacijos įgijimo, psichologų praktinės veiklos, registracijos Psichologų registre, praktinės veiklos priežiūros ir atsakomybės skaidrumą ir galinčios sudaryti sąlygas piktnaudžiauti.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
2. |
Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija 2022-03-04 |
|
|
|
Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija (toliau – Inspekcija), išnagrinėjusi Jūsų pateiktą derinti Lietuvos Respublikos psichologų praktinės veiklos įstatymo projektą Nr. XIVP-762(2) (toliau – Projektas), pagal kompetenciją teikia šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Projekto 5 straipsnio 6 dalyje įtvirtinama, kad „Psichologų registro tvarkytojo interneto svetainėje viešai skelbiami šie Psichologų registro duomenys <...>“. Fizinių asmenų asmens duomenų skelbimo viešai reguliavimas teisės aktuose turi atitikti 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Reglamentas) 6 straipsnio 3 dalyje įtvirtintą reglamentavimą, susijusį su Europos Sąjungos valstybės narės teise kaip teisiniu asmens duomenų tvarkymo pagrindu. Tuo atveju, kai asmens duomenų tvarkymas grindžiamas nacionaline teise, teisės akte būtina nurodyti asmens duomenų tvarkymo tikslą. Be to, teisinis reguliavimas turi atitikti Europos Sąjungos Teisingumo Teismo ir Europos Žmogaus Teisių Teismo formuojamą praktiką dėl teisės į asmens duomenų apsaugą apribojimų, pagal kurią tokie apribojimai galimi, t. y. laikomi pagrįstais, jeigu, be kita ko: 1) yra teisėti ir 2) būtinai reikalingi demokratinėje visuomenėje. Teisėtumo reikalavimas reiškia, kad apribojimai turi būti nustatomi tik įstatymu, kuris viešai paskelbiamas, o jo normos suformuluojamos pakankamai aiškiai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina tikslinti Projekto 5 straipsnio 6 dalį, nurodant Psichologų registro duomenų viešo skelbimo Psichologų registro tvarkytojo interneto svetainėje tikslą ir laikotarpį (tikslų terminą ar sąlygą, kuriai įvykus duomenys nebūtų skelbiami), kuris turi būti proporcingas tikslui, kurio siekiama (Reglamento 5 straipsnio 1 dalies e punktas). 2. Vadovaujantis Reglamento preambulės 31 punktu, taikant skaidrumo principą, fiziniams asmenims turėtų būti aišku, kaip su jais susiję asmens duomenys yra renkami, naudojami, su jais susipažįstama arba jie yra kitaip tvarkomi, taip pat kokiu mastu tie asmens duomenys yra ar bus tvarkomi. Nėra aišku, ar Projekto 5 straipsnio 6 dalies 4 ir 5 punktų pagrindu siekiama viešai skelbti duomenis apie psichologo įgytos kvalifikacijos tobulinimo ir (ar) papildomos kvalifikacijos įgijimo, psichologo registracijos sustabdymo ar panaikinimo faktą ar ir kitus duomenis, pavyzdžiui, papildomos kvalifikacijos įgijimo datą, pavadinimą ir pan. Siūlytina tikslinti Projekto 5 straipsnio 6 dalies 4 ir 5 punktus aiškiai apibrėžiant, kokia apimtimi bus tvarkomi asmens duomenys.
Be to, abejotinas psichologui skirtų sankcijų už Lietuvos psichologų etikos kodekso pažeidimus viešo skelbimo, aptariamo Projekto 5 straipsnio 6 dalies 6 punkte, proporcingumas ir būtinumas. Projekto 6 straipsnio 1 dalies 4 punkte numatyta, kad psichologo registracijos galiojimas sustabdomas Lietuvos psichologų etikos komitetui antrą kartą per kalendorinius metus priėmus sprendimą, kad psichologas šiurkščiai pažeidė psichologo etiką ir vadovaujantis Projekto 5 straipsnio 6 dalies 4 punktu apie psichologo registracijos sustabdymą yra paskelbiama Psichologų registro tvarkytojo interneto svetainėje. Manytina, kad tokia priemonė yra pati savaime veiksminga ir duomenų apie psichologui skirtas sankcijas už Lietuvos psichologų etikos kodekso pažeidimus viešas skelbimas būtų perteklinis. 3. Projekto 5 straipsnio 7 dalyje nurodoma, jog duomenys Psichologų registre yra atnaujinami ne rečiau kaip kas 5 metus. Nėra aišku, kurie konkrečiai asmens duomenys Psichologų registre atnaujinami kas 5 metus. Be to, siūlytina pakartotinai įvertinti ar atitinkamus asmens duomenis atnaujinant tik kas 5 metus bus tinkamai įgyvendinta Reglamento 5 straipsnio 1 dalies d punkte įtvirtinta duomenų valdytojo prievolė tvarkyti tikslius asmens duomenis (pavyzdžiui, duomenys apie psichologo registracijos sustabdymo ar panaikinimo faktą turėtų būti atnaujinti nedelsiant, kai tik tam yra poreikis, pavyzdžiui, atnaujinus sustabdytą psichologo registraciją, bet ne po 5 metų ir pan.). 4. Projekto 9 straipsnio 10 dalyje numatyta, kad Etikos komiteto priimti sprendimai skelbiami Etikos komiteto interneto svetainėje. Iš šios nuostatos nėra aišku, kokia apimtimi siekiama skelbti Etikos komiteto priimtus sprendimus ir, ar būtų skelbiami asmens duomenys. Pažymėtina, kad sprendžiant, ar tam tikrus asmens duomenis, nurodytus institucijų ar įstaigų dokumentuose, galima skelbti viešai, turi būti įvertintos pasekmės, kurias sukels toks asmens duomenų tvarkymas. Viešai paskelbti asmens duomenys tampa prieinami neapibrėžtam ratui asmenų, t. y. ne tik tiems asmenims, kurie turi teisėtą interesą tokius asmens duomenis gauti. Taip pat turėtų būti įvertinta ir tai, kad tam tikrais atvejais viešas asmens duomenų paskelbimas gali sulaikyti asmenį nuo galimybės teisėtai pasinaudoti jam teisės aktais numatytomis teisėmis. Taigi, pirmiausia turi būti įvertinta, ar siekiamų tikslų negalima pasiekti viešai neskelbiant asmens duomenų. Tuo atveju, jeigu būtų įvertinta, kad skelbiant Etikos komiteto priimtus sprendimus Etikos komiteto interneto svetainėje asmens duomenų viešas skelbimas yra būtinas ir proporcingas, Projekto 9 straipsnis turėtų būti tikslinamas, numatant viešai skelbiamus asmens duomenis baigtiniu sąrašu, nurodant šių duomenų skelbimo tikslą ir laikotarpį. Tuo atveju, jeigu asmens duomenys nebus skelbiami, siūlytina tai nurodyti Projekto 9 straipsnio 10 dalyje, pavyzdžiui, kad Etikos komiteto interneto svetainėje skelbiami nuasmeninti Etikos komiteto priimti sprendimai.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
2 |
2 |
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. rugsėjo 22 d. sprendimo Nr. SV-S-197 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.9 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos psichologų praktinės veiklos įstatymo projektui Nr. XIVP-762 (toliau – projektas) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje psichologas apibrėžtas kaip asmuo, Lietuvos Respublikos psichologų praktinės veiklos įstatymo nustatyta tvarka įgijęs psichologo kvalifikaciją, registruotas Psichologų registre ir užsiimantis psichologo praktine veikla. Tokia nuostata ydinga, nes psichologo kvalifikaciją įgijęs (baigęs projekto 3 straipsnyje nurodytas studijas) asmuo laikytinas psichologu, net jei nesiverčia psichologo praktine veikla, be to, atsižvelgiant į projekto 4 straipsnį, registracija Psichologų registre yra teisės užsiimti psichologo praktine veikla, o ne pripažinimo psichologu sąlyga. Atsižvelgiant į tai, projekto 2 straipsnio 2 dalis tikslintina išbraukiant žodžius „registruotas Psichologų registre ir užsiimantis psichologo praktine veikla“.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
|
|
|
2. 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Reglamentas) 6 straipsnio 3 dalyje įtvirtintas reglamentavimas, susijęs su Europos Sąjungos valstybės narės teise kaip teisiniu duomenų tvarkymo pagrindu. Tuo atveju, kai asmens duomenų tvarkymas grindžiamas nacionaline teise, teisės akte būtina nurodyti asmens duomenų tvarkymo tikslą. Kadangi projekte aptariamos atitinkamos asmens duomenų tvarkymo operacijos, tokios kaip asmens duomenų viešas skelbimas ir kt., siūlytina projekto straipsniuose, kuriuose yra reglamentuojamas asmens duomenų tvarkymas, aptarti teisėtus tikslus, kurių siekiant bus atliekami atitinkami asmens duomenų tvarkymo veiksmai.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
|
|
|
3. Pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 40 straipsnio 2 dalį licencijų išdavimo funkcijoms atlikti negali būti steigiami nauji valstybės registrai ir informacinės sistemos, jeigu Europos Sąjungos teisės aktuose ar jų įgyvendinamuosiuose Lietuvos Respublikos teisės aktuose, ar Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse nėra nustatyta kitaip. Kadangi teisę užsiimti psichologo praktine veikla asmuo įgyja tik užsiregistravęs Psichologų registre, registracija prilyginama licencijos išdavimui. Pagal Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 7 dalį licencija gali būti įrašas Licencijų informacinėje sistemoje, kuriuo įstatymų nustatytais atvejais suteikiama teisė vykdyti tam tikros rūšies ūkinę veiklą, todėl informacija apie asmenims išduotus psichologo pažymėjimus gali būti suvedama ir formuojamas turinčių teisę užsiimti psichologo praktika sąrašas Licencijų informacinėje sistemoje. Asmuo įgytų teisę užsiimti psichologo praktine veikla nuo įrašo Licencijų informacinėje sistemoje atsiradimo dienos. Atitinkamai turėtų būti koreguojamos projekto 1, 2, 4, 5, 6, 8, 11 ir 12 straipsnių nuostatos.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
|
|
|
4. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo jurisprudencijoje valstybės kontroliuojamomis profesijomis laikomos tokios profesijos, kai viešąjį interesą užtikrinančias funkcijas vykdo savarankiška profesine (privačia) veikla besiverčiantys asmenys (už atlygį), o jiems šias funkcijas vykdyti perdavusi valstybė turi kontroliuoti, kaip jos vykdomos. Taigi, jei psichologų profesija taptų valstybės reguliuojama profesija, įstatymu turi būti nustatytas tinkamas jos priežiūros mechanizmas, kurio projekte nėra numatyta. Projekte numatytas tik skundų dėl psichologų atskirų profesinės veiklos aspektų (profesinės etikos reikalavimų laikymosi) nagrinėjimas. Atsižvelgiant į tai bei į tai, kad projektu siūloma reglamentuoti įvairių sričių psichologų praktinę veiklą, vienos valstybinės institucijos, į kurios reguliuojamą sritį patektų visų sričių psichologų praktinė veikla, nėra, todėl projekte siūlytina nurodyti, kad psichologų pažymėjimų išdavimą, psichologų praktinės veiklos priežiūrą vykdo naujai įsteigta nevyriausybinė psichologus vienijanti organizacija Lietuvos Respublikos psichologų rūmai (toliau – Rūmai), o psichologų pažymėjimų išdavimo taisykles tvirtina Vyriausybės įgaliota institucija (-os), bei papildyti projektą nuostatomis, reglamentuojančiomis Rūmų funkcijas, valdymo ir veiklos ypatumus bei užtikrinančiomis Rūmų įsteigimą iki įstatymo įsigaliojimo.
|
Spręsti pagrindiniam komitetui |
Komitetas pritaria LRV siūlymui su psichologų etika susijusias funkcijas pavesti ne Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, o kitai naujai sukurtai organizacijai arba jau veikiančiai įstaigai, kurios funkcijos labiau sietųsi su psichologų veiklos priežiūra.
|
5. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
2 |
5 |
|
5. Atsižvelgiant į projekto 2 straipsnio 2 dalyje apibrėžtą psichologo sąvoką, papildomas kvalifikacijos ir kompetencijos paminėjimas apibrėžiant psichologo praktinę veiklą yra perteklinis, todėl siūlytina projekto 2 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: „5. Psichologo praktinė veikla – psichologo profesinė veikla, apimanti psichologo paslaugų gavėjo psichologinį įvertinimą ir testavimą, psichologinę ekspertizę, psichologinį konsultavimą, psichologinės intervencijos taikymą, psichologo šviečiamąją ir prevencinę veiklą“.
|
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Termino apibrėžtyje pateikus aiškią nuorodą į šį įstatymą, nebūtina kartoti nuostatų „pagal įgytą kvalifikaciją ir kompetenciją“, nes būtent šiame įstatyme ir yra nustatyti reikalavimai psichologų kvalifikacijai. Pabrėžtina, kad visi nauji terminai turi būti suderinti su VLKK.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo 2 str. 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Psichologo
praktinė veikla –
|
6. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
2 |
6 |
|
6. Atsižvelgiant į tai, kad psichologo pažymėjime siūloma įrašyti psichologo veiklas / sritis, siūlytina patikslinti projekto 2 straipsnio 6 dalį ją išdėstant taip: „6. Psichologo praktinės veiklos sritis – psichologo pažymėjime įrašyta psichologo profesinės veiklos sritis, kurioje psichologas turi teisę vykdyti psichologo praktinę veiklą.“
|
Pritarti iš dalies |
Pabrėžtina, kad visi nauji terminai turi būti suderinti su VLKK.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo 2 str. 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Psichologo praktinės veiklos
sritis –
|
7. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
3 |
|
|
7. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 1 straipsnio 1 punktas nustato mokslo ir studijų valstybinį reguliavimą, ir tai, kad psichologo kvalifikacija, įgyta pagal užsienio valstybių ir tarptautinių organizacijų švietimo programas, turės būti pripažįstama vadovaujantis Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymu, siūlytina koreguoti projekto 3 straipsnį, suderinant jį su Mokslo ir studijų įstatyme vartojamomis sąvokomis ir Reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymu. Siūlytina projekto 3 straipsnį išdėstyti taip: „3 straipsnis. Psichologo profesinės kvalifikacijos įgijimas Psichologo profesinė kvalifikacija įgyjama baigus universitetines pirmosios ir antrosios pakopų psichologijos studijų krypties studijas arba vientisąsias universitetines psichologijos studijų krypties studijas arba įgijus lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją. Psichologo profesinė kvalifikacija, įgyta pagal užsienio valstybių ir (ar) tarptautinių organizacijų švietimo programas, pripažįstama Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.“
|
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Šiuo metu vientisosios universitetinės psichologijos krypties studijos Lietuvoje nėra vykdomos, tačiau ateityje tokios studijos gali atsirasti. Tam, kad nereikėtų vėliau keisti įstatymo, tikslinga jau dabar įstatyme numatyti įvairias studijų formas. Siūloma formuluotė atsižvelgus tiek į LRV, tiek į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „Psichologo kvalifikacija įgyjama baigus universitetines pirmosios
ir antrosios
|
8. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
5 |
1 |
|
8. Pagal Licencijavimo pagrindų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. 937 „Dėl Licencijavimo pagrindų aprašo ir Licencijų informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Licencijavimo pagrindų aprašas), 18.3 papunktį veiklos licencijavimą reguliuojančiuose įstatymuose turi būti įtvirtintos licencijos išdavimo sąlygos, tai yra esminiai reikalavimai ūkio subjektui, siekiančiam užsiimti licencijuojama veikla. Projekto 5 straipsnio 1 dalyje nustatyti ne esminiai reikalavimai asmeniui, norinčiam užsiimti psichologo praktine veikla, bet procedūrinės nuostatos – pateiktinų dokumentų ir duomenų sąrašas, kuris galėtų būti įtvirtintas poįstatyminiame teisės akte – licencijavimo taisyklėse. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projekte aiškiai nurodyti visus esminius reikalavimus asmeniui, siekiančiam gauti teisę užsiimti psichologo praktine veikla, ir atsisakyti procedūrinių nuostatų dėl pateiktinų dokumentų ir duomenų.
|
Pritarti |
|
9. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
5, 5 |
1, 6 |
2, 3 |
9. Iš projekto 5 straipsnio 1 dalies 2 punkto ir 6 dalies 3 punkto nuostatų nėra aišku, ar asmuo, baigęs universitetines psichologijos studijų krypties psichologijos bakalauro ir psichologijos magistro studijas arba vientisąsias universitetines psichologijos krypties studijas, galėtų prašyti leisti užsiimti psichologo praktika bet kurioje srityje, ar taikytini papildomi reikalavimai dėl konkrečios kvalifikacijos ar darbo patirties norint užsiimti psichologo praktika tam tikroje srityje, todėl siūlytina papildyti projektą nuostatomis, aiškiai apibrėžiančiomis reikalavimus asmenims, norintiems užsiimti psichologo praktika konkrečiose srityse.
|
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 5 str. 1 d. 2 p. ir jį išdėstyti taip: „2)
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 5 str. 6 d. 3 p. ir jį išdėstyti taip: „3) psichologo praktinės veiklos sritis (sritys), kartu nurodant
dokumentus, pagrindžiančius jo įgytą kvalifikaciją užsiimti psichologo
praktine veikla toje srityje (tose srityse) (aukštojo mokslo diplomus, kuriuose
nurodyta pabaigta studijų programa
|
10. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
|
|
|
10. Pagal Licencijavimo pagrindų aprašo 18.6 papunktį licencijavimą reguliuojančiame įstatyme turi būti nustatytos išimtys, jeigu jos taikomos, kai licencijos neišdavimas ar motyvuoto atsisakymo išduoti licenciją nepateikimas per nustatytą terminą nelaikomas licencijos išdavimu (šios išimtys turi būti pateisinamos svarbiais visuomenės interesais, įskaitant teisėtus trečiųjų asmenų interesus). Dėl šios priežasties siūlytina projekte nustatyti, kad pareiškėjas įgyja teisę užsiimti psichologo praktika, jei per projekto 5 straipsnio 4 dalyje nustatytą terminą psichologo pažymėjimas neišduodamas arba nepateikiamas motyvuotas atsisakymas išduoti pažymėjimą.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
11. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
5 |
3 |
|
11. Atsižvelgiant į bendrąsias dokumentų apskaitos taisykles, projekto 5 straipsnio 3 dalyje įrašytas reikalavimas pažymėjime nurodyti registracijos numerį yra perteklinis, taip pat perteklinis yra ir antrasis šio straipsnio 3 dalies sakinys, nes projekto 5 straipsnio 4 dalyje nurodyta, kada išduodamas psichologo registracijos pažymėjimas. Dėl to siūlytina patikslinti projekto 5 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „Teisė užsiimti psichologo praktine veikla suteikiama asmeniui išduodant psichologo pažymėjimą ir įrašant į Psichologų sąrašą Licencijų informacinėje sistemoje.“
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
12. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
5 |
6 |
|
12. Reglamento 5 straipsnio 1 dalies c punkte nustatytas duomenų kiekio mažinimo principas, pagal kurį asmens duomenys turi būti adekvatūs, tinkami ir tik tokie, kurių reikia siekiant tikslų, dėl kurių jie tvarkomi. Europos Sąjungos Teisingumo Teismas 2021 m. birželio 22 d. sprendime byloje Nr. C‑439/19 (110 paragrafas) nurodė, kad „būtinumo reikalavimas nėra įvykdomas, jei nurodytas bendrojo intereso tikslas gali būti tinkamai ir taip pat veiksmingai pasiektas kitomis priemonėmis, kurios mažiau ribotų duomenų subjektų pagrindines laisves ir teises, ypač teises į privatų gyvenimą ir į asmens duomenų apsaugą, garantuojamas Chartijos 7 ir 8 straipsniuose, o nukrypti nuo tokių duomenų apsaugos principo leidžiančios nuostatos ir šio principo apribojimai negali viršyti to, kas yra griežtai būtina“. Atsižvelgiant į tai bei į projekto 6 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatą, kad psichologo registracijos galiojimas sustabdomas Lietuvos psichologų etikos komitetui (toliau – Komitetas) antrą kartą per kalendorinius metus priėmus sprendimą, kad psichologas šiurkščiai pažeidė psichologo profesinę etiką, projekto 5 straipsnio 6 dalies 6 punkte nurodytas psichologui skirtų sankcijų už Lietuvos psichologų profesinės etikos kodekso pažeidimus viešinimas nėra būtinas ir proporcingas siekiant apsaugoti visuomenės interesus gauti kokybiškas ir etiškas psichologų paslaugas. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio reguliavimo aiškumo bei dermės su Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 2 straipsnio 7 ir 8 dalyse vartojamomis sąvokomis, taip pat siekiant aiškiai nurodyti, kokia informacija ir duomenys turi būti viešai skelbiami Licencijų informacinėje sistemoje, siūlytina projekto 5 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip: „6. Licencijų informacinės sistemos interneto svetainėje www.licencijavimas.lt viešai skelbiami šie duomenys: 1) į Psichologų sąrašą įrašyto psichologo vardas ir pavardė; 2) asmens įgyta aukštojo mokslo kvalifikacija, aukštojo mokslo kvalifikacijos įgijimo data; 3) psichologo praktinės veiklos sritis (sritys), kartu nurodant dokumentus, pagrindžiančius jo įgytą kvalifikaciją užsiimti psichologo praktine veikla toje srityje (tose srityse) (aukštojo mokslo kvalifikaciją liudijančius dokumentus, darbo patirtį liudijančius dokumentus, kitus dokumentus, patvirtinančius papildomų kompetencijų įgijimą, nurodant išdavimo datą, įstaigos, išdavusios dokumentą, pavadinimą bei dokumento pavadinimą).“
|
Pritarti |
Pasiūlymas: Projekto 5 str. 6 dalies 3 ir 4 punktus išdėstyti taip: “3) psichologo praktinės veiklos sritis (sritys), kartu nurodant
dokumentus, pagrindžiančius jo įgytą kvalifikaciją užsiimti psichologo
praktine veikla toje srityje (tose srityse) (aukštojo mokslo diplomus, kuriuose
nurodyta baigta studijų programa „4)
duomenys apie įgytos psichologo
|
13. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
5 |
|
|
13. Vadovaujantis Reglamento 5 straipsnio 1 dalies e punkte įtvirtintu duomenų saugojimo trukmės apribojimo principu, projekto 5 straipsnis papildytinas jo 6 dalyje nurodytų asmens duomenų viešinimo terminu, kuris turi būti proporcingas siekiamam tikslui.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
14. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
5 |
7 |
2 |
14. Siūlytina patikslinti projekto 5 straipsnio 7 dalies 2 punkto formuluotę taip: „jeigu pasikeitė šio straipsnio 1 dalies 3 punkte ir 6 dalies 1 punkte nurodytuose dokumentuose pateikiami duomenys – šiuos pasikeitimus įrodantys dokumentai.“
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
15. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
6 |
1 |
2 |
15. Atsižvelgiant į tai, kad teismas savo sprendimu gali panaikinti laikiną nušalinimą nuo pareigų ar laikiną teisės užsiimti psichologo praktine veikla sustabdymą, siūlytina projekto 6 straipsnio 1 dalies 2 punktą papildyti nurodant, kad psichologo pažymėjimo galiojimas stabdomas, kol išnyksta teismo sprendimu nustatytas psichologo pažymėjimo galiojimo sustabdymo pagrindas, aiškiai įvardijant, kad nušalinama tik nuo su psichologo praktine veikla susijusių pareigų, bei šį punktą formuluoti taip: „2) įsigaliojus teismo sprendimui dėl psichologo laikino nušalinimo nuo pareigų, kurias eidamas psichologas užsiima psichologo praktine veikla, ar laikino teisės užsiimti psichologo praktine veikla sustabdymo, psichologo laikino nušalinimo nuo pareigų, kurias eidamas psichologas užsiima psichologo praktine veikla, ar laikino teisės užsiimti psichologo praktine veikla sustabdymo laikotarpiu;“.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
16. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
6 |
|
|
16. Pagal Licencijavimo pagrindų aprašo 18.8 papunktį licencijavimą reglamentuojančiame įstatyme turėtų būti nuostata, kad prieš licencijos galiojimo sustabdymą, jeigu nustatyti trūkumai yra neesminiai ar nekeliantys rizikos pažeisti svarbius visuomenės interesus, licencijos turėtojas turi būti įspėjamas apie numatomą taikyti poveikio priemonę. Atsižvelgiant į tai, siūlytina atitinkama nuostata papildyti projekto 6 straipsnį.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
17. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
6, 6 |
1, 5 |
4 |
17. Pastebėtina, kad Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatyme už šiurkščius pacientų teisių pažeidimus, analogiškus projekto 6 straipsnio 1 dalies 4 punkte numatytiems psichologo profesinės etikos pažeidimams, numatytas asmens sveikatos priežiūros (įskaitant medicinos psichologo) praktikos licencijos galiojimo panaikinimas, taip pat numatyta, kad tokiu atveju dėl naujos licencijos išdavimo galima kreiptis tik praėjus šešiems mėnesiams nuo licencijos galiojimo panaikinimo dienos. Atsižvelgiant į tai, projekto 6 straipsnio 1 dalies 4 punkto turėtų būti atsisakyta, projekto 6 straipsnio 5 dalis papildytina psichologo pažymėjimo galiojimo panaikinimo pagrindu „5) Lietuvos psichologų etikos komitetui nustačius, kad psichologas šiurkščiai pažeidė psichologo profesinę etiką: šiurkščiai elgėsi ir (ar) žemino psichologo paslaugų gavėjo orumą; pasinaudojo pareigomis, norėdamas sau gauti neteisėtų pajamų arba dėl kitokių asmeninių paskatų; seksualiai priekabiavo prie psichologo paslaugų gavėjo; sukčiavo ar atliko vagystę iš psichologo paslaugų gavėjo; būdamas neblaivus ar apsvaigęs nuo narkotinių ar toksinių medžiagų teikė psichologo paslaugų gavėjui paslaugas; atliko kitą veiką, kuria buvo šiurkščiai pažeistos psichologo paslaugų gavėjo teisės“. Taip pat projekto 6 straipsnio 7 dalis papildytina nuostata, kad „Asmuo, kurio psichologo pažymėjimo galiojimas buvo panaikintas šio straipsnio 5 dalies 5 punkto pagrindu, kreiptis dėl psichologo pažymėjimo išdavimo gali praėjus šešiems mėnesiams nuo psichologo pažymėjimo galiojimo panaikinimo dienos“.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
18. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
6 |
5 |
4 |
18. Siūlytina tikslinti projekto 6 straipsnio 5 dalies 4 punktą, nurodant, kas turi pateikti informaciją Licencijų informacinės sistemos tvarkytojui apie psichologo mirtį. Taip pat projekto 6 straipsnyje reikėtų nurodyti pasekmes, kurios numatomos psichologui, jei jis neinformuoja Komiteto (atsižvelgiant į šio nutarimo 4 punkte pateiktą pasiūlymą – psichologų praktinės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos) apie projekto 6 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose arba 5 dalies 2 punkte nurodytą teismo sprendimą.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
19. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
7 |
3 |
|
19. Siekiant dermės su Mokslo ir studijų įstatymu, nustatančiu, kad aukštojo mokslo studijas baigęs asmuo įgyja aukštojo mokslo kvalifikaciją – kvalifikacinį laipsnį, mokslo daktaro laipsnį, meno daktaro laipsnį, taip pat kvalifikaciją, kurią suteikia aukštoji mokykla, turinti kompetentingos institucijos pritarimą tai kvalifikacijai teikti, ir jį įgyvendinančiais teisės aktais, bei dermės su Švietimo įstatymo 2 straipsnio 7 ir 8 dalyse vartojamomis sąvokomis, siūlytina projekte koreguoti formuluotes: projekto 7 straipsnio 3 punkte – vietoje „papildoma specializacija“ vartoti „papildomos kompetencijos“, vietoje „kvalifikacija“ vartoti „kompetencijos“, 5 straipsnio 6 dalies 3 ir 4 punktuose bei 7 dalies 1 ir 3 punktuose, 10 straipsnio pavadinime bei 1 dalyje – vietoje „papildoma kvalifikacija“ ar „kvalifikacijos tobulinimas“ vartoti „papildomos kompetencijos“ ar „kompetencijų tobulinimas“.
|
Pritarti iš dalies |
Pagal Švietimo įstatymą: Kompetencija – gebėjimas atlikti tam tikrą veiklą, remiantis įgytų žinių, mokėjimų, įgūdžių, vertybinių nuostatų visuma. Kvalifikacija – Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka pripažįstama asmens turimų kompetencijų arba profesinės patirties ir turimų kompetencijų, reikalingų tam tikrai veiklai, visuma.
Pasiūlymas: „7 straipsnis. Psichologo teisės Psichologas turi teisę: <...> 3) įgyti papildomą
|
20. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
8 |
1 |
1 |
20. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad poįstatyminiu teisės aktu negalima pakeisti įstatymo ir sukurti naujų bendro pobūdžio teisės normų, kurios konkuruotų su įstatymo normomis, nes taip būtų pažeista Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtinta įstatymų viršenybė poįstatyminių teisės aktų atžvilgiu. Atsižvelgiant į tai, kad esminės psichologo veiklos sąlygos turi būti apibrėžtos įstatyminiu lygmeniu, siūlytina tikslinti projekto 8 straipsnio 1 dalies 1 punktą, nustatant, kad psichologas, užsiimantis psichologo praktine veikla, privalo laikytis šiame įstatyme nustatytų psichologo praktinės veiklos sąlygų.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
21. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
9 |
1 |
|
21. Profesinės etikos reikalavimai įprastai apibrėžiami atitinkamos profesijos specialistų bendrai tos profesijos atstovams pripažįstant būtinus etikos reikalavimus ir jų laikymosi svarbą savo profesijoje. Profesinės etikos laikymasis yra būtina psichologo profesinės veiklos sąlyga, todėl svarbu, kad šios profesijos atstovai kaip įmanoma labiau įsitrauktų į visas veiklas, užtikrinančias psichologų reputaciją. Atsižvelgiant į tai, siūlytina koreguoti projekto 9 straipsnio 1, 2 ir 8 dalis, Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijai numatytas Lietuvos psichologų profesinės etikos kodekso, Komiteto formavimo, jo nuostatų tvirtinimo, techninio aptarnavimo funkcijas pavedant siūlomiems įsteigti Rūmams ir atitinkamai atsisakant nuostatos dėl Komiteto biuro išlaikymo iš valstybės biudžeto asignavimų.
|
Spręsti pagrindiniam komitetui |
Komitetas pritaria LRV siūlymui su psichologų etika susijusias funkcijas pavesti ne Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, o kitai naujai sukurtai organizacijai arba jau veikiančiai įstaigai, kurios funkcijos labiau sietųsi su psichologų veiklos priežiūra.
|
22. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
9 |
2, 3 |
|
22. Projekto 9 straipsnio 2 dalis numato Komiteto sudėtį, į kurią įtraukiami ir valstybės institucijų (Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos, Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos) atstovai, atsižvelgiant į šio nutarimo 21 punkto siūlymą, kuriuo siūloma Komiteto formavimo funkcijas pavesti Rūmams, siūlytina apsvarstyti tikslingumą į Komiteto sudėtį įtraukti valstybės institucijų atstovus. Nusprendus, kad valstybės institucijų atstovus yra tikslinga įtraukti į komiteto sudėtį, bei atsižvelgiant į tai, kad Teisingumo ministerija psichologinės pagalbos teikimo nereglamentuoja, nekoordinuoja ir neorganizuoja, siūlytina Teisingumo ministerijos atstovą išbraukti iš privalomų į Komiteto sudėtį įtraukiamų atstovų. Įvertinus tai, kad psichologų profesinės etikos klausimai ir problemos dažnai yra susijusios su psichologo paslaugos gavėjo patirtimi ir galimais jo teisių pažeidimais gaunant psichologo paslaugas, siūlytina į Komiteto sudėtį įtraukti ne vieną, o du psichologų paslaugų gavėjų interesams atstovaujančių organizacijų atstovus. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 2 straipsnio 2 dalį psichologas yra asmuo, Psichologų praktinės veiklos įstatymo nustatyta tvarka įgijęs psichologo kvalifikaciją, registruotas Psichologų registre ir užsiimantis psichologo praktine veikla. Pagal projekto 9 straipsnio 3 dalį „į Etikos komitetą deleguojamas tik nepriekaištingos reputacijos, ne trumpiau kaip 3 metus psichologo praktine veikla užsiimantis ar ne mažesnę kaip 3 metų narystės psichologų paslaugų gavėjų organizacijoje patirtį turintis asmuo“. Atsižvelgiant į Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos veiklos sritis ir specifiką, tikėtina, kad dauguma šiose ministerijose dirbančių darbuotojų bei valstybės tarnautojų nėra psichologai (kaip tai apibrėžta projekto 2 straipsnio 2 dalyje), taip pat neturės nei psichologo praktinės veiklos, nei narystės psichologų paslaugų gavėjų organizacijoje patirties. Atsižvelgiant į tai, bei nusprendus, kad į Komiteto sudėtį būtina įtraukti ir valstybės institucijų atstovus, siūlytina koreguoti projekto 9 straipsnio 3 dalį valstybės institucijų skiriamiems atstovams numatant kitokios darbo patirties reikalavimą, pavyzdžiui: „atstovai, kurių darbo funkcijos susijusios su psichologinės pagalbos teikimo atitinkamoje srityje reglamentavimu, koordinavimu, organizavimu“.
|
Spręsti pagrindiniam komitetui |
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Etikos komitetas sudaromas 2 metams ir
veikia pagal
|
23. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
|
|
|
23. Atsižvelgiant į šio nutarimo 4 ir 21 punktų siūlymus, siūlytina atsisakyti Projekto 9 straipsnio 7 dalies.
|
Pritarti |
|
24. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
9 |
9 |
|
24. Siūlytina projekto 9 straipsnio 9 dalies 1 punktą papildyti aiškiai nurodant, kokie sprendimai gali būti priimti (be kita ko, ar galėtų būti priimtas sprendimas atsisakyti priimti ir nagrinėti gautą skundą ir kokiais atvejais), kokios sankcijos šių sprendimų pagrindu gali būti taikomos pažeidimą padariusiam psichologui, taip pat šias sankcijas taikantys subjektai, t. y. reikėtų nurodyti, ar tokių sprendimų pagrindu gali būti stabdomas ar panaikinamas teisės užsiimti psichologo praktika galiojimas, ar taikomos kokios kitos sankcijos. Taip pat derėtų aiškiai apibrėžti tai, kokios aplinkybės laikomos sunkinančiomis ir lengvinančiomis. Siekiant teisinio aiškumo, taip pat siūlytina aiškiai nurodyti tokių Komiteto sprendimų apskundimo tvarką – ar jie skundžiami administraciniam teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka, ar bendrosios kompetencijos teismui – Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, nustatyti, kad Komiteto sprendimus turi teisę skųsti ne tik psichologai, bet ir skundus padavę asmenys, taip pat nustatyti Komiteto sprendimo įsigaliojimo tvarką, jei jis per nustatytą terminą nėra skundžiamas, Komiteto sprendimų pateikimo pareiškėjams, psichologui ir kitiems suinteresuotiems subjektams tvarką ir terminus. Taip pat siūlytina įstatyme nurodyti maksimalų terminą, per kurį pareiškėjų skundai turi būti išnagrinėti Komitete, kartu nurodant, kokį laikotarpį galėtų trukti papildomi tyrimai ir ar šių papildomų tyrimų laikotarpis įskaitomas į sprendimo priėmimo trukmę.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
25. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
9 |
10 |
|
25. Projekto 9 straipsnio 10 dalis nustato, kad Komiteto priimti sprendimai ir kiti teisės aktais numatyti dokumentai skelbiami Komiteto interneto svetainėje. Vertinant tai, kad Komiteto sprendimuose ar kituose dokumentuose gali būti nurodyti psichologų, skundą pateikusių asmenų ir kitų asmenų asmens duomenys, įskaitant ir specialių kategorijų asmens duomenis, bei atsižvelgiant į Reglamento 5 straipsnio 1 dalies c punkte įtvirtintą duomenų kiekio mažinimo principą, siūlytina projekto 9 straipsnio 10 dalyje nurodyti, kad Rūmų interneto svetainėje šie dokumentai skelbiami tik nuasmeninti.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
26. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
10 |
|
|
26. Projekto 10 straipsnio 1 dalies, numatančios, kad Vyriausybė ar jos įgaliota institucija nustato papildomų kompetencijų įgijimo ar turimų kompetencijų tobulinimo finansavimo tvarką, nuostata suponuoja, kad visų psichologų, nepriklausomai nuo jų veiklos pobūdžio, kompetencijų tobulinimo tikslo ar papildomų kompetencijų įgijimo poreikio ir įgijimo sąlygų, kompetencijų tobulinimas bus apmokamas valstybės biudžeto lėšomis. Tačiau projekto 10 straipsnio 2 dalyje nustatyta siauresnė psichologų kompetencijų tobulinimo finansavimo iš valstybės ar savivaldybės biudžeto asignavimų apimtis, t. y. kad siekiant įgyti įstaigoje (organizacijoje) einamoms pareigoms reikalingą kompetenciją, užtikrinamas psichologų kompetencijų tobulinimo ne mažiau kaip 40 valandų per 5 kalendorinius metus finansavimas iš valstybės ar savivaldybės biudžeto asignavimų ar kitų teisėtų lėšų, o kitais atvejais psichologų kompetencijos tobulinimas, papildomos kompetencijos įgijimas ar kompetencijos tobulinimas papildomai tuo atveju, kai psichologas praktinę veiklą per pastaruosius 5 metus vykdė trumpiau nei 3 metus, gali būti finansuojamas suderinus su į pareigas priimančiu asmeniu (darbdaviu), iš kitų teisėtų lėšų ar psichologo lėšų. Pažymėtina, kad jokios kitos valstybės reguliuojamos profesijos atstovų kompetencija nėra tobulinama išimtinai už valstybės biudžeto lėšas. Dėl šios priežasties psichologų kompetencijos tobulinimo visiškas finansavimas iš valstybės ar savivaldybės biudžeto asignavimų pažeistų lygiateisiškumo principą ir toks valstybės biudžeto lėšų naudojimas nebūtų pagrįstas ir racionalus. Atsižvelgiant į tai, projekto 10 straipsnio 2 dalį siūlytina tikslinti nurodant, kad valstybės biudžeto lėšomis gali būti finansuojami ne visų psichologų, siekiančių įgyti kompetencijas, reikalingas darbui, o psichologų, dirbančių viešojo sektoriaus subjektuose – valstybės ar savivaldybių institucijose ir įstaigose ar kitose organizacijose, kurios finansuojamos iš valstybės ar savivaldybių biudžeto.
|
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 10 str. ir jį išdėstyti taip: „10 straipsnis. Psichologų papildomos 1. Psichologų papildomos 2.
|
27. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
11 |
|
|
27. Projekto 11 straipsnio 1 dalyje yra nustatoma, kad „valstybės narės pilietis, kitas fizinis asmuo, kuris naudojasi Europos Sąjungos teisės aktuose jam suteiktomis judėjimo valstybėse narėse teisėmis, turintys pagal įsisteigimo valstybės teisės aktus įgytą teisę verstis psichologo praktine veikla, turi teisę laikinai ir kartais teikti psichologo paslaugas Lietuvos Respublikoje Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatyme nustatyta tvarka.“ Tačiau to paties straipsnio 2 dalyje yra nustatoma, kad 1 dalyje nurodyti asmenys turi teisę teikti paslaugas laikinai ir kartais tik užsiregistravę Psichologų registre. Tokia nuostata prieštarauja laisvo paslaugų teikimo principui, įtvirtintam Lietuvos Respublikos profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 7 straipsnyje. Be to, projekto 11 straipsnio 3 dalyje yra nustatoma prievolė 1 dalyje nurodytiems asmenims pateikti dokumentus Psichologų registro duomenų tvarkytojui. Vadovaujantis Profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 9 straipsnio nuostatomis, kitos valstybės narės pilietis, šiuo atveju psichologas, siekiantis teikti paslaugas laikinai ir kartais, turi pateikti kompetentingos institucijos nustatytus dokumentus, vadovaudamasis Profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje nurodytu baigtiniu dokumentų sąrašu. Atsižvelgiant į tai, siūlytina koreguoti projektą išbraukiant 11 straipsnio 2, 3 ir 4 dalis.
|
Spręsti pagrindiniam komitetui |
|
28. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
12 |
2 |
|
28. Atsižvelgiant į tai, kad projekte nenurodyta, kad Lietuvos Respublikos piliečius Psichologų registre registruoja Psichologų registro duomenų tvarkytojas, siūlytina išbraukti projekto 12 straipsnio 2 dalį.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
29. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
13 |
1 |
|
29. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 8 straipsnio 1 dalies 2 punktas numato psichologo pareigą laikytis Lietuvos psichologų profesinės etikos kodekso, tikslintina projekto 13 straipsnio 1 dalis ją išdėstant taip: „Etikos komitetas nagrinėja skundus dėl Lietuvos psichologų etikos kodekso nuostatų pažeidimų.“
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
30. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
13 |
2 |
|
30. Projekto 13 straipsnio 2 dalies, kurioje numatoma, kad „psichologo paslaugų gavėjų skundai dėl juridinių asmenų psichologo praktinės veiklos, susiję su galimai jiems suteiktų psichologo paslaugų kokybės reikalavimų pažeidimais, nagrinėjami juridinių asmenų patvirtinta tvarka“, formuluotė dėl juridinių asmenų psichologo praktinės veiklos vykdymo nėra aiški, nes juridiniai asmenys psichologo praktinės veiklos nevykdo. Siūlytina projekto 13 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „Psichologo paslaugų gavėjų skundai dėl psichologo, einančio jo įgytą kvalifikaciją atitinkančias pareigas viešojo ar privataus sektoriaus įstaigoje (organizacijoje), praktinės veiklos, susiję su galimai jiems suteiktų psichologo paslaugų kokybės reikalavimų pažeidimais, nagrinėjami įstaigos (organizacijos) vadovo nustatyta tvarka.“ Skundai dėl psichologo paslaugų kokybės pagal savo esmę negali būti atskiriami nuo skundų dėl psichologų profesinės etikos reikalavimų laikymosi, nes psichologo paslaugų kokybė būtų netinkama būtent dėl psichologų profesinės etikos reikalavimų nesilaikymo, todėl nagrinėjant skundus dėl psichologo paslaugų kokybės reikėtų vertinti psichologų profesinės etikos reikalavimų laikymąsi (tai daryti pagal projektą numatoma pavesti Komitetui (projekto 9 ir 13 straipsniai), tam reikia turėti psichologijos srities žinių. Atsižvelgiant į tai, siūlytina iš projekto 13 straipsnio 2 dalies išbraukti Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą kaip instituciją, nagrinėjančią skundus dėl individualiai psichologo praktine veikla užsiimančio psichologo suteiktų psichologo paslaugų kokybės. Atsižvelgiant į šio nutarimo 4 punkte pateiktą pasiūlymą, projekto 13 straipsnyje nustatytina, kad skundų nagrinėjimą dėl psichologo, einančio jo įgytą kvalifikaciją atitinkančias pareigas viešojo ar privataus sektoriaus įstaigoje (organizacijoje), suteiktų psichologo paslaugų kokybės, jei asmuo nepatenkintas įstaigos (organizacijos) priimtu sprendimu išnagrinėjus jo skundą, bei dėl individualiai psichologo praktine veikla užsiimančio psichologo suteiktų psichologo paslaugų kokybės nagrinėja Rūmai.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
31. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
15 |
3 |
|
31. Atsižvelgiant į švietimo, mokslo ir sporto ministro patvirtintą Kvalifikacinių laipsnių sąrangą, siūlytina koreguoti projekto 15 straipsnio 3 dalį ją išdėstant taip: „Asmuo, kuris iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos turėjo aukštojo mokslo kvalifikaciją, įgytą baigus universitetines pirmosios pakopos psichologijos studijas, ir dirbo psichologu, turi teisę užsiimti psichologo praktine veikla, neturėdamas šio įstatymo 3 straipsnyje nurodytos aukštojo mokslo kvalifikacijos, ne ilgiau kaip 3 metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos.“
|
Pritarti |
Argumentai: Įstatymuose tikslinga tiksliai nurodyti datą, iki kada asmenys, neturintys reikiamos kvalifikacijos, gali teikti įvairias paslaugas. Atsižvelgiant į tai, kad LRV siūlo įstatymo įsigaliojimą nukelti iki 2025 m. gegužės 1 d., tikslinga projekte nurodyti, kad asmenys, kurie šiuo metu neturi reikiamos kvalifikacijos, tačiau dirba psichologais, turi teisę užsiimti psichologo praktine veikla iki 2028 m. gegužės 1 d.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 15 str. 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Asmuo, kuris iki šio
įstatymo įsigaliojimo dienos turėjo aukštojo mokslo kvalifikaciją,
|
32. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
15 |
|
|
32. Medicinos psichologų profesinės kvalifikacijos įgijimo ir tobulinimo sąlygas, teisės verstis asmens sveikatos priežiūros praktika įgijimo, įgyvendinimo ir panaikinimo sąlygas, profesinės kvalifikacijos pripažinimą ir kompetenciją, licencijos išdavimo, galiojimo sustabdymo ir galiojimo panaikinimo reikalavimus nustato Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymas. Atsižvelgiant į tai bei siekiant išvengti dvigubo licencijavimo bei papildomos administracinės naštos medicinos psichologams (t. y. be prievolės gauti licenciją, dar ir užsiregistruoti Psichologų registre (patikslinus projektą pagal šio nutarimo 3 punkte nurodytą pasiūlymą – gauti psichologo registracijos pažymėjimą), projekte turėtų būti įvardyta, jog medicinos psichologams norint užsiimti psichologo praktine veikla netaikomas reikalavimas papildomai gauti psichologo registracijos pažymėjimą, jei jis turi išduotą galiojančią licenciją užsiimti medicinos psichologo praktika, taip pat turėtų būti nurodyta, kad informacija apie medicinos psichologams išduotas licencijas į Psichologų sąrašą Licencijų informacinėje sistemoje pateikiama be psichologo prašymo, ir nustatyta, kad Psichologų praktinės veiklos įstatymas medicinos psichologams taikomas tiek, kiek jų praktinės veiklos nereglamentuoja Asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymas.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
33. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-05 |
15 |
1, 2 |
|
33. Atsižvelgiant į šio nutarimo 4 punkte pateiktą pasiūlymą nustatyti, kad psichologų praktinės veiklos priežiūrą vykdo Rūmai, kurie dar nėra įsteigti, tikslintina projekto 15 straipsnio 1 dalyje numatoma projekto įsigaliojimo data, nukeliant ją į 2025 m. gegužės 1 d. bei atitinkamai tikslinama 15 straipsnio 2 dalis.
|
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti Psichologų praktinės veiklos įstatymo projektui Nr. XIVP-762 ir siūlyti pagrindiniam Komitetui jį tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir LR Vyriausybės pastabas, kurioms Komitetas pritarė, taip pat pagal Komiteto pateiktus pasiūlymus.
Taip pat nutarta:
- pritarti LR Vyriausybės siūlymui su psichologų etika susijusias funkcijas pavesti ne Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, o kitai naujai sukurtai organizacijai arba jau veikiančiai įstaigai, kurios funkcijos labiau sietųsi su psichologų praktinės veiklos priežiūra;
- jeigu būtų pritarta Lietuvos Respublikos psichologų rūmų steigimui, rekomenduoti Sveikatos reikalų komitetui kreiptis į Seimo valdybą ir siūlyti sudaryti darbo grupę, kurioje būtų sprendžiami klausimai dėl Lietuvos Respublikos psichologų rūmų funkcijų, įsteigimo sąlygų, valdymo ir veiklos ypatumų bei priežiūros.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
1 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, tikslintinas projekto 1 straipsnis.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 str. ir jį išdėstyti taip: „Šis įstatymas nustato
|
Pritarti |
|
2. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
2 |
5 |
|
Argumentai: Termino apibrėžtyje pateikus aiškią nuorodą į šį įstatymą, nebūtina kartoti nuostatų „pagal įgytą kvalifikaciją ir kompetenciją“, nes būtent šiame įstatyme ir yra nustatyti reikalavimai psichologų kvalifikacijai. Pabrėžtina, kad visi nauji terminai turi būti suderinti su VLKK.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo 2 str. 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Psichologo
praktinė veikla –
|
Pritarti |
|
3. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
2 |
6 |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, tikslintinas projekto 2 straipsnio 6 dalis. Pabrėžtina, kad visi nauji terminai turi būti suderinti su VLKK.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo 2 str. 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Psichologo praktinės veiklos
sritis –
|
Pritarti |
|
4. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
3 |
|
|
Argumentai: Projekto 3 straipsnis tikslintinas pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir LR Vyriausybės pastabas. Taip pat svarbu, kad šiuo metu vientisosios universitetinės psichologijos krypties studijos Lietuvoje nėra vykdomos, tačiau ateityje tokios studijos gali atsirasti. Tam, kad nereikėtų vėliau keisti įstatymo, tikslinga jau dabar įstatyme numatyti įvairias studijų formas.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „Psichologo kvalifikacija įgyjama baigus universitetines pirmosios
ir antrosios
|
Pritarti |
|
5. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
4 |
|
|
Argumentai: Projekto 4 straipsnis tikslintinas pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „4 straipsnis. Teisės užsiimti psichologo praktine veikla įgijimas
|
Pritarti |
|
6. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
5 |
1 |
1 |
Argumentai: Projekto 5 straipsnio 1 dalies 1 punktas tikslintinas pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 5 str. 1 d. 1 p. ir jį dėstyti taip: „
|
Pritarti |
|
7. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
5 |
1 |
2 |
Argumentai: Projekto 5 straipsnio 1 dalies 2 punktas tikslintinas pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 5 str. 1 d. 2 p. ir jį išdėstyti taip: „2)
|
Pritarti |
|
8. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
5 |
6 |
2 |
Argumentai: Projekto 5 straipsnio 6 dalies 2 punktas tikslintinas pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 5 str. 6 d. 2 p. išdėstyti taip: 2)
|
Pritarti |
|
9. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
5 |
6 |
3 |
Argumentai: Projekto 5 straipsnio 6 dalies 3 punktas tikslintinas pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 5 str. 6 d. 3 p. ir jį išdėstyti taip: „3) psichologo praktinės veiklos sritis (sritys), kartu nurodant
dokumentus, pagrindžiančius jo įgytą kvalifikaciją užsiimti psichologo
praktine veikla toje srityje (tose srityse) (aukštojo mokslo diplomus, kuriuose
nurodyta pabaigta studijų programa
|
Pritarti |
|
10. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
5 |
6 |
4 |
Argumentai: Švietimo įstatymo 2 straipsnyje nustatyta, kad kvalifikacija – tai Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka pripažįstama asmens turimų kompetencijų arba profesinės patirties ir turimų kompetencijų, reikalingų tam tikrai veiklai, visuma. Tuo tarpu kompetencija apibrėžiama kaip gebėjimas atlikti tam tikrą veiklą, remiantis įgytų žinių, mokėjimų, įgūdžių, vertybinių nuostatų visuma. Atsižvelgiant į Švietimo įstatyme nustatytas apibrėžtis, tikslintinos Projekto nuostatos, susijusios su psichologams reikalinga kvalifikacija ir jų kompetencijos tobulinimu ar naujų kompetencijų įgijimu.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo 5 straipsnio 6 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4)
duomenys apie įgytos psichologo
|
Pritarti |
|
11. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
5 |
7 |
|
Argumentai: Projekto 8 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodyta, kad psichologai privalo nuolat tobulinti kompetenciją. Tuo pačiu Projekto 5 straipsnio 7 dalyje numatyta, kad psichologai, kreipdamiesi dėl duomenų Psichologų registre atnaujinimo turi pateikti dokumentus, patvirtinančius kompetencijos tobulinimą (ne mažiau 40 val. per 5 metus) ir/ar papildomos kompetencijos įgijimą. Vertinant šias nuostatas, galima daryti išvadą, kad psichologai privalo tobulinti kompetenciją mažiausiai 40 val. per 5 metus. Manytina, kad to yra per mažai. Kompetencijos tobulinimas yra būtina priemonė, nes psichologijos laukas ir metodai labai greitai keičiasi, atsiranda vis nauji mokslu grįsti psichologinio įvertinimo ir pagalbos būdai, o tai reikalauja nuolatinio žinių atnaujinimo. 2010 m. Europos psichologų asociacijų federacija įdiegė visoje Europoje taikomą psichologų kvalifikacijos standartą (EuroPsy), kuris suteikiamas tik tiems psichologams, kurie atitinka tam tikrus išsilavinimo ir profesinius reikalavimus. Šis standartas papildo nacionalinius standartus ir padeda žmonėms nustatyti, ar psichologas gali būti laikomas kompetentingu praktikuoti tam tikroje srityje. Šiame standarte numatyta, kad medicinos psichologai, švietimo, socialinės apsaugos srityje dirbantys psichologai asmeniniam profesiniam tobulėjimui turi skirti min 80 val. per metus (iš kurių 40 val. turi būti aiškiai įrodyta). Svarbu paminėti, kad Lietuvoje medicinos psichologams numatyta pareiga tobulinti kvalifikaciją: privalomojo tobulinimo trukmė – ne mažiau kaip po 60 val. kas 5 metai arba tobulinimo trukmė turi būti proporcinga metų skaičiui, t. y. vidutiniškai po 12 val. kasmet, skaičiuojant nuo asmens sveikatos priežiūros praktikos licencijos (toliau – licencija) išdavimo dienos. Manytina, kad psichologas turėtų tobulinti savo kompetenciją bent 80 val. per 5 metus. Toks minimalus standartas turėtų būti nustatytas įstatyme, o vėliau detalizuotas Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos. Pvz., Švietimo įstatymo 49 straipsnio 2 dalies 4 punkte numatyta, kad mokytojas privalo tobulinti savo kvalifikaciją prioritetinėse kvalifikacijos tobulinimo srityse, kurias tvirtina švietimo, mokslo ir sporto ministras. Įstatymo 49 str. 1 dalies 2 punkte numatyta, kad mokytojas turi teisę ne mažiau kaip 5 dienas per metus dalyvauti kvalifikacijos tobulinimo programose ir renginiuose. Taip pat, atsižvelgiant į Švietimo įstatyme nustatytas apibrėžtis, tikslintinos Projekto nuostatos, susijusios su psichologams reikalinga kvalifikacija ir jų kompetencijos tobulinimu ar naujų kompetencijų įgijimu. Atitinkamai tikslintina ir Projekto 10 straipsnio 2 dalis.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 5 str. 7 d. 1 ir 3 punktus ir juos išdėstyti taip: „1)
dokumentus, patvirtinančius <...> 3) dokumentus,
patvirtinančius per pastaruosius 5 metus bent 3 metų vykdytos psichologo
praktinės veiklos, faktą arba dokumentus, patvirtinančius, kad psichologas,
per pastaruosius 5 metus psichologo praktinę veiklą vykdęs trumpiau nei 3
metus, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos (įgaliotų institucijų)
nustatyta tvarka papildomai tobulino savo
|
Pritarti |
|
12. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
7 |
3 |
|
Argumentai: Projekto 7 straipsnio 3 dalis tikslintina pagal Seimo kanceliarijos ir LRV pastabas. Atsižvelgiant į Švietimo įstatyme nustatytas apibrėžtis, tikslintinos Projekto nuostatos, susijusios su psichologams reikalinga kvalifikacija ir jų kompetencijos tobulinimu ar naujų kompetencijų įgijimu.
Pasiūlymas: „7 straipsnis. Psichologo teisės Psichologas turi teisę: <...> 3) įgyti papildomą
|
Pritarti |
|
13. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
8 |
1 |
5 |
Argumentai: Projekto 8 straipsnio 1 dalies 5 punktas tikslintinas pagal Seimo kanceliarijos ir LRV pastabas. Atsižvelgiant į Švietimo įstatyme nustatytas apibrėžtis, tikslintinos Projekto nuostatos, susijusios su psichologams reikalinga kvalifikacija ir jų kompetencijos tobulinimu ar naujų kompetencijų įgijimu.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip: „5) nuolat tobulinti
|
Pritarti |
|
14. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
9 |
2 |
|
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Etikos komitetas sudaromas 2 metams ir
veikia pagal
|
Pritarti |
|
15. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
10 |
1 |
|
Argumentai: Projekto 10 straipsnio 1 dalis tikslintina pagal Seimo kanceliarijos ir LRV pastabas. Atsižvelgiant į Švietimo įstatyme nustatytas apibrėžtis, tikslintinos Projekto nuostatos, susijusios su psichologams reikalinga kvalifikacija ir jų kompetencijos tobulinimu ar naujų kompetencijų įgijimu.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo 10 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Psichologų papildomos
|
Pritarti |
|
16. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
10 |
2 |
|
Argumentai: LRV pažymi, kad jokios kitos valstybės reguliuojamos profesijos atstovų kompetencija nėra tobulinama išimtinai už valstybės biudžeto lėšas. Dėl šios priežasties psichologų kompetencijos tobulinimo visiškas finansavimas iš valstybės ar savivaldybės biudžeto asignavimų pažeistų lygiateisiškumo principą ir toks valstybės biudžeto lėšų naudojimas nebūtų pagrįstas ir racionalus. Atsižvelgiant į tai, projekto 10 straipsnio 2 dalį siūlytina tikslinti nurodant, kad valstybės biudžeto lėšomis gali būti finansuojami ne visų psichologų, siekiančių įgyti kompetencijas, reikalingas darbui, o psichologų, dirbančių viešojo sektoriaus subjektuose – valstybės ar savivaldybių institucijose ir įstaigose ar kitose organizacijose, kurios finansuojamos iš valstybės ar savivaldybių biudžeto. Taip pat manytina, kad psichologas turėtų tobulinti savo kompetenciją bent 80 val. per 5 metus. Toks minimalus standartas turėtų būti nustatytas įstatyme, o vėliau detalizuotas Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 10 str. 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2.
|
Pritarti |
|
17. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2023-05-24 |
15 |
3 |
|
Argumentai: Įstatymuose tikslinga tiksliai nurodyti datą, iki kada asmenys, neturintys reikiamos kvalifikacijos, gali teikti įvairias paslaugas. Atsižvelgiant į tai, kad LRV siūlo įstatymo įsigaliojimą nukelti iki 2025 m. gegužės 1 d., tikslinga projekte nurodyti, kad asmenys, kurie šiuo metu neturi reikiamos kvalifikacijos, tačiau dirba psichologais, turi teisę užsiimti psichologo praktine veikla iki 2028 m. gegužės 1 d.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 15 str. 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Asmuo, kuris iki šio
įstatymo įsigaliojimo dienos turėjo aukštojo mokslo kvalifikaciją,
|
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 5.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: I. Kačinskaitė-Urbonienė, E. Rudelienė.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Artūras Žukauskas
(Komiteto biuro patarėja Justina Paukštė)