LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MIŠKŲ ĮSTATYMO NR. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 IR 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

Nr. XIIIP-3491

 

2019-10-09 Nr. 107-P-26

Vilnius

 

 

1.                  Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Juozas Imbrasas, komiteto nariai: Kęstutis Bacvinka, Linas Balsys, Aistė Gedvilienė, Simonas Gentvilas, Petras Nevulis, Kęstutis Mažeika, Andrius Mazuronis, Paulius Saudargas, Artūras Skardžius, Virginija Vingrienė.

Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Jolita Jakučionytė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: Seimo narys Algimantas Salamakinas, Aplinkos viceministrė Rasa Vaitkevičiūtė, Aplinkos viceministrė Justina Grigaravičienė.

2.                             Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

             Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2019-06-04)

 

3

 

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

                 Pagal projekto 3 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnio 5 dalį bei projekto 5 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalį bei kitas projekto nuostatas, keičiamame įstatyme siūloma nustatyti, kad miškų urėdija patikėjimo teise valdo, naudoja valstybinius miškus ir jais disponuoja, vykdo juose kompleksinę miškų ūkio veiklą ir atlieka kitas valstybines funkcijas. Pažymėtina, kad teikiamo įstatymo projekte bei su juos susijusiuose įstatymų projektuose nėra konkrečiai įvardijama kokia tai būtų valstybės įmonė. Atkreiptinas dėmesys, kad Seime šiuo metu priėmimo stadijoje svarstomas Vyriausybės teiktas Lietuvos Respublikos žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo Nr. XI-1307 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-3252(2)), kurio 7 straipsniu keičiamo minėto įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 4 punkte siūloma vietoj formuluotės „miškų urėdija“ įrašyti formuluotę „valstybės įmonė Valstybinių miškų urėdija“, t. y., konkrečiai įvardijama valstybės įmonė (šio projekto aiškinamajame rašte Vyriausybė nurodė, kad siūlomi pakeitimai atliekami dėl atliktos miškų urėdijų reformos). Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nereikėtų teikiamo įstatymo projekto, su juo susijusių įstatymų projektų bei minėto įstatymo projekto Nr. XIIIP-3252(2) nuostatas suderinti tarpusavyje. Jeigu būtų apsispręsta įstatymuose vartoti sąvoką ,,miškų urėdija“, svarstytina, ar konkretų valstybės įmonės pavadinimą nereikėtų nurodyti Miškų įstatymo 2 straipsnio 21 dalyje pateiktame šios sąvokos apibrėžime.

Nepritarti

Įstatymo projekte  Nr. XIIIP-3252(2) atsisakyta siūlymo keisti formuluotę.

 

3.                            Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

             Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos miško savininkų asociacija

 (2019-10-08)

 

5

2

 

Pasiūlymas:

Papildyti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti Vyriausybės nustatyta tvarka miško valstybinių miškų valdytojams nustatomi privalomieji 5 procentų atskaitymai į valstybės biudžetą iš pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką. [...]“

Nepritarti

Ne šio įstatymo projekto teisinis reguliavimas.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai

Juozas Olekas,

Algimantas Salamakinas,

Vytautas Kamblevičius

(2019-05-31)

2

 

 

 

Pakeisti ir papildyti šiuos įstatymo projekto straipsnius:

 

2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Valstybinę miško žemę patikėjimo teise valdo miškų urėdija urėdijos, valstybinių rezervatų direkcijos, nacionalinių parkų direkcijos, savivaldybės ir kiti juridiniai asmenys. Valstybinės miško žemės sklypai patikėjimo teise perduodami šiems subjektams Vyriausybės nutarimais valstybinėms funkcijoms įgyvendinti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo nustatyta tvarka.“

2. Pakeisti 4 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Laisvos valstybinės žemės fonde esantys ir nepanaudoti nuosavybės teisėms atkurti valstybinių miškų sklypai, kurie yra įsiterpę į valstybinės reikšmės miškus arba su jais ribojasi, arba yra 5 hektarų ir didesni ir turi privažiavimo kelius, Vyriausybės nutarimais perduodami patikėjimo teise valdyti miškų urėdijai urėdijoms. Kiti nuosavybės teisėms atkurti nepanaudoti valstybinių miškų sklypai parduodami aukcionuose, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip.“

Nepritarti

Analogiškas pasiūlymas dėl daugybinio įmonių modelio valstybinių miškų valdymui (daugiau kaip 1 miškų urėdija) svarstytas ir atmestas dar pirminio Miškų įstatymo pakeitimo dėl miškų urėdijų pertvarkos metu, kuomet buvo pasirinktas vienos centralizuotai valdomos įmonės modelis.

Atkreiptinas dėmesys, kad Konstitucinis Teismas 2019 m. balandžio 16 d. nutarimu Nr. KT12-N4/2019 bylos Nr. 4/2018 nors ir pripažino būtinybę Miškų įstatymu įtvirtinti konkretų valstybinių miškų valdymo modelį, tačiau nepripažino poreikio ir būtinybės keisti nustatyto miškų ūkio valdymo modelio, pagal kurį Lietuvoje veikia viena valstybės įmonė Valstybinių miškų urėdija. Priešingai, Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad „<...> Vyriausybės 2017 m. rugpjūčio 2 d. nutarimas Nr. 647 „Dėl sutikimo reorganizuoti valstybės įmones miškų urėdijas“, kuris, kaip minėta, buvo priimtas vadovaujantis ne tik Miškų įstatymo, bet ir kitų įstatymų nuostatomis (Civilinio kodekso 2.97 straipsnio 3 dalimi ir Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 18 straipsniu), laikytinas galiojančiu ir oficialiai paskelbus šį Konstitucinio Teismo nutarimą.“, tokiu būdu konstatuodamas, kad Lietuvoje ir toliau gali likti veikti vienos valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos modelis.

2.

Seimo nariai

Juozas Olekas,

Algimantas Salamakinas,

Vytautas Kamblevičius

(2019-05-31)

3

 

 

3 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 5 straipsnio 2 dalies 8 punktą:

„8) Vyriausybės pavedimu įgyvendina miškų urėdijos urėdijų savininko teises ir pareigas;“.

2. Pakeisti 5 straipsnio 2 dalies 9 punktą:

„9) nustato miškų urėdijai urėdijoms privalomąsias miško įveisimo, atkūrimo, apsaugos, tvarkymo darbų ir gamtotvarkos priemonių miškuose įgyvendinimo normas;“.

3. Pakeisti 5 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Miškų urėdija urėdijos atlieka šias valstybines funkcijas:

1) patikėjimo teise valdo, naudoja valstybinius miškus ir jais disponuoja įstatymų nustatyta tvarka, taip pat vykdo juose kompleksinę miškų ūkio veiklą;

2) miškuose, nesvarbu, kokia yra jų nuosavybės forma, įgyvendina bendrą valstybinę miško priešgaisrinės apsaugos sistemą;

3) Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja ir (ar) įgyvendina bendrą miško kelių priežiūrą ir taisymą (remontą) visų nuosavybės formų miškuose;

4) diegia pažangias miškų įveisimo, atkūrimo, apsaugos, tvarkymo ir miško išteklių naudojimo technologijas.“

Nepritarti

Žiūrėti argumentus pasiūlymui Nr.1

3.

Seimo nariai

Juozas Olekas,

Algimantas Salamakinas,

Vytautas Kamblevičius

(2019-05-31)

5

 

 

5 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Lietuvos Respublikoje Valstybės įmonės  miškų urėdija urėdijos  yra  ribotos civilinės atsakomybės vieši juridiniai asmenys, kurių  tikslas – teikti viešąsias paslaugas, vykdyti kitą veiklą, siekiant tenkinti viešuosius interesus. Valstybės įmonės miškų urėdijos nuosavybės teise priklauso  valstybei, veikia pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymą, vykdo kompleksinę miškų ūkio veiklą valstybiniuose miškuose, Vyriausybės nustatyta tvarka teikia viešąsias  paslaugas, didmeninėje ir mažmeninėje prekyboje parduoda žaliavinę medieną, miško kirtimo liekanas ir nenukirstą mišką.  Viena  miškų urėdija  patikėjimo teise valdo 22-55 tūkstančius hektarų valstybinių miškų. Miškų urėdijos Civilinio kodekso ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka jungtinės veiklos sutarties pagrindu gali kooperuoti lėšas ilgalaikiam turtui, skirtam kompleksinei miškų ūkio veiklai vykdyti įsigyti. Jungtinės veiklos sutarties įgyvendinimo kontrolę nustatyta tvarka vykdo Aplinkos ministerija ar jos įgaliota institucija. Didmeninė prekyba valstybiniuose miškuose pagaminta žaliavine mediena ir miško kirtimo liekanomis vykdoma per elektroninę medienos pardavimo sistemą organizuojant aukcionus ilgalaikėms (nuo trijų iki dešimties metų trukmės), pusmetinėms (šešių mėnesių trukmės) ir trumpalaikėms (iki trijų mėnesių trukmės) sutartims sudaryti. Mažmeninėje prekyboje parduodama iki 7 procentų metinės pagrindinių miško kirtimų normos ir miško tarpinio naudojimo apimties. Mažmeninėje prekyboje parduodamas nenukirstas miškas ir žaliavinė mediena, prioritetą teikiant malkinės medienos pardavimui gyventojams.“

2. Pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti ir gamtotvarkos priemonėms miškuose įgyvendinti Vyriausybės nustatyta tvarka miško valdytojams nustatomi privalomieji 5 procentų atskaitymai į valstybės biudžetą iš pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką. Šie atskaitymai įtraukiami į valstybės biudžeto pajamas ir naudojami bendrosioms miškų ūkio reikmėms ir gamtotvarkos priemonėms miškuose finansuoti (miškų inventorizavimui, apskaitai, valstybinių miškų miškotvarkos projektams rengti, bendrai, nepriklausomai nuo nuosavybės formos, valstybinei miško priešgaisrinės apsaugos sistemai organizuoti ir išlaikyti, stichinių nelaimių padariniams ir masinių ligų bei kenkėjų židiniams likviduoti, miško mokslo ir projektavimo darbams, privačių miškų savininkams konsultuoti bei mokyti, privačių miškų savininkų organizacinėms struktūroms kurtis, miško kelių ir susijusių miško žemės sausinimo sistemų įrenginių priežiūrai ir taisymui (remontui), informacijai apie miškus viešinti, Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų vykdomoms programoms miškų ūkio ir gamtotvarkos priemonių miškuose srityse bei kitoms bendrosioms miškų ūkio reikmėms ir gamtotvarkos priemonėms miškuose finansuoti). Lėšas administruoja ir jų naudojimo tvarką nustato Aplinkos ministerija.“

Nepritarti

Žiūrėti argumentus pasiūlymui Nr.1

Valstybės įmonių (įskaitant ir miškų urėdiją) esminis veiklos reguliavimas, įskaitant nuosavybę, paskirtį ir pagrindinę veiklą, yra reglamentuoti Valstybės ir savivaldybių įmonių įstatyme, todėl pakartotinis to įvardinimas Miškų įstatyme būtų perteklinis.

4.

Seimo narys

Simonas Gentvilas (2019-10-08)

5

2

 

Argumentai:

5 procentų atskaitymai į valstybės biudžetą iš pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką yra žalingas mokestis Lietuvos miškų sektoriui, neskatina savalaikės, racionalios miškų ūkininkavimo veiklos.

Apyvartiniai mokesčiai yra taikomi siekiant mažinti kenksmingą vartojimą, ūkinę veiklą. Miškų kirtimų apribojimai yra nustatomi Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme, priskiriant miškus vienai iš 4 miškų grupių bei numatant tikslines priemones miškotvarkos projektuose. Todėl siūloma atsisakyti apyvartinio pobūdžio mokesčio.

Pasiūlymas:

Papildyti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti Vyriausybės nustatyta tvarka miško valstybinių miškų valdytojams nustatomi privalomieji 5 procentų atskaitymai į valstybės biudžetą iš pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką. [...]“

Nepritarti

Ne šio įstatymo projekto teisinis reguliavimas.

5.

Seimo nariai

Juozas Olekas,

Algimantas Salamakinas,

Vytautas Kamblevičius

(2019-05-31)

8

 

 

8 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 18 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

18 straipsnis. Miško apsauga nuo gaisrų ir stichinių nelaimių

1. Miškuose, nepaisant jų nuosavybės formos, privalo būti sukurta ir palaikoma bendra valstybinė miško priešgaisrinės apsaugos sistema, apimanti stebėjimo, profilaktines ir priešgaisrines saugos priemones. Šią sistemą rengia ir jos įgyvendinimą Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja miškų urėdija urėdijos  kartu su savivaldybėmis ir kitomis kompetentingomis institucijomis. Miško valdytojai, savininkai, naudotojai ir lankytojai privalo laikytis teisės aktais patvirtintų miškų priešgaisrinės apsaugos reikalavimų.

2. Bendra miško priešgaisrinės apsaugos sistema finansuojama Bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo programos ir miškų urėdijos urėdijų  lėšomis. Miško valdytojai ir savininkai savo lėšomis įgyvendina profilaktines priešgaisrines saugos priemones (įrengia priešgaisrines juostas ir laužavietes, valo užšlemštą mišką ir kita).

3. Aplinkos ministras nustato specialiąsias apsaugos ir stichinių nelaimių padarinių šalinimo miškuose priemones, privalomas visiems miško valdytojams, savininkams ir naudotojams, kai savivaldybės teritorijoje išdžiūvusių, išverstų, išlaužytų, išdegusių arba kitaip pažeistų medynų tūris sudaro daugiau kaip 25 tūkst. kubinių metrų.“

Nepritarti

Žiūrėti argumentus pasiūlymui Nr.1

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas: pritarti įstatymo projektui, komiteto išvadoms dėl šio projekto ir  teikti Miškų įstatymo Nr. I-671  2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3491(2) bei jo lyginamąjį variantą.

            8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kęstutis Mažeika.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

            PRIDEDAMA. Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671  2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-3491 (2) ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Juozas Imbrasas

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Jolita Jakučionytė