Projekto
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
NOTARIATO ĮSTATYMO NR. I-2882 3, 4, 6, 7, 101, 103, 104, 22, 23, 271, 28, 281, 34, 42, 66, 72, 73 STRAIPSNIų IR V SKYRIAUS PAVADINIMO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 72 IR 521 STRAIPSNIAIS
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„3 straipsnis. Teisė eiti notaro pareigas
Notarai į pareigas skiriami viešo konkurso būdu.
Notaru gali būti fizinis asmuo, jeigu jis:
1) yra Europos Sąjungos valstybės narės ar kitos Europos ekonominės erdvės susitarimo dalyvės, ar Šveicarijos Konfederacijos pilietis;
2) moka valstybinę kalbą;
3) turi teisės bakalauro ir teisės magistro
kvalifikacinius laipsnius) arba teisininko profesinį kvalifikacinį laipsnį
(vienpakopį teisinį universitetinį išsilavinimą)aukštojo mokslo
kvalifikaciją, įgytą baigus universitetines teisės studijų krypties pirmosios
ir antrosios studijų pakopų ar vientisąsias studijas, arba jai lygiavertę
aukštojo mokslo kvalifikaciją;
4) ne mažiau kaip dvejus metus buvo kandidatu į notarus
(asesoriumi) ir išlaikė notaro kvalifikacinį egzaminą arba yra turi
socialinių mokslų srities teisės krypties mokslo daktaro laipsnį socialinių
mokslų daktaras ar habilituotas daktaras, turi ne mažesnį kaip
penkerių metų pedagoginio ar mokslinio darbo stažą ir atliko ne trumpesnę kaip
šešių mėnesių notaro praktiką, arba turi ne mažesnį kaip penkerių metų teisinio
darbo stažą, išlaikė notaro kvalifikacinį egzaminą ir atliko ne trumpesnę kaip
šešių mėnesių notaro praktiką. Teisiniu darbu laikoma veikla, nurodyta Lietuvos
Respublikos Vyriausybės patvirtintametvirtinamame teisinių
pareigybių sąraše. Teisinio darbo stažas skaičiuojamas nuo tada, kai asmuo
įgijo teisininko kvalifikaciją ir pradėjo dirbti teisinį darbą. Notaro
kvalifikacinio egzamino rezultatai galioja penkerius metus nuo egzamino
išlaikymo dienos. Jeigu per penkerius metus nuo notaro kvalifikacinio egzamino
išlaikymo dienos asmuo pradeda eiti notaro pareigas, jo rezultatų galiojimo
terminas pratęsiamas tol, kol jis eina notaro pareigas. Notarai, kurie
dalyvauja viešame konkurse eiti notaro pareigas kitoje savivaldybėje, nuo
notaro kvalifikacinio egzamino atleidžiami, jeigu jie jau buvo išlaikę notaro
kvalifikacinį egzaminą. Notaro kvalifikacinio egzamino nuostatus ir Notaro
praktikos atlikimo tvarkos aprašą tvirtina Lietuvos Respublikos teisingumo
ministras;
5) yra nepriekaištingos reputacijos;
6) yra ne vyresnis kaip 70 metų;
7) laimėjo viešą konkursą eiti notaro pareigas. Notaras ar
viešą konkursą eiti notaro pareigas laimėjęs ir nepradėjęs vykdyti notaro
veiklos asmuo dalyvauti viešame konkurse eiti notaro pareigas gali ne anksčiau
kaip po penkerių metų nuo laimėto konkurso eiti notaro pareigas dienos. Viešo
konkurso eiti notaro pareigas nuostatus tvirtina Lietuvos Respublikos
teisingumo ministras;.
Asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos ir skiriamas notaru, jeigu:
1) jis buvo nuteistas už nusikaltimą, kol teistumas
neišnykęs arba nepanaikintas ir nepraėjo ne mažiau kaip penkeri metai nuo
bausmės atlikimo ar atleidimo nuo bausmės atlikimo dienos yra padaręs labai sunkų nusikaltimą ir:
a) yra nuteistas ir nuo bausmės atlikimo arba atleidimo nuo bausmės atlikimo dienos nėra praėję dvylika metų;
b) yra atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 36 straipsnyje nurodytu atveju, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję penkeri metai arba yra atleistas Baudžiamojo kodekso 391 straipsnyje nurodytu atveju, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję dešimt metų;
2) yra padaręs sunkų nusikaltimą ir:
a) yra nuteistas ir nuo bausmės atlikimo, bausmės vykdymo atidėjimo ar atleidimo nuo bausmės atlikimo dienos nėra praėję dešimt metų;
b) yra atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės Baudžiamojo kodekso 36 straipsnyje nurodytu atveju, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję ketveri metai arba yra atleistas kitais atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės pagrindais, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję aštuoneri metai;
3) yra padaręs apysunkį nusikaltimą ir:
a) yra nuteistas ir nuo bausmės atlikimo, bausmės vykdymo atidėjimo ar atleidimo nuo bausmės atlikimo dienos nėra praėję aštuoneri metai;
b) yra atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės
Baudžiamojo kodekso 36 ar
37 straipsnyje nurodytais atvejais, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję treji
metai arba atleistas kitais atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės pagrindais,
bet nuo atleidimo dienos nėra praėję šešeri metai;
4) yra padaręs nesunkų nusikaltimą ir:
a) yra nuteistas ir nuo bausmės atlikimo, bausmės vykdymo atidėjimo ar atleidimo nuo bausmės atlikimo dienos nėra praėję penkeri metai;
b) yra atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės Baudžiamojo kodekso 36 ar 37 straipsnyje nurodytais atvejais, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję dveji metai arba yra atleistas kitais atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės pagrindais, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję treji metai;
2)5)
jis buvo nuteistas už yra padaręs
tyčinį baudžiamąjį nusižengimą, jeigu nuo apkaltinamojo nuosprendžio
įsiteisėjimo ar atleidimo nuo bausmės dienos nepraėjo penkeri metai ir:
a) yra nuteistas ir nuo bausmės atlikimo, bausmės vykdymo atidėjimo ar atleidimo nuo bausmės atlikimo dienos nėra praėję treji metai;
b) yra atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės Baudžiamojo kodekso 36 ar 37 straipsnyje nurodytais atvejais, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję vieni metai arba yra atleistas kitais atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės pagrindais, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję dveji metai;
3) jis buvo pripažintas kaltu dėl nusikalstamos
veikos padarymo, bet nuo baudžiamosios atsakomybės atleistas, ir nuo
nuosprendžio įsiteisėjimo dienos nepraėjo penkeri metai;
4)6)
jis buvo yra atleistas iš darbo, pareigų ar neteko
yra netekęs teisės verstis tam tikra veikla dėl to, kad neatitiko
neatitinka įstatymuose keliamo keliamų nepriekaištingos
reputacijos reikalavimo reikalavimų, arba buvo yra pašalintas ar
atleistas iš teisėjo, prokuroro, advokato, advokato padėjėjo, notaro, kandidato
į notarus (asesoriaus), notaro atstovo ar antstolio, antstolio atstovo,
antstolio padėjėjo pareigų už profesinės ar tarnybinės veiklos pažeidimus arba
ar iš valstybės tarnybos už profesinės ar tarnybinės veiklos
pažeidimus valstybės tarnautojo pareigų už šiurkštų tarnybinį
nusižengimą, arba yra pripažintas padaręs tarnybinį nusižengimą, už kurį turėtų
būti skirta tarnybinė nuobauda – atleidimas iš pareigų, arba yra atleistas iš
darbo už šiurkštų darbo pareigų pažeidimą ir nuo atleidimo iš darbo, pareigų ar
teisės verstis tam tikra veikla netekimo arba pripažinimo padarius tarnybinį
nusižengimą, už kurį turėtų būti skirta tarnybinė nuobauda – atleidimas iš
pareigų, ir nuo atleidimo dienos nepraėjo nėra praėję penkeri
treji metai;
7) yra atleistas arba pašalintas iš skiriamų ar renkamų pareigų dėl priesaikos ar pasižadėjimo sulaužymo arba pareigūno vardo pažeminimo ir nuo atleidimo arba pašalinimo iš pareigų dienos nėra praėję treji metai;
5)8) jis piktnaudžiauja alkoholiu, psichotropinėmis,
narkotinėmis ar kitomis psichiką veikiančiomis medžiagomis vartoja psichotropines, narkotines ar kitas psichiką veikiančias
medžiagas ne medicinos tikslais;
6)9) jo elgesys ar veikla nesuderinama su Lietuvos
Respublikos notarų etikos kodekso reikalavimais.
Jeigu asmuo padaro korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką, kuri suprantama taip, kaip apibrėžiama Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme, šio straipsnio trečiojoje dalyje nurodyti terminai, kai asmuo nelaikomas esąs nepriekaištingos reputacijos, ilginami vienu trečdaliu.
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija ir Notarų
rūmai turi teisę gauti iš visų teisėsaugos institucijų, valstybės ir
savivaldybių institucijų, valstybės registrų ir informacinių sistemų, kurios suprantamos taip, kaip apibrėžiamos
Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme, (toliau
– informacinės sistemos)
informaciją, dokumentus ar duomenis
(įskaitant asmens duomenis), reikalingus įsitikinti, kad asmuo atitinka šio
straipsnio antrojoje, ir trečiojoje ir ketvirtojoje dalyse
nustatytus reikalavimus.“
2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Eilinė notaro atestacija vykdoma praėjus vieniems
metams nuo notaro profesinės veiklos pradžios, o vėliau – periodiškai, ne rečiau
kaip kas penkeri metai. Notaras, grįžęs iš vaiko priežiūros atostogų,
atestuojamas ne anksčiau kaip po vienų metų profesinės veiklos. Neeilinė notaro
atestacija gali būti vykdoma, kai yra teismo sprendimas, kuriuo atliktas
notarinis veiksmas pripažintas neteisėtu dėl notaro profesinės veiklos
pažeidimų, kai esama abejonių, ar notaras tinkamai laikosi Lietuvos Respublikos
pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo reikalavimų, taip
pat kitais pagrindais, kurie leidžia pagrįstai abejoti notaro kvalifikacija.
Neeilinė notaro atestacija vykdoma motyvuotai pareikalavus Lietuvos Respublikos
teisingumo ministrui, Notarų rūmų prezidiumui, ar Notarų garbės
teismui.“
3 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 6 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Notaro darbo vieta yra notaro biuras. Notaro biuras nėra
civilinių teisinių santykių, įskaitant komercinę ūkinę veiklą, subjektas.
Notarų biurai steigiami Lietuvos Respublikos teisingumo ministro įsakymu Notarų
rūmų prezidiumo nutarimu. Vienas notaras gali turėti vieną notaro biurą. Du
ir daugiau notarų, einančių notaro pareigas toje pačioje savivaldybėje ar
savivaldybėse, kurių centras yra tame pačiame mieste, gali turėti vieną bendrą
notarų biurą. Dėl bendro notarų biuro darbo organizavimo ir veiklos notarai
sudaro sutartį. Kiekvienas notaras, dirbantis bendrame notarų biure, notarinius
veiksmus atlieka savo vardu ir asmeniškai atsako už savo pareigų atlikimą.
Notarų rūmų prezidiumo nutarimas dėl notaro biuro steigimo gali būti skundžiamas
Lietuvos Respublikos teisingumo ministrui.“
2. Pakeisti 6 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Reikalavimus, keliamus notarų biurams ir notarų darbo
laikui, nustato Lietuvos Respublikos teisingumo ministras, atsižvelgdamas į
tai, kad notaro biuro patalpose turi būti sudarytos tinkamos sąlygos kultūringai
aptarnauti gyventojus asmenis ir užtikrinti notarinių veiksmų
paslapties išsaugojimą.“
4 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija ir
Notarų rūmai pagal kompetenciją Lietuvos Respublikos teisingumo ministro
nustatyta tvarka kontroliuoja, Kaipkaip notarai
laikosi notarų biurams ir notarų darbo laikui keliamų reikalavimų, organizuoja
asmenų priėmimą, laikosi notarinio registro, tvirtinamųjų įrašų ir
notarinių liudijimų formų pildymo taisyklių, organizuoja asmenų priėmimą,
rengia, tvarko, saugo ir naudoja savo veikloje sudarytus dokumentus, taip
pat kaip laikosi Lietuvos Respublikos Vyriausybės priimtų teisės aktų, reglamentuojančių notarų atlyginimo už
notarinių veiksmų atlikimą, sandorių projektų parengimą, konsultacijas ir
technines paslaugas dydžių (įkainių) nustatymo bei atleidimo nuo šio atlyginimo
mokėjimo tvarką, ir kitų Lietuvos Respublikos teisingumo
ministro patvirtintuosetvirtinamuose teisės aktuose nustatytų
notarų profesinės veiklos reikalavimų, pagal kompetenciją Lietuvos
Respublikos teisingumo ministro nustatyta tvarka kontroliuoja Lietuvos
Respublikos teisingumo ministerija ir Notarų rūmai. Į notarų veiklos
tarnybinę priežiūrą neįeina notarų atliekamų notarinių veiksmų teisėtumo
priežiūra.“
2. Papildyti 7 straipsnį nauja 4 dalimi:
„Notarų rūmai, vykdydami šio įstatymo 67 straipsnio pirmosios dalies 6 punkte numatytą kontrolės funkciją, turi teisę atlikti šio įstatymo 72 straipsnyje nurodytą kontrolinį patikrinimą neatskleisdami jį atliekančio asmens tapatybės (toliau – kontrolinis patikrinimas).“
3. Buvusias 7 straipsnio 4 ir 5 dalis laikyti atitinkamai 5 ir 6 dalimis.
5 straipsnis. Įstatymo papildymas 72 straipsniu
Papildyti Įstatymą 72 straipsniu:
„72 straipsnis. Kontrolinis patikrinimas
Kontrolinio patikrinimo pagrindas gali būti tokie nesąžiningos profesinės veiklos veiksmai, kurių patikrinti kitomis kontrolės priemonėmis nėra galimybės arba tai padaryti ypač sudėtinga:
1) išankstinis, klientų teisę laisvai pasirinkti notarą pažeidžiantis notaro susitarimas su fiziniu arba juridiniu asmeniu dėl klientų siuntimo pas tam tikrą notarą;
2) Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų įkainių dydžių neatitinkančių įkainių taikymas klientams ar klientų pritraukimas dovanomis;
3) bet kokios formos atlyginimas fiziniam ar juridiniam asmeniui, kuris atsiunčia pas notarą klientų.
Gavus informacijos apie notaro ar notaro atstovo nesąžiningos profesinės veiklos veiksmus, sprendimą dėl kontrolinio patikrinimo atlikimo priima Notarų rūmų prezidiumas nutarimu. Jeigu gaunama šio straipsnio pirmojoje dalyje nurodyta informacija apie šio prezidiumo nario nesąžiningos profesinės veiklos veiksmus, dėl kontrolinio patikrinimo sprendžiama tam Notarų rūmų prezidiumo nariui nedalyvaujant.
Informacija apie kontrolinį patikrinimą negali būti teikiama tikrinamam notarui, notaro atstovui ir su patikrinimu nesusijusiems asmenims, kol toks patikrinimas nėra baigtas, išskyrus įstatymuose nustatytus atvejus, kai šią informaciją privaloma pateikti.
Atliekant kontrolinį patikrinimą gali būti daromas vaizdo ir (ar) garso įrašas. Nutarimo dėl kontrolinio patikrinimo kopija tikrintam notarui ar notaro atstovui pateikiama iš karto atlikus šį patikrinimą.
Kontrolinį patikrinimą atliekančiam asmeniui draudžiama provokuoti notarą ar notaro atstovą atlikti veiksmus, prieštaraujančius teisės aktų reikalavimams.
Atliekant kontrolinį patikrinimą nustačius galimus nesąžiningos profesinės veiklos veiksmus, šio patikrinimo medžiaga perduodama Lietuvos Respublikos teisingumo ministrui, o šis priima sprendimą dėl drausmės bylos iškėlimo notarui ar notaro atstovui.
Atliekant kontrolinį patikrinimą nustačius kitų, nei šiame straipsnyje numatyti, galimų notaro profesinės veiklos pažeidimų, šio patikrinimo medžiaga perduodama Notarų rūmų prezidiumui, o šis, įvertinęs šią medžiagą, sprendžia, ar yra pagrindas notarui inicijuoti drausmės bylos iškėlimą ar neeilinės atestacijos vykdymą.
Kontrolinio patikrinimo tvarką, suderinęs su Notarų rūmais, nustato Lietuvos Respublikos teisingumo ministras.“
6 straipsnis. 101 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 101 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„101 straipsnis. Drausmės bylos iškėlimas ir nagrinėjimas
Notarui, notaro atstovui ar kandidatui į notarus (asesoriui) drausmės byla gali būti keliama už šio įstatymo, Lietuvos Respublikos teisingumo ministro priimtų ir (ar) kitų teisės aktų, reglamentuojančių notarų veiklą, ir Lietuvos Respublikos notarų etikos kodekso pažeidimus (toliau – pažeidimas).
Iškelti notarui, notaro atstovui ar
kandidatui į notarus (asesoriui) drausmės bylą turi teisę Lietuvos Respublikos
teisingumo ministras arba Notarų rūmų prezidiumas. Drausmės byla notarui, notaro
atstovui, ar kandidatui į notarus (asesoriui) gali būti
keliama ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos. Į šį
terminą neįskaitomas laikas, kurį notaras, notaro atstovas, ar
kandidatas į notarus (asesorius) dėl ligos, atostogų ar kitų priežasčių
negalėjo eiti notaro, kandidato į notarus (asesoriaus) savo pareigų,
taip pat notaro veiklos patikrinimo laikas. Drausmės byla notarui, notaro
atstovui ar kandidatui į notarus (asesoriui) negali būti keliama, jeigu nuo
pažeidimo padarymo dienos praėjo daugiau kaip vieni metai.
Drausmės bylos notarams, notaro atstovams ir kandidatams į notarus (asesoriams) keliamos ir nagrinėjamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro tvirtinamais Notarų garbės teismo nuostatais. Notarų, notarų atstovų ir kandidatų į notarus (asesorių) drausmės bylas nagrinėja Notarų garbės teismas.
Subjektas, turintis teisę iškelti notarui, notaro
atstovui ar kandidatui į notarus (asesoriui) drausmės bylą, prieš ją
keldamas, Notarų garbės teismo nuostatuose nustatyta tvarka privalo pasiūlyti notarui,
kandidatui į notarus (asesoriui) jam pateikti paaiškinimus,
susijusius su veiksmais ar neveikimu, dėl kurių gali būti keliama drausmės
byla, ir pateikti turimus dokumentus.
Drausmės byla turi būti išnagrinėta ne vėliau kaip per trisdešimt dienų nuo jos iškėlimo dienos. Jeigu atsirado aplinkybių, dėl kurių drausmės byla negali būti išnagrinėta per šioje dalyje nurodytą terminą, motyvuotu Notarų garbės teismo sprendimu šis terminas gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip iki trisdešimt dienų, skaičiuojant nuo šioje dalyje nurodytų aplinkybių išnykimo dienos.
Notarų garbės teismui nagrinėjant drausmės bylą,
turi dalyvauti notaras, notaro atstovas ar kandidatas į notarus
(asesorius), kurio drausmės byla nagrinėjama. Jeigu notaras, notaro atstovas
ar kandidatas į notarus (asesorius) neatvyksta į posėdį, kuriame
nagrinėjama drausmės byla, drausmės byla gali būti nagrinėjama jam
nedalyvaujant, išskyrus atvejus, kai Notarų garbės teismas nusprendžia, kad notaro, kandidato į notarus (asesoriaus) šio asmens dalyvavimas yra būtinas.
Nagrinėjant drausmės bylą, taip pat gali dalyvauti notaro, notaro atstovo
ar kandidato į notarus (asesoriaus), kurio drausmės byla nagrinėjama,
atstovas, asmuo, kuris kreipėsi dėl drausmės bylos iškėlimo, ir šio asmens
atstovas.
Šio straipsnio šeštojoje dalyje nurodyti asmenys
turi teisę susipažinti su medžiaga, kuri svarstoma sprendžiant dėl drausmės
bylos iškėlimo, ir drausmės bylos medžiaga, teikti prašymus ir įrodymus,
pareikšti nušalinimus Notarų garbės teismo nariams, kalbėti posėdyje, kuriame
nagrinėjama drausmės byla, gauti sprendimų iškelti ar atsisakyti iškelti
notarui, notaro atstovui ar kandidatui į notarus (asesoriui)
drausmės bylą, Notarų garbės teismo sprendimų nuorašus, apskųsti Notarų garbės
teismo sprendimus.“
7 straipsnis. 103 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 103 straipsnio ir jį išdėstyti taip:
„103 straipsnis. Notarų garbės teismo sprendimai
Notarų garbės teismas, išnagrinėjęs drausmės bylą, sprendimu gali:
1) nutraukti drausmės bylą, kai pažeidimo nenustato arba paaiškėja, kad praleistas šios bylos iškėlimo terminas;
2) atleisti notarą, notaro atstovą ar kandidatą į notarus (asesorių) nuo drausminės atsakomybės dėl pažeidimo mažareikšmiškumo;
3) paskirti notarui, notaro atstovui ar kandidatui į notarus (asesoriui) drausminę nuobaudą;
4) teikti Lietuvos Respublikos teisingumo ministrui
siūlymą atleisti notarą, ar kandidatą į notarus (asesorių) iš
pareigų;
5) teikti Notarų rūmų prezidentui siūlymą atleisti notaro atstovą iš pareigų, jeigu notaro atstovu buvo paskirtas buvęs notaras, kurio įgaliojimai yra pasibaigę pagal šio įstatymo 23 straipsnio pirmosios dalies 3 punktą.
Notarų garbės teismas, priimdamas sprendimą,
atsižvelgia į pažeidimo pobūdį, jo padarymo aplinkybes, pažeidimo padarinius ir
kitas reikšmingas aplinkybes, taip pat į galiojančias notarui, notaro
atstovui, ar kandidatui į notarus (asesoriui) paskirtas
drausmines nuobaudas. Pažeidimas laikomas mažareikšmiu, jeigu tai yra smulkus,
formalus šio įstatymo, Lietuvos Respublikos teisingumo ministro priimtų ir (ar)
kitų teisės aktų, reglamentuojančių notarų veiklą, ir Lietuvos Respublikos
notarų etikos kodekso pažeidimas, kuriuo nepadaryta esminės žalosa,
ir notaras, notaro atstovas, ar kandidatas į
notarus (asesorius) nutraukė pažeidimą.
Paaiškėjus, kad pažeidimas turi nusikalstamos veikos požymių, su pažeidimu susijusi medžiaga perduodama atitinkamas bylas kompetentingoms tirti ir nagrinėti institucijoms, tačiau tai drausmės bylos kėlimo ar nagrinėjimo procedūros nesustabdo.
Notarų garbės teismo sprendimai, išskyrus sprendimą
teikti Lietuvos Respublikos teisingumo ministrui siūlymą atleisti notarą,
ar kandidatą į notarus (asesorių) iš pareigų arba sprendimą teikti
Notarų rūmų prezidentui siūlymą atleisti notaro atstovą iš pareigų,
įsiteisėja jų priėmimo dieną.
Notarų garbės teismo sprendimas teikti Lietuvos
Respublikos teisingumo ministrui siūlymą atleisti notarą, ar
kandidatą į notarus (asesorių) iš pareigų arba sprendimas teikti Notarų rūmų
prezidentui siūlymą atleisti notaro atstovą iš pareigų įsiteisėja
pasibaigus jo apskundimo terminui, o šį sprendimą apskundus, – įsiteisėjus
teismo sprendimui, kuriuo Notarų garbės teismo sprendimas paliktas galioti.
Notarų garbės teismo sprendimas gali būti
skundžiamas Vilniaus apygardos teismui per trisdešimt dienų nuo sprendimo
priėmimo dienos. Notarų garbės teismo sprendimo apskundimas teismui nesustabdo
sprendimo galiojimo, išskyrus atvejus, kai apskundžiamas Notarų garbės teismo
sprendimas teikti Lietuvos Respublikos teisingumo ministrui siūlymą atleisti
notarą, ar kandidatą į notarus (asesorių) iš pareigų arba
sprendimas teikti Notarų rūmų prezidentui siūlymą atleisti notaro atstovą iš
pareigų.“
8 straipsnis. 104 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 104 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„104 straipsnis. Drausminės nuobaudos ir jų galiojimo terminas
Notarų garbės teismas gali skirti notarui vieną iš šių drausminių nuobaudų:
1) pareikšti pastabą;
2) pareikšti papeikimą;
3) sustabdyti notaro profesinę veiklą nuo vieno iki trijų mėnesių.
Notarų garbės teismas gali skirti notaro atstovui,
ar kandidatui į notarus (asesoriui) vieną iš šių drausminių nuobaudų:
1) pareikšti pastabą;
2) pareikšti papeikimą.
Notarui, notaro atstovui, ar kandidatui
į notarus (asesoriui) papildomai gali būti skiriamas įpareigojimas atsiprašyti
asmens Notarų garbės teismo nustatyta tvarka.
Notarų garbės teismo paskirta drausminė nuobauda įsigalioja jos paskyrimo dieną ir galioja vienus metus.
Notarų garbės teismas notaro, notaro atstovo,
ar kandidato į notarus (asesoriaus) prašymu gali panaikinti
drausminę nuobaudą nesibaigus jos galiojimo terminui, bet ne anksčiau kaip po
šešių mėnesių nuo drausminės nuobaudos paskyrimo. Sprendžiant dėl nuobaudos
panaikinimo, atsižvelgiama į pažeidimo pobūdį, jo padarymo aplinkybes ir pažeidimo
padarinius, kitas reikšmingas aplinkybes, taip pat į tai, ar notaras, notaro
atstovas, ar kandidatas į notarus (asesorius) neturi daugiau
galiojančių drausminių nuobaudų ir ar per drausminės nuobaudos galiojimo
terminą notarui, kandidatui į notarus (asesoriui) jam
nebuvo paskirta nauja drausminė nuobauda.“
9 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 22 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Notaro atstovu gali būti kandidatas į
notarus (asesorius), kuris yra atlikęs ne trumpesnę kaip dvejų metų notaro
praktiką ir yra išlaikęs notaro kvalifikacinį egzaminą. Notaro atstovu taip pat
gali būti skiriamas buvęs notaras, kuris atitinka šio įstatymo
3 straipsnio trečiojoje dalyje nustatytus nepriekaištingos reputacijos
reikalavimus ir kurio įgaliojimai yra pasibaigę pagal šio įstatymo 23
straipsnio pirmosios dalies 3 punktą, tačiau ne ilgiau, kaip iki jam sukaks
sukanka 70 metų. Notaro atstovas skiriamas pagal atstovaujamo
notaro ir asmens, kuris sutinka jam atstovauti, prašymus. Jeigu notaras, negalintis
atlikti savo pareigų, neprašo skirti notaro atstovo ar pavaduojančio notaro,
Notarų rūmų prezidentas, atsižvelgdamas į Notarų rūmų prezidiumo nuomonę, turi
teisę paskirti notaro atstovą savo iniciatyva, kai yra būtina užtikrinti
negalinčio atlikti notaro pareigų notaro biuro veiklą.“
10 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) įsiteisėjus teismo nuosprendžiui, kuriuo notaras
nuteistas už nusikalstamą veiką arba pripažintas kaltu dėl nusikalstamos
veikos, bet nuo baudžiamosios atsakomybės atleistas jei jis neatitinka
šio įstatymo 3 straipsnio trečiojoje dalyje nustatytų nepriekaištingos
reputacijos reikalavimų;“.
2. Papildyti 23 straipsnio 1 dalį 13 punktu:
„13) jei po paskyrimo notaru paaiškėja anksčiau buvę faktai, dėl kurių asmuo nebūtų paskirtas notaru.“
11 straipsnis. 271 straipsnio pakeitimas
Papildyti 271 straipsnį 2 dalimi:
„Seniūnų notarinių veiksmų atlikimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos teisingumo ministras ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministras.“
12 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 28 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Notariniai veiksmai
atliekami notaro biure. Atlikti notarinius veiksmus ne notaro biuro patalpose
galima tik tada, kai suinteresuotas asmuo dėl svarbios priežasties (liga, invalidumas
negalia ar kiti atvejai) negali atvykti į notaro biurą ir iškviečia notarą
į namus, medicinos pagalbos ar kitą įstaigą, kai atliekant notarinį veiksmą
dalyvauja daugiau nei dešimt asmenų arba kai notarinis veiksmas atliekamas
iškilmingoje aplinkoje.“
13 straipsnis. 281 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 281 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Notarai imasi priemonių, kad būtų užtikrinta notaro
tvarkomos elektroninės informacijos sauga ir kibernetinis saugumas, naudojamos
tinkamos techninės ir organizacinės asmens duomenų tvarkymo priemonės,
sudarytos techninės galimybės tinkamai perduoti duomenis valstybės
registrams ir informacinėms sistemoms. Šios priemonės užtikrinamos
naudojantis bendra Notarų rūmų informacinių technologijų platforma.“
14 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 34 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Notaras turi teisę gauti iš valstybės ir savivaldybių
institucijų, valstybės kadastrų, registrų ir informacinių sistemų, bankų
ir kitų finansų įstaigų, kitų fizinių ir juridinių asmenų informaciją,
dokumentus ir duomenis, reikalingus notariniams veiksmams atlikti. Informacija,
dokumentai ir duomenys turi būti pateikti per notaro nurodytą terminą.“
15 straipsnis. 42 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 42 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija ir Notarų
rūmai turi teisę gauti iš notarų, teisėsaugos institucijų, bankų ir kitų
finansų įstaigų, valstybės registrų taip pat informacinių
sistemų informaciją, dokumentus ar duomenis (įskaitant asmens duomenis),
reikalingus šio straipsnio pirmojoje dalyje nurodytiems skundams nagrinėti ir
šio įstatymo 7 straipsnyje nurodytai tarnybinei priežiūrai atlikti. Lietuvos
Respublikos teisingumo ministerija ir Notarų rūmai turi teisę keistis šioje
dalyje nurodyta informacija, dokumentais ar duomenimis.“
16 straipsnis. V skyriaus pavadinimo pakeitimas
Pakeisti V skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„V SKYRIUS
NOTARIATO ĮSTATYMO TAIKYMAS UŽSIENIEČIAMS. TARPTAUTINĖS SUTARTYS. TARPVALSTYBINIO POBŪDŽIO PAVELDĖJIMO BYLOS“.
17 straipsnis. Įstatymo papildymas 521 straipsniu
Papildyti Įstatymo V skyrių 521 straipsniu:
„521 straipsnis. Paveldėjimo teisės liudijimo išdavimas pagal Europos paveldėjimo pažymėjimą
Kai kitoje valstybėje išduotame Europos paveldėjimo pažymėjime nenurodyti turto identifikavimo duomenys, būtini įpėdinio turtinei teisei į Lietuvos Respublikoje esantį turtą įregistruoti valstybės registruose, notaras gali išduoti paveldėjimo teisės liudijimą ir (ar) nuosavybės teisės į dalį bendro sutuoktinių turto liudijimą, jei sutuoktinių turto teisiniam režimui taikoma Lietuvos teisė.
Šiame straipsnyje nurodytu atveju išduotas paveldėjimo teisės liudijimas ir (ar) nuosavybės teisės į dalį bendro sutuoktinių turto liudijimas gali būti naudojami tik kartu su Europos paveldėjimo pažymėjimu.
Paveldėjimo teisės liudijimo ir (ar) nuosavybės teisės į dalį bendro sutuoktinių turto liudijimo išdavimas šiame straipsnyje nurodytu atveju nereiškia 2012 m. liepos 4 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 650/2012 dėl jurisdikcijos, taikytinos teisės, teismo sprendimų paveldėjimo klausimais pripažinimo ir vykdymo bei autentiškų dokumentų paveldėjimo klausimais priėmimo ir vykdymo bei dėl Europos paveldėjimo pažymėjimo sukūrimo 71 straipsnyje nurodyto Europos paveldėjimo pažymėjimo ištaisymo, pakeitimo ar panaikinimo.
Šiame straipsnyje nurodytas Europos paveldėjimo pažymėjimas suprantamas taip, kaip apibrėžiamas Reglamente Nr. 650/2012.“
18 straipsnis. 66 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 66 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Šio straipsnio pirmosios dalies 2 punkte nurodytam
uždaviniui įgyvendinti Notarų rūmai turi teisę gauti iš valstybės ir
savivaldybių institucijų ir bei įstaigų, valstybės registrų
ir informacinių sistemų informaciją, dokumentus ir duomenis (įskaitant asmens
duomenis), taip pat gali reikalauti iš notarų informacijos apie atliktus
notarinius veiksmus.“
19 straipsnis. 72 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 72 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„72 straipsnis. Notarų garbės teismas
Notarų garbės teismas susideda iš septynių Notarų rūmų susirinkime išrinktų narių, iš kurių:
1) penki šeši nariai renkami iš notarų;
2) du nariai vienas narys renkami renkamas
iš šešių dviejų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro
pasiūlytų visuomenės atstovų – kandidatų į Notarų garbės teismo narius.
Notarų garbės teismo nariu renkamas notaras turi turėti ne
mažesnį kaip dešimties metų notaro profesinės veiklos stažą ir neturėti
galiojančių drausminių nuobaudų. Vienas iš Lietuvos Respublikos teisingumo ministro pasiūlytų
visuomenės atstovų – kandidatų į Notarų garbės teismo narius turi turėti
socialinių mokslų srities teisės krypties mokslo daktaro laipsnį, kitas – šio
įstatymo 3 straipsnio antrosios dalies 3 punkte nurodytą išsilavinimą ir ne mažesnį kaip penkerių metų teisinio darbo stažą. Notarų
garbės teismo nariu renkamas visuomenės atstovas turi turėti aukštąjį
universitetinį išsilavinimą (bakalauro ir magistro kvalifikacinius laipsnius
arba vienpakopį universitetinį išsilavinimą) ir Lietuvos Respublikos teisingumo
ministro pasiūlyti visuomenės atstovai – kandidatai į Notarų garbės teismo
narius turi atitikti šiame
įstatyme šio įstatymo 3 straipsnio trečiojoje dalyje nustatytus
nepriekaištingos reputacijos reikalavimus. Visuomenės atstovai
atstovas, Veikdami veikdamas kaip Notarų garbės teismo nariai
narys, turi tokias pačias teises ir pareigas kaip ir notarai notaras.
Notarų garbės teismo nariu asmuo gali būti renkamas ne daugiau kaip dviem
kadencijoms iš eilės.
Notarų garbės teismas iš narių notarų išsirenka Notarų garbės teismo pirmininką.
Notarų garbės teismo įgaliojimai trunka ketverius metus.
Notarų garbės teismas gali nagrinėti bylas, kai posėdyje
dalyvauja ne mažiau kaip trys pusė Notarų garbės šio teismo
nariai narių – notarai ir bent vienas narys – visuomenės
atstovas. Notarų garbės teismo sprendimai priimami paprasta posėdyje
dalyvaujančių Notarų garbės šio teismo narių balsų dauguma. Tais
atvejais, kKai balsai pasiskirsto po lygiai, priimtu laikomas
sprendimas, už kurį balsavo Notarų garbės teismo pirmininkas.
Notarų garbės teismo nariai ir buvę nariai privalo laikyti
paslaptyje su notaro profesine veikla ar asmens duomenimis susijusią
informaciją, kurią sužinojo nagrinėdami drausmės bylas. Išrinktas Notarų garbės
teismo narys ‒ visuomenės atstovas iki pirmo pirmojo Notarų
garbės šio teismo posėdžio turi pasirašyti konfidencialumo
pasižadėjimą. Paaiškėjus, kad Notarų garbės teismo narys visuomenės atstovas
nesilaikė konfidencialumo pasižadėjimo ar nebeatitinka šio įstatymo 3 straipsnio trečiojoje dalyje
nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų, jis nebegali toliau dalyvauti
Notarų garbės teismui nagrinėjant bylas. Lietuvos Respublikos teisingumo ministras Notarų
rūmų prezidiumas jį atšaukia pašalina iš Notarų garbės teismo
narių kaip netekusį nepriekaištingos reputacijos ir šio įstatymo
nustatyta tvarka pasiūlo tris ne vėliau kaip per vienus metus renkamas išrenkamas naujas
visuomenės atstovų kandidatūras Notarų garbės teismo narys.“
20 straipsnis. 73 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 73 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„73 straipsnis. Notarų atestacijos komisija
Notarų atestacijos komisija sudaroma Notarų rūmų prezidiumo
nutarimu ketveriems metams iš penkių septynių notarų narių,
iš kurių šešis narius – notarus skiria Notarų rūmai, vieną narį – visuomenės
atstovą skiria Lietuvos Respublikos teisingumo ministras. Notarų
atestacijos komisijos nariais notarai gali būti ne ilgiau kaip dvi kadencijas
paeiliui. Į Notarų atestacijos komisiją gali būti skiriami notarai, kurie
notaro profesinę veiklą vykdė ne mažiau kaip penkerius metus ir neturi
galiojančių drausminių nuobaudų. Notarų atestacijos komisijos pirmininką ir
pirmininko pavaduotoją skiria Notarų rūmų prezidiumas. Notarų atestacijos
komisijos nariu negali būti Notarų rūmų prezidiumo narys, Notarų garbės teismo
narys. Notarų atestacijos komisijos posėdis laikomas teisėtu, kai jame
dalyvauja ne mažiau kaip pusė komisijos narių, tarp jų Notarų atestacijos
komisijos pirmininkas arba pirmininko pavaduotojas.
Į Notarų atestacijos komisiją gali būti skiriami notarai, kurie notaro profesinę veiklą vykdo ne mažiau kaip penkerius metus ir neturi galiojančių drausminių nuobaudų. Lietuvos Respublikos teisingumo ministro skiriamas narys – visuomenės atstovas turi turėti socialinių mokslų srities teisės krypties mokslo daktaro laipsnį, atitikti šio įstatymo 3 straipsnio trečiojoje dalyje nustatytus nepriekaištingos reputacijos reikalavimus ir turėti ne mažesnį kaip penkerių metų teisinio darbo stažą. Notarų atestacijos komisijos nariu asmuo gali būti skiriamas ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės.
Notarų atestacijos komisijos pirmininką skiria Notarų rūmų prezidiumas. Notarų atestacijos komisijos nariu negali būti Notarų rūmų prezidiumo ar Notarų garbės teismo narys. Šios komisijos posėdis laikomas teisėtu, kai jame dalyvauja ne mažiau kaip pusė komisijos narių.
Notarų atestacijos komisijos nariai ir buvę nariai privalo laikyti paslaptyje informaciją, susijusią su notaro profesine veikla ar asmens duomenimis, kurią sužinojo veikdami kaip šios komisijos nariai. Paskirtas Notarų atestacijos komisijos narys iki pirmojo šios komisijos posėdžio turi pasirašyti konfidencialumo pasižadėjimą. Paaiškėjus, kad Notarų atestacijos komisijos narys nesilaikė konfidencialumo pasižadėjimo ar nebeatitinka šio įstatymo 3 straipsnio trečiojoje dalyje nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų, jis nebegali dalyvauti šios komisijos veikloje. Notarų rūmų prezidiumas pašalina šį Notarų atestacijos komisijos narį iš komisijos ir šio įstatymo nustatyta tvarka ne vėliau kaip per vienus metus nuo šio komisijos nario pašalinimo dienos paskiriamas naujas Notarų atestacijos komisijos narys.“
21 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. kovo 1 d.
2. Teisingumo ministras ir vidaus reikalų ministras iki 2025 m. vasario 28 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos paskirtiems notarams, notarų atstovams, kandidatams į notarus (asesoriams), Notarų garbės teismo nariams taikomos, kai jose nurodytos aplinkybės atsiranda po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.
4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos paskelbtų viešų konkursų eiti notaro pareigas bei kandidatų į notarus (asesorių) viešų konkursų dalyvių ir (ar) asmenų, laimėjusių šiuos konkursus, nepriekaištinga reputacija vertinama vadovaujantis skelbiant viešą konkursą galiojusiomis Notariato įstatymo 3 straipsnio 3 dalies nuostatomis, išskyrus 5 dalyje numatytą išimtį.
5. Jeigu teikiant dokumentus dalyvauti viešame konkurse eiti notaro pareigas ir (ar) kandidatų į notarus (asesorių) viešame konkurse įsigaliojusios šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Notariato įstatymo 3 straipsnio 3 dalies nuostatos numato palankesnį reguliavimą, vertinant asmens, teikiančio dokumentus dalyvauti šiuose konkursuose, reputaciją taikomos šio įstatymo nuostatos.
6. Po šio įstatymo įsigaliojimo dienos paskelbtų viešų konkursų eiti notaro pareigas bei kandidatų į notarus (asesorių) viešų konkursų dalyvių ir (ar) asmenų, laimėjusių šiuos konkursus, asmenų, skiriamų notaro atstovu, Notarų atestacijos komisijos ar Notarų garbės teismo nariu, reputacija vertinama vadovaujantis šio įstatymo nuostatomis.
7. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sudarytos ir veikiančios Notarų atestacijos komisijos įgaliojimai tęsiasi iki šios komisijos kadencijos pabaigos.
8. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sudaryto ir veikiančio Notarų garbės teismo įgaliojimai tęsiasi iki šio teismo kadencijos pabaigos.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas