LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ KOMITETO

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL Medžioklės įstatymo Nr. IX-966 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO nR. xivp-3091

 

2024-09-11  Nr. 110-P-26

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, komiteto nariai: Jonas Gudauskas, Sergejus  Jovaiša, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-09-21 Nr. XIVP-3091

1(10)

(2)

(5)

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Medžioklės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 2 dalies 5 punkte siūloma nustatyti, kad be konkurso leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete būtų išduodamas medžiotojui ar medžiotojams, kuris ar kurie yra medžioklės plotų naudotojo, fizinio asmens, kuriam leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius buvo išduotas šio Įstatymo 22 straipsnyje nustatyta tvarka, įpėdiniams, paveldintiems pagal įstatymą. Šios projekto nuostatos diskutuotinos šiais aspektais.

Pirma, projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Mirus medžioklės ploto naudotojui, kuris taip pat buvo nurodytų plotų žemės savininku, įpėdiniui paveldėjus nurodytus žemės plotus, bet negalint tame medžioklės plote gauti leidimo naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius, susidaro situacija, kad nurodytame plote apskritai jokiu pagrindu (t. y. nei konkurso, nei ne konkurso) negali būti išduodamas minėtas leidimas. Tokiu atveju, nesant galimybės užtikrinti medžioklės ploto naudojimo ir valdymo tinkamo tęstinumo, nėra sudaromos sąlygos racionaliai valdyti medžiojamųjų gyvūnų populiacijas, užtikrinti jų gyvybingumą ir apsaugą, racionaliai naudoti medžiojamuosius gyvūnus“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą leidimai naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius konkrečiame medžioklės plotų vienete būtų išduodami mirusio žemės, kurioje yra medžioklės plotų vienetas, savininko įpėdiniams pagal įstatymą. Pažymėtina, kad Civilinio kodekso 5.11 straipsnyje yra nustatytos įpėdinių pagal įstatymą eilės. Atsižvelgiant į Civilinio kodekso 5.50 straipsnio nuostatas, kad įgytų palikimą, įpėdinis turi jį nustatyta tvarka priimti. Civilinio kodekso 5.60 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad įpėdinis pagal įstatymą ar įpėdinis pagal testamentą turi teisę per tris mėnesius nuo palikimo atsiradimo dienos atsisakyti palikimo. Pagal Civilinio kodekso 5.75 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą tuo atveju, jeigu žemę paveldi įpėdinis, kuris pagal Lietuvos Respublikos įstatymus negali turėti nuosavybės teisės į žemę, jis įgyja teisę tik į pinigų sumą, gautą pardavus paveldėtą žemę. Taigi, pagal projekto nuostatas atitinkami leidimai galėtų būti išduodami įpėdiniams, kurie medžioklės plotų vienetą sudarančios žemės galėtų faktiškai ir nepaveldėti, nes nepriėmė palikimo ar pagal įstatymus negali turėti nuosavybės teisės į tokią žemę ir pan., todėl projektas savo turiniu neatitinka projekto aiškinamajame rašte nurodytų projekto tikslų. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete turėtų būti išduodami be konkurso ne medžiotojui (medžiotojams) - medžioklės plotų naudotojo įpėdiniui (įpėdiniams) pagal įstatymą, bet įpėdiniui (įpėdiniams), paveldėjusiems žemę, sudarančią medžioklės plotų vienetą.

Antra, nėra aišku, kokiais argumentais remiantis projekte siūloma nustatyti, kad leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete būtų išduodamas medžiotojui ar medžiotojams, kuris ar kurie yra mirusio medžioklės plotų naudotojo, įpėdinis (įpėdiniai) pagal įstatymą. Pažymėtina, kad pagal projekto nuostatas įpėdiniams pagal testamentą atitinkami leidimai be konkurso nebūtų išduodami. Svarstytina, ar projektu siūlomu teisiniu reguliavimu nebūtų pažeistas asmenų lygiateisiškumo principas, nes įpėdinius pagal įstatymą ir testamentinius įpėdinius įstatymas vertintų nevienodai, nors jie iš esmės nebūtų skirtingose padėtyse, pavyzdžiui, medžiotojais galėtų būti ne tik įstatyminiai, bet ir testamentiniai įpėdiniai, ir taip pat paveldėtų tokios pačios rūšies turtą.

Trečia, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje yra nustatyti reikalavimai, kuriuos turi atitikti asmuo, siekiantis gauti leidimą naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete (pvz., fizinis asmuo turi turėti Lietuvos Respublikoje išduotą medžiotojo bilietą, ne mažesnį kaip 5 metų nepertraukiamą medžiotojo stažą ir medžiotojo selekcininko kvalifikaciją ir nėra pažeidęs šio Įstatymo 14 straipsnio 6 dalies reikalavimų (keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2 punktas)). Atsižvelgiant į tai, iš projekto nuostatų nėra pakankamai aišku, ar minėti reikalavimai būtų taikomi ir medžioklės plotų naudotojo įpėdiniams. Svarstytina, ar, siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatų nereikėtų atitinkamai patikslinti.

Ketvirta, pažymėtina, kad projekto nuostatos būtų taikomos tik tiems medžioklės plotų naudotojo įpėdiniams, kurie paveldėjo turtą iš medžioklės plotų naudotojo, „kuriam leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius buvo išduotas šio Įstatymo 22 straipsnyje nustatyta tvarka“. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 22 straipsnio tikslas buvo nustatyti pereinamojo laikotarpio nuostatas, Seimui 2002 m. birželio 20 d. priėmus Medžioklės įstatymą Nr. IX-966, kuriuo iš esmės buvo pakeistas medžioklės teisinis reguliavimas. Šiuo metu leidimai naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete išduodami pagal keičiamo įstatymo 10 straipsnį. Atsižvelgiant į tai, nei iš projekto, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra pakankamai aišku, kokiais argumentais remiantis projekte siūloma nustatyti, kad leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete be konkurso būtų išduodamas tik tiems medžioklės plotų naudotojo įpėdiniams, kurie paveldėjo turtą iš medžioklės plotų naudotojo, kuriam leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius buvo išduotas šio Įstatymo 22 straipsnyje nustatyta tvarka. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto aiškinamajame rašte nurodytas medžioklės plotų naudojimo ir valdymo tęstinumo principas, sudarant sąlygas racionaliai valdyti medžiojamųjų gyvūnų populiacijas, užtikrinti jų gyvybingumą ir apsaugą, racionaliai naudoti medžiojamuosius gyvūnus, manytina, galėtų būti užtikrintas ir nustatant tokį teisinį reguliavimą, kuriuo leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete be konkurso būtų išduodamas ir tiems medžioklės plotų naudotojo įpėdiniams, kurie paveldėjo turtą iš medžioklės plotų naudotojo, kuriam leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius buvo išduotas šio įstatymo 10 straipsnio nustatyta tvarka. Kitu atveju, svarstytina, ar projektu siūlomu teisiniu reguliavimu nebūtų pažeistas asmenų lygiateisiškumo principas, nes medžioklės plotų naudotojo įpėdinius įstatymas vertintų nevienodai, nors jie iš esmės nebūtų skirtingose padėtyse, nes paveldėtų tokios pačios rūšies turtą.

Pritarti

(Žr. šios išvados 7.2. lentelėje pateiktus KRK pasiūlymus bei KRK patobulintą ĮSTP-ą Nr. XIVP-3091(2))

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-09-21 Nr. XIVP-3091

 

 

 

2. Atsižvelgiant į Vyriausybės ir Aplinkos ministerijos kompetenciją, nustatytą keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkte bei 2 dalies 2 punkte, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

Pritarti iš dalies

Vyriausybės išvados paprašyta 2024-03-22 (Nr. SV-S-1346), tačiau ji negauta. Vadovaujantis Seimo statuto 138 str. 5 dalimi, Vyriausybė išvadas dėl įstatymų projektų turi pateikti Seimui per 30 darbo dienų. Atsižvelgiant į tai, kad Seimo Statute numatyti terminai praleisti, Projektas Komitete svarstomas be Vyriausybės išvados.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-09-21 Nr. XIVP-3091

1(10)

 

 

3. Projektas taisytinas atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. IR-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus.

3.1. Reikėtų atsisakyti projekto 1 straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo.

Pritarti iš dalies

Pastabai pritartina, tačiau KRK patobulintame Projekto Nr. XIVP-3091(2) 1 straipsnyje dėstomos 3 struktūrinės dalys, todėl pastaba nebeaktuali.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-09-21 Nr. XIVP-3091

1(10)

(2)

(5)

3.2. Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme brauktini žodžiai „ir jį išdėstyti taip“.

Pritarti

 

5.

Teisingumo ministerija

2023-10-03 Nr. XIVP-3091

 

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos medžioklės įstatymo Nr. IX-966 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3091 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, jog pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacijos (LMSA) valdybos pirmininkas  dr. Algis Gaižutis

2024-09-05

(2024-09-06 Nr. g-2024-7283)

1(10)

(2)

*

Susipažinome su įstatymo pataisų Projektu, kurio 1 straipsniu siūloma keisti Medžioklės įstatymo 10 straipsnio 2 dalį, ją papildant 5 punktu. Siūlomų pakeitimų esmė- siekis de-facto įtvirtinti galutinį privačios žemės nuosavybės naudojimo ūkinei veiklai- medžioklei- teisės nusavinimą asmenų, kurie nėra tos žemės savininkai, naudai, nes pasiūlymai nukreipti ne į medžiotojų būrelio nariui priklausančios dalies to būrelio, kaip juridinio asmens, priklausančio turto perdavimą paveldėtojams, o apie norimą įstatymu įtvirtinti teisę paveldėti tai, kas nei medžiotojų būreliui, nei jo nariams paprastai nepriklauso- teisę naudoti ūkinei veiklai-medžioklei - kitiems žemės savininkams priklausančią žemę (dažniausiai-be pastarųjų sutikimo). Nes jei yra civilizuota tvarka medžiotojo ar medžiotojų būrelio su žemės savininku sudaroma nuomos ar panaudos sutartis dėl medžioklės veiklos organizavimo – tuomet viskas ir taip sprendžiasi Civilinio kodekso numatyta tvarka. Remiantis Civilinio kodekso 4.47 straipsnio 1 dalies 2 punktu, vienas iš nuosavybės teisės įgijimo pagrindų yra paveldėjimas. Kadangi medžiotojai negali savintis nuosavybės teisės į žemę, kuri teisėtai yra kitų asmenų nuosavybė, tai įtvirtinti siūlomą tokios neturimos teisės paveldėjimą būtų juridinis absurdas. Dėl to negalime pritarti tokiam įstatymo pataisų Projektu ir siūlome jį atmesti.

Nepritarti

Šiuo projektu nesiekiama medžiotojų naudai nusavinti privačios žemės savininkų žemę. Žemės sklypų savininkų teisės, susijusios su medžioklės plotų vienetų sudarymu ir medžiojamųjų gyvūnų išteklių naudojimu juose įtvirtintos Medžioklės įstatymo 13 straipsnyje. Šio straipsnio 2 d. nustatytos žemės sklypo savininko teisės uždrausti medžioti jam priklausančiame žemės sklype, panaikinti ankstesnį draudimą medžioti arba nustatyti papildomas medžiojimo jam priklausančiame žemės sklype sąlygas, kuriomis jis gali pasinaudoti medžioklės plotų vieneto sudarymo ar jo ribų pakeitimo projekto rengimo metu arba bet kuriuo metu vėliau.

Taip pat Medžioklės įstatymo 12 str. 2 d. 3 punkte įtvirtinta, kad Medžioklės plotų naudotojas privalo: <...> gauti žemės sklypo savininko sutikimą ar valdytojo leidimą arba sudaryti su juo atitinkamą sutartį dėl biotechninių priemonių taikymo ir stacionarių medžioklės įrenginių statymo bei eksploatavimo jo žemėje;<...>“

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: papildomas komitetas nepaskirtas.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam Medžioklės įstatymo Nr. IX-966 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3091(2) ir komiteto išvadoms bei Komiteto pasiūlymams.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Kaimo reikalų komitetas

2024-09-11

1(10)

1(2)

(3)

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 1 dalies pastabą, siūloma atsisakyti nebeaktualios ir netaikomos Projekte įtvirtintos nuorodos į įstatymo 22 straipsnį, kurios tikslas  buvo nustatyti pereinamojo laikotarpio nuostatas. Šiuo metu   leidimai naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete (toliau – Leidimas) išduodami pagal keičiamo įstatymo 10 straipsnį. Taip pat, siekiant teisinio aiškumo, siūloma tikslinti keičiamo Įstatymo 10 str. 2 d. 3 punktą, nurodant, kad  pasibaigus Leidimo galiojimo terminui, naujas Leidimas išduodamas tik tinkamai vykdžiusiam Leidime nustatytas sąlygas naudotojui.

 

Pasiūlymas:

1 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 10 straipsnio 2 dalies 3 punktą:

„3) naujas leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete išduodamas medžioklės plotų naudotojams Įstatymo 22 straipsnyje nustatyta tvarka naudotojui išduodamas pasibaigus ankstesniojo leidimo galiojimo terminui, jeigu medžioklės plotų naudotojas tinkamai vykdė leidime nustatytas sąlygas;“.

Pritarti

 

2.

Seimo Kaimo reikalų komitetas

2024-09-11

1(10)

2(2)

(5)

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 1 dalį bei į Projekto Nr. XIVP-3091(2) 1 str. 1 d. keičiamo Įstatymo 10 str. 2 d. 3 p. pakeitimą, siūloma atitinkamai patikslinti Projekto Nr. XIVP-3091 1 straipsniu keičiamo  Įstatymo 10 str. 2 dalies 5 punktą.

 

Pasiūlymas:

2. Papildyti 10 straipsnio 2 dalį nauju 5 punktu:

5) leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete išduodamas mirusio medžioklės plotų naudotojo, turėjusio leidimą naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete, įpėdiniams.

Pritarti

 

3.

Seimo Kaimo reikalų komitetas

2024-09-11

1(10)

3(6)

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 1 dalį bei siekiant nustatyti  terminą, per kurį įpėdiniai turi kreiptis išduoti Leidimą, taip pat siekiant išvengti ilgai trunkančios situacijos, kai nesant medžioklės plotų naudotojo medžiojamieji gyvūnai padaro žalos žemės ar miškų ūkiui, bet nėra asmens, pagal Įstatymą atsakingo už šių gyvūnų padarytos žalos atlyginimą, siūloma papildyti keičiamo Įstatymo 10 straipsnį nauja 6 dalimi, kuria: įtvirtinamas 3 mėn. terminas, per kurį turi būti pateikiamas prašymas Leidimui gauti; papildoma, kad Įpėdiniui, siekiančiam gauti tokį Leidimą, taikomi šio Įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai;   kad prašymą išduoti Leidimą teikia vienas iš įpėdinių visų įpėdinių rašytiniu susitarimu; kad Įpėdiniui per 3 mėnesius nuo palikimo atsiradimo dienos nepateikus pašymo išduoti Leidimą, Leidimas išduodamas organizuojant konkursą.

 

Pasiūlymas:

3. Papildyti 10 straipsnį nauja 6 dalimi:

 „6. Šio straipsnio 2 dalies 5 punkte nurodytu atveju, mirusio medžioklės plotų naudotojo, turėjusio leidimą naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete, įpėdinis, siekiantis gauti leidimą naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete, prašymą Aplinkos apsaugos departamentui turi pateikti per 3 mėnesius nuo palikimo atsiradimo dienos. Įpėdiniui, siekiančiam gauti tokį leidimą, taikomi šio straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai. Jeigu mirusio medžioklės plotų naudotojo įpėdinių yra ne vienas, prašymą išduoti leidimą naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete teikia vienas iš įpėdinių visų įpėdinių rašytiniu susitarimu. Įpėdiniui per 3 mėnesius nuo palikimo atsiradimo dienos nepateikus pašymo išduoti leidimą naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete, leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius šiame medžioklės plotų vienete išduodamas organizuojant konkursą.“

Pritarti

 

4.

Seimo Kaimo reikalų komitetas

2024-09-11

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekte numatyta Įstatymo įsigaliojimo data „2023 m. lapkričio 1 d.“ praleista, kad  aplinkos ministras iki įsigaliojant įstatymui turėtų priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus bei į  tikėtiną Projekto svarstymo Seime laiką,  siūloma datą tikslinti.

Pasiūlymas:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. lapkričio 1 d. 2025 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos aplinkos ministras iki šio įstatymo įsigaliojimo 2024 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kęstutis Mažeika.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Medžioklės įstatymo Nr. IX-966 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3091(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Simantė Kairienė