LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 22, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 37, 38, 39, 46, 53, 55 IR 56 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, 31 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO
PROJEKTO NR. XIIIP-4565
2020-06-10 Nr. 111-P-19
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A. Kubilienė, komiteto pirmininko pavaduotojas R. Martinėlis, komiteto nariai A. Armonaitė, I. Degutienė, D. Kaminskas, J. Liesys, A. Kirkutis, L. Matkevičienė, A. Matulas, I. Rozova, A. Vinkus.
Komiteto biuras: Biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai A. Astrauskas, K. Civilkienė, E. Jankauskas, V. Valainytė, padėjėjos D. Jonelytė, M. Neverkevičienė.
Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-12 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Vertindami projektu keičiamas Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatas, reglamentuojančias tik kai kurias sveikatos priežiūros įstaigų steigimo ir valdymo nuostatas, nėra aišku, kodėl nėra tikslinamos ir su Biudžetinių įstaigų įstatymu bei Viešųjų įstaigų įstatymu derinamos ir kitos galiojančio Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatos, susijusios su biudžetinių ir viešųjų asmens sveikatos priežiūros įstaigų steigimu bei valstybės ar savivaldybės kaip šių įstaigų savininkės (dalininkės) teisių ir pareigų įgyvendinimu (pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 20, 25, 27, 28, 32, 41 straipsniai). Pavyzdžiui, turėtų būti tikslinamas ir keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalis bei 25 straipsnio 3 dalis, kuriose nurodytos institucijos pagal dabartinį įstatyminį reguliavimą nebegali būti biudžetinių įstaigų steigėjomis. Analogiško turinio pastaba taikytina ir dėl keičiamame įstatymo 27 straipsnyje nurodytų institucijų, kurios pagal Viešųjų įstaigų įstatymą nebegali būti viešųjų įstaigų steigėjomis. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, turėtų būti revizuotos ir kitos keičiamo įstatymo nuostatos, derinant jas su pasikeitusiu įstatyminiu reguliavimu, reglamentuojančiu biudžetinių bei viešųjų įstaigų steigimą bei jų veiklą. |
Nepritarti
|
Kitas, nei siūlo projekto iniciatorius, Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatas dabartiniu metu keisti netikslinga. Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pakeitimai siūlomi atlikti vadovaujantis nuostata, kad LNSS viešosioms ir biudžetinėms įstaigoms Viešųjų įstaigų ir Biudžetinių įstaigų įstatymai taikomi tiek, kiek jie neprieštarauja Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymui.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-12 |
2 |
|
|
2. Vertinant projekto 2 straipsniu keičiamą įstatymo 28 straipsnį, pažymime, kad Lietuvos Respublikos teisės aktai juridinio asmens valdymo teises sieja ne su steigėjais, o būtent su juridinio asmens dalyviais, t. y. akcininkais, nariais, dalininkais ir pan., kurie turi nuosavybės teisę į juridinio asmens turtą, arba asmenimis, kurie nors ir neišsaugo nuosavybės teisių į juridinio asmens turtą, bet įgyja prievolinių teisių ir (ar) pareigų, susijusių su juridiniu asmeniu. Tuo tarpu dalyvavimas juridinio asmens steigime ne visuomet yra juridinis faktas, rodantis, jog steigėjas po steigimo išlaiko teises ir pareigas įsteigto juridinio asmens atžvilgiu. Atsižvelgus į tai bei į specifinį valstybės kaip biudžetinių ar viešųjų įstaigų dalyvės teisių ir pareigų įgyvendinimą, minėtą įstatymo projekto nuostatą siūlome tikslinti, t. y. projekto 3 straipsniu turi būti keičiamas ne tik įstatymo 28 straipsnio 6 punktas, tačiau ir šio straipsnio pavadinimas bei pirmoji pastraipa, nes šiame straipsnyje nurodytas funkcijas vykdo ne valstybė ar savivaldybė kaip viešosios įstaigos steigėjai, o tiesiog valstybės ar savivaldybės kaip įstaigos savininkės ar dalininkės teises ir pareigas įgyvendinanti (įgyvendinančios) valstybės ar savivaldybės institucija (institucijos). |
Nepritarti |
Kitas, nei siūlo projekto iniciatorius, Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatas dabartiniu metu keisti netikslinga. Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pakeitimai siūlomi atlikti vadovaujantis nuostata, kad LNSS viešosioms ir biudžetinėms įstaigoms Viešųjų įstaigų ir Biudžetinių įstaigų įstatymai taikomi tiek, kiek jie neprieštarauja Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymui.
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-12 |
2 |
|
|
3. Projekto 2 straipsnio 2 dalies pakeitimų esmėje po žodžio „galios“ įrašytini skaičius ir žodis „28 straipsnio“. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-12 |
3 5 |
|
|
4. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas pastabas, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalies 3 ir 4 punktuose turėtų būti nurodyti ne viešosios įstaigos steigėjai bei jų teisės ir pareigos, o viešosios įstaigos savininkas (dalininkai), savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, jos teisės ir pareigos (toliau tekste pastabų dėl keičiamo įstatymo nuostatų, kurios neatitinka Biudžetinių įstaigų įstatymo bei Viešųjų įstaigų įstatymo, tačiau projektu nėra keičiamos – nebeteiksime). |
Nepritarti |
Argumentai: Kitas, nei siūlo projekto iniciatorius, Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatas dabartiniu metu keisti netikslinga. Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pakeitimai siūlomi atlikti vadovaujantis nuostata, kad LNSS viešosioms ir biudžetinėms įstaigoms Viešųjų įstaigų ir Biudžetinių įstaigų įstatymai taikomi tiek, kiek jie neprieštarauja Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymui. Siekiant suderinti atskirų projekto straipsnių nuostatas tarpusavyje, siūlytina pakeisti projekto 5 straipsniu siūlomo keisti Įstatymo 30 straipsnio 1 dalį.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 5 straipsniu siūlomo keisti Įstatymo 30 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. LNSS viešoji įstaiga turi turėti |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-12 |
6 7 |
|
|
5. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 32 straipsnis derintinas ne tik su Biudžetinių įstaigų įstatymu bei Viešųjų įstaigų įstatymu, pagal kuriuos Sveikatos apsaugos ministerija negali būti įstaigų steigėja (ministerija gali būti įgaliota tik įgyvendinti valstybės kaip įstaigos savininkės ar dalininkės teises ir pareigas), tačiau ir su Mokslo ir studijų įstatymo nuostatomis, reglamentuojančiomis mokslo ir studijų institucijų Lietuvoje grupes (mokslo ir studijų institucijos yra dviejų grupių: aukštosios mokyklos ir mokslinių tyrimų institutai). Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 3 ir 4 dalims. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Projektu keičiamo įstatymo atitinkamų straipsnių nuostatos yra derintinos su Mokslo ir studijų įstatymo nuostatomis.
Pasiūlymas: Papildyti projektą nauju 2 straipsniu, kuriuo būtų keičiamas Įstatymo 27 straipsnis, ir šį straipsnį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 27 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) 2. Pakeisti 27 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip: 5)
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-12 |
7 |
|
|
6. Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 2 dalies 2 punkte reikėtų nurodyti subjektą, kuriam stebėtojų taryba pataria LNSS viešosios įstaigos veiklos klausimais. |
Pritarti |
Projekto 7 straipsniu pasikeitus straipsnių numeracijai – 8 straipsniu) keičiamo įstatymo 33 straipsnio 2 dalies 2 punkte tikslinga įrašyti žodžius „įstaigos vadovui“. |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-12 |
8 |
|
|
7. Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 34 straipsnio 2 ir 4 dalyse vietoj žodžių „įstaigoms dalininkams (savininkui)“ įrašytini žodžiai „LNSS viešosios įstaigos dalininkui ir (ar) dalininko (savininko) teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai“. |
Pritarti iš dalies |
Projekto 8 straipsniu (pasikeitus straipsnių numeracijai – 9 straipsniu) keičiamo įstatymo 34 straipsnio 2 ir 4 dalyse vietoj žodžių „įstaigoms dalininkams (savininkui)“ įrašytini žodžiai „steigėjui (steigėjams)“. |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-12 |
13 |
|
|
8. Projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 53 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad sveikatos priežiūros specialistas turi teisę pareigūno sprendimą nušalinti jį nuo pareigų apskųsti Sveikatos apsaugos ministerijai, o ši privalo išnagrinėti skundą per septynias dienas. Vertinant tokį reguliavimą, nėra aiškūs nei tokio apskundimo esmė, nei jo santykis su bendraisiais darbo ginčų nagrinėjimo principais. Pažymėtina, kad iš esamo reguliavimo nėra aišku: 1) kodėl pareigūno sprendimas skundžiamas ne tos institucijos, kuri įgaliojo pareigūną, vadovui, o Sveikatos apsaugos ministerijai, 2) ar tai privaloma ikiteisminė ginčo nagrinėjimo procedūra, ar vis dėlto, tai neriboja sveikatos priežiūros specialisto teisės savo tiesioginio vadovo sprendimą nušalinti jį nuo pareigų apskųsti tiesiogiai teismui, 3) kokia tolimesnė teisinė procedūra sveikatos apsaugos ministrui priėmus atitinkamą sprendimą dėl skundo (apskundimas, grąžinimas į pareigas, kompensacija už nepagrįstą nušalinimą). |
Nepritarti |
Kitas, nei siūlo projekto iniciatorius, Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatas dabartiniu metu keisti netikslinga. Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pakeitimai siūlomi atlikti vadovaujantis nuostata, kad LNSS viešosioms ir biudžetinėms įstaigoms Viešųjų įstaigų ir Biudžetinių įstaigų įstatymai taikomi tiek, kiek jie neprieštarauja Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymui.
|
9. |
Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas, 2020-03-17 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 22, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 37, 38, 46, 53, 55 ir 56 straipsnių pakeitimo, 31 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIIIP-4565 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Sveikatos apsaugos ministerija, 2020-06-08
|
|
|
|
Lietuvos Respublikos sveikatos apaugos ministerija įvertino Lietuvos Respublikos Seime registruotus ir Sveikatos reikalų komitete svarstomus Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 22, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 37, 38, 46, 53, 55 ir 56 straipsnių pakeitimo, 31 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektą Nr. XIIIP-4565 ir Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 11 ir 53 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4566 ir informuoja, kad pastabų ir pasiūlymų jiems neturi. |
Atsižvelgti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto patobulintam Įstatymo projektui Nr. XIIIP-4565(2) ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2020-06-10 |
2 |
|
|
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad projektu keičiamo įstatymo atitinkamų straipsnių nuostatos turi būti suderintos Mokslo ir studijų įstatymo nuostatomis, pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento 4-ai pastabai, siūlytina papildyti projektą nauju 2 straipsniu, kuriuo būtų keičiamas Įstatymo 27 straipsnis, taip pat pakeisti projekto 6 ir 7 straipsnius (pagal naują numeraciją – atitinkamai projekto 7 ir 8 straipsnius), kuriais yra siūloma keisti Įstatymo 32 ir 33 straipsniai.
Pasiūlymas: Papildyti projektą nauju 2 straipsniu, kuriuo būtų keičiamas Įstatymo 27 straipsnis, ir šį straipsnį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 27 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) 1. Pakeisti 27 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip: 5) |
Pritarti |
|
2. |
Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2020-06-10 |
6 |
|
|
P |
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 6 straipsnį (pasikeitus straipsnių numeracijai – 7 straipsnį), kuriuo siūlomas keisti Įstatymo 32 straipsnis, ir jį išdėstyti taip: „ Pakeisti 32 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „32 straipsnis. Viešą konkursą |
Pritarti |
|
3. |
Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2020-06-10 |
7 |
|
|
P |
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti projekto 7 straipsnį (pasikeitus straipsnių numeracijai – 8 straipsnį), kuriuo siūlomas keisti Įstatymo 33 straipsnis, ir jį išdėstyti taip: „ Pakeisti 33 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „33 straipsnis. LNSS viešosios įstaigos stebėtojų taryba 1. LNSS viešosios įstaigos stebėtojų taryba (toliau – stebėtojų taryba) sudaroma penkeriems metams. 2. Stebėtojų tarybos tikslai yra: 1) užtikrinti LNSS viešosios įstaigos veiklos viešumą; 2) patarti įstaigos vadovui LNSS viešosios įstaigos veiklos klausimais. 3. LNSS viešosios įstaigos,
išskyrus 4. 5. Į stebėtojų tarybą negali 6. Stebėtojų tarybos funkcijos nustatomos LNSS viešosios įstaigos įstatuose.“ |
Pritarti |
|
4. |
Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2020-06-10 |
17 |
|
|
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad priėmus šį įstatymą bus reikalinga priimti įgyvendinamuosius teisės aktus ir tam reikia laiko, tikslinga projektą papildyti nauju 17 straipsniu, kuriuo numatyti priimto įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo terminus.
Pasiūlymas: Papildyti projektą nauju 17 straipsniu: „17 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2020 m. spalio 1 d. 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota valstybės institucija, savivaldybių tarybos, valstybės ir savivaldybių asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros biudžetinės ir viešosios įstaigos iki 2020 m. rugsėjo 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“ |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: D. Kaminskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA: Komiteto patobulintas įstatymo projektas Nr. XIIIP-4565(2) ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Asta Kubilienė
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjai Vesta Valainytė ir Algirdas Astrauskas