LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

 DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. I-1143 2, 17, 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO PAPILDYMO 151 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-06-20 Nr. XIVP-2921

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.                   Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo pavadinimą bei į projekto nuostatų turinį, projekto pavadinimas turėtų būti dėstomas taip: „Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1620 1, 2 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymas“.

2.                   Projekto 1 straipsniu turėtų būti keičiamas ir nauja redakcija dėstomas visas keičiamo įstatymo 1 straipsnis, t.y. projekto 1 straipsnio pavadinimas turėtų būti dėstomas taip: „1 straipsnio pakeitimas“, o pakeitimų esmė – „Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:“. Tuo tarpu šio straipsnio dėstomojoje dalyje turėtų būti dėstoma visa nauja keičiamo įstatymo 1 straipsnio redakcija (kaip tik ji ir yra išdėstyta teikiamo projekto 1 straipsnyje). Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniui, kuriame turėtų būti keičiamas ir nauja redakcija dėstomas visas keičiamo įstatymo 2 straipsnis.

3.                   Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnyje dėstomose įstatymo 2 straipsnio 461 ir 462 dalyse siūloma vartoti formuluotė „su tabako gaminiais susiję gaminiai, išskyrus elektronines cigaretes ir jų pildykles“. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 35 dalį, su tabako gaminiais susijusiu gaminiu yra laikomi tik elektroninė cigaretė, elektroninių cigarečių pildyklė bei rūkomasis žolinis gaminys. Todėl įstatymo nuostatose nurodant su tabako gaminiais susijusius gaminius teisingiau ir logiškiau būtų ne nustatyti išlygą dėl įstatymo nuostatų netaikymo elektroninių cigarečių ir jų pildyklių atžvilgiu, o tiesiog aiškiai įvardinti vienintelį likusį konkretų su tabako gaminiais susijusį gaminį - rūkomąjį žolinį gaminį, kuriam ir būtų taikomos šios nuostatos.

4.                   Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnyje dėstomo įstatymo 151 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti nelogiškas, perteklines ir viena kitai iš dalies prieštaraujančias nuostatas, iš kurių viena siekiama nustatyti draudimo mažmeninės prekybos vietose viešai eksponuoti (demonstruoti) tabako gaminius ir su tabako gaminiais susijusius gaminius netaikymą elektroninių cigarečių ir jų pildyklių atžvilgiu, o kita – kad toks draudimas elektroninėms cigaretėms ir jų pildyklėms, kurios būtų pardavinėjamos tik vaistinėse, vis dėlto taip pat taikomas. Atsižvelgiant į tai, kad vaistinės taip pat būtų laikomos mažmeninės prekybos vietomis, siūlomas reguliavimas yra perteklinis ir nereikalingas, o keičiamo įstatymo 2 straipsnyje dėstomo įstatymo 151 straipsnio 1 dalyje nustatytas draudimas viešai eksponuoti (demonstruoti) tabako gaminius ir su tabako gaminiais susijusius gaminius būtų taikomas ir vaistinėse parduodamoms elektroninėms cigaretėms ir jų pildyklėms. Atitinkamai perteklinis yra ir siūlomas keičiamo įstatymo 2 straipsnyje dėstomo įstatymo 151 straipsnio 2 dalies pakeitimas. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, projekto 2 straipsnio reikėtų atsisakyti kaip perteklinio.

5.                   Pažymėtina, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 ir 2 dalyse dėstomos siūlomos įstatymo 26 straipsnio 9 ir 10 dalių redakcijos nieko nesiskiria nuo keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 ir 2 dalyse pateiktų šių dalių formuluočių. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsniu turėtų būti keičiama tik keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalis, kurioje dėstomas įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punktas. Kitaip sakant, projekto 3 straipsnio pavadinimas turėtų būti dėstomas taip: „4 straipsnio pakeitimas“, pakeitimų esmė – „Pakeisti 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip“. Atitinkamai dėstomoje dalyje turėtų būti dėstoma nauja įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punkto redakcija.

6.                       Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje dėstomo įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad už šio įstatymo 14 straipsnio 8 dalies pažeidimą ekonominę sankciją (baudą) skirtų Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas. Kartu teikiamame Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 10, 11, 12, 14, 15, 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte (Reg. Nr. XIVP-2920) siūloma papildyti 14 straipsnį 8 dalimi, joje nustatant, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Taigi, nėra aišku, ar projektu siūloma suteikti įgaliojimus Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui skirti ekonomines sankcijas už tai, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis prekiaus ne vaistinės veiklos licenciją turinys asmenys, ar, vis dėlto, kad vaistinės šiais gaminiais prekiaus nesilaikant farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Pirmuoju atveju, siūlomas reguliavimas būtų perteklinis, nes įstatymo 26 straipsnio 2 dalyje jau nustatyta, kad už tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako gamybą, laikymą ir prekybą jais pažeidžiant šio Įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje arba 14 straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus (neturint nustatyta tvarka išduotos licencijos) juridiniai asmenys, užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų iki aštuonių tūkstančių šešių šimtų aštuoniasdešimt aštuonių eurų bauda (šias baudas ir skiria Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas). Antruoju atveju, toks reguliavimas būtų laikomas pertekliniu ir ne šio įstatymo reguliavimo dalyku, nes vaistinių veiklą bei atsakomybę už atitinkamą farmacinę veiklą nustatančių teisės aktų reikalavimų pažeidimą nustato Farmacinės veiklos įstatymas, Administracinių nusižengimų kodeksas bei kiti įstatymai. Be to, akivaizdu, kad už farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimą sankciją vaistinei turėtų skirti ne Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, kaip galėtų būtų implikuojama pagal siūlomą įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punkto redakciją. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manytina, kad projekto 3 straipsniu siūlomas įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punkto pakeitimas yra perteklinis ir iš dalies ydingas dėl galimo netinkamo jo taikymo.

7.                       Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalį, veiklos, susijusios su tabako gaminiais ir su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, priežiūrą, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatomis, pagal kompetenciją vykdo Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, savivaldybių vykdomosios institucijos, Valstybinė mokesčių inspekcija, muitinė, policija, kitos valstybinės priežiūros ir teisėsaugos institucijos, manytina, kad dėl šio projekto turi būti gauta Vyriausybės išvada.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

E. Drėgvaitė, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]