LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ekonomikos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 2, 23, 32, 37, 41 IR 42 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
įstatymo projektO nr. xivp-3598
2024-04-17 Nr.108-P-22
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys (pasisakę nuotoliniame posėdyje): Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos viceministras Karolis Žemaitis, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos viceministrė Daiva Matusevičė, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento skyriaus vedėja Jūratė Bakšytė-Lozorkevičienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo Žemės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 23 straipsnio 1 dalyje vartojama formuluotė „valstybinės žemės sklypo, reikalingo stambiam projektui, Vyriausybės nutarimu pripažintam atitinkančiu neatidėliotinus valstybės saugumo ir gynybos poreikius, įgyvendinti“, kurios turinys suponuoja, kad viename valstybinės žemės sklype gali būti įgyvendinamas tik vienas stambus projektas. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsnio 2 ir 3 dalimis keičiamo įstatymo 23 straipsnio 31 ir 7 dalyse vartojama formuluotė „valstybinės žemės sklypo, reikalingo stambiems projektams, Vyriausybės nutarimu pripažintiems atitinkančiais neatidėliotinus valstybės saugumo ir gynybos poreikius, įgyvendinti“, iš kurios turinio seka, kad viename valstybinės žemės sklype gali būti įgyvendinamas ne vienas, bet keli stambūs projektai. Svarstytina, ar, siekiant išvengti skirtingo normų taikymo interpretavimo, minėtų projekto nuostatų nereikėtų suderinti tarpusavyje, vartojant vienodą formuluotę. |
Pritarti |
Projekto 2 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalies ir 7 dalies, taip pat naujos 31 dalies nuostatos patikslintos visur nuosekliai nurodant, kad vienam stambiam projektui įgyvendinti gali būti reikalingas vienas ar keli žemės sklypai, dėl kurių bus rengiamas specialiosios paskirties projektas. |
2. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
22 |
4, 6 |
|
Pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 6 punkte yra nustatyta, kad administraciniu aktu Vyriausybės nustatyta tvarka pagal patvirtintų teritorijų planavimo dokumentų ar žemės valdos projektų sprendinius servitutai nustatomi valstybinės, savivaldybių ir privačios žemės sklypams, kai Investicijų įstatyme nustatytais atvejais servitutai reikalingi stambiems projektams arba valstybei svarbiems projektams įgyvendinti. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar projektu nereikėtų papildyti ir keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 ir 6 dalių nuostatų, reglamentuojančių servitutų nustatymo procedūras, detalizuojant subjektą, galintį išreikšti valią dėl servituto reikalingumo ir turintį teisę įregistruoti servitutus Nekilnojamojo turto registre, kaip tai yra analogiškai nustatyta dėl servitutų, reikalingų karinei infrastruktūrai. |
Nepritarti |
Stambiam projektui įgyvendinti reikalingi servitutai gali būti nustatomi administraciniu aktu pagal Investicijų įstatymo 155 straipsnio 7 dalies 1 punktą ir Žemės įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 6 punktą. Tačiau, šiam atvejui taip pat yra taikomos ir bendrosios Žemės įstatymo 22 straipsnio 4 dalies ir 6 dalies nuostatos, kurios nustato, kad valią dėl servituto reikalingumo gali išreikšti ir servitutą registruoja viešpataujančiuoju tampančio daikto savininkas / esamų statinių, prie kurių reikia prieiti ar privažiuoti, savininkai arba patikėjimo teisės subjektai. Praktikoje ši nuostata reikštų, kad servitutus inicijuoja ir registruoja stambų projektą įgyvendinantis investuotojas, kurio statiniams eksploatuoti būtų reikalingi servitutai (inžinerinių statinių/kelio tiesimui ar pan.). Todėl esamas reguliavimas vertintinas kaip pakankamas, projekto pildyti nėra poreikio. |
3. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
41 |
3 |
2 |
Projekto 5 straipsnio keičiamo įstatymo 41 straipsnio 3 dalies 2 punkte siūloma, be kita, ko, nustatyti, kad „specialiosios paskirties projektus gali rengti asmenys, turintys kvalifikacijos pažymėjimus rengti karinės infrastruktūros projektus“. Iš aptariamos projekto nuostatos nėra pakankamai aišku, ar specialiosios paskirties projektus gali rengti tik asmenys, turintys kvalifikacijos pažymėjimus rengti karinės infrastruktūros projektus, ar, minėtus projektus galėtų rengti ir kiti asmenys, turintys kvalifikacijos pažymėjimus rengti ne tik karinės infrastruktūros projektus, bet ir kitus žemėtvarkos planavimo dokumentus, juolab, kad keičiamo įstatymo 41 straipsnio 3 dalies 2 punkte nustatyti vienodi kvalifikaciniai reikalavimai asmenims, rengiantiems tiek karinės infrastruktūros projektus, tiek specialiosios paskirties projektus, tiek ir kitus šiame punkte nurodytus žemėtvarkos planavimo dokumentus. Siekiant aiškumo, siūlytina projekto nuostatas tikslinti. |
Pritarti |
Projekto 5 straipsnį išdėstyti taip: „5 straipsnis. 41 straipsnio pakeitimas Pakeisti 41 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) asmenys, rengiantys kaimo plėtros žemėtvarkos
projektus, žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektus, žemės paėmimo
visuomenės poreikiams projektus, žemės konsolidacijos projektus, karinės
infrastruktūros projektus, specialiosios paskirties projektus privalo
turėti aukštąjį žemėtvarkos, kraštotvarkos, geodezijos ar hidrotechnikos
išsilavinimą, ne mažesnę kaip 3 metų darbo patirtį žemėtvarkos schemų, kaimo
plėtros žemėtvarkos projektų arba žemės valdos projektų rengimo srityje,
skaičiuojant nuo dienos |
4. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
|
|
|
Projekto 7 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. |
Pritarti |
Projekto 7 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. gegužės 1 d.“ |
5. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
|
|
|
Reikėtų atsisakyti projekto 5 straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kazys Starkevičius, Gintautas Paluckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra pareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė