Išrašas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO komitetas

 

POSĖDŽIO PROTOKOLAS

 

2016 m. birželio 22 d. Nr. 103-P-42

 

SVARSTYTA: Seimo narių pasiūlymai Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo Nr. IX-110 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-3236(3).

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo nariai K.Miškinienė,                                                                                                                         K. Daukšys,                                                                                                                          I. Šiaulienė,                                                                                                                          K. Bartkevičius

(2016-06-21)

10

4

 

Argumentai:

Šiuo metu stacionare, ambulatoriškai ar (ir) medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo įstaigoje slaugant vaiką iki aštuoniolikos metų, sergantį sunkiomis ligomis, kurių sąrašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras ir socialinės apsaugos ir darbo ministras, ligos pašalpa mokama 120 dienų per kalendorinius metus (t.y. net keturis mėnesius). Palyginus šį terminą su kitais vaikų ar kitų šeimos narių slaugymo terminais, kurie nustatyti Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatyme (pvz., slaugant šeimos narį, ligos pašalpa mokama ne ilgiau kaip 7 kalendorines dienas, slaugant iki 14 metų vaiką, pašalpa mokama ne ilgiau kaip 14 kalendorinių dienų), 120 dienų per kalendorinius metus terminas yra pakankamas ir adekvatus. Ir priešingai, nustačius, kad slaugant vaiką iki aštuoniolikos metų, sergantį sunkiomis ligomis, ligos išmoka mokama visus metus, o vėlesniais metais – ne daugiau kaip 120 dienų per kalendorinius metus, toks terminas būtų neproporcingas palyginus su kitais ligos išmokų mokėjimo terminais slaugant kitus asmenis.

Pažymėtina ir tai, kad ligos ir motinystės socialinio draudimas vis dar yra deficitinė socialinio draudimo rūšis, tad ilginti ligos pašalpos mokėjimo terminą ir mokėti ligos pašalpą ištisus metus nebūtų tikslinga, tai pareikalautų papildomų Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto lėšų.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,4. Turinčiam teisę gauti ligos išmoką šio įstatymo 8 straipsnyje nustatyta tvarka šeimos nariui ar globėjui, slaugančiam stacionare ar (ir) medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo įstaigoje sergantį iki septynerių metų vaiką, taip pat šeimos nariui, globėjui ar rūpintojui, slaugančiam stacionare, ambulatoriškai ar (ir) medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo įstaigoje vaiką iki aštuoniolikos metų, sergantį sunkiomis ligomis, kurių sąrašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras ir socialinės apsaugos ir darbo ministras, išmoka iš Valstybinio socialinio draudimo fondo lėšų pradedama mokėti nuo pirmosios slaugymo dienos ir mokama visą reikalingą slaugymo laikotarpį, bet ne ilgiau kaip 120 dienų per kalendorinius metus.“

Pritarti.

Kartu atsižvelgiant į tai, kad Komitetas pritarė Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 pastabai dėl projekto XIIP-3236(3)

 

Pasiūlymas:

10 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių ,,šeimos nariui“ įrašyti žodžius ,,motinai (tėvui), įmotei (įtėviui).

 

 

2.

Seimo nariai K.Miškinienė,                                                                                                                         K. Daukšys,                                                                                                                          I. Šiaulienė,                                                                                                                          K. Bartkevičius

(2016-06-21)

10

5

 

Argumentai: kaip ir prie Seimo narių K. Miškinienės ir kt. pasiūlymo dėl projekto 10 straipsnio 4 dalies.

 

Pasiūlymas: Išbraukti įstatymo projekto 10 straipsnio 5 dalį:

5. Turinčiam teisę gauti ligos pašalpą šio įstatymo 8 straipsnyje nustatyta tvarka šeimos nariui, globėjui ar rūpintojui, slaugančiam stacionare, ambulatoriškai ar (ir) medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo įstaigoje vaiką iki aštuoniolikos metų, sergantį sunkiomis ligomis, kurių sąrašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras ir socialinės apsaugos ir darbo ministras, pašalpa iš Valstybinio socialinio draudimo fondo lėšų pradedama mokėti nuo pirmosios slaugymo dienos ir mokama visą reikalingą slaugymo laikotarpį, bet ne ilgiau kaip vienerius metus, skaičiuojant nuo pirmosios slaugymo dienos. Vėlesniais metais pašalpa už to paties vaiko, sergančio sunkia liga, slaugymą gali būti mokama ne daugiau kaip 120 dienų per kalendorinius metus.

Pritarti.

Pasiūlymas susijęs su Seimo narių K. Miškinienės ir kt. pasiūlymu dėl 10 straipsnio 4 dalies (kuriam pritarta).

3.

Seimo nariai K.Miškinienė,                                                                                                                         K. Daukšys,                                                                                                                          I. Šiaulienė (2016-06-21)

16

3

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad pagal Darbo kodekso projekto Nr. XIIP-3234(3) 132 straipsnio 1 dalį, darbuotojui, kuris nesinaudoja nėštumo ir gimdymo atostogomis, darbdaviui numatyta pareiga suteikti keturiolikos dienų atostogų dalį po gimdymo, nepriklausomai nuo darbuotojo prašymo, siūlytina suderinti Įstatymo projekto nuostatas su Darbo kodekso nuostatomis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 16 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Pagrindas skirti motinystės išmoką nėštumo ir gimdymo atostogų laikotarpiu yra nėštumo ir gimdymo atostogų pažymėjimas, išduotas pagal sveikatos apsaugos ministro ir socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintas Elektroninių nedarbingumo pažymėjimų bei elektroninių nėštumo ir gimdymo atostogų pažymėjimų išdavimo taisykles, arba darbdavio suteiktos 14 kalendorinių dienų nėštumo ir gimdymo atostogos pagal Darbo kodekso 132 straipsnio 1 dalį.“

Pritarti.

 

4.

Seimo nariai K.Miškinienė,                                                                                                                         K. Daukšys,                                                                                                                          I. Šiaulienė (2016-06-21)

17

6

 

Argumentai: kaip ir prie Seimo narių K. Miškinienės, K. Daukšio ir I. Šiaulienės pasiūlymo dėl projekto 16 straipsnio 3 dalies.

 

Pasiūlymas:

Papildyti 17 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„6. Moterims, kurioms darbdavys suteikė 14 kalendorinių dienų nėštumo ir gimdymo atostogas iš karto po gimdymo pagal Darbo kodekso 132 straipsnio 1 dalį, motinystės išmoka mokama už 14 kalendorinių dienų.“

Pritarti.

 

 

 

5.

Seimo nariai K.Miškinienė,                                                                                                                         K. Daukšys,                                                                                                                          I. Šiaulienė,                                                                                                                          K. Bartkevičius

(2016-06-21)

24

1

 

Argumentai:

Preliminariais duomenimis, dėl motinystės (tėvystės) pašalpos dydžių padidinimo iki 100 proc. pašalpos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio pirmaisiais vaiko auginimo metais ir iki 85 proc. pašalpos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio antraisiais vaiko auginimo metais Sodros išlaidos papildomai didėja 135 mln. eurų (pirmaisiais reformos metais (skiriamos išmokos tik naujai teisę įgijusiems asmenims) lėšų poreikis – apie 56,5 mln. eurų; antraisiais ir kitais reformos metais papildomas lėšų poreikis – apie 135 mln. eurų per metus).

Ligos ir motinystės socialinis draudimas eilę metų yra deficitinė draudimo rūšis (pvz., 2016 metais planuojamas pajamų ir išlaidų skirtumas – daugiau kaip -200 mln. eurų). Tad netikslinga dar labiau didinti atotrūkį tarp ligos ir motinystės socialinio draudimo pajamų ir išlaidų.

Tad siūloma palikti šiuo metu galiojančius motinystės (tėvystės) pašalpos dydžius, leidžiant antraisiais vaiko auginimo metais dirbti ir dėl to neprarasti pašalpos.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 24 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Vaiko priežiūros išmokos dydis iki vaikui sueis vieni metai yra 100 procentų išmokos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio, jeigu apdraustasis pasirenka gauti šią išmoką, kol vaikui sueis vieni metai. Jeigu apdraustasis pasirenka gauti vaiko priežiūros išmoką, kol vaikui sueis 2 metai, šios išmokos dydis iki vaikui sueis vieni metai yra 70 procentų, o iki vaikui sueis 2 metai 85 procentai 40 procentų išmokos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio. Vaiko priežiūros išmokos dydis vaiko priežiūros atostogų, suteiktų pagal Darbo kodekso 134 straipsnio 2 dalį, laikotarpiu yra 85 procentai 70 procentų išmokos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio.“

Pritarti.

 

6.

Seimo nariai K.Miškinienė,                                                                                                                         K. Daukšys,                                                                                                                          I. Šiaulienė,                                                                                                                          K. Bartkevičius

(2016-06-21)

24

4

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 24 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Jeigu apdraustasis asmuo, kuriam yra paskirta vaiko priežiūros išmoka, turi pajamų, nuo kurių skaičiuojamos motinystės socialinio draudimo įmokos, ar iš pirmaisiais vaiko auginimo metais vykdytos darbinės veiklos gautų pajamų, kurios pagal šį įstatymą nėra draudžiamosios pajamos, ar gauna šio įstatymo nustatytas ligos (įskaitant darbdavio mokamas dvi pirmąsias ligos dienas) ar profesinės reabilitacijos išmokas, ligos dėl nelaimingo atsitikimo darbe arba profesinės ligos išmokas, mokamas vadovaujantis Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymu, ir jų dydis mažesnis už vaiko priežiūros išmoką (bendrą šių išmokų sumą), jam mokamas vaiko priežiūros išmokos (bendros šių išmokų sumos) ir jo atitinkamą mėnesį turėtų pajamų ir (ar) išmokų skirtumas Ligos ir motinystės socialinio draudimo išmokų nuostatuose nustatyta tvarka. Jeigu šių pajamų ir (ar) išmokų dydis yra didesnis už vaiko priežiūros išmoką arba jai lygus, vaiko priežiūros išmoka nemokama. Mokant vaiko priežiūros išmoką, į draudžiamąsias šios dalies pirmame sakinyje nurodytas pajamas neįtraukiamos vaiko priežiūros išmokos mokėjimo metu gautos draudžiamosios pajamos už darbą, atliktą iki pirmosios vaiko priežiūros atostogų dienos. Antraisiais vaiko auginimo metais vaiko priežiūros išmoka mokama nepriklausomai nuo tuo metu gautų pajamų ir (ar) išmokų.

Pritarti.

Pasiūlymas susijęs su Seimo narių K. Miškinienės ir kt. pasiūlymu dėl projekto 24 straipsnio 1 dalies (kuriam pritarta).

Argumentai:

Kartu siekiant teisinio aiškumo, siūloma sukonkretinti, kad skirtumas mokamas turint pajamų tik pirmaisiais vaiko auginimo metais.

 

Pasiūlymas:

24 straipsnio 4 dalį dėstyti taip:

4. Jeigu apdraustasis asmuo, kuriam yra paskirta vaiko priežiūros išmoka, pirmaisiais vaiko auginimo metais turi pajamų, nuo kurių skaičiuojamos motinystės socialinio draudimo įmokos, ar <...>“.

7.

Seimo nariai K.Miškinienė,                                                                                                                         K. Daukšys,                                                                                                                          I. Šiaulienė,                                                                                                                          K. Bartkevičius

(2016-06-21)

30

2

 

Argumentai:

Valstybinio socialinio draudimo įstatymo Nr. I-1336 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-3235(2) 22 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad socialinio draudimo rezervinį fondą sudaro rezervinio fondo dalis, skirta pensijoms, ir rezervinio fondo dalis, skirta kitoms socialinio draudimo išmokoms. Tad, siekiant suderinti visus įstatymų projektus, trumpalaikes išmokas reglamentuojančiuose teisės aktuose turėtų būti numatyta rezervinio fondo dalies, skirtos kitoms socialinio draudimo išmokoms, panaudojimo galimybė.

Taip pat pastebėtina, kad valstybės biudžetui perdavus padengti ligos ir motinystės socialinio draudimo išlaidų dalį, viršijančią ligos ir motinystės socialinio draudimo pajamas, valstybės biudžetui gali būti pavesta padengti jau šiuo metu esančią daugiau kaip 200 mln. Eur ligos ir motinystės išlaidų dalį bei, jei būtų apsispręsta didinti vaiko priežiūros išmokų dydžius, 135 mln. Eur papildomas išlaidas dėl vaiko priežiūros išmokų didinimo.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 30 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Ligos socialinio draudimo ir motinystės socialinio draudimo pajamas sudaro šiai draudimo rūšiai draudėjų ir apdraustųjų asmenų mokamos privalomosios valstybinio socialinio draudimo įmokos, delspinigiai ir baudos. Jeigu šių pajamų nepakanka, ligos socialinio draudimo ir motinystės socialinio draudimo išlaidos, nurodytos šio straipsnio 3 dalyje, dengiamos iš valstybės biudžeto lėšų. Ligos socialinio draudimo ir motinystės socialinio draudimo pajamų dalį gali sudaryti lėšos, skirtos iš socialinio draudimo rezervinio fondo Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamų Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto rezervo sudarymo ir valdymo nuostatų nustatyta tvarka.

Nepritarti.

Ligos socialinio draudimo ir motinystės socialinio draudimo išlaidoms viršijant pajamas išlaidoms padengti turi būti naudojamos valstybės biudžeto, o ne Socialinio draudimo rezervinio fondo, lėšos.

 

 

Pritarus pasiūlymui, ir suderinant projekto nuostatas su Komiteto pasiūlymais projektui XIIP-3235(3) – reikėtų patikslinti nuostatų pavadinimą, įrašant ,,Valstybinio socialinio draudimo rezervinio fondo sudarymo ir valdymo nuostatų“.

 

 

 

8.

Seimo nariai K.Miškinienė,                                                                                                                         K. Daukšys,                                                                                                                          I. Šiaulienė,                                                                                                                          K. Bartkevičius

(2016-06-21)

30

4

 

Argumentai: kaip ir prie Seimo narių K. Miškinienės ir kt.pasiūlymo  dėl projekto 30 straipsnio 2 dalies.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti įstatymo projekto 30 straipsnio 4 dalį:

4. Jeigu ligos socialinio draudimo ir motinystės socialinio draudimo išlaidos, nurodytos šio straipsnio 3 dalyje, viršija šio straipsnio 2 dalyje nurodytas ligos socialinio draudimo ir motinystės socialinio draudimo pajamas, šios išlaidos dengiamos iš valstybės biudžeto lėšų.

Nepritarti.

Žr. argumentus prie Seimo narių K. Miškinienės ir kt. Seimo narių pasiūlymo dėl projekto 30 straipsnio 2 dalies.

9.

Seimo nariai K.Miškinienė,

I. Šiaulienė    (2016-06-21)                                                                                                               

2

3

P

Argumentai:

Nustačius, kad asmenims, įgijusiems teisę gauti socialinio draudimo išmokas iki įstatymo įsigaliojimo, visos socialinio draudimo išmokos perskaičiuojamos vadovaujantis naujojo įstatymo nuostatomis nuo šių nuostatų įsigaliojimo dienos, perskaičiuoti išmokas reikėtų net ir tais atvejais, kai naujas reguliavimas būtų mažiau palankus – perskaičiavus visas išmokas po įstatymo įsigaliojimo, asmuo tam tikrais atvejais kaip tik būtų prastesnėje materialinėje padėtyje, nei buvo iki įstatymo įsigaliojimo.

Pvz., šiuo metu galioja nuostata, kad baigusioms mokslus studentėms socialinio draudimo išmokos mokamos ir neturint reikiamo stažo, jei atitinka nustatytas sąlygas. Socialiniame modelyje šių nuostatų atsisakoma (siekiama išgryninti socialinio draudimo sistemą), tačiau siūloma naujos rūšies išmoką besimokantiems asmenims mokėti pagal Išmokų vaikams įstatymą. Nustačius, kad asmenims, įgijusiems teisę gauti socialinio draudimo išmokas iki įstatymo įsigaliojimo, visos socialinio draudimo išmokos perskaičiuojamos vadovaujantis naujojo įstatymo nuostatomis nuo šių nuostatų įsigaliojimo dienos, priimtas sprendimas dėl paskirtos vaiko priežiūros išmokos mokėjimo pagal Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymą neturinčiam ligos ir motinystės socialinio draudimo stažo, turėtų būti peržiūrėtas ir vaiko priežiūros išmokos mokėjimas nutrauktas, o, jei asmuo atitiks sąlygas, išmoka skiriama pagal Išmokų vaikams įstatymą (kuri ne visais atvejais bus didesnė). Pastebėtina, kad asmuo Išmokų vaikams įstatyme nustatytų sąlygų gali atitikti ne visada, tuomet išmoka visai nepriklausys. Tad šia nuostata sąlygos asmenims gali būti pabloginamos.

Taip pat kyla šios nuostatos įgyvendinimo klausimas. Pvz., ar tokiu atveju apdraustojo asmens kompensuojamasis uždarbis būtų iš naujo perskaičiuojamas.

Vaiko priežiūros išmokų, paskirtų iki 2016-12-31, perskaičiavimui papildomai prireiktų apie 78,5 mln. eurų. Atkreiptinas dėmesys, kad ligos ir motinystės socialinis draudimas eilę metų yra deficitinė draudimo rūšis, tad netikslinga dar labiau didinti atotrūkį tarp ligos ir motinystės socialinio draudimo pajamų ir išlaidų.

Tad, atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, siūloma išmokas mokėti pagal tuos įstatymus, kurie galiojo tuo momentu, kai asmuo įgijo teisę gauti atitinkamą išmoką, taip nebloginant kai kurių asmenų socialinių garantijų.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Asmenims, įgijusiems teisę gauti socialinio draudimo išmokas iki šio įstatymo įsigaliojimo, socialinio draudimo išmokos neperskaičiuojamos  ir mokamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatytą tvarką perskaičiuojamos vadovaujantis šio įstatymo nuostatomis nuo šių nuostatų įsigaliojimo dienos. Socialinio draudimo išmokos, kurių mokėjimo terminas baigėsi iki nurodytų nuostatų įsigaliojimo, neperskaičiuojamos.“

Pritarti.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Kristina Miškinienė