LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Kurortų ir kurortinių teritorijų
DARNAUS VYSTYMO ĮSTATYMo projektO NR. XIVP-485(2)
2023-05-17 Nr. 108-P-20
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Mogenienė; Ieva Pakarklytė; Paulius Saudargas; Mindaugas Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja Rima Petkūnienė; patarėjai: Darius Šaltmeris, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Seimo nariai: Gintautas Kindurys, Sergejus Jovaiša; Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Ekonominės plėtros grupės: vadovė Gina Jaugielavičienė, vyriausioji specialistė Kristina Bavėjan, vyriausioji specialistė Rūta Bankauskaitė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
1
|
1 |
|
|
1. Atsižvelgus į tai, kad pagal projekto 2 straipsnio 6 dalį moksliniai tyrimai, tiriantys gamtinius gydomuosius veiksnius, suprantami kaip kurortologiniai tyrimai, bei į projekto 15 straipsnį, projekto 1 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „gamtinių gydomųjų veiksnių mokslinių tyrimų“ įrašytini žodžiai „kurortologinių tyrimų“. |
Pritarti. |
Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „gamtinių gydomųjų veiksnių mokslinių tyrimų“ įrašyti žodžius „kurortologinių tyrimų“.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
2 |
1 |
|
|
2. Projekto 1 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad šio įstatymo tikslas yra užtikrinti gamtinių gydomųjų veiksnių „kaip išskirtinės reikšmės valstybės turto, racionalų naudojimą ir išsaugojimą“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsnio 1 dalyje pateikto termino „gamtiniai gydomieji veiksniai“ apibrėžime išvardyti veiksniai gali būti tiek valstybės, tiek privatus turtas. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar nuostatos „išskirtinės reikšmės valstybės turto“ neturėtų būti atsisakyta. Be to, ši pastaba atitinkamai taikytina projekto 5 straipsnio 2 daliai. |
Nepritarti. |
Svarbu akcentuoti, kad gamtiniai gydomieji veiksniai (natūralūs mineraliniai vandenys, jūros vanduo, peloidai (durpinis purvas, sapropelis, molis ir kiti), sveikatai palankus mikroklimatas, rekreaciniai želdiniai ir kiti veiksniai iš esmės yra išskirtinės reikšmės valstybės turtas, analogiškai kaip žemės gelmės, vandenys ar oras. Projekto tikslas užtikrinti racionalų šio išskirtinės reikšmės valstybės turto naudojimą ir išsaugojimą
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
2 |
1 |
|
|
3. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje pateiktos sąvokos apibrėžtyje nėra aiškus joje vartojamos sąvokos „rekreaciniai želdiniai“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Želdynų įstatymo 2 straipsnio 19 dalį želdiniai suprantami kaip ne miško žemėje įveisti ar natūraliai augantys medžiai, krūmai ar lianos, o sąvoka „rekreaciniai želdiniai“ minėtame įstatyme nėra nei apibrėžta, nei vartojama. Be to, abejotina, kad pavieniai želdiniai, o ne želdynai, kurie pagal Želdynų įstatymo 2 straipsnio 21 dalį suprantami kaip „ne mažesnis kaip 0,01 hektaro ne miško žemės plotai su želdiniais, kuriame gali būti vandens telkinių, želdynų statinių ir įrenginių, vejų ir gėlynų“ ar rekreaciniai miškai, numatyti Miškų įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte, galėtų būti priskiriami prie „veiksnių, taikomų sveikatos stiprinimo ir ligų prevencijos ar gydymo bei sveikatos grąžinimo tikslais“. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos. |
Pritarti iš dalies. |
Pritarti ta dalimi, kad 2 straipsnio 1 dalyje vietoj „rekreaciniai želdiniai“ naudoti sąvoką „rekreaciniai želdynai“. Nepritarti dėl sąvokos „rekreaciniai želdynai“ apibrėžimo. Lietuvių kalbos žodynas pateikia termino apibrėžimą: Rekreacinis - (plg. rekreacija; sk. rekre/acinis) - skiltas poilsiui, jėgoms, sveikatai atgauti, pvz., ~ė geografija - geografijos šaka, tirianti laisvalaikio ir poilsio poreikius, galimybes, teritorines ypatybes; teritorija- specialiai skirta ir sutvarkyta prie jūrų, ežerų ar kalnuose natūrali arba dirbtinė gamtinė aplinka poilsiui ir masiniam turizmui, atitinkanti socialinius, psichologinius ir biologinius poilsiautojų poreikius. Sąvoka „rekreaciniai želdynai“ arba „rekreacinės paskirties želdynai“ taip pat yra naudojama kituose teisės aktuose, pvz. „Atskirųjų rekreacinės paskirties želdynų plotų normos“, patvirtintos Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2007 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. D1-694. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
2 |
2 |
|
|
4. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad sąvoka „infrastruktūra“ suprantama kaip „specialioji infrastruktūra bei viešoji turizmo ir poilsio infrastruktūra“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, kad sąvoka „specialioji infrastruktūra“ suprantama kaip „kurortuose ir kurortinėse teritorijose išplėtota infrastruktūra, skirta gamtiniams gydomiesiems veiksniams naudoti gydymo, sveikatinimo, turizmo ir poilsio reikmėms“, t. y. ši sąvoka savo turiniu taip pat apima turizmo ir poilsio infrastruktūrą. Atsižvelgiant į tai, iš projekto nuostatų nėra pakankamai aišku, kokią turizmo ir poilsio infrastruktūrą savo turiniu apimtų sąvoka „infrastruktūra“, ir kokią – „specialioji infrastruktūra“. Siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatos tikslintinos. |
Pritarti. |
Komiteto pasiūlymas suformuluotas ir išdėstytas atskirai.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
2 |
6 |
|
|
5. Projekto 2 straipsnio 6 dalyje formuluotė „tiriantys gamtinius gydomuosius veiksnius (klimatą, mineralinius vandenis, gydomąjį purvą ir kita)“ tikslintina atsisakant kaip perteklinių žodžių skliausteliuose, kadangi gamtiniai gydomieji veiksniai apibrėžti projekto 2 straipsnio 1 dalyje. |
Pritarti. |
Komiteto pasiūlymas suformuluotas ir išdėstytas atskirai.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
6 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
2 |
6 |
|
|
6. Iš projekto 2 straipsnio 6 dalyje siūlomos nustatyti sąvokos „kurortologiniai tyrimai“ apibrėžties nėra pakankamai aišku, koks „sveikas ir sergantis organizmas“ (pavyzdžiui, žmogaus ar koks kitoks) turimas omenyje, taip pat neaišku, kokios rūšies „profilaktika“ (pavyzdžiui, lygų ir/ar kokia kita) turima omenyje. Siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatos tikslintinos. |
Nepritarti. |
Visos įstatymo projekto sąvokos yra suderintos su Terminijos komisija. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
7 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
2 |
7 |
|
|
7. Projekto 2 straipsnio 7 dalyje siūlomos nustatyti sąvokos „Kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatai“ apibrėžtis nėra aiški tuo aspektu, kad iš formuluočių „kurorto ir kurortinės teritorijos ūkinės veiklos vykdymo, valdymo, apsaugos ir tvarkymo organizavimo ypatumai“ bei „kurorto ir kurortinės teritorijos bendri ūkinės veiklos vykdymo, valdymo, apsaugos ir tvarkymo organizavimo principai“ nėra aišku, ar minėtuose nuostatuose turi būti nustatyti ne tik kurortuose ir kurortinėse teritorijose vykdomos ūkinės veiklos vykdymo ypatumai, bet ir šios veiklos valdymo, apsaugos ir tvarkymo organizavimo ypatumai. Vis dėlto, manytina, kad kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatuose, visų pirma, turi būti nustatyti kurorto ir kurortinės teritorijos valdymo, apsaugos ir tvarkymo organizavimo ypatumai ir tik tada „ūkinės veiklos vykdymo ypatumai“. Kitu atveju, nėra aišku, kaip būtų suprantama ūkinės veiklos valdymas, apsauga bei tvarkymas. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos. Be to, projekte reikėtų nustatyti subjektus, kurie turėtų teisę tvirtinti kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatus. |
Pritarti iš dalies. |
Komiteto pasiūlymas suformuluotas ir išdėstytas atskirai.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
8 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
2 |
8 |
|
|
8. Projekto 2 straipsnio 8 dalyje siūlomos nustatyti sąvokos apibrėžtyje reikėtų išbraukti žodžius „medicininės reabilitacijos ir (ar) sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo“ kaip perteklinius, nes šias paslaugas pagal projekto 2 straipsnio 5 dalies nuostatas apima sąvokos „kurortinio sveikatinimo paslauga“ turinys. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 1 straipsnio 2 dalies, 5 straipsnio 2 dalies, 11 straipsnio 6 punkto nuostatoms dėl žodžių „bei medicininės reabilitacijos ir (ar) sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo“ išbraukimo.
|
Nepritarti. |
Visos įstatymo projekto sąvokos yra suderintos su Terminijos komisija.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
9 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
4 |
1 |
5 |
|
9. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymo 3 straipsnio 7 ir 9 dalis, 9 straipsnio 7 ir 8 dalis kurorto ar kurortinės teritorijos statusas yra suteikiamas ne teritorijoms, o gyvenamosioms vietovėms. Atsižvelgiant į tai, projekto 4 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatos atitinkamai tikslintinos. |
Pritarti. |
Patikslinti įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą: „5) nustato Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. |
10 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
4 |
1 |
5 |
|
10. Projekto 4 straipsnio 1 dalies 5 punkte siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė nustato teritorijų, kurioms siekiama kurorto ar kurortinės teritorijos statuso, reikalavimus ir šio statuso suteikimo ir panaikinimo tvarką. Tuo tarpu projekto 7 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad gyvenamoji vietovė ar jos dalis, kuriai siekiama kurorto ar kurortinės teritorijos statuso, turi atitikti Vyriausybės nutarimu patvirtintus bendruosius ir specialiuosius reikalavimus. Siekiant teisinio aiškumo projekte siūlytina vartoti vienodas formuluotes. |
Pritarti. |
Projekto 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą išdėstyti taip: „5) nustato gyvenamųjų vietovių, kurioms siekiama kurorto ar kurortinės teritorijos statuso, bendruosius ir specialiuosius reikalavimus, šio statuso suteikimo ir panaikinimo tvarką.“
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
11 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
4 |
3 |
2 |
|
11. Atsižvelgiant į projekto 2 straipsnio 3 dalį, siūlytina projekto 4 straipsnio 3 dalies 2 punkte vietoj žodžių „medicininės reabilitacijos ir (ar) sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo“ įrašyti žodžius „kurortinio sveikatinimo“. |
Nepritarti. |
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija kompetencijai yra pavesta užtikrinti tinkamą medicininės reabilitacijos ir (ar) sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo paslaugų teikimą. Sveikatos apsaugos ministras 2022 m. gruodžio 7 d. įsakymu Nr. V-1828 yra patvirtinti aprašai: (i) Medicininės reabilitacijos ir antirecidyvinio sanatorinio gydymo paslaugų teikimo bendrųjų reikalavimų aprašas, (ii) Medicininės reabilitacijos ir antirecidyvinio sanatorinio gydymo paslaugų teikimo specialiųjų reikalavimų aprašas.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. |
12 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
6 |
7 |
|
|
12. Projekto 6 straipsnio 7 dalyje vartojama sąvoka „rekreacinis objektas“, tačiau šios sąvokos turinys nei teikiamame įstatymo projekte, nei projekto 2 straipsnio 11 dalyje nurodytuose įstatymuose nėra apibrėžtas. Nėra aišku, ar ši sąvoka apimtų tik poilsio paskirties statinius ar ir atitinkamą infrastruktūrą, tame tarpe ir specialiąją infrastruktūrą, kaip ją siūloma apibrėžti projekto 2 straipsnio 10 dalyje. Taigi, taikant įstatymą ši sąvoka gali būti nevienodai aiškinama. Siekiant to išvengti, projekte reikėtų atskleisti šios sąvokos turinį arba pateikti nuorodą į įstatymą, kuriame ši sąvoka būtų apibrėžta. Šiame kontekste pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo suformuotą oficialiąją konstitucinę doktriną įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti aiškinamas ir apibrėžiamas tik įstatymu, bet ne poįstatyminiu teisės aktu (Konstitucinio Teismo 2006 m. lapkričio 13 d. nutarimas). |
Nepritarti. |
Lietuvių kalbos žodynas pateikia žodžio „rekreacinis“ apibrėžimą: Rekreacinis - (plg. rekreacija; sk. rekre/acinis) - skiltas poilsiui, jėgoms, sveikatai atgauti, pvz., ~ė geografija - geografijos šaka, tirianti laisvalaikio ir poilsio poreikius, galimybes, teritorines ypatybes; teritorija- specialiai skirta ir sutvarkyta prie jūrų, ežerų ar kalnuose natūrali arba dirbtinė gamtinė aplinka poilsiui ir masiniam turizmui, atitinkanti socialinius, psichologinius ir biologinius poilsiautojų poreikius. Rekreacinio objekto sąvoka yra plačiai naudojama Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos teisės aktuose, yra sukurtas net Lietuvos rekreacinių objektų žemėlapis. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
13
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
4 |
5 |
2 |
|
13. Iš projekto 4 straipsnio 5 dalies 2 punkto nuostatų konstrukcijos ir formuluotės „jų atitiktį“ nėra aišku, kokia – susisiekimo komunikacijų ar šių komunikacijų kokybės, - atitiktis turi būti užtikrinta nurodytiems reikalavimams. Projekto nuostatos tikslintinos. |
Pritarti. |
Patikslinti projekto 4 straipsnio 5 dalies 2 punktą: „2) organizuoja ir užtikrina tinkamą susisiekimo komunikacijų kokybę kurortuose ir kurortinėse teritorijose ir
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. |
14 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
6 |
3 |
|
|
14. Reikėtų atsisakyti projekto 6 straipsnio 3 dalies nuostatų, išdėstytų skliaustuose, kaip perteklinių, nes konkrečias priemones, kurias reikėtų įgyvendinti, yra nustatomos pajūrio juostos ir vidaus vandenų tvarkymo programose. |
Pritarti. |
6 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „3. Aplinkos ministerija nustatyta tvarka organizuoja pajūrio juostos ir vidaus vandenų tvarkymo programos priemonių
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. |
15 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
7 |
4 |
|
|
15. Projekto 7 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „nutarimu patvirtintus“ įrašytinas žodis „nustatytus“. |
Pritarti. |
Projekto 7 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „nutarimu patvirtintus“ įrašyti žodį „nustatytus“.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. |
16 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
8 |
9 |
|
|
16. Svarstytina, ar projekto 8 straipsnio 9 punkto nuostatų „kiti tikslai“ nereikėtų atsisakyti kaip nesukuriančių papildomo teisinio krūvio. Be to, iš šių projekto nuostatų nėra aišku, kokie „kiti tikslai“ (pavyzdžiui, nustatyti kituose įstatymuose ir teisės aktuose ar kokie kiti) turimi omenyje. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 9 straipsnio 9 punkto, 10 straipsnio 7 punkto nuostatoms „kitos funkcijos“. |
Pritarti. |
Projekto 8 straipsnio 9 punktą išdėstyti taip: „9) kiti tikslai, nustatyti kituose įstatymuose ir teisės aktuose.“ Atitinkamai patikslinti projekto 9 straipsnio 9 punktą, 10 straipsnio 7 punktą.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. |
17 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
14 |
2 |
|
|
17. Atsižvelgiant į tai, kad ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais privalomos galios administracinius sprendimus priima ministras, projekto 14 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „Sveikatos apsaugos ministerijos“ reikėtų įrašyti žodžius „sveikatos apsaugos ministras“. |
Nepritarti. |
14 straipsnio 2 dalis patikslinta atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą, pateiktą pirminiam projektui XIVP-485. Be to, projekto 4 straipsnio 3 dalis nustato Sveikatos apsaugos ministerijos, o ne ministro funkcijas.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. |
18 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
16 |
1 |
|
|
18. Projekto 16 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2023 m. liepos 1 d., o šio straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „prireikus Vyriausybė pateikia Seimui įstatymų, susijusių su šiuo įstatymu, projektus“. Pažymėtina, jog įstatymo priėmimo metu turi būti aišku, ar dėl teikiamo įstatymo tinkamo inkorporavimo į teisinę sistemą, būtina keisti kitus įstatymus. Pagal Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 7 punktą be kitų principų teisėkūroje vadovaujamasi sistemiškumo principu, reiškiančiu, kad įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turi būti rengiami ir priimami taip, kad įsigaliotų kartu su įstatymu ar atskiromis jo nuostatomis, kurias šie teisės aktai įgyvendina. Seimo statuto 135 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta, kad kartu su įstatymo projektu teikiami kiti Seimo priimamų teisės aktų projektai dėl galiojančių teisės aktų pakeitimo ar pripažinimo netekusiais galios, kuriuos būtina priimti, priėmus teikiamą projektą. Taigi šiuo atveju, teikiamu projektu ne tik nevykdoma pareiga kartu pateikti kitus įstatymų projektus, tačiau ir faktiškai Vyriausybei nustatomas terminas, per kurį Vyriausybė objektyviai neturės galimybės laiku parengti ir pateikti Seimui reikalingų įstatymų projektų (kadangi nustatoma, jog įstatymas įsigalioja 2023 m. liepos 1 d., o Vyriausybė prireikus Seimui pateikia susijusių įstatymų projektus, kai šie įstatymai pagal Teisėkūros pagrindų įstatymą taip pat turi įsigalioti 2023 m. liepos 1 d.). Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas. |
Pritarti. |
Projekto 16 straipsnį išdėstyti taip: 2. Šio įstatymo nuostatos taikomos rengiant Lietuvos Respublikos 2024 ir vėlesnių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymų projektus.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
19 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15 |
16 |
|
|
|
19. Iš įstatymo projekto turinio seka, jog įstatymui įgyvendinti turės būti priimti įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai (Vyriausybės nutarimai, ministrų įsakymai). Atsižvelgus į tai, projekto 16 straipsnis pildytinas atskira dalimi, reglamentuojančia įstatymo įgyvendinimą – nustatant subjektus ir terminą, iki kurio įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turėtų būti priimti. Nepritarus šiam siūlymui, tikslintinas projekto 16 straipsnio pavadinimas kaip perteklinį išbraukiant žodį „įgyvendinimas“. |
Pritarti iš dalies. |
Patikslinti projekto 16 straipsnio pavadinimą: „16 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo nariai: Gintautas Kindurys, Ligita Girskienė, Algimantas Dumbrava, Guoda Burokienė, Deividas Labanavičius 2023-05-08 |
7 |
4 |
|
|
Argumentai: Įstatymo projekte yra nurodyta, kad Gyvenamoji vietovė ar jos dalis, kuriai siekiama kurorto ar kurortinės teritorijos statuso, turi atitikti Vyriausybės nutarimu patvirtintus bendruosius ir specialiuosius reikalavimus. Tačiau tokio atitikties reikalavimo jau esamiems kurortams nėra, o tai reiškia, kad sudarytos sąlygos nustatyti (ir atitikti) skirtingus reikalavimus jau esamiems kurortams ir tokio statuso siekiančioms teritorijoms. Tai reiškia, kad gali būti, jog esami kurortai (vienas ar keli) gali neatitikti keliamų sąlygų kurortams. Todėl tikslinga ir teisinga būtų nustatyti, kad visi kurortai atitiktų vienodus jiems keliamus reikalavimus. Tai reikštų, kad būtų užtikrinta teisė visiems kurortų pacientams gydytis (gauti paslaugas, reabilituotis) vienodoje aplinkoje, t. y. aplinkoje atitinkančioje visiems kurortams (esantiems ir kurorto statuso siekiantiems) keliamus reikalavimus. Pasiūlymas: 1. Pakeisti 7 straipsnio 4 dalį ir jį išdėstyti taip: „4. Gyvenamoji vietovė ar jos dalis, kuriai siekiama kurorto ar kurortinės teritorijos statuso bei vietovės turinčios kurorto statusą, turi atitikti Vyriausybės nutarimu patvirtintus bendruosius ir specialiuosius reikalavimus. Esamų kurortų atitiktį šiems reikalavimas pagal Vyriausybės nustatytą tvarką kontroliuoja Aplinkos ir Sveikatos apsaugos ministerijos.“
|
Pritarti iš dalies. |
Nepritarti pirmo sakinio pakeitimui. Argumentai: Įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad kurorto statusą jau turi Birštonas, Druskininkai, Neringa ir Palanga. Šioms vietovėms kurortų statusas buvo suteiktas pagal galiojantį Reikalavimų kurorto ir kurortinės teritorijos statusui suteikti tvarkos aprašą, patvirtintą 2006 m. balandžio 12 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 350. Taigi šie kurortai jų statuso suteikimo dienai atitiko jiems keliamus bendruosius ir specialiuosius reikalavimus. Be to, teisės teorijoje pripažįstamas principas lex retro non agit (įstatymas atgal negalioja) – tai teisės norminiams aktams keliamas reikalavimas, kad juose įtvirtintos teisės normos negali būti taikomos juridiniams faktams ir teisinėms pasekmėms, įvykusioms dar iki šio akto įsigaliojimo. Šiuo principu siekiama užtikrinti teisinio reguliavimo bei asmenų teisinio statuso aiškumą, stabilumą. Vadinasi, esamų kurortų atitiktis reikalavimams negali būti vertinama pagal vėlesnius patvirtintus bendruosius ir specialiuosius reikalavimus.
Iš dalies pritarti siūlymui papildyti 7 straipsnio 4 dalį nauju sakiniu. Argumentai: Pritarti pasiūlymui papildyti įstatymo projekto 7 straipsnio 4 dalį, numatant, kad atsakinga ministerija vertina kurorto ar kurortinės teritorijos atitiktį keliamiems reikalavimams. Tačiau tokią priežiūros funkciją priskirti atsakingai Ekonomikos ir inovacijų ministerijai. Pasiūlymai: 1. Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnio 4 dalį: „4. Gyvenamoji vietovė ar jos dalis, kuriai siekiama kurorto ar kurortinės teritorijos statuso, turi atitikti Vyriausybės nutarimu patvirtintus bendruosius ir specialiuosius reikalavimus. Kurorto ar kurortinės teritorijos atitiktį šiems reikalavimams vertina ir prižiūri Ekonomikos ir inovacijų ministerija.“ 2. Atitinkamai papildyti įstatymo projekto 4 straipsnio 2 dalį 6 punktu ir jį išdėstyti taip: „6) vertina ir prižiūri kurorto ar kurortinės teritorijos atitiktį Vyriausybės nutarimu patvirtintiems bendriesiems ir specialiesiems reikalavimams.“
Balsavimo rezultatai pritarti iš dalies: 6 „už“; - „prieš“; 2 „susilaikė“. |
2. |
Seimo nariai: Gintautas Kindurys, Ligita Girskienė, Algimantas Dumbrava, Guoda Burokienė, Deividas Labanavičius 2023-05-08 |
4 |
1 |
5 |
|
2. Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip: „1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė: 1) Nacionaliniame pažangos plane nustato nacionalinės kurortų ir kurortinių teritorijų politikos strateginius tikslus ir (arba) pažangos uždavinius; 2) tvirtina ilgalaikę dešimties metų trukmės kurortų ir kurortinių teritorijų plėtros programą; 3) tvirtina kurorto ir kurortinės teritorijos statusą turinčių savivaldybių finansavimo ir joms skiriamų lėšų apskaičiavimo metodiką; 4) tvirtina trejų metų trukmės kurortologinių tyrimų vykdymo ir finansavimo programą; 5) nustato teritorijų, kurioms siekiama kurorto ar kurortinės teritorijos statuso bei vietovių turinčių kurorto statusą, reikalavimus ir šio statuso suteikimo ir panaikinimo tvarką.“.
|
Nepritarti. |
Argumentai: Pasiūlymas tiesiogiai susijęs su aukščiau išdėstytu pasiūlymu. Nepritarti pasiūlymui, kadangi esamų kurortų statusas buvo suteiktas pagal galiojantį Reikalavimų kurorto ir kurortinės teritorijos statusui suteikti tvarkos aprašą, patvirtintą 2006 m. balandžio 12 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 350. Taigi šie kurortai jų statuso suteikimo dienai atitiko jiems keliamus bendruosius ir specialiuosius reikalavimus. Be to, pagal bendrą teisės teorijoje pripažįstamą principas lex retro non agit – įstatymas atgal negalioja – reiškia, kad teisės normos negali būti taikomos juridiniams faktams ir teisinėms pasekmėms, įvykusioms dar iki šio akto įsigaliojimo. Šiuo principu siekiama užtikrinti teisinio reguliavimo bei asmenų teisinio statuso aiškumą, stabilumą. Vadinasi, esamų kurortų atitiktis reikalavimams negali būti vertinama pagal vėlesnius patvirtintus bendruosius ir specialiuosius reikalavimus.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. |
3. |
Seimo nariai: Gintautas Kindurys, Ligita Girskienė, Algimantas Dumbrava, Guoda Burokienė, Deividas Labanavičius 2023-05-08 |
4 |
3 |
5N |
|
3. Papildyti 4 straipsnio 3 dalį 5 punktu ir jį išdėstyti taip: „3. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija: 1) dalyvauja formuojant nacionalinę kurortų ir kurortinių teritorijų politiką ir įgyvendinant ilgalaikę kurortų ir kurortinių teritorijų plėtros programą; 2) užtikrina tinkamą medicininės reabilitacijos ir (ar) sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo paslaugų teikimą, gamtinių gydomųjų veiksnių panaudojimą kurortuose ir kurortinėse teritorijose; 3) nustato gamtinių gydomųjų veiksnių, naudojamų kurortinio sveikatinimo paslaugoms teikti, sertifikavimo tvarką; 4) pagal kompetenciją vykdo triukšmo, taršos ir kitų veiksnių valdymo kontrolę ir atlieka kitas teisės aktuose nustatytas funkcijas, apimančias gyvenamųjų vietovių, kurioms suteiktas kurorto ar kurortinės teritorijos statusas, atitikties nustatytiems reikalavimams nustatymą ir tikrinimą. 5) kontroliuoja esamų kurortų atitiktį Vyriausybės nustatytiems reikalavimas.“
|
Nepritarti. |
Argumentai: pritarti pasiūlymui atsakingos ministerijos funkcijas papildyti priežiūros funkcija, tačiau, atsižvelgiant į tai, kad kurortų ir kurortinių teritorijų atitiktį reikalavimams bei priežiūrą atlieka Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Turizmo politikos skyrius, tokią funkciją pavesti ne Sveikatos apsaugos ministerijai, tačiau atsakingai Ekonomikos ir inovacijų ministerijai: Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnio 2 dalį 6 punktu ir jį išdėstyti taip: „6) vertina ir prižiūri kurorto ar kurortinės teritorijos atitiktį Vyriausybės nutarimu patvirtintiems bendriesiems ir specialiesiems reikalavimams.“
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu. |
4. |
Seimo nariai: Gintautas Kindurys, Ligita Girskienė, Algimantas Dumbrava, Guoda Burokienė, Deividas Labanavičius 2023-05-08 |
4 |
4 |
6N |
|
4. Papildyti 4 straipsnio 4 dalį 6 punktu ir jį išdėstyti taip: „4. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija: 1) dalyvauja formuojant nacionalinę kurortų ir kurortinių teritorijų politiką ir įgyvendinant ilgalaikę kurortų ir kurortinių teritorijų plėtros programą; 2) organizuoja ir (ar) atlieka valstybinį aplinkos monitoringą, siekdama įvertinti kurortų ir kurortinių teritorijų gamtinę būklę ir jos gerinimo galimybes; 3) pagal kompetenciją rengia, organizuoja ir vykdo Baltijos jūros aplinkos apsaugos priemonių įgyvendinimą pajūrio kurortuose ir kurortinėse teritorijose bei užtikrina pajūrio juostos tvarkymo darbų finansavimą; 4) pagal kompetenciją rengia, organizuoja ir vykdo vidaus vandenų aplinkos apsaugos priemonių įgyvendinimą kurortuose ir kurortinėse teritorijose bei užtikrina vidaus vandenų pritaikymo vandens turizmo ir kitoms rekreacinėms reikmėms darbų finansavimą; 5) pagal kompetenciją užtikrina aplinkos ekologinę kokybę, požeminio vandens stebėseną ir kitas teisės aktuose nustatytas funkcijas, apimančias gyvenamųjų vietovių, kurioms suteiktas kurorto ar kurortinės teritorijos statusas, atitikties nustatytiems reikalavimams nustatymą ir tikrinimą. 6) kontroliuoja esamų kurortų atitiktį Vyriausybės nustatytiems reikalavimas.“
|
Nepritarti. |
Argumentai: pritarti pasiūlymui atsakingos ministerijos funkcijas papildyti priežiūros funkcija, tačiau, atsižvelgiant į tai, kad kurortų ir kurortinių teritorijų atitiktį reikalavimams bei priežiūrą atlieka Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Turizmo politikos skyrius, tokią funkciją pavesti ne Aplinkos ministerijai, tačiau atsakingai Ekonomikos ir inovacijų ministerijai (4 straipsnio 2 dalį siūloma papildyti 6 punktu).
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
5. |
Seimo nariai: Sergejus Jovaiša, Edita Rudelienė, Tomas Tomilinas, Rūta Tamašunienė, Česlovas Olševski, Edmundas Pupinis, Ieva Pakarklytė 2023-05-10 |
2 |
1 |
|
|
Argumentai: Siekiant didinti Lietuvos konkurencingumą pasaulinėje kurortinio sveikatinimo bei turizmo rinkoje ir įgyvendinant įstatymo 1 straipsnyje numatomą ilgalaikę, tolygią ir darnią kurortų ir kurortinių teritorijų ekonomikos, socialinę ir infrastruktūros plėtrą, siekiant sudaryti palankią verslui ir investicijoms aplinką, siūlome atsisakyti nebūtinų perteklinių reikalavimų savivaldybėms, kurios siekia kurorto statuso. Pasiūlymas: 1. Pakeisti 2 straipsnio 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1 Gamtiniai gydomieji veiksniai – specifinėmis fizinėmis, cheminėmis, biologinio aktyvumo savybėmis pasižymintys moksliškai ištirti |
Pritarti. |
Balsavimo rezultatai: 5 „už“; 3 „prieš“; - „susilaikė“.
|
4. Komiteto pasiūlymai (atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą bei Valstybinės lietuvių kalbos komisijos rekomendacijas):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Ekonomikos komitetas, 2023-05-17
|
2
|
2 |
|
|
Argumentai: Redakcinės pataisos teikiamos atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 4-ą pastabą bei Valstybinės lietuvių kalbos komisijos rekomendacijų pagrindu. atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos kurortų ir kurortinių teritorijų darnaus vystymo įstatymo projekte Nr. XIVP-485(2) vartojamos naujos sąvokos ir jos turi būti suderintos su Valstybine lietuvių kalbos komisija, bei į tai, kad po svarstymo Seimo posėdyje raštu gauti Valstybinės lietuvių kalbos komisijos Terminologijos pakomisės pasiūlymai dėl kai kurių sąvokų apibrėžties tikslinimo, reikalinga patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnyje vartojamas sąvokas.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Kurortų ir kurortinių teritorijų infrastruktūra – kurortuose ir kurortinėse teritorijose įrengta specialioji infrastruktūra,
|
Pritarti. |
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
2 |
Ekonomikos komitetas, 2023-05-17
|
2 |
6 |
|
|
Argumentai: Redakcinės pataisos teikiamos atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 5-tą pastabą bei Valstybinės lietuvių kalbos komisijos rekomendacijų pagrindu. Lietuvos Respublikos kurortų ir kurortinių teritorijų darnaus vystymo įstatymo projekte Nr. XIVP-485(2) vartojamos naujos sąvokos ir jos turi būti suderintos su Valstybine lietuvių kalbos komisija, bei į tai, kad po svarstymo Seimo posėdyje raštu gauti Valstybinės lietuvių kalbos komisijos Terminologijos pakomisės pasiūlymai dėl kai kurių sąvokų apibrėžties tikslinimo, reikalinga patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnyje vartojamas sąvokas. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Kurortologiniai tyrimai – moksliniai tyrimai,
|
Pritarti. |
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
2. |
Ekonomikos komitetas, 2023-05-17
|
2 |
7 |
|
|
Argumentai: Redakcinės pataisos teikiamos atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 7-tą pastabą bei Valstybinės lietuvių kalbos komisijos rekomendacijų pagrindu. Lietuvos Respublikos kurortų ir kurortinių teritorijų darnaus vystymo įstatymo projekte Nr. XIVP-485(2) vartojamos naujos sąvokos ir jos turi būti suderintos su Valstybine lietuvių kalbos komisija, bei į tai, kad po svarstymo Seimo posėdyje raštu gauti Valstybinės lietuvių kalbos komisijos Terminologijos pakomisės pasiūlymai dėl kai kurių sąvokų apibrėžties tikslinimo, reikalinga patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnyje vartojamas sąvokas. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Kurorto
|
Pritarti. |
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Ekonomikos komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris